عوارض قند خون بالای 400

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی در مورد عوارض قند خون بالای 400 و برخی از جزئیات مرتبط با آن ارائه دهیم. که مطالعه ی این عوارض می تواند موجب شود تا افراد مبتلا به دیابت به صورت دقیق تری با برخی از ویژگی های بالا بودن قند خون در بدن خود آشنا شوند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510  📞

مقدمه

آگاهی از عوارض قند خون بالای 400 منافع زیادی برای افراد مبتلا به دیابت خواهد داشت. قند خون بالای 400 میلی گرم بر دسی لیتر می تواند به عنوان بیماری دیابت شناخته شود و از آن جایی که مبارزه با دیابت برای رهایی از محدودیت های آن و حفظ سلامتی بدن اهمیت بالایی دارد، افراد مبتلا به این بیماری می توانند به سبب آشنایی با عوارض قند خون بالای 400 با روش های مختلف مبارزه و مواجه با این مشکل آشنا شوند.

همچنین اطلاع یافتن از عوارض قند خون بالای 400 میلی گرم می تواند موجب شود تا انگیزه ای در جهت کاهش قند خون بدن فرد به وجود بیاید که این انگیزه می تواند به عنوان یکی از اصلی ترین محرکات برای مبارزه با مشکل دیابت تلقی شود.

عوارض قند خون بالای 400
عوارض قند خون بالای 400

پیشنهاد می کنیم از پست درمان قطعی زخم پای دیابتی دیدن کنید.

برخی از عوارض قند خون بالای 400

  • کتواسیدوز

یکی از اصلی ترین عوارض قند خون بالای 400 میلی گرم بر دسی لیتر، ابتلا به دیابت کتواسیدوز است. بالا بودن قند خون و کتواسیدوز دو عارضه ی شایعی هستند که ممکن است در برخی افراد مبتلا به دیابت پدید آیند.

اگر سطح قند خون پایین باشد، آدرنالین موجود در بدن، سطح کتون ها را در خون افزایش می دهد. کتون ها ی موجود در خون، جانشین دوم قند بعد از قند موجود در کبد محسوب می شوند. اگر سطح کتون ها افزایش یافته و بیشتر از حد معمول گردد، ممکن است کتواسیدوز رخ دهد.

کتواسیدوز یک بیماری سطح بالای کتون ها و اسیدها در خون است که باعث می‌شود پی اچ خون افزایش یابد و ممکن است موجب بروز مشکلات مختلف برای فرد و بیماری هایی در سطح آسیب زنندگی قلبی و عروقی شود.

این مشکل اغلب با یک رژیم غذایی پایین در کربوهیدرات و در موارد نادرتر با علل و عوامل دیگری همانند عفونت های مزمن، بیماری های خود ایمنی و سرطانی بدن بروز می کند.

همچنین ذخیره نشدن قند در بدن به سبب بیماری، کمبود آنزیم های کبدی و عدم جذب برخی از مواد نیز می‌تواند منجر به بروز کتواسیدوز گردد و به همین سبب است که این بیماری یکی از عوارض قند خون بالای 400 محسوب می شود.

درمان بیماری کتواسیدوز

درمان بیماری کتواسیدوز را می توان وابسته به درمان دیابت و قند خون بالا و یا جدا از آن دانست. در واقع می توان گفت روش درمان بیماری کتواسیدوز به دو نوع می باشد که در روش اول با درمان دیابت و قند خون بالا، بیماری کتواسیدوز نیز به مرور زمان درمان می شود اما در روش دوم و با استفاده از برخی رژیم های غذایی خاص به همراه داروهای تجویزی پزشک، کتواسیدوز فرد بیمار درمان می گردد اما همچنان شاهد بالا بودن قند خون در بدن او می باشیم.

پیشنهاد می کنیم مقاله درمان دیابت در 30 روز را برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید.

درمان بیماری کتواسیدوز
درمان بیماری کتواسیدوز
  • کمای دیابتیک

قند خون ترکیبی از گلوکز و دیگر قندها است که در خون یافت می شود. بالا رفتن قند خون به معنای بیشتر شدن مقدار گلوکز در خون است. شاید برخی از افراد چنین فکر کنند که کاهش و یا افزایش گلوکز خون نمی تواند تاثیر چندانی بر عملکرد بدن داشته باشد اما باید گفت که هرگونه اختلال در تعادل این ماده ی حیاتی می تواند عوارض جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

از جمله عوارض قند خون بالای 400 می توان به کمای دیابتیک اشاره کرد. کما در واقع بیماری مزمن خاصی است که منجر به از دست دادن هوشیاری و قابلیت ارتباط با دنیای خارج می شود.

برای کما در دیابت نوع یک و دو پراکنده شدن بیش از حد گلوکز در خون و افزایش سطح بالای قند خون را می توان عامل دانست. به طور کلی در دیابت نوع یک، سلول های بتا به شکل کامل تخریب می شوند و ترشح انسولین مختل می گردد.

در نوع دو علاوه بر مقاومت به انسولین، پانکراس نیز غیر فعال می شود

در نوع دو علاوه بر مقاومت به انسولین، پانکراس نیز غیر فعال می شود و ترشح انسولین به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.علائم کمای دیابتیک شامل تب، تپش قلب، تنگی نفس، کم آبی بدن، سر درد، سر گیجه و بی اشتهایی است.

کمای دیابتیک به دلیل افزایش شدید قند خون و نارسایی انسولین در بدن رخ می دهد و به همین دلیل به عنوان یکی از شایع ترین عوارض قند خون بالای 400 شناخته می شود.

در سطح سلولی با بالا رفتن قند خون و عدم ترشح انسولین، اجزای سلولی از جمله میتوکندری، ممبران سلولی و دستگاه های یونی دچار آسیب می شوند. این اتفاقات منجر به یک سری واکنش های شیمیایی در بدن گشته و بر نقاط مختلف تاثیر می گذارند و همین عوامل موجب ابتلای بیمار به کمای دیابتیک می گردد.

  • آسیب به کلیه

در مورد آسیب به کلیه باید گفت که هر دو نوع دیابت می تواند سبب بالا رفتن سطح قند خون و بروز عوارض جانبی در ارتباط با مشکلات کلیوی گردد. اسیب های کلیوی ناشی از بالا بودن قند خون را می توان جزو شایع ترین عوارض قند خون بالای 400 دانست چرا که اکثر افرادی که دارای میزان بالای گلوکز در خون خود می باشند با این مشکل مواجه می شوند.

آسیب به کلیه
آسیب به کلیه
هنگامی که سطح قند خون در بدن بالا می رود، میزان استفاده از کلیه برای خارج کردن آن افزایش می یابد.

هنگامی که سطح قند خون در بدن بالا می رود، میزان استفاده از کلیه برای خارج کردن آن افزایش می یابد. اما این فرآیند می تواند عوارض جانبی خاصی در کلیه ایجاد کرده  و موجب آسیب دیدگی های کلیوی شود. علت چنین آسیب هایی فعالیت بیش از حد کلیه و عدم توانایی در دفع قند به میزان کافی ذکر شده است.

در مواردی که سطح قند خون مدت زمان طولانی بالا بوده و علائم دیابت نادیده گرفته شده، درصد مشاهده ی کلیه ی آسیب دیده بالا می باشد. برخی از علائم اسیب دیدگی کلیه در افرادی با قند خون بالای 400 شامل خستگی، تقلیل ادرار، افزایش نبض و افزایش وزن می باشد. برای جلوگیری از آسیب دیدگی کلیه به سبب بالا بودن قند شاید باید شیوه زندگی فرد تغییر کرده و یا به دنبال درمان قند خون بالا باشیم.

رعایت دستورالعمل های مرتبط با کنترل قند خون و مصرف داروهای مربوط به دیابت، می تواند راهی برای جلوگیری از بروز آسیب کلیه ها به سبب بالا بودن قند خون باشد.

گاهی اوقات ممکن است سهولت در رسیدگی به سلامت کلیه ها موجب آسیب دیدگی دائمی و یا اختلال در عملکرد این عضو حساس بدن گردد که آگاهی از عوارض قند خون بالای 400 می تواند تلنگری برای افراد مبتلا به دیابت باشد تا بیشتر به دنبال درمان بیماری و کاهش یا تعدیل میزان قند خون در بدن خود باشند.

برای درمان عوارض دیابت روی کلیک نمایید.

  • بیماری چشمی دیابتیک

یکی دیگر از عوارض قند خون بالای 400 درگیری با بیماری های چشمی ناشی از بالا بودن قند خون می باشد. هر چند که این بیماری جزو مشکلات شایع بالا بودن قند خون محسوب نمی شود اما افرادی که با چنین مشکلی مواجه می شوند، ممکن است به شدت متضرر گشته و توانایی بینایی خود را همانند قبل نداشته باشند.

بیماری چشمی دیابتیک
بیماری چشمی دیابتیک

در بیماری چشمی دیابتیک به سبب بالا بودن سطح گلوکز خون، روشنایی و طرح بندی های بینایی که در عمق چشم وجود دارد تحت تاثیر قرار می گیرد.

عوارض این بیماری بستگی به شدت آن دارد و معمولا در مواردی که بیماری شدید است، ممکن است از دستگاه های برش لیزر برای رفع مشکلات ناشی از این مشکل استفاده شود. علاوه بر این، سیستم خود ایمنی بدن به خاطر افزایش سطح قند خون در بدن نمی تواند به خوبی عمل کرده و ما حصل این امر، افزایش ریسک نارسایی برای رفع مشکلات مرتبط با بینایی می باشد.

باید توجه داشت که پیشگیری از بیماری قند و شناسایی زود هنگام آن می تواند به کاهش ریسک بروز بیماری های مرتبط با آن و به ویژه بیماری چشمی دیابتیک کمک بسیاری کند.

افرادی که دارای قند خون بالا می باشند به خوبی در مورد روش های مقابله با این مشکل آشنا هستند

افرادی که دارای قند خون بالا می باشند به خوبی در مورد روش های مقابله با این مشکل آشنا هستند اما بهتر است توصیه کنیم که برای تعدیل میزان قند خون موجود در بدن، بهتر است از روش های معتبری همچون ورزش و یا رژیم های شناخته شده ی غذایی در کنار کاهش استرس و اضطراب روزانه استفاده شود تا میزان قند خون موجود در بدن به مرور زمان تعدیل گردد.

افرادی که دارای قند خون بالا می باشند به خوبی در مورد روش های مقابله با این مشکل آشنا هستند
افرادی که دارای قند خون بالا می باشند به خوبی در مورد روش های مقابله با این مشکل آشنا هستند
بهترین مرجع برای مشاوره در این مورد و کسب اطلاعات بیشتر، پزشک متخصص در این زمینه می باشد

بهترین مرجع برای مشاوره در این مورد و کسب اطلاعات بیشتر، پزشک متخصص در این زمینه می باشد که می تواند شما را با متدهای خاصی جهت اعمال در فعالیت های روزانه آشنا کند که این متدها می توانند به مرور زمان موجب تعدیل میزان قند خون شما گردند.

مساله ی آشنایی با عوارض قند خون بالای 400 و مقابله با آن ها یکی از اصلی ترین روش های شناخته شده برای تعدیل میزان قند خون و مبارزه با بیماری دیابت می باشد.

بالا بودن قند خون می تواند عوارض بسیاری در پی داشته باشد که در این مقاله سعی کردیم تا شما را با چندی از این عوارض آشنا سازیم. مشکلاتی همچون آسیب دیدگی مفاصل و ستون فقرات، آسیب به الیاف عضلانی بدن، انواع سکته های قلبی و مغزی، عفونت های گوارشی، بروز بیماری های قلبی و عروقی و…. از دیگر عوارض قند خون بالای 400 می باشند که ممکن است دامن گیر افراد مبتلا به قند خون بالا گردد.

باید توجه داشته باشید که حتی کوچک ترین فرصت برای تعدیل میزان قند خون در بدن می تواند موجب جلوگیری از بروز عوارض شدیدتر این مشکل گردد و به همین سبب مراجعه به پزشک و مشورت با او می تواند موجب شود تا شما بتوانید اولین گام های خود را برای مقابله با قند خون بالای خود بردارید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید