محاسبه bmi قبل از عمل اسلیو معده

در این مقاله سعی می کنیم به این سؤال پاسخ بدهیم که محاسبه bmi قبل از عمل اسلیو معده چگونه انجام می شود؟

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510  📞

یکی از اختلالات نسبتاً پیچیده در جوامع امروزی معضل اضافه وزن و چاقی است. در واقع این مشکل تنها باعث نارضایتی در ظاهر افراد نمی شود بلکه افزایش وزن، افراد را در معرض انواع بیماری های خطرناک  قرار می دهد و به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل در کاهش طول عمر افراد بشمار می‌ رود.

در برخی از افراد اضافه وزن آن ها از طریق روش هایی مانند برنامه غذایی و افزایش فعالیت های بدنی کاهش می یابد. ولی در دسته دیگری از بیماران به دلیل ابتلا به چاقی مفرط، شاخص توده بدنی آن ها بسیار زیاد است.

به طوریکه فقط با کمک روش های جراحی مانند جراحی اسلیو معده می ‌توانند به اندام نرمال دست یابند. پرسشی که ممکن است ذهن بیشتر شما خوانندگان عزیز را درگیر نماید این است که چرا محاسبه bmi قبل از عمل اسلیو معده ضروری است؟

در مقاله پیش روی تصمیم داریم به پرسش های مطرح شده به صورت علمی و دقیق پاسخ دهیم. همچنین پیرامون کمترین وزنی که بیماران می ‌توانند تحت جراحی لاغری قرار بگیرند، مطالبی را بیان می کنیم.

به عنوان مقدمه باید به این موضوع اشاره نماییم که محاسبه بی ام آی معیار و ملاک بسیار مناسب و استانداردی به منظور کنترل وزن در همه افراد می باشد. همین طور سال های متمادی است که متخصصان جراحی چاقی از این ابزار به منظور تعیین مناسب ترین کاندید عمل جراحی چاقی استفاده می نمایند.

ایشان از طریق تخمین شاخص توده بدنی برای افراد و یافتن محدوده آن تعیین می ‌کنند که کدام یک از افراد می توانند از تمام نتایج موفقیت آمیز جراحی های چاقی بهره‌ مند شوند.

پیشنهاد می کنیم از پست بی ام آی 40 دیدن کنید.

آیا می دانید محاسبه bmi قبل از عمل اسلیو معده چگونه انجام می شود؟

شاخص توده بدنی به محاسبه سطح بافت و میزان توده های چربی موجود در بدن افراد مطابق با سه عامل اساسی جنسیت، قد و وزن بی ام آی می گویند. لازم به ذکر است که بی ام آی یکی از اصلی ترین ابزارها به منظور انتخاب افراد به عنوان یک کاندید مناسب جهت انجام جراحی چاقی بشمار می رود.

آیا می دانید محاسبه bmi قبل از عمل اسلیو معده چگونه انجام می شود؟
آیا می دانید محاسبه bmi قبل از عمل اسلیو معده چگونه انجام می شود؟

جهت انجام جراحی اسلیو معده می بایست بی ام آی افراد زیادتر از عدد ۴۰ و یا بالاتر از ۳۵ و به همراه بیماری های زمینه ای وابسته به چاقی از قبیل آرتروز، فشار خون بالا، آپنه انسدادی خواب و غیره باشد.

محاسبه شاخص توده بدنی کار ساده ای است. جهت محاسبه این شاخص تنها لازم است افراد قد و وزن خود را اندازه گیری نموده و در فرمول استانداردی که جهت محاسبه این معیار در نظر گرفته شده است، قرار دهند.

در نتیجه با توجه به تخمین شاخص توده بدنی به وسیله به کارگیری این فرمول محاسبه bmi، پزشکان و همین طور افراد دیگر می ‌توانند، تعیین کنند که آیا کاندید مناسبی جهت انجام جراحی چاقی محسوب خواهند شد یا خیر؟

ملاک گزینش وزن مناسب جهت انجام جراحی اسلیو معده و سایر جراحی های لاغری

همچنین ملاک گزینش وزن مناسب جهت انجام جراحی اسلیو معده و سایر جراحی های لاغری ‏bmi است.

به صورت کلی چنانچه افراد دارای یک مورد از فاکتورهای زیر باشند به عنوان کاندید مناسب جهت انجام جراحی چاقی انتخاب خواهند شد:

  • برخورداری از بی ام آی بالاتر از ۴۰
  • برخورداری از بی ام های بالاتر از ۳۵ و ابتلا به بیماری های وابسته به چاقی که مهمترین آن ها دیابت نوع ۲ و پرفشاری خون است.
  • عدم موفقیت در پیروی از برنامه های تغذیه ای مختلف
  • عدم توانایی جسمی به منظور انجام حرکات ورزشی به صورت منظم و مداوم

مناسب ترین جراحی کاهش وزن برای افرادی که دارای بی ام آی پایین می باشند چیست؟

سازمان های بهداشتی و مراکز تحقیقاتی معتبر در سراسر دنیا معتقد هستند که مناسب ترین نوع جراحی چاقی برای افرادی که شاخص توده بدنی یا bmi آن ها اعدادی بین ۳۰ الی ۳۵ می باشد، جراحی اسلیو معده، جراحی بای پس معده و جراحی باندینگ معده است.

پیرامون همین موضوع روی افرادی که شاخص توده بدنی آن ها ما بین ۳۰ الی ۳۵ بوده و تحت جراحی چاقی قرار گرفته بودند، صورت گرفت که حاصل آن به صورت زیر می باشد:

مناسب ترین جراحی کاهش وزن برای افرادی که دارای بی ام آی پایین می باشند چیست؟
مناسب ترین جراحی کاهش وزن برای افرادی که دارای بی ام آی پایین می باشند چیست؟

طی یک پژوهش پنج ساله که روی تعداد حدود ۵۴۰ بیمار که بی ام آی آن ها اعدادی مابین ۳۰ الی ۳۵ بود و سابقه جراحی اسلیو معده با تکنیک لاپاراسکوپی را داشتند، صورت گرفت این پژوهش دارای نتایج نسبتاً فوق العاده ای بود و مشخص شد اسلیو معده برای این بیماران تأثیر گذار بوده و آن ها توانسته اند از تمام تأثیرات موفقیت آمیز این نوع جراحی بهره ‌مند شوند.

نتیجه پژوهش دیگری که روی افرادی که تحت جراحی بای پس معده و اسلیو معده قرار گرفته بودند، حاکی از آن بود که پس از جراحی بی ام آی این افراد علاوه بر اینکه کمتر شده، بلکه اکثر بیماری های زمینه ای و مشکلات مرتبط با چاقی از قبیل دیابت نوع دو و فشار خون بالا به صورت کامل درمان شده اند.

یک پژوهش علمی دیگر روی افرادی که دارای اضافه وزن کم و بیماری دیابت نوع ۲ بودند، انجام شد که نتایج نشان داد حدود ۸۸ درصد از این افراد بدون ابتلا به هیچ گونه عوارضی،  موفق شده بودند به طور کامل دیابت نوع ۲ خود را درمان نمایند.

توصیه می کنیم از صفحه روش محاسبه بی ام آی دیدن کنید.

جراحی اسلیو معده چیست؟

جراحی اسلیو معده از بهترین تکنیک های جراحی لاغری با درصد موفقیت بسیار زیادی است زیرا تاکنون بیش از ۹۵ درصد از افرادی که به طور تخصصی به منظور درمان چاقی مفرط تحت انجام این جراحی قرار گرفته اند  نتایج مطلوب را کسب کرده اند.

جراحی اسلیو معده چیست؟
جراحی اسلیو معده چیست؟

اصلی ترین هدفی که از انجام جراحی اسلیو معده به دست می آید کم شدن ظرفیت معده به اندازه‌ای است که برای بدن بیمار مضر نمی باشد و همراه با آن سطح اشتهای افراد به میزان زیادی کاهش می یابد به نحوی که بیماران با استفاده از مواد خوراکی کم می توانند در محدوده های زمانی معین شده به تناسب اندام و کاهش وزن دست یابند.

جراحی اسلیو معده به علت برخورداری از ظرافت بسیار بالا و همین طور وجود خطرپذیری اندک در نحوه انجام عمل، می بایست به وسیله جراح متخصص و با تجربه صورت پذیرد تا خطر رخ دادن عوارض این جراحی تا حد زیادی کم تر شود.

یکی از پزشکان متخصصی که دارای تبحر و مهارت بسیار فراوانی در انجام جراحی های لاغری علی الخصوص جراحی اسلیو معده می باشد، جناب دکتر سلیمی است. بهترین دکتر اسلیو معده تهران پس از معاینه و ارزیابی شرایط افراد، با توجه به شاخص توده بدنی و دیگر ابزارهای تشخیصی موجود، در مورد انجام جراحی اسلیو معده یا سایر تکنیک های جراحی، تصمیم گیری می نمایند.

شاخص توده بدنی یا BMI چیست ؟

چنانچه می خواهید جراحی اسلیو معده را به منظور لاغری انتخاب نمایید، می بایست یک معیار علمی و دقیق به منظور ارزیابی میزان وزن اضافه خود و حتی کمبود وزن در اختیار داشته باشید.

مناسب ترین و کارآمد ترین شاخص بی ام آی است. در واقع شاخص توده بدنی  ابزاری دقیق به منظور سنجش میزان چربی بدن و همین طور تناسب اندام بر اساس نسبت وزن به قد فرد می باشد و در اغلب موارد در مورد افراد در رده سنی بالاتر از بیست سال در دو گروه خانم ها و آقایان، دارای درجه اعتبار بسیار بالایی است.

شاخص توده بدنی یا BMI چیست ؟
شاخص توده بدنی یا BMI چیست ؟

به طور کلی می بایست بگوییم که شاخص توده بدنی مقدار چاقی را مورد ارزیابی و بررسی قرار نمی دهد؛ بلکه ابزاری مناسب و مطلوب است تا به این وسیله سلامت وزن افراد بر پایه قد آن ها مورد سنجش قرار بگیرد.

آیا می دانید محاسبه BMI نوجوانان قبل از عمل اسلیو معده چگونه انجام می شود؟

چنانچه کودکان و نوجوانان به چاقی مرضی مبتلا باشند و در حین حال با پیروی از رژیم های غذایی استاندارد، انجام حرکات ورزشی مداوم و ایجاد تغییر در سبک زندگی موفق به لاغری و تناسب اندام نشده باشند، با توجه به شرایط آن ها و با صلاحدید پزشک و انجام بررسی های لازم، جراحی چاقی به عنوان ایمن ترین گزینه برای این گروه از افراد شناخته می شود. یکی از ارزیابی های مهم در این زمینه محاسبه bmi قبل از جراحی معده می باشد.

از آنجایی که کودکان و نوجوانان از حجم عضلات بسیار کمی در مقایسه با بزرگسالان برخوردار می باشند، به همین دلیل توده بدنی آن ها از بزرگسالان کمتر می باشد.

آیا می دانید محاسبه BMI نوجوانان قبل از عمل اسلیو معده چگونه انجام می شود؟
آیا می دانید محاسبه BMI نوجوانان قبل از عمل اسلیو معده چگونه انجام می شود؟

به این مفهوم که چنانچه متخصص جراحی بخواهد از همان تحلیل عادی و فرمول bmi در مورد این افراد نیز انجام دهد، مسلماً به اعدادی غیر منطقی و نادرست دست میابد. پس با این وجود چگونه می توان بی ام آی کودکان را قبل از عمل اسلیو معده محاسبه نمود؟

تعدادی از پزشکان متخصص اضافه نمودن پارامترهایی از قبیل جنسیت و سن را جهت محاسبه شاخص توده بدنی کودکان توصیه می نمایند. در همین زمینه سازمان پیشگیری و کنترل در ایالت متحده آمریکا یک ابزار مفید به منظور محاسبه شاخص توده بدنی نوجوانان و کودکانی که در محدوده سنی ۲ تا ۱۹ سال قرار دارند، ارائه داده است.

این شاخص با ارزیابی جنسیت و سن همراه با وزن و قد، تحلیل و محاسبه کامل و دقیقی را از توده بدنی کودکان و نوجوانان قبل از انجام جراحی اسلیو معده و سایر جراحی های لاغری ارائه می نماید.

آیا محاسبه BMI زنان و مردان بالغ قبل از عمل اسلیو معده با یکدیگر متفاوت است؟

همان گونه که در قسمت های قبلی خدمت شما خوانندگان محترم بیان نمودیم، زنان و مردان بزرگسال که در سنین بیشتر از ۲۰ سال قرار دارند، از نظر توده بدنی اختلاف زیادی با یکدیگر نداشته و به همین دلیل شاخص توده بدنی آن ها قبل از جراحی اسلیو معده از طریق همان فرمول اولیه و بدون هیچ گونه تغییری تخمین زده می شود.

البته چنانچه بخواهیم به صورت دقیق تر نتایج حاصل از محاسبه محاسبه بی ام آی زنان و مردانی که در سنین مشابهی قرار دا شده و از وزن و قد یکسانی برخوردار می باشند را تحلیل نمایید نتایج کمی تغییر می کند

در در تعدادی از از منابع پزشکی و علمی بازه شاخص توده بدنی وزن نرمال چاقی و اضافه وزن بانوان تقریباً یک واحد پایین تر از همان بازه مورد نظر در مورد مردان می باشد

آیا محاسبه BMI زنان و مردان بالغ قبل از عمل اسلیو معده با یکدیگر متفاوت است؟
آیا محاسبه BMI زنان و مردان بالغ قبل از عمل اسلیو معده با یکدیگر متفاوت است؟

اگر بخواهیم به صورت واضح تر به بیان این تفاوت بپردازیم باید بگوییم که چنانچه بی ام آی نرمال مردان در حدود ۱۹ تا ۲۵ تعیین شده باشد شاخص توده بدنی بانوان با وزن نرمال بین ۱۸ تا ۲۴ می باشد.

به به طور کلی چنانچه مردان با دارا بودن از BMI ۲۴ جزء افرادی دسته بندی شوند که از تناسب میان قد و وزن برخوردار هستند در مقابل بانوانی که دارای بی ام آی ۲۴ هستند جزء افرادی قرار می گیرند که از اضافه وزن اندکی برخوردار می باشند.

آیا نوع استخوان بندی افراد در محاسبه bmi قبل از عمل اسلیو معده تأثیر گذار است؟

در فرمول شاخص توده بدنی جایگاهی به منظور اختلاف های فیزیکی و ساختاری در اندام افراد، نوع استخوان بندی، حجم عضلات و غیره وجود ندارد.

به عنوان نمونه چنانچه فردی که به صورت حرفه ای ورزش کشتی را پیگیری می نماید و جزء کشتی گیران سنگین وزن دسته بندی می شود، از فرمول bmi استفاده نماید نتایج حاصل از محاسبه، این فرد را جزء گروه افرادی که دارای اضافه وزن هستند دسته بندی می نماید.

اما واقعیت این گونه نیست و حجم زیادی از توده بدنی این فرد از ماهیچه ها تشکیل شده است. عمده ترین ایراد فرمول شاخص توده بدنی، لحاظ نکردن توده عضلانی افراد می باشد.

چنانچه افراد مخصوصاً ورزشکاران حرفه ای و بدنسازان تصمیم دارند با در نظر گرفتن نوع استخوان بندی، شاخص توده بدنی خود را محاسبه کنند، می بایست از ابزارها و معیارهای دیگری مانند شاخص توده چربی یا RFM استفاده کنند.

آیا می دانید شروط لازم برای انجام جراحی لاغری اسلیو معده چیست؟

به منظور اینکه افراد تحت جراحی های لاغری مخصوصاً جراحی اسلیو معده قرار بگیرند، باید از شروط ویژه ‌ای برخوردار باشند. به این مفهوم که همه افراد کاندید مناسبی به منظور جراحی چاقی نیستند. تعدادی از اصلی ترین و عمده ترین شرایط انجام عمل اسلیو معده شامل موارد زیر می شود:

آیا می دانید شروط لازم برای انجام جراحی لاغری اسلیو معده چیست؟
آیا می دانید شروط لازم برای انجام جراحی لاغری اسلیو معده چیست؟
  1. بیماران باید بیشتر از ۴۰ کیلوگرم اضافه وزن داشته باشند

نخستین و اصلی ترین شرط لازم به منظور انجام جراحی اسلیو معده این است که بیماران باید بسیار چاق باشند. در واقع این افراد جزء بیماران مبتلا به چاقی مفرط دسته بندی می شوند. افرادی که حداقل ۴۵ کیلوگرم اضافه وزن داشته باشند به عنوان کاندید مناسبی برای جراحی چاقی محسوب می شوند.

  1. بی ام آی ۴۰ و بیشتر از آن

قطعاً مهمترین شرط لازم به منظور انجام جراحی اسلیو معده نتیجه محاسبه شاخص توده بدنی می باشد. همان طور که در ابتدای مقاله محاسبه bmi قبل از عمل اسلیو، بیان نمودیم، این شاخص با کمک مقدار دقیق وزن و قد افراد محاسبه می شود.

چنانچه بی ام آی بیماران عدد ۴۰ یا بالاتر از آن باشد به این مفهوم است که ایشان گزینه مناسبی به منظور جراحی اسلیو معده می باشند.

  1. شاخص توده بدنی ۳۵ یا بیشتر همراه با ابتلا به بیماری های زمینه ای و مشکلات وابسته به چاقی

بیمارانی که بی ام آی آن ها کمتر از عدد ۴۰ تخمین زده می شود، ولی با برخورداری از برخی فاکتورها باز هم گزینه مناسبی برای انجام جراحی اسلیو بشمار می روند. افرادی که BMI آن ها ۳۵ و بیشتر است و همراه با آن دچار بیماری های زمینه ای و مشکلات وابسته به چاقی هستند هم می ‌توانند تحت جراحی لاغری قرار بگیرند.

  1. افراد در سنین ما بین ۱۸الی ۶۰ سال

همواره این پرسش برای بیشتر افراد به وجود می آید که بهترین سن به منظور انجام جراحی اسلیو معده چیست؟

برای پاسخ به این پرسش باید بگویم که مراکز علمی معتبر در سراسر جهان بهترین سن برای انجام جراحی های لاغری را حداقل ۱۸ سال و حداکثر ۶۰ سال تعیین کرده ‌اند. در نتیجه مورد دیگر از شروط لازم به منظور بهره مندی از نتایج موفقیت آمیز جراحی های لاغری این است که افراد در بازه سنی مناسب قرار داشته باشند.

  1. سابقه اقدامات ناموفق و بی نتیجه به منظور کاهش وزن

افزون بر مواردی که ذکر نمودیم، افرادی که تصمیم به انجام جراحی اسلیو معده دارند، می بایست به منظور کاهش وزن راه های مختلفی را امتحان کرده باشند. به عنوان نمونه برنامه های غذایی گوناگون، حرکات ورزشی، استفاده از داروها و غیره را آزمایش کرده ولی نتایج موفقیت ‌آمیزی را بدست نیاورده باشند.

  1. برخورداری از شرایط ویژه

چنانچه فردی دارای bmi ما بین ۳۰ تا ۳۵ بوده ولی مبتلا به یک عارضه جدی است که با صلاحدید پزشک متخصص بعد از جراحی اسلیو معده به طور کامل بهبود می یابد هم می تواند گزینه مناسبی جهت انجام این نوع جراحی باشد.

جمع بندی

هدف ما از گردآوری این مقاله با موضوع محاسبه bmi قبل از عمل اسلیو معده، ارائه مطالب علمی پیرامون موضوع شاخص توده بدنی و جراحی اسلیو معده می باشد.

جمع بندی
جمع بندی

همان گونه که با مطالعه این مطلب به آن پی بردید، افرادی که تصمیم دارند تحت جراحی معده قرار گیرند در مرحله نخست می بایست از شاخص توده بدنی لازم برخوردار باشند.

این موضوع باید پس از مشورت با پزشکان متخصص و ماهر مانند دکتر سلیمی تعیین شود. چراکه در نهایت این پزشک است که به افراد می گوید که گزینه مناسبی برای انجام جراحی اسلیو معده هستند یا خیر.

امیدواریم توانسته باشیم به وسیله ی این مقاله اطلاعات ضروری را در رابطه با محاسبه شاخص توده بدنی جهت انجام عمل لاغری اسلیو در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهیم.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید