چاقی ثانویه چیست

دانستن این که چاقی ثانویه چیست ، در پیشگیری از ابتلا به این نوع از چاقی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. چاقی یکی از مشکلات رایج جوامع مدرن با اثرات جانبی شدید در بیماران است.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510  📞

مقدمه

به طور کلی، افرادی که دارای شاخص توده ی بدنی و یا همان بی ام آی بالاتر از سی هستند، به عنوان یک فرد چاق، شناخته می شوند. اما مشکل چاقی ثانویه نیز از دیگر مشکلات مرتبط با چاقی و بالا بودن وزن است.

چاقی ثانویه چیست
چاقی ثانویه چیست

چاقی ثانویه را می توان ایجاد و یا تشدید چاقی در اثر علل مختلفی همانند تغذیه ی نامناسب و یا کمبود فعالیت بدنی دانست. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این نکته بپردازیم که چاقی ثانویه چیست، و اطلاعاتی را در مورد این مشکل رایج، در جوامع به شما ارائه دهیم.

شما با مطالعه ی این مقاله می توانید با مفهوم چاقی ثانویه آشنا شده و روش های مختلف مقابله و پیشگیری با چاقی ثانویه را به خوبی بشناسید.

باید توجه داشته باشید که چاقی می تواند به عنوان یکی از تهدیدگران سلامتی شما تلقی شود و به همین سبب کسب اطلاعات درباره ی این معضل مهم می تواند برای شما بسیار مهم باشد.

با موضوع درمان ژنتیکی دیابت در خدمت شما هستیم.

منظور از چاقی ثانویه چیست؟

در پاسخ به این سوال که چاقی ثانویه چیست، باید گفت که چاقی ثانویه همان طور که از نامش هم پیداست، به چاقی پس از چاقی اطلاق می شود. چاقی ثانویه یا موضعی برای بدن، تعریفی است که در آن، چربی در مناطق خاصی از بدن تجمع می یابد.

همچنین باید توجه داشت که ابتلای افراد به چاقی به چندین صورت امکان پذیر خواهد بود. به عنوان مثال، فردی را تصور کنید که از ابتدای تولد با وزنی بالا متولد شده است و به اصطلاح چاق است.

چنین فردی، ممکن است در طول طی کردن روند رشد خود با افزایش وزنی نسبی با توجه به شرایط خود مواجه شود اما زمانی که برخی از عوامل همانند بیماری و یا اختلالات هورمونی بر این فرد تاثیر بگذارد، امکان ابتلای چنین فردی به چاقی ثانویه، امکان پذیر خواهد بود. در چنین حالتی، روند افزایش وزن این فرد بیش از پیش تسریع خواهد شد و علت آن نیز ابتلای فرد به بیماری است.

بروز چنین وقایعی، در صورتی که با افزایش وزن همراه باشد، اصطلاح ابتلا به چاقی ثانویه برای چنین فردی به کار برده می شود.

این نوع از چاقی ممکن است حتی برای افراد لاغر نیز پیش بیاید

البته باید توجه داشت که این نوع از چاقی ممکن است حتی برای افراد لاغر نیز پیش بیاید و به سبب عوامل مختلفی که در ادامه ی این مقاله بیان خواهد شد، حتی افراد لاغر نیز ممکن است مبتلا به چاقی ثانویه شده و برای کاهش وزن خود با مشکل مواجه شوند.

هر چند که معضل چاقی برای بسیاری از افراد شناخته شده است، اما علاوه بر چاقی اولیه که از مصرف کالری بیش از حد و یا عوامل ژنتیکی ناشی می شود، چاقی ثانویه نیز وجود دارد که علل مختلفی مانند تغییر در هورمون ها، داروها، بیماری ها و عوامل روانی از جمله مواردی هستند که می توانند انسان را با مشکل چاقی ثانویه مواجه سازند.

اکنون که به خوبی با مفهوم چاقی ثانویه آشنا شدید در ادامه ی مقاله سعی خواهیم کرد تا به بررسی عوامل مختلف ابتلا به این مشکل بپردازیم.

چه عواملی موجب چاقی ثانویه ی انسان می شود؟

  • عوامل ژنتیکی

چاقی ثانویه به مشکلی گفته می شود که می تواند ناشی از برخی عوامل ژنتیکی باشد. به طور کلی، چاقی ثانویه به عنوان یک نوع چاقی مربوط به برخی شرایط پزشکی است که در نتیجه ی آن، به طور مخصوصی چربی در ناحیه ی شکم و درون شکمی به کاهش عملکرد انسولین و یا برخی از مواد مورد نیاز بدن منجر می گردد.

عوامل ژنتیکی
عوامل ژنتیکی

عوامل ژنتیکی، به این صورت می توانند باعث چاقی شوند که به جای توزیع چربی در سراسر بدن، چربی در نواحی خاص شکم و درون شکم به تجمع بیشتری می رسد.

برای آگاهی از این که چاقی ثانویه چیست و آشنایی با عوامل تاثیر گذار بر آن، باید گفت که برخی از دلایل ژنتیکی که می تواند باعث چاقی ثانویه شوند که عبارتند از مواردی همچون اختلال در کارکرد گوارش و یا متابولیسم دچار مشکل. اما باید به این نکته بپردازیم که متابولیسم چیست؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت که با توجه به تنوع فعالیت های روزانه و عادات غذایی هر فرد، عوامل ژنتیکی می توانند در برخی مشکلات مرتبط با متابولیسم موثر باشند.

برخی از تفاوت های ژنتیکی که باعث متابولیسم دچار مشکل می شوند شامل داشتن ژن هایی است که در وعده های غذایی کمتر از میزان مورد نیاز بدن و یا بیش از آن است.

توصیه می کنیم از پست هورمون چاقی دیدن کنید.

اختلالات در سرعت جهت جای نشینی ژن

همچنین اختلالات در سرعت جهت جای نشینی ژن نیز می تواند موجب ابتلا به چاقی ثانویه در افراد گردد. اما این جای نشینی، تنها در ژن ها تعریف نمی شود.

بلکه این امکان وجود دارد که بعضی از این اختلالات باعث تغییر در سرعت حرکت بدن گشته و موجب کندتر شدن روند کارکرد بدن گردند و در نتیجه، بدن به میزان کمتری از انرژی روزانه نیاز داشته باشد و انرژی باقی مانده در بدن به چربی تجمعی تبدیل شود.

با وجود آگاهی از این تفاسیر و دانستن این که چاقی ثانویه چیست، در صورتی که احساس می کنید دچار این مشکل شده اید، بهترین روش برای مقابله و درمان معضل مراجعه به متخصصین در این زمینه است.

علائم چاقی هورمونی چیست؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی لینک فوق کلیک کنید.

  • عدم تعادل در میزان انرژی دریافتی و مصرفی

بدن انسان، یک سیستم پیچیده است که تابع اصلی آن انتقال و تبدیل انرژی است. برای حفظ سلامت بدن و جلوگیری از بروز چاقی و یا چاقی ثانویه باید مقدار انرژی دریافتی با مقدار انرژی مصرفی تعادل داشته باشد.

اگر نیاز بدن به انرژی کمتر از میزانی که دریافت می کند باشد، در این صورت، انرژی از طریق توده ی چربی در بدن ذخیره می شود. اگر در مقابل نیاز بدن به انرژی بیشتر از آنچه دریافت می کند باشد، در این حالت، بدن به انرژی موجود در توده های چربی جهت تامین نیازش می پردازد.

عدم تعادل در میزان انرژی دریافتی و مصرفی
عدم تعادل در میزان انرژی دریافتی و مصرفی

با آگاهی از این موضوع بهتر می توانید به این سوال که چاقی ثانویه چیست و چگونه ممکن است افراد با آن درگیر شوند، پاسخ دهید. در دنیای کنونی، غذاهای پر کالری و یا غذاهای چرب و شیرین، پرورش دهنده ی چربی های اضافی در بدن هستند در حالی که فعالیت بدنی انسان نیز کمتر شده است.

به همین دلیل، مقدار انرژی دریافتی اکثر افراد از مقدار انرژی مصرفی شان بیشتر بوده و این باعث افزایش توده ی چربی در بدن آنان می شود. عدم تعادل در مقدار انرژی دریافتی و مصرفی باعث فعالیت کمتر بدن گشته و انباشت توده های چربی در سلول های چربی بدن را در پی دارد.

بزرگ شدن سلول های چربی

از طرفی با بزرگ شدن سلول های چربی، آنها بیشتر سطحی می شوند و در نتیجه، بیشترین مقدار چربی ها در زیر پوست و شکم، ذخیره می گردد.

این مورد، باعث ایجاد چاقی در سطح بدن و به نتیجه ای نامناسب به نام چاقی ثانویه منجر می شود و شما به خوبی می دانید که چاقی ثانویه چیست و چه عوارضی می تواند داشته باشد.

همچنین، سلول های چربی دور از سطح پوست، فشاری بر روی مفاصل و اعضای داخلی بدن تولید می کنند که می تواند کلیه، کبد و قلب را تحت تاثیر قرار داده و به آن ها آسیب بزند. عدم تعادل در مصرف انرژی و مقدار زیاد توده ی چربی در بدن، ممکن است به افزایش فشار خون و سطح قند خون نیز منجر گردد.

همچنین، با افزایش توده ی چربی در بدن، سطح هورمون هایی مانند آدیپونکتین که موجب کنترل سطح قند خون و کاهش خطر دیابت نوع دو می شوند نیز کاهش یافته و احتمال ابتلای چنین افرادی به دیابت بیشتر می شود.

  • اختلالات هورمونی

یکی دیگر از عوامل مهم در ایجاد چاقی ثانویه، تغییرات هورمونی در بدن است. هورمون ها نقش مهمی در کنترل روند کارکرد بدن، ترشح چربی، تنظیم تعداد سلول های چربی و تنظیم متابولیسم دارند.

اختلالات هورمونی
اختلالات هورمونی

برخی تغییرات هورمونی می توانند سبب افزایش وزن و چاقی ثانویه گردند. هورمون های تیروئید یکی از آن ها خواهد بود. تیروئید، از غده ی فوق کلیوی ترشح می شود و کنترل متابولیسم بدن را بر عهده دارد. افزایش یا کاهش سطح هورمون های تیروئید می تواند سبب افزایش وزن شود.

بیماری هایی همانند هیپروتیروئیدیسم نیز می توانند باعث افزایش بیشتر وزن و درگیری افراد با چاقی ثانویه شوند. حال که می دانید چاقی ثانویه چیست، باید این را هم بدانید که هورمون رشد هم می تواند در پدید آمدن این مشکل دخالت داشته باشد.

هورمون رشد به صورت طبیعی، در بدن ساخته و ترشح می شود. افرادی که دچار بیماری های مرتبط با این هورمون هستند و هورمون رشد خود را به شکل مصنوعی مصرف می کنند، ممکن است با چاقی ثانویه مواجه شوند.

هورمون های جنسی نیز ممکن است در برخی از موارد بسیار نادر، چاقی ثانویه ی افراد را در پی داشته باشند

همچنین هورمون های جنسی نیز ممکن است در برخی از موارد بسیار نادر، چاقی ثانویه ی افراد را در پی داشته باشند. تخمدان در زنان و بیضه ها در مردان، به عنوان مقر هورمون های جنسی شناخته می شوند که فعالیت بالای این اندام می تواند باعث افزایش وزن شود.

هورمون‌های تستوسترون در مردان و ایستروژن در زنان باعث افزایش وزن و چاقی ثانویه می گردند. علاوه بر این ها، هورمون غلظت کورتیزول نیز بر درگیری افراد با چاقی ثانویه تاثیر گذار است. کورتیزول یک هورمون استرس است که توسط غده ی آدرنالین ترشح می شود.

کاهش سطح کورتیزول در بدن، باعث کاهش شدید اشتها و افزایش سرعت متابولیسم می گردد اما بالعکس افزایش مقدار کورتیزول ممکن است به افزایش وزن بیشتر منجر شود. علاوه بر این ها هورمون های بسیاری در بدن انسان هستند که می توانند در روند ابتلای افراد به چاقی ثانویه دخیل باشند.

نتیجه گیری

این که بدانیم چاقی ثانویه چیست و با ماهیت این معضل آشنا باشیم، تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از ابتلا به این مشکل خواهد داشت.

نتیجه گیری
نتیجه گیری

در این مقاله سعی بر آن بود تا برخی از اطلاعات مرتبط با ماهیت و چیستی چاقی ثانویه به شما ارائه گردد که امیدواریم به سبب مطالعه ی این مقاله و مشورت با متخصصان در این زمینه، بتوانید در فرصتی مناسب از ابتلا به چاقی ثانویه پیشگیری کرده و یا برای درمان و رفع آن برنامه ریزی کنید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید