چاقی عصبی چیست

چاقی عصبی چیست؟ در این مبحث از سایت دکتر سلیمی دلایل چاقی عصبی و راه درمان آن را بررسی می کنیم پس در ادامه همراهمان باشید.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510  📞

شاید تاکنون، مقالات متعددی در خصوص چاقی و اضافه وزن مطالعه کرده باشید. چاقی یک بیماری فراگیر و بسیار شایع محسوب می شود. در تمام نقاط دنیا، مسئله اضافه وزن و چاقی از اهمیت زیادی برخوردار است.

زیرا چاقی می تواند علاوه بر افزایش وزن و عدم تناسب اندام، باعث بروز بیماری های مختلفی شود. بیماری هایی نظیر بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون، کلسترول بالا، کبد چرب، انواع سرطان ها و … می تواند از منشا چاقی باشد. بنابراین لازم است اقدامات لازم را در خصوص کاهش وزن و لاغری انجام دهیم.

چاقی می تواند بر اثر عوامل مختلفی بوجود بیاید. خواسته یا ناخواسته، همه ما در معرض اضافه وزن قرار داریم. چاقی می تواند از عوامل مختلفی ایجاد شود و در نتیجه عملکرد وزنی و بدنی ما را تحت تاثیر خود قرار دهد. چاقی عصبی از جمله انواع چاقی است که می تواند بر اثر مشکلات عصبی بوجود آید.

چاقی عصبی، سر منشا پرخوری دارد و برخی از مسائل عصبی می تواند باعث شود که فرد به سمت پرخوری روی بیاورد. این پرخوری می تواند ناخواسته باشد. شناخت عوامل ایجاد چاقی عصبی و روش درمان آن بسیار مهم بوده و باید به آن توجه شود.

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این مسئله بپردازیم که چاقی عصبی چیست و چه عواملی می تواند زمینه ساز ایجاد چاقی عصبی شود. همچنین در ادامه مقاله به بررسی روش های درمانی چاقی عصبی بپردازیم و راهکارهایی ارائه دهیم تا از این معضل جلوگیری شود. بنابراین توصیه می شود تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

پیشنهاد می کنیم از پست آیا استرس باعث لاغری میشود دیدن کنید.

چاقی عصبی چیست؟

یکی از شایع ترین انواع چاقی، چاقی عصبی است. چاقی عصبی را می تواند به عنوان ساده پرخوری شناخت. برخی از عوامل می تواند باعث بروز این مشکل شود.

در ابتدا لازم است بدانید که بدن ما یک چرخه طبیعی برای دریافت مواد غذایی و سپس یک چرخه درست و اصولی برای دریافت کالری و سوخت کالری اضافی دارد.

سوخت کالری های اضافی از روش های مختلفی صورت می گیرد که منجر به پاکسازی بدن می شود. اما تحت شرایطی، این چرخه می تواند دچار مشکل و اخلال گردد. چاقی عصبی که همراه با پرخوری عصبی است، این چرخه طبیعی بدن را دچار مشکل می کند.

چاقی عصبی چیست؟
چاقی عصبی چیست؟

بررسی های متعددی انجام شده است که نشان می دهد چاقی عصبی از سنین پایین و حتی نوجوانی می تواند رخ دهد و باعث پرخوری از همان سنین کم شود و در نتیجه تا بزرگسالی ادامه دار باشد و مشکلات جدی ای را از نظر وزنی و بیماری های دیگر بوجود آورد.

اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که با مشکل پرخوری عصبی مواجه اید، حتما می دانید که بیشتر وقت روزانه خود را صرف مصرف غذا می کنید و عملا گاهی بصورت غیر ارادی بوده و همین مسئله باعث شده است که حتی در انجام امور روزانه خود دچار مشکل شود.

چاقی عصبی می تواند باعث بروز مشکلاتی در قسمت گوارش و بخصوص معده شود. زیرا مصرف کربوهیدرات در پرخوری عصبی به حداکثر خود می رسد و دلیل مصرف آن هم، به دلیل تداخلات هورمونی است که در ادامه به مهمترین آن یعنی آدرنالین می پردازیم.

لطفا از پست بعد از عمل بای پس معده دیدن کنید.

نقش آدرنالین در چاقی عصبی چیست؟

زمانی که یک فرد حالت عصبی پیدا می کند، نه تنها دچار برانگیختگی احساسات و عواطف می شود، بلکه فرایندهای شیمیایی مختلفی نیز در بدن رخ می دهد که می تواند باعث بروز مشکلات مختلفی از جمله پرخوری شود. در زمان عصبی شدن، میزان ترشح آدرنالین در بدن افزایش خواهد یافت.

این هورمون می تواند فرد را برای مواجه شدن با هیجانات مختلف آماده کند و عامل اصلی و مهم ایجاد اضطراب در بدن است.

نقش آدرنالین در چاقی عصبی چیست؟
نقش آدرنالین در چاقی عصبی چیست؟

از آنجایی که جریان خون از قسمت های داخلی به سمت ماهیچه های بدن در حال جریان است، زمان عصبی بودن نمی توانیم گرسنگی را احساس کنیم و در واقع متوجه نخواهیم شد که گرسنه هستیم یا خیر. این اثر کاملا کوتاه مدت و گذرا بوده، اما می تواند باعث بروز پرخوری شود.

زمانی که میزان ترشح آدرنالین کاهش پیدا می کند، بدن دچار کمبود انرژی می شود و این احساس رخ می دهد که بدن انرژی کافی ندارد و لازم است که غذا مصرف شود تا این کمبود انرژی جبران شود. این حس کمبود انرژی ناشی از همان استرس و اضطراب است که رخ می دهد و در واقع یک حسی کاذب است.

در حالی که ممکن است بدن دچار کاهش انرژی و کالری نشده باشد و تنها در زمان عصبی بودن، چنین حسی به فرد القا می گردد. در چنین حالتی گفته می شود که فرد اشتهای عصبی دارد و طبیعتا پرخوری عصبی و در نهایت چاقی عصبی رخ خواهد داد.

در چنین زمانی، ممکن است فرد به سراغ مواد غذایی ناسالم و مضری برود و مصرف بیش از حدی از غذا را تجربه کند. شناخت عوامل اصلی اشتهای عصبی که یکی از مهمترین آن آدرنالین است، می تواند کمک زیادی کند که نوع اشتهای خود را بشناسیم و از بروز پرخوری عصبی جلوگیری نماییم.

تاثیرات چاقی عصبی بر سلامتی بدن

حال که با مبحث چاقی عصبی چیست آشنا شدیم، باید بدانیم که چاقی و پرخوری عصبی می تواند سلامتی ما را تحت شعاع قرار دهد و مشکلاتی را ایجاد کند. از جمله این مشکلات عبارتند از:

تاثیرات چاقی عصبی بر سلامتی بدن
تاثیرات چاقی عصبی بر سلامتی بدن
  • ایجاد مشکلات در دهام مانند زخم در دهام، تورم غدد بزاقی، التهاب در ناحیه مری و گلو درد.
  • چاقی عصبی می تواند باعث پوسیدگی دندان شود. دلیل آن هم قرار گرفتن دهان و دندان در معرض اسید معده در زمان استفراغ است.
  • ایجاد نوسانات شدید وزنی و کاهش و افزایش شدید و غیر عادی وزن بدن
  • مشکلات در دستگاه گوارش مانند ورم معده، زخم معده، یبوست، حالت تهوع، مشکلات در ناحیه روده و …
  • کم آبی بدن و مشکلات مربوط به کاهش آب در بدن
  • ایجاد بوی بدن دهان ناشی از پرخوری و افزایش اسید معده
  • کاهش یا افزایش بیش از حد فشار خون
  • از بین رفتن مواد معدنی موجود در بدن مانند سدیم، کلسیم، پتاسیم و سایر مواد معدنی و حتی ویتامین های مختلف بدن که می تواند باعث بیماری های مختلف خواهد شد.

بنابراین چاقی عصبی می تواند برای سلامتی بدن بسیار مضر باشد و در کوتاه مدت و بلند مدت می تواند مشکلات و عارضه های زیادی را برای بدن بوجود بیاورد. بنابراین لازم است اقدامی موثر و به موقع برای کاهش پرخوری عصبی انجام شود.

عوامل ایجاد کننده‌ی چاقی عصبی چیست؟

تا به اینجای مقاله متوجه شدیم که چاقی عصبی چه تاثیراتی را می تواند بر بدن بگذارد و عملکرد بدن را دچار اخلال نماید. یکی از موارد مهم در خصوص چاقی عصبی و جلوگیری از بروز این مشکل، شناخت عوامل اصلی ایجاد کننده چاقی عصبی است.

عوامل ایجاد کننده‌ی چاقی عصبی چیست؟
عوامل ایجاد کننده‌ی چاقی عصبی چیست؟

اینکه چه موقعیت ها و چه احساساتی می تواند باعث پرخوری عصبی شود، از اهمیت زیادی برخوردار است. این احساسات می تواند هم مثبت و هم منفی باشد و بدن را به سمت پرخوری سوق دهد. ما در ادامه به بررسی عوامل اصلی و مهم ایجاد چاقی عصبی می پردازیم که از اهمیت زیادی برخوردار است:

  • استرس

از اصلی ترین و مهمترین عوامل ایجاد کننده پرخوری عصبی، استرس است. استرس می تواند باعث بروز احساس گرسنگی شود. این احساس صرفا یک احساس ذهنی نیست. امروزه به دلیل مشکلات و دغدغه های مختلفی که برای ما بوجود می آید، دائما در معرض استرس قرار داریم.

استرس به صورت یک حالت مزمن در خواهد آمد و باعث ترشح هورمونی به نام کورتیزول در بدن خواهد شد. این هورمون باعث می شود که فرد میل بیشتری به غذاهای مختلف بخصوص غذاهای شیرین و پرچرب داشته باشد.

مصرف این غذاها می تواند باعث احساس شادی در همان لحظه شود و احساس خوشایندی به فرد منتقل کند. در حالی که چنین مواد غذایی ای می تواند باعث ایجاد مشکلات مختلف در زمینه اضافه وزن و بیماری های مختلف شود.

  • احساس تمایل به غذا

در مبحث چاقی عصبی چیست عنوان شد که این نوع پرخوری همراه با احساس تمایل شدید به مصرف غذا است که می تواند باعث تسکین احساسات ناخوشایند فرد شود.

در واقع میل به مصرف غذا، باعث می شود که فرد عصبانیت خود را کم کند و احساساتی مانند تنهایی، خشم، ترس و … در او فروکش کند. در واقع چنین فردی با مصرف غذا، سعی بر سرپوش گذاشتن عواطف و احساسات مختلف خود می کند.

  • خستگی و احساس ناتوانی

احساس ناتوانی و بیهوده بودن، یکی از احساسات جدایی ناپذیر برای هر فردی است. چنین افرادی ممکن است با غذا خوردن، چنین حسی را در خود از بین ببرند و این حس نارضایتی از خود را از بین ببرند. در واقع این خلا احساسی با غذا از بین خواهد رفت و هم باعث پر شدن وقت خواهد شد.

این حس کاملا گذرا بوده و صرفا در زمان غذا خوردن رخ خواهد داد. در واقع حل نمودن این مسائل احساسی، نیاز به رسیدگی پیچیده تری از نظر روانی دارد و صرفا با مصرف غذا، باعث چاقی عصبی خواهد شد.

  • عادات کودکی

از دیگر عوامل اصلی و مهمی که می توان در خصوص چاقی عصبی به آن اشاره کرد، این است که پرخوری عصبی می تواند ریشه در زمان کودکی داشته باشد. به عنوان مثال، در زمان کودکی، برخی از والدین، برای تشویق کودک خود در قبال کاری، اقدام به دادن غذا می کردند.

مثلا فرزند آنها در مقابل نمرات خوبی که در امتحان کسب کرده است، به او غذاهای فست فودی و پرچرب پیشنهاد می دادند و کودک اقدام به مصرف آن می نمود. این عادت نادرست می تواند در بزرگسالی باعث بروز مشکلات مختلفی مانند عادت به غذاهای ناسالم و در نهایت چاقی و اضافه وزن شود.

به همین دلیل است که کودکانی که از همان سنین پایین، دچار اضافه وزن شده اند و درمانی به موقع انجام نداده اند، در زمان بزرگسالی با مشکلات عصبی در زمینه مصرف غذا مواجه هستند.

  • تأثیرات اجتماعی

مسائل اجتماعی می تواند باعث ایجاد پرخوری عصبی و چاقی شود. به عنوان مثال، غذا خوردن با دیگران می تواند راهی برای کاهش استرس باشد اما باعث پرخوری خواهد شد.

زمانی که بصورت جمعی اقدام به غذا خوردن می کنید، تحت تاثیر جمع قرار خواهیم گرفت و در موقعیتی مجبور به مصرف غذاهای ناسالم خواهید شد. حال برای به دور ماندن از استرس و عصبانیت، با دوستان خود اقدام به غذا خوردن جمعی خواهید کرد و همین مسئله باعث می شود که بیش از حد غذا مصرف کنید و در نتیجه پرخوری عصبی رخ خواهد داد.

تأثیرات اجتماعی
تأثیرات اجتماعی

موارد بالا از جمله مهمترین عوامل اصلی ایجاد چاقی عصبی است که می تواند بسیار مهم باشد. حال در ادامه مقاله چاقی عصبی چیست، به بررسی روش های جلوگیری از پرخوری عصبی خواهیم پرداخت.

روش های جلوگیری از چاقی عصبی چیست؟

لازم است بدانید که چاقی عصبی و پرخوری عصبی، یک گرسنگی کاذب است و عملا با مصرف غذا، رفع نخواهد شد. در واقع مصرف غذا در حالت عصبی، صرفا باعث ایجاد حس مثبت در کوتاه مدت خواهد شد.

اما بعد از صرف غذا، حس ناراحتی و نگرانی بعد از پرخوری عصبی تشدید خواه شد. این چرخه تا زمانی ادامه دار خواهد بود تا مشکلات ذهنی و روانی برطرف شود و پرخوری عصبی از بین برود.

روش های جلوگیری از چاقی عصبی چیست؟
روش های جلوگیری از چاقی عصبی چیست؟

در واقع روش اصلی جلوگیری از چاقی عصبی، درمان مشکلات روانی و روحی مانند استرس و اضطراب است تا بتوان به صورت ریشه ای، اقدام به حل موضوع نمود. کنترل نمودن احساسات و عواطف نقش اصلی در درمان پرخوری عصبی خواهد داشت. ما در ادامه به برخی از مهمترین روش های جلوگیری از چاقی عصبی اشاره خواهیم کرد که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است:

  • ورزش و یوگا

انجام ورزش و فعالیت های بدنی می تواند استرس و ناراحتی را از فرد دور کند و این احساسات ناخوشایند را تا حد بسیار زیادی از بین ببرد. انجام ورزش های مختلف مانند پیاده روی، دویدن و … می تواند باعث کاهش استرس و اضطراب شود. همچنین انجام یوگا می تواند باعث افزایش کنترل احساسات شود و فرد درک بهتری از موقعیت و محیط خود پیدا خواهد کرد.

  • مصرف غذاهای سالم و مقوی

با مصرف مواد غذایی سالم و مقوی، می توانید انواع ویتامین ها و مواد معدنی مختلف را به بدن برسانید. این مسئله می تواند تاثیر زیادی در حل مشکلات روحی و عصبی داشته باشد.

زیرا برخی از این ویتامین ها و مواد معدنی، تاثیر مثبت بر روند کاهش استرس و اضطراب داشته باشد و در نتیجه از گرسنگی کاذب و عصبی جلوگیری خواهد کرد.

شما در حال مطالعه مقاله چاقی عصبی چیست، می باشید.

مصرف غذاهای سالم و مقوی
مصرف غذاهای سالم و مقوی
  • انجام مدیتیشن برای جلوگیری از چاقی عصبی

انجام مدیتیشن می تواند باعث آرام شدن ذهن و روان شود. تحقیقات متعددی در این زمینه انجام شده است که نشان می دهد، انجام مدیتیشن می تواند تاثیر بسیار مثبتی در جلوگیری از پرخوری عصبی شود.

انجام تنفس عمیق می تواند روش آسانی در این زمینه باشد و باعث کاهش استرس و اضطراب شود و طبیعتا از پرخوری عصبی جلوگیری خواهد کرد.

  • مواد غذایی ناسالم را از خود دور کنید

یکی از موارد بسیار مهم در خصوص کاهش پرخوری عصبی، این است که غذاهای ناسالم مانند انواع چیپس و پفک و تنقلات ناسالم را از خود و خانه خود دور کنید.

چنین غذاهایی نه تنها هیچ فایده ای برای بدن و احساس سیری ندارد، بلکه باعث افزایش کالری و علائم قند خون عصبی خواهد شد و طبیعتا می تواند مشکلات و عارضه های مختلفی را بوجود بیاورد.

این عامل یعنی دور کردن چنین غذاهایی می تواند ما را از پرخوری عصبی به دور کند و به جای آن از مواد غذایی سالم و مقوی استفاده کرد.

  • توجه به حجم غذای مصرفی

توجه به حجم غذای مصرفی خود، از اهمیت زیادی برخوردار است. برای جلوگیری از پرخوری عصبی و چاقی عصبی، می توانید از رژیم های غذایی خاصی استفاده کنید و همیشه به حجم غذای خود توجه داشته باشید.

به عنوان مثال می توانید به عنوان جنبه روانی قضیه از بشقاب کوچکتر استفاده کنید و همان را معیاری برای صرف غذا بدانید تا از نظر روانی امادگی داشته باشید که همان مقدار غذا برای خوردن کافی است.

بعد از آنکه مقدار تعیین شده غذا را تمام کردید اما باز هم گرسنه بودید، کمی به خود فرصت دهید. در این میان از روش های دیگر مقابله با پرخوری عصبی مثل نفس عمیق و مدیتیشن کمک بگیرید.

بنابراین توجه به حجم غذا و همچنین رعایت رژیم غذایی می تواند کمک زیادی چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی و روانی تاثیر زیادی بگذارد.

شما در حال مطالعه مقاله چاقی عصبی چیست، می باشید.

  • زمان بندی درست در مصرف غذا

یکی از موارد مهم برای کنترل چاقی عصبی و جلوگیری از آن، زمان بندی درست مصرف وعده های مختلف غذایی است. در چنین حالتی توصیه می شود که حتما از یک یادداشتی استفاده شود و مصرف غذا و زمان مصرف آن و میزان آن به درستی نوشته شود. این کار باعث طبقه بندی مصرف غذا از نظر ذهنی خواهد شد

و اگر به زمان بندی آن دقت داشته باشیم، طبیعتا قادر خواهیم بود که از مصرف بی رویه غذا جلوگیری کنیم و بار روانی مثبتی را به خود منتقل کنیم. اینکار نیازمند تمرین مستمر و جدی است. بهتر است در این خصوص از یک متخصص تغذیه مشورت های لازم را دریافت نمایید.

راه درمان دیسک دیابت چیست؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی لینک فوق کلیک کنید.

  • کمک گرفتن از اطرافیان

زمانی که دچار استرس و اضطراب می شوید، سعی کنید که تنها نمانید و انزوا نگیرید. حتی اگر فردی در کنار شما نبود، در زمان عصبانیت، با یک فرد تماس بگیرید و سعی کنید که حالت روحی خود را تغییر دهید و روی به غذا خوردن نیاورید.

کمک گرفتن از اطرافیان
کمک گرفتن از اطرافیان

اینکار می تواند کمک زیادی در زمینه جلوگیری از پرخوری عصبی داشته باشد و از صرف غذا منصرف خواهید شد.

  • روحیه دادن به خود

در بخش چاقی عصبی چیست، گفته شد که منشا پرخوری عصبی، مشکلات عصبی است که ناشی از استرس و اضطراب و افکار منفی است. یکی از موارد مهم و بسیار کلیدی در خصوص درمان مشکلات استرسی و پرخوری عصبی، این است که به خود روحیه دهیم.

روحیه دادن به خود
روحیه دادن به خود

از استفاده جملات مثبت می تواند در این زمینه کمک زیادی کند. در چنین مواقعی می توانید از پزشک روانشناس کمک زیادی دریافت کنید تا بتوانید بر روند درمان استرس و غلبه بر اضطراب و پرخوری، کمک زیادی نمایید.

چه زمانی نیاز است که برای چاقی عصبی به پزشک مراجعه شود؟

پرخوری عصبی و چاقی عصبی می تواند برای هر فردی رخ دهد. کنترل کردن عواطف و احساسات می تواند کلید اصلی جلوگیری از چاقی عصبی شود. همچنین این مشکلات می تواند به عنوان یک فرصت دیده شود تا خود را بشناسیم و به توانبخشی روحی و روانی خود بپردازیم.

در اغلب مواقع می توان به مانند روش های گفته شده، از پرخوری عصبی جلوگیری کرد. انجام ورزش، تمرینات ذهنی، رژیم غذایی سالم و … می تواند جز راهکارهای موثری باشد تا از پرخوری عصبی جلوگیری شود.

چه زمانی نیاز است که برای چاقی عصبی به پزشک مراجعه شود؟
چه زمانی نیاز است که برای چاقی عصبی به پزشک مراجعه شود؟

اما زمانی که تمامی این راهکارها مورد استفاده قرار گرفت و پاسخ مثبتی از آن دریافت نشد، می توان به یک متخصص روانشناس مراجعه کرد و همچنین متخصصین تغذیه در این زمینه کمک کننده خواهد بود. این دو متخصص می توانند به صورت همزمان چه از نظر ذهنی و چه از نظر روحی و روانی، به حل معضل چاقی عصبی کمک زیادی نمایند.

پیشنهاد می کنیم مقاله جراحی چاقی را مطالعه کنید.

نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی یکی از انواع چاقی ها یعنی چاقی عصبی پرداختیم. در این مقاله گفته شد که چاقی عصبی چیست و چه عوامل موثری می تواند باعث ایجاد چاقی عصبی و پرخوری عصبی شود.

مشکلات روحی مانند استرس و اضطراب و … می تواند زمینه ساز تداخلات هورمونی و … شود که در نهایت منجر به این مسئله می شود که فرد میل به پرخوری داشته باشد و در واقع گرسنگی کاذب را تجربه کند.

شناخت عوامل پرخوری عصبی و روش های جلوگیری از چاقی عصبی، می تواند کمک زیادی در روند درمان این معضل داشته باشد. ما در این مقاله در خصوص روش های جلوگیری از چاقی عصبی هم توضیحات کاملی ارائه کردیم.

با این حال توصیه اکید ما این است که حتما برای حل مشکل پرخوری عصبی و چاقی عصبی، با متخصصین روانشناس و متخصصین تغذیه کمک های لازم را دریافت کنید و با مشورت آنان به درمان درست و قطعی آن دست پیدا نمایید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید