چاقی درجه یک چیست

در این مقاله با موضوع چاقی درجه یک چیست با ما همراه باشید تا با به خوبی با آن آشنا شوید.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510  📞

مقدمه

چاقی از جمله معضلاتی است که در جهان امروزی، دامنگیر اکثر مردم شده است و در محدوده‌های سنی گوناگون، می توانید این مشکل را به خوبی مشاهده کنید. چون شیوه زندگی افراد، با سال های گذشته تفاوت زیادی پیدا کرده است و به همین خاطر، شاهد چاقی در افراد متعدد هستیم که همواره، در تمام جهان در حال افزایش هستند. به گونه ای که به یکی از اساسی ترین دلایل مرگ‌ومیر در دنیا، چاقی است.

البته این مشکل را با روش های گوناگون می توانید حل کنید و از شر اضافه وزن خود خلاص شوید. ولی بیشتر اشخاصی که اضافه وزن دارند برای خلاص شدن از چنین عارضه‌ای، تلاش زیادی نمی کنند و با کوتاهی هایی از جانب خود سبب بدتر شدن اوضاع می شوند، تا جایی ک با چاقی درجه یک و… مواجه می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سوال چاقی درجه یک چیست تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

پیشنهاد می کنیم از پست درجه بندی زخم پای دیابتی دیدن کنید.

چاقی درجه یک چیست؟

میزان چاقی افراد با به کار گیری شاخص توده بدنی به دست می آید، به طوری که افرادی با BMI یا شاخص توده بدنی میان ۳۰تا ۳۹.۴ هستند، یک فرد چاق به حساب می آیند و دارای اضافه وزن است و به چاقی درجه یک دچار شده است. این دسته از اشخاص چاق، هنوز هم می توانند با شیوه های گوناگون، وزن اضافه خود را پایین بیاورند و به محدوده سالم شاخص توده بدنی، ورود کنند.

چاقی درجه یک چیست؟
چاقی درجه یک چیست؟

این افراد از شر بیماری های مرتبط با چاقی نیز در امان نیستند و احتمال ابتلای آن‌ها، حداقل به یکی از چنین بیماری‌هایی، طبیعی است.

از جمله عوارض چاقی می توان به فشار خون بالا، افزایش قند خون، افزایش دور کمر، بالا بودن چربی خون و…، اشاره کرد. بنابراین تشویق کردن این اشخاص برای لاغری، می تواند به بهبود سلامتی آن ها نیز کمک بسیار زیادی نماید.

فاکتورهای فراوانی هستند که سبب چاق شدن افراد گوناگون می شوند مثل: زیاد شدن بی تحرکی و عدم فعالیت‌های بدنی، روش غیر صحیح کار کردن، بیشتر شدن شهرنشینی، عوض شدن شیوه های بهره مندی از وسایل حمل و نقل، عوض شدن برنامه غذایی نادرست و استفاده بیش از حد از محصولات غذایی فرآوری شده.

دور کمر بالای ۱۰۱سانتی متر:

در این نوع از چاقی، معمولا آقایان دارای دور کمر ۱۰۱سانتی متری یا بیشتر از آن هستند و بانوان نیز، از دور کمر ۸۸سانتی متری برخوردار خواهند بود. پس برای اینکه از انباشته شدن هر چه بیشتر بافت های چربی در بدن خود پیشگیری کنند، می توانند از شیوه های گوناگونی بهره ببرند که از جمله آن، می توان به  ورزش کردن یا پیروی از برنامه غذایی مناسب، اشاره نمود.

درضمن، افرادی که به چاقی درجه یک مبتلا می شوند، معمولا اختلالات متفاوتی را در سلامتی خود تجربه می کنند. چون در بدن آن ها، چربی زیادی تجمع پیدا می کند که بخشی از آن ها، برای تامین انرژی بدن به کار می رود و بخش اعظم آن، به صورت مازاد در بدن ذخیره می شود.

به همین خاطر، احتمال بروز انواع امراض گوناگون مانند سنگ صفراوی، اختلالات عروق کرونر قلب، اختلالات تنفسی، دیابت نوع دو و انواع سرطان‌ها که با چاقی، در ارتباط هستند بسیار بالا می رود. اکنون که با مفهوم چاقی درجه یک چیست، آشنا شدید، در ادامه مقاله، به بررسی موضوعات دیگری در این خصوص، می پردازیم.

کدام عوامل باعث بروز چاقی درجه یک می شوند؟

همان طور که می دانید، فاکتورهای بسیاری می تواند در ایجاد این بیماری، دخیل باشند که عبارت اند از:

  • ژنتیک و وراثت

عوامل هورمونی و ژنتیکی در بروز این نوع بیماری، تاثیر بسزایی دارند و می توانند چاقی درجه یک، یا انواع دیگر آن را در فرد ایجاد نمایند. از طرفی، مشکلات عصبی نیز در بروز بیماری چاقی، می تواند نقش موثرتری داشته باشد.

البته اختلالاتی که عنوان کردیم را ممکن است به شکل کوتاه‌ مدت یا بلند مدت، مشاهده کنید و متوجه به وجود آمدن اختلال در اشتهای خویش شوید. همچنین عاملی به اسم ژن، می توانند در فرآیند چاقی، تاثیرات زیادی بگذارد.

از طرفی، از عوامل دیگری که مستقیما بر روی ژن اثر می گذارند می توانیم به این موارد اشاره کنیم: میزان بافت های چربی ذخیره شده در بدن، متابولیسم بدن در مراحل سوخت و ساز، کنترل وزن که هرکدام، نقش مهمی بر روی ژن ها دارد.

  • ژن:

ژن های فراوانی در حوزه چاقی و افزایش وزن، مثل ژن OB، می توانند اثر بگذارند. مورد گفته شده، قادر است تا جهش پیدا کند و اوضاع متابولیسم بدن را به هم بریزد و شما را با افزایش اشتها مواجه نماید.

در نتیجه، ترشح هورمون گرسنگی بالاتر می رود و فرد، مجبور به پرخوری می شود. اما در نهایت، کسانی که در خانواده‌ای چاق زندگی می کنند، به احتمال زیاد، ژن چاقی را به ارث می برند که با عوض کردن عادات غذایی نامناسب و عوض نمودن سبک زندگی می توانند بر چنین مشکلی فائق آیند.

لطفا از پست درمان ژنتیکی دیابت دیدن کنید.

ژن:
ژن:
  • عدم تحرک کافی و عدم فعالیت ورزشی

کسانی که از سبک زندگی بدون تحرک پیروی می کنند و یا تحرک بسیار کمی دارند. باید منتظر ابتلا به چاقی درجه یک و امثال آن باشند. چون تحرک نداشتن، سبب تنبلی فرد و پرخوری او می گردد. هر چقدر که این وضعیت بیشتر ادامه پیدا کند، فرد با افزایش وزن بالاتری روبه‌رو خواهد شد. در نتیجه، بیماری های مرتبط با چاقی، گریبانگیر او می شود.

البته امکان دارد این موضوع عمدی نباشد. یعنی نوع زندگی فرد به گونه ای باشد که به اجبار در اغلب ساعات روز به انجام فعالیت‌های نشسته بپردازد. همین موضوع، برای به دردسر انداختن آن ها کافی است. چون سبب بروز امراض گوناگون خواهد شد که چاقی یکی از آن‌ها می باشد.

شما در حال مطالعه مقاله چاقی درجه یک چیست، هستید.

عدم تحرک کافی و عدم فعالیت ورزشی
عدم تحرک کافی و عدم فعالیت ورزشی
  • التهابات موجود در بدن

باید در بدن هر فردی، مقداری چربی به صورت خودکار موجود باشد تا بدن بتواند از مزایای گوناگون آن بهره بگیرد. اما همین بافت های چربی، می تواند با التهابات خفیف یا شدید، درگیر شوند. که در نهایت، برای شما اضافه وزن و بالا رفتن چربی در بدن را به همراه خواهند داشت. که در این صورت، انسولین بدن، کاسته شده و چربی همچنان بالا خواهد رفت که بسیار خطرناک است و احتمال دارد فرد را به مرض دیابت دچار نماید.

از طرفی، این التهابات می توانند بر بافت‌های پروتئینی نیز صدمه بزند و آنها را به راحتی تخریب نماید. در این صورت، سلول های چربی، جایگزین این بافت ها می شوند که همه جای بدن را در بر خواهند گرفت.

التهابات موجود در بدن
التهابات موجود در بدن
  • کمبود خواب

کم‌خوابی، یکی از عوامل مهم ایجاد چاقی درجه یک است. زیرا اگر از میزان خواب شما کم شود، با اختلالات هورمونی مواجه می شوید و ترشح هورمون گرسنگی افزایش می یابد. به همین علت، اشتهای شما تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت.

از طرفی اگر نتوانید خواب به موقع و به اندازه ای داشته باشید، استرس و اضطراب بیشتری را در طول روز تجربه می کنید و ممکن است، برای از بین بردن این وضعیت، به پرخوری بپردازید تا بتوانید به این اوضاع پایان بدهید و حال خود را بهبود ببخشید.

بنابراین، بیشتر از حد لزوم، از انواع محصولات غذایی استفاده نکنید تا دچار اضافه وزن نشوید. درضمن، اگر می خواهید جواب سوال چاقی درجه یک چیست را بدانید، می توانید به پزشکان متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

کمبود خواب
کمبود خواب
  • تغییر ریتم شبانه روزی

چنین اشخاصی، از سندروم خوردن در شب رنج می برند و به اضافه وزن یا چاقی درجه یک مبتلا می شوند. ریشه مشکلات چنین افرادی، به اختلالات عصبی و هورمونی می رسد. از اساسی ترین آن ها، می توانیم به هورمون کورتیزول اشاره نماییم که ترشح آن در بدن به دلیل بهم ریختگی ریتم شبانه روزی دچار مشکل می شود.

تغییر ریتم شبانه روزی
تغییر ریتم شبانه روزی
  • طعم غذا، سیری و اندازه سهم غذایی

طعم محصولات غذایی نیز می تواند شرایطی را فراهم آورد تا فرد به طور متعدد، از آن محصول استفاده کند. همچنان لذت ببرد یا اشتهای فرد افزایش پیدا کرده و به مصرف خوراکی‌های گوناگون روی بیاورد. بنابراین کالری دریافتی در بدن او، از حد نصاب بیشتر می شود و به راحتی او را با مرض چاقی درگیر می نماید.

  • ترکیبات چاق کننده

بعضی از ترکیبات در بازار مصرف موجود است که قادر هستند، عملکرد متابولیسم را به هم بریزند. و نیز سوخت و ساز بدن را از ریتم همیشگی خود خارج کنند‌. این ترکیبات، در انواع و اقسام مختلف در مواد غذایی دریافتی بدن وجود دارند. که به نوعی ترکیبات شیمیایی محسوب می شوند و می تواند کارایی سلول های چربی را مختل نمایند.

افزون بر موارد گفته شده، اثر گذاری این ترکیبات بر روی هورمون های گوناگون بدن نیز ثابت شده است. بنابراین، ترکیبات چاق کننده نیز یک عامل مهم در ابتلا به چاقی درجه یک است. پس اگر می خواهید بدانید که چاقی درجه یک چیست می توانید در این حوزه اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

  • انواع ویروس و عوامل ایجادکننده بیماری

پاتوژن های بسیاری در سال های گذشته، موجود شده اند که می توانند انواع ویروس و امراض گوناگون را در بدن به وجود بیاورند. این عوامل، می تواند به راحتی وارد معده و روده یا اعضای دیگر بدن شده و عملکرد باکتری های سالم و مفید آن را مختل نماید. به همین خاطر، تعادل بدن بر هم می خورد و اضافه وزن بالایی صورت می گیرد.

  • سندروم تخمدان پلی کیستیک

بروز چنین بیماری ای، فقط در بانوان دیده می شود که با ایجاد آن، هورمون مردانه در حجم بالا ترشح می شود. سطح هورمون زنانه را پایین می‌آورد. در نتیجه، تجمع بافت های چربی را شاهد خواهید بود.

  • نارسایی قلبی و احتباس مایعات

اگر جریان خون بدن به هر دلیلی، دچار اختلال شود و مانعی برای دریافت آن، در سلول های بدن وجود داشته باشد. بخش های گوناگون بدن ورم خواهد کرد. مثل: شکم، ساق پا و…  که به همین خاطر، باید از شیوه های گوناگون لاغری استفاده کنید تا علاوه بر کنترل وزن بیماری خود را نیز بهبود ببخشید.

  • مشکلات کلیوی

این عامل نیز می تواند تورم فراوانی را در بدن شما ایجاد کند. سبب بروز چاقی درجه یک شود که در این صورت، نارسایی کلیه نیز صورت می گیرد. بنابراین کارکرد کلیه ها مختل شده و تصفیه مایعات و سموم بدن، به درستی انجام نمی گیرد. پس تمامی موارد به ویژه مایعات در بدن، تجمع پیدا می کنند و چاقی را به وجود می آورند.

مشکلات کلیوی
مشکلات کلیوی
  • ترک سیگار

عوامل دیگری مانند ترک سیگار، می توانند در افزایش وزن افراد تاثیر گذار باشند. زیرا در سیگار، ماده ای وجود دارد که اشتهای فرد را از بین می برد. این ماده، نیکوتین نام دارد.

پس زمانی که فرد انجام این کار را ترک می کند، وضعیت بدن او، به مرور زمان به حالت سابق برمی گردد و اشتهای فرد نیز نرمال می شود. به همین خاطر، با افزایش اشتها، چاقی و اضافه وزن در کمین این افراد نیز قرار خواهد شد.

البته همه افراد سیگاری به دلیل نیکوتین، لاغر و ضعیف نمی شوند. احتمالا افراد سیگاری با اضافه وزن بالا را تا به حال مشاهده کرده اید. اما با این وجود، نمی توان از آثار منفی این ماده بر بدن سیگاری ها چشم پوشی کرد.

چرا که ضرر و زیان فراوانی را برای فرد به همراه دارد. حتی ممکن است عمر افراد را کوتاه کند. احتمالا تا این بخش از مقاله جواب سوال چاقی درجه یک چیست را متوجه شده اید. بنابراین عوامل تاثیر گذار بر روی آن را جدی بگیرید و تا جای ممکن از آن ها اجتناب کنید.

پیشنهاد می کنیم از پست کدام جراحی لاغری مناسب شماست دیدن کنید.

سخن پایانی

در این مقاله راجع به چاقی درجه یک با شما صحبت کردیم. عواملی که می توانند در ایجاد آن، نقش بسزایی داشته باشند را به طور مفصل بیان کردیم. اما برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سوال چاقی درجه یک چیست می توانید نزد جناب آقای دکتر مهدی سلیمی مراجعه کنید. زیرا ایشان در هر زمان، آماده پاسخ گویی به بیماران خود هستند و از بروز ترین راه های درمانی در این زمینه استفاده می کنند.

سخن پایانی
سخن پایانی

همچنین، ایشان بر انجام انواع جراحی های چاقی تسلط کامل دارند و می توانند به شما ،در رسیدن به وزن ایده آل خود یاری نمایند.

دکتر سلیمی پزشکی حاذق و باتجربه در زمینه چاقی و عوارض آن است و به راحتی می تواند ریشه مشکلات شما را پیدا کرده و بهترین شیوه های درمانی را ارائه نماید. تا در سریع ترین زمان ممکن، به کاهش وزن بپردازید و لاغری سریع را تجربه کنید.

بنابراین برای برطرف نمودن اضافه وزن، چاقی و بیماری های مرتبط با آن، دکتر سلیمی را در این مقاله به شما پیشنهاد می دهیم.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید