چگونه دیابت را از بین ببریم

در این مقاله، تصمیم داریم در رابطه با این موضوع که چگونه دیابت را از بین ببریم  و راه های درمان دیابت صحبت کنیم. همراه ما باشید.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510  📞

مقدمه

در پاسخ به سوال چگونه دیابت را از بین ببریم، باید گفت که برای بهبود دیابت، درمان آن در اولویت قرار دارد. از این رو در صورتی که با نشانه های آن مواجه شدید، معالجه و درمان آن را به تعویق نیندازید. دیابت موقعی بروز می کند که مشکلاتی در سوخت و ساز بدن به وجود آید.

این مشکل می تواند کل اعضای بدن را دچار اختلال کند و زندگی فرد را دشوار سازد. از جمله پراهمیت ترین مسئله برای مقابله با دیابت، تشخیص زود هنگام آن می باشد.

چگونه دیابت را از بین ببریم
چگونه دیابت را از بین ببریم

در صورت تشخیص به موقع، احتمالا در معالجه و درمان هم موفق تر خواهید بود. روش های زیادی برای مقابله با دیابت وجود دارد. البته که بسیاری از این شیوه ها بیشتر کنترل کننده قند خون هستند تا درمان دیابت.

پیشنهاد می کنیم از پست درمان دیابت در 30 روز دیدن کنید.

چگونه دیابت را از بین ببریم؟

دیابت یک بیماری مزمن است که باعث افزایش قند خون و نارسایی انسولین در بدن می شود. این بیماری معمولاً به دلیل عوامل ژنتیک، سبک زندگی نامناسب و عوامل دیگر از جمله چاقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و سایر بیماری های مرتبط با قلب و عروق رخ می دهد. در صورت عدم کنترل دقیق دیابت، مشکلات جدید و شدیدتر به وجود خواهد آمد. در ادامه، در رابطه  با این که چگونه دیابت را از بین ببریم، صحبت می کنیم.

تغذیه مناسب:

تغذيه مناسب يكی از روش های كاهش قند خون است. غذايی كه حاوی قندهای ساده است، باعث افزایش قند خون شده و سبب تحريك پانكراس به توليد انسولين می شود.

به همین دليل، تغذيه مناسب شامل رژيم غذایی با كمترين مقدار قند و كربوهيدرات است. با كمك يك مشاور، تغذيه صحيح، كافی، با فيبر بالا، كم چرب و كم نمك می‌تواند به كاهش خطر دچار شدن به ديابت كمك كند.

ورزش:

ورزش، يك روش ديگر برای درمان ديابت است. ورزش باعث افزایش حساسیت به انسولین می شود که به دنبال آن باعث کاهش قند خون می شود. همچنین، ورزش باعث کاهش چاقی و بهبود سلامتی قلب و عروق می شود.

داروهای ضد دیابت:

در صورت عدم کنترل قند خون با رژیم غذایی و ورزش، پزشکان ممکن است داروهای ضد دیابت را تجویز کنند. این داروها به منظور کاهش قند خون در بدن استفاده می شوند.

لطفا از پست رژیم جراحی چاقی دیدن کنید.

تغییر سبک زندگی:

سبک زندگی نامطلوب، چاقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و سایر علائم بالینی ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت شوند. برای جلوگیری از بروز دیابت، تغییر سبک زندگی می تواند کمک کننده باشد.

تغییر سبک زندگی:
تغییر سبک زندگی:

حفظ وزن سالم:

چاقی یک عامل خطر برای دچار شدن به دیابت است. برای حفظ وزن سالم، باید رژیم غذایی مناسب و فعاليت جسمانی منظم را در برنامه روزانه خود قرار داد.

کاهش استرس:

استرس می تواند باعث افزایش قند خون شود. برای کاهش استرس، می توانید از یوگا و تکنیک های تنفس عمیق استفاده کنید.

برخورد با عوارض:

بیماران دیابتی باید علائم و عوارض آن را درک کرده و در صورت لزوم، به پزشک خود مراجعه کنند.

پایش قند خون:

نگه داشتن قند خون در سطح مناسب، یکی از مهم‌ترین راه‌ های کاهش خطرات ناشی از دیابت است.

مصرف دارو:

در صورت نیاز، باید داروهای مرتبط با دیابت را به صورت منظم و با توجه به دستورالعمل های ذکر شده مصرف کنید.

درمان دیابت با طب سنتی چگونه امکانپذیر است؟

درمان دیابت با طب سنتی معمولاً شامل تغذیه مناسب، فعالیت بدنی، استفاده از گیاهان داروئی و روش‌های طب سنتی است.

_ تغذیه مناسب: تغذیه مناسب برای کسانی که دچار دیابت هستند، شامل مصرف غذاهای با قند کم و فیبر بالا مانند سبزیجات، محصولات لبنی، گوشت سفید و ماهی است. همچنین باید از مصرف غذاهای پرقند و پرچرب خودداری شود.

_ فعاليت بدنی: فعاليت بدنی نقش مهمی در كاهش قند خون دارد. تمرینات هوازی نظير پياده روی، شيرجه، شنا و …  در كاهش قطعی وزن نيز کمک کننده هستند.

_ گیاهان داروئی: برخی گیاهان داروئی مانند گیاه آلوئه ورا، گل‌ گاو زبان، کرفس، سیر و زرشک، مفید برای کنترل قند خون هستند. اما قبل از استفاده از هر گونه گیاه داروئی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

_ روش‌های طب سنتی: روش‌های طب سنتی نظیر ماساژ و درمان با خوراکی‌های تقویت کننده اعصاب و رفع تشنجات نظیر عسل و شیرین‌ بیان، نقش مثبت در بهبود علائم دیابت دارند.

درمان دیابت با طب سنتی چگونه امکانپذیر است؟
درمان دیابت با طب سنتی چگونه امکانپذیر است؟

لازم به ذکر است که درمان دیابت با طب سنتی باید همراه با درمان پزشکی صورت گیرد. همچنین، قبل از شروع هر نوع درمان جدید باید با پزشک خود مشورت کرده و رعایت تغذيه مناسب و فعاليت بدنی را به عنوان بخش مهمی از درمان دیابت در نظر گرفت.

مواد غذایی مفید برای درمان دیابت

برای کنترل دیابت، تغذیه مناسب و مصرف مواد غذایی مفید بسیار مهم است. در ادامه، به برخی از مواد غذایی مفید برای درمان دیابت پرداخته شده است.

مواد غذایی مفید برای درمان دیابت
مواد غذایی مفید برای درمان دیابت
  1. سبزیجات: سبزیجات حاوی فیبر و ویتامین‌های ضروری هستند که به کنترل قند خون کمک می‌کنند. سعی کنید حداقل 5 قسمت از رژيم غذايی خود را با سبزيجات پر كنيد.
  2. ماهی: ماهی، حاوی اسيدهای چرب امگا 3 است كه به كنترل قند خون كمك می‌كند و التهاب را كاهش می‌دهد.
  3. میوه جات: میوه جات؛ حاوى فيبر، ويتامین‌ های ضرورى و آنتى اكسیدان هستند كه به كنترل قند خون كمك مى‌كنند. میوه هایی مانند سیب، پرتقال، آلو و توت فرنگی، برای بیماران دیابتی مناسب هستند.
  4. گردو: گردو حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع و فیبر است که به کنترل قند خون کمک می‌کند.
  5. لبو: لبو حاوی فيبر بوده و كم كالری است و به كنترل قند خون كمك می‌كند.
  6. سير: سير حاوی آليسين است كه به كاهش قند خون كمك مى‌كند.
  7. دانه‌های کامل: دانه‌های کامل حاوی فیبر و ویتامین‌های B هستند که به کاهش قند خون کمک می‌کنند.

مواد غذایی مضر برای درمان دیابت

برخی مواد غذایی، برای بیماران دیابت مضر هستند که باعث افزایش قند خون و تشدید علائم بیماری می‌شوند. در ادامه مبحث، به برخی از این مواد غذایی پرداخته شده است:

  1. شیرینی: شیرینی‌ها و محصولات شیرین از قبیل شکلات، بیسکویت، کیک و … حاوی قند و کالری زيادی هستند و باعث افزایش قند خون می‌شود.
  2. نان سفید: نان سفید حاوی كالری زياد و قندی است كه به سرعت هضم می شود و باعث افزایش قند خون می‌شود.
  3. نوشابه: نوشابه حاوی قند زياد، كافئین و فسفات است که باعث تحريك سلول‌های بتا در پانكراس شده و باعث تولید زیاد انسولین می‌شود.
  4. غذاهای چرب: مصرف غذاهای چرب باعث افزایش قند خون و ایجاد مشکلات قلبی و عروقی می‌شود.
  5. سرخ کردن: سرخ کردن غذا باعث تولید ترکیبات شیمیایی خطرناک شده که باعث افزایش قند خون و بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت، سرطان و بسیاری بيماری‌های ديگر می‌شود.
  6. نمک: نمک حاوی سديم است که باعث افزایش فشار خون و تحريك كليه ها به تولید هورمون رتین آلدسترون می شود.

دیابت چیست؟

دیابت یا بیماری قند خون، همان طور که ذکر کردیم، نوعی بیماری مزمن است که با بالا رفتن میزان قند خون در بدن همراه است. این بیماری، به دلیل ناتوانی بدن در تولید یا استفاده از هورمون انسولین رخ می‌دهد. هورمون انسولین توسط سلول‌های بتا در جزایر لانگرهاوس پانکراس تولید می‌شود و وظیفه کاهش سطح قند خون در بدن را دارد.

دیابت چیست؟
دیابت چیست؟

بسته به نوع دیابت، علائم آن متفاوت است. در دیابت نوع ۱، سلول‌های بتای پانکراس تخریب شده و هورمون انسولین تولید نمی‌شود. علائم شامل احساس عطش شدید، افزایش فشار خون، کاهش وزن و خستگی مستمر است. در دیابت نوع ۲؛ پانکراس، هورمون انسولین را به صورت کافی تولید نکرده و گیرایی سلول‌های بدن به آن کاهش پیدا می‌کند. علائم شامل افزایش وزن، خستگی مستمر، احساس عطش کمتر و بی‌حالی است.

در صورت عدم درمان دیابت، مشکلات جدی به وجود خواهد آمد. بالاترین خطر دیابت، افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی-عروقی است. همچنین تخریب شبکه عروق کوچک در چشم، بینایی را و تخریب نموده و عروق کوچک کلیوی، کلیه ها را دچار مشکل خواهد کرد.

برای کنترل دیابت، باید رژیم غذایی مناسب را رعایت کنید، فعال باشید و داروهای تجویز شده را مصرف کنید. همچنین، باید سطح قند خون خود را با استفاده از دستگاه گلوکومتر خانگی اندازه بگیرید.

مهم ترین علائم بیماری دیابت چه هستند؟

علائم بسیار مهم و شایع برای بیماران دیابتی شامل موارد زیر است:

  1. افزایش سطح قند خون: چشم پزشکان و پزشکان، عامل اصلی تشخیص دادن دیابت را به عنوان گسترده ترین علامت برای تشخيص ديابت در نظر می‌گيرند.
  2. افزایش سطح قند خون در صبح زود: این علامت به عنوان “قند خون صبحگاهی” شناخته می‌شود و به طور خاص در بيماران با ديابت نوع 2 رخ می‌دهد.
  3. اضافه وزن: چاقی يك عامل خطر جدی در بروز ديابت است.
  4. خستگی و ضعف: کاهش سطح انرژی و خستگی مزمن، نشانه‌های دیابت هستند.
  5. بی‌اشتهايی: کاهش اشتها و تغيير در رفتار خوردن نيز ممکن است از علامت های ديابت باشند.
  6. تغييرات بینایی: بعضی از بیماران دیابتی ممکن است تغییرات در دید خود را تجربه کنند، اینی مورد شامل کاهش دید شبانه، دید کوتاه مدت و غیره است.
  7. التهابات پوستی: بعضی از بیماران دارای دیابت، به علامت‌های پوستی مثل خارش، قرمز شدن پوست و التهابات پوستی مبتلا هستند.
  8. التهابات مجاری ادراری: چون قند خون در ادرار نفوذ می‌کند، بعضی از بيماران مبتلا به ديابت با علائم نفخ، التهابات ادرار و عدم تحمل دردهای شديد در منطقه زير شکم روبرو هستند.
  9. التهابات لثه: گاهی اوقات، بعضی از بيماران مبتلا به ديابت، به علائم التهابات لثه و خونريزی دچار می شوند.

چرا بیماری دیابت خطرناک است؟

بیماری دیابت یکی از بیماری‌های خطرناک و پر رواج در جامعه است که باعث اختلال در سطح قند خون و عملکرد انسولین در بدن می‌شود. این بیماری ممکن است باعث شود که سطح قند خون به طور ناپایدار بالا رود که مشکلات جدی به دنبال دارد.

با توجه به این که قند خون، منبع اصلی انرژی برای بدن است، هر گونه نقصان در سطح آن ممکن است باعث تاثیرات جانبی جدید و نامطلوب شود. چرا که بسیاری از بافت‌های بدن به قندهای خوش طعم و پروتئین‌های شیرین نیاز دارند تا به درستی کار کرده و سلامتی آن ها حفظ شود.

بیشترین علائم  شناخته شده در دستگاه عصبی، چشم، قلب، کليه ها، پوست و عضلات می باشد. مشکلات چشمی مانند کاتاراکت، نزديک بينی و بيماری های قلبی مانند برادی کاردی، افزايش فشار خون و سكته قلبی، از جمله عوارض جانبی دیابت هستند.

چرا بیماری دیابت خطرناک است؟
چرا بیماری دیابت خطرناک است؟

علاوه بر این، دیابت می‌تواند باعث کاهش سطح انرژی و تغذیه در بدن شود که ممکن است باعث ضعف عضلات و کاهش وزن شود. همچنین دیابت ممکن است باعث آسیب به کلیه‌ها شود و در نتیجه باعث اختلال در عملکرد آن‌ها شود.

با توجه به تاثیرات جانبی جدید دیابت، پیشگیری از آن بسیار مهم است. پایش منظم سطح قند خون، رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی منظم ممکن است  باعث  کاهش خطر عوامل موثر در بروز دیابت شوند و از اثرات جانبی مخرب دیابت بکاهند.

کلام پایانی

در این مطلب تلاش کردیم در رابطه با این که چگونه دیابت را از بین ببریم، صحبت کنیم. چنانچه درگیر دیابت هستید، لطفا درمان این بیماری را جدی بگیرید. گمان نکنید  که فقط افرادی که نیازمند تزریق انسولین می باشند، دیابت حاد و خطرناک دارند. در صورتی که دیابت درمان نشود و تحت کنترل قرار نگیرد، این امکان وجود دارد که سبب مرگ افراد شود.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید