کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن

با ما همراه باشید تا بیشتر با کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن آشنا شوید. در این مقاله سعی داریم در خصوص کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین در مورد جراحی بای پس معده، مزیت های جراحی، افراد کاندیدای مناسب این عمل جراحی، رژیم غذایی مناسب دوران نقاهت، شیوه جراحی و هر سوال دیگر که ممکن است برای شما در این راستا پیش آید اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم.

مقدمه

کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن
تجربیات کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن

تجربیات کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن

تجربیات کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن
تجربیات کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن
تجربیات کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن
تجربیات کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن
تجربیات کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن
تجربیات کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله چه کسانی عمل اسلیو انجام دادن و تجربیات کسانی که عمل اسلیو معده انجام داده اند را مطالعه کنید.

فهرست عناوین:

اضافه وزن بالا چیست؟

مناسب ترین شیوه به منظور برآورد میزان اضافه وزن بالا چه روشی است؟

شاخص توده بدنی به چند دسته تقسیم میشود نام ببرید؟

عمل بای پس معده چیست؟

دلیل اینکه بیشتر جراحان متخصص به بیماران عمل بای پس معده را توصیه می نمایند چیست؟

چه افرادی کاندیدای مناسب عمل بای پس معده هستند توضیح دهید؟

عمل بای پس معده چگونه است توضیح دهید؟

. جراحی بای پس معده به چند صورت بر روی بیماران اعمال میگردد در مورد هریک توضیح دهید؟

بیمار پیش از عمل بای پس معده باید به چه نکاتی توجه نماید؟

به منظور اعمال عمل کاهش وزن جراح متخصص چه آزمایشاتی را برای بیمار تجویز می نماید؟

بیماران قبل از عمل جراحی بای پس معده باید چه اقداماتی را انجام دهند؟

کالری دریافتی کاهش وزن چیست؟

افراد در رده های سنی مختلف و از نظر جنسیت بایستی چه مقدار کالری در طول روز مصرف نمایند؟

به چه صورت میتوان کالری مورد نیاز بدن را محاسبه کرد توضیح دهید؟

کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن باید به چه نکاتی بعد از جراحی توجه نمایند؟

. چه مواد غذایی سالم بعد از عمل چاقی برای بیماران مناسب است؟

اهمیت رژیم غذایی بعد از عمل بای پس معده چیست؟

رژیم غذایی بیمار در بیمارستان بعد از جراحی بای پس معده چیست؟

رژیم غذایی هفته ی بیماران بعد از عمل بای پس معده به چه صورت است توضیح دهید؟

بیماران بعد از دو ماه از جراحی باید از چه رژیم غذایی پیروی نمایند؟

مزیت های جراحی بای پس معده را نام ببرید؟

چه افرادی میتوانند از عمل بای پس معده رایگان بهرمند شوند؟

روند درمانی جراحی بای پس معده در بیمارستان به چه صورت است توضیح دهید؟

 

اضافه وزن و چاقی

درصورتیکه وزن شخصی از وزن نرمال و طبیعی آن در برابر قد مشخص شده بالاتر باشد طبق نظر متخصصین تغذیه فرد به چاقی مفرط و یا اضافه وزن همراه است. بی ام آی یا همان شاخص توده بدنی همچون یک وسیله غربالگری به منظور چاقی و اینکه اضافه وزن مورد استفاده متخصصین تغذیه قرار می گیرد.

در حال حاضر رایج ترین شیوه به منظور چاقی مفرط (BMI) شاخص توده بدنی است که میتوان گفت یک نمودار ساده جهت دسته بندی اضافه وزن بالا در رده سنی بزرگسالان است.

اضافه وزن و چاقی
اضافه وزن و چاقی

متخصصین تغذیه جهت برآورد میزان اضافه وزن افراد وزن فرد را بر مبنای (کیلوگرم ) بر مجذور قد برحسب (سانتی متر) بدست می آوردند. برهمین اساس انباشته شدن چربی های غیرعادی در نواحی مختلف بدن را محاسبه کرده و به منظور جلوگیری از بروز انواع بیماری های که مرتبط با اضافه وزن بالا است را جراحی معده معرفی می نمایند.

کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند مناسب ترین نمودار جهت تخمین شاخص توده بدنی آنها ( BMI) است

کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند مناسب ترین نمودار جهت تخمین شاخص توده بدنی آنها ( BMI) است به دلیل این که متخصصین این حوزه برای تمامی رده های سنی این نمودار را یکسان معرفی می نمایند.

البته شایان ذکر است که بایستی راهنمای نسبی را در نظر بگیریم به دلیل اینکه در اشخاص متعدد میزان درصد چربی بدن متغیر بوده است.

کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند مناسب ترین نمودار جهت تخمین شاخص توده بدنی آنها ( BMI) است
کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند مناسب ترین نمودار جهت تخمین شاخص توده بدنی آنها ( BMI) است

به این ترتیب متخصصین تغذیه عمل جراحی معده را برای افرادی که شاخص توده بدنی آنها به ترتیبی که در زیر به آن اشاره می کنیم بهترین روش کاهش وزن سریع معرفی می نمایند که عبارتند از:

  •   شاخص توده بدنی (BMI) پایین تر از هجده و نیم، بیانگر این است که فرد با کاهش وزن همراه است.
  •   شاخص توده بدنی بین هجده و نیم تا بیست و پنج کیلوگرم نشان دهنده ی وزن طبیعی و نرمال است.
  •   BMI بین بیست و پنج تا سی کیلوگرم نیز بیانگر اضافه وزن فرد است.
  •   شاخص توده بدنی سی کیلوگرم و یا بیشتر نشان دهنده ی چاقی مفرط در افراد است.

که بایستی متذکر شد که اضافه وزن بیشتر به سه گروه دسته بندی می شود:

کلاس A : شاخص توده بدنی سی تا سی و پنج کیلوگرم

کلاس B : شاخص توده بدنی سی و پنج تا چهل کیلوگرم

کلاس C : شاخص توده بدنی چهل کیلوگرم و یا بیشتر که جزء افرادی محسوب می شوند که در گروه چاقی مفرط و شدید دسته بندی می شوند.

نکته حائز اهمیت این است که تخمین این میزان در رده های سنی کودکان و همچنین نوجوانان به دلیل اینکه بدن آنها در سن رشد با تغییرات فیزیولوژیکی همراه است کمی سخت و دشوار بوده است.

عمل بای پس معده

با توجه به موارد ذکر شده در مطالب بالا میتوان به این نتیجه رسید که متخصصین تغذیه عمل بای پس معده را بیشتر برای چه رده های سنی و همچنین وزنی مناسب معرفی می نمایند.

بطور کلی باید به کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن متذکر شد که جراحی فوق و یا سایر جراحی های دیگر که به منظور کاهش وزن سریع در افراد صورت می گیرد تغییراتی را در بخش دستگاه گوارش ایجاد می کند و میزان مواد غذایی مصرفی و همچنین جذب آنها را تا حد زیادی کاهش می دهد.

عمل بای پس معده
عمل بای پس معده

در بعضی از مواقع جراحی های فوق هردو تاثیر را بصورت همزمان بر روی فرد میگذارد تا فرد به تدریج با کاهش وزن بیشتری همراه شود.

پیشنهاد می کنیم از پست دوره نقاهت عمل بای پس معده دیدن کنید.

پیروی از رژیم غذایی و فعالیت های ورزشی مناسب

البته بایستی متذکر شد که هنگامی جراحی بای پس معده و یا سایر عمل های دیگر بر روی افراد انجام می گیرد که فرد با پیروی از رژیم غذایی و همچنین فعالیت های ورزشی مناسب در یک بازه زمانی کوتاه به نتیجه دلخواه و مورد نظر خود دست نیافته است و از همه مهمتر باید گفت که شخص به دلیل وزن زیاد با اختلالات جدی همراه شده است.

باید متذکر شویم که جراحی های متعددی به منظور کاهش وزن سریع در افرادی که با شاخص توده بدنی بالایی همراه هستند وجود دارد که عمل بای پس معده به عنوان یکی از رایج ترین شیوه های جراحی چاقی محسوب می شود.

در حال حاضر اکثر جراحان متخصص عمل بای پس معده را به سایر عمل های دیگر کاهش وزن ارجحیت می دهند زیرا این عمل لاغری نسبت به عمل های دیگر از عوارض کمتری برخوردار است.

متخصصین تغذیه به کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن متذکر می شوند که بایستی در برنامه رژیم غذایی خود تغییرات پیوسته و دائمی را اعمال نمایند و پیاده روی روزانه را به برنامه خود اضافه نمایند تا از این طریق به نتیجه ی دلخواه که سال ها آرزو داشتند دست پیدا کنند.

دلیل عمل بای پس معده

متخصصین تغذیه جراحی فوق را جهت کاهش وزن سریع در افراد و همچنین پیشگیری از بروز انواع اختلالات مرتبط با اضافه وزن بالا اعمال می نمایند. بیماری های مربوطه شامل:

1)    بیماری قلبی 2) ریفلاکس معده به مری 3) آپنه خواب مزمن 4) سکته مغزی 5) فشارخون بالا 6) دیابت نوع دو

از انواع بیماری های هستند که بر اثر تجمع چربی های انباشته در نواحی مختلف بدن فرد به آن مبتلا می شود. برهمین اساس جراحان تغذیه به بیماران متذکر می شوند که این عمل کاهش وزن زمانی مثمر ثمر است که فرد در سبک زندگی خود تغییراتی را اعمال نمایید در غیر این صورت فرد به نتیجه مطلوبی دست نخواهد یافت.

دلیل عمل بای پس معده
دلیل عمل بای پس معده

افراد کاندیدای مناسب جراحی بای پس معده

در ادامه کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن بایستی متذکر شویم چه افرادی کاندیدای مناسب برای انجام این عمل لاغری هستند که عبارتند از:

1)    افرادی که شاخص توده بدنی آنها بیش از چهل کیلوگرم است و در گروه افراد با چاقی شدید دسته بندی می شوند.

2)    افرادی که BMI آنها بین سی و پنج تا سی و نه کیلوگرم است و در گروه افراد چاق قرار دارند.

3)    بیمارانی که با اختلالات جدی وضعیت جسمی بدن مانند دیابت نوع دو همراه هستند.

4)    اشخاصی که به دلیل اضافه وزن بالا به آپنه خواب مبتلا هستند.

5)    افرادی که در اثر تجمع چربی های انباشته با فشار خون بالا دچار هستند.

از گروه افرادی هستند که متخصصین انجام این جراحی را برای آنها مطلوب و همچنین اثربخش معرفی می نمایند. البته بایستی در ادامه متذکر شویم که اعمال جراحی بای پس معده برای کلیه افرادی که با چاقی مفرط همراه هستند مناسب نبوده است که در این راستا جراح خوب بای پس معده بایستی مراحل پزشکی متعددی را برای بیمار اعمال نمایند.

کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن به بیمارانی که به دنبال این جراحی چاقی هستند توصیه می کنند که بعد از عمل شیوه زندگی در این افراد به شکل کلی با تغییراتی همراه می شود و همچنین این عمل جزء جراحی های پر هزینه ی است که بیماران بهتر است قبل از انجام آن به تمامی این موارد توجه نمایند.

افراد کاندیدای مناسب جراحی بای پس معده
افراد کاندیدای مناسب جراحی بای پس معده

عمل بای پس معده چگونه است

در ابتدا لازم است که متذکر شویم جراحی بای پس معده عملی است که با تغییر در هضم مواد غذایی در بخش معده و همچنین روده ی کوچک به فرد کمک می کند که فرد در یک دوره کوتاه وزن قابل توجهی را از دست دهد.

به این ترتیب بیمار بعد از اعمال این جراحی با مصرف مقدار کمی مواد غذایی احساس سیری می نماید زیرا جراح متخصص در این عمل سعی نموده که بخش اعظمی از معده بیمار را کم نماید.

عمل بای پس معده چگونه است
عمل بای پس معده چگونه است

با اعمال این جراحی لاغری مواد غذایی که مصرف می نماید، داخل بعضی از قسمت های معده و همچنین روده ی کوچک که جذب مواد غذایی را برعهده دارد نمی شود و در نهایت بدن فرد کلیه کالری را که از موادغذایی دریافت کرده است را جذب نمی کند و وی بتدریج با کاهش وزن همراه می شود. اما در خصوص نحوه عمل جراحی باید گفت که:

قبل از اعمال جراحی پزشک متخصص بیهوشی، بیمار را بیهوش می نماید تا در زمان انجام جراحی هیچگونه دردی متوجه بیمار نشود.

بطور کلی این جراحی در دو گام صورت می گیرد.

1)    در گام اول، جراح متخصص معده ی بیمار را کوچک تر می نماید. به این صورت که پزشک مربوطه با بکارگیری از بست های مخصوص معده فرد را به یک قسمت کوچکتر فوقانی و همچنین یک قسمت بزرگتر تحتانی تقسیم می نمایند.

متخصصین قسمت فوقانی را معده ی کیسه می نامند و جزء بخش های محسوب می شود که بعد از این مواد غذایی مصرفی وارد این بخش می گردد.

بهتر است بدانید کیسه فوق در حد یک گردو بوده است و فقط قادر است که به میزان بیست و هشت گرم و یا یک اونس مواد غذایی را در خود نگهداری نماید و در نهایت این امر سبب گردیده که فرد مواد غذایی کمتری را مصرف کرده و وزن قابل توجهی را نیز از دست دهد.

گام دوم مرتبط با بای پس کردن معده توسط مجرب ترین جراحان متخصص است

2)    گام دوم مرتبط با بای پس کردن معده توسط مجرب ترین جراحان متخصص است. به این شیوه که پزشک متخصص قسمت کمی از روده ی کوچک را به حفره ی که در کیسه معده در بخش فوقانی معده ایجاد کرده است وصل می نماید. اکنون مواد غذایی که میل می نماید از راه کیسه ایجاد شده داخل حفره های جدید و سپس داخل روده کوچک می گردد. و در نهایت بدن فرد کالری پایین تری از مواد غذایی را جذب می نماید.

موارد بیان شده از مراحلی است که متخصصین به منظور اعمال جراحی بای پس معده برای بیماران استفاده می نمایند. جراحان متخصص جراحی فوق را به دو طریق برای بیماران اعمال می نمایند که عبارتند از:

جراحی باز:

به این صورت که جراح متخصص با ایجاد یک برش بزرگ در قسمت شکم بیمار، جراحی فوق را در بخش روده کوچک، معده و همچنین سایر اندام های دیگر آغاز می نمایند.

جراحی بسته:

در این جراحی پزشک با بکارگیری از دوربین های کوچک که « لاپاراسکوپ» نام دارند را از طریق برش های بسیار کوچک وارد شکم بیمار می نمایند و از این طریق جراحی فوق را بر روی بیمار اعمال می نمایند.

بایستی خاطر نشان شویم که در جراحی لاپاراسکوپی، جراح متخصص با ایجاد چهار الی شش برش کوچک که بین سه تا پنج اینچ است را در ناحیه شکم بیمار ایجاد می نمایند و از طریق این حفره ها تجهیزات و همچنین دوربین های پزشکی را داخل بدن بیمار می نمایند.

این دوربین ها متصل به صفحه نمایشگر موجود در اتاق عمل است و این فرصت را برای جراح متخصص ایجاد می نماید که در زمان عمل بخش داخلی شکم بیمار را به طور کامل مشاهده نمایند و روی آن تسلط کامل داشته باشند.

در حال حاضر بیشتر جراحان متخصص به دلیل اینکه این شیوه جراحی نسبت به جراحی باز درد و جراحت های کمتر، عفونت و از همه مهمتر مدت زمان کمتری بیمار در بیمارستان بستری است و این امر منجر به بهبودی سریعتر بیمار می گردد جراحی لاپاراسکوپی را برای درمان بیماران استفاده می نمایند. جراحی لاپاراسکوپی بین دو الی چهار ساعت زمان بر است.

قبل از جراحی بای پس معده

در ادامه مقاله کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن باید متذکر شویم که این شیوه به صورت وسیعی با تغییراتی در سبک زندگی بیمار همراه است.

بیمار بعد از این جراحی لاغری بایستی مواد غذایی سالم و مناسبی را مصرف نماید و علاوه براین مقدار پروتئین مواد غذایی که در طی روز میل می نمایند را کنترل کرده و همچنین فعالیت های ورزشی مناسب را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

قبل از جراحی بای پس معده
قبل از جراحی بای پس معده

در صورتی که بیمار به تمامی دستورالعمل های که جراح متخصص قبل از جراحی به وی متذکر می شود توجه نداشته باشد وزن کمتری را به تدریج از دست می دهد و به وزن مناسب خود دست پیدا نمی کند.

بنابراین جراح متخصص پیش از این عمل جراحی تست های سلامتی و همچنین معاینه کامل را بر روی بیمار اعمال می نمایند که شامل:

  •   تست کامل فیزیکی
  •   تست خون و همچنین سونوگرافی کیسه ی صفرا و سایر تست های دیگر که بیانگر میزان سلامتی بیمار به منظور اعمال جراحی بای پس معده است.
  •   مراجعه به پزشک مربوطه جهت اینکه اطمینان کامل داشته باشید که سایر مشکلات سلامتی شما نظیر فشارخون بالا، دیابت، مشکلات تنفسی و همچنین قلبی شما که به دلیل اضافه وزن بالا است تحت نظارت بیشتر قرار دارد.
  •   مشاوره با یک پزشک متخصص تغذیه مجرب.
  •   اجرای کلاس هایی که به بیمار آموزش های لازم را جهت اینکه در زمان اعمال جراحی و همچنین بعد از آن چه مواردی برای وی ایجاد می شود را بطور کامل ارائه می دهند.
  •   شاید نیاز باشد که بیمار با یک روانشناس گفت و گو نماید تا از این طریق مطمئن شوید که از لحاظ روحی جهت اعمال جراحی فوق با مشکل خاصی همراه نیستید. بیمار بایستی از اراده ی بالای برخوردار باشد تا اینکه بعد از عمل تغییرات زیادی را در شیوه زندگی خود اجرا نماید.

درصورتیکه بیمار سیگار می کشد بایستی دو هفته پیش از جراحی آن را ترک نماید و همچنین بعد از جراحی نیز به مدت چندین هفته مصرف آن را به تعویق بیندازد زیرا مصرف سیگار روال سلامتی را کند تر کرده و همچنین بروز اختلالات متعدد را در بیمار بیشتر می نماید.

مواردی که بیمار قبل از جراحی چاقی بایستی با جراح متخصص خود در میان بگذارد نیز عبارت است از:

–       بانوانی که باردار هستند و یا احتمال دارد که در آینده باردار شوند.

–       مواد گیاهی، داروها، ویتامین ها و همچنین سایر مکمل های که بدون اجازه پزشک متخصص در طی روز مصرف می نماید.

را بیمار موظف است که پیش از جراحی به طور کامل با پزشک متخصص خود اطلاع دهد.

در این راستا جراح متخصص از بیمار می خواهد که داروهایی که سبب لخته شدن خون در بیمار می شود همچون ایبوپروفن، آسپرین، وارفارین و همچنین ویتامین E را قبل از جراحی متوقف نمایند.

بیمارانی که به دلیل تجمع چربی های انباشته در بخش های مختلف بدن با مشکلات متعددی همراه شده اند موظفند که از پزشک متخصص خود در خصوص داروهایی که اجازه مصرف آن را در روز جراحی دارند سوال بپرسند و آنها را با توجه به دوز مصرفی که پزشک اجازه ی مصرف آن را می دهد میل نمایند.

کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن بایستی محیط منزل را جهت روزهای بعد از جراحی بطور کامل آماده نمایند تا با مشکل خاصی همراه نشود.

مواردی که بیمار در روز جراحی باید از آن پیروی نماید:

از آیین نامه هایی که جهت توقف آشامیدن و همچنین خوردن ارائه داده می شود را رعایت نمایند و علاوه براین داروهایی را که پزشک مربوطه به بیمار تجویز نموده است را با جرعه ی آب میل نماید.

مواردی که بیمار در روز جراحی باید از آن پیروی نماید:
مواردی که بیمار در روز جراحی باید از آن پیروی نماید:

اقدامات لازم جهت آمادگی کامل پیش از عمل لاغری

همانطور که در مطالب بالا توضیح دادیم بیمار پیش از جراحی چاقی بایستی در روند زندگی خود تغییراتی را اعمال نماید و علاوه بر این کارهای زیادی را به منظور آمادگی کامل خود اجرایی نماید که عبارتند از:

لازم است که بیمار در خصوص جراحی لاغری اطلاعات بیشتری را کسب نماید و یا با کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن گفت و گو نمایند و از تغییرات شیوه زندگی و همچنین عوارض جانبی آن اطلاعات لازم را به دست آورند.

در مورد اینکه آیا بیمه مربوطه کلیه هزینه های جراحی بای پس معده شما را متقبل می شود نیز تحقیق نماید.

اقدامات لازم جهت آمادگی کامل پیش از عمل لاغری
اقدامات لازم جهت آمادگی کامل پیش از عمل لاغری

بیمارانی که دخانیات مصرف می نمایند بهتر است که پیش از انجام جراحی فوق سیگار و اینکه سایر دخانیات دیگری را که حاوی تنباکو و نیکوتین هستند را ترک نمایند زیرا تحقیقات صورت گرفته بیانگر این است که مصرف آنها پیامدهای جدی را جهت عمل چاقی به دنبال خواهد داشت. نکته حائز اهمیت این است که بیماران بایستی سه ماه پیش از انجام عمل لاغری از مصرف هر نوع دخانیاتی پاک باشند.

یکی از نکات دیگری که بیماران قبل از انجام عمل بای پس معده باید به آن توجه داشته باشند تغییر در رژیم غذایی است. بیمار باید وعده هایی غذایی خود را به دو میان وعده و همچنین سه وعده غذایی اصلی در حجم بسیار کم و کالری پایینی محدود نماید.

این گروه از بیماران بایستی وعده صبحانه را حتماً به طور کامل میل نمایند

این گروه از بیماران بایستی وعده صبحانه را حتماً به طور کامل میل نمایند و از همه مهم تر چهار ساعت از آخرین وعده ی غذایی تا زمان خواب خود فاصله بیندازند. برنامه رژیم غذایی این افراد بایستی سرشار از پروتئین، سبزیجات و همچنین میوه ها باشد.

علاوه بر این از مصرف مواد غذایی بسیار چرب، شیرینی جات، موادغذایی فرآوری شده، غذاهای رستورانی و فست فود را حدالمقدور از رژیم تان حذف و اینکه مصرف آن را محدود نماید.

مواد غذایی روزانه و همچنین آب مصرفی در طی روز را نظارت نماید.

نوشیدنی های غیرطبیعی و دارای کالری بالا را بسیار محدود کرده و آب بیشتری را در طی روز میل نماید. بهتر است بدانید که هر فرد بزرگسال بایستی روزانه شصت و چهار اونس آب را در طی روز مصرف نماید.

یکی از مهمترین نکاتی که متخصصین تغذیه به این گروه از افراد متذکر می شوند این است که مصرف انواع نوشیدنی های دارای کالری بسیار بالا همچون نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا، الکل و همچنین قهوه به همراه شکر و خامه را از برنامه غذایی خود حذف و اینکه مصرف آنها را اندک نمایند. علاوه براین نوشیدنی های که حاوی کربنات و اینکه کافئین هستند را نیز تا حد زیادی کاهش دهند.

پرهیز از نوشیدن مایعات به همراه وعده های غذایی

کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند از مهمترین نکاتی که بعد از عمل جراحی چاقی باید به آن توجه داشته باشند پرهیز از نوشیدن مایعات به همراه وعده های غذایی است. بهتر است که این گروه از بیماران بعد از نیم ساعت نوشیدنی های سالم مانند آب را میل نمایند.

فعالیت های ورزشی پیاپی نظیر ورزشهای نشسته، پیاده روی کوتاه و سایر ورزش های دیگر که علاقه ی زیادی به آن دارید را در برنامه روزانه خود قرار دهید و سعی نماید که روزانه به زمان فعالیت های ورزشی خود اضافه نماید. متخصصین به بیماران قبل از عمل جراحی بای پس معده متذکر می شوند که استمرار این سری از فعالیت های ورزشی مهم تر از شدت آنهاست.

یکی از مهمترین نکاتی که بیماران قبل از انجام جراحی بای پس معده باید به آن توجه داشته باشند این است که پایبند باشید که مجدداً دچار اضافه وزن بالا نخواهید شد. از زیاده خوری و همچنین پرخوری بیش از حد مواد غذایی که به آنها علاقه بیشتری دارید خودداری نماید.

در تعیین مواد غذایی بازنگری داشته باشید و به مواد غذایی که میل می نماید همچون سوخت و ساز بدن توجه داشته باشید. آگاهی خود را در برابر علائم بیرونی مواد غذایی مصرفی و همچنین علائم سیری افزایش دهید و در نهایت به صورت هوشمندانه مواد غذایی خود را میل نماید.

یکی از اساسی ترین نکاتی که بیماران قبل از عمل بای پس معده باید به آن توجه داشته باشند

یکی از اساسی ترین نکاتی که بیماران قبل از عمل بای پس معده باید به آن توجه داشته باشند این است که موادغذایی را به آرامی میل نماید و آنها را بطور کامل بجوند. تلاش کنید که خوردن را در عکس العمل به احساساتی همچون خستگی، استرس و همچنین بی حوصلگی را جهت تکسین خود حذف و یا محدود نماید.

از موارد دیگری که قبل از جراحی بای پس معده بایستی به آن توجه داشته باشید می توان به این موضوع اشاره کرد که بر روی سلامت ذهن و همچنین احساسی خود بطور کامل تمرکز نماید.

لازم است که بر روی فاکتورهای تمرکز نماید که در تغییرات روال زندگی تان و همچنین وزن شما اثرگذار باشد. از افرادی که در این مسیر با شما همفکر هستند و دلسوزانه رفتار می نمایند رابطه داشته باشید تا در این مسیر شما را بیشتر پشتیبانی نمایند. بهتر است شیوه های دیگر را به منظور آرام کردن خود جایگزین پرخوری روزانه کنید.

کلیه موارد ذکر شده از نکاتی است که بیماران قبل از انجام جراحی بای پس معده باید به آن توجه نمایند تا بتوانند در یک بازه زمانی کوتاه وزن قابل توجهی را از دست دهند و به وزن نرمال و طبیعی خود که سالها آرزو داشتند دست پیدا کنند.

یکی از اساسی ترین نکاتی که بیماران قبل از عمل بای پس معده باید به آن توجه داشته باشند
یکی از اساسی ترین نکاتی که بیماران قبل از عمل بای پس معده باید به آن توجه داشته باشند

کالری دریافتی کاهش وزن

در صورتیکه بخواهیم کاهش وزن را بر مبنای کالری دریافتی ارائه دهیم به این معناست که کاهش وزن به مقدار هفتصد گرم در طول هفته به معنای کاهش تقریبی هزار کالری از مواد غذایی روزانه و بنابراین اگر بطور معمول به میزان سه هزار کالری در طی روز دریافت می کنید و قادر باشید که این میزان را تقریباً تا حدود دو هزار کالری بصورت روزانه کاهش دهید، شما تنها در طول هفته می توانید هفتصد گرم وزن خود را به تدریج از دست دهید و لاغرتر شوید. این ارتباطی است که میان مصرف کالری دریافتی فرد در طی روز و همچنین کاهش وزن است.

اگر بخواهیم توضیحی در خصوص کالری دریافتی کاهش وزن داشته باشیم باید گفت که متوسط کالری ضروری برای هر فرد براساس جنسیت به این صورت است که:

کالری دریافتی کاهش وزن
کالری دریافتی کاهش وزن

میانگین کالری ضروری روزانه در بانوان

طبق مطالعات صورت گرفته بطور میانگین بدن یک خانم بیست و شش الی پنجاه ساله تا اندازه ی فعال، در طی روز در حدود دو هزار کالری است.

درصورتیکه فرد مایل است که وزن قابل توجهی را از دست دهد بایستی این میزان کالری دریافتی را به مراتب کاهش دهد و به طور متوسط روزانه هزار و پانصد کالری میل نماید تا از این طریق چربی بیشتری را داخل بدن خود نکند و از این طریق چهل و پنج صد کیلوگرم در طول هفته وزن کم نماید.

اما بانوانی که فعالیت بدنی بیشتری دارند و به صورت منظم در طی روز بیشتر از سه مایل را به پیاده روی می پردازند نیاز است که روزانه تقریباً دو هزار و دویست کالری مواد غذایی میل نمایند،

اما در صورتی که این گروه از بانوان نیز مایلند که با کاهش وزن همراه شوند بایستی در طی روز هزار و هفتصد کالری مواد غذایی مصرف نمایند تا به این ترتیب در عرض هفت روز چهل و پنج صدم کیلوگرم وزن خود را از دست دهند.

بانوان جوان چون انرژی بیشتری در طی روز نیاز دارند بایستی کالری بیشتری را مصرف نمایند

باید متذکر شویم که بانوان جوان که در رده سنی بیست سالگی هستند به دلیل اینکه به انرژی بیشتری در طی روز نیاز دارند بایستی کالری بیشتری را مصرف نمایند. طبق نظر متخصصین تغذیه این رده سنی به منظور حفظ سلامتی و همچنین تثبیت وزن خود باید در طی روز دو هزار و دویست کالری مواد غذایی سالم و مناسب را مصرف نمایند.

بهتر است متذکر شویم که بانوان بالای رده سنی پنجاه سال به کالری کمتری در طی روز نیاز دارند متخصصین تغذیه میزان کالری دریافتی این گروه را هزار و هشتصد کالری روزانه تعیین نموده اند.

اما اگر این رده سنی به بیماریهای متعددی که در اثر اضافه وزن بالا به آن مبتلا شده اند بایستی میزان کالری را به هزار و سیصد در روز به مراتب کاهش دهند تا بتوانند در یک بازه زمانی کوتاه وزن قابل توجهی را از دست دهند.

موارد بیان شده از کالری دریافتی کاهش وزن در بانوان در رده های سنی متغیر است که میتواند به از دست دادن تجمع چربی های انباشته کمک بسزایی نماید.

بانوان جوان چون انرژی بیشتری در طی روز نیاز دارند بایستی کالری بیشتری را مصرف نمایند
بانوان جوان چون انرژی بیشتری در طی روز نیاز دارند بایستی کالری بیشتری را مصرف نمایند

میانگین کالری ضروری در آقایان

متخصصین تغذیه بطور متوسط آقایان رده سنی بیست و شش الی چهل و پنج ساله را که دارای فعالیت های بدنی فراخوری هستند، بصورت متوسط روزانه در حدود دو هزار و ششصد کالری تعیین نموده اند. اما این گروه اگر مایلند که  وزن قابل توجهی را از دست دهند و لاغرتر شوند بایستی در طی روز دو هزار و صد کالری مواد غذایی روزانه مصرف نمایند.

آقایان جوان رده سنی نوزده تا بیست و پنج ساله به دلیل اینکه به انرژی بیشتری در طی روز به منظور اعمال فعالیت های بدنی نیاز دارند متخصصین تغذیه میزان کالری دریافتی را دو هزار و هشتصد کالری تعیین نموده اند.

بایستی متذکر شویم که انرژی ضروری بدن آقایان با بالا رفتن سن به مراتب کمتر می شود به صورتی که آقایان رده سنی بین چهل و شش تا شصت و پنج سال در طی روز به دو هزار و چهارصد کالری مواد غذایی نیاز دارند.

اما بعد از سن شصت و شش سال به شکل متوسط آقایان به دو هزار و دویست کالری در طی روز مواد غذایی به منظور دریافت انرژی ضروری احتیاج دارند. با توجه به میزان کالری دریافتی ذکر شده در رده های سنی مختلف آقایان می توان کالری دریافتی را به منظور کاهش وزن سریع تشخیص داد.

میانگین کالری ضروری روزانه در کودکان

طبق نظر متخصصین تغذیه میزان کالری که کودکان بایستی مصرف نمایند بر اساس قد، سن و همچنین فعالیت های بدنی آنها در دختران و پسران متغیر است. بطور متوسط کودکان نوپا در طی روز به هزار و دویست تا هزار و چهارصد کالری به منظور دریافت انرژی مورد نیاز احتیاج دارند.

در حالیکه نوجوانان فعال که فعالیتهای بیشتری را در طی روز انجام می دهند بین دو هزار تا دو هزار و هشتصد کالری روزانه نیاز دارند. شایان ذکر است کودکان در سن رشد که به امور کودکانه ی خود در طی روز می پردازند به طور معمول احتیاجی به نظارت کالری غذایی و همچنین کاهش وزن ندارند به دلیل اینکه این گروه از کودکان به مقدار لازم مواد غذایی مصرف کرده و از این طریق نیاز بدن خود را فراهم می سازند.

میانگین کالری ضروری روزانه در کودکان
میانگین کالری ضروری روزانه در کودکان

محاسبه کالری مورد نیاز بدن

در مجموع بایستی متذکر شویم که کالری دریافتی بدن هر فرد بسته به هدف فرد دارد و براساس اینکه وی قصد کم کردن وزن، افزایش وزن و همچنین نظارت بیشتر بر روی آن دارد متغیر بوده است.

از فاکتورهای دیگری که در تخمین میزان کالری دریافتی تاثیرگذار است میتوان به فعالیت های بدنی، جنسیت، میزان سوخت و ساز بدن، وزن فعلی و قد اشاره کرد. متخصصین تغذیه یکی از شیوه های که فرد بتواند میزان کالری دریافتی خود را برآورد نماید را « محاسبه BMR » یا همان متابولیسم پایه معرفی می نمایند.

سوخت و ساز پایه بدن و یا همان متابولیسم پایه مجموع میزان کالری است که بدن فرد در طی روز به آن احتیاج دارد که در حالت کارکرد پایه ای و طبیعی و همچنین استراحت خود را اعمال نماید. اما در این بین سوالی که برای تمامی افراد پیش می آید اختصاص به این موضوع دارد که به چه صورت میتوان میزان کالری دریافتی را در طی کاهش دهیم؟

همانطور که در مطالب بالا توضیح دادیم شما با تغییر در برنامه رژیم غذایی خود و همچنین سبک زندگی میتوانید کالری کمتری را در طی روز مصرف نماید.

به طور مثال جهت کاهش مصرف کالری روزانه فاقد از گرسنگی از شیوه های که در ذیل به آن اشاره می نمایم میتوانید استفاده نماید که عبارتند از:

1)    سعی کنید که در طی روز پروتئین بیشتری را مصرف نماید.

2)    ورزش منظم و مداوم را در برنامه روزانه ی خود قرار دهید.

3)    لازم است که مصرف کربوهیدرات ها را به مراتب کاهش دهیم به خصوص گلوکزهای تصفیه شده و همچنین کربوهیدرات ها.

4)    از مصرف آبمیوه های غیر طبیعی و همچنین نوشابه های شیرین که حاوی مقادیر زیادی قند هستند خودداری نماید.

5)    در طی روز آب بیشتری را مصرف کنید.

علاوه براین متذکر می شویم که با در اختیار داشتن اپلیکیشن های هوشمند بر روی گوشی همراه خود از میزان کالری هر نوع مواد غذایی آگاهی کامل را داشته باشیم تا از این طریق بتوانیم بر حسب نیاز بدن کالری مورد نیاز را دریافت نمایم.

در مجموع باید گفت که کاهش کالری دریافتی به مفهوم رژیم های سخت و همچنین تحمل گرسنگی فرد در طی روز به منظور دستیابی به وزن نرمال و ایده آل نیست.

چند تحول ساده در برنامه رژیم غذایی

بلکه با اعمال چند تحول ساده در برنامه رژیم غذایی و همچنین شیوه زندگی من جمله آبرسانی مناسب، انجام فعالیت های ورزشی و همچنین مصرف بیش از حد پروتئین میتوانید به کاهش وزن خود کمک بسزایی نماید.

لازم است که جهت دستیابی به یک راندمان پایدار و مطلوب در کنار حفظ سلامتی بر رژیم های غذایی استاندارد و اصولی اتکا نمایم و رژیم های که دارای محدودیت های غذایی زیادی هستند نیز خودداری نمایم، ولو اثرگذاری سریع تری را نیز به همراه دارند.

چند تحول ساده در برنامه رژیم غذایی
چند تحول ساده در برنامه رژیم غذایی

مواد غذایی سالم بعد از جراحی بای پس معده

همانطور که می دانید افرادی که به چاقی مفرط و یا اضافه وزن بالا مبتلا هستند بیشتر بر اثر پیروی از یک تغذیه نامناسب به این عارضه مبتلا شده اند که متخصصین تغذیه به منظور رفع این مشکل جراحی چاقی را به بیماران توصیه می نمایند.

جراحی بای پس معده یکی از عمل های لاغری است که بیماران در یک بازه زمانی کوتاه می توانند وزن قابل توجهی را در کنار رعایت کردن از دستورالعمل های پزشکی و همچنین فعالیت های ورزشی مناسب از دست دهند.

مواد غذایی سالم بعد از جراحی بای پس معده
مواد غذایی سالم بعد از جراحی بای پس معده

به این ترتیب بعد از اعمال جراحی توسط مجرب ترین و باسابقه ترین جراحان متخصص، بیمار وارد فاز دوم یعنی پیروی از رژیم غذایی مناسب که شروع عملیات از دست دادن تدریجی وزن است میشوند. طبق تحقیقات صورت گرفته متخصصین تغذیه دلایل متعددی را به منظور اضافه وزن بالا و چاقی در افراد مورد بررسی و ارزیابی قرار داده اند.

اما بایستی متذکر شویم که بعضی از چاقی ها بر اثر عوامل ژنتیکی روی میدهد و بعضی دیگر نیز به دلیل شیوه زندگی نادرست و اینکه سایر عوامل دیگر که میتواند در این راستا تاثیرگذار باشد.

مصرف کربوهیدرات ها و چربی ها

طبق تحقیقاتی که متخصصین تغذیه برای افراد دارای اضافه وزن بالا انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که مصرف کربوهیدرات ها و همچنین چربی ها دو عامل اصلی در اضافه وزن بالا در افراد است که اگر فرد به آنها بی تحرکی را هم اضافه نماید در گروه افرادی قرار می گیرد که دارای شاخص توده بدنی بالایی هستند.

متخصصین تغذیه یکی از عوامل دیگری را که در اضافه وزن افراد نقش حائز اهمیتی دارد تند غذا خوردن می دانند. هنگامی که فرد بیش از نیاز بدن مواد غذایی مصرف نماید و در ازای دریافت آن هیچ گونه تحرکی نداشته باشد بدن فرد شروع به تجمع چربی های انباشته در بخش های مختلف بدن مانند شکم، پهلو، ران و … می نماید.

مصرف کربوهیدرات ها و چربی ها
مصرف کربوهیدرات ها و چربی ها

بر همین اساس اگر جهت برطرف کردن اختلالات ناشی از افزایش وزن پزشک متخصص تغذیه « عمل بای پس معده» را برای درمان بیمار پیشنهاد نماید، بهتر است جهت کاهش وزن و همچنین نظارت بیشتر از مواردی که در ذیل به آن اشاره می نمایم پیروی نمایند که شامل:

1)    پیروی از رژیم غذایی مطلوب و مناسب جهت عمل بای پس معده

2)    تغییر در شیوه زندگی

3)    بهره مندی از داروهایی تجویزی جراح متخصص به منظور کمک به پشتیبانی نتیجه جراحی

اهمیت رژیم غذایی پس از جراحی بای پس معده

ارزش رژیم غذایی بعد از این جراحی کاهش وزن به این دلیل است که بیمار فقط قسمت کوچکی از حجم معده خود را استفاده می نماید و به همین منظور شرایط فوق می طلبد که روش مصرف مواد غذایی فرد با قبل از جراحی متفاوت تر باشد.

باید گفت که رعایت رژیم غذایی پس از جراحی در دوره نقاهت تضمین کننده بهبودی و یا سلامتی شخص بیمار است که نباید در این مدت فشار نطلبیده ی را بر روی معده جدید وارد گردد.

طبق نظر متخصصین تغذیه رژیم غذایی تعیین می نماید که بیمار بعد از جراحی چه نوع مواد غذایی و به چه مقدار را در طی روز مصرف نماید. یا به عبارتی باید گفت که بیمار با پیروی از این رژیم غذایی وزن قابل توجهی را کم کرده و آن را تثبیت نماید.

نکته حائز اهمیت این است که بیمار جهت اینکه همانند یک شخص معمولی وعده های غذایی را در طی روز میل نماید بایستی تقریباً حدود سه ماه بردبار باشد تا اینکه معده فرد به شرایط فعلی بعد از عمل عادت نماید.

رژیم غذایی فرد بعد از جراحی بای پس معده در بیمارستان

کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن نخستین وعده غذایی که بیمار بعد از جراحی بایستی میل نمایند به صورت مایعات صاف و فاقد از هرگونه پالپ به میزان بسیار کم است مانند:

1)    آب میوه های طبیعی 2) آب میوه طبیعی به همراه ژله 3) عصاره گوشت

که در مدت بستری فرد در بیمارستان با اجازه جراح متخصص بیمار اجازه مصرف آن را دارد.

برنامه رژیم غذایی هفته نخست

بعد از جراحی بای پس معده امری طبیعی است که معده بیمار بسیار حساس تر و همچنین قابلیت هضم هر نوع مواد غذایی را نسبت به گذشته نداشته باشد.

به همین منظور طبق نظر متخصصین تغذیه مایعات جزء مواد غذایی مجازی هستند که بیمار در این مدت اجازه مصرف آن را دارند آن هم بصورت نوشیدنی های فاقد گلوکز، کافئین و یا گاز. با این حال مصرف بیش از حد مایعات در این دوره امری بسیار مهم و ضروری است علاوه بر این به منظور پیشگیری از کم آبی بدن فرد نیز بایستی روزانه هشت لیوان آب را میل نماید.

جراح متخصص به بیماران متذکر می شوند که مایعات و همچنین نوشیدنی ها را بعد از جراحی به آهستگی میل کنید تا فشار ناخواسته ی بر روی معده ی جدید آنها ایجاد نشود.

برنامه رژیم غذایی هفته دوم

کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن بعد از گذشت هفت روز، با مقدار کمی بهبودی معده همراه می شوند که با اجازه پزشک متخصص می توانند میکس غذاهای مایع را در وعده های غذایی اصلی میل نمایند. این مواد غذایی شامل:

برنامه رژیم غذایی هفته دوم
برنامه رژیم غذایی هفته دوم

1)    عصاره گوشت، سوپ رقیق شده و همچنین آب مرغ

2)    مصرف شیر فاقد چربی و یا کم چرب

3)    مصرف نوشیدنی های که دارای کالری کمی هستند فاقد لاکتوز و یا سویا

4)    آب میوه های بدون پالپ طبیعی

5)    مصرف قهوه و چای فاقد کافئین

6)    مصرف آبمیوه طبیعی به همراه ژله خانگی

7)    ماست فاقد چربی و همچنین گلوکز

8)    مصرف پنیرهای که دارای چربی کمتری هستند.

9)    مصرف پودینگ فاقد از گلوکز

10)شیر به همراه غلات صبحانه خرد شده

از مواد غذایی مجازی هستند که بیماران در هفته دوم بعد از جراحی با اجازه جراح متخصص در حجم مشخص شده قادر به مصرف آنها هستند.

برنامه رژیم غذایی هفته سوم

باید متذکر شویم که معده این بیماران بعد از گذشت بیست و یک روز کمی پایدارتر و قوی تر می گردد و مواد غذایی جدیدتری را بیمار اجازه مصرف آن را دارد همچون:

برنامه رژیم غذایی هفته سوم
برنامه رژیم غذایی هفته سوم

1)    گوشت مخلوط شده نرم

2)    سبزیجات پخته شده

3)    میوه های نرمی همچون آووکادو، انبه و یا موز

4)    سوپ گوشت و یا مرغ مخلوط شده

5)    سفیده تخم مرغ آبپز

6)    کمپوت میوه های خانگی فاقد گلوکز افزودنی

7)    ماست یونانی ساده

از مواد غذایی هستند که بیمار در حجم کم و به میزان مناسب اجازه مصرف آن را دارد اما بایستی متذکر شویم که معده بیمار همچنان قادر نیست که برخی از مواد غذایی را کاملاً هضم نماید.

هفته چهارم رژیم غذایی بعد از جراحی

شیوه زندگی بیمار از هفته چهارم به بعد کمی عادی تر می شود و همچنین بیمار به جزء مواد غذایی که در هفته های نخست اجازه مصرف آن را داشته میتواند با اجازه پزشک مربوطه بعضی از مواد غذایی دیگر را به برنامه رژیم غذایی خود اضافه نماید. اما باید متذکر شویم مواد غذایی که در زیر به آن اشاره می کنیم نیز برای این گروه از بیماران ممنوع است که شامل:

فست فود، مواد غذایی چرب، برنج و نان به میزان بسیار زیاد بخصوص در وعده شب، مصرف مواد غذایی پرادویه و همچنین اسپایسی که برای معده ی جدیدی بیمار فشار زیادی را وارد می نمایند.

هفته چهارم رژیم غذایی بعد از جراحی
هفته چهارم رژیم غذایی بعد از جراحی

در این بین مواد غذایی مجازی هستند که کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن اجازه مصرف آن را در این هفته دارند که عبارتند از:

1)    پوره سیب زمینی 2) انواع سوپ های خامه ای 3) گوشت فاقد چربی، ماهی کاملاً طبخ شده و یا مرغ 4) تخم مرغ کاملاً طبخ شده نرم 5) سبزیجات نرم و همچنین میوه ها 6) مخلوط مواد غذایی جامد به همراه یک مایع سالم مانند آب 7) سرشیر و یا شیر 8) آبمیوه های فاقد از گلوکز 9) مواد غذایی نرم 10) عصاره گوشت 11) غلات صبحانه که دارای شیرینی کمی هستند.

از مواد غذایی هستند که بیماران در این دوره اجازه مصرف آن را دارند. اما از هفته پنجم تا هشتم بیمار با اجازه پزشک متخصص خود قادر است که مواد غذایی نرم را به برنامه رژیم غذایی خود بیفزاید به صورتی که این مواد غذایی باید در مقدار کم و همچنین نرم باشد که هضم آن برای بیمار به راحتی صورت پذیرد. در این مدت فرد به جای سه وعده مواد غذایی بایستی در طی روز پنج وعده مواد غذایی مجاز را مصرف نماید. مواد غذایی نرم شامل:

پنیرهای که درصد چربی کمتری دارند، برنج اندک، گوشت مرغ و یا فاقد چربی، تخم مرغ نرم و له شده، غذاهای جامد، سبزیجات فاقد پوست و له شده، غلات طبخ شده، میوه و یا کنسرو تازه بدون دانه و نرم، ماهی های که دارای هضم سبک تر و راحت تری هستند.

برنامه غذایی جراحی بای پس معده بعد از گذشت دوماه

بعد از گذشت شصت روز برنامه رژیم غذایی بیمار کمی متفاوت تر می شود و بیمار قادر است که کم کم مواد غذایی سفت تری را در طی روز مصرف نماید.

در این دوره بیمار بعد از بهبودی کامل می تواند سه وعده غذایی سالم و کم کالری را مصرف نماید بطوریکه حجم غذایی بایستی از یک تا یک و نیم لیوان باشد یا به عبارتی میزان کالری دریافتی روزانه بین نهصد تا هزار کالری است.

دست کشیدن از غذا قبل از سیر شدن

پزشک به کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن متذکر می شود که پیش از اینکه احساس سیری نماید از خوردن مواد غذایی ممانعت کنند. میزان کالری بایستی بین ( شصت و پنج تا هفتاد و پنج گرم) پروتئین در روز باشد. به این ترتیب بیمار اجازه مصرف:

1)    سه وعده فرآورده های لبنی و همچنین شیر فاقد چربی

2)    دو وعده پخته شده ی سبزیجات

3)    سه وعده گوشت فاقد چربی

4)    مصرف میوه در طی روز یک وعده

5)    مصرف سه وعده نشاسته با محدودیت برنج و نان

باید متذکر شویم که هر وعده تقریباً حدود یک چهارم لیوان جهت مواد غذایی جامد و یک دوم لیوان به منظور مواد غذایی مایع است که بیمار اجازه مصرف آن را دارد.

بیماران باید سعی کنند که احتیاجات پروتئینی بدن خود را با مصرف مواد غذایی تامین نمایند

بیماران باید سعی کنند که احتیاجات پروتئینی بدن خود را با مصرف مواد غذایی تامین نمایند. در این دوره بیماران باید از مواد غذایی که در زیر به آن اشاره می نمایم نیز خودداری نمایند که عبارتند از:

نوشیدنی های گازدار، سبزیجات خام، نان، ذرت بو داده، مواد غذایی سرخ شده، سبزیجات فیبردار پخته شده نظیر (ذرت، کلم بروکلی، کرفس، کلم) ، گوشت قرمز، مواد غذایی دارای ادویه زیاد و تند، گوشت های دیر هضم مانند گوشت استیک و خوک.

به مرور زمان شما با مراجعه به پزشک متخصص تغذیه و پیروی از برنامه غذایی مناسب مجاز به مصرف برخی از مواد غذایی ارائه شده هستید.

کلیه موارد ذکر شده از مواد غذایی هستند که بیماران با اجازه جراح متخصص به میزان مشخص شده میتوانند در وعده های غذایی خود مصرف نمایند تا در یک بازه زمانی کوتاه وزن قابل توجهی از اضافه وزن خود را از دست دهند.

عمل بای پس معده رایگان

در حال حاضر جهت انجام عمل بای پس معده و همچنین تحت پوشش بودن بیمار از دو شیوه جراحی لاپاراسکوپی و همچنین باز، شاخص توده بدنی یا همان BMI بیمار بایستی بیش از چهل کیلوگرم باشد تا جراح متخصص بتواند این جراحی لاغری را به صورت رایگان بر روی وی اعمال نماید.

این گروه از بیماران به دلیل اینکه قادر نیستند به تنهایی امور روزانه شخصی و شغلی خود را انجام دهند و یا با مشکلات متعددی که سلامتی آنها را به خطر می اندازد همراه هستند جراحان متخصص مجرب و با سابقه ی ما این عمل کاهش وزن سریع را به صورت رایگان در بیمارستان های مجهز و پیشرفته دولتی و یا نیمه دولتی برای بیماران انجام می دهند.

اما در بیمارانی که بر اثر تجمع چربی های انباشته در بدن به عارضه دیابت مبتلا شده اند مقدار شاخص توده بدنی آنها تا حدی متغیر بوده است و در بیماران فوق شاخص توده بدنی بیش از سی و پنج کیلوگرم را نیز انجام می دهند.

طبق تحقیقات صورت گرفته بیماران دیابتی که جراحی فوق را به منظور کاهش وزن سریع انجام می دهند

طبق تحقیقات صورت گرفته بیماران دیابتی که جراحی فوق را به منظور کاهش وزن سریع انجام می دهند بعد از جراحی و با پیروی از رژیم غذایی مناسب عارضه دیابت آنها تا حد زیادی برطرف گردید به طوریکه بعد از مدتی دیگر نیازی به مصرف دارویی به منظور کنترل گلوکز خون ندارند.

بنابراین کلیه هزینه های که مشاوران به بیماران پیش از عمل لاغری بای پس معده ارائه می دهند بصورت تقریبی بوده است زیرا هزینه های جراحی به عوامل متعددی متغیر بوده است.

اما در مجموع باید گفت که بیماران بالای شاخص توده بدنی چهل تا پنجاه کیلوگرم از پرداخت کلیه این هزینه ها مستثنی بوده و بیمه تمامی هزینه عمل جراحی را متقبل می شود.

مزیت های جراحی بای پس معده

کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن از مزیت های این جراحی لاغری تا مدت ها بهره مند می شوند که عبارتند از:

یکی از مزیت های این جراحی را میتوان به این مورد اشاره کرد که بیمار بعد از گذشت یک سال و نیم، هفتاد درصد از وزن اضافی خود را از دست میدهد و به تدریج به وزن ایده آل و طبیعی خود دست پیدا می کند.

مقدار مصرف مواد غذایی بیمار بر اساس کاهش حجم معده فرد به تدریج کاهش می یابد.

در شیوه فوق روده بیمار پایین ترین جذب کالری از مواد غذایی مصرفی دارد.

بهبودی و همچنین محو شدن بیماری دیابت نوع دو در این بیماران با انجام این عمل جراحی محقق می گردد.

یکی از مزیت های دیگر جراحی چاقی فوق را میتوان به این مورد اشاره کرد که بیمار داروهایی را که جهت نظارت فشار خون و همچنین کلسترول بالا در روز باید مصرف می کرده است به پایین ترین مقدار خود برساند.

با از دست دادن وزن، مجدداً هورمون های بدن تنظیم می شوند که حاصل آن بالا بردن تستوسترون و همچنین سوخت و ساز بهتر و مناسب تر بدن فرد است.

بیمارانی که از مشکلات آنمی و همچنین مرون عذاب می برند و به منظور تسکین درد از داروهایی ضد التهابی استفاده می نمایند، جراحی بای پس معده را به منظور حفظ سلامتی بیشتر می توانند انجام دهند.

هیچ برشی بر روی بخش بیرونی شکم بیمار ایجاد نمی شود

به علت بهره مندی از شیوه ی لاپاراسکوپی هیچ برشی بر روی بخش بیرونی شکم بیمار ایجاد نمی شود به همین منظور بیمار درد کمتری را احساس می نماید که از مزیت های دیگر جراحی بای پس معده محسوب می شود.

جراحی بای پس معده جزء عمل های کم خطر است.

یکی دیگر از مزیت های جراحی فوق اختصاص به این موضوع دارد که هیچ گونه تغییری در بخش روده کوچک بیمار ایجاد نمی گردد.

کلیه موارد ذکر شده از مزیت های عمل بای پس معده است که طبق مطالعات انجام شده از میان نود درصد از بیماران، پنجاه درصد وزن قابل توجهی را از دست داده که غیرقابل برگشت پذیر بوده و در نهایت نتیجه جراحی آنها نیز مثمر ثمر و اثربخش بوده است.

بیمار با کاهش وزن می تواند میزان دوز داروهای مصرفی را تا حد زیادی کاهش دهد و فعالیتهای ورزشی و رژیم غذایی سالم را در برنامه روزانه خود قرار دهد.

مزیتهای این جراحی سبب شده که میزان اعتماد به نفس در این گروه از بیماران به مراتب افزایش یافته و بعد از گذشت یکسال از جراحی از روند وضعیت زندگی سالم و مطلوب نهایت لذت را ببرند.

نکات کلی غذایی بعد از سه ماه از جراحی بای پس معده

متخصصین تغذیه به کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند توصیه می کنند که نیم ساعت قبل از مصرف وعده های اصلی غذایی از خوردن مایعات خودداری نمایند و همچنین از نی برای نوشیدن به هیچ عنوان استفاده نکنند.

علاوه براین متذکر می شوند که مواد غذایی را انتخاب کنند که فاقد از قند و همچنین چربی باشند، و با مصرف مواد غذایی که منشاء پروتئین هستند به حفظ بافت ماهیچه های بدن کمک بسزایی نمایند.

روند درمانی جراحی بای پس معده در بیمارستان

اکثر بیماران طبق نظر جراح متخصص بین یک تا چهار روز در بیمارستان بستری می شوند. در این مدت:

احتمال دارد که کادر درمانی بیمارستان از بیمار بخواهند که چند لحظه ی در کنار تخت بنشینید و یا در همان روز نخست عمل چند قدمی راه بروید.

به مدت یک تا دو روز سوندی را از مسیر بینی به داخل معده بیمار وارد می کنند به دلیل اینکه سوند این امکان را برای بیمار فراهم می کند که مایعات موجود در روده کوچک از بدن وی بیرون آید.

روند درمانی جراحی بای پس معده در بیمارستان
روند درمانی جراحی بای پس معده در بیمارستان

به منظور بیرون کردن ادرار کادر درمانی سوندی را نیز داخل مثانه بیمار وارد می نمایند.

بیمار به مدت سه روز اجازه مصرف هیچ نوع مواد غذایی را ندارد و بعد از این مدت بایستی فقط مواد غذایی مایع و همچنین پوره شده و در عین حال سبک میل نماید.

لوله ای به قسمت عظیم تر معده ی که تحت جراحی قرار گرفته است وصل می نمایند

لوله ای به قسمت عظیم تر معده ی که تحت جراحی قرار گرفته است وصل می نمایند که این سوند از قسمت پهلوی بیمار بیرون می آید و از این طریق مایع درون معده بیرون می آید.

جراح متخصص جوراب های مخصوص ساق بلند را به منظور جلوگیری از لخته شدن خون به بیماران تجویز می نمایند.

در زمان بستری بیمار در بیمارستان، پزشک داروهایی را جهت پیشگیری از لخته شدن خون به بیمار تجویز می کنند.

به منظور تسکین درد جراح متخصص داروهای مسکنی را تجویز می نمایند که باید در سر زمان مشخص آنها را مصرف نمایند.

اما زمانی که بیمار بعد از این مدت با اجازه جراح متخصص از بیمارستان ترخیص میشود بایستی در منزل:

مواد غذایی مجاز را به صورت له شده و یا مایع بدون اینکه به معده فشاری وارد شود میل نمایند

مواد غذایی مجاز که در بالا به آن اشاره کردیم را به صورت له شده و یا مایع بدون اینکه به معده فشاری وارد شود میل نمایند و همچنین عاری از هرگونه درد و ناراحتی زیاد چند قدمی را راه بروید و از کلیه دستورالعمل های پزشکی که جهت نگهداری و حفظ سلامتی است را با کمک یک همراه در منزل رعایت نماید تا در یک مدت کوتاه دوران نقاهت را به آسانی پشت سر بگذارند.

شایان ذکر است که حذف چربی های انباشته و همچنین از دست دادن وزن قابل توجهی بعد از عمل میتواند بیشتر اختلالات سلامتی در فرد را بهبود بخشد مانند:

بیماری آسم، دیابت نوع دو، برگشت اسید به مری،کلسترول بالا، آپنه خواب، فشار خون بالا.

کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن با داشتن وزن کمتر به آسانی می تواند اموری را که در گذشته به دلیل اضافه وزن بالا قادر به انجام آن نبوده اند را به راحتی و در زمان کمتری انجام دهد.

مواد غذایی مجاز را به صورت له شده و یا مایع بدون اینکه به معده فشاری وارد شود میل نمایند
مواد غذایی مجاز را به صورت له شده و یا مایع بدون اینکه به معده فشاری وارد شود میل نمایند

نتیجه گیری

امروزه افرادی که دارای اضافه وزن بالای هستند و یا به چاقی مفرط مبتلا شده اند متخصصین تغذیه جراحی بای پس معده را مناسب ترین شیوه به منظور حفظ سلامتی بیشتر به این گروه از بیماران توصیه می نمایند.

نتیجه گیری
نتیجه گیری

کسانی که عمل بای پس معده انجام دادن بعد از اینکه بخش اعظمی از اضافه وزن خود را از دست دادن میتوانند به راحتی به امور روزانه و شغلی خود بپردازند و تقریباً پنجاه درصد از بیماریهای که به دلیل اضافه وزن بالا به آن مبتلا شده اند را بهبود بخشند.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید