سندروم دامپینگ چیست

اگر می خواهید بدانید که سندروم دامپینگ چیست تا انتهای این مقاله، ما را همراهی نمایید.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510  📞

مقدمه

بهترین راه درمان سندورم روده تحریک پذیر استفاده از داروهای خاص می باشد برای تشخیص بهترین قرص برای درمان، توصیه می کنیم پست بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر را ببینید.

در این مقاله سعی داریم تا درباره این موضوع که سندروم دامپینگ چیست اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین در خصوص نشانه های بیماری، علت و شیوه های تشخیص، روش های پیشگیری، معالجه و هر سوال دیگری که ممکن است در این راستا برای شما مطرح شود، مطالب کاملی را ارائه می نماییم.

سندروم دامپینگ چیست
سندروم دامپینگ چیست

علائم سندروم دامپینگ چیست

علائم سندروم دامپینگ چیست
علائم سندروم دامپینگ چیست
فهرست:

سندروم دامپینگ چیست ؟

نشانه های سندروم دامپینگ را نام ببرید.

علت بروز سندروم دامپینگ در بیماران چیست؟

شیوه های تشخیص عارضه فوق را نام ببرید؟

راه های پیشگیری از ابتلا به سندروم دامپینگ را ذکر کنید.

رژیم درمانی و تغذیه چه تاثیری روی نشانه های سندروم دامپینگ به همراه دارد؟ توضیح دهید.

نتیجه گیری

 

سندروم دامپینگ چیست ؟

Dumping syndrome عارضه ای است که یکی از پیامدهای عمل های معده مانند جراحی چاقی با تقلیل ظرفیت معده از طریق جراحی اسلیو معده و یا بای پس معده در شخص رخ می دهد.

در حالت طبیعی پس از مصرف مواد غذایی، غذا و مایعات بدو ورود به معده، با اسید معده ترکیب شده و گوارش غذا را شروع می کنند. پس از گذشت زمان بالغ بر نیم ساعت، مواد غذایی گوارش شده به منظور هضم به دوازدهه (روده کوچک) داخل می شوند.

برای تشخیص علائم سندورم روده تحریک پذیر یا IBS لازم می باشد صفحه از کجا بفهمیم سندروم روده تحریک پذیر داریم را مشاهده کنید.

 

سندروم دامپینگ چیست ؟
سندروم دامپینگ چیست ؟

این فرآیند نرمال در افرادی که به بیماری سندروم دامپینگ مبتلا هستند، مشاهده نمی شود

این فرآیند نرمال در افرادی که به بیماری سندروم دامپینگ مبتلا هستند، مشاهده نمی شود و مواد غذایی در کوتاهترین بازه زمانی پس از میل کردن از راه معده به دوازدهه داخل می شوند. این موضوع پیامدهای مختلف گوارش را در شخص ایجاد می کند که Dumping syndrome (سندروم دامپینگ) نام دارد.

لازم به ذکر است که ممکن است عارضه فوق در افرادی که تحت عمل جراحی مری قرار گرفته اند نیز مشاهده شود. عارضه فوق هنگامی نمایان می شود که مواد غذایی به خصوص محصولات غذایی حاوی قند بلافاصله از معده به دوازدهه داخل می شوند.

بهتر است بدانید که تخلیه مکرر معده نام دیگر عارضه فوق است. اغلب بیماران مبتلا به این بیماری با علائم خاصی همراه هستند که متداول ترین آن ها را می توان به ده الی سی دقیقه اسهال پس از صرف مواد غذایی و یا گرفتگی ماهیچه های شکم متذکر شد.

نشانه های سندروم دامپینگ چیست ؟

اغلب نشانه های این بیماری پس از مصرف غذا در شخص به تدریج آغاز می شود. نشانه های فوق با استفاده از محصولات غذایی که حاوی کربوهیدرات ها و مواد قندی هستند، به مراتب بیشتر می شود. نشانه هایی که به آن اشاره خواهیم داشت، بلافاصله پس از صرف غذا در فرد مشاهده می شود.

به طور معمول پانزده دقیقه تا سه ساعت زمانی است که ممکن است فرد با این علائم همراه شود. به علت ترشح بسیار هورمون انسولین برای جذب مواد غذایی حاوی گلوکز پس از مصرف خوراکی ها، مقدار گلوکز خون به شکل سریع کاهش می یابد.

نشانه های سندروم دامپینگ چیست ؟
نشانه های سندروم دامپینگ چیست ؟

البته شدت نشانه های این عارضه به نوع مواد غذایی که شما در طی روز استفاده می کنید، بستگی دارد که می تواند علائم را خفیف و یا شدیدتر نماید.

نشانه های اولیه سندروم دامپینگ چیست ؟

از نشانه های اولیه این عارضه می توان به:

1)    استفراغ 2) حالت تهوع 3) کم خونی 4) تقلیل وزن 5) سوء جذب 6) سرگیجه 7) دل پیچه و گرفتگی شکمی 8) تپش قلب 9) اسهال به خصوص اسهال چرب 10) ضربان غیر طبیعی و نامنظم قلب، اشاره کرد.

همچنین فقدان بعضی از مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن به خصوص کلسیم و آهن از علائم اولیه Dumping syndrome در مبتلایان می باشد. اما بایستی خاطر نشان شویم که این عارضه نشانه های ثانویه ای را نیز برای شخص به همراه دارد که عبارتند از:

نشانه های اولیه سندروم دامپینگ چیست ؟
نشانه های اولیه سندروم دامپینگ چیست ؟

1)    هیپوگلیسمی 2) ضعف 3) سرگیجه 4) عرق کردن 5) قرمز شدن پوست

براساس مطالعات به دست آمده، تقریباً هفتاد و پنج درصد از بیماران مبتلا به بیماری سندروم دامپینگ با نشانه های اولیه و بیست و پنج درصد دیگر با نشانه های ثانویه همراه هستند. البته شاید در مواردی نادر، فرد مبتلا به این عارضه به طور همزمان هر دو نشانه را در طی بیماری تجربه کند.

علت سندروم دامپینگ چیست ؟

Dumping syndrome در یکی از مواردی که در ادامه متذکر می شویم، در شخص مشاهده می شود:

علت سندروم دامپینگ چیست ؟
علت سندروم دامپینگ چیست ؟

جراحی گاسترکتومی معده:

عمل های لاغری که در آن ها بخشی از حجم معده و یا کل آن که سبب افزایش وزن در فرد شده است را حذف می کنند.

جراحی بای پس معده:

عمل جراحی معده که جراح متخصص طی این عمل جراحی، مسیر خروجی معده را به دوازدهه (روده کوچک) متصل می کند.

ازوفاژکتومی:

عمل جراحی که بخشی از مری برای حفظ سلامتی فرد حذف می گردد.

در حقیقت جراحی هایی که بنا بر هر علتی علاوه بر ابعاد معده، فرم کلی آن ها نیز تغییر می یابد، می تواند زمینه ساز عارضه سندروم دامپینگ در فرد شود.

در حال حاضر با توجه به این که عمل های چاقی نظیر بای پس و یا کوچک کردن معده (اسلیو معده) که از محبوبیت بسیار برخوردار است، پیامدهای ناشی از عارضه فوق در شخص را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد.

در مجموع، فرد بیمار با تغییر در برنامه رژیم غذایی پس از جراحی می تواند به پیشگیری از Dumping syndrome کمک کند. تغییرات فوق شاید مشمول محدودتر کردن وعده های غذایی و همچنین کاهش مصرف مواد غذایی حاوی قند بالا است. البته بایستی خاطر نشان شویم که در موارد شدیدتر بیماری، شاید بیمار برای روند بهبودی به مصرف داروهای خوراکی و یا جراحی نیاز داشته باشد.

ازوفاژکتومی:
ازوفاژکتومی:

تشخیص سندروم دامپینگ چیست ؟

نخستین اقدام جراح متخصص برای تشخیص این بیماری، بازبینی سوابق پزشکی شخص بیمار از لحاظ عمل های لاغری معده است. چنان چه بیمار برای تقلیل وزن یکی از عمل های جراحی چاقی را انتخاب کرده باشد، نشانه های مرتبط به سندروم دامپینگ مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و تست های تکمیلی برای بیماران صورت می گیرد.

به طور معمول نشانه های Dumping syndrome در دو مرحله روی بیماران انجام می گیرد. به این صورت که در گام نخست به طور معمول بین یک ربع تا نیم ساعت پس از صرف مواد غذایی در شخص مشاهده می شود که ممکن است بیمار با نشانه هایی مانند درد، سرگیجه، احساس نفخ شکم و غیره همراه شود.

اما در فاز دوم که دیررس نیز نام دارد، به طور معمول بین یک الی سه ساعت بعد از صرف غذا به تدریج در شخص بیمار نشانه هایی مانند گرگرفتگی، تعریق، تپش قلب، کاهش گلوکز خون مشاهده می شود. به همین منظور پزشک معالج آزمایشاتی را برای اطمینان بیشتر به شناسایی عارضه در بیماران انجام می دهند:

تست گلوکز:

با توجه به این که عارضه فوق سبب تقلیل گلوکز خون در فرد مبتلا به این بیماری می شود، پزشک معالج با انجام تست قند که در پی آن شخص بایستی نوشیدنی حاوی گلوکز را میل کند، با انجام تست خون از شخص، تعامل بدن وی به قند، مورد سنجش قرار می گیرد.

تست تخلیه معده:

در آزمایش فوق، فرد بیمار اندکی از مواد رادیواکتیو را به همراه غذا میل می کند و در این بین پزشک معالج، سرعت گوارش محصولات غذایی در معده را مورد بازبینی بیشتر قرار می دهند. چنان چه مواد غذایی بلافاصله به دوازدهه (روده کوچک) برسد، نشانه ی از بیماری سندروم دامپینگ در شخص است.

رادیوگرافی:

در تست فوق، بیمار نوشیدنی حاوی باریوم را در برابر دستگاه رادیوگرافی میل می کند. به این ترتیب پزشک معالج با بازبینی راه عبور مایع، شیوه هضم مواد غذایی را در بیمار مشاهده خواهند کرد. معمولا متد فوق یکی از کمیاب ترین شیوه های تشخیصی در بیماران می باشد.

گاستروسکوپی:

در این تست، پزشک معالج از دستگاه آندوسکوپ برای بازبینی قسمت های بالایی دستگاه گوارش مانند معده، مری و روده کوچک استفاده می کنند.

به این ترتیب پزشک معالج می تواند تشخیص دقیق تری در خصوص بیماری سندروم دامپینگ در بیماران تحت عمل جراحی لاغری انجام دهد.

گاستروسکوپی:
گاستروسکوپی:

نقش تغذیه و رژیم درمانی در سندرم دامپینگ چیست؟

مبتلایان این عارضه ممکن است به علت سوء جذب، دریافت مواد غذایی ناکافی و یا تلفیقی از سوء تغذیه و یا تقلیل وزن را بر اثر ابتلا به این عارضه تجربه کنند. هدف نخست تغذیه درمانی در این موضوع مورد بحث یعنی سندروم دامپینگ چیست برگشت کیفیت زندگی و موقعیت تغذیه فرد به حالت نخست است.

با توجه به این که چربی و پروتئین، گوارش آرام تری در مقایسه با کربوهیدرات ها به خصوص کربوهیدرات های ساده دارند، تحمل آن ها بهتر انجام می گیرد. سوکروز، لاکتوز، گلوکز و فروکتوز از کربوهیدرات های ساده ای هستند که خیلی سریع در بدن هیدرولیز می شوند و بایستی مصرف آن ها در برنامه رژیم غذایی بعد از جراحی کاهش یابد.

اما نشاسته که به عنوان کربوهیدرات پیچیده شناخته می شود را می توان در برنامه رژیم غذایی خود به میزان کالری مورد نیاز دریافتی مصرف نمود. خروج مایعات در معده بسیار سریع با ورود به قسمتی از دوازدهه(ژژنوم) انجام می شود.

به این ترتیب استفاده از مایعات همراه با مواد غذایی برای بعضی از بیماران کمی مشکل است. بهتر است مبتلایان این عارضه، استفاده مایعات همراه با مواد غذایی را کاهش دهند و مصرف آن را به یک ساعت قبل و یا بعد از استفاده از وعده غذایی موکول کنند.

یکی از مواردی که می تواند به تقلیل نشانه های سندروم دامپینگ در فرد کمک کند

یکی از مواردی که می تواند به تقلیل نشانه های سندروم دامپینگ در فرد کمک کند، دراز کشیدن فرد بعد از استفاده از مواد غذایی به صورت سی درجه است.

در ادامه تاثیر تغذیه در سندروم دامپینگ چیست بایستی خاطر نشان شویم که استفاده از مکمل های فیبری به خصوص صمغ ها و یا پکتین می تواند در معالجه این بیماری اثربخش باشد.

به این علت که فیبر می تواند با مایعات و کربوهیدرات ها تبدیل به ژل شده و در نتیجه تسریع عبور محصولات غذایی را از سیستم گوارش تا حد بسیار تقلیل دهد.

اما شاید مکمل های فوق برای همه بیماران مبتلا به این عارضه قابل تحمل نبوده و علت آن هم تولید گازی است که از طریق این مکمل ها ایجاد می شود.

شاید بیماران به آموزش های لازم در رابطه با ظرفیت میزان مواد غذایی دریافتی به خصوص خوراکی های حاوی کربوهیدرات ها نظیر دسرها، آب میوه ها، شیر و نوشیدنی های غیرالکلی برای پیشگیری از نشانه های بیماری نیاز داشته باشند. معمولا بیماران بعد از معده برداری (گاسترکتومی) دیگر نمی توانند همچون قبل لاکتوز را تحمل کنند.

مقادیر محدود به اندازه شش گرم در هر وعده برای بیمار قابل تحمل است

هر چند مقادیر محدود به اندازه شش گرم در هر وعده برای بیمار قابل تحمل است. معمولاً بیماران حس بهتری نسبت به مصرف ماست شیرین و یا پنیر در مقابل شیر دارند، اما فرد می تواند از شیر غیر لبنی نیز استفاده کند.

چنان چه شما از کلسیم و یا ویتامین D کمتری در برنامه رژیم غذایی خود استفاده می کنید، می توانید با جایگزین کردن مکمل ها، این نیاز بدن را برطرف کنید. البته مکمل های حاوی لاکتاز برای بیمارانی که به سوء جذب حاد لاکتوز مبتلا هستند، بسیار پیشنهاد می شود.

دستورالعمل های ساده برای Dumping syndrome

در این بخش از مقاله سندروم دامپینگ چیست اشاره ای به دستورالعمل های پزشکی ساده اما بسیار مهم در پیشگیری از ابتلا به این عارضه داریم:

با محدودتر کردن ظرفیت مواد غذایی و افزایش تعداد وعده های غذایی به نشانه های ابتلا به این عارضه کمک بسیار نمایید.

مصرف مایعات را به نصف لیوان که معادل چهار اونس در هر وعده است، کاهش دهید و به میزان اندک، مایعات را میل کنید.

با مصرف مایعات به مدت سی الی چهل دقیقه پیش و بعد از مصرف وعده های اصلی غذایی، به دی هیدراته نگه داشتن بدن خود کمک کنید.

سعی کنید تا به آهستگی مواد غذایی را میل کنید و کاملاً آن ها را بجوید.

از مصرف محصولات غذایی بسیار سرد و یا گرم برای جلوگیری از علائم بیماری پرهیز کنید.

بالا بردن تحمل مواد غذایی

به منظور بالا بردن تحمل مواد غذایی، ادویه جات را به عنوان مناسب ترین چاشنی به آن ها اضافه کنید.

بهتر است حداقل به مدت نیم ساعت بعد از مصرف مواد غذایی، دراز بکشید.

مایعات و مواد غذایی دارای شکر نظیر مکمل های انرژی زا، آبمیوه ها، عسل، چای شیرین، شربت ذرت، سوکروز، دونات، مربا و کیک را در برنامه رژیم غذایی خود محدود کنید.

کربوهیدرات های پیچیده مانند سبزیجات، نان، سیب زمینی، برنج و پاستا منعی برای استفاده ندارند.

در هر وعده اصلی غذایی از منابع پروتئینی استفاده کنید.

بالا بردن تحمل مواد غذایی
بالا بردن تحمل مواد غذایی

مصرف چربی را تا سی درصد از کل کالری مورد نیاز بدن در طی روز کاهش دهید. از مواد غذایی سرخ شده، سس های پرچرب، آب گوشت، مایونز، پنکیک، بیسکویت، چیپس و گوشت های بسیار چرب مانند هات داگ، سوسیس به منظور جلوگیری از نشانه های سندرم دامپینگ خودداری کنید.

از شیرهای سویا و فاقد لاکتوز به میزان اندک در برنامه رژیم غذایی خود بعد از جراحی لاغری استفاده کنید.

پیروی از تمامی دستورالعمل های پزشکی به شما کمک خواهد کرد تا حد قابل ملاحظه ای بتوانید برای درمان سندروم دامپینگ مفید بوده و پیشگیری های لازم را در این راستا انجام دهید.

پرهیز رژیم غذایی در سندروم دامپینگ چیست ؟

از مصرف محصولات غذایی حاوی قند برای پیشگیری از بروز نشانه های بیماری پرهیز کنید مانند:

1)    نوشیدنی های شیرین 2) آب نبات 3) الکل و لبنیات 4) انواع کیک ها 5) نان های شیرین 6) بیسکویت 6) شیرینی

از مصرف خوراکی های جامد و مصرف مایعات در هر وعده غذایی که می تواند سبب تشدید بروز عارضه در فرد شود نیز دوری کنید.

اما خوراکی هایی که بایستی بیشتر استفاده کنیم:

نان های حاوی سبوس و سبزیجات که به عنوان کربوهیدرات های پیچیده شناخته می شوند را جایگزین کربوهیدرات های ساده نظیر بستنی و رولت های شیرین کنیم.

بهتر است از مکمل های حاوی فیبر نظیر مرکبات (متیل سلولز)، پسیلیوم و یا Benefiber که نوعی آدامس گوار است، مصرف کنید. به منظور پیشگیری از کمبود آب بدن، بالغ بر چهار لیوان آب در طی روز بنوشید و یا از دیگر نوشیدنی های فاقد گلوکز و کربنات، روزانه میل کنید.

در صورت ابتلا به این بیماری بایستی از چه مواد غذایی استفاده کنیم؟

در این قسمت از نوشتار سندروم دامپینگ چیست به مواد غذایی مفید اشاره می کنیم:

      روزانه بین 6-5 میان وعده و یا وعده اصلی غذایی محدود با توجه به کالری مورد نیاز بدن استفاده کنید.

      4/1 لیوان سبزیجات و سی گرم گوشت را در برنامه غذایی خود استفاده کنید تا از این طریق مواد مغذی مورد نیاز بدن تامین شود.

      خوراکی ها را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و پیش از بلع، آن ها را کاملاً بجوید.

      چربی های مفید و پروتئین ها را همراه با نشاسته و یا میوه ترکیب کرده و سپس آن را میل کنید.

      هر زمان احساس سیری کردید، فورا از مصرف مواد غذایی پرهیز کنید.

در صورت ابتلا به این بیماری بایستی از چه مواد غذایی استفاده کنیم؟
در صورت ابتلا به این بیماری بایستی از چه مواد غذایی استفاده کنیم؟

تغییرات لازم در رژیم غذایی سندروم دامپینگ چیست ؟

تغییراتی را که در ادامه متذکر می شویم، در تقلیل نشانه های این بیماری موثر است:

مواد غذایی دارای فیبر بالا نظیر نان گندم، بلغور جو دوسر، سبزیجات، لوبیا، عدس مصرف کنید.

نوشابه، آب میوه های غیر طبیعی، آبنبات و شیرینی جات را تا حد امکان از برنامه رژیم غذایی خود حذف و یا محدود کنید.

ماکارونی، نان و برنج سفید را حذف و یا مصرف آن را تا حد بسیار کاهش دهید.

از نوشیدن مشروبات الکلی برای پیشگیری از علائم عارضه فوق خودداری کنید.

استفاده از محصولات غذایی حاوی پروتئین نظیر توفو، ماهی و گوشت گوسفند را تا حد بسیار افزایش دهید.

با توجه به این که Dumping syndrome روی جذب مواد غذایی تاثیرگذار است، استفاده از مکمل های غذایی برای درمان این بیماری می تواند بسیار موثر باشد. البته پیش از مصرف، بهتر است با پزشک معالج در خصوص استفاده از آن ها مشورت کنید.

تغییرات لازم در رژیم غذایی سندروم دامپینگ چیست ؟
تغییرات لازم در رژیم غذایی سندروم دامپینگ چیست ؟

چه مواقعی بایستی به پزشک مراجعه کنید؟

چنان چه با هر یک از نشانه های زیر مواجه شدید، بایستی بلافاصله پزشک معالج خود را مطلع کنید:

  •   علائمی که شاید ناشی از Dumping syndrome باشد، ولو چنان چه عمل جراحی انجام نداده باشید.
  •   نشانه ای که با تغییر در برنامه رژیم غذایی مهار نمی شود، از جمله مواردی است که بایستی سریعاً با پزشک معالج خود در میان گذارید.
  •   تقلیل وزن بسیار که ناشی از ابتلا به بیماری سندروم دامپینگ است، بایستی مورد ارزیابی و بررسی از سوی پزشک معالج قرار گیرد.

علت اصلی بروز سندروم دامپینگ چیست ؟

در این بیماری، آب و مواد غذایی بلافاصله از طریق معده و به صورت مهار نشده به دوازدهه منتقل می شوند. عارضه فوق بیشتر مرتبط به تغییرات موجود در معده همراه با عمل جراحی است.

همان طور که در اشاره کردیم، Dumping syndrome پس از هر جراحی لاغری که روی معده انجام می گیرد و یا جراحی مری نظیر حذف مری در شخص مشاهده می شود.

در ادامه بایستی متذکر شد که بیشتر افرادی به این بیماری مبتلا می شوند که تغییراتی در معده آن ها به دلیل حذف تجمع چربی های انباشته صورت گرفته است.

بیمارانی که بخشی از معده و یا تمام آن در پروسه جراحی های متعدد نظیر عمل جراحی سرطان مری و یا معده توسط جراح متخصص حذف گردیده است و یا تحت جراحی چاقی قرار گرفته اند، از جمله بیمارانی هستند که بیشتر با ابتلا به عارضه فوق مواجه خواهند شد.

علت اصلی بروز سندروم دامپینگ چیست ؟
علت اصلی بروز سندروم دامپینگ چیست ؟

فیبر

همان طور که توضیح دادیم، فیبر یکی از محصولات غذایی است که در درمان سندروم دامپینگ موثر است. این ماده غذایی نوعی کربوهیدرات است که در اغلب مواد غذایی گیاهی نظیر غلات و سبزیجات به وفور یافت می شود و بدن قادر نخواهد بود که کلیه آن ها را به آسانی گوارش کند. گوارش فیبر در بدن به آسانی انجام نمی شود اما در حفظ سلامتی بدن تاثیر زیادی دارد.

فیبرها به دو صورت غیر محلول و محلول هستند. فیبرهای غیر محلول به صورت دست نخورده و کاملاً سالم از سیستم گوارش عبور خواهند کرد اما فیبرهای محلول که قابل حل در آب هستند، با ورود به معده حالت ژله مانند به خود می گیرند که نیاز بدن به فیبر محلول بسیار است.

مطالعات صورت گرفته حاکی از آن است که استفاده بیش از حد فیبر توسط مکمل ها و یا خوراکی ها می تواند علائم سندرم دامپینگ را تقلیل دهد. فیبرها سبب تقلیل جذب کربوهیدرات ها و مهار میزان گلوکز خون در بدن می شوند.

به این ترتیب به دلیل این که فیبرها حجم بسیاری را در معده فرد اشغال می کنند و کمترین کالری را به خود اختصاص می دهند، علاوه بر تقلیل وزن در درمان سندروم دامپینگ نیز موثر هستند.

حبوبات، میوه ها، غلات کامل، سبزیجات از مناسب ترین منابع غذایی برای دریافت فیبر مورد نیاز بدن محسوب می شوند.

میوه هایی که مملو از فیبر هستند، می توان به:

  • توت فرنگی 2) تمشک 3) گلابی 4) پرتقال 5) زغال اخته اشاره کرد.

البته حبوباتی مانند لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، عدس، لوبیا چیتی، نخود فرنگی نیز دارای مقادیر بسیار زیادی فیبر هستند که بیماران مبتلا به عارضه سندروم دامپینگ می توانند در برنامه رژیم غذایی خود برای حفظ سلامتی بدن و پیشگیری از نشانه های بیماری از آن ها استفاده کنند.

میوه هایی که مملو از فیبر هستند، می توان به:
میوه هایی که مملو از فیبر هستند، می توان به:

در انتها بایستی متذکر شویم که غلاتی نظیر گندم و جو و همچنین سبزیجاتی نظیر هویج، کدو زمستانی، اسفناج، کلم بروکلی، لوبیا سبز هم فیبر بسیاری دارند.

در واقع شما با مصرف این گروه از مواد غذایی حاوی فیبر در طی روز می توانید فیبر مورد نیاز بدن را تامین کنید و از ابتلا به علائم Dumping syndrome که معمولاً پس از جراحی لاغری در فرد مشاهده می شود، پیشگیری کنید.

جراحی اسلیو معده

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، یکی از دلایل بروز سندروم دامپینگ در بیماران، انجام جراحی گاسترکتومی است که لازم است در این بخش از مقاله اشاره ای یز به این عمل جراحی داشته باشیم.

جراحی اسلیو معده
جراحی اسلیو معده

Sleeve Gastrectomy متد جراحی است که جراحان متخصص چاقی برای تقلیل وزن برای بیماران کاندیدای این عمل جراحی انجام می دهند. لازم به توضیح است که این عمل جراحی به شکل لاپاراسکوپی صورت می پذیرد.

در حقیقت هشتاد درصد از معده که ترشح هورمون گرلین را بر عهده دارد، در طی این عمل جراحی برای دستیابی به وزن ایده آل و طبیعی حذف می گردد و تنها معده ای که بیست درصد ظرفیت نگهداری مواد غذایی جای دارد و بیشتر به یک موز شباهت دارد، در بدن بیمار باقی می ماند.

حذف بخش اعظمی از معده

شما راندمان مثبتی که حاصل از تغییرات هورمونی در شخص است را روی مشکلات قلبی عروقی و یا پرفشاری خون مشاهده خواهید کرد. پس از حذف بخش اعظمی از معده، شما نسبت به گذشته کمتر با حس گرسنگی همراه خواهید شد و در نتیجه به تدریج با تقلیل وزن مواجه می شوید. این عمل جراحی لاغری دائمی و غیر قابل برگشت است.

پس لازم است بیماران برای پیشگیری از علائم سندروم دامپینگ، کلیه دستورالعمل های پزشکی را رعایت کنند. فرد بیمار پس از جراحی گاسترکتومی بایستی تحت نظر مجرب ترین متخصصین تغذیه از یک برنامه رژیم غذایی متعادل و سرشار از فیبر استفاده کنند تا از این طریق به بهترین عملکرد دست یابند.

در انتها بایستی خاطر نشان شویم که چنان چه شخص در انجام رژیم لاغری پس از جراحی، کوتاهی کند و همچون گذشته به روند پرخوری خود ادامه دهد، با کشیدگی و بزرگ شدن معده روبرو خواهد شد.

حذف بخش اعظمی از معده
حذف بخش اعظمی از معده

رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده

مهمترین موضوع در سندروم دامپینگ چیست به برنامه رژیم لاغری بعد از جراحی کوچک کردن معده اختصاص دارد. به این صورت که بعد از عمل جراحی، بیمار بایستی تنها مصرف مواد غذایی نرم و مایعات را آغاز کند و به تدریج با تشخیص پزشک معالج، مواد غذایی جامد را به برنامه رژیم لاغری خود به میزان اندک بیفزاید. توجه کنید که رژیم غذایی بیماران، پیش از جراحی آغاز و تا دوره بازیابی و عادت شخص به مصرف مواد غذایی سالم ادامه دارد.

برای دریافت بهترین عملکرد، بایستی در روزهای پایانی جراحی به کلیه دستورالعمل های پزشکی به منظور پیشگیری از پیامدهای پس از عمل پیروی کنید.

شما بایستی از رژیم لاغری کم کالری با درصد گلوکز و کربوهیدرات پایین استفاده کنید. همچنین از چهل و هشت ساعت پیش از جراحی، بیمار بایستی تنها از مایعات و یا محصولات غذایی رقیق استفاده نموده و در این مدت مصرف گوشت را تا حد امکان کاهش دهد. مناسب ترین مواد غذایی که در این مدت مجاز به مصرف آن هستید، عبارتند از:

ماست، پنیر و شیر فاقد چربی و یا کم چرب، نوشیدنی های مملو از سویا، غلات، سبزیجات و میوه تازه، محصولات غذایی حاوی پروتئین است که می تواند مواد مغذی ضروری بدن را تامین کند.

دقت داشته باشید که برنامه رژیم غذایی مملو از فیبر بعد از عمل جراحی، علاوه بر تسریع پروسه لاغری و حفظ تثبیت وزن، به پیشگیری از نشانه های بیماری سندروم دامپینگ نیز در فرد کمک زیادی می کند.

مواد غذایی که مجاز به مصرف آن بعد از جراحی اسلیو معده نیستید

استفاده بعضی از غذاها، ریسک ابتلا به عارضه سندروم دامپینگ را پس از عمل جراحی اسلیو معده تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد. به این ترتیب فرد بیمار بایستی برخی از نوشیدنی ها و مواد غذایی را به منظور پیشگیری از بروز این عارضه از برنامه غذایی خود حذف و یا مصرف آن ها را محدود کند. این خوراکی ها عبارتند از:

  •   مواد غذایی خشک و سفت که مصرف آن سبب بروز مشکل در شخص تحت عمل جراحی می شود.
  •   پرهیز از مصرف نوشیدنی های شیرین و گازدار مانند نوشابه که پس از جراحی بایستی به طور کامل از برنامه غذایی فرد حذف گردد.
  •   نوشیدنی ها و محصولات غذایی که علاوه بر حجیم بودن، دارای کالری بسیار بالایی هستند نظیر شکلات، بستنی پر قند و چرب، شیرخشک و کیک که می تواند روی معده تحت عمل جراحی تاثیرات منفی را بر جای گذارد.
  •   برنج، نان و سیب زمینی که دارای گلوکز بسیار بالایی هستند و مصرف آن ها سبب تسریع افزایش گلوکز خون در شخص می شود.
  •   لوبیا که دارای نفخ بسیار زیاد بوده و همچنین آدامس از دیگر محصولات غذایی محسوب می شود که بیماران نبایستی پس از جراحی اسلیو معده، آن ها را مصرف کنند.

عدم مصرف این گروه از مواد غذایی می تواند در پیشگیری از بیماری سندروم دامپینگ در بیماران تحت عمل جراحی لاغری تا حد قابل توجهی موثر و مفید باشد.

مهم بودن مراقبت های بعد از جراحی اسلیو معده

ممکن است پس از انجام جراحی، تقلیل وزن در فرد مشاهده نشود. به این علت که بعضی از بیماران بر این باورند که بعد از عمل لاغری، همچون گذشته می توانند از تمامی گروه های غذایی مصرف کنند.

غافل از این که عدم بی توجهی به دستورالعمل های پزشکی پس از این عمل جراحی می تواند سبب بروز ابتلای شخص به عارضه سندروم دامپینگ شود. به طور کلی الزامات بعد از جراحی کوچک کردن معده به دلیل:

1)  پیروی از رژیم غذایی بعد از جراحی 2) انجام فعالیت های ورزشی مناسب 3) تغییر در شیوه زندگی 4) پشتیبانی های روحی مناسب

انجام می گیرد. به همین منظور چنان چه بیمار بعد از جراحی با وجود پیروی از کلیه مراقبت های درمانی وزن چشمگیری را از دست نداده باشد، بایستی برای بازبینی های بیشتر تحت نظر پزشک معالج قرار گیرد.

برای تشخیص و آشنایی بهترین دکتر اسلیو معده برای درمان لاغری در یزد توصیه می کنیم از صفحه بهترین دکتر اسلیو معده در یزد دیدن کنید.

پایبند بودن به کلیات رژیم غذایی

طبق نظر متخصصین، پایبند بودن به کلیات رژیم غذایی که یکی از مهمترین موارد بعد از جراحی لاغری محسوب می شود، می تواند در بیماران تحت عمل جراحی علاوه بر پیشگیری از ابتلا به بیماری سندروم دامپینگ، سبب تسریع در روند تقلیل وزن و حفظ سلامتی آن ها شود.

البته به منظور دوری از فقدان ویتامین و یا سوء تغذیه بدن، بعد از جراحی بایستی به صورت منظم داروهای تجویزی که توسط پزشک معالج پیشنهاد شده است را در طی روز مصرف کنید.

به این ترتیب بایستی دو مکمل MultivitAmin را در قالب کپسول، مکمل های پودری، شربت و یا قرص همراه با قرص کلسیم (یک عدد) و تزریق ماهانه ویتامین B12 را به صورت همیشگی استفاده کنید.

مهمترین نکته، چکاپ های مستمر ماهانه بعد از جراحی است که برای بازبینی های لازم از سلامتی بدن به بیماران تحت این عمل جراحی توصیه می شود.

پایبند بودن به کلیات رژیم غذایی
پایبند بودن به کلیات رژیم غذایی

جراحی لاغری بای پس معده

با توجه به این که سندروم دامپینگ چیست بهتر است به عمل جراحی بای پس معده که می تواند سبب بروز ابتلای فرد به بیماری شود، بپردازیم. در این عمل جراحی، قسمت فوقانی معده حذف و بخش محدودتری از معده در بدن بیمار باقی می ماند.

به طور کلی این متد یک میانبر محسوب می شود. به این گونه که جراح متخصص، مسیر جداگانه ی را برای عبور مواد غذایی از معده به دوازدهه ایجاد می کند تا از این طریق بلافاصله دفع آن ها از بدن انجام شود. به این ترتیب زمان باقی ماندن مواد غذایی در بدن تقلیل یافته و در نتیجه جذب خوراکی نیز به کمترین حالت ممکن می رسد.

تکنیک فوق به عنوان یکی از عمل های جراحی کم خطر محسوب می شود که جراحان متخصص برای انجام پروسه جراحی از بیهوشی عمومی در بیماران استفاده می کنند.

تاثیر این عمل بسیار زیاد است

باید بدانید که تاثیر این عمل جراحی لاغری برای کاهش وزن و دستیابی به حفظ تناسب اندام بسیار زیاد بوده و می تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری های مرتبط به اضافه وزن بالا مثمر ثمر واقع گردد.

در حقیقت تقلیل سایز معده، تقلیل مسیر دفع مواد غذایی و همچنین تغییر در هورمون ها و متابولیسم روده از مهمترین اهدافی است که جراح چاقی در این تکنیک لاغری دنبال می کند. لذا با تقلیل سایز معده، دفع مواد غذایی مسیر کوتاه تری را دنبال می کنند که این امر در از دست دادن وزن بسیار تاثیرگذار است.

بهتر است بدانید که بیمار پس از بیست و چهار ماه از عمل جراحی، بالغ بر شصت درصد از اضافه وزن خود را به تدریج با پیروی از تمامی دستورالعمل های پزشکی از دست می دهد و در نتیجه به وزن نرمال و ایده آلی که سال ها آرزو داشته است، می رسد.

مراقبت های پس از جراحی بای پس معده

با توجه به این که یکی از پیامدهای حاصل از این متد جراحی لاغری به عارضه سندروم دامپینگ در شخص اختصاص دارد، مهمترین اقدام به منظور پیشگیری از علائم این بیماری پیروی از مراقبت های بعد از جراحی است.

یکی از الزامات مهم بعد از جراحی، مصرف داروهای تجویزی توسط جراح متخصص است که بایستی تا چندین ماه پس از جراحی به صورت منظم برای جلوگیری از عوارض بعد از عمل مصرف شود. به دلیل تغییرات ایجاد شده در دستگاه گوارش، شما بایستی قرص ها را به صورت خرد شده استفاده کنید تا جذب آن ها راحت تر انجام گیرد.

بایستی در رابطه با محدودیت های دارویی با پزشک معالج خود مشورت کنید تا علاوه بر تداخل دارویی، از پیامدهای جراحی نیز جلوگیری کنید. البته مصرف بعضی از داروها تنها با تجویز پزشک بعد از عمل مقدور است. از دیگر مواردی که در این بخش لازم به توضیح است، استفاده از مواد غذایی است.

در سه ماه نخست، بیماران تحت این عمل جراحی بایستی از یک برنامه رژیم غذایی استاندارد و متعادل تحت نظر متخصصین تغذیه استفاده کنند و به تدریج با تغییر در عادات غذایی، برنامه غذایی آن ها به روال عادی خود باز می گردد.

رژیم غذایی بعد از جراحی بای پس معده

یکی از مهمترین اهداف در پیشگیری از بیماری سندروم دامپینگ در بیماران بعد از جراحی لاغری، رعایت دستورالعمل های پزشکی به خصوص در برنامه رژیم غذایی است.

رژیم غذایی این گروه از بیماران تنها مختص به افرادی است که تحت این عمل جراحی قرار گرفته اند. به همین منظور این امر سبب تسریع در روند بهبودی و تغییر در سبک عادات غذایی می شود.

در این رابطه جراح معالج و یا متخصص تغذیه بعد از جراحی، مشاوره های لازم را به شما ارائه می دهند و توضیحاتی را در خصوص رعایت مصرف برخی از مواد غذایی و میزان مصرف آن ها در هر وعده براساس میزان کالری دریافتی متذکر می شوند.

پیروی منظم و درست رژیم غذایی پس از جراحی به بیمار کمک خواهد کرد که علاوه بر تقلیل وزن در جلوگیری از پیامدهای جراحی که ابتلا به عارضه سندروم دامپینگ یکی از آن ها است، اقدامات لازم را انجام دهید.

یکی از مهمترین اهداف در رژیم غذایی فوق

یکی از مهمترین اهداف در رژیم غذایی فوق، تقلیل مواد غذایی در هر وعده است تا با توجه به کاهش سایز معده، خوراکی های مصرفی گوارش بهتری داشته باشند.

البته بعد از دو ماه از جراحی با تشخیص جراح معالج می توانید از مواد غذایی جامد سالم و مفید به میزان اندک استفاده کنید. توجه داشته باشید که یکی از مهمترین مواردی که در این رژیم غذایی بایستی به آن پایبند باشید، این است که پیش از حس سیری از خوردن دست بکشید تا از این طریق از وارد شدن فشار به معده جدید و یا بزرگ شدن آن جلوگیری نمایید.

یکی از مهمترین اهداف در رژیم غذایی فوق
یکی از مهمترین اهداف در رژیم غذایی فوق

مصرف الکل بعد از جراحی بای پس معده سبب آسیب به کبد و معده و در نتیجه بروز بیماری سندروم دامپینگ در شخص می شود. به همین منظور پیشنهاد می شود که استفاده از الکل را به دوازده ماه بعد از جراحی موکول کنید و بهتر از آن این است که این نوشیدنی زیان آور را مصرف نکنید.

مهمترین نکات در خصوص عادات غذایی بعد از جراحی بای پس معده

مواردی که در ادامه متذکر می شویم، می تواند از الزامات مهم غذایی بعد از عمل جراحی به منظور علائم بیماری سندروم دامپینگ در بیماران تحت عمل جراحی محسوب شود.

–       هنگام آشامیدن و مصرف مواد غذایی هرگز عجله نکنید و این امر را به آرامی انجام دهید.

–       وعده های غذایی را به صورت متعادل و مناسب تقسیم بندی نموده و آن ها را در زمان مشخص مصرف کنید.

–       چنان چه مصرف غذایی به معده جدید شما فشار زیادی را وارد می کند و یا بعد از جراحی سبب اذیت شما می شود، اقدام به حذف آن از برنامه رژیم غذایی کنید.

–       در این مدت، مصرف شیرینی جات و یا غذاهای چرب را محدود نموده و یا به طور کل از برنامه غذایی خود حذف کنید.

–       از مصرف مایعات در زمان استفاده از وعده های غذایی اجتناب کنید.

–       به منظور دی هیدراته نگه داشتن بدن، به میزان کافی آب بنوشید.

–       از مصرف ویتامین ها و یا مکمل هایی که جراح معالج بعد از جراحی به شما توصیه کرده است، فراموش نکنید.

مهمترین نکات در خصوص عادات غذایی بعد از جراحی بای پس معده
مهمترین نکات در خصوص عادات غذایی بعد از جراحی بای پس معده

نقش معده در گوارش و جذب مواد غذایی

معده به صورت موقت مواد غذایی را در خود ذخیره کرده و به آنزیم های پپسین و گوارشی این اجازه را می دهد تا روی مواد غذایی تاثیرگذار باشند. پروسه پلی پپتیدها که براثر تبدیل پروتئین ها به دست می آید، از سوی پپسین و گوارش محصولات غذایی ورودی صورت می گیرد.

علاوه براین، معده قابلیت گوارش و تجزیه مکانیکی انواع خوراکی ها را دارد. بهتر است بدانید که تحریک پاراسمپاتیک سبب افزایش ترشح و تحریک معده می شود.

همچنین این اندام با استفاده مواد محرک نظیر باکتری و بعضی مواد شیمیایی به بخش فوقانی هدایت می شوند که این امر سبب بروز استفراغ در شخص می شود.

اسیدی بودن محیط معده، باعث حل شدن نمک های آهن ضروری برای جذب آهن می شود. عبور مواد غذایی از روده کوچک توسط معده تنظیم می شود. همچنین این اندام وظیفه ترشح گاسترین

(هورمون پپتیدی) را بر عهده دارد.

نقش معده در گوارش و جذب مواد غذایی
نقش معده در گوارش و جذب مواد غذایی

معالجه سندروم دامپینگ چیست ؟

به طور معمول نوع زودرس این بیماری در کمتر از سه ماه در شخص رفع می شود. علاوه براین، ممکن است تغییرات ایجاد شده در برنامه رژیم غذایی، نشانه های آن را تا حد قابل توجهی تقلیل دهد. غیر از آن، شاید پزشک معالج، جراحی و یا داروهای مناسب را برای تسریع در روند بهبودی به بیماران پیشنهاد کند.

داروها:

برای بیمارانی که با علائم حاد این بیماری همراه هستند و تغییر در عادات رژیم غذایی بعد از عمل جراحی لاغری موثر نبوده است، اغلب متخصصین به منظور روند بهبودی، داروی اوکتروتاید را پیشنهاد می کنند. در واقع با تزریق وریدی داروی ضد اسهال فوق، پیامدهای حاصل از بیماری تا حد قابل توجهی در شخص کاهش می یابد.

عمل جراحی:

چنان چه بدن شخص از طریق رژیم غذایی و یا داروها بهبود نیابد، پزشک معالج، شیوه های جراحی را برای درمان بیماری سندروم دامپینگ به مبتلایان توصیه می کند. جراحی فوق می تواند شامل شیوه های ترمیمی نظیر معکوس کردن جراحی بای پس و یا بازسازی پیلور معده باشد.

عمل جراحی:
عمل جراحی:

هیپوگلیسمی

همان طور که در ابتدای مقاله سندروم دامپینگ چیست اشاره کردیم، مبتلایان به این عارضه با هیپوگلیسمی یا همان افت قند خون همراه می شوند.

به همین منظور در این بخش به توضیحات بیشتر در مورد هیپوگلیسمی می پردازیم. هنگامی که گلوکز خون یا به عبارتی مهم ترین منبع تامین کننده انرژی بدن، با افت بسیار زیاد همراه می شود، شخص به هیپوگلیسمی مبتلا می شود.

اما در بیشتر موارد، این بیماری به موارد مرتبط به معالجه دیابت  مربوط است. اما در بعضی مواقع نیز مشاهده شده است که موقعیت فوق در بیمارانی که تحت معالجه عارضه دیابت نیستند هم از طریق آزمایش قند خون دیده می شود.

عارضه فوق، بیماری نیست بلکه علائمی از یک عارضه در شخص است

عارضه فوق، بیماری نیست بلکه علائمی از یک عارضه در شخص است که ممکن است براثر نشانه های سندروم دامپینگ در فرد مشاهده شود.

چنان چه در هیپوگلیسمی میزان قندخون از (70 mg/dl) پایین تر باشد، بسیار خطرناک بوده و به این ترتیب در چنین مواقعی معالجه آن امری مهم و ضروری تلقی می شود.

معالجه فوری و الزامی این بیماری شامل نوشیدن و مصرف مواد با گلوکز بسیار زیاد است. حال با معرفی این بیماری، لازم است اشاره ای به نشانه های هیپوگلیسمی داشته باشیم:

خستگی، تعریق، ضعف، اضطراب، نامنظم بودن ضربان قلب، گریه در زمان خواب، گرسنگی، تحریک پذیری؛ از نشانه های کاهش سطح گلوکز خون است. اما ممکن است با شدیدتر شدن این عارضه، نشانه هایی که در زیر بیان می کنیم، به تدریج در شخص مشاهده شود:

تاری دید، عدم هوشیاری، تشنج و یا گیجی که این امر سبب می گردد شخص با رفتارهای غیر عادی و عدم توان برای امور عادی روزانه خود مواجه شود.

جلوگیری از هیپوگلیسمی

بعد از این که بر اثر بیماری سندروم دامپینگ به عارضه هیپوگلیسمی مبتلا شدید، بهتر است برای پیشگیری از این بیماری اقدامات لازم را انجام دهید.

به منظور جلوگیری از هیپوگلیسمی نبایستی بدون تجویز پزشک معالج به صورت خودسرانه میزان دوز آن را افزایش دهید. پیوسته بایستی تحت نظر مجرب ترین متخصصین غدد قرار داشته باشید و کلیه دستورالعمل های پزشکی را کاملاً برای تسریع روند بهبودی و کاهش نشانه های سندروم دامپینگ انجام دهید.

البته بایستی روزانه از طریق دستگاه های مخصوص، مقدار گلوکز خون را اندازه گیری کنید تا چنان چه با کاهش قند خون همراه بودید، برای بالا بردن آن از مواد غذایی مفید و مناسب استفاده کنید.

این گروه از بیماران بایستی پیوسته از یک کربوهیدراتی که سریعاً تاثیر خود را بر جای می گذارد نظیر قرص های گلوکز و یا آب میوه، مصرف کنند تا از این طریق گلوکز خون آن ها به وضعیت طبیعی خود بازگردد.

اما چنان چه به عارضه دیابت گرفتار نیستید، بایستی پیوسته به چگونگی تغذیه خود نظارت بیشتر داشته باشید و مراقب بوده تا بدن از محصولات غذایی سالم و مناسب بهره ببرد. از همه مهمتر، بیماران بایستی از مصرف مشروبات الکلی نیز خودداری کنند زیرا خطرات جدی را روی سلامتی بدن به همراه دارد.

جراحی سرطان معده

در قسمت های قبلی نوشتار سندروم دامپینگ چیست متذکر شدیم که یکی از عواملی که سبب بروز ابتلا به این بیماری در شخص می شود، جراحی سرطان معده است.

در حال حاضر، رایج ترین سرطان ها به سرطان معده اختصاص دارد که دلیل مشخصی برای ابتلا به این بیماری مشخص نشده است و بایستی بیان کرد که در مراحل نخست، قابل شناسایی نیست و نشانه ای ندارد.

اغلب بیماران هنگامی از ابتلا به این عارضه مطلع می شوند که عارضه فوق در مراحل پیشرفته است. اما از نظر متخصصین، چنان چه شناسایی بیماری زود هنگام باشد، بیماری فوق قابل معالجه است.

لازم به توضیح است که معالجه اصلی این بیماری در مراحل نخست انجام عمل جراحی است که ممکن است پزشک معالج برای تسریع فرآیند بهبودی، شیمی درمانی و یا رادیوتراپی را به این گروه از بیماران توصیه کنند که بیمار بایستی به شکل تکمیلی تمامی مراحل را پشت سر بگذارد.

عمل جراحی سرطان معده به مراحل پیشرفت سرطان و نوع آن در بیماران بستگی دارد

عمل جراحی سرطان معده به مراحل پیشرفت سرطان و نوع آن در بیماران بستگی دارد. جراحان متخصص در جراحی فوق، قسمتی از معده و یا کل آن و بعضی از غدد لنفاوی را به منظور حفظ سلامتی شخص از بدن بیمار خارج می کنند که در علم پزشکی به این تکنیک گاسترکتومی می گویند.

با توجه به شرایط ایجاد شده در معده جدید، بیمار بایستی برای پیشگیری از علائم سندروم دامپینگ بعد از عمل گاسترکتومی به تغییر در رژیم غذایی و استفاده از مناسب ترین مواد غذایی نیز پایبند باشند. در این عمل جراحی شیوه های:

1) گاسترکتومی کامل (حذف کامل معده) 2) گاسترکتومی جزئی (حذف بخشی از معده) 3) گاسترکتومی همراه با حذف مری (حذف معده با قسمتی از مری)

انجام می گیرد که در تمامی تکنیک های جراحی فوق، بیمار موظف به پیروی از کلیه دستورالعمل های پزشکی به منظور پیشگیری از نشانه های سندروم دامپینگ است.

جراح متخصص تمام تلاش خود را می کند تا معده شخص بیمار را به شکل طبیعی خود حفظ کند

در متد فوق، جراح متخصص تمام تلاش خود را می کند تا معده شخص بیمار را به شکل طبیعی خود حفظ کند. زیرا این امر از خونریزی و رشد تومورها نیز پیشگیری می کند.

در واقع تکنیک فوق همچون یک جراحی تسکین دهنده به شمار می آید، زیرا سبب تقلیل نشانه ها و التیام آن می شود اما اثر مستقیم روی عارضه به همراه نخواهد داشت.

همان طور که بیان کردیم، این جراحی به پیشرفت سرطان در بیمار بستگی دارد. افرادی که به مواد مخدر و یا مصرف سیگار اعتیاد دارند، ریسک ابتلا به این بیماری را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهند.

جراح متخصص تمام تلاش خود را می کند تا معده شخص بیمار را به شکل طبیعی خود حفظ کند
جراح متخصص تمام تلاش خود را می کند تا معده شخص بیمار را به شکل طبیعی خود حفظ کند

علائم سرطان معده

افراد سالخورده و میانسالی که با نشانه های گوارشی به خصوص پری معده، حس نفخ، آروغ زدن، تهوع و استفراغ و یا ترش کردن همراه هستند، با مراجعه به متخصص گوارش و انجام آندوسکوپی بایستی از لحاظ خوش خیم بودن جراحت های احتمالی در ناحیه معده مورد بررسی و ارزیابی بیشتر قرار گیرند.

انجام این آزمایش به این علت است که عارضه فوق نشانه خاصی ندارد و به طور معمول بیماران مبتلا به سرطان معده به علائمی نظیر ترش کردن، نفخ و یا پری قسمت فوقانی شکم و یا سوزش همراه هستند که بیانگر مراحل نخست بیماری است.

اما هنگامی که فرد با پیامدهایی مانند گیر کردن مواد غذایی در بخش بالایی معده و یا تورم شکم و یا بخش پایانی مری مواجه می شوند، می توان بیان کرد که عارضه در مراحل پیشرفته قرار دارد.

از دیگر نشانه هایی که سبب می گردد تا جراح متخصص اقدام به عمل جراحی سرطان معده در این گروه از بیماران کنند و در رابطه با علائم سندروم دامپینگ مطالبی را به آن ها گوشزد کنند:

1)    عدم اشتها 2) اسهال و یا یبوست 3) درد و ناراحتی در ناحیه شکم 3) سوزش و یا سوء هاضمه 4) آروغ زدن پس از مصرف مواد غذایی

و همچنین بالا آوردن خوراکی های سفت بلافاصله پس از مصرف آن ها است.

رژیم غذایی پس از جراحی سرطان معده

در ادامه مقاله سندروم دامپینگ چیست به دلیل پیشگیری از سندروم دامپینگ بعد از جراحی فوق، بایستی برنامه رژیم غذایی متعادل که پزشک متخصص تجویز نموده است را به طور کامل انجام داده و از استفاده نوشیدنی ها و یا غذاهایی که سبب افزایش نشانه های سندروم می شود، ممانعت کنید. زیرا مهمترین اصل پس از عمل جراحی، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و مناسب است. به این صورت که:

–       با بیشتر کردن وعده های غذایی و محدودتر کردن آن ها از فشار زیاد به معده و یا نشانه هایی که می تواند سبب تشدید نشانه های سندروم دامپینگ در شخص شود، پیشگیری کنید. در حقیقت شما با انجام این کار، مواد مغذی و املاح ضروری بدن را جذب و از ضعف بدن جلوگیری می کنید.

–       با مصرف هشت الی ده لیوان آب در طی روز به دی هیدراته نگه داشتن بدن خود کمک کنید و توجه داشته باشید که به منظور پیشگیری از مشکلات دستگاه گوارش، از مصرف آن به همراه مواد غذایی پرهیز کنید.

برای تشخیص بهترین و قویترین و جدیدترین قرص لاغری که منجر به چربی سوز در بدن و کاهش اشتها قوی می باشد ضرروی است از صفحه قرص لاغری feel slim دیدن کنید.

استفاده از شیرینی جات و یا شکرها را از برنامه غذایی خود حذف کنید

–       استفاده از شیرینی جات و یا شکرها را از برنامه غذایی خود حذف نموده و یا مصرف آن را محدود کنید و به منظور استفاده از آن ها، با دکترتان مشورت کنید.

–       بهتر است تمرکز خود را روی مواد غذایی بگذارید که با توجه به پایین بودن حجم آن ها، دارای کالری بسیاری هستند. زیرا این امر از حس سیری مضاعف در شما بعد از جراحی پیشگیری نموده و به تامین انرژی ضروری بدن نیز کمک شایانی می کند.

–       فیبر بسیار مصرف نکنید زیرا این ماده غذایی، معروف به پر و یا سیر کردن معده است. استفاده بسیار آن ها شاید سبب ناراحتی و سیری کاذب در فرد شود.

در انتها بایستی بیان کنیم که پس از عمل جراحی و عدم عارضه سندروم دامپینگ، تغییرات بسیاری در سبک زندگی شما ایجاد می شود. شاید به لبنیات، شکر و یا دیگر محصولات غذایی نسبت به گذشته حساسیت بیشتری پیدا کنید. به همین منظور توصیه می شود تحت نظر مجرب ترین متخصصین تغذیه برای تامین تمامی املاح مورد نیاز بدن قرار گیرید.

استفاده از شیرینی جات و یا شکرها را از برنامه غذایی خود حذف کنید
استفاده از شیرینی جات و یا شکرها را از برنامه غذایی خود حذف کنید

نتیجه گیری

سندروم دامپینگ از پیامدهایی است که به طور معمول پس از انجام جراحی های لاغری و یا گاسترکتومی در بیماران مشاهده می شود که دارای نشانه های اولیه و ثانویه است.

بیماران برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه، بایستی تغییراتی را در شیوه زندگی و از همه مهمتر برنامه رژیم غذایی خود ایجاد کنند تا از این طریق، کنترل بیشتری روی علائم بیماری و یا رفع آن انجام دهند.

یکی از بیماری های مزمن که ممکن است برای اکثر افراد به وجود آید دیابت می باشد برای انجام جراحی پای دیابتی توصیه می کنیم از پست جراحی پای دیابتی دیدن کنید.

منبع:

u62542

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید