وگان ها چه میخورند

در این مقاله از سایت دکتر سلیمی قصد داریم به سوال وگان ها چه میخورند پاسخ دهیم و لیست غذایی این گروه از افراد را ارائه کنیم.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510  📞

مقدمه

همه ما از اهمیت مصرف مواد غذایی با خبر هستیم. مصرف مواد غذایی سالم و مغذی می تواند زمینه ساز افزایش سلامتی ما باشد و از بیماری ها و امراض مختلف، به دور خواهیم ماند.

هر فردی بنا به شرایط خود بخصوص شرایط جسمی، بایستی از مواد غذایی مربوط به خود استفاده کند تا بتواند تعادل و پایداری بدن خود را حفظ کند. زمانی که صحبت از رژیم های غذایی می شود، در ابتدا، رژیم لاغری و کاهش وزن در ذهن ما تداعی می شود.

اما رژیم غذایی صرفا به رژیم کاهش وزن و لاغری محسوب می شود و جوانب دیگری را در بر می گیرد.

به عنوان مثال برخی از افراد بنا به شرایط جسمی و یا بیماری های دیگری که دارند، مجبور به استفاده از رژیم غذایی خاص خود هستند.

یا به عنوان مثال بسیاری از افراد بر اساس ذائقه و علاقه خود و یا در جهت درمان برخی از بیماری ها از جمله چاقی، اقدام به گیاهخواری می کنند. افراد گیاهخوار که به آن افراد وگان هم گفته می شوند، از رژیم غذایی خاصی استفاده می کنند.

استفاده از رژیم گیاهخواری، بسیار رایج است و افراد زیادی تمایل دارند روی به گیاهخواری بیاورند. یکی از موارد مهم در این خصوص، نوع مواد غذایی مصرفی آنان است.

ما در این مقاله قصد داریم به این مبحث بپردازیم که وگان ها چه میخورند. در واقع شناخت مواد غذایی مصرفی افراد گیاهخوار می تواند کمک زیادی در این زمینه کند که چنین رژیم غذایی ای را در پیش گیریم یا خیر.

گیاهخواری فواید زیادی در پی دارد

گیاهخواری فواید زیادی در پی دارد که شاید مهمترین آن، کمک به کاهش وزن و لاغری است و افرادی که از چاقی خفیفی برخوردار هستند، می توانند از این نوع رژیم غذایی استفاده کنند.

اما افرادی که از چاقی شدیدی برخوردارند، طبیعتا باید از روش های دیگری برای کاهش وزن استفاده کنند که بهترین روش برای آنان، جراحی چاقی است.

ما در انتهای مقاله نیز به بررسی کوتاه جراحی چاقی می پردازیم. همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رژیم غذایی وگان ها و یا اطلاع از جراحی چاقی، با جناب آقای دکتر مهدی سلیمی به عنوان یکی از بهترین متخصصین حوزه جراحی چاقی تماس حاصل فرمایید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

پیشنهاد می کنیم از پست بهترین دکتر جراحی لاغری در شمال دیدن کنید.

وگان ها چه میخورند

همانطور که در مقدمه مقاله گفته شد، بسیاری از افراد بنا به دلایل زیادی گیاهخوار هستند. افراد وگان و یا همان گیاهخواران بنا به دلایل مختلفی مانند سلامت، محیط و ….، از مصرف مواد غذایی حیوانی دوری می کنند.

طبیعتا چنین رژیم های غذایی ای، نیاز به تحلیل و بررسی زیادی دارد و طبیعتا هر فردی نمی تواند از رژیم گیاهخواری برای اهداف متعدد استفاده کند.

اما مهمترین فایده وگان بودن، تعادل وزنی و سالم ماندن بدن از هر گونه عارضه چاقی و بیماری های مرتبط با آن است. بررسی مواد غذایی مصرفی وگان ها، می تواند به ما کمک زیادی کند که بتوانیم از رژیم غذایی را در پیش گیریم یا خیر.

در نهایت می توانیم با مشورت متخصص تغذیه از این نوع رژیم غذایی استفاده کنیم تا بتوانیم علاوه بر حفظ سلامتی خود، کمک زیادی در جهت تامین مواد مغذی بدن خود نماییم.

ما در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم که وگان ها چه میخورند و مواد غذایی مصرفی چنین افرادی را بصورت کامل مورد بررسی قرار می دهیم تا با جوانب آن آشنا شویم:

  • میوه

یکی از موارد مصرفی افراد گیاهخوار، انواع میوه ها می باشد. میوه ها جز مواد غذایی عالی و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. همچنین مصرف برخی میوه ها می تواند باعث افزایش قدرت ایمنی بدن در مقابل بیماری ها شود. از جمله میوه هایی که وگان ها مصرف می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع توت ها: این نوع میوه شامل زغال اخته، توت فرنگی، توت سیاه، تمشک و … است که می تواند سرشار از مواد معدنی مختلف باشد و همچنین از کالری کمی برخوردار است که باعث تعادل در وزن می شود.
  • انواع مرکبات: از جمله این موارد می توان به پرتقال، لیمو، لیمو ترش، گریپ فروت و … اشاره کرد که تمامی این موارد از خاصیت زیادی از جمله خاصیت آنتی اکسیدانی برخوردار است.

از دیگر مواردی که می توان از آن استفاده کرد، سیب، موز، زردآلو، کیوی، آووکادو، آناناس، هندوانه و انار و … است.

لازم به گفتن است که میوه ها می تواند بدن را بصورت هیدراته نگه دارد و از کمبود آب در بدن جلوگیری نماید.

  • انواع سبزیجات

یکی از مغذی ترین و بهترین مواد غذایی سرشار از ویتامین های مختلف، انواع سبزیجات است. سبزیجات در اکثر رژیم های غذایی وجود دارد و علاوه بر وگان ها، افراد دیگری بایستی از آن استفاده کنند. متخصصین تغذیه برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، به آنان، سبزیجات را توصیه می کنند. اینکه در سبزیجات، وگان ها چه میخورند عبارتند از:

  • سبزیجات چلیپایی: مانند کلم، کلم بروکلی، کلم سبز، گل کلم، کلم بروکسل و …
  • استفاده از اسفناج، کلم پیچ، چغندر و … . همچنین سبزیجاتی دیگر مانند کنگر فرنگی، مارچوبه، هویج، قارچ، سیب زمینی، کدو تنبل، گوجه فرنگی، کدو سبز و … از دیگر موارد مصرفی وگان ها در انواع سبزیجات است.

چنین افرادی بیشتر از انواع سوپ سبزیجات و سالادها استفاده می کنند.

  • انواع غلات

غلات به عنوان یکی از موارد غذایی اصلی برای وگان ها محسوب می شود. غلات به دلیل داشتم فیبر بالا و پروتئین سرشار، نقش مهمی در رژیم های غذایی گیاهخواری و همچنین رژیم های غذایی لاغری دارد.

افراد مختلف می توانند از انواع غلات مانند گندم، جو دوسر، برنج، ذرت و … در طبخ انواع غذاهای گیاهی استفاده کنند و از ماهیت فیبر و پروتئین بالای آن به خوبی استفاده کنند.

  • انواع حبوبات

حبوبات را می توان در انواع وعده ها و میان وعده های غذایی وگان ها مشاهده کرد. زیرا غلات، دارای فیبر بسیار بالا بوده و نقش مهمی در کنترل اشتها و جلوگیری از پرخوری دارد.

همچنین وجود پروتئین های گیاهی در غلات باعث شده است که بسیاری از افراد گیاهخوار، بجای مصرف پروتئین های حیوانی مانند گوشت قرمز و …، از این نوع مواد غذایی استفاده کنند. از جمله این موارد می توان به انواع لوبیا مانند لوبیا سبز، نخود، سویا، عدس و … اشاره کرد.

  • آجیل ها

از آنجایی که مسئله وگان ها چه میخورند از اهمیت زیادی برخوردار است، مصرف آجیل ها برای چنین افرادی اهمیت بسزایی دارد. زیرا آجیل ها به عنوان یکی از منابع اصلی تامین کننده ویتامین ها و مواد حیاتی بدن برای گیاهخواران محسوب می شود.

همچنین اکثر آجیل ها دارای چربی های غیراشباع و سالمی هستند که می توانند از آن استفاده کنند. بسیاری از افرادی که به دنبال تعادل وزنی هم هستند از انواع آجیل ها استفاده می کنند.

از جمله آجیل های مورد استفاده برای وگان ها می توان به بادام، بادام هندی، پسته، گردو، فندوق و … اشاره کرد که هر کدام از این موارد دارای خواص معدنی و ویتامین های فراوانی است.

  • انواع دانه ها

دانه های غذایی در عین ریز بودن آن، دارای فواید بسیار زیادی برای بدن هستند و بسیار مغذی خواهند بود. به عنوان مثال گیاهخواران از دانه چیا و کتان استفاده از زیادی می کنند.

زیرا دارای اسیدهای چرب امگا 3 هست که می تواند برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید باشد و در عملکرد حافظه و مغز هم موثر است. استفاده از دانه های دیگری مانند دانه کدو تنبل، دانه کنجد، تخمه آفتابگردان و … هم می تواند جز گزینه های مصرفی افراد باشد.

  • انواع ادویه ها

ادویه ها، جز جدایی ناپذیر هر مواد غذایی محسوب می شود و علاوه بر وگان ها، افراد عادی هم باید از انواع ادویه ها استفاده کنند. زیرا ادویه خاصیت خوش طعم کردن غذاها را دارد و همچنین دارای خواص بسیار زیادی در زمینه سلامتی بدن هستند.

از انواع ادویه های مورد استفاده بر وگان ها می توان به زردچوبه، ریحان، برگ بو، گشنیز، دارچین، پودر کاری، سیر، زنجبیل، جوز هندی، فلفل، زعفران، مریم گلی اشاره کرد.

  • انواع نوشیدنی های بدون کالری

یکی از موارد مهمی که می توان به این مسئله پرداخت که وگان ها چه میخورند، انواع نوشیدنی های کم کالری است که ماهیت گیاهی هم دارند.

چنین نوشیدنی هایی می تواند علاوه بر خواص معدنی زیاد، باعث تامین آب بدن هم شود. از جمله نوشیدنی های مناسب وگان ها می توان به آب، چای، قهوه، آبمیوه های طبیعی و نوشیدنی های غیر الکلی اشاره کرد.

  • غذاهای فراوری شده مخصوص وگان

مزیت استفاده از رژیم غذایی گیاهخواری این است که این نوع رژیم غذایی، هیچ محدودیتی را از بابت غذاهای فراوری شده ایجاد نمی کند و تا زمانی که از ترکیبات حیوانی استفاده نشود، می تواند برای گیاهخواران مفید باشد.

بررسی مواد گیاهی موجود در این نوع غذاها از اهمیت زیادی برخوردار است. از جمله این مواد غذایی می توان به پنیر وگن، بستنی، نان قندی و … اشاره کرد. در چنین مواد غذایی ای شما نمی توانید حتی از شکرهای مضر استفاده کنید و در درون آنها وجود ندارد.

موارد بالا نشان می دهد که وگان ها چه میخورند. این موارد ذکر شده می تواند در رژیم های غذایی کاهش وزن هم مورد استفاده قرار گیرد.

افرادی که از چاقی شدیدی برخوردار هستند و شاخص توده بدنی بالایی دارند، بایستی از روش جراحی چاقی برای کاهش وزن خود استفاده کنند که جناب آقای دکتر مهدی سلیمی به عنوان یکی از بهترین متخصصین حوزه جراحی چاقی می تواند راهنمایی های لازم را در این خصوص انجام دهد.

ممنوعیت های غذایی برای وگان ها کدامند؟

افرادی که گیاهخوار یا همان وگان هستند، بایستی از مصرف برخی مواد غذایی خودداری کنند. از جمله این موارد غذایی عبارتند از:

  • استفاده از انواع گوشت مانند گوشت گاو، گوشت بره و سایر گوشت های قرمز
  • گوشت مرغ، اردک و سایر طیور
  • انواع ماهی ها یا صدف ها، خرچنگ و …
  • در برخی موارد هم مصرف تخم مرغ منع شده است.
  • پنیر و کره
  • محصولات لبنی مانند شیر، ماست، خامه، بستنی و …
  • استفاده از سس مایونز به دلیل وجود زرده تخم مرغ ممنوع است.
  • مرغ، اردک و سایر طیور
  • عسل و …
ممنوعیت های غذایی برای وگان ها کدامند؟
ممنوعیت های غذایی برای وگان ها کدامند؟

چنین مواردی را نباید گیاهخوارن اقدام به مصرف آن کنند و تنها باید از رژیم غذایی استفاده کنند که صرفا ماهیت گیاهی دارد. در چنین مواردی است که باید از متخصص تغذیه کمک گرفت و برنامه ای اصولی در این خصوص دریافت کرد.

انواع سبک‌های مختلف گیاهخواری کدامند؟

در خصوص اینکه وگان ها چه میخورند، توضیحات کاملی ارائه شد. بصورت کلی، قانون اصلی رژیم گیاهخواری، خودداری از مصرف انواع گوشت ها اعم از گوشت قرمز و گوشت ماکیان است. در برخی از رژیم های غذایی گیاهخواری، با توجه به نظر متخصص تغذیه، مواد غذایی ای مانند ماهی نیز گنجانده می شود.

انواع سبک‌های مختلف گیاهخواری کدامند؟
انواع سبک‌های مختلف گیاهخواری کدامند؟

حال اینکه چه نوع رژیم غذایی گیاهی برای افراد مناسب است، بستگی به شرایط جسمی فرد و فاکتورهای دیگر دارد. اما بصورت کلی، استفاده از رژیم گیاهخواری، سلامت افراد را تا حد زیادی تضمین خواهد کرد و شرط اصلی آن، تامین مواد معدنی ضروری بدن است.

از آنجایی که رژیم های لاغری و کاهش وزن از انواع مختلفی برخوردار است، رژیم گیاهخواری می تواند جز سالم ترین نوع رژیم کاهش وزن محسوب شود. در ادامه به بررسی سبک های مختلف رژیم گیاهخواری یا همان وگان ها می پردازیم.

  • رژیم وگان یا گیاهخوار محض

در این نوع سبک رژیم وگان، از هیچ گونه فراورده های حیوانی و لبنیاتی اعم از گوشت قرمز، تخم مرغ، عسل و ژلاتین و … مصرف نمی شود. در چنین مواردی فرد بایستی صرفا به گیاهی بودن غذای خود اطمینان کسب کند و بهترین غذاها را در این نوع سبک غذایی مصرف نماید.

رژیم وگان یا گیاهخوار محض
رژیم وگان یا گیاهخوار محض
  • لاکتو وگان

در رژیم لاکتو وگان، افرادی که از این نوع سبک استفاده می کنند، نباید گوشت قرمز و سفید مصرف کنند. حتی مصرف تخم مرغ هم ممنوع است. اما طبق نظر پزشک تغذیه، می توانند از لبنیات کم چرب مانند شیر و پنیر استفاده کند.

  • اوو وگان

در این نوع از سبک رژیم غذایی گیاهخواری، افراد از مصرف گوشت قرمز و سفید و لبنیات منع می شوند. اما می توانند تخم مرغ را طبق برنامه غذایی اصولی مصرف کنند.

  • لاکتو اوو وگان

از شایع ترین و مرسوم ترین انواع سبک رژیم غذایی گیاهخواری، رژیم لاکتور اوو وگان است. این نوع رژیم غذایی، مصرف گوشت قرمز و سفید و گوشت ماهی ممنوع است. اما می توان از تخم مرغ و لبنیات کم چرب استفاده کرد. این افراد در واقع یک رژیم نیمه گیاهخواری را پیروی می کنند که می تواند در نوع خود جالب باشد.

چنین سبک های غذایی ای می تواند برای هر فردی گزینه مناسبی باشد و با توجه به نظر متخصص تغذیه می توان مصرف کرد. حال در ادامه مقاله وگان ها چه میخورند، به بررسی مزیت های رژیم وگان می پردازیم.

فواید سلامتی رژیم غذایی وگان

  1. افرادی که از رژیم وگان استفاده می کنند، از سلامت قلب و عروق بالایی برخوردار هستند و احتمال بروز بیماری های قلبی در آنها بسیار کم است.
  2. افرادی که از رژیم غذایی گیاهخواری استفاده می کنند، به دلیل عدم مصرف مواد غذایی حیوانی، کمتر در معرض چاقی و اضافه وزن قرار دارند و حتی می توانند از این طریق به کاهش وزن برسند.
  3. افرادی که از رژیم وگان بهره می برند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت، فشار خون، سرطان های مختلف قرار دارند.
  4. ناراحتی های گوارشی مانند مشکلات معده و روده، در افراد وگان به مراتب کمتر است.
  5. رژیم غذایی گیاهی می تواند موثر در طی کردن دوران نقاهت بعد از هرگونه عمل جراحی از جمله جراحی چاقی باشد.
  6. دریافت انواع ویتامین ها و مواد معدنی مختلف از مواد غذایی گیاهی مانند میوه و سبزیجات و … از دیگر مزیت های رژیم وگان است.
  7. وجود فیبر بالا و خاصیت آنتی اکسیدانی بالای رژیم وگان، می تواند باعث جلوگیری از انواع بیماری های ویروسی و … شود.
  8. افرادی که در شهرهای صنعتی و بزرگ زندگی می کنند، با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند. استفاده از یک رژیم غذایی سالم مانند رژیم گیاهخواری می تواند باعث کاهش بروز عارضه های مختلف مرتبط با آلودگی هوا شود.
فواید سلامتی رژیم غذایی وگان
فواید سلامتی رژیم غذایی وگان

بنابراین می توانیم به این نتیجه برسیم که استفاده اصولی از رژیم غذایی گیاهخواری می تواند مزیت های زیادی را به همراه داشته باشد که شاید مهمترین آن، کاهش وزن و لاغری است.

اما افرادی که از شاخص توده بدنی بالایی برخوردار هستند و چاقی شدیدی دارند، بایستی از روش جراحی چاقی برای کاهش وزن خود استفاده کنند. جناب آقای دکتر مهدی سلیمی به عنوان یکی از بهترین متخصصین حوزه جراحی چاقی می تواند راهنمایی های لازم را در این خصوص انجام دهد.

چگونه می توان وگان شد؟

در این مقاله در خصوص اینکه وگان ها چه میخورند و موارد مهم آن، توضیحات کاملی ارائه شد.

حال اگر متوجه شدید که این نوع رژیم غذایی برای شما جالب است، می توانید به این مورد فکر کنید که چگونه می توان وگان شد. یکی از موارد مهم در این خصوص، مشورت با متخصصین حوزه تغذیه است تا در نهایت پزشک بتواند تشخیص نهایی را انجام دهد.

چگونه می توان وگان شد؟
چگونه می توان وگان شد؟

در واقع متخصص تغذیه می تواند در انتخاب غذاهای مناسب در هنگام شروع رژیم وگان کمک زیادی کند. در صورت داشتن بیماری های مختلف و یا بارداری، بایستی از متخصص کمک گرفت تا بتوان برنامه مختص به خود را دریافت کرد و از مصرف خودسرانه این نوع رژیم غذایی خودداری نمود.

خطرات رژیم غذایی وگان و غذای وگان

بصورت کلی، رژیم غذایی گیاهخواری یک رژیم بسیار سالم و بدون خطر است. اما برای برخی از افراد ممکن است ناخوشایند باشد. زیرا عدم مصرف پروتئین های حیوانی می تواند بدن را دچار کمبود برخی از ویتامین ها و مواد معدنی کند.

خطرات رژیم غذایی وگان و غذای وگان
خطرات رژیم غذایی وگان و غذای وگان

همچنین پروتئین ها نقش بسیار مهم را در بدن ایفا می کند و وجود آنها ضروری است. پروتئین های حیوانی جز ضروریات بدن است و همچنین کلسیم، اسیدهای چرب امگا 3 و … هم جز ضروریات محسوب می شود. بنابراین لازم است در زمان استفاده از رژیم وگان به این موارد دقت کنید تا دچار کمبود چنین موادی نشوید.

راه حل لازم برای جبران چنین مواد معدنی ای، استفاده از انواع غذاهای گیاهی است که در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم:
  • برای دریافت پروتئین می توانید از آجیل، سویا، لوبیا استفاده کنید
  • برای دریافت کلسیم می توانید از مواردی مانند شیر سویا، آب پرتقال طبیعی، توفو با کلسیم، کلم بروکلی، بادام و … استفاده کنید.
  • مواد غذایی گیاهی حاوی امگا 3 مانند بذر کتان، روغن های گیاهی، مکمل های گیاهی است که متخصص تغذیه تجویز خواهد کرد.
  • مواد غذایی حاوی آهن مانند آجیل سویا، اسفناج، کره بادام زمینی، غلات غنی شده است.

چنین مواردی می تواند از بروز خطر برای بدن جلوگیری کند و صرفا از مزیت های رژیم وگان استفاده کرد. حال در ادامه مقاله وگان ها چه میخورند، به بررسی شاخص توده بدنی و جراحی چاقی که جز بهترین روش های کاهش وزن محسوب می شود، می پردازیم. همچنین جناب آقای دکتر مهدی سلیمی می تواند راهنمایی های لازم را در این خصوص انجام دهد.

توصیه می کنیم از صفحه لاغری در دو روز دیدن کنید.

شاخص توده بدنی چیست؟

در خصوص رژیم غذایی وگان ها توضیحاتی ارائه شد. یکی از فواید مهم این رژیم غذایی، تاثیر آن در کاهش وزن است. اما مسئله مهمی که وجود دارد این است که ما از کجا متوجه وضعیت بدنی خود شویم و بدانیم که چاق هستیم یا خیر.

در چنین مواقعی لازم است حتم از یک معیار و شاخص استفاده کرد. محاسبه شاخص توده بدنی در واقع همان شاخص موردنظر ماست که می تواند کمک کند متوجه شویم وضعیت بدنی ما در حالت چاقی یا لاغری و یا ایده آل قرار دارد.

شاخص توده بدنی چیست؟
شاخص توده بدنی چیست؟

شاخص توده بدنی از یک فرمول ساده ای یعنی نسبت وزن به قد بوجود می آید و هر فردی می تواند به راحتی شاخص توده بدنی خود یا همان BMI را بدست آورد. هرچقدر میزان عدد بدست آمده بیشتر باشد، یعنی فرد به چاقی شدیدتری دچار شده است.

شاخص توده بدنی از محدوده های عددی ثابتی هم تشکیل شده است که افراد با بدست آوردن BMI خود می تواند با این محدوده مقایسه عددی کند و دقیقا متوجه شود که در چه نوعی از چاقی قرار دارد و بهترین روش درمانی چاقی او چیست.

حال در ادامه به بررسی بازه های عددی شاخص توده بدنی خواهیم پرداخت:

  • اگر فردی دارای شاخص توده بدنی زیر عدد 18.5 باشد، یعنی فرد از لاغری شدیدی رنج می برند
  • اگر فردی شاخص توده بدنی خود را بدست آورد و عدد بدست آمده در محدوده بین 18.5 تا 24.9 باشد، یعنی فرد در محدوده وزنی ایده آلی قرار دارد.
  • اگر فردی نسبت وزن به قد خود را در محدوده بین 25 تا 29.9 مشاهده کرد، این موضوع نشان دهنده اضافه وزن در حد متوسط است.
  • اگر فردی شاخص توده بدنی خود را بدست آورد و عدد بدست آمده در محدوده بین 30 تا 34.9 باشد، این موضوع یعنی فرد از چاقی شدید برخوردار است.
  • اما اگر فردی دارای شاخص توده بدنی بالاتر از عدد 35 باشد، این یعنی فرد به چاقی بسیار شدیدی دچار شده است و می بایست جراحی چاقی انجام دهد.

حال در ادامه مقاله وگان ها چه میخورند، به بررسی یکی از بهترین روش های کاهش وزن یعنی جراحی چاقی خواهیم پرداخت.

همچنین جناب آقای دکتر مهدی سلیمی به عنوان یکی از بهترین متخصصین حوزه جراحی چاقی، می تواند راهنمایی های لازم را در خصوص شاخص توده بدنی و جراحی چاقی، انجام دهد.

جراحی چاقی چیست؟

جراحی چاقی بهترین روش و موثرترین روش در کاهش وزن و لاغری محسوب می شود. این روش به افرادی که دارای شاخص توده بدنی بالایی هستند کمک خواهد کرد که بتوانند در کمترین زمان به کاهش وزن دلخواه خود برسند.

جراحی چاقی یک روش نوین درمانی و پزشکی محسوب می شود و با استفاده از جدیدترین روش های درمانی صورت میگیرد. روش لاپاراسکوپی، روش جراحی چاقی است که با کمترین جراحت و عارضه همراه است.

به همین دلیل، جراحی چاقی جز کم خطرترین و کم عارضه ترین نوع روش کاهش وزن محسوب می شود.

جراحی چاقی با هدف ایجاد تغییرات ساختاری در سیستم گوارش انسان پدید آمده است که با ایجاد تغییرات در سیستم گوارش، به صورت خودکار به محدود کردن کالری دریافتی از مواد غذایی می پردازد. این محدودیت کالری باعث می شود که فرد در طی مدت زمانی کوتاه به کاهش وزن خود برسد.

طبیعتا هیچکدام از روش های لاغری مانند رژیم غذایی و ورزش نمی تواند در زمان کوتاه، کاهش وزن را ایجاد کند. اما جراحی چاقی می تواند در مدت زمانی کوتاه علاوه بر کاهش وزن، باعث درمان بیماری ها و عارضه های مرتبط با چاقی مانند بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و … خواهد پرداخت. توصیه می کنیم از صفحه انواع چاقی و اضافه وزن دیدن کنید.

جراحی چاقی دارای روش های متعددی است که هر کدام از آنها مزیت های خاص خود را دارد. اینکه کدام روش جراحی چاقی می تواند برای یک فرد موثرتر باشد، منوط به تشخیص پزشک جراح خواهد بود. ما در ادامه مقاله وگان ها چه میخورند، بصورت خلاصه به بررسی انواع روش های جراحی چاقی می پردازیم:

  • جراحی اسلیو معده

جراحی اسلیو معده از کاربردی ترین انواع جراحی چاقی محسوب می شود و اغلب پزشکان جراح، از این روش برای کاهش وزن استفاده می کنند. در این جراحی نزدیک به 80 درصد حجم معده را از بدن بیمار حذف می کند.

جراحی اسلیو معده
جراحی اسلیو معده

این مقدار کاهش حجم معده باعث کاهش مصرف مواد غذایی خواهد شد و محدودیت کالری را به همراه دارد و در نتیجه باعث کاهش وزن و لاغری می شود. جناب آقای دکتر مهدی سلیمی می تواند راهنمایی های لازم را در خصوص عمل اسلیو معده انجام دهد.

پیشنهاد م یکنیم برای کسب اسلاعات بیشتر در این خصوص مقاله بهترین دکتر اسلیو معده در یزد را مطالعه کنید.

  • عمل بای پس معده

از دیگر روش های کاربردی جراحی چاقی، عمل بای پس معده است. این جراحی در ابتدا معده را به دو بخش بزرگ و کوچک تقسیم می کند و در نهایت بخش بزرگ معده از بدن بیمار خارج خواهد شد.

سپس با هدف کاهش جذب مواد غذایی و کاهش مسیر ورود و خروج مواد غذایی، تغییراتی در روده کوچک اعمال می شود. این تغییرات در کنار هم باعث می شود که فرد بتواند کاهش وزن مناسبی را تجربه کند.

  • عمل بای پس با سوییچ اثنی عشری

از روش های پیچیده جراحی چاقی، عمل بای پس با سویچ اثنی عشری نام دارد. این جراحی ترکیبی از عمل اسلیو معده و عمل بای پس معده است. در ابتدای این جراحی، معده بیش از 80 درصد حجم خود را از دست می دهد.

بعد از آن تغییرات در روده کوچک اعمال می شود. در نهایت کار، کیسه صفرا برای کاهش ترشح هورمون گرسنگی از بدن بیمار حذف خواهد شد. این جراحی منجر به کاهش وزن در مدت زمانی کوتاه خواهد شد.

شما در حال مطالعه مقاله وگان ها چه میخورند می باشید.

  • حلقه گذاری معده

از روش های کم کاربرد جراحی چاقی، حلقه گذاری معده است که در قسمت ابتدایی معده حلقه ای قرار داده میشود. در این روش جراحی ممکن است عوارضی در برخی از افراد دیده شود و به همین دلیل، کمتر مورد استفاده پزشکان جراح قرار خواهد گرفت.

جناب آقای دکتر مهدی سلیمی به عنوان یکی از بهترین متخصصین حوزه جراحی چاقی، می تواند راهنمایی های لازم را در خصوص انواع جراحی چاقی انجام دهد.

نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی یکی از مباحث مربوط به رژیم های غذایی یعنی رژیم وگان ها پرداختیم. رژیم وگان یا همان گیاهخواری از طرفداران زیادی برخوردار است و فواید زیادی را برای بدن دارد.

ما در این مقاله در خصوص اینکه وگان ها چه میخورند، توضیحات کاملی را ارائه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این رژیم غذایی می تواند فواید زیادی برای بدن داشته باشد. از جمله فواید مهم آن، کمک به کنترل وزن و کاهش وزن است.

اما افرادی که دارای شاخص توده بدنی بالایی هستند و از چاقی شدیدی برخوردارند، بایستی از روش های موثرتری برای کاهش وزن استفاده کنند. بهترین روش در این خصوص جراحی چاقی است که ما در انتهای مقاله در خصوص جراحی چاقی و انواع آن توضیحاتی ارائه دادیم.

با این حال شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رژیم غذایی وگان و همچنین دریافت توضیحات کامل در خصوص جراحی چاقی، با یکی از بهترین متخصصین حوزه جراحی چاقی، یعنی جناب آقای دکتر مهدی سلیمی تماس حاصل فرمایید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید