میزان پروتئین تخم مرغ

میزان پروتئین تخم مرغ به وزن تخم مرغ بستگی دارد. ولی در حالت کلی در حدود 6 تا 6.5 گرم پروتئین در هر تخم مرغ وجود دارد. در ادامه ی مطلب، اطلاعات جامع تری را در خصوص میزان پروتئین تخم مرغ ارائه خواهیم داد. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

تخم مرغ به عنوان یکی از منابع غذایی بسیار رایج و محبوب، دارای ارزش غذایی بالایی است. یکی از نکات مهم در مورد تخم مرغ، میزان پروتئین غنی است که در آن وجود دارد.

پروتئین‌ ها یکی از اجزای اساسی در تشکیل سلول ‌ها، عضلات، آنزیم ‌ها و هورمون‌ ها هستند و برای ساخت و نگهداری و ترمیم بافت‌ ها ضروری هستند. تخم مرغ یکی از منابع با کیفیت برای پروتئین است که حاوی طیف وسیعی از اسیدهای آمینه ضروری برای بدن است.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که تنها یک عدد سفیده تخم مرغ، حدود 3.6 گرم پروتئین دارد که معادل 14٪ از مقدار روزانه توصیه شده پروتئین برای بزرگسالان است. در این حالت، با مصرف تخم مرغ می‌توانید به مدت طولانی تر احساس سیری کنید و کمک کنید تا به طور کلی مصرف اضافی کالری کاهش یابد.

علاوه بر این، پروتئین تخم مرغ می‌تواند در کنترل و کاهش وزن مفید باشد و به دلیل محتوای ناچیز کربوهیدرات، منبعی مناسب از پروتئین برای رژیم های کم کربوهیدراتی باشد.

با توجه به این مطالب مهم، دریافت پروتئین تخم مرغ به عنوان یکی از انتخاب های سالم و موثر برای سفره صبحانه می تواند مفید باشد.

توصیه می کنیم از صفحه رژیم سه روزه تخم مرغ دیدن کنید.

لطفا از پست پروتئین مرغ دیدن کنید.

میزان پروتئین تخم مرغ چقدر است؟

میزان پروتئین موجود در یک تخم مرغ معمولاً حدود 6 گرم است. اما این مقدار می تواند بسته به اندازه تخم مرغ و نوع مرغ که تخم دریافت شده است، متغیر باشد.

میزان پروتئین تخم مرغ چقدر است؟
میزان پروتئین تخم مرغ چقدر است؟

میزان پروتئین تخم مرغ در کدام قسمت آن بیشتر است؟

میزان پروتئین تخم مرغ بیشتر در سفیده آن قرار دارد. در حقیقت، سفیده تخم مرغ حاوی اکثر پروتئین ها بوده و در حدود 3.6 گرم پروتئین در هر عدد سفیده وجود دارد. به عنوان مقایسه، زرده تخم مرغ دارای مقدار پروتئین کمتری است و در حدود 2.7 گرم پروتئین در هر عدد زرده تخم مرغ وجود دارد.

میزان پروتئین سفیده و زرده تخم مرغ

همان طور که اشاره شد، میزان پروتئین تخم مرغ بیشتر در سفیده یافت می شود. تقریباً ۶۰٪ تا ۶۲٪ از کل پروتئین تخم‌ مرغ در سفیده قرار دارد و ۳۸٪ تا ۴۰٪ پروتئین در زرده یافت می‌شود.

میزان پروتئین سفیده و زرده تخم مرغ
میزان پروتئین سفیده و زرده تخم مرغ

هر سفیده تخم‌ مرغ حاوی حدود ۳٫۶ گرم پروتئین است و حدود ۱۷ کیلو کالری انرژی دارد. از طرف دیگر، هر زرده تخم ‌مرغ شامل حدود 2.7 گرم پروتئین و حدود ۵۵ کیلو کالری انرژی است.

در نتیجه، اگر در جست و جوی مقدار بیشتری پروتئین باشید، مصرف سفیده تخم‌ مرغ را در نظر بگیرید. اما زرده نیز دارای مقدار قابل توجهی پروتئین است و همچنین دارای فسفر، کلسیم، آهن و ویتامین ‌های مختلف می‌باشد.

تاثیر میزان پروتئین تخم مرغ در مدیریت وزن

میزان پروتئین موجود در تخم مرغ می‌تواند در مدیریت وزن موثر باشد. پروتئین های تخم مرغ اشباع کننده هستند و ممکن است باعث افزایش احساس سیری در مدت زمان بیشتری شوند.

تاثیر میزان پروتئین تخم مرغ در مدیریت وزن
تاثیر میزان پروتئین تخم مرغ در مدیریت وزن

این موضوع به معنای این است که خوردن تخم مرغ ممکن است کمک کند که کمتر غذا بخورید و از مصرف کالری های اضافی جلوگیری کنید. همچنین، پروتئین تخم مرغ می‌تواند سطح انرژی را در بدن بالا ببرد و به حفظ عضلات کمک کند.

این نکته نیز به معنای این است که بیشتر چربی بدن سوخته می‌شود و وزن کاهش می‌یابد.

هرچند، تنها مصرف پروتئین تخم مرغ کفایت نمی‌کند و در مدیریت وزن، عوامل دیگری مانند میزان مواد مغذی مصرف شده و نوع فعالیت فیزیکی نیز مهم است.

به همین دلیل بهتر است رژیم غذایی خود را تنوع بخشیده و در کنار مصرف تخم مرغ، سایر منابع پروتئینی سالم مانند ماهی، گوشت های سفید و سویا را نیز در نظر بگیرید.

همچنین، همیشه بهتر است با متخصص تغذیه مشورت کنید تا برنامه غذایی مخصوص خود را برای مدیریت وزن ایجاد کنید.

میزان پروتئین تخم مرغ و استفاده از آن در بدنسازی

تخم مرغ یکی از منابع غنی پروتئین است که در بدنسازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروتئین ‌ها از جمله مواد غذایی حیاتی هستند که برای ساخت و ترمیم عضلات، بافت ‌های بدن و تولید هورمون‌ ها و آنزیم‌ ها لازم است.

پروتئین تخم مرغ حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است که برای ساخت عضلات و بافت ‌های بدن لازم هستند. هر تخم مرغ حاوی حدود 6 گرم پروتئین است که شامل اسید آسپاراژین، اسید گلوتامین، لوسین، والین، ایزولوسین و سایر اسیدهای آمینه است.

بدنسازان به دلیل نیاز بالای خود به پروتئین، به منظور رشد عضلات و بهبود قابلیت هضم پروتئین، اغلب تخم مرغ را در رژیم غذایی خود جایگزین می‌کنند. مصرف تخم مرغ به عنوان یک منبع پروتئین باعث افزایش سطح اسید آمینه لوسین در بدن می‌شود که نقش مهمی در ساخت و ترمیم عضلات دارد.

علاوه بر این، تخم مرغ حاوی ویتامین‌ های  A، D، E  و B12 است که نقش مهمی در سلامت عضلات و استحکام استخوان‌ها دارند. علاوه بر موارد یاد شده، آهن، روی و سلنیوم نیز در تخم مرغ یافت می‌شود که به حفظ سلامت عضلات و بهبود عملکرد بدن کمک می‌کند.

میزان پروتئین تخم مرغ و استفاده از آن در بدنسازی
میزان پروتئین تخم مرغ و استفاده از آن در بدنسازی

با این حال، باید توجه داشت که تخم مرغ همچنان چربی نیز دارد. بنابراین، در صورت استفاده از تخم مرغ به عنوان منبع پروتئین در رژیم غذایی خود، بهتر است با رعایت تعادل مناسب با سایر منابع پروتئین (مانند گوشت قرمز، ماهی و سویا) و کنترل مقدار مصرف چربی آن را مصرف کنید.

لطفا از پست طرز تهیه مرغ رژیمی دیدن کنید.

خواص پروتئین تخم مرغ

پروتئین تخم مرغ یک منبع غنی از مواد مغذی است که شامل انواع مختلفی از اسیدهای آمینه است. خواص پروتئین تخم مرغ عبارتند از:

  1. ساختار سلولی:

پروتئین‌ های تخم مرغ در ساختار و عملکرد سلول‌ ها نقش دارند. آنها به عنوان ساختارهای سلولی عمل کرده و در رشد و تجدید سلول‌ ها نقش دارند.

  1. رشد و ترمیم بافت:

پروتئین ‌های تخم مرغ برای رشد و ترمیم بافت‌ های بدن لازم هستند. آنها به عضلات، استخوان ‌ها، پوست و بافت ‌های دیگر کمک می‌کنند.

  1. قابلیت جذب:

پروتئین‌ های تخم مرغ قابل جذب بوده و به راحتی در گوارش هضم می‌شوند. این خصوصیت باعث شده است که پروتئین تخم مرغ به عنوان یک منبع غذایی با ارزش برای بدن شناخته شود.

  1. ساختار عضلات:

پروتئین ‌های تخم مرغ نقش مهمی در ساختار و عملکرد عضلات دارند. آنها به عضلات انرژی می‌دهند و در حفظ قوت و استقامت عضلات نقش دارند.

  1. ساختار استخوان ‌ها:

پروتئین ‌های تخم مرغ نقش مهمی در ساختار و قوام استخوان ‌ها دارند. آنها به استحکام و سلامت استخوان ‌ها کمک می‌کنند.

  1. حفظ سطح قندهای خون:

پروتئین تخم مرغ به علت عدم وجود قندهای خالص، تأثیر کمی بر سطح قندهای خون دارد و برای کسانی مناسب است که نیاز به کاهش قندهای خون دارند.

  1. افزایش اشباع:

پروتئین تخم مرغ باعث افزایش اشباع در بدن می‌شود و به کسانی که می‌خواهند وزن خود را کنترل کنند، می تواند کمک کننده باشد.

بهترین زمان برای دریافت پروتئین تخم مرغ

بهترین زمان برای دریافت پروتئین تخم مرغ، در حقیقت به عادات و نیازهای هر فرد بستگی دارد. با این حال، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که صبحانه شامل پروتئین تخم مرغ می‌تواند مفید باشد.

بهترین زمان برای دریافت پروتئین تخم مرغ
بهترین زمان برای دریافت پروتئین تخم مرغ

صبحانه با پروتئین های کیفیت بالا مانند تخم مرغ می تواند به شما کمک کند تا لاغری را حفظ کنید و احساس سیری و اشباع بیشتری داشته باشید. همچنین، پروتئین تخم مرغ می تواند در تنظیم سطح قند خون کمک کند و به کنترل قند خون در اثر تاثیرات مثبت نیمروز بیشتر کمک کند.

بنابراین، دریافت پروتئین تخم مرغ در صبحانه می تواند یک انتخاب خوب باشد. با این حال، می توانید در طول روز یا هر زمان دیگری بسته به سبک زندگی و نیازهای خودتان، از تخم مرغ برای تامین پروتئین استفاده کنید.

آیا پروتئین تخم مرغ برای کاهش وزن مفید است؟

بله؛ پروتئین تخم مرغ می‌تواند در فرآیند کاهش وزن مفید باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف خوراکی حاوی پروتئین تخم مرغ در هنگام صبحانه ممکن است منجر به احساس سیری بیشتر و کاهش مصرف کلی کالری در طول روز شود.

این عملکرد به این معناست که با خوردن تخم مرغ در صبحانه، می توانید به مدت طولانی تر احساس سیری کنید و از خوردن میان وعده های ناسالم و خوردن بیش از حد جلوگیری کنید.

همچنین، پروتئین تخم مرغ می‌تواند سطح اشباع و احساس سیری را افزایش داده و چربی‌ های بیشتری را از بدن سوزانده و از انباشته شدن آنها جلوگیری کند.

آیا دریافت پروتئین تخم مرغ به صورت روزانه اشکال دارد؟

به طور کلی، دریافت پروتئین تخم مرغ به صورت روزانه اشکالی ندارد. تخم مرغ منبع عالی از پروتئین است و حاوی اسیدهای آمینه ضروری برای ساخت و نگهداری بافت ‌های بدن است.

همچنین، تخم مرغ حاوی ویتامین‌های  A، D، E و گروه  B، مواد معدنی مانند سلنیوم و روی، کولین و لوتئین است.

با این حال، همانند هر نوع غذای دیگر، تنوع در منابع پروتئین بسیار مهم است. بنابراین، بهتر است که در برنامه غذایی خود از منابع دیگر پروتئین نظیر گوشت قرمز، ماهی، لبنیات و حبوبات نیز استفاده کنید.

آیا دریافت روزانه پروتئین تخم مرغ، ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؟

تا کنون مطالعات متعددی در مورد ارتباط بین مصرف روزانه تخم مرغ و ریسک سرطان سینه انجام شده است. اما نتایج این مطالعات تناقض دارند و هنوز نمی‌توان گفت که آیا دریافت روزانه پروتئین تخم مرغ، ریسک سرطان سینه را کاهش می‌دهد یا خیر.

برای دستیابی به نتایج قطعی‌تر، نیاز به انجام تحقیقات بیشتر و دقیق‌تر است. همچنین، در کل، عوامل دیگر نظیر ژنتیک، عادات غذایی کلی، فعالیت بدنی و عوامل زمینه‌ای دیگر، نقش قابل توجهی در خطر ابتلا به سرطان سینه دارند.

سخن پایانی

در پایان، میزان پروتئین تخم مرغ یکی از جنبه ‌های مهم و ضروری در تغذیه سالم و متعادل است. تخم مرغ به عنوان یک منبع غنی از پروتئین، حاوی انواع اسیدهای آمینه ضروری برای ساخت و نگهداری بافت ‌های بدن است.

همچنین، پروتئین‌ های موجود در تخم مرغ دارای اثرات فوق‌العاده بر رشد و تقویت عضلات، بهبود سلامت استخوان ‌ها و حفظ سطح قند خون هستند.

با توجه به این که پروتئین ‌ها نقش زیادی در فعالیت سلول‌ ها، بازسازی بافت ‌ها و تولید هورمون ‌ها دارند، مصرف مناسب پروتئین تخم مرغ به عنوان یک منبع غذایی کامل و کافی، بسیار حائز اهمیت است. همچنین پروتئین تخم مرغ دارای قابلیت هضم و جذب بالاست که باعث می‌شود بدن به راحتی از آن استفاده کند.

بنابراین، در تغذیه روزانه خود حتما باید به میزان مصرف پروتئین تخم مرغ توجه کرده و آن را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید. با این که تخم مرغ حاوی چربی نیز می باشد، اما با تعادل مناسب و در کنار یک رژیم غذایی سالم، مصرف منظم آن به عنوان یک منبع پروتئین با ارزش و مغذی، به سلامت عمومی شما کمک خواهد کرد.

پس به خاطر داشته باشید که پروتئین تخم مرغ، یک منبع غذایی قدرتمند است که باید در رژیم غذایی شما جای داشته باشد. همچنین، همواره به نکات بهداشتی و سلامت خود توجه کنید و قبل از تغییرات بزرگ در رژیم غذایی خود، با متخصص تغذیه مشورت کنید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید