محاسبه bmi در کودکان

با ما همراه باشید تا بیشتر با موضوع محاسبه bmi در کودکان آشنا شوید.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

09120174510

مقدمه 

محاسبه bmi در کودکان
محاسبه bmi در کودکان

برای مقایسه ی نسبت وزن و قد یک فرد لطفا صفحه محاسبه bmi بر اساس سن را چک کنید.

در این مقاله سعی داریم تا در مورد محاسبه bmi در کودکان توضیحات جامع و کاملی را برای شما ارائه دهیم. همچنین در مورد علت چاقی کودکان، عوامل تاثیرگذار در اضافه وزن کودکان، شیوه های تشخیص چاقی و همچنین محاسبه شاخص توده بدنی توضیحات کاملی را عنوان کنیم.

محاسبه bmi در کودکان

محاسبه bmi در کودکان
محاسبه bmi در کودکان
فهرست عناوین:

اضافه وزن در کودکان چیست؟

عوامل خطر چاقی در کودکان چیست؟

علائم چاقی در کودکان را نام ببرید؟

متخصصین از چه شیوه هایی برای تشخیص چاقی در کودکان استفاده می کنند؟

آزمایش خون در کودکانی که دارای اضافه وزن بالا هستند، شامل چه مواردی است؟

کودکانی که شاخص توده بدنی آن ها از سایر کودکان دیگر به مراتب بیشتر است، با چه مشکلاتی همراه هستند؟

روش های پیشگیری از چاقی در کودکان را نام ببرید؟

درمان چاقی در کودکان بر چه اساس صورت می گیرد؟

تغذیه سالم در کودکان شامل چه مواد غذایی است. توضیح دهید؟

انجام فعالیت های بدنی در کاهش وزن کودکانی که دارای شاخص توده بدنی بالایی هستند، چه تاثیری دارد؟

آیا مصرف دارو در کاهش وزن کودکان چاق تاثیرگذار است؟

متخصصین از چه عمل هایی برای کاهش وزن کودکان استفاده می کنند؟

محاسبه bmi در کودکان چگونه است و شاخص توده بدنی در کودکان به چه صورت اندازه گیری می شود؟

مواد غذایی تاثیرگذار در تغذیه کودکان را نام ببرید؟

شاخص توده بدنی در کودکان براساس سن به چه صورت اندازه گیری می شود؟

محاسبه bmi مناسب در کودکان به چه صورت انجام می گیرد؟

چه دستورات غذایی را متخصصین برای کودکان چاق تجویز می نمایند. نام ببرید؟

متخصصین چه توصیه هایی را برای رژیم غذایی کودکان در تمامی سنین توصیه می کنند؟

داروهای مورد تایید در کاهش وزن کودکان را نام ببرید؟

متخصصین قبل از انجام جراحی در کودکان باید با چه تیم های پزشکی تبادل نظر انجام دهند؟

علائم عمل جراحی در کودکان چاق چیست؟

چه عواملی در انجام جراحی کودکانی که دارای شاخص توده بدنی بالا هستند، تاثیرگذار است؟

چه عواملی سبب چاقی کودکان بعد از تولد می شود. توضیح دهید؟

شاخص توده بدنی یا bmi چیست؟

جراحی بای پس معده چیست و چه کودکانی کاندیدای مناسب برای انجام این جراحی هستند؟

متخصصین برای انجام جراحی بای پس معده از چه روشی استفاده می کنند؟

مراحل انجام جراحی بای پس معده را توضیح دهید؟

اسلیو معده چیست و مراحل انجام آن را توضیح دهید؟

اقداماتی که متخصصین قبل از انجام عمل اسلیو به والدین کودکان توصیه می نمایند را نام ببرید؟

کودکان بعد از جراحی اسلیو معده چند درصد از وزن خود را از دست می دهند؟

نکات مهمی که بیماران بعد از انجام جراحی کاهش وزن باید از آن پیروی نمایند را نام ببرید؟

مزیت های جراحی اسلیو معده به منظور کاهش وزن در کودکان را نام ببرید؟

رژیم غذایی که متخصصین دو هفته قبل از عمل اسلیو معده به کودکان تجویز می کنند، به چه صورت است؟

 

چاقی کودکان

در حال حاضر وضعیت پزشکی جدی و مهمی که تمامی کودکان را تحت تاثیر خود قرار داده است « چاقی کودکان» است. به این ترتیب کودکانی که دارای اضافه وزن بالا هستند، بر مبنای سن و همچنین قد خود از وزن نرمال و طبیعی خود به مراتب بیشتر هستند. امروزه اضافه وزن و چاقی در کودکان بسیار نگران کننده است، زیرا این افزایش وزن سبب ابتلای کودکان به بیماری های متعدد نظیر:

چاقی کودکان
چاقی کودکان

1)    دیابت 2) فشار خون بالا 3)کلسترول بالا 4) چربی خون بالا 5) آپنه خواب شده است که اکثر این بیماری ها بیشتر در بزرگسالان نیز مشاهده می شود. طبق مطالعات انجام شده، بیشتر کودکانی که دارای اضافه وزن بالا هستند، در بزرگسالی نیز با این عارضه همراه می شوند. به خصوص در مواردی که یکی از والدین آن ها نیز با این مشکل همراه باشد.

افسردگی و کاهش عزت نفس در کودکان

متخصصین تغذیه معتقدند که چاقی در سنین کودکی سبب افسردگی و همچنین کاهش عزت نفس در کودکان نیز می شود. یکی از بهترین شیوه ها به منظور کاهش اضافه وزن در این دوران، انجام فعالیت های ورزشی و همچنین بهبود اصلاح رژیم غذایی است که پیروی از آن ها با به دست آوردن محاسبه bmi در کودکان مقدور است.

پیشگیری از اضافه وزن بالا و همچنین درمان به موقع این کودکان به سلامتی وضعیت جسمی بدن و مشکلات روانی در آنها نیز کمک بسزایی می کند. متخصصین عواملی را که سبب بروز این مشکل در کودکان می شود را به مواردی مانند:

1)    شیوه زندگی 2) کم تحرکی 3) مصرف کالری بیش از نیاز بدن 4) مصرف نوشیدنی هایی که حاوی مقادیر زیادی قند غیر طبیعی هستند 5) عوامل ژنتیکی و هورمونی

از عواملی هستند که سبب بروز چاقی در دوران کودکی می شود.

افسردگی و کاهش عزت نفس در کودکان
افسردگی و کاهش عزت نفس در کودکان

عوامل خطر چاقی در کودکان

امروزه اکثر موارد در کنار هم سبب بالا رفتن وزن در کودکان شده است که شامل:

رژیم غذایی

یکی از عوامل خطر چاقی در کودکان اختصاص به رژیم غذایی در کودکان دارد. به این صورت که مصرف بیش از حد مواد غذایی که دارای کالری زیادی هستند نظیر:

1)    مصرف میان وعده ها 2) فست فود 3) مصرف بیش از حد غذاهای آماده 4) مصرف آب نبات و دسرها 5) مصرف نوشابه و آب میوه های غیر طبیعی

از عواملی هستند که در صورت مصرف بیش از حد، سبب بالا رفتن وزن در کودکان می شود.

عدم فعالیت های ورزشی

همان طور که توضیح دادیم، مصرف بیش از حد مواد غذایی در کودکانی که فعالیت های ورزشی ندارند و کم تحرک هستند، به دلیل این که کالری مصرفی را نمی سوزانند، بیشتر با عوارض چاقی در دوران کودکی همراه هستند.

عوامل خانوادگی

اضافه وزن دوران کودکی در فرزندانی که دارای والدین چاق هستند، به مراتب نسبت به کودکان دیگر بیشتر مشاهده می شود. متخصصین متعقدند که اضافه وزن بیشتر در فضاهای خانوادگی که از مواد غذایی پر کالری استفاده می کنند و این مواد به راحتی در دسترس کودکانی که هیچ گونه فعالیت های ورزشی را ندارند، بسیار رایج است.

عوامل روانشناختی

یکی دیگر از عواملی که سبب خطر چاقی در کودکان شده است، عوامل روان شناختی است. به این صورت که استرس بیش از حد کودک و خانواده ها به تدریج سبب بروز این عارضه در آن ها می شود.

تمامی موارد ذکر شده، خطر چاقی در کودکان را به مراتب افزایش می دهد که متخصصین تغذیه در اولین اقدام برای رفع این عارضه به محاسبه bmi در کودکان نیاز دارند.

نشانه های چاقی در کودکان

باید بدانید که تمامی کودکانی که دارای اضافه وزن بالا هستند، چاق نیستند. متخصصین در مورد این اضافه وزن متذکر می شوند که به طور معمول کودکان در مراحل مختلف رشدی حاوی مقادیر متعددی از چربی هستند که شما قادر به تشخیص چاق بودن کودکان نمی شوید و بالا رفتن وزن در این دوران را به مراحل رشد آن ها ارتباط می دهید.

بهتر است بدانید که محاسبه bmi در کودکان راهنمایی وزن آن ها نسبت به قد است که مبنای تشخیص تمامی متخصصین تغذیه برای به دست آوردن اضافه وزن است. والدین به منظور تعیین میزان چاقی در کودکان می توانند از نمودارهای رشد کودک نیز برای به دست آوردن وزن ایده آل کودکان خود نیز استفاده نمایند.

برای انجام مراحل درمان چاقی در بهترین کلینیک لاغری توصیه می شود صفحه بهترین کلینیک درمان چاقی را ببینید.

نشانه های چاقی در کودکان
نشانه های چاقی در کودکان

روش های تشخیص چاقی کودکان

متخصصین تغذیه با محاسبه bmi کودکان به منظور بخشی از مراقبت های منظم در دوران کودکی استفاده می نمایند تا از این طریق تشخیص دهند که کودک با توجه به سن و همچنین قد، با اضافه وزن همراه است و یا این که وزن آن کاملاً نرمال و طبیعی است. متخصصین با استفاده از این نمودار (صدک) وزن فرزند شما را مشخص می کنند.

یا به عبارتی کودک شما را با سایر کودکان دیگر از نظر سنی و همچنین جنسی با هم مقایسه می کنند. به طور مثال، اگر کودک در صدک (نمودار) در مقایسه با کودکان دیگر همسن و سال و همچنین همجنس خود هشتاد درصد از وزن کمتری برخوردار است، این نشاندهنده وزن نرمال کودک است.

اگر مشاهده کرده باشید، متوجه شده اید که در نمودارهای رشد، نقاط برشی ایجاد شده است که توسط مراکز کنترل و همچنین پیشگیری از بیماری های مختلف به منظور تشخیص کودکانی که دارای اضافه وزن بالایی هستند، مورد استفاده قرار می گیرد.

روش های تشخیص چاقی کودکان
روش های تشخیص چاقی کودکان

بهتر است بدانید که صدک بین هشتاد و پنج تا نود و چهار نشانه اضافه وزن بالا در کودکان است و همچنین صدک نود و پنج به بالا هم نشان می دهد که کودکان در گروه افراد چاق قرار دارند. با توجه به محاسبه  bmi در کودکان و همچنین ارزیابی و بررسی نمودار رشد، متخصصین تغذیه موارد ذکر شده را مبنای تشخیص خود قرار می دهند که عبارتند از:

سوابق خانوادگی کودک در خصوص چاقی

یکی از مواردی را که پزشک به منظور اضافه وزن دوران کودکی مورد تشخیص قرار می دهد، سوابق خانوادگی کودک در خصوص چاقی و همچنین مشکلات سلامتی وی نظیر دیابت است.

عادت های غذایی کودک به مواد غذایی مصرفی یکی دیگر از موارد مبنای تشخیص اضافه وزن در کودکان است.

میزان فعالیت های ورزشی و همچنین داشتن تحرک کودک در طی روز، یکی دیگر از مواردی است که متخصصین مبنای تشخیص اضافه وزن در دوران کودکی قرار می دهند.

سایر موارد پزشکی کودک نیز به عنوان یکی دیگر از مواردی است که مبنای تشخیص پزشک متخصص برای به دست آوردن شاخص توده بدنی در کودکان است.

مشکلات روان شناختی

مشکلات روان شناختی مانند بروز افسردگی، داشتن غم و اندوه، آپنه خواب، احساس انزوا و یا تنهایی در کودکان از مواردی است که در تشخیص پزشک متخصص برای به دست آوردن میزان اضافه وزن در کودکان به آن ها کمک بسزایی می نماید.

کلیه موارد ذکر شده، از روش های تشخیص اضافه وزن در کودکان است. نکته حائز اهمیت این است که صدک به عنوان یکی از مهمترین و اصلی ترین مسائلی است که بعد از محاسبه bmi در کودکان باید به آن توجه داشته باشیم.

متخصصین با به کارگیری از صدک می توانند اطلاعات اساسی را در خصوص وضعیت سلامت جسمی کودک کسب نمایند.( صدک، وضعیت رشد کودک را نسبت به همسن وسال های خود نشان می دهد).

مشکلات روان شناختی
مشکلات روان شناختی

نکته در مورد تشخیص چاقی در کودکان

بهتر است بدانید که یکی دیگر از شیوه های تشخیص اضافه وزن در کودکان این است که اگر کودک شما از لباس های بالاتر از سن خود استفاده می کند و لباس های رده سنی کودک شما برای او کوچک و تنگ است، باید بدانید که کودک شما دچار اضافه وزن و یا چاقی مفرط شده است.

آزمایش خون

با توجه به مراحل تشخیصی که پزشک برای محاسبه bmi در کودکان استفاده می نمایند، در صورتی که تشخیص دهند که کودک در گروه افراد چاق قرار دارد، در اولین اقدام آزمایش خون را برای آن ها تجویز می نمایند که این آزمایشات شامل:

1)    تست کلسترول 2) آزمایش قند خون 3) انجام سایر آزمایش های خون به منظور پیگیری عدم تعادل هورمون ها و کمبود ویتامین D و همچنین سایر مواردی که با چاقی در ارتباط است، جزء آزمایش خون محسوب می شود. متخصصین متذکر می شوند که برای انجام آزمایش ها، لازم است که کودک حتماً از شب گذشته چیزی میل نکرده و به صورت ناشتا آزمایش ها را انجام دهد.

برای تشخیص وزن ایده ال خود توصیه می کنیم پست محاسبه شاخص توده بدنی را مشاهده کنید.

آزمایش خون
آزمایش خون

مشکلاتی چاقی در کودکان

همان طور که در ابتدای مطلب محاسبه bmi در کودکان توضیح دادیم، اضافه وزن بالا در دوران کودکی بر روی روابط اجتماعی آن ها و همچنین مشکلات عاطفی و جسمی نیز تاثیرات مخربی به جای می گذارد. علاوه بر این سبب بروز مشکلاتی نظیر:

دیابت نوع دو

اضافه وزن بالا بر شیوه استفاده بدن از گلوکز در سیستم بدن کودکان اثر گذاشته و این امر به دلیل نداشتن فعالیت های ورزشی سبب بروز دیابت نوع دو در کودکان می شود.

سندرم متابولیک

دیابت نوع دو و همچنین بیماری های قلبی و یا سایر مشکلات دیگر که سلامتی کودکان را به خطر می اندازد، سندرم متابولیک است. این مشکل در کودکان بیشتر به صورت:

1)    قند خون بالا 2) فشار خون بالا 3) تری گلیسرید بالا 4) چربی اضافی شکم 5) کلسترول HDL کم( این کلسترول به عنوان چربی خوب در بدن شناخته شده است ) نمایان می شود که سلامتی جسمی کودک را نیز بر اثر تجمع چربی های انباشته به خطر می اندازد.

فشار خون و کلسترول بالا

همان طور که می دانید، پیروی از یک رژیم غذایی نادرست، به تدریج سبب بالا رفتن فشار خون و یا کلسترول بالا در کودکان می شود. این دو عامل در ایجاد لخته خونی در شریان ها نقش بسزایی داشته و سبب سفت شدن و همچنین تنگ شدن شریان ها نیز می شود.

طبق تحقیقاتی که متخصصین انجام داده اند، به این نتیجه رسیده اند که حملات قلبی و همچنین سکته مغزی که در افراد ایجاد می شود، بیشتر بر اثر تنگی شریان هاست. به همین دلیل توصیه می کنند که با مصرف یک رژیم غذایی مناسب و کم کالری از افزایش فشار خون و همچنین کلسترول بالا نیز خودداری نمایند.

آسم

یکی دیگر از مشکلاتی که بر اثر چاقی و یا تجمع چربی های انباشته در بخش های مختلف بدن در کودکان ایجاد می شود را می توان به بیماری آسم اشاره کرد. این بیماری در کودکانی که دارای اضافه وزن بالا هستند، بسیار شایع است.

آسم
آسم

اختلالات خواب

کودکان چاق در زمان خواب نیز دچار مشکلات زیادی هستند. « آپنه انسدادی » نوعی مشکل جدی در خواب کودکان است که سبب قطع مکرر تنفس در کودکان می شود.

(NAFLD) کبد چرب غیرالکلی

یکی دیگر از مشکلات چاقی در کودکان را می توان به کبد چرب در کودکان به دلیل مصرف غذاهای پرکالری و نامناسب اشاره کرد. این عارضه به عنوان یک بیماری خاموش شناخته شده است که هیچ نشانه ی را به همراه ندارد و در کبد سبب تشکیل رسوبات چربی می گردد.

بهتر است بدانید که ایجاد سیروز کبدی و همچنین آسیب رسیدن به کبد منجر به NAFLD که به عنوان کبد چرب غیرالکلی شناخته شده است، در کودکان می گردد.

شکستگی استخوان ها

طبق تحقیقاتی که متخصصین انجام داده اند، کودکانی که دارای اضافه وزن بالا هستند و طبق نمودار رشدی در گروه افراد چاق قرار دارند، بیشتر از سایر کودکان دیگر که دارای وزن مناسب و ایده آلی هستند، دچار شکستگی استخوان ها می شوند.

مشکلات رفتاری و یادگیری

کودکان چاق نسبت به سایر کودکان همسن و سال خود که دارای وزن ایده آلی هستند، از اعتماد به نفس و همچنین مهارت های اجتماعی کمتری نیز برخوردار هستند. این عوامل به تدریج سبب بروز مشکلات رفتاری و همچنین اختلالات یادگیری در کودکان نیز می شود.

افسردگی

از بین رفتن اعتماد به نفس در کودکانی که دارای اضافه وزن بالا هستند سبب احساس ناامیدی بیشتر و در نهایت منجر به افسردگی در آن ها می شود.

تمامی موارد ذکر شده، از مشکلات چاقی در کودکان است که با پیروی نکردن از یک رژیم غذایی نامناسب و کم کالری این عوارض به تدریج در آن ها ایجاد می شود.

متخصصین تغذیه به منظور جلوگیری از این مشکلات و با توجه به محاسبه bmi در کودکان می توانند بر اساس سن و وزن آن ها میزان اضافه وزن را محاسبه کرده و همچنین میزان کالری مورد نیازی که در طی روز، این کودکان باید مصرف نمایند را به آن ها توصیه می کنند و شیوه های مناسب را به منظور کاهش وزن ارائه می دهند. پس محاسبه bmi در کودکان بسیار حائز اهمیت است.

افسردگی
افسردگی

روش های پیشگیری از چاقی در کودکان

به منظور پیشگیری از اضافه وزن در کودکان حتی در صورتی که دارای وزن مناسب و ایده آلی هستند، با پیروی از دستورالعمل های زیر می توان راه های مقابله با افزایش وزن را انجام داد که عبارتند از:

مصرف میوه و همچنین سبزیجات زیاد در برنامه غذایی روزانه کودکان می تواند یکی از روش های پیشگیرانه از اضافه وزن زیاد در کودکان باشد.

کودکان باید به میزان کافی در طی روز بخوابند. زیرا داشتن خواب کافی در کودکان نیز به عنوان یکی دیگر از روش های پیشگیری از چاقی تلقی می شود.

بهتر است که اندازه وعده های غذایی را با توجه به سن و نیاز روزانه کودکان خود تنظیم نماییم.

یکی از روش های مهمی که می تواند در کاهش وزن کودکان اثربخش باشد

یکی از روش های مهمی که می تواند در کاهش وزن کودکان اثربخش باشد را می توان به این مورد اشاره کرد که ساعات تماشای تلویزیون و همچنین سایر فعالیت های دیگری که سبب کم تحرکی آن ها در طی روز می شود را به میزان دو ساعت کاهش دهید.

بهتر است که مصرف نوشیدنی هایی نظیر نوشابه و همچنین آب میوه های غیر طبیعی که حاوی مقادیر زیادی قند هستند را در طول هفته برای کودکان خود کم کنید و یا کودک را تشویق به پرهیز از خوردن این مواد غذایی ناسالم کنید.

از خوردن مواد غذایی آماده و همچنین تهیه مواد غذایی فست فودی برای کودکان نیز خودداری نمایید و به کودکان بیاموزیم که در بیرون از منزل چه غذاهای سالمی را برای رفع گرسنگی خود انتخاب نمایند.

کلیه موارد ذکر شده نیز از روش های پیشگیری از اضافه وزن بالا در کودکان است که متخصصین تغذیه در اولین اقدام با محاسبه bmi در کودکان، قد و وزن آن ها را با توجه به سن آن ها تخمین زده و بهترین شیوه کاهش وزن را به کودکان توصیه می نمایند.

یکی از روش های مهمی که می تواند در کاهش وزن کودکان اثربخش باشد
یکی از روش های مهمی که می تواند در کاهش وزن کودکان اثربخش باشد

درمان چاقی در کودکان

درمان این عارضه در کودکان براساس سن و همچنین شرایط پزشکی کودکان بستگی دارد. متخصصین به منظور درمان اضافه وزن در کودکان تغییراتی را در رژیم غذایی و همچنین فعالیت های بدنی کودکان ایجاد می کنند تا از این طریق به کاهش وزن کودکان کمک بسزایی نمایند.

در بعضی از موارد متخصصین برای کاهش میزان اضافه وزن در کودکان از داروهای خوراکی و یا عمل های کاهش وزن استفاده می نمایند تا به بهبود وضعیت جسمی کودکان نیز کمک نمایند.

بهتر است بدانید که « آکادمی اطفال آمریکا » توصیه می کند که کودکان بالای دو سال و همچنین نوجوانانی که دارای اضافه وزن بالا هستند، به منظور حفظ سلامتی بدن، بهتر است که از یک برنامه غذایی مناسب پیروی نمایند تا از افزایش وزن در آن ها جلوگیری شود.

برای محاسبه دقیق شاخص توده بدن که آیا وزن سالمی داریم یا نه ، پیشنهاد می کنیم صفحه فرمول محاسبه bmi را ببینید.

اصلاح شیوه مصرف مواد غذایی

کودکان چاق شش تا یازده ساله برای کم کردن وزن به صورت تدریجی در ماه، بهتر است که شیوه مصرف مواد غذایی خود را اصلاح نمایند و از یک برنامه سالم و کم کالری در کنار انجام فعالیت های بدنی استفاده نمایند. متخصصین شیوه های کاهش وزن و همچنین حفظ وزن در تمامی کودکانی که به اضافه وزن مبتلا هستند را یکسان معرفی می کنند.

متخصصین به والدین این کودکان توصیه می کنند که برای رسیدن به وزن مناسب کودک باید از یک رژیم غذایی سالم و کم کالری و همچنین بالا بردن میزان فعالیت های ورزشی مناسب استفاده نمایند.

همچنین متذکر می شوند که میزان موفقیت به منظور رسیدن به وزن ایده آل در کودکان به متعهد بودن والدین برای کاهش وزن بستگی دارد. یا به عبارتی والدین باید مواد غذایی ناسالم را کمتر در دسترس کودکان قرار دهند.

تغذیه سالم در کودکان

به طور کلی والدین در طی روز تصمیم می گیرند که چه مواد غذایی و چه میان وعده هایی را برای کودکان تهیه نمایند. به همین منظور کمترین تغییرات هم در اصلاح مواد غذایی کمک بسزایی به کاهش وزن کودکان نیز می نماید. بهتر است که میوه و سبزیجات را جایگزین مواد غذایی ناسالم و پرکالری نمایید

و همچنین موادغذایی نظیر کلوچه و کیک ها را که به عنوان غذاهای آماده محسوب می شوند و همچنین وعده های غذایی که از کالری، چربی و همچنین قند زیاد تشکیل شده اند را از برنامه غذایی آن ها حذف نماییم و میان وعده های سالم و مناسب را جایگزین آن ها نماییم.

محدود کردن نوشیدنی های حاوی قند

متخصصین تغذیه با محاسبه bmi در کودکان، مصرف نوشیدنی هایی که حاوی مقادیر زیادی قند هستند را محدود می کنند و به آن ها متذکر می شوند که این مواد غذایی دارای ارزش غذایی کم و کالری بالایی هستند و از خوردن آن ها بپرهیزند. تغذیه سالم و مناسب برای کودکان، محدود کردن مواد غذایی فست فودی است.

زیرا اکثر این مواد غذایی دارای کالری بالا و همچنین چربی های اشباع شده هستند. همچنین متخصصین متذکر می شوند که کودکانی که دارای اضافه وزن بالا هستند، بهتر است که از خوردن مواد غذایی در جلوی تلویزیون، بازی های ویدیویی و همچنین رایانه نیز خودداری نمایند.

زیرا در این زمان کودک متوجه مصرف مواد غذایی نیست و بیش از حد نیاز مواد غذایی مصرف می کند. بهتر است که والدین با توجه به نیاز بدن کودک در طی روز، مواد غذایی مناسبی را برای آن ها فراهم کنند. زیرا کودکان نسبت به بزرگسالان به مواد غذایی کمتری نیاز دارند.

محدود کردن نوشیدنی های حاوی قند
محدود کردن نوشیدنی های حاوی قند

انجام فعالیت های بدنی

متخصصین مهمترین فاکتور در رسیدن به حفظ وزن سالم و مناسب به خصوص در کودکان را انجام فعالیت های بدنی و داشتن تحرک در طی روز بیان کرده اند. داشتن فعالیت های بدنی سبب می شود که فرد، کالری دریافتی اضافی را بسوزانند و همچنین به تقویت ماهیچه ها و استخوان ها نیز کمک بسزایی نماید.

پیروی از تمامی این نکات سبب می شود که کودکان به راحتی شب ها بخوابند و همچنین از هوشیاری بیشتری در طی روز برخوردار باشند. رعایت نکات تغذیه ای و همچنین پیروی از عادت های غذایی مناسب در دوران کودکی، به کودکان کمک می کند تا در دوره نوجوانی و وارد شدن به سن بلوغ با نشانه های هورمونی، وزن مناسب و ایده آلی را به همراه داشته باشند.

تذکر متخصصین به والدین

متخصصین به والدینی که کودکان آن ها دارای اضافه وزن بالا هستند، متذکر می شوند که به منظور کاهش وزن در کودکان باید حداقل یک ساعت در روز را به فعالیت های ورزشی بپردازند.

زیرا داشتن تحرک به سوزاندن کالری و همچنین بهبود تناسب بدن کمک بسزایی می نماید. بهتر است که فعالیت هایی که کودکان بیشتر به آن علاقه دارند را بررسی کرده و در این راستا آن ها را حمایت کنند.

به طور مثال والدینی که کودکان آن ها به هنر علاقه مند هستند، بهتر است تا به همراه آن ها به پیاده روی بروند و سنگ ها و برگ هایی که کودک می تواند با آن ها کارهای هنری زیادی را انجام دهند را جمع آوری نمایند؛

و یا این که اگر کودک شما به شنا علاقه زیادی دارد، بهتر است که او را در کلاس های آموزشی ثبت نام کنید و در این مسیر با او همراه باشید تا از این طریق بخشی از اضافه وزن آن ها به مراتب کاهش یابد.

تذکر متخصصین به والدین
تذکر متخصصین به والدین

مصرف دارو

متخصصین با محاسبه bmi در کودکان و به دست آوردن میزان وزن اضافی در آن ها به منظور کاهش وزن سریع تر مصرف داروهایی که به روند کاهش اشتهای آن ها کمک بسزایی می نماید را برای آن ها تجویز می کنند.

عمل های کاهش وزن

امروزه متخصصین برای درمان کودکانی که به شدت با اضافه وزن بالا همراه هستند و با تغییر در شیوه زندگی نتوانسته اند تا با کاهش وزن زیادی همراه شوند، انجام جراحی های کاهش وزن را توصیه می نمایند.

با محاسبه bmi در کودکان و تشخیص پزشک متخصص تغذیه در مورد این که اضافه وزن بالا در کودکان سبب بروز مشکلات زیادی شده است، انجام عمل جراحی برای درمان آن ها را توصیه می نمایند.

البته باید بدانید که انجام جراحی برای کودکان یک معجزه درمانی نیست و همچنین متخصصین هیچ ضمانتی را برای کاهش وزن کودکان نمی کنند، بلکه به والدین متذکر می شوند که در کنار این عمل جراحی کاهش وزن برای کودکان بهتر است که از یک رژیم غذایی مناسب و کم کالری به منظور رسیدن به بهبود تناسب اندام استفاده نمایند.

نکته حائز اهمیت این است که جراحی کاهش وزن، جایگزین مناسبی به منظور رعایت رژیم غذایی سالم و همچنین فعالیت های بدنی منظم در کودکان نمی شود.

عمل های کاهش وزن
عمل های کاهش وزن

شاخص توده بدنی در کودکان

محاسبه bmi در کودکان، در زندگی روزانه برای تمامی افراد به خصوص کودکان اهمیت بسزایی دارد که باید از همان دوران کودکی به آن توجه داشته باشیم.

امروزه اکثر خانواده ها به موضوع چاقی در کودکان توجه زیادی نمی کنند و براساس یک باور اشتباه که کودک در سن رشد است، روند اضافه وزن را در کودکان امری طبیعی می دانند و متعقدند که این عارضه برای کودک آن ها مشکلی را ایجاد نمی کند.

شاخص توده بدنی در کودکان
شاخص توده بدنی در کودکان

متخصصین تغذیه با محاسبه bmi در کودکان می توانند به آسانی میزان اضافه وزن کودکان را برآورد نمایند. برای این که کودکان در سن نوجوانی و بزرگسالی دارای یک زندگی سالم و مناسبی باشند، باید به تغذیه و همچنین وزن آن ها در این دوران توجه بسزایی داشته باشیم.

اولین اقدام والدین

والدین باید در اولین اقدام سعی کنند که جلوی اضافه وزن و یا تجمع چربی های انباشته در بخش های مختلف بدن کودکان را بگیرند که این امر به راحتی با محاسبه bmi در کودکان امکان پذیر است.

یکی از مهمترین و اساسی ترین مواردی که والدین می توانند برای کاهش وزن کودکان خود انجام دهند، استفاده از یک تغذیه مناسب با توجه به همسن و سالان خود است.

متخصصین تغذیه متذکر می شوند که یکی از اصلی ترین نکاتی که در تغذیه کودکان باید به آن توجه داشته باشیم، این است که والدین نباید خودسرانه هیچ وعده و یا میان وعده غذایی را از برنامه غذایی کودکان خود حذف نمایند.

به طور مثال والدینی که خود اقدام به حذف وعده شام در کودکان خود می نمایند، باید بدانند که این کار اشتباه، عوارض جبران ناپذیری را برای کودکان به همراه می آورد.

از مواردی که بر روی شاخص توده بدنی کودکان تاثیرگذار است، مصرف غذاهای آماده به خصوص غذاهای فست فودی است که این مواد غذایی بی ارزش به رشد کودکان هیچ کمکی نمی کند.

زیرا این مواد غذایی در اثر حرارت بالا پروتئین و همچنین ویتامین موجود در مواد غذایی را از دست می دهند. همان طور که ملاحظه می کنید، محاسبه bmi در کودکان نقش بسیار مهمی در زندگی و آینده کودکان دارد.

مواد غذایی اثربخش در تغذیه کودک

همان طور که می دانید، کودکان در سنی هستند که نیاز به مواد غذایی سالم دارند تا بر روی رشد آن ها تاثیر مثبتی را بر جای بگذارد. متخصصین، مواد غذایی سالم و مناسب را برای این گروه سنی بسیار با اهمیت می دانند و به والدین توصیه می کنند که در انتخاب بهترین و مناسب ترین مواد غذایی برای کودکان خود توجه نمایند تا تأثیر آن را بر روی رشد کودکان مشاهده نمایند.

بهتر است بدانید که یکی از مهمترین و اساسی ترین مواد غذایی که باید در وعده های غذایی کودکان وجود داشته باشد، اختصاص به پروتئین ها دارد که معمولاً در گوشت ها موجود هستند. متخصصین متذکر می شوند که در برنامه غذایی کودکان از پروتئین های سبک استفاده نمایند. این پروتئین ها به فراوانی در مرغ و انواع ماهی ها موجود هستند.

همچنین متذکر می شوند که برای تهیه مواد غذایی که در آن ها پروتئین سبک وجود دارد، از روغن های گیاهی مانند زیتون و یا کنجد به مقدار کم استفاده نمایند.

متخصصین، یکی دیگر از مواد غذایی اثربخش در تغذیه کودکان را در استفاده از لبنیات که از شیرهای گیاهی تشکیل شده اند، مانند شیر نارگیل، شیر بادام و همچنین شیر سویا توصیه می کنند. بهتر است که در صورت مصرف لبنیات حیوانی در تغذیه کودکان از لبنیات های کم چرب استفاده نمایند.

بدن کودکان، قابلیت هضم چربی موجود در لبنیات را ندارد

نکته مهم این است که بدن کودکان، قابلیت هضم چربی موجود در لبنیات را ندارد و در صورت مصرف مکرر آن ها، این مواد غذایی پرچرب جذب بدن شده و به تدریج سبب اضافه وزن کودکان می شود. یکی دیگر از مواد غذایی تاثیرگذار در تغذیه کودکان، اختصاص به کربوهیدرات ها دارند.

کربوهیدرات ها شامل نان های سبوس دار، برنج و همچنین ماکارونی ها هستند که علاوه بر اثربخشی در رشد کودکان، در سلامتی پوست و موی کودکان نیز نقش بسزایی دارند.

به همین دلیل است که متخصصین توصیه می کنند که این مواد غذایی را به هیچ عنوان از برنامه غذایی کودکان حذف ننمایند و براساس نیاز بدن کودک در طی روز این مواد غذایی را به میزان مناسب استفاده نمایند تا از بروز چاقی و اضافه وزن در آن ها جلوگیری نمایند.

بدن کودکان، قابلیت هضم چربی موجود در لبنیات را ندارد
بدن کودکان، قابلیت هضم چربی موجود در لبنیات را ندارد

محاسبه bmi در کودکان براساس سن

امروزه متخصصین تغذیه از نمودارهای رشد متعددی به منظور به دست آوردن شاخص توده بدنی در کودکان استفاده می نمایند و یکی از نمودارهایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، « شاخص وزن برای سن » است.

این شاخص بر اساس تغییراتی است که به تازگی در وضعیت تغذیه و همچنین سلامتی کودکان ایجاد شده و مورد استفاده قرار می گیرد. متخصصین این قابلیت را ندارند که بر مبنای این شاخص، کودکان را در ردیف کودکان کم وزن و یا کودکان دارای اضافه وزن بالا دسته بندی نمایند.

محاسبه bmi در کودکان براساس سن
محاسبه bmi در کودکان براساس سن

اما در مجموع به عنوان بهترین وسیله به منظور مراقبت وضعیت رشد در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. براساس این نمودار، شاخص وزن بر قد را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند که در این اندازه گیری نیازی به سن کودکان ندارند و بر همین مبنا لاغری، کم وزنی و همچنین اضافه وزن در کودکان را مورد بررسی قرار می دهند.

به این ترتیب محاسبه bmi در کودکان در این شیوه، بر اساس سن مجموعه ای از قد و همچنین وزن برای سن در کودکان است که بر این اساس می توان وزن آن ها را اندازه گیری کرده و در دسته بندی های مختلف آن ها را قرار داد.

شاخص توده بدنی مناسب در کودکان

همان طور که توضیح دادیم، محاسبه bmi در کودکان براساس سن و همچنین جنسیت آن ها مورد بررسی قرار می گیرد و امری طبیعی است که کودکان در هر رده سنی متعدد دارای شاخص توده بدنی متغیر می باشند. متخصصین تغذیه قادر نیستند که به درستی کودکان را بر مبنای bmi  دسته بندی نمایند. به دلیل این که:

–   شاخص توده بدنی در کودکان ب صورت ماهانه تغییر رشد می کند.

–   متغیر بودن وضعیت بدنی در دختران و پسران یکی دیگر از دلایل شاخص توده بدنی است.

–   شاخص توده بدنی با توجه به رشد قد کودکان نیز در حال تغییر است.

به همین دلیل است که پزشکان می توانند bmi دقیقی را برای کودکان معرفی نمایند. در مجموع بیشتر متخصصین تغذیه برای محاسبه bmi در کودکان و یا نوجوانان از همان شیوه bmi در بزرگسالان استفاده می نمایند.

اما باید بدانید که در این روش محاسبه تشریح عدد به دست آمده با توجه به نمودار bmi بر مبنای سن و همچنین جنسیت کودکان مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. به این ترتیب متخصصین تغذیه چاقی کودکان را محاسبه می نمایند و اقدامات لازم را برای کاهش وزن کودکان انجام می دهند.

شاخص توده بدنی مناسب در کودکان
شاخص توده بدنی مناسب در کودکان

دستورات غذایی برای کودکان چاق بالای دو سال

طبق مطالعات انجام شده، کودکان رده سنی دو تا سه سال تقریباً حدود سی و پنج درصد و همچنین کودکان بالای سه سال نیز سی درصد از کالری دریافتی را به صورت چربی های انباشته در بدن ذخیره می کنند. بهتر است که این چربی های ذخیره نشده از نوع چربی های اشباع نشده باشد تا از بروز چاقی در کودکان جلوگیری نماید.

متخصصین متذکر می شوند که به منظور کاهش وزن در کودکان از غلات سبوس دار استفاده نمایند. پزشکان، لبنیات کم چرب و بدون چربی را بهترین مواد لبنی بعد از سن دو سالگی برای کودکان می دانند. اما نکته مهم این است که کودکان قبل از سن دو سالگی به منظور رشد سیستم عصبی به چربی موجود در لبنیات نیاز دارند.

چربی ها به عنوان مهم ترین مواد غذایی در یک رژیم غذایی سالم و مناسب هستند که بدن به منظور ساخت و تولید بافت های عصبی مانند مغز و اعصاب و همچنین هورمون ها به آن ها نیاز دارند.

همان طور که می دانید، استفاده از چربی سبب طعم دهی و همچنین عطر به مواد غذایی می شود. اما باید بدانید که چربی ها دارای کالری بالایی هستند و در صورت استفاده مکرر از آن سبب بروز مشکلات زیادی بر روی سلامتی افراد می گردد.

بر این اساس متخصصین، میزان مواد غذایی مناسب برای کودکانی که کم تحرک هستند را به این صورت دسته بندی می کنند که عبارتند از:

دستورات غذایی برای کودکان چاق بالای دو سال
دستورات غذایی برای کودکان چاق بالای دو سال

تغذیه مناسب در کودکان دو تا سه سال

متخصصین، تغذیه کالری مورد نیاز برای کودکان دو تا سه سال را هزار کالری در روز تعیین کرده اند. بر این اساس کودکان می توانند در طی روز از دو لیوان شیر، یک فنجان میوه، هشتاد و چهار گرم غلات، پنجاه و هشت گرم گوشت و یا لوبیا، یک فنجان سبزیجات استفاده نمایند.

تغذیه مناسب در دختران چهار تا هشت سال

این گروه سنی می توانند روزانه هزار و دویست کالری در طی روز مصرف نمایند تا از این طریق انرژی مورد نیاز بدن را تامین نمایند. این گروه از کودکان می توانند در روز از:

1)    دو فنجان شیر 2) هشتاد و چهار گرم لوبیا 3) یک و نیم فنجان گوشت فاقد چربی یا میوه 4) صد و دوازده گرم غلات 5) یک فنجان سبزیجات، نیز استفاده نمایند.

تغذیه در پسران چهار تا هشت سال

این گروه از کودکان می توانند در طی روز هزار و چهارصد کالری مصرف نمایند. این میزان کالری شامل:

1)    دو فنجان شیر 2) صد و دوازده گرم گوشت یا لوبیا 3) یک و نیم فنجان میوه 4) یکی و نیم فنجان سبزیجات 5) صد و چهل گرم از انواع دانه ها، را میل نمایند.

مواد غذایی ذکر شده از دستورات غذایی برای کودکان کم تحرک است. اما اگر کودکانی که تحرک بیش از حد دارند و یا این که فعالیت های ورزشی متعددی را انجام می دهند و کالری بیشتری را در طی روز می سوزانند، می توانند تا از کالری بیشتری در طی روز استفاده نمایند.

نکته مهم این است که متخصصین این دستورات غذایی را براساس محاسبه bmi در کودکان تعیین می نمایند تا از این طریق از افزایش وزن در آن ها جلوگیری نمایند.

تغذیه در پسران چهار تا هشت سال
تغذیه در پسران چهار تا هشت سال

نکته در مورد چاقی کودکان دبستانی

متخصصین تغذیه به منظور برطرف کردن اضافه وزن بالا در کودکان دبستانی، به والدین آن ها تنقلات سالم را به عنوان میان وعده های مناسب توصیه می نمایند که شامل:

1)    بهتر است که پاپ کورن های بدون کره را جایگزین آب نبات و یا کوکی هایی که دارای مقادیر زیادی قند هستند و سبب اضافه وزن کودکان می شوند، نمایند.

2)    یکی دیگر از میان وعده های مناسب برای کودکان دارای اضافه وزن بالا را می توان به مصرف سبزیجات تازه نظیر گوجه فرنگی گیلاسی، هویج، خیار، کدو سبز نیز اشاره کرد.

3)     غلاتی که دارای مقادیر کمی شکر هستند و همچنین دانه غلات کامل به عنوان میان وعده مناسب را برای کودکان دارای اضافه وزن بالا استفاده نماییم.

توصیه های پزشکی برای کودکان در تمامی سنین

متخصصین به منظور جلوگیری از افزایش وزن در کودکان توصیه هایی را متذکر می شوند که عبارتند از:

برای جلوگیری از افزایش وزن در کودکان تا سن یک سالگی بهترین تغذیه شیر مادر است.

بهتر است که کودکان را از سن یک تا پنج سالگی به مصرف مواد غذایی سالم و مناسب تشویق کنیم.

یکی از توصیه های مهمی که متخصصین برای کودکان رده سنی شش تا دوازده سال دارند، این است که بچه ها را تشویق به انجام فعالیت های ورزشی نظیر: 1) پیاده روی 2) بازی کردن در حیاط منزل 3) مشارکت در فعالیت های ورزشی 4) شرکت در فعالیت های ورزشی در مدارس نماییم.

توصیه های پزشکی برای کودکان در تمامی سنین
توصیه های پزشکی برای کودکان در تمامی سنین

کودکان سیزده تا هجده سال در این سن بیشتر به مواد غذایی فست فودی روی می آورند. متخصصین تغذیه توصیه می کنند که والدین، آن ها را به غذاهای سالم و مفید مانند سالاد و همچنین ساندویچ مرغ کبابی تشویق نمایند.

والدین متعهد به منظور جلوگیری از اضافه وزن در کودکان خود، بهتر است که به آن ها مصرف وعده های غذایی و میان وعده های مناسب را توصیه نمایند و آن ها را به داشتن حفظ تناسب اندام مناسب تشویق نمایند.

کلیه موارد ذکر شده، از توصیه های پزشکی است که به کاهش وزن کودکان کمک بسزایی می نماید. شایان ذکر است که متخصصین در تمامی سنین برای کودکان، کاهش استفاده از تماشای تلویزیون و همچنین بازی های ویدیویی را که سبب کم تحرکی در آن ها می شود را متذکر شده و توصیه می نمایند که در طی روز حداقل از پنج میان وعده و یا سبزیجات نیز استفاده نمایند.

داروهای مورد تایید در کاهش وزن کودکان

متخصصین تغذیه برای کودکان دوازده سال به بالا که با اضافه وزن بالا همراه هستند « داروی ارلیستات (زنیکال)» که سبب جلوگیری از جذب چربی در روده ها می شود را توصیه می نمایند. باید به این نکته توجه داشته باشید که داروی « ارلیستات (alli)» توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای کودکان زیر هجده سال تایید نشده است.

زیرا تاثیر این دارو به کودکان زمانی اثر بخش تر است که در کنار آن کودکان از یک رژیم غذایی مناسب و همچنین فعالیت های ورزشی نیز استفاده نمایند.

کودکانی که در اثر چاقی با افزایش کلسترول همراه هستند، پزشک متخصص داروی استاتین را به منظور جلوگیری از بروز بیماری های متعدد به کودکان توصیه می نمایند.( البته بعضی از متخصصین مصرف این دارو را به کودکان توصیه نمی کنند).

جراحی کاهش وزن در کودکان

انجام عمل های کاهش وزن در کودکان و نوجوانانی که با اضافه وزن بالا همراه هستند،  به عنوان بهترین گزینه و تاثیرگذار ترین شیوه درمانی محسوب می شود. انجام این جراحی برای کودکانی که به شدت چاق هستند و انجام فعالیت های روزانه برای آنها مقدور نیست، صورت می گیرد.

یکی از مواردی که سبب می شود تا جراحان و متخصصین از جراحی برای درمان کودکان استفاده نمایند، شرایطی است که سلامتی کودک در معرض خطر باشد. متخصصین قبل از انجام جراحی بهتر است که با یک تیم پزشکی مانند:

1)    فوق تخصص غدد اطفال 2) متخصصین اطفال 3) متخصص تغذیه و جراح،  مشاوره و تبادل نظر نمایند که آیا انجام جراحی به کاهش وزن کودکان کمک بسزایی می نماید یا کودکان مجدداً با اضافه وزن همراه می شوند.

هر شش کودک، یک نفر به چاقی مفرط مبتلا است

طبق مطالعات انجام شده در امریکا بر اساس محاسبه bmi در کودکان به این نتیجه رسیده اند که از هر شش کودک، یک نفر به چاقی مفرط مبتلا است.

بهتر است بدانید که این آمار در سال های گذشته به دلیل پیروی از یک رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی در کشورمان روند صعودی داشته است.

هر شش کودک، یک نفر به چاقی مفرط مبتلا است
هر شش کودک، یک نفر به چاقی مفرط مبتلا است

کودکانی که دارای اضافه وزن بالا و یا تجمع چربی های انباشته در بخش های مختلف بدن هستند، یک بالغ چاق بوده که به بیماری هایی نظیر فشار خون بالا و همچنین دیابت نوع دو مبتلا می شوند.

امروزه متخصصین برای درمان کودکان چاق از جراحی گاستریک بای پس و یا اسلیو گاسترکتومی استفاده می نمایند تا از این طریق کودکان و یا نوجوانان با خوردن مقدار کمی غذا احساس سیری نمایند

که این امر به تدریج منجر به کاهش وزن در کودکان می شود. نکته حائز اهمیت این است که عمل جراحی باندینگ معده و یا حلقه گذاری معده از نظر پزشکی برای درمان کاهش وزن در کودکان مناسب نبوده و مورد تایید پزشکان نیست.

نشانه های عمل جراحی در کودکان چاق

متخصصین، در صورتی که کودکان با علائم زیر همراه باشند، از عمل جراحی برای کاهش وزن سریع کودکان استفاده می نمایند که عبارتند از:

–       کودکانی که شاخص توده بدنی آن ها بیشتر از چهل کیلوگرم است و به بیماری هایی نظیر:

1)فشا رخون بالا 2) کلسترول بالا 3) آپنه خواب خفیف 4) افسردگی مبتلا هستند، می توانند از جراحی برای بهبود وضعیت جسمی در کودکان استفاده نمایند.

–       کودکانی که شاخص بدنی آن ها بالای سی و پنج کیلوگرم است و با مشکلات جدی اضافه وزن همراه هستند و به بیماری هایی نظیر:

1)    دیابت نوع دو 2) افزایش فشار مغزی 3) کبد چرب با گرید بالا  4)آپنه خواب متوسط تا شدید مبتلا هستند نیز متخصصین برای درمان آن ها از جراحی کاهش وزن در کودکان استفاده می نمایند.

عوامل مهم در جراحی کودکان چاق

بعد از این که متخصصین از طریق محاسبه bmi در کودکان میزان اضافه وزن را به دست آوردند، باید عوامل مهم در انجام جراحی را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند که عبارتند از:

  •   نداشتن اراده و عدم توانایی به منظور کاهش وزن براساس یک رژیم غذایی مناسب و همچنین برنامه ورزشی منظم به مدت شش ماه تحت نظر پزشک متخصص یکی از فاکتورهای مهم برای انجام جراحی در کودکان چاق است.
  •   یکی از مواردی که متخصصین اقدام به انجام جراحی در کودکان می نمایند، زمانی است که کودک رشد کامل خود را کرده باشد. به این ترتیب انجام عمل جراحی برای دختران سیزده سال به بالا و برای پسران پانزده سال به بالا بیان شده است.
  •   یکی از عوامل مهم در انجام جراحی، متعهد بودن والدین کودک است. به این ترتیب که بعد از عمل باید به رژیم غذایی مناسب و همچنین تغییر در سبک شیوه زندگی کودک بعد از عمل متعهد بوده و او را در این مسیر حمایت کنند.
  •   یکی از مهمترین عوامل در انجام جراحی برای کودکانی که با اضافه وزن بالا همراه هستند را می توان به این مورد اشاره کرد که کودک به هیچ ماده مخدر و یا مشروبات الکلی اعتیاد نداشته باشد و در طی یک سال گذشته هیچ یک از آن ها را استفاده نکرده باشند.

کلیه موارد ذکر شده، از مواردی هستند که در صورتی که پزشک کودک صلاح دید تا انجام عمل جراحی را دارا باشد، از یکی از شیوه های جراحی برای کاهش وزن کودکان استفاده می نمایند.

عوامل مهم در جراحی کودکان چاق
عوامل مهم در جراحی کودکان چاق

کودکان چاق از بدو تولد

به طور کلی مادران بالای بیست و پنج سال که دارای سوابق ژنتیکی ابتلا به دیابت نوع دو و همچنین بالا بودن وزن بیش از سایر افراد هستند، بیشتر در معرض تولد کودکان چاق و علاوه بر این ابتلا به دیابت دوران بارداری قرار دارند.

به این ترتیب کودکان این مادران، احتمال این که بیشتر در معرض اضافه وزن و یا چاقی قرار بگیرند، به مراتب بیشتر است. دیابت بارداری در نود روز ( سه ماهه ) دوم بارداری و یا در بعضی از بانوان بعد از هفته بیستم بارداری روی می دهد.

قند بالایی که در مادران باردار مبتلا به دیابت نوع دو وجود دارد، وارد خون جنین و به تدریج این گلوکز وارد خون کودک می شود. گلوکز موجود سبب شده که لوزالمعده این گروه از کودکان نسبت به سایر کودکان دیگر فعالیت بیشتری را داشته باشد و به منظور تنظیم گلوکز اضافه که سبب تولید افزایش انرژی و در نهایت به مراتب انسولین بیشتری را ترشح می کنند.

قسمتی از انرژی برای رشد کودک صرف می شود

قسمتی از این انرژی برای رشد کودک صرف شده و مابقی آن در بدن کودکان به صورت چربی ذخیره می گردد و در نهایت این امر منجر به افزایش وزن کودک از بدو تولد می شود. این گروه از کودکان با عوارضی مانند:

1)    پایین بودن سطح گلوکز خون از بدو تولد 2) افزایش ابتلا به بیماری های تنفسی 3) مشکلات قلبی 4) نواقص ستون فقرات همراه هستند و همچنین این کودکان به تدریج علاوه بر مشکلات ایجاد شده در آن ها نسبت به سایر کودکان دیگر با اضافه وزن بالایی همراه هستند.

همین امر سبب شده که متخصصین با محاسبه bmi در کودکان راه های پیشگیری از افزایش وزن آن ها را به والدین متعهد ارائه دهند تا وضعیت جسمی این کودکان بهبود یابد.

با توجه به موارد ذکر شده، به همین دلیل است که انجام آزمایشات لازم در دوران بارداری به منظور تشخیص دیابت این دوران امری ضروری و مهم است.

انجام آزمایش بین هفته بیست و چهار تا بیست و هشت بارداری

متخصصین، این آزمایش را بین هفته بیست و چهار تا بیست و هشت بارداری برای بانوانی که بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع دو قرار دارند، زودتر از سایر بانوان دیگر تجویز می نمایند.

بنابراین با توجه به نکات ذکر شده در دوران بارداری احتمال این که کودکان بعد از به دنیا آمدن و همچنین در سنین دو تا سه سالگی خود نسبت به سایر کودکان دیگر از شاخص توده بدنی بیشتری برخوردار باشند، وجود دارد.

در صورتی که این کودکان قبل از ورود به مهد کودک با پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و فعالیت های ورزشی توانستند راه های پیشگیری از اضافه وزن را انجام دهند و به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنند، نیازی به انجام جراحی برای کاهش وزن ندارند. اما اگر در این مسیر موفق نبودند، متخصصین تغذیه بعد از سن هفت سالگی با کمک یکی از شیوه های جراحی به کاهش وزن آن ها کمک می نمایند.

شاخص توده بدنی (bmi)

محاسبه bmi در کودکان، به ما کمک می کند تا براساس جنسیت کودک، میزان وزن مناسب را برای وی مشخص نماییم. شاخص توده بدنی به عنوان یک شاخص ارزان و همچنین راحت به منظور برآورد چاقی و یا لاغری و علاوه بر این تعیین وزن نرمال مورد استفاده قرار می گیرد.

در این محاسبه، متخصصین تغذیه وزن کودک برحسب کیلوگرم را به مجذور قد وی تقسیم می کنند تا از این طریق bmi کودکان را مورد بررسی قرار دهند. به منظور این که شاخص توده بدنی به درستی برای بررسی سلامتی یا نوع بیماری تعیین شود، پیگیری فاکتورهای دیگری مانند:

1)    رژیم غذایی مناسب 2) ژنتیک 3) سابقه بیماری خانوادگی 4) فعالیت های ورزشی نیز بر روی کاهش وزن تاثیر اثربخشی را به همراه دارد. امروزه همه افراد با کمک این شاخص به راحتی می توانند با کمترین هزینه، میزان اضافه وزن و یا چاقی را در کودکان تخمین بزنند.

محاسبه bmi با وجود نواقص زیادی مانند در نظر گرفتن عضلات و همچنین بیماری های کاهش قدی که برای کودکان به همراه دارد، اما باز هم به عنوان یکی از پرطرفدارترین نمودارهایی است که متخصصین برای محاسبه شاخص توده بدنی از آن استفاده می نمایند.

شاخص توده بدنی (bmi)
شاخص توده بدنی (bmi)

نکته در مورد شاخص توده بدنی

بهتر است بدانید که کاهش وزن در کودکان نیز به اندازه اضافه وزن آن ها امری مهم است که باید به آن توجه داشته باشیم. متخصصین با انجام شاخص توده بدنی در کودکان می توانند لاغری و یا اضافه وزن کودکان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

سن، قد کودک، جنسیت، وزن کودک و همچنین اندازه دور سر کودکان جزء اطلاعاتی هستند که پزشک متخصص برای به دست آوردن شاخص توده بدنی به آن ها نیاز دارند.

جراحی بای پس معده

همان طور که توضیح دادیم، در صورتی که کودکان دارای اضافه وزن بالا با رژیم غذایی و فعالیت های بدنی قادر به کاهش وزن نبودند، متخصصین تغذیه از شیوه جراحی برای کاهش وزن کودکان استفاده می نمایند.

یکی از جراحی هایی که متخصصین بعد از سن هفت سالگی به منظور کاهش وزن در کودکان از آن استفاده می کنند، عمل بای پس معده است. کودکانی که شاخص توده بدنی آن ها به مراتب نسبت به همسن های خود بیشتر است و به بیماری های متعددی مانند:

1)    ریفلاکس معده به مری 2) آپنه خواب 3) دیابت نوع دو 4) کلسترول بالا مبتلا هستند، انجام عمل بای پس معده در کنار رژیم غذایی مناسب و همچنین فعالیت های ورزشی می تواند به کاهش وزن آن ها کمک بسزایی نماید.

افراد کاندیدای مناسب عمل بای پس معده

این جراحی در صورتی که پزشک متخصص تغذیه بعد از محاسبه bmi در کودکان به این نتیجه رسیدند که کودکان در گروه افرادی که دارای چاقی شدید ( بالای چهل کیلوگرم ) قرار دارند و یا کودکانی که شاخص توده بدنی آن ها بین سی و پنج تا سی و نه کیلوگرم است و در گروه افراد چاق دسته بندی می شوند، این جراحی را به منظور رسیدن به وزن ایده آل و مناسب توصیه می نمایند.

شایان ذکر است که برای انجام این آزمایش، باید کلیه مراحل پزشکی متعددی صورت بگیرد و همچنین بعد از عمل نیز والدین با تغییر در سبک زندگی کودکان بتوانند به کاهش وزن سریع کودک خود کمک بسزایی نمایند.

در مواردی که کودکان صلاحیت انجام جراحی بای پس معده را داشته باشند، جراح متخصص دستورالعمل هایی را به منظور آمادگی بیشتر کودکان برای انجام جراحی ارائه می دهند.

به این ترتیب قبل از عمل، پزشک متخصص آزمایش های متعددی که برای کودکان مناسب است را تجویز می نمایند. حتی باید گفت که قبل از عمل بای پس معده، متخصصین، غذا خوردن و همچنین نوشیدن کودکان را کنترل کرده و یا در صورتی که کودکان به دلیل اضافه وزن بالا به بیماری های متعددی (مانند آسم) مبتلا هستند، مصرف بعضی از داروها را قبل از عمل برای دوره کوتاهی قطع می نمایند.

افراد کاندیدای مناسب عمل بای پس معده
افراد کاندیدای مناسب عمل بای پس معده

شیوه انجام جراحی بای پس معده

بهتر است بدانید که برای انجام این جراحی نیاز به بستری شدن کودک در بیمارستان است. متخصصین برای انجام این عمل از بیهوشی عمومی برای کودکان استفاده می نمایند که در طول جراحی، هوشیاری کامل نداشته باشند.

جزئیات عمل بای پس معده به عواملی مانند:

1) شرایط کودک 2) نوع عملی که متخصص برای کودک استفاده می کند 3) بیمارستان 4) جراح متخصص بستگی دارد. به این ترتیب بعضی از عمل های کاهش وزن به شیوه سنتی صورت می گیرد که در آن جراح و متخصص از برش های بزرگ و همچنین بازی بر روی شکم وی استفاده می نمایند.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، متخصصین برای انجام عمل بای پس معده که به منظور کاهش وزن صورت می گیرد، از جراحی لاپاراسکوپی استفاده می نمایند.

لاپاراسکوپ یک وسیله پزشکی کوچک است که به آن دوربین متصل است که با برش های کوچکی که جراح متخصص بر روی شکم بیمار ایجاد می کند، لاپاراسکوپ را داخل شکم فرد می نمایند. متخصصین با کمک دوربین کوچکی که بر روی لاپاراسکوپ متصل است، نظارت بیشتری در انجام جراحی دارند و همچنین به دلیل این که این عمل جراحی به وسیله لاپاراسکوپ انجام می گیرد، دوره نقاهت کمتری را در بر دارد

و همین عامل سبب شده که برای بیشتر کودکان از این شیوه درمانی استفاده نمایند. باید بدانید که این جراحی ساعت ها به طول می انجامد و متخصصین به دلیل این که بیماران تحت مراقبت های پزشکی بیشتری بعد از جراحی قرار بگیرند، بین سه تا پنج روز بستری شدن در بیمارستان را برای بیماران تجویز می نمایند.

جزئیات عمل بای پس معده به عواملی مانند:
جزئیات عمل بای پس معده به عواملی مانند:

مراحل انجام جراحی

برای انجام این عمل، جراح متخصص معده بیمار را به دو بخش بزرگ و همچنین کوچک تقسیم می نمایند و در نهایت بخش کوچک معده را در این جراحی به وسیله بخیه و یا منگنه می بندند و به این ترتیب کیسه معده را ایجاد می کنند.

بهتر است بدانید که معده جدید ایجاد شده در کودکان، بعد از عمل تنها فقط یک پیمانه در طی روز می تواند مواد غذایی را در خود جای دهد که این امر منجر به کاهش وزن سریع در یک بازه زمانی کوتاه می شود.

متخصصین، این عمل کاهش وزن را « محدود کننده » نیز می نامند. زیرا این امر منجر به میزان دریافت غذای مصرفی کمتری در شخص می گردد.

به این ترتیب جراح متخصص، معده کوچک ایجاد کرده را به قسمت بزرگتر معده و همچنین بخش آغازین دوازدهه یا روده کوچک تفکیک کرده و به بخش انتهایی ژنوم (تهی روده) وصل می کنند که به این شیوه جراحی بای پس معده ( Roux-en-Y ) می گویند. به این ترتیب، همان طور که توضیح دادیم، متخصصین از روش لاپاراسکوپی برای درمان بیماران استفاده می نمایند.

اقدامات بعد از عمل بای پس معده

متخصصین، به والدین کودکانی که برای کاهش وزن آن ها از این شیوه جراحی استفاده کرده اند، متذکر می شوند که به مدت دو روز از خوردن مواد غذایی به کودکان بپرهیزند تا معده و همچنین سیستم گوارش آن ها بهبود یابد و به همین منظور یک رژیم غذایی مناسبی را تا دو هفته برای این بیماران توصیه می نمایند.

رژیم غذایی در کودکان در گام نخست با مصرف مایعات آغاز می شود و به تدریج پزشک مصرف غذاهای خورده شده و همچنین نرم را به برنامه غذایی کودکان اضافه می کند و سپس بعد از مدتی به مصرف مواد غذایی عادی خود بر می گردند. کودکان بعد از انجام این جراحی با خوردن مقدار کمی غذا احساس سیری می کنند.

متخصصین بعد از عمل بای پس معده محدودیت های غذایی را برای کودکان اعمال می کنند

نکته مهم این است که متخصصین بعد از عمل بای پس معده محدودیت های غذایی را برای کودکان اعمال می کنند و براساس نیاز بدن آن ها مقدار کالری مورد نیاز را به آن ها متذکر شده و همچنین توصیه می کنند که از خوردن نوشیدنی هایی که حاوی مقادیر زیادی قند هستند نیز خودداری نمایند.

متخصصین مصرف غلات کامل، میوه، سبزیجات و همچنین پروتئین ها را توصیه می کنند تا از این طریق کودکان مواد غذایی مورد نیاز بدن را دریافت نمایند. والدین متعهد باید در اولین ماه های نخست بعد از عمل، کودک خود را برای مراقبت های بیشتر تحت نظر پزشک متخصص قرار دهند تا از بروز مشکلات بعد از عمل برای کودک خود جلوگیری نمایند.

جراح متخصص در این ملاقات های پزشکی انجام آزمایش های متعددی را برای کودکان تجویز می نمایند تا از این طریق واکنش بدن را نسبت به کاهش وزن بعد از عمل جراحی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

متخصصین بعد از عمل بای پس معده محدودیت های غذایی را برای کودکان اعمال می کنند
متخصصین بعد از عمل بای پس معده محدودیت های غذایی را برای کودکان اعمال می کنند

نکته در مورد مصرف پروتئین بعد از عمل

بهتر است بدانید که در روزهای نخست جراحی، مصرف پروتئین ها مهمترین ماده به حساب می آیند. زیرا بدن بیمار به منظور بهبود وضعیت جسمی و همچنین بافت های دیگر بعد از عمل به پروتئین نیاز دارد. البته باید توجه داشته باشید که بهتر است تا از پروتئین های کم چرب مانند:

1)    ماهی 2) مرغ بدون پوست 3) گوشت راسته گاو و یا خوک 4) سفیده و یا کل تخم مرغ 5) لوبیا 6) مصرف لبنیات کم چرب و یا بدون چربی مانند شیر و ماست را برای کودکان استفاده نماییم. متخصصین به منظور این که کودکان بعد از انجام جراحی قادر به جذب مواد معدنی و یا ویتامین ها نیستند، برای این رده سنی مکمل هایی را تجویز می نمایند. این مکمل ها شامل:

1)    مولتی ویتامین ها به همراه آهن 2) ویتامین D و کلسیم هزار و دویست میلی گرمی در روز 3) ویتامین B12، هستند.

جراحی اسلیو معده

بعد از این که متخصصین تغذیه با انجام محاسبه bmi در کودکان به این نتیجه رسیده اند که کودک در گروه افراد چاق قرار دارد و بر اثر اضافه وزن بالا با مشکلات متعددی همراه هستند و با کمک رژیم غذایی و فعالیت های ورزشی مناسب وزن قابل توجهی را از دست نداده اند، عمل جراحی را برای کودکان بهترین انتخاب به منظور کاهش وزن آن ها می دانند.

یکی از جراحی هایی که برای کاهش وزن کودکان اثربخش است را می توان به جراحی اسلیو معده اشاره کرد. در این عمل، جراح متخصص، هشتاد درصد از حجم معده این بیماران را حذف می نمایند و با انجام این جراحی، کودکان به مراتب کمتر احساس گرسنگی کرده و همچنین با خوردن مقدار کمی مواد غذایی احساس سیری می کنند.

علاوه بر این به دلیل این که بیماران در کوتاهترین زمان، هفتاد و پنج درصد از وزن خود را از دست می دهند، مشکلاتی که بر اثر اضافه وزن بالا در آن ها ایجاد شده است، بهبود یافته و یا درمان می شود.

مراحل انجام جراحی اسلیو معده

در این جراحی، متخصصین یک تا پنج برش کوچک را بر روی شکم بیمار ایجاد کرده که این امر منجر به کاهش میزان جای زخم در کودکان بعد از عمل می شود. به این ترتیب از طریق برش های ایجاد شده، به وسیله لاپاراسکوپ جراحی را بر روی بیماران انجام می دهند و از این طریق اقدام به حذف هشتاد درصد از معده بیماران می نمایند.

بهتر است بدانید که بخشی از معده باقیمانده به شکل موز است که از این طریق مری را به روده کوچک وصل می نمایند. بعد از عمل، معده این کودکان به مراتب کوچکتر شده است و با خوردن مقدار کمی غذا احساس سیری می کنند. بنابراین این جراحی به تدریج سبب کاهش وزن در کودکان می شود. زیرا معده کوچک تر « هورمون گرسنگی » کمتری را ترشح می کند که در پایین آوردن وزن کودکان موثر است.

انجام این عمل به شیوه لاپاراسکوپی به منظور کاهش وزن در کودکان بین یک تا دو ساعت زمان بر است و متخصصین برای مراقبت های بیشتر بعد از عمل یک تا دو روز بستری شدن در بیمارستان را برای بیماران توصیه می کنند.

نکته مهم این است که به دلیل این که این عمل کاهش وزن دارای اثربخشی مثبت است، متخصصین این عمل را در رده های سنی مختلف از کودکان تا سالمندانی که به دلیل اضافه وزن بالا به بیماری های متعددی مبتلا هستند، انجام می دهند.

مراحل انجام جراحی اسلیو معده
مراحل انجام جراحی اسلیو معده

کاهش وزن با عمل اسلیو معده

متخصصین به دلیل این که کاهش وزن کودکان بعد از عمل با سرعت بیشتری همراه است، این عمل را مناسب ترین گزینه برای درمان کودکان می دانند. طبق تحقیقاتی که متخصصین برای بیمارانی که این جراحی را انجام داده اند، به این نتیجه رسیده اند که بیماران از ماه سوم تقریباً سی و سه درصد از وزن اضافی خود را از دست می دهند. اما به تدریج در ماه ششم به بعد تقریباً نیمی از وزن بدن خود را حذف می نمایند.

به این ترتیب بعد از یک سال، بیماران تقریباً حدود هفتاد درصد از اضافه وزن خود را از دست می دهند و به یک وزن نرمال و ایده آل می رسند. این گروه از بیماران بعد از یک تا دو سال از عمل جراحی اسلیو معده به یک وزن ثابت و نرمالی دست پیدا می کنند.

البته بیمارانی که بعد از عمل جراحی از یک تغذیه مناسبی پیروی می کنند و در طی روز از فعالیت های ورزشی مناسب استفاده می کنند، می توانند در یک بازه زمانی کوتاه با کاهش وزن بیشتری همراه باشند.

اما والدینی که به تغذیه کودکان خود توجهی نداشته باشند، بعد از مدتی مجدداً با افزایش وزن در کودکان همراه می شوند. زیرا معده ی این کودکان در این مدت به دلیل پرخوری مجدد کش آمده است و همین امر سبب چاقی مجدد آن ها شده است.

بر اساس مطالعات انجام شده بعد از پنج سال که بیماران این جراحی را برای کاهش وزن خود انتخاب کرده اند، به طور متوسط نیمی از میانگین وزن خود را از دست داده و با رعایت تمامی نکات بعد از جراحی، مابقی وزن خود را حفظ می نمایند.

نکاتی که بیماران بعد از عمل جراحی باید از آن پیروی نمایند:

–       یکی از نکاتی که بیماران باید بعد از عمل اسلیو معده به منظور اثبات کاهش وزن انجام دهند، ملاقات های مکرر با متخصص تغذیه به منظور یک برنامه غذایی مناسب است.

–       برای انجام فعالیت های ورزشی، بهتر است که از یک مربی ورزشی شخصی برای کاهش وزن خود کمک بگیریم تا از بروز مجدد اضافه وزن در بدن جلوگیری نماییم.

–       یکی از نکاتی که بیماران باید بعد از عمل به آن توجه داشته باشند، حضور داشتن در گروه های پشتیبانی آنلاین و یا حضوری بیماران است که باید این جلسات را حداقل دو بار در ماه به منظور اثبات وزن خود انجام دهند.

–       رعایت برنامه غذایی کم کالری و مناسب یکی دیگر از نکاتی است که والدین متعهد برای کاهش وزن کودکان خود باید از آن پیروی نمایند.

نکاتی که بیماران بعد از عمل جراحی باید از آن پیروی نمایند:
نکاتی که بیماران بعد از عمل جراحی باید از آن پیروی نمایند:

–       حمایت خانواده و همچنین دوستان کودکان چاق یکی دیگر از فاکتورهای مهم است که به کاهش وزن بیماران کمک بسزایی می کند.

–       بیمارانی در این مسیر موفق هستند که با حفظ انگیزه و همچنین تعهد داشتن به تمامی نکات پزشکی از افزایش وزن مجدد خود جلوگیری نمایند.

کلیه موارد ذکر شده از نکاتی است که بیماران بعد از عمل جراحی اسلیو معده با پیروی از آن ها از افزایش وزن مجدد در خود جلوگیری می کنند و به وزن ایده آل و مناسب خود می رسند.

مزیت های جراحی اسلیو معده

کودکانی که به دلیل افزایش وزن بالا به بیماری هایی نظیر:

1)    دیابت نوع دو 2) آپنه خواب 3) کلسترول بالا 4) فشار خون بالا 5) آسم و سایر بیماری های دیگر مبتلا هستند، بعد از انجام عمل جراحی با کاهش وزن خود بخش اعظمی از مشکلات آ نها برطرف شده، به طوری که دیگر نیازی به مصرف دارو برای درمان خود ندارند.

نکته مهم این است که بیمارانی که قرارهای ملاقات با جراح متخصص را سر زمان مقرر( سه، شش ، دوازده ماهه ) بعد از عمل جراحی انجام می دهند، نسبت به سایر بیماران دیگر که به این ویزیت ها توجهی ندارند، به مراتب از نظر بیماری های ذکر شده بهبودی بیشتری را کسب می نمایند.

یکی از مزیت بارز انجام این عمل کاهش وزن را می توان به سلامت مفاصل اشاره کرد. طبق تحقیقاتی که متخصصین انجام داده اند، به این نتیجه رسیده اند که در قبال یک پوند کاهش وزنی که بیماران بعد از عمل با آن همراه هستند، تقریباً حدود چهار پوند از فشاری که قبلاً بر روی زانوهای آن ها وارد می شده است کاسته می گردد.

زیرا با کم شدن درد مفاصل، بیماران می توانند فعالیت های ورزشی سبک را انجام داده و همچنین با کاهش درد زانوی کمتری نیز همراه باشند. بهتر است بدانید که میزان ابتلا به سرطان ( سرطان هایی نظیر سرطان لوزالمعده، سرطان روده بزرگ، سرطان آندومتر ) در کودکانی که با افزایش وزن بالا همراه هستند، بعد از انجام جراحی اسلیو معده تا حدود سی و سه درصد کاهش می یابد.

نکته در مورد عمل اسلیو معده

بهتر است بدانید که متخصصین با محاسبه bmi در کودکان و به دست آوردن میزان اضافه وزن در آن ها، در صورتی که کودکان شاخص توده بدنی آ نها بالای سی کیلوگرم باشد، به منظور کاهش وزن و همچنین برطرف کردن بیماری های متعدد در کودکان با انجام جراحی اسلیو معده به درمان آن ها کمک بسزایی می نمایند.

پیشنهاد می کنیم از پست اسلیو معده برای چه وزنی مناسب است دیدن کنید.

رژیم غذایی دو هفته قبل از عمل اسلیو

متخصصین برای انجام جراحی از یک رژیم غذایی مناسبی برای کودکان استفاده می نمایند که والدین متعهد موظف هستند تا طبق دستورالعمل های پزشکی آن ها را برای کودکان خود اعمال نمایند که عبارتند از:

1)    پرهیز از مصرف شکر 2) کاهش مصرف کربوهیدرات ها 3) مصرف بیشتر از پروتئین ها 4) مصرف سبزیجات بیشتر 5) مصرف مایعات فراوان است.

همچنین متخصصین دو روز قبل از انجام عمل اسلیو معده به والدین توصیه می کنند که در این مدت، هر روز فقط مایعات رقیق شده، یک شیک نازک پروتئین و همچنین سوپ برای وعده های غذایی کودکان نیز استفاده نمایند تا برای انجام عمل، آمادگی های لازم را داشته باشند.

رژیم غذایی که کودکان دوازده ساعت قبل از عمل باید از آن پیروی نمایند

رژیم غذایی که کودکان دوازده ساعت قبل از عمل باید از آن پیروی نمایند، شامل پرهیز از مواد غذایی، استعمال دخانیات و همچنین نوشیدنی ها است.

به دلیل این که بیمار بعد از هوشیاری با تهوع و استفراغ نیز همراه نباشند. بنابراین با توجه به دستورالعمل های غذایی که متخصصین برای کودکان توصیه کرده اند، انجام این عمل جراحی با موفقیت صورت گرفته و در یک دوره کوتاه، کودک با کاهش وزن سریع همراه می شود. به طور کلی هدف از انجام این جراحی، کاهش وزن است. به این ترتیب که:

پیروی از یک رژیم غذایی مناسب

–       هر چه کودکان قبل از عمل با پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و همچنین فعالیت های ورزشی وزن بیشتری را کم کنند، به مراتب بعد از عمل اسلیو هم وزن بیشتری را نیز کم می نمایند.

–       کودکانی که وزن قابل توجهی را قبل از عمل کم کنند، به مراتب با عوارض کمتری نیز بعد از جراحی اسلیو همراه هستند.

–       متخصصین متذکر می شوند که اگر والدین به رژیم غذایی کودکان بعد از جراحی متعهد نباشند، مجدداً با اضافه وزن کودکان همراه می شوند. پس بهترین اقدام این است که کودک را تحت نظر متخصص تغذیه قرار داده تا از یک برنامه غذایی مناسب با معده جدید برای آن ها استفاده نماییم.

پیروی از این دستورالعمل های پزشکی سبب هدفمند بودن و اراده بیماران به منظور کاهش وزن است.

نکته در مورد ویتامین و مکمل های بعد از جراحی

متخصصین بعد از جراحی ویتامین ها و همچنین مکمل هایی را به کودکان توصیه می کنند که باید تمام عمر از آن استفاده نمایند. این ویتامین ها شامل مولتی ویتامین، ویتامین D، آهن، اسید فولیک و همچنین کلسیم ها به دلیل تقویت استخوان ها است.

سن شروع دیابت از چه زمانی می باشد برای دانستن این موضوع پیشنهاد می کنیم پست دیابت از چه سنی شروع می شود را مشاهده کنید.

نکته در مورد ویتامین و مکمل های بعد از جراحی
نکته در مورد ویتامین و مکمل های بعد از جراحی

نتیجه گیری

امروزه متخصصین با محاسبه bmi در کودکان میزان اضافه وزن کودکان را برآورد می نمایند. در مواردی که کودکان برای کاهش وزن خود با پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و همچنین فعالیت های ورزشی قادر به کاهش وزن خود نبودند، جراح متخصص به منظور جلوگیری از بروز بیماری های متعدد از جراحی های کاهش وزن برای درمان کودکان استفاده می نمایند.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید