ورزش بعد از عمل لاپاراسکوپی

در این مقاله می خواهیم درباره ورزش بعد از عمل لاپاراسکوپی با شما صحبت کنیم، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510  📞

مقدمه

پس از انجام جراحی لاپاراسکوپی بهتر است به تغذیه خود توجه کنید و طبق گفته های دکتر پیش بروید، یعنی از یک رژیم غذایی اصولی استفاده کنید که مورد تایید پزشکان متخصص باشد.

علاوه بر تغذیه باید به انجام ورزش بعد از عمل لاپاراسکوپی نیز توجه کنید و به انجام فعالیت های ورزشی بپردازید.

مثلا به صورت منظم پیاده روی انجام بدهید. برای شروع می توانید ۱۰دقیقه پیاده روی کنید و در روزهای آینده یک دقیقه به آن اضافه کنید تا در مجموع در طول هفته حدود ۱۵۰دقیقه پیاده روی داشته باشید. در ضمن قدم زدن جزئی از ورزش به شمار نمی آید.

همچنین بهترین زمانی که می توانید بعد از لاپاراسکوپی ورزش کردن را آغاز کنید تقریبا ۶هفته بعد از عمل است.

اما قبل از اینکه در این بازه زمانی قرار بگیرید شایسته است در طول روز تقریبا ۴۵الی ۵۰ دقیقه پیاده روی منظم داشته باشید و همان طور که گفتیم از روزی ۱۰ دقیقه باید شروع کنید تا آسیبی به محل جراحی وارد نشود.

پیشنهاد می کنیم از پست لاپاراسکوپی معده چیست دیدن کنید.

قدم های اساسی در برنامه ورزشی بعد از عمل لاپاراسکوپی چیست؟

قبل از اینکه ورزش کردن را شروع کنید باید اقدامات لازم را برای داشتن یک برنامه ورزشی منظم را انجام بدهید تا به راحتی به ورزش کردن بپردازید که عبارت اند از:

باید یک همراه ورزشی برای خود داشته باشید تا به شما انگیزه لازم برای انجام تمرینات ورزشی را بدهد.

ثبت نام در باشگاه ورزشی میتواند شما را به انجام این کار پایبند تر کند.

اگر قبلا سوار آسانسور می شدید از این پس از پله استفاده نمایید.

زمانی که مجبور هستید با ماشین به محل کار یا جای دیگری بروید، توصیه می کنیم محل پارک ماشین را کمی دور تر از مکان مورد نظر انتخاب کنید تا بتوانید بقیه راه را پیاده طی کنید.

گوش دادن به موسیقی نیز می تواند انگیزه شما را بالا ببرد. پس قادر خواهید بود به موسیقی دلخواه خود گوش بسپارید.

از خلاقیت خود بهره بگیرید و از انجام فعالیت های ورزشی گوناگون نهراسید. مثل ایروبیک، رقص، شنا، بدنسازی، تی آر ایکس و…

از پوشاک ورزشی مناسب استفاده کنید که راحت باشند و شما را برای انجام ورزش ترغیب نمایند.

برای انجام ورزش بهتر است یک ساک ورزشی نیز تهیه کنید و وسایل ورزشی خود را درون آن بگذارید تا بتوانید بعد از انجام کارهای روزمره و یا پایان ساعات کاری به باشگاه مراجعه کرده و طبق برنامه ورزش کنید.

داشتن هدف برای انجام هر اموری لازم است؛ برای ورزش کردن نیز باید هدف داشته باشید، مثلا برای طول یک هفته خود هدف گزاری کنید و با برنامه ریزی صحیح تلاش کنید تا به هدف مورد نظر برسید؛

در پایان هفته برنامه خود را چک کنید

همچنین در پایان هفته برنامه خود را چک کنید اگر همه چیز را تقریبا درست رعایت کرده بودید می توانید هدف دیگری انتخاب کرده و برای هفته بعدی برنامه های جدید بچینید. در ضمن زمانی که به هر کدام از اهداف تان می رسید میتوانید به خودتان هدیه بدهید.

بعد از عمل لاپاراسکوپی ممکن است روحیه شما تضعیف شده باشد، پس همواره به خودتان عشق بورزید و در وهله اول با هدف افزایش سلامتی ورزش کنید و از انجام حرکات لذت ببرید.

گرفتن مربی به شکل خصوصی نیز می تواند بسیار کمک کننده باشد.

زمانی که تقریبا شش ماه از جراحی لاپاراسکوپی گذشت می توانید بدن خود را به یک اندام زیبا و ایده آل تبدیل کنید و از این قدرت به خوبی برخوردار خواهید بود.

شش ماه بعد از عمل قادر خواهید بود از وزنه استفاده کنید و به تدریج فعالیت خود را بیشتر نمایید. همچین کمک گرفتن از مکمل های پروتئینی استفاده کنید که افراد حرفه ای آن ها را به مصرف می رسانند.

آب فراوان بنوشید.

در پایان هفته برنامه خود را چک کنید
در پایان هفته برنامه خود را چک کنید

مهم ترین مربی که باید به سخنان او توجه کنید پزشک جراح تان است؛ بنابراین برنامه ورزشی خود را باید از او دریافت کرده و به مربی باشگاه خود منتقل کنید تا برای انجام صحیح آن به شما کمک کند.

کدام فعالیت های ورزشی بعد از عمل لاپاراسکوپی مفید می باشند؟

کسانی که به انجام ورزش بعد از عمل توجهی ندارند و تنها به رعایت برنامه های غذایی اکتفا می کنند، معمولا پس از زمان کوتاهی به وزن سابق خود باز می گردند. در حالی که در ابتدای رژیم قابلیت این را داشتند که با شتاب بالا وزن خود را پایین بیاورند!

اما همان طور که می دانید در روزهای اولی که از یک رژیم غذایی پیروی می کنید آب بدنتان سریعا کم می شود و بخشی از عضلات شما نیز نابود می شود؛ به همین خاطر احساس می کنید که وزن زیادی را از دست داده اید.

پس باید در کنار رژیم غذایی به ورزش کردن بپردازید و متابولیسم خویش را افزایش بدهید. اما فعالیت های ورزشی که بعد از لاپاراسکوپی مفید هستند عبارت اند از:

  • پیاده روی:

انجام این فعالیت بسیار کمک کننده است و سوخت و ساز بدن را بالا می برد. اما باید دقت کنید که اگر برای کاهش وزن می خواهید این فعالیت را انجام بدهید باید بر روی زمان آن تمرکز کنید؛

پیاده روی:
پیاده روی:

زیرا هر چقدر که پیاده روی خود را طولانی تر کنید قطعا چربی بیشتری از دست می دهید. بنابراین لازم نیست سرعت پیاده روی خود را مدام بالا ببرید، چون تنها با استفاده درست از زمان می توانید از این فعالیت ورزشی برای لاغری بهره بگیرید.

همچنین باید به طور روزانه بخشی از وقت خود را به پیاده روی کردن اختصاص بدهید تا بتوانید تاثیرات چشمگیر آن را مشاهده کنید. پس برای رسیدن به تناسب اندام از پیاده روی به اضافه برنامه غذایی مناسب می توانید استفاده نمایید و از نتیجه آن رضایت کافی داشته باشید. همچنین گفتن این نکته الزامی است که با به کار گیری این شیوه تناسب وزن شما از ماندگاری بیشتری برخوردار خواهد بود.

پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین ورزش برای لاغری را مطالعه کنید.

  • شنا کردن:

اگر می خواهید در کنار راه رفتن و پیاده روی از فعالیت های ورزشی دیگری استفاده کنید، می توانید شنا کردن را امتحان کنید؛ زیرا بعد از پیاده روی در دسته بهترین ورزش ها پس از این جراحی قرار می گیرد.

شنا کردن:
شنا کردن:

کسانی که اضافه وزن زیادی دارند، به گونه ای که به نواحی گوناگون بدن آن ها فشار وارد می شود، می توانند از این ورزش برای بهبود خود کمک بگیرند مثل: فشار بر نقاط مفاصل در ناحیه کمر، ستون فقرات، مفاصل ران و زانو ها.

در این صورت امکان دارد در نواحی گفته شده ساییدگی مفاصل اتفاق بیفتد که خوشایند هیچکس نیست. اما انجام اقداماتی همچون راه رفتن در آب و شنا کردن به صورت متوسط می تواند از خطراتی که در بالا نام بردیم جلوگیری نمایند.

همچنین زمانی که شما داخل آب قرار می گیرید از فشاری که بر روی مفاصل حرکتی شما وارد می شود کاسته خواهد شد؛ زیرا درون آب وزن شما به اندازه حجم بدن کم می شود. بنابراین به عنوان بهترین ورزش بعد از عمل لاپاراسکوپی شنا کردن را به شما توصیه می کنیم.

از روش بهترین متخصص لاپاراسکوپی در تهران دیدن کنید.

انواع حرکات شنا:

حرکت قورباغه ای می تواند یکی از مناسب ترین حرکات برای شما باشد که به تازگی جراحی شده اید؛ زیرا با انجام این حرکت قادر خواهید بود از کلیه ی عضلات خود کار بکشید و تحرک کامل داشته باشید.

البته واضح است که انجام ورزش بعد از عمل لاپاراسکوپی باید به اندازه توانایی بیماران صورت بگیرد، پس هر زمان که احساس کردید توان ادامه دادن ندارید، دقیقا همان جا فعالیت خود را متوقف نمایید و به استراحت بپردازید.

به خاطر داشته باشید که بالا رفتن سرعت نبض و بروز تنگی نفس برای شما مضر است، پس در صورت قرار گرفتن در چنین شرایطی نیز باید همه چیز را متوقف کنید.

برای بهبودی چنین وضعیتی می توانید به طور پیاپی نفس های عمیق بکشید تا تنفس تان به حالت نرمال بازگردد. در ضمن بهتر است در طول هر یک ساعتی که به ورزش کردن می پردازید ۴تا ۵مرتبه نفس کشیدن عمیق را انجام بدهید تا به حالات گفته شده دچار نشوید.

بهترین ورزش برای کاهش وزن خانم ها چیست؟ لطفا برای دریافت پساخ روی لینک فوق کلی

  • دوچرخه سواری:

انجام این ورزش نیز بسیار پرفایده است، البته به شرطی که در اراضی صاف انجام شود، به گونه ای که شیب نداشته باشند و هیچ خودرویی نیز از آن مسیر عبور نکند. معمولا جاده های ییلاقی که در کنار مزرعه ها ساخته شده اند بهترین گزینه ممکن برای شما هستند.

در این ورزش نیز از فشار وارد شده بر مفاصل گوناگون بدن کاسته می شود. این ورزش را می توانید بیشتر از یک ساعت در روز انجام بدهید و سرعت خود را تا مرز ۲۰تا ۲۵کیلومتر در ساعت افزایش بدهید.

دوچرخه سواری:
دوچرخه سواری:
  • دوچرخه ثابت:

نوع دیگری از ورزش دوچرخه سواری است، اما محل آن ثابت است، یعنی هر فرد می تواند در منزل، باشگاه ورزشی و یا محیط های گوناگون از آن استفاده کند، چون در جای خود ثابت است و جزو وسایل ورزشی محبوب می باشد.

این وسیله از چرخ های دارای کنتور برخوردار است، عقربه مخصوص دارد، قدرت رکاب ها را می توان با کمک دستگاه ویژه مربوط به آن تنظیم کرد.

دوچرخه ثابت:
دوچرخه ثابت:

همچنین قادر خواهید بود به آرامی نیروی مکانیکی روی رکاب ها را بیشتر کنید تا دقیقا همانند دوچرخه سواری واقعی شود و به نظر بیاید که از روی تپه ها در حال عبور هستید. افرادی که امکان استفاده از دوچرخه را ندارند می توانند با همین دستگاه به هدف مورد نظر خود برسند.

  • ورزش شکم:

این ورزش گونه ای جدید از حرکت کرانچ است. برای انجام آن باید در ابتدا بنشینید، سپس ران های خود را تا روبه روی شکم بالا بیاورید به طوری که زانوها خمیده باشند و با بالا تنه شما حروف انگلیسی V را به وجود بیاورند.

پس از آن در دستان خود یک دمبل سبک یا توپ طبی قرار بدهید. در همین وضعیت بمانید و سعی کنید دمبل را توپ را در زاویه های گوناگون حرکت بدهید، به عنوان مثال می توانید از چپ به راست و یا بالعکس آن را به حرکت در بیاورید.

ورزش شکم:
ورزش شکم:

انجام این فعالیت در سه بخش ۱۵تایی مناسب است. همچنین ی توانید سه تا چهار روز از هفته خود را به انجام چنین فعالیتی اختصاص بدهید. البته حرکت آسان و بی دردسری است، اما فواید بی نظیری برای شما خواهد داشت.

انجام این حرکت ورزشی فقط برای کسانی که جراحی کرده اند مفید نیست، بلکه افراد زیادی برای تقویت عضلات شکمی خود از آن استفاده می کنند.

چون در کوتاه ترین زمان بهترین نتیجه ممکن را برای ورزشکاران به وجود می آورد و آن ها را برای ادامه ورزش و رسیدن به اندام زیباتر ترغیب می نماید.

در واقع تمامی حرکات ورزشی که در این مقاله برای شما توضیح دادیم برای افراد حرفه ای نیز مجاز است، بنابراین حتی پس از بهبودی کامل هم می توانید به انجام آن ها بپردازید و به یک ورزشکار حرفه ای تبدیل شوید. چرا که هیچ مانعی برای شما وجود نخواهد داشت.

د‌کتر سلیمی:

قطعا انجام حرکات ورزشی بالا را به خوبی بلد هستید و تا کنون حداقل یک بار آن ها را انجام داده اید. اما برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ورزش بعد از عمل لاپاراسکوپی می توانید به شکل حضوری به دکتر سلیمی مراجعه کنید تا حرکات بیشتری را به شما آموزش بدهد و یا در خصوص شدت فعالیت های ورزشی شما را راهنمایی نماید.

دکتر سلیمی پزشکی با تجربه و توانمند هستند و تخصص بالایی در انجام انواع جراحی ها به شیوه لاپاراسکوپی دارند. بنابراین می توانید با خیال راحت به مطب ایشان بروید و راجع به عمل جراحی مورد نظرتان با ایشان مشورت کنید و پس از بررسی های مورد نیاز نوبت جراحی خود را ثبت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله راجع به ورزش بعد از عمل لاپاراسکوپی با شما صحبت کردیم و انواع ورزش های مجاز پس از عمل را به شما معرفی نمودیم، مانند: پیاده روی یا راه رفتن، شنا کردن، دوچرخه سواری با دوچرخه متحرک یا ثابت، ورزش های شکمی.

سخن پایانی
سخن پایانی

البته ممکن است برای انجام چنین فعالیت هایی شرایط لازم را نداشته باشید پزشک جراح تا زمان مشخصی شما را از انجام برخی فعالیت ها منع کند، پس قبل از انجام هر کاری بهتر است با پزشکان متخصص تبادل نظر داشته باشید و از ورزش و تغذیه برای رسیدن به تناسب اندام استفاده کنید.

در انتها توصیه می کنیم از پست دیابت من درمان شد دیدن کنید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید