هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران

در این مقاله به بررسی هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران خواهیم پرداخت.

هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران
هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران

جراحی لاپاراسکوپی که یکی از روش های درمان در عصر حاضر می باشد، بیشتر برای درمان بیماری های زنان و اضافه وزن کاربرد دارد.

برای آشنایی با مزایای جراحی لاپاراسکوپی معده توصیه می کنیم صفحه لاپاراسکوپی معده چیست را ببینید.

در ادامه این مقاله می خواهیم به طور کلی به جراحی لاپاراسکوپی و پاسخ به پرسش هایی در زمینه هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران بپردازیم:

  1. جراحی لاپاراسکوپی چیست؟
  2. تفاوت لاپاراسکوپی با عمل جراحی باز چیست؟
  3. چه موقع از جراحی لاپاراسکوپی استفاده می شود؟
  4. کاربرد جراحی لاپاراسکوپی در شرایط مختلف چیست؟
  5. چه کسانی کاندید مناسبی برای جراحی لاپاراسکوپی می باشند؟
  6. درمان مشکلات مختلف توسط لاپاراسکوپی به چه صورت انجام می گیرد؟
  7. اقدامات لازم قبل از عمل لاپاراسکوپی چیست؟
  8. روند انجام جراحی لاپاراسکوپی چگونه است؟
  9. مراحل بعد از لاپاراسکوپی چیست؟
  10. مزایای عمل لاپاراسکوپی چیست؟
  11. هزینه های عمل لاپاراسکوپی به چه عواملی بستگی دارد؟

 

جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

در این قسمت از مقاله ی خود با عنوان هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران به بررسی و ذکر نکاتی در خصوص جراحی لاپاراسکوپی خواهیم پرداخت.

لاپاراسکوپی روشی نوین در جراحی محسوب می شود که از سال 1900 وارد علم پزشکی شده است و تا به امروز پیشرفت های فراوانی در تمام رشته های جراحی پیدا کرده است. لاپاراسکوپی در معنای لغوی از دو کلمه لاپار به معنی شکم و اسکوپی یعنی دیدن تشکیل شده است.

اگر در تهران زندگی می کنید و قصد انجام جراحی لاپاراسکوپی رو دارید برای آشنایی با بهترین متخصص لاپاراسکوپی در تهران  صفحه بهترین متخصص لاپاراسکوپی در تهران را ببینید.

جراحی لاپاراسکوپی چیست؟
جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

در بیماری های زنان برای دیدن بافت های درون شکمی بیمار از طریق برش های کوچکی یک لوله نازک که به یک چراغ کوچک و دوربین متصل است، را درون برش شکمی بیمار وارد می کنند، با این روش می توان مشکلاتی نظیر چسبندگی، عفونت، کیست و یا توده های رحمی را با برداشتن قسمتی از بافت مورد نظر توسط لاپاراسکوپ برای نمونه شناسایی کرد. از لاپاراسکوپی در درمان افراد با اضافه وزن نیز استفاده می کنند.

به زبان ساده تر از لاپاراسکوپی به دو منظور استفاده می شود، یکی درمان و دیگری تشخیص بیماری که در هر دو روش دیگر نیازی به باز شدن شکم بیمار و خطرات زیاد آن نیست، بلکه با چند برش کوچک جراح می تواند کار مورد نظر خود را انجام دهد.

لاپراتومی:

لاپراتومی یک روش جراحی بصورت سرپایی می باشد که در آن برش بزرگتری روی شکم بیمار می دهند، اما به طور کلی لاپاراسکوپی از نظر هزینه، استرس و مشکلات کمتری را برای بیمار ایجاد می کند. گاهی اوقات از جراحی لاپاراسکوپی به جای لاپراتومی استفاده می کنند.

انواع پیشرفته لاپاراسکوپی:

در این قسمت از مقاله ی خود با عنوان هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران به بررسی و ذکر نکاتی در خصوص انواع پیشرفته لاپاراسکوپی خواهیم پرداخت.

انواع پیشرفته لاپاراسکوپی:
انواع پیشرفته لاپاراسکوپی:

در مدل پیشرفته لاپاراسکوپی جراح فقط از یک برش کوچک برای جراحی استفاده می کند. بدین ترتیب که ابتدا دوربین را وارد شکم می کند و اجزای داخلی را بررسی می کند، در مرحله دوم تجهیزات و ابزار لازم برای انجام جراحی را از طریق برش وارد می کند. گفتنی است، به علت فضای کم برای مانور، کار جراح در این روش بسیار دشوار و سخت می شود، چرا که تمام ابزارهای جراحی در فاصله کم از یکدیگر قرار می گیرند.

لاپاراسکوپی به کمک دست:

برای اینکه جراح بتواند با دست عمل را پیش ببرد لازم است، یک شکاف بزرگتر نیز ایجاد کند که معمولا از 1. 5 سانتی متر بیشتر است، بدین ترتیب دوربین، ابزار و تجهیزات از برش دیگری وارد شکم می شوند، جراح دست خود را از شکاف دیگری وارد بدن بیمار می کند و عمل را انجام می دهد. اندازه شکاف در این روش باز هم نسبت به عمل جراحی باز کوچکتر است. جراح در لاپاراسکوپی به کمک دست می تواند اندام هایی همچون کبد را مورد بررسی و یا جراحی قرار دهد.

لاپاراسکوپی به کمک ربات:

در این قسمت از مقاله ی خود با عنوان هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران به بررسی و ذکر نکاتی در خصوص لاپاراسکوپی به کمک ربات خواهیم پرداخت.

امروزه با کمک تکنولوژی های روز دنیا می توان جراحی با دقت بسیار بالا را انجام داد. در جراحی به کمک ربات مثل قبل از برش های کوچکی استفاده می شود، اما با این تفاوت که قبلا جراح ابزار و تجهیزات را وارد بدن بیمار می کرد، اما اکنون برای انجام عمل بازوی ربات را وارد بدن بیمار می کند و از طریق کامپیوتر ربات را کنترل می کند.

اکثر جراحان متخصص اعتقاد دارند که جراحی به کمک ربات برای افرادی که اضافه وزن زیادی دارند و یا جراحی زنان و اورولوژی و در برخی مواقع برداشتن پروستات می تواند بسیار مفید و موثر واقع شود.

در جراحی به کمک ربات، جراح تصاویر 3 بعدی که از دوربین ربات ارسال می شود، را به طور دقیق بررسی می کند و با استفاده از کنترل دستی ربات را هدایت می کند تا با کمترین خطر و اشتباه عمل را در کمترین زمان پیش ببرد. در این روش خونریزی کمی ایجاد می شود و از مزیت های این روش می توان به درد کمتر بیمار بعد از به هوش آمدن اشاره داشت.

ایمنی در لاپاراسکوپی:

در این قسمت از مقاله ی خود با عنوان هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران به بررسی و ذکر نکاتی در خصوص ایمنی در لاپاراسکوپی خواهیم پرداخت.

این نوع جراحی از بالاترین ایمنی برخوردار است، چرا که لاپاراسکوپ توسط یک برش در زیر شکم و نزدیکی ناف وارد فضای شکم می شود و جراح ابتدا قسمت های شکمی را مورد ارزیابی قرار می دهد تا از سالم بودن تمامی بخش ها مطمئن شود و با مشاهده هر گونه مشکل در فضای شکمی جراح می تواند در صورت امکان مشکل را برطرف کند.

ایمنی در لاپاراسکوپی:
ایمنی در لاپاراسکوپی:

تفاوت لاپاراسکوپی با عمل جراحی باز چیست؟

در این قسمت از مقاله ی خود با عنوان هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران به بررسی و ذکر نکاتی در خصوص تفاوت لاپاراسکوپی با عمل جراحی باز خواهیم پرداخت.

برای آشنایی بهتر با عمل برداشتن قسمتی از معده توصیه می کنیم پست برداشتن معده برای لاغری را مشاهده کنید.

میزان برش

یکی از بارزترین تفاوت ها بین عمل جراحی باز و عمل جراحی لاپاراسکوپی میزان برشی است که جراحی برای انجام عمل روی بدن بیمار ایجاد می کند.

در عمل جراحی باز جراح با ایجاد شکافی بین 15 الی 30 سانتی متر روی بدن بیمار به قسمت مورد نظر دسترسی پیدا می کند و عمل را انجام میدهد،

اما در لاپاراسکوپی چند شکاف کوچک 1 الی 3 سانتی در قسمت های مختلف شکم بیمار ایجاد می کنند و با کمک ابزار و تجهیزات لازم جراحی را پیش می برند که بعد از بهبود جای اسکار کمی باقی می ماند و در ظاهر بسیار حائز اهمیت است که در جراحی باز یک جای زخم بزرگ و کاملا نمایان باقی می ماند که از لحاظ ظاهری بسیار ناخوشایند است.

در روش لاپاراسکوپی زخم ها خیلی سریع بهبود پیدا می کنند

در روش لاپاراسکوپی زخم ها خیلی سریع بهبود پیدا می کنند و نیازی با مراقبت های خاص ندارند، همچنین بیمار نیازی به بستری شدن در بیمارستان برای مدت زیادی ندارد،

اما در جراحی باز به علت زخم بزرگتری که روی شکم ایجاد می شود، طول بهبود فرد بیشتر می شود و احتمالا چند روز در بیمارستان بستری می شود.

در لاپاراسکوپی افراد بعد از گذشت دو تا سه روز بهبودی عمومی را بدست می آورند و می توانند به انجام کارهای روزمره خود بپردازند. همینطور در جراحی باز به علت زخم بزرگ تر درد و سختی بیشتری را بیمار متحمل می شود، اما در روش لاپاراسکوپی به خاطر زخم های کوچک بیمار درد کمتری را تحمل می کند.

عدم رخداد فتق

بیمار بعد از جراحی باز 20 درصد احتمال دارد که به فتق دچار شود، اما در لاپاراسکوپی این امر نادر است. در مورد کارهای بعد از عمل نیز در جراحی باز به مدت طولانی بیمار برای انجام کارهای شخصی خود نیاز به همراه دارد،

اما در روش لاپاراسکوپی بعد از گذشت 2 تا 3 روز بیمار می تواند کارهای شخصی خود را بدون کمک انجام دهد که این یک مزیت مهم به شمار می آید. در جراحی باز احتمال عفونت در زخم بسیار بالاست،

اما در روش لاپاراسکوپی احتمال عفونت کردن زخم بسیار پایین است. دقت عمل در جراحی باز پایین است و ممکن است، اشتباهات پزشکی رخ دهد،

در صورتیکه در عمل لاپاراسکوپی به علت استفاده از ابزار و دوربین با زوم بالا و همچنین استفاده از لامپ ها با روشنایی بالا، تمام جزئیات قابل مشاهده است و جراح کم ترین میزان اشتباه را انجام می دهد و عملی با دقت را به پایان می رساند.

آسیب به اندام داخلی

در جراحی باز ممکن است، هنگام عمل ناخواسته به دیگر اندام داخلی بدن نیز آسیب هایی وارد شود که در روش عمل لاپاراسکوپی چون برش کمی ایجاد می شود و کار عمل با ابزار پیش می رود، میزان این آسیب ها به صفر می رسد.

و در پایان عمل جراحی باز نسبت به روش لاپاراسکوپی شامل هزینه های بیشتری می باشد که برای بیمار مقرون به صرفه نیست.

با توجه به نکات گفته شده عوارض جراحی لاپاراسکوپی نسبت به جراحی باز بسیار پایین تر بوده است و فرد سریعتر می تواند بهبودی کامل خود را بازیابد.

شعار این روش درمانی انجام عمل های بزرگ از راه شکاف های کوچک است.

آسیب به اندام داخلی
آسیب به اندام داخلی

چه موقع از جراحی لاپاراسکوپی استفاده می شود؟

در این قسمت از مقاله ی خود با عنوان هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران به بررسی و ذکر نکاتی در خصوص این که چه موقع از جراحی لاپاراسکوپی استفاده می شود خواهیم پرداخت.

جراحی لاپاراسکوپی زمانی انجام می گیرد که جراح از طریق روش های دیگر همچون آزمایش، سی تی اسکن، ام آر آی و رادیوگرافی نتواند به تشخیص و درمان بپردازد. از لاپاراسکوپی معمولا برای تشخیص منبع درد در قسمت های لگن و شکم استفاده می شود.

خوبی این روش جراحی این است که اگر طی عمل تشخیص مشکلاتی بوجود آید در کمترین زمان ممکن قابل درمان است و کمترین خطر را برای بیمار دارد. لاپاراسکوپی در اغلب اوقات دارای رویه های مشابهی می باشد،

برای دانستن اطلاعات مربوط به جراحی لاپاراسکوپی توصیه می کنیم از صفحه جراحی لاپاراسکوپی چیست دیدن کنید.

چرا که از ابزار و تکنیک های یکسانی در بیماری های مختلف استفاده می شود. در این بخش برخی کارهای انجام شده در لاپاراسکوپی را بررسی می کنیم:

برخی از اندام هایی که با بیماری درگیر شدند را از بدن خارج می کنند.

  • قسمت هایی از روده کوچک یا بزرگ که نیاز به ترمیم و یا حذف شدن دارند، در این روش برداشته و یا ترمیم میشوند.
  • ترمیم و یا حذف بخشی از سیستم ادراری بدن همچون مثانه، میزنای و یا کلیه ها
  • انجام عمل های مربوط به زنان مثل برداشتن رحم و لوله های فالوپی
  • بستن لوله های رحمی
  • بررسی مشکلات ناباروری در خانم ها
  • بیرون آوردن جنین در حاملگی های خارج رحمی با کمترین آسیب ممکن
  • برای پیوند کلیه از فردی به فرد دیگر از روش لاپاراسکوپی استفاده می شود.
  • برای کاهش اضافه وزن افراد در روش بای پس معده و یا اسیلو معده از لاپاراسکوپی استفاده می شود.
  • برای بررسی تومورهای سرطانی در بعضی از اندام های داخلی مثل کبد و پانکراس
  • بررسی شکم و تومورهای شکمی
  • حذف بافت های اسکار درون شکم و بررسی آن برای درد
  • برداشتن کیست های تخمدان که به روش های دیگر قابل درمان نیستند.
  • اختلالاتی نظیر بی اختیاری ادرار و پرولاپس ارگان لگن را به این روش می توان درمان کرد.
برخی از اندام هایی که با بیماری درگیر شدند را از بدن خارج می کنند.
برخی از اندام هایی که با بیماری درگیر شدند را از بدن خارج می کنند.

کاربرد جراحی لاپاراسکوپی در شرایط مختلف چیست؟

در این قسمت از مقاله ی خود با عنوان هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران به بررسی و ذکر نکاتی در خصوص کاربرد جراحی لاپاراسکوپی در شرایط مختلف خواهیم پرداخت.

کاربرد جراحی لاپاراسکوپی در شرایط مختلف چیست؟
کاربرد جراحی لاپاراسکوپی در شرایط مختلف چیست؟

با توجه به دو منظوره بودن جراحی لاپاراسکوپی می توان در تشخیص و درمان برخی بیماری ها از این روش بهره جست.

برای تشخیص بیماری توسط لاپاراسکوپی نیاز به دلایل مشهود داریم که یک درد ناگهانی در شکم، سابقه عفونت لگن و یا ناباروری از دلایل مهم این اقدام باشند، همچنین طی انجام این عمل می توان برخی از بیماری های مربوط به رحم و تخمدان همچون موارد زیر را تشخیص داد:

آندومتریوز (در هنگام بررسی لگن اگر جراح با آندومتریوز مواجه شود، با لاپاراسکوپ اقدام به برداشتن آن می کند)

اگر میخواهید از هزینه جراحی لاپاراسکوپی با بیمه نیرو های مسلح مطلع شوید پیشنهاد می کنیم پست هزینه لاپاراسکوپی با بیمه نیروهای مسلح را مشاهده کنید.

فیبروئید رحم

فیبروئید رحم( به بافت های اضافه در دیواره داخلی و یا خارجی رحم گفته می شود، معمولا غیر سرطانی هستند که باعث درد و خونریزی شدید می شوند که گاهی از لاپاراسکوپ برای برداشتن آن ها استفاده می شود)

کیست تخمدان یا تومورهای آن (کیست هایی که اطراف تخمدان درست می شوند و با متدهای درمان دیگر از بین نمی روند را می توان با لاپاراسکوپ اقدام به برداشتن آن ها کرد)

حاملگی خارج از رحم( برای برداشتن جنین خارج از رحم از لاپاراسکوپ استفاده می شود)

و همچنین میتوان بیماری های دیگری نظیر: آبسه لگن یا کبد، چسبندگی لگن، ناباروری، بیماری التهابی لگن، سرطان دستگاه تناسلی را در بیمار تشخیص داد.

جراح می تواند با استفاده از روش لاپاراسکوپی بیماری های زیادی را درمان کند که شامل این موارد می باشند: هیسترکتومی یا برداشتن رحم، برداشتن تخمدان ها، درمان حاملگی خارج از رحم، برداشتن میوم، برداشتن کیست تخمدان، مسدود کردن جریان خون، تخریب بافت، آندومتر که برای درمان آندومتریوز کاربرد دارد و یا خارج کردن آندومتریوز، از بین بردن چسبندگی، بستن لوله ها، باز کردن لوله هایی که قبلا بسته شده است، درمان اضافه وزن در افراد مبتلا به چاقی و بیماری های زیاد دیگر.

فیبروئید رحم
فیبروئید رحم

چه کسانی کاندید مناسبی برای جراحی لاپاراسکوپی می باشند؟

در این قسمت از مقاله ی خود با عنوان هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران به بررسی و ذکر نکاتی در خصوص این که چه کسانی کاندید مناسبی برای جراحی لاپاراسکوپی می باشند خواهیم پرداخت.

به طور کلی تمامی کسانی که نیاز به جراحی در قسمت های قفسه سینه، امعاء و احشا داخل شکم و همینطور فتق های دیواره شکمی دارند، از روش لاپاراسکوپی با خطر کم می توانند استفاده کنند. بیماران چاق برای رفع اضافه وزن می توانند از این روش استفاده کنند، اما اگر مبتلا به بیماری های دیگری باشند، لاپاراسکوپی گزینه مناسبی برای آن ها محسوب نمی شود، بلکه می توانند از جراحی باز استفاده کنند.

لاپاراسکوپی بهترین روش درمان برای بیماران تنفسی

لاپاراسکوپی بهترین روش درمان برای بیمارانی است که دچار مشکلاتی در دستگاه تنفسی هستند، زیرا آنان را از مشکلات زیاد عمل جراحی باز مصون نگه می دارد و همچنین روند بهبودی سریعتری پیدا می کنند، همچنین افرادی که دچار کم خونی شدید هستند، می توانند روش لاپاراسکوپی را جایگزین روش جراحی باز کنند تا خطرات کم تری سلامت آن ها را تهدید کند.

عموما عمل لاپاراسکوپی 2 ساعت زمان می برد که در بیهوشی کامل بیمار انجام می شود، بعد از یک الی 2 روز بستری شدن در بیمارستان بیمار مرخص می شود و با گذشت یک هفته از زمان عمل بهبودی کامل را پیدا می کند.

به علت اینکه در لاپاراسکوپی داخل شکم با گاز پر می شود، ممکن است، روی قلب و ریه های بیمار تاثیر سوء داشته باشد، بنابراین افرادی که دچار بیماری های قلبی و ریوی هستند، به هیچ عنوان توصیه نمی شود که از این روش درمانی جراحی استفاده کنند. گاهی نیز بیمار از نظر بیهوشی با مشکل روبه رو می شود و متخصص بیهوشی توصیه می کند، به جای لاپاراسکوپی از عمل جراحی باز با بی حسی موضعی استفاده شود.

درمان مشکلات مختلف توسط لاپاراسکوپی به چه صورت انجام می گیرد؟

در این قسمت از مقاله ی خود با عنوان هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران به بررسی و ذکر نکاتی در خصوص شیوه ی درمان مشکلات مختلف توسط لاپاراسکوپی خواهیم پرداخت.

جراحان زیادی از روش لاپاراسکوپی برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کنند، البته برخی جراحان که در این زمینه از تبحر کافی برخوردار نیستند ممکن است، روش جراحی باز را تجویز کنند. در لاپاراسکوپی دسترسی راحت به تمام قسمت های شکمی بیمار این امکان را به جراح می دهد تا از جهات مختلف بیمار را معاینه و بررسی کند و در صورت لزوم عمل لاپاراسکوپی را انجام دهد. در این قسمت از مقاله در مورد روش درمان برخی از بیماری های شایع توسط لاپاراسکوپی توضیح خواهیم داد. برای دانستن اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید:

درمان مشکلات مختلف توسط لاپاراسکوپی به چه صورت انجام می گیرد؟
درمان مشکلات مختلف توسط لاپاراسکوپی به چه صورت انجام می گیرد؟

عمل برداشتن سنگ کیسه صفرا:

در این قسمت از مقاله ی خود با عنوان هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران به بررسی و ذکر نکاتی در خصوص عمل برداشتن سنگ کیسه صفرا خواهیم پرداخت.

مایع تولید شده توسط کبد به رنگ قهوه ای یا زرد صفرا نام دارد که از ترکیب کلسترول، بیلی روبین و نمک های صفراوی تشکیل شده است. مایع صفرا در کیسه صفرا ذخیره می شود و بعد از خوردن غذا منقبض شده و مایع صفرا را به روده کوچک منتقل می کند. صفرا به تجزیه و جذب چربی های وارد شده به روده کمک می کند.

کیسه صفرا در بالای شکم و زیر لوب چهارم کبد و چسبیده به آن قرار دارد. که مجرای سیستیک صفرا را به کبد متصل می کند. وجود کیسه صفرا برای بقاء آدمی امری ضروری به حساب نمی آید و در نبود آن مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی شود.

در اثر برخی بیماری ها ممکن است، صفرا دچار مشکل شود و یا سنگ صفرا ایجاد شود که به کمک جراحی لاپاراسکوپی می توان کیسه صفرا را حذف کرد که در اصطلاح به آن کولسیستکتومی لاپاراسکوپی گفته می شود.

در این نوع جراحی که شایع ترین نوع لاپاراسکوپی می باشد، جراح کیسه صفرا و سنگ های صفراوی را به وسیله چندین برش کوچک 1 الی 1. 5 سانتی در اطراف شکم از بدن بیمار خارج می سازد. در مرحله اول جراحی، مجرای کیسه صفرا با گیره ای از جنس تیتانیوم بسته می شود که این گیره در بدن بیمار باقی می ماند و در مرحه دوم کیسه صفرا از کبد جدا می شود،

سنگ های صفراوی می توانند سایزی برابر با یک دانه شن تا یک توپ گلف کوچک داشته باشند که حتما باید از بدن خارج شوند تا علاوه بر از بین بردن درد، عارضه های بیشتری را بوجود نیاورند.

عمل برداشتن سنگ کیسه صفرا:
عمل برداشتن سنگ کیسه صفرا:

عمل های مربوط به مری:

در این قسمت از مقاله ی خود با عنوان هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران به بررسی و ذکر نکاتی در خصوص عمل های مربوط به مری خواهیم پرداخت.

مری که دهان و گلو را به معده متصل می کند، از بین دیافراگم عبور می کند. گاهی بنا به دلایلی سلول های مری دچار سرطان می شود که این عوامل گاهی مربوط به مصرف الکل و مواد غذایی حاوی نیتروزآمین می باشد که در نتیجه تغییر بافت داخل مری را سبب میشود، همچنین کم خونی و فقر آهن باعث تشکیل شبکه تار مانندی روی محل اتصال مری به معده شود که می تواند فرد را مبتلا به سرطان مری کند.

جراح در مرحله ای از بیماری می تواند با ازوفاژکتومی اقدام به برداشتن مری بیمار کند. به این ترتیب تومور سرطانی بخشی از مری، بافت مجاور تومور و غده های لنفاوی که احتمال سرطانی شدن سلول هایشان است، از طریق این روش برداشته می شوند.

لاپاراسکوپی یک روش با سطح تهاجم پایین به شمار می رود

در لاپاراسکوپی که یک روش با سطح تهاجم پایین به شمار می رود، برش های کوچکی در قفسه سینه ایجاد می کنند و از طریق ابزارهای در دسترس جراح مری را از بدن خارج می سازند.

مری بخشی لوله ای شکل است که با انقباضات خود باعث انتقال غذا از سمت دهان به معده می شود، گاهی برخی بیماری ها باعث تاثیر در این انقباضات می شوند و فرد در طولانی مدت دچار عدم بلع غذا می شود تا جایی که خوردن مایعات نیز برای فرد مشکل می شود.

این اختلال ایجاد شده باعث می شود، بیمار حس کند غذای خورده شده در قفسه سینه اش چسبیده است، همچنین علائمی نظیر کاهش وزن شدید بیمار، ناراحتی در قفسه سینه، عفونت ثانویه ریه، درد در پشت و گردن و بازوها ممکن است، بروز کند.

نام این بیماری آشالازی است که مربوط به اختلاف حرکتی مری است. عمل جراحی برای درمان این بیماری میوتومی هلر ( برش بافت عضلانی) نام دارد که به روش لاپاراسکوپی قابل انجام است.

در عمل لاپاراسکوپی مری چند برش 1 سانتی در شکم بیمار ایجاد می شود تا جراح در مرحله نخست برشی روی قسمت اسفنکتر پایین مری بزند تا در ادامه مسیر انسدادی مری باز شود، همچنین عمل ریفلاکس معده با اسم فوندوپلیکاسیون نیز همزمان انجام می شود تا از بازگشت کنترل نشده غذا به مری جلوگیری شود

لاپاراسکوپی یک روش با سطح تهاجم پایین به شمار می رود
لاپاراسکوپی یک روش با سطح تهاجم پایین به شمار می رود

درمان بیماری رفلاکس معده:

رفلاکس معده یا ترش کردن معده یکی از شایع ترین اختلال های گوارشی به شمار می آید. در صورت عدم درمان، رفلاکس معده مزمن می تواند مشکلاتی را نظیر التهاب مری، زخم های مری، تنگ شدن مری، سرفه مزمن و آسپیراسیون ریوی را در فرد ایجاد کند. یکی از گزینه های درمان این بیماری، جراحی به روش لاپاراسکوپی می باشد.

در این عمل که فوندوپلیکیشن نام دارد، طی دو مرحله جراحی صورت می گیرد، مرحله نخست اگر فتق هیاتال داشته باشد، باید ترمیم شود که این امر شامل بخیه زدن و سفت کردن ورودی دیافراگم می باشد تا بدین ترتیب مواد غذایی از معده بالا نروند که گاهی جراح یک تکه مش را روی ورودی قرار می دهد تا ایمنی عمل را بالا ببرد.

در مرحله دوم قسمت بالایی شکم در اطراف انتهای مری را با بخیه می بندد. که این بخیه ها به انتهای مری فشاری را وارد می کنند که کمک می کند، اسید معده و غذا از معده به مری وارد نشوند. عمل رفلاکس معده معمولا بین 2 تا 3 ساعت زمان می برد و طی این عمل بیمار کاملا بیهوش بوده و دردی را احساس نمی کند.

درمان بیماری رفلاکس معده:
درمان بیماری رفلاکس معده:

عمل برداشتن طحال:

طحال در قسمت بالایی سمت چپ شکم قرار دارد که کار آن مبارزه با عفونت است و بخشی از سیستم ایمنی فرد محسوب می شود، همچنین طحال می تواند سلول های آسیب دیده و پیر را از جریان خون جدا کند. با توجه به مشکلاتی خاص ممکن است، پزشک برداشتن طحال را تجویز کند. از جمله: پارگی طحال، طحال بزرگ، اختلال خونی، سرطان، عفونت، کیست یا تومور که با انجام هر کدام از این جراحی ها می توان جان فرد را نجات داد.

به عمل برداشتن طحال اسپلنتوکومی گفته می شود. عموما اگر طحال بیش از حد بزرگ نشده باشد، می توان با لاپاراسکوپی آن را از بدن بیمار خارج کرد برای این کار جراح 4 برش کوچک روی شکم ایجاد می کند، از طریق برش اول دوربین را وارد می کند تا بتواند به صورت دقیق اجزای داخلی را بررسی کند،

سپس از طریق دیگر برش ها، ابزار و تجهیزات لازم عمل را وارد بدن فرد می کند و اقدام به برداشتن طحال می کند. بدون طحال فرد بیشتر در معرض خطر مبتلا شدن به عفونت هاست در نتیجه ممکن است، بعد از عمل نیاز به واکسن های سالانه و مصرف بیشتر آنتی بیوتیک داشته باشد.

عمل برداشتن طحال:
عمل برداشتن طحال:

عمل رفع انسداد روده ای یا برداشتن روده:

عمل لاپاراسکوپی یک درمان بسیار مناسب برای بیماری سرطان روده ( رکتوم یا کولون) می باشد. جراح در قسمت مورد نظر چند برش کوچک 1 سانتی ایجاد می کند و سپس قسمتی از روده که با سلول های سرطانی درگیر شده را خارج می کند تا سلول های سرطانی به دیگر اعضای بدن وارد نشود. جراحان کولورکتال از لاپاراسکوپی برای بیماری های دیگری نیز استفاده می کنند، همچون:

پروپلاس رکتوم، نشت بی اختیار ادرار و مدفوع، سرطان کولون، پولیپ هایی که با کولونوسکوپی قابل برداشتن نیست، کولیت زخمی و سرطان های رکتوم.

بیماران لاپاراسکوپی را به خاطر کمتر بودن جای اسکار، درد و خونریزی کم و دوره نقاهت کوتاه تر به جراحی باز ترجیح می دهند.

برداشتن رحم با لاپاراسکوپی:

به عمل برداشتن رحم هیسترکتومی گفته می شود که لاپاراسکوپی یکی از روش های مناسب برای این عمل محسوب می شود. رحم یکی از اعضای داخلی بدن زنان است که جنین در آن رشد و نمو پیدا می کند و ممکن است، بابت برخی عوامل دچار مشکل شود و پزشک خارج کردن رحم از بدن را تجویز کند، بنابراین طی این عمل جراحی رحم به طور کلی از بدن فرد خارج می شود.

عمل هیسترکتومی با توجه به میزان مشکل به 3 نوع انجام می شود:

هیسترکتومی جزئی: در این نوع عمل به علت جزئی بودن مشکل جراح تنها بخش کوچکی از رحم را خارج می کند.

هیسترکتومی توتال: در برخی بیماری ها همچون سرطان رحم جراح اقدام به برداشتن کل رحم می کند که در این صورت دیگر نیازی به چکاب سالیانه رحم نیست.

سالپنگو- اوفورکتومی: در برخی بیماری ها جراح می تواند علاوه بر برداشتن کل رحم اقدام به برداشتن یکی یا هر دو تخمدان به همراه لوله های فالوپ کند که تمام این ها به میزان مشکل و بیماری وابسته است.

هیسترکتومی گاهی با بیهوشی کامل و در بعضی مواقع با بی حسی موضعی انجام می گیرد. در هیسترکتومی به روش لاپاراسکوپی رحم به چند قسمت کوچکتر برش داده می شود و توسط شکاف های کوچکی که روی شکم بیمار انجام شده از بدن او خارج می شود. این یک روش کم خطر است و به سایر اندام های بدن آسیبی وارد نمی شود. عمل هیسترکتومی به روش لاپاراسکوپی یکی از شایع ترین عمل های دنیا بین خانم ها به شمار می آید.

درمان ناباوری با لاپاراسکوپی:

لاپاراسکوپی که روشی جراحی کم تهاجم است، برای درمان ناباوری نیز کاربرد دارد. چرا که پزشک می تواند از این روش برای تشخیص عارضه هایی که از بارداری جلوگیری می کنند، استفاده کند و در صورت امکان با این روش آن عارضه را درمان کند. با توجه به مشاهداتی که پزشک هنگام لاپاراسکوپی از بدن بیمار دارد، ممکن است، اقداماتی انجام دهد، از جمله:

برای آن که متوجه شود، انسدادی در لوله رحم وجود ندارد و اسپرم و تخمک می توانند راحت حرکت کنند، ماده حاجب را به لوله رحمی تزریق می کند.

اگر لوله رحم مسدود شده باشد، می تواند با لاپاراسکوپی انسداد را برطرف کند.

برای از بین بردن چسبندگی رحم و یا برداشتن بافت جوشگاه

در صورت دیدن هرگونه اختلالات آنها را اصلاح می کند.

تمامی موارد فوق توسط 2 شکافی که جراح ایجاد می کند، قابل انجام است، اما گاهی نیاز به شکاف سوم نیز احساس می شود. و در پایان عمل، جراح تمام ابزارها و دوربین را خارج می کند و اقدام به بخیه زدن شکاف ها می کند.

درمان ناباوری با لاپاراسکوپی:
درمان ناباوری با لاپاراسکوپی:

درمان چاقی و اضافه وزن:

برخی افراد دچار چاقی مفرط می شوند، به این معنا که وزن آن ها از حالت طبیعی و عادی بیش تر است که این افزایش وزن باعث مشکلات و بیماری های فراوانی برای فرد می شود. برای رفع چاقی مفرط راه های درمان متفاوتی موجود است، از جمله درمان دارویی، رژیم غذایی، ورزش و جراحی های مختلف که به روش لاپاراسکوپی نیز انجام پذیر هستند.

جراحی های گاستروپلاستی عمودی با نوار، حلقه معده، بای پس معده، اسیلو معده، اسیلو معده همراه با سوئیچ اثنی عشری با روش لاپاراسکوپی قابل انجام می باشند که با ایجاد 4 الی 5 برش کوچک روی شکم جراح می تواند ابتدا دوربین که به لوله لاپاراسکوپ متصل است، را وارد شکم بیمار کند و از اوضاع و شرایط داخلی، با دیدن تصاویر مطلع شود،

سپس ابزار مورد نیاز خود را از طریق برش ها وارد بدن بیمار می کند و عمل جراحی را شروع می کند. در تمامی این جراحی ها بیمار به طور کامل بیهوش می شود و دردی را احساس نمی کند.

بیشتر کسانی که با استفاده از روش لاپاراسکوپ اقدام به کاهش وزن کرده اند، اذعان داشته اند که بعد از گذشت یکسال حداقل 50 درصد از وزن اضافه ی خود را از دست داده اند، در ادامه و همراه با کاهش وزن، بیماری های مرتبط با چاقی همچون آپنه خواب، فشار خون و کلسترول نیز به طور عادی بهبود پیدا می کنند، حتی بعضی از افراد گزارش کرده اند که بعد رفع چاقی از حال روحی و خلق و خوی بهتری برخوردار شده اند.

درمان فتق با روش لاپاراسکوپی:

فتق زمانی رخ می دهد که دیواره درونی عضله شکمی ضعیف شده باشد و باعث تورم و پارگی بشود. لایه داخلی شکم به دیواره های شکمی که ضعیف شده اند، فشار می آورد و یک کیسه بادکنک شکل ایجاد می کند که این امر باعث می شود، بافت شکم به درون کیسه وارد شود.

فتق امکان دارد، باعث دردهای شدید شکمی شود و فرد نیاز به جراحی اورژانسی پیدا کند. گاهی حتی ممکن است، فرد به صورت مادر زادی دچار فتق باشد، اما لازم به ذکر است که به صورت خودکار از بین نمی رود و با گذشت هر چه بیشتر زمان بهبود پیدا نمی کند. فتق معمولا در کشاله ران، ناف و یا محلی که قبلا جراحی شده باشد، بوجود می آید.

در روش درمان لاپاراسکوپی فتق دو لاپاراسکوپ که دوربین کوچکی به آن ها متصل شده است، توسط کانولا وارد بدن فرد بیمار می شوند و جراح با دوربین ها می تواند تمامی اجزا را بررسی کند.

معمولا 4 برش کوچک روی شکم ایجاد می شود. طی روند عمل یک چسب زخم کوچک روی سوراخ فتق قرار داده می شود و با وسایل جراحی کوچک فیکس می شود که در آن معمولا فرد بیهوشی عمومی می شود.

اقدامات لازم قبل از عمل لاپاراسکوپی چیست؟

برای انجام جراحی لاپاراسکوپی با توجه به دلیل و نوع عمل اقدامات خاصی برای انجام لازم است که ممکن است، بسته به نوع عمل متفاوت باشد، اما برخی از اقدامات مشابه و یکسان عبارتند از:

  • انجام سونوگرافی و آزمایش، نوار قلب، سی تی اسکن و گاهی نیز انجام ام آر آی ضروری است، چرا که به پزشک کمک می کند، ناهنجاری ها را شناسایی و عمل دقیقتری را انجام دهد.
  • قبل از عمل باید بین 8 الی 12 ساعت بیمار ناشتا باشد.
  • مطلع کردن پزشک در صورت استفاده از مکمل های غذایی، داروی خاص و یا حتی اعتیاد به الکل و مواد مخدر

اگر بیمار از داروهایی همچون: داروهای رقیق کننده خون، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل آسپرین و ایبوپروفن، داروهایی که باعث انعقاد خود می شوند، داروهای گیاهی، ویتامین کا استفاده می کند، بهتر است، پزشک خود را در جریان قرار بدهد.

بیمار بهتر است، برای عمل خود یک همراه داشته باشد تا بعد از عمل و رفع تاثیرات بیهوشی بتواند به او کمک کند.

روند انجام جراحی لاپاراسکوپی چگونه است؟

برای انجام این جراحی معمولا یک سرم وریدی که حاوی مواد بیهوشی است، قبل از عمل به بیمار تزریق می شود تا بدین ترتیب بیهوشی عمومی انجام شود و بیمار به خواب فرو رفته و هیچ گونه دردی را احساس نمی کند.

بیمار بعد از لاپاراسکوپی که یک جراحی سرپایی محسوب می شود، می تواند مرخص شود. در بعضی موارد پزشک می تواند از بی حسی موضعی استفاده کند به این معنا که فقط قسمت مورد نظر را بی حس کرده و عمل را شروع می کنند، طی عمل بیمار متوجه همه چیز می شود، اما دردی را احساس نمی کند.

جراحی لاپاراسکوپی به کمک لوله هایی به نام کانولا انجام می شود که جراح با ایجاد برش های کوچک روی شکم بیمار، کانولا را وارد بدن او می کند تا بتواند با گاز دی اکسید کربن یا گاز اکسید نیتروژن شکم را متورم سازد.

پیشنهاد می کنیم از مقاله کلینیک لاغری در غرب تهران دیدن کنید.

تزریق گاز

تزریق گاز باعث جدا کردن دیواره شکم از اندام های داخلی و کاهش خطر آسیب اندام و همچنین هنگامی که شکم توسط گاز دی اکسید کربن متورم شود، جراح می تواند اندام های داخلی را بهتر مشاهده کند و لاپاراسکوپ را وارد شکاف ها نماید.

دوربینی که به لاپاراسکوپ متصل است، می تواند تصاویر واضحی از درون شکم بیمار به روی مانتیور و یا پرده مقابل دید جراح منتقل کند، بدین ترتیب جراح به صورت آنی جزئیات داخلی شکم را می بیند.

ایجاد شکاف توسط جراح بر روی شکم بیمار معمولا بین 2 الی 5 تا می باشد که به نوع بیماری خاص فرد و یا کشف نوع بیماری بستگی دارد که از این طریق ابزار و وسایل لازم وارد بدن بیمار می شوند.

در پایان عمل بعد از بررسی و یا درمان تمامی ابزار ها از بدن بیمار خارج می شوند و همچنین گاز دی اکسید کربن نیز از شکم بیمار تخلیه می شود و شکاف ها، بخیه و پانسمان می شوند.

زمان عمل:

عمل لاپاراسکوپی در هر زمان بعد از تشخیص می تواند انجام گیرد. طبق نظر اکثر پزشکان متخصص توصیه می شود، هفته بعد از پریود این عمل انجام شود. این عمل می تواند در مرحله تشخیص بیش از نیم ساعت و در مرحله درمان تا بیش از چند ساعت برای جراحی های وسیع زمان ببرد، اما بطور میانگین بین 1 الی 2 ساعت طول می کشد.

مراحل بعد از لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی ممکن است، صرفا برای کشف بیماری و یا فقط مشاهده کردن اندام های داخلی بیمار انجام پذیرد یا برای درمان بیماری خاص که در دو حالت تا چند ساعت بعد از عمل باید ضربان قلب و فشار خون بیمار تحت نظارت باشد. این که چه نوع عملی با چه حد بیهوشی برای چه فردی انجام شده است، در زمان ترخیص بسیار اثر گذار است.

گاهی بعد از چند ساعت بیمار مرخص می شود و گاهی بین 2 تا3 روز باید بستری باشد. بیمار بعد از لاپاراسکوپی ممکن است، در ناحیه عمل احساس درد داشته باشد که باید ظرف چند روز بهبود یابد.

یکی از دردهای متداول بین بیماران احساس درد در قسمت شانه می باشد که به خاطر گاز دی اکسید کربن تزریق شده در ابتدای عمل بوجود می آید که ممکن است، باعث تحریک دیافراگم شده باشد. عصب های دیافراگم به سر شانه متصل است که در زمان تحریک شدن این درد را به شانه منتقل می کنند.

برای بهبودی سریع تر و گرفتن نتیجه مطلوب توصیه می شود، در بیمار اسرع وقت بعد از عمل فعالیت های سبک را شروع کند تا خطر لخته شدن خون را از بین ببرد، همچنین بیمار باید زمان خواب طولانی تری داشته باشد و از لباس های آزاد و راحت نخی استفاده کند.

مزایای عمل لاپاراسکوپی چیست؟

این روش جراحی دارای مزیت های فراوانی نسبت به سایر روش های درمانی است که برخی از آن ها به شرح ذیل هستند:

  • در این روش آسیب کمی به بافت های بدن بیمار وارد می شود که این مسئله عوارض بعد از عمل را کاهش می دهد.
  • مدت زمان بهبودی در لاپاراسکوپی نسبت به سایر روش ها بسیار کوتاهتر است.
  • ایجاد زخم های کوچک در بدن بیمار که به لحاظ ظاهری مطلوب تر است.
  • احتمال عفونت در این روش جراحی پایین است
  • احساس درد کمتری را بیمار حس می کند و زمان ریکاوری کوتاهتری را سپری می کند.
  • جراحی لاپاراسکوپی ریسک بروز عوارض بلند مدت را کم می کند.
  • هزینه های لاپاراسکوپی به طور کلی مقرون به صرفه تر است
  • عارضه های بعدی کمتری نسبت به عمل جراحی باز دارد.

هزینه های عمل لاپاراسکوپی به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه های عمل لاپاراسکوپی مثل سایر عمل های جراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله مدت زمان بستری بودن بیمار در بیمارستان که هر چه زمان کمتری در بیمارستان بستری باشد، می تواند در هزینه ها صرفه جویی کند. در عمل لاپاراسکوپی از ابزارهایی برای ورود به بدن بیمار استفاده می شود که نسبت به عمل باز از قیمت بالایی برخوردار هستند، در نتیجه می تواند تاثیر زیادی در هزینه ها داشته باشد.

از دیگر عوامل تاثیر گذار در هزینه عمل لاپاراسکوپی می توان به بیمارستان و یا کلینیکی که بیمار در آن عمل می شود، اشاره داشت، بیمارستان های دولتی با اکثر بیمه ها قرار دارند، اما کلینیک خصوصی بسیار پرهزینه می باشد. انتخاب جراح متخصص نیز از عوامل موثر می باشد، دستمزد جراحان برای عمل بسیار متفاوت است. هزینه های قبل از عمل را نباید فراموش کرد. هزینه هایی که بابت ویزیت، انجام تست و آزمایش های قبل از عمل باید پرداخت شوند.

هزینه های عمل لاپاراسکوپی به چه عواملی بستگی دارد؟
هزینه های عمل لاپاراسکوپی به چه عواملی بستگی دارد؟

در این جا به انتهای نوشتار هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران رسیدیم و امید داریم موارد ارائه شده در خصوص هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران برای همه ی شما مفید بوده باشند.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید