لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست

با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست آشنا شوید.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510 📞

سرطان روده بزرگ، دومین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده است. حذف سرطان، بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان است که در نقاط دور و یا چندین قسمت بدن گسترش نیافته است. روش جراحی معمولی شامل باز شدن لگن و یا شکم برای دسترسی به روده بزرگ است.

اگر ساکن شهر تهران هستید برای درمان جراحی لاپاراسکوپی و فهمیدن هزینه های درمان پیشنهاد می کنیم پست هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران را مشاهده کنید.

مقدمه

لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست
لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست

اگر شما مبتلا به سرطان روده بزرگ هستید و تیم مراقبت های بهداشتی شما آن را تشخیص داده است که شما برای برداشتن کامل یا جزئی روده بزرگ (کولکتومی) یا یک روش جراحی با حداقل تهاجم لاپارسکوپی روده بزرگ کاندید هستید، احتمالاً شما باید برای درمان خود اقدام کنید.

به طور خاص، ممکن است بخواهید بدانید که روش لاپارسکوپی روده بزرگ چیست و شامل چه مواردی است که باید در ادامه مطلب آن را دنبال کنید.

لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست
لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست

لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست

جراحی لاپاراسکوپی روده بزرگ شامل پروسه ای است که طی جراحی قسمتی از روده توسط جراحان متخصص برای معالجه تومورهای بدخیم و همچنین خوش خیم حذف می شود.

آن چه در این نوشتار پزشکی، مورد ارزیابی قرار می گیرد:

1- بررسی روش لاپارسکوپی روده بزرگ چگونه است؟

2- انجام روش لاپاراسکوپی به چه صورت می باشد؟

3- بهبودی پس از جراحی لاپارسکوپی روده بزرگ چگونه است؟

4- عوامل موثر در بررسی جراحی برای گسترش سرطان روده بزرگ چیست؟

5- روش لاپارسکوپی روده بزرگ و سایر روش های دیگر به چه صورت انجام می گیرد؟

6- برداشتن روده به روش لاپارسکوپی چگونه است؟

7- انتظارات افراد از جراحی لاپارسکوپی برای سرطان روده بزرگ چیست؟

8-نتیجه گیری

 

بررسی روش لاپارسکوپی روده بزرگ

درک اولیه از روش لاپارسکوپی روده بزرگ مکان خوبی برای شروع است:

جراحی لاپاراسکوپی شامل استفاده از یک دوربین فیلمبرداری برای ایجاد یک تصویر زنده از داخل بدن بیمار است و به جراحان اجازه می دهد تا با ایجاد چند برش کوچک و نه یک دهانه بزرگتر در شکم، عمل را انجام دهند.

برای آشنایی با مزایای جراحی لاپاراسکوپی معده توصیه می کنیم صفحه لاپاراسکوپی معده چیست را ببینید.

بررسی روش لاپارسکوپی روده بزرگ
بررسی روش لاپارسکوپی روده بزرگ

در جراحی لاپاراسکوپی، چند برش یک سانتیمتری در شکم بیمار ایجاد می شود. یک لوله کوچک که دارای یک دوربین فیلمبرداری است می تواند از طریق برش ها وارد شده و یک تصویر زنده از داخل بدن بیمار ایجاد کند. این تصویر به طور مداوم روی صفحه تلویزیون نمایش داده می شود تا پزشکان بتوانند با مشاهده صفحه، کل عمل جراحی را انجام دهند.

سرطان از طریق یک برش بزرگتر برداشته می شود. این نوع روش، از نیاز به برش های جراحی بزرگ جلوگیری می کند و ممکن است خطر عفونت، عوارض بهبودی، درد و یا از دست دادن خون را کاهش دهد. بر اساس نتایج منتشر شده در مجله پزشکی، جراحی لاپارسکوپی روده بزرگ، روشی بی خطر و موثر است.

برای آشنایی بهتر با عمل برداشتن قسمتی از معده توصیه می کنیم پست برداشتن معده برای لاغری را مشاهده کنید.

 

محققان گروه مطالعاتی نتایج بالینی و درمان

محققان گروه مطالعاتی نتایج بالینی و درمان، نتایج یک آزمایش بالینی را که مستقیماً جراحی معمولی را با جراحی لاپاراسکوپی در درمان سرطان روده بزرگ مقایسه می کند، گزارش کردند.

این کارآزمایی شامل 48 موسسه پزشکی مختلف و 872 بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ بود. در این مطالعه تقریبا نیمی از بیماران تحت عمل جراحی لاپاراسکوپی قرار گرفتند تا سرطان آن ها برداشته شود و نیمی دیگر تحت عمل جراحی معمولی قرار گرفتند.

در حدود 3 سال پس از عمل جراحی، سرطان در 16٪ از بیماران تحت عمل جراحی لاپاراسکوپی و 18٪ از بیماران با جراحی استاندارد عود کرد. عود در محل زخم جراحی در کمتر از 1 درصد از بیماران در هر دو گروه رخ داده است. بقای کلی در 3 سال پس از جراحی به ترتیب 86 و 85 درصد برای گروه جراحی لاپاراسکوپی و گروه جراحی معمولی بود.

علاوه بر این، بیمارانی که تحت جراحی لاپارسکوپی روده بزرگ قرار گرفتند، از داروهای مسکن کمتری استفاده کردند و مدت اقامت آن ها در بیمارستان به طور متوسط ​​یک روز در مقایسه با بیمارانی که تحت عمل جراحی استاندارد قرار گرفتند، کاهش یافت.

محققان گروه مطالعاتی نتایج بالینی و درمان
محققان گروه مطالعاتی نتایج بالینی و درمان

مزایای جراحی لاپاراسکوپی با حداقل تهاجم:

در حالی که جراحی گسترده می تواند عوارض جانبی جدی از جمله عفونت، درد شدید و دوره نقاهت طولانی را ایجاد کند، جراحی لاپاراسکوپی یک روش جراحی کمتر تهاجمی است و ثابت شده است که به اندازه جراحی استاندارد با عوارض جانبی کمتری موثر است.

این نوع جراحی با کاهش درد و کوتاه شدن بستری همراه است.

ایمنی و اثربخشی جراحی کولکتومی لاپاراسکوپی کمتر تهاجمی برای سرطان روده بزرگ نیز در محیط جامعه و با پیگیری طولانی مدت تأیید شده است.

مزایای جراحی لاپاراسکوپی با حداقل تهاجم:
مزایای جراحی لاپاراسکوپی با حداقل تهاجم:

بین سال های 2010 تا 2011، محققان در ایالات متحده، از پایگاه داده ملی سرطان برای یافتن 45876 بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ استفاده کردند.

بیماران مبتلا به بیماری مرحله I -III تشخیص داده شده بودند و بین 18 تا 84 سال سن داشتند. بیمارانی که تحت عمل کولکتومی لاپاراسکوپی قرار گرفته بودند، با بیمارانی که تحت کولکتومی باز قرار گرفته بودند، همسان شدند.

در هر گروه، 18230 بیمار وجود داشت

در هر گروه، 18230 بیمار وجود داشت. محققان میزان مرگ و میر را در 30 روز پس از کولکتومی، نیاز به بستری مجدد در بیمارستان و مدت اقامت بررسی کردند.

آن ها همچنین میزان شروع شیمی درمانی اضافی برای بیماران مرحله III را مورد بررسی قرار دادند. بیمارانی که تحت کولکتومی لاپاراسکوپی قرار گرفتند، میزان مرگ و میر آن ها در 30 روز پس از عمل در مقایسه با کسانی که تحت کولکتومی باز قرار گرفتند، کمتر بود.

مدت زمان بستری شدن در بیمارستان نیز برای بیماران لاپاراسکوپی کوتاه تر بود (پنج در مقابل شش روز). در بین مبتلایان به سرطان روده بزرگ مرحله 3، بیشتر بیماران لاپاراسکوپی قادر به انجام شیمی درمانی اضافی بودند.

تا اینجا با مبحث بررسی مزایای جراحی لاپاراسکوپی با حداقل تهاجم آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست با ما همراه باشید.

کولکتومی لاپاراسکوپی در مقایسه با کلکتومی باز نتایج بهتری دارد

بر اساس نتایج اندازه گیری شده در این مطالعات، به نظر می رسد که کولکتومی لاپاراسکوپی در مقایسه با کلکتومی باز نتایج بهتری دارد. این روش می تواند بیماران را با یک گزینه درمان کمتر تهاجمی برای سرطان روده بزرگ مرحله I -III با پیشرفت های مهم در نتایج ارائه دهد.

بیشتر بیماران تحت جراحی لاپارسکوپی روده بزرگ قادر به انجام شیمی درمانی اضافی بودند. جراحی لاپاراسکوپی یک جایگزین موثر و ایمن برای جراحی معمولی برای درمان سرطان روده بزرگ زودرس است. با این حال، برای جراحان مهم است که در تکنیک های لاپاراسکوپی مهارت داشته باشند تا نتایج مطلوب را ارائه دهند.

بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ اولیه که قرار است تحت عمل جراحی قرار گیرند، ممکن است مایل باشند تا با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای جراحی لاپاراسکوپی صحبت کنند و همچنین از تجربه جراح خود با تکنیک های لاپاراسکوپی سوال کنند.

کولکتومی لاپاراسکوپی در مقایسه با کلکتومی باز نتایج بهتری دارد
کولکتومی لاپاراسکوپی در مقایسه با کلکتومی باز نتایج بهتری دارد

از لاپاراسکوپی می توان برای درمان بیماری های زیر استفاده کرد:

بیماری کرون به درمان پزشکی پاسخ نمی دهد یا باعث انسداد می شود.

سرطان روده بزرگ

دیورتیکولیت با حملات مکرر یا شکست درمان پزشکی

پولیپوز خانوادگی، شرایطی که باعث ایجاد پولیپ های متعدد روده بزرگ می شود و شما را در معرض خطر بیشتری برای سرطان روده بزرگ قرار می دهد، که پس از آن نیاز به کولونکتومی کامل (برداشتن روده بزرگ) دارد.

بی اختیاری روده

افتادگی راست روده

کولیت اولسراتیو که به درمان پزشکی پاسخ نمی دهد.

پولیپ های روده بزرگ که با کولونوسکوپی برداشته شوند.

یبوست شدید مزمن که با موفقیت درمان نمی شود، ممکن است نیاز به کوتاه شدن طول روده بزرگ با برداشتن قسمتی از روده بزرگ با استفاده از جراحی داشته باشد.

بهترین راه درمان سندورم روده تحریک پذیر استفاده از داروهای خاص می باشد برای تشخیص بهترین قرص برای درمان، توصیه می کنیم پست بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر را ببینید.

از لاپاراسکوپی می توان برای درمان بیماری های زیر استفاده کرد:
از لاپاراسکوپی می توان برای درمان بیماری های زیر استفاده کرد:

چگونگی انجام روش لاپاراسکوپی

در روش لاپارسکوپی روده بزرگ، سه یا چند برش کوچک (5 تا 10 میلیمتر) در شکم ایجاد می شود تا امکان ورود درگاه های دسترسی وجود داشته باشد.

لاپاراسکوپ و ابزار جراحی از طریق این درگاه ها وارد می شوند. سپس جراح از لاپاراسکوپ استفاده می کند که تصویری از اندام های شکمی را روی مانیتور ویدئویی منتقل می کند و اجازه می دهد تا عمل انجام شود.

از جراحی لاپاراسکوپی روده می توان برای انجام عملیات زیر استفاده کرد:

پروکتوسیگموئیدکتومی، برداشتن بخشی از راست روده و کولون سیگموئید. برای درمان سرطان ها و رشد پولیپ های غیر سرطانی و عوارض دیورتیکولیت استفاده می شود.

کولکتومی راست یا ایلئوکلکتومی. در طول کلکتومی راست، راست روده بزرگ برداشته می شود. در طی ایلئوکلکتومی، آخرین قسمت روده کوچک که به سمت راست روده بزرگ متصل است، به نام ایلئوم، نیز برداشته می شود. برای از بین بردن سرطان ها، رشدهای غیر سرطانی یا پولیپ ها و التهاب بیماری کرون استفاده می شود.

کلکتومی کامل شکمی. برداشتن روده بزرگ با عمل جراحی. برای درمان کولیت اولسروز، بیماری کرون، پولیپوز خانوادگی و احتمالاً یبوست استفاده می شود.

جراحی بای پس معده روشی مطمئن برای کاهش وزن می باشد لذا برای تشخیص اینکه بعد از جراحی بیمار باید چه داروهای مصرف کند پیشنهاد می کنیم از پست داروهای بعد از عمل بای پس معده دیدن کنید.

انحراف مدفوع

ایجاد جراحی ایلئوستومی موقت یا دائمی (باز شدن بین سطح پوست و روده کوچک) یا کولوستومی (باز شدن بین سطح پوست و کولون). برای درمان مشکلات پیچیده مقعدی، از جمله ضعف روده استفاده می شود.

برداشتن شکم. برداشتن مقعد، راست روده و کولون سیگموئید با جراحی. برای از بین بردن سرطان در راست روده یا مقعد، نزدیک به ماهیچه های اسفنکتر استفاده می شود.

رکتوپکسی روشی که در آن از بخیه برای ثابت نگه داشتن راست روده در موقعیت مناسب خود استفاده می شود. همچنین برای اصلاح پرولاپس راست روده استفاده می شود.

پروکتوکلکتومی کامل. این گسترده ترین عمل لاپارسکوپی روده بزرگ است و شامل برداشتن راست روده و روده بزرگ است. اگر جراح بتواند مقعد را ترک کند و به درستی کار کند، گاهی اوقات می توان کیسه ایلئوم ایجاد کرد تا بتوانید به دستشویی بروید. کیسه ایلئوم یک محفظه جراحی است که از پایین ترین قسمت روده کوچک (ایلئوم) تشکیل شده است.

با این حال، گاهی اوقات، ایلئوستومی دائمی (باز شدن بین سطح پوست و روده باریک) به ویژه اگر مقعد برداشته شود، ضعیف باشد یا آسیب دیده باشد، مورد نیاز است.

انحراف مدفوع
انحراف مدفوع

تا اینجا با مبحث چگونگی انجام روش لاپاراسکوپی آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست با ما همراه باشید.

آمادگی برای جراحی لاپاراسکوپی

جراح با شما ملاقات می کند تا به سوالاتتان پاسخ دهد. از شما سوالاتی در مورد سابقه سلامتی شما پرسیده می شود و یک معاینه فیزیکی عمومی انجام می شود. روده تان نیاز به تمیز کردن دارد و به شما نسخه داروی ملین تجویز می شود تا عصر قبل از عمل مصرف شود.

به طور کلی از همه بیماران خواسته می شود که نمونه خون ارائه دهند. بسته به سن و سلامت عمومی بیمار، ممکن است نوار قلب (الکتروکاردیوگرام)، اشعه ایکس قفسه سینه، آزمایش عملکرد ریه یا سایر آزمایشات را انجام دهید. همچنین ممکن است لازم باشدتا  قبل از عمل، با پزشک دیگری ملاقات کنید.

در نهایت، شما با یک متخصص بیهوشی ملاقات می کنید که در مورد نوع داروی ضد درد (بیهوشی) که برای جراحی لاپارسکوپی روده بزرگ به شما داده می شود، بحث می کند و پس از عمل با کنترل درد آشنا می شوید. عصر قبل از عمل جراحی باید از داروهای مسهل تجویز شده استفاده کنید.

مهم است که دستورالعمل ها را با دقت دنبال کنید و تمام این دارو را بنوشید. این مرحله خطر ابتلا به عفونت ناشی از باکتری هایی که به طور معمول در روده وجود دارند را کاهش می دهد. بعد از نیمه شب قبل از عمل، از خوردن و نوشیدن هر چیزی خودداری کنید.

روز عمل لاپاراسکوپی

یک لوله داخل وریدی برای انتقال داروها و مایعات به داخل رگ بازوی شما وارد می شود. هنگامی که اتاق عمل در دسترس و آماده باشد، بیمار را به اتاق عمل به منظور جراحی لاپارسکوپی روده بزرگ می برند.

وقتی وارد اتاق عمل می شوید، پرستاران به شما کمک می کنند تا روی میز عمل بنشینید. متخصص بیهوشی، دارویی را به داخل IV شما تزریق می کند که شما را به خواب می برد. پس از خواب، پرستاران شکم شما را با صابون ضد باکتری تمیز کرده و پرده های استریل را روی شما می پوشانند.

جراح شما یک درگاه کوچک درست زیر دکمه شکم شما قرار می دهد و پورت را به داخل حفره شکمی شما هدایت می کند. این درگاه به لوله های استریل متصل شده و دی اکسید کربن از طریق لوله به حفره شکمی منتقل می شود. این گاز، دیواره شکم شما را از اندام های زیر دور می کند.

در این فضا به محض این که لاپاراسکوپ در جای خود قرار گرفت، دید بهتری به جراح شما می دهد. لاپاراسکوپ از طریق درگاه قرار می گیرد و به یک دوربین فیلمبرداری متصل می شود.

تصویری که جراح شما بر روی لاپاراسکوپ می بیند

تصویری که جراح شما بر روی لاپاراسکوپ می بیند، روی مانیتورهای ویدئویی که در نزدیکی میز عمل قرار گرفته است، نشان داده می شود. قبل از شروع جراحی لاپارسکوپی روده بزرگ، جراح متخصص، حفره شکمی شما را به طور دقیق بررسی می کند تا مطمئن شود که لاپاراسکوپی برای شما بی خطر است.

برخی از دلایلی که ممکن است لاپاراسکوپی انجام نشود، شامل چسبندگی های متعدد (بافت اسکار ناشی از جراحی قبلی)، عفونت یا سایر بیماری های شکمی است. اگر جراح شما تصمیم بگیرد که جراحی لاپاراسکوپی می تواند با خیال راحت انجام شود، برش های کوچک اضافی دیگری ایجاد می شود که به جراح شما امکان دسترسی به حفره شکم را می دهد.

تعداد و محل برش ها بستگی به نوع عمل شما دارد. در صورت نیاز، یکی از این برش های کوچک ممکن است بزرگ شود تا جراح شما بتواند قسمت ناسالم روده را برداشته یا آناستوموز (ارتباط) بین دو سر روده ایجاد کند.

تصویری که جراح شما بر روی لاپاراسکوپ می بیند
تصویری که جراح شما بر روی لاپاراسکوپ می بیند

برداشتن قسمتی از روده را با بستن رگ های خونی بزرگتر

در صورت لزوم، جراح شما برداشتن قسمتی از روده را با بستن رگ های خونی بزرگتر که به روده کوچک یا بزرگ خدمت می کنند، آغاز می کند. در مرحله بعد، او بافت چربی که روده را در جای خود نگه می دارد، جدا می کند. هنگامی که روده از ساختارهای نگهدارنده خارج شد، می توان آن را برداشت.

این روش گاهی اوقات مستلزم ایجاد یک استوم موقت یا دائمی است. باز شدن قسمتی از روده به سطح خارجی شکم. استوما به عنوان یک گذرگاه مصنوعی عمل می کند که مدفوع می تواند از روده به خارج از بدن منتقل شود و در یک کیسه خارجی جمع می شود که به روزنه متصل است و باید همیشه پوشیده شود.

در بیشتر مواقع، جراح دو سر روده را دوباره وصل می کند

در بیشتر مواقع، جراح دو سر روده را دوباره وصل می کند. روده را می توان به روش های مختلف به هم وصل کرد. در یکی از روش ها از دستگاه منگنه کننده استفاده می شود که مواد اصلی را برای اتصال به انتهای روده قرار می دهند.

یا ممکن است جراح انتهای روده را از طریق یکی از برش های کوچک بکشد و انتهای آن را به هم بخیه بزند. جراح شما بهترین روش را در زمان جراحی لاپارسکوپی روده بزرگ شما انتخاب می کند.

در نهایت، جراح شما بررسی می کند که خونریزی وجود ندارد، حفره شکم را بشویید، گاز را از شکم خارج کرده و برش های کوچک را ببندید.

وقتی بعد از عمل به هوش می آیید، در اتاق ریکاوری خواهید بود

وقتی بعد از عمل به هوش می آیید، در اتاق ریکاوری خواهید بود. ماسک اکسیژن برای پوشاندن بینی و دهان خود خواهید داشت. این ماسک غلیظ، اکسیژن را منتقل می کند که به از بین بردن بیهوشی باقیمانده از سیستم شما و تسکین گلو کمک می کند. ممکن است گلوی شما از لوله تنفسی که هوا و گازهای بیهوشی را در طول عمل به شما ارائه می دهد، درد داشته باشد ، اما این درد معمولاً بعد از یک یا دو روز کاهش می یابد.

هنگامی که هوشیارتر شدید، پرستار ممکن است دستگاه تحویل اکسیژن شما را به یک لوله بینی، لوله پلاستیکی کوچک که به گوش شما وصل شده و در زیر بینی شما قرار دارد، تغییر دهد.

بسته به درصد اکسیژن اندازه گیری شده در خون شما، ممکن است لازم باشد تا اکسیژن را برای مدتی در محل خود نگه دارید. پرستار با قرار دادن گیره نرم روی یکی از انگشتان شما (پالس اکسی متری) میزان اکسیژن خون شما (اشباع اکسیژن) را بررسی می کند.

بررسی بهبودی پس از جراحی لاپارسکوپی روده بزرگ

به منظور بهبودی، داروهای مسکن تجویز می شود.

پس از عمل لاپارسکوپی روده بزرگ شما، پرستاران شروع به ثبت تمام مایعاتی که می نوشید، می کنند و ادرار یا مایعاتی را که تولید می کنید، اندازه گیری می کنند و جمع آوری می کنند.

از جمله مایعات موجود در لوله ها یا لوله های تخلیه در حین عمل. لوله ای که در حین جراحی از سوراخ بینی به معده شما (لوله نازوگاستریک) منتقل می شود، اگر قبلاً برداشته نشده باشد، در اتاق ریکاوری برداشته می شود. شما ممکن است از عصر روزی که عمل شدید، شروع به نوشیدن مایعات کنید و صبح روز بعد، رژیم غذایی جامد را از سر بگیرید.

در صورت تهوع یا استفراغ، ممکن است لوله بینی معده شما مجدداً وارد شود. اگر این اتفاق افتاد، نگران نباشید. تهوع و استفراغ تقریباً در 5 یا 10 درصد از افراد اتفاق می افتد و به این دلیل رخ می دهد که روده شما به طور موقت از عمل ناتوان است. علاوه بر این، بیهوشی باعث تهوع بسیاری از افراد می شود. به همین دلیل، غذا و نوشیدنی در چند روز اول به آرامی داده می شود.

از همان روز اول بعد از عمل تشویق می شوید که از تخت بلند شوید و چند قدمی راه بروید. هر چه بیشتر حرکت کنید، شانس کمتری برای عوارضی مانند ذات الریه یا تشکیل لخته خون در رگ های پای شما وجود دارد.

هر چه سریعتر گاز را دفع کنید یا روده خود را حرکت دهید، سریعتر می توانید به خانه برگردید. مدت زمان اقامت در بیمارستان بستگی به نوع عمل شما و سرعت بهبودی شما دارد. به عنوان مثال، متوسط ​​اقامت در بیمارستان برای لاکتروسکوپی رکتوپکسی بین 1 تا 2 روز و برای برداشتن لاپاراسکوپی روده، 1 تا 3 روز متغیر است.

بهبودی شما در خانه پس از لاپاراسکوپی

هنگامی که در خانه هستید، به طور مداوم فعالیت خود را ادامه خواهید داد. پیاده روی و ورزش امور فوق العاده ای بعد از جراحی لاپارسکوپی روده بزرگ می باشند. پیاده روی با تقویت ماهیچه ها و گردش خون برای جلوگیری از لخته شدن خون و شفاف ماندن ریه ها به بهبود کلی شما کمک می کند. با استفاده از نرم کننده های مدفوع از یبوست جلوگیری کنید، زیرا داروهای ضد درد معمولاً می توانند باعث یبوست شوند.

تا اینجا با مبحث بررسی بهبودی پس از جراحی لاپارسکوپی روده بزرگ آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست با ما همراه باشید.

بررسی جراحی سرطان روده بزرگ

جراحی لاپارسکوپی روده بزرگ، اغلب شامل درمان اصلی سرطان روده در مراحل اولیه است. نوع جراحی مورد استفاده بستگی به مرحله (میزان) سرطان، جایی که در روده بزرگ است و هدف از جراحی دارد.

هر نوع جراحی روده بزرگ باید روی روده بزرگ انجام شود. شما قبل از عمل، تحت رژیم غذایی خاصی قرار می گیرید و ممکن است لازم باشد تا از نوشیدنی های ملین استفاده کنید تا تمام مدفوع خود را از روده بزرگ خارج کنید. این آمادگی روده بسیار شبیه به آن است که قبل از کولونوسکوپی استفاده می شده است.

بررسی جراحی سرطان روده بزرگ
بررسی جراحی سرطان روده بزرگ

پولیپکتومی و برداشتن موضعی

برخی از سرطان های اولیه روده بزرگ و اکثر پولیپ ها را می توان در طول کولونوسکوپی برداشت. این یک روش است که از یک لوله بلند انعطاف پذیر با یک دوربین فیلمبرداری کوچک در انتها استفاده می کند که در راست روده فرد قرار می گیرد و به روده بزرگ منتقل می شود. این جراحی ها را می توان در طول کولونوسکوپی انجام داد:

در مورد پولیپکتومی، سرطان به عنوان قسمتی از پولیپ برداشته می شود که در قاعده آن بریده می شود (قسمتی که شبیه ساقه قارچ است). این کار معمولاً با عبور یک حلقه سیمی از کولونوسکوپ انجام می شود تا پولیپ را با جریان الکتریکی از دیواره روده بزرگ جدا کند.

کولکتومی

کولکتومی جراحی برداشتن تمام یا قسمتی از روده بزرگ است که بخش های نزدیک غدد لنفاوی نیز حذف خواهند شد. اگر فقط قسمتی از روده بزرگ برداشته شود، به آن همیکولکتومی، کولکتومی جزئی یا برداشتن سگمنتال گفته می شود.

جراح قسمتی از روده بزرگ را که دارای سرطان است و بخش کوچکی از روده بزرگ معمولی را در هر دو طرف بیرون می آورد. معمولاً بسته به اندازه و محل سرطان، حدود یک چهارم تا یک سوم روده بزرگ برداشته می شود.

سپس قسمت های باقیمانده از روده بزرگ دوباره وصل می شوند. حداقل 12 غدد لنفاوی مجاور نیز برداشته می شود تا بتوان آن ها را از نظر سرطان بررسی کرد. اگر تمام روده بزرگ برداشته شود، به آن کلکتومی کامل می گویند.

کلکتومی کامل اغلب برای حذف سرطان روده بزرگ مورد نیاز نیست. بیشتر در صورتی استفاده می شود که مشکل دیگری در قسمت روده بزرگ بدون سرطان وجود داشته باشد، مانند صدها پولیپ (در افرادی که دارای پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی هستند) یا گاهی بیماری التهابی روده وجود دارد.

کولکتومی
کولکتومی

کولکتومی را می توان به 2 روش انجام داد:

کلکتومی باز:

جراحی از طریق یک برش طولانی در شکم انجام می شود.

در این روش، لاپاراسکوپ یک لوله بلند و نازک با یک دوربین کوچک و یک نور در انتهای آن است که به جراح اجازه می دهد تا داخل شکم را ببیند. آن را در یکی از برش های کوچک قرار می دهند و ابزارهای باریک و بلند را از این طریق وارد می کنند تا قسمتی از روده بزرگ و غدد لنفاوی را بردارند.

از آنجا که برش ها در کلکتومی با کمک لاپاراسکوپی کوچکتر از کلکتومی باز است، بیماران اغلب سریعتر بهبود می یابند و ممکن است بتوانند زودتر از بیمارستان بعد از کولکتومی باز بیمارستان را ترک کنند.

اما این نوع جراحی نیاز به تخصص خاصی دارد و شاید بهترین روش برای همه نباشد. اگر این نوع جراحی را مد نظر دارید، حتماً به دنبال جراح ماهری باشید که بسیاری از این عمل ها را انجام داده است. به طور کلی میزان بقا و احتمال بازگشت سرطان بین کولکتومی باز و کولکتومی به کمک لاپارسکوپی روده بزرگ یکسان است.

کلکتومی باز:
کلکتومی باز:

اگر روده بزرگ مسدود شده باشد

هنگامی که سرطان روده بزرگ را مسدود می کند، معمولاً به آرامی اتفاق می افتد و فرد با گذشت زمان می تواند به شدت بیمار شود. در مواردی از این دست، ممکن است قبل از انجام عمل جراحی لاپارسکوپی روده بزرگ، استنت قرار داده شود.

استنت یک لوله فلزی توخالی قابل ارتقا است که دکتر می تواند در داخل روده بزرگ و از طریق باز کردن کوچک با استفاده از یک کولونوسکوپ قرار دهد. این لوله، روده بزرگ را باز نگه می دارد و انسداد را برطرف می کند تا به شما در آماده شدن برای جراحی کمک کند.

اگر استنت را نمی توان در روده مسدود شده قرار داد یا اگر تومور باعث ایجاد سوراخ در روده بزرگ شده است، ممکن است بلافاصله به جراحی نیاز باشد. این معمولاً همان نوع کولکتومی است که برای از بین بردن سرطان انجام می شود. اما به جای اتصال مجدد انتهای روده بزرگ، انتهای بالای روده بزرگ به یک دهانه (به نام استوما) که در پوست شکم ساخته شده است، وصل می شود.

سپس مدفوع از این دهانه خارج می شود. این را کولستومی می نامند و معمولاً فقط برای مدت کوتاهی مورد نیاز است. گاهی انتهای روده کوچک (ایلئوم) به جای روده بزرگ به یک استوم در پوست متصل می شود. به این عمل ایلئوستومی گفته می شود. در هر صورت، یک کیسه به پوست اطراف استوم می چسبد تا مدفوع را نگه دارد.

تا اینجا با مبحث کلکتومی باز آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست با ما همراه باشید.

هنگامی که بیمار از سلامت بیشتری برخوردار است

هنگامی که بیمار از سلامت بیشتری برخوردار است، می توان یک عمل دیگر (معروف به واژگونی کولستومی یا معکوس شدن ایلئوستومی) انجام داد تا انتهای کولون را دوباره به هم وصل کرده یا ایلئوم را به کولون متصل کند.

ممکن است 2 تا 6 ماه پس از اولین استومی انجام شود تا این جراحی معکوس به دلیل زمان بهبود یا حتی نیاز به درمان با شیمی درمانی انجام شود. گاهی اوقات، اگر تومور برداشته نشود یا استنت گذاشته شود، ممکن است نیاز باشد تا کولوستومی یا ایلئوستومی دائمی باشد.

عوامل موثر در بررسی جراحی برای گسترش سرطان روده بزرگ

برخی از بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ هستند که سرطان آن ها، به سایر نقاط بدن گسترش یافته است و همچنین تومورهایی که روده را مسدود می کنند، نیز وجود دارد. در این حالت، جراحی ممکن است برای رفع انسداد بدون برداشتن قسمت کولون حاوی سرطان انجام شود.

در مقابل، روده بزرگ روی تومور بریده می شود و به یک روزنه (دهانه ای در پوست شکم) متصل می شود تا مدفوع خارج شود. به این روش کلوستومی منحرف کننده گفته می شود. اغلب می تواند به بیمار در بهبودی کافی برای شروع درمان های دیگر (مانند شیمی درمانی) کمک کند.

همچنین ممکن است در مواردی که سرطان در مناطق دور گسترش نیافته استف انجام شود. اگر سرطان تنها به یک یا چند نقطه (ندول) در ریه ها یا کبد گسترش یافته باشد (و ظاهراً در هیچ جای دیگر)، ممکن است از جراحی برای برداشتن آن استفاده شود. در بیشتر موارد، این تنها در صورتی انجام می شود که سرطان روده بزرگ نیز برداشته می شود (یا قبلاً برداشته شده است).

بسته به وسعت سرطان، این ممکن است به طول عمر بیشتر بیمار کمک کند یا حتی می تواند سرطان را درمان کند. تصمیم گیری در مورد این که آیا جراحی گزینه ای برای از بین بردن مناطق گسترش سرطان است، بستگی به اندازه، تعداد و محل آن ها دارد.

عوارض جانبی جراحی روده بزرگ

خطرات احتمالی و عوارض جانبی جراحی لاپارسکوپی روده بزرگ به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله میزان عمل و سلامت عمومی شما قبل از عمل. مشکلات حین یا اندکی بعد از عمل می تواند شامل خونریزی، عفونت و لخته شدن خون در پاها باشد.

هنگامی که بعد از جراحی به هوش می آیید، مقداری درد خواهید داشت و برای چند روز به داروهای ضد درد نیاز خواهید داشت. در چند روز اول، ممکن است نتوانید غذا بخورید یا مایعات محدودی به شما داده شود، زیرا روده بزرگ به مدتی برای بهبود نیاز دارد. اکثر مردم می توانند بعد از چند روز، غذای جامد بخورند.

گاهی اوقات پس از جراحی روده بزرگ، طول می کشد تا روده بیش از حد معمول بهبود یابد و بعد از عمل دوباره شروع به کار کند. به این وضعیت ایلئوس می گویند.

ممکن است ناشی از بیهوشی یا دست زدن به روده در حین عمل باشد. گاهی اوقات، مصرف بیش از حد داروهای ضد درد بعد از عمل می تواند موجب آهستگی عملکرد روده شود. در صورت بروز ایلئوس، پزشک ممکن است بخواهد خوردن غذای جامد یا حتی مایعات را به تأخیر بیندازد، به ویژه اگر حالت تهوع و یا استفراغ دارید.

آزمایشات بیشتری نیز ممکن است انجام شود تا مطمئن شوید که وضعیت جدی تر نیست. به ندرت ممکن است اتصالات جدید بین انتهای روده بزرگ به هم نچسبند و نشت کنند. این می تواند به سرعت باعث درد شدید، تب و احساس سختی در شکم شود.

نشت کوچکتر ممکن است باعث شود تا مدفوع شما دفع نشود

نشت کوچکتر ممکن است باعث شود تا مدفوع شما دفع نشود، تمایلی به غذا خوردن نداشته باشید و پس از جراحی خوب عمل نکنید یا بهبود نیابید. نشت می تواند منجر به عفونت شود و ممکن است برای رفع آن به جراحی بیشتری نیاز باشد.

همچنین ممکن است برش در شکم باز شود و به یک زخم باز تبدیل شود که ممکن است هنگام بهبودی به مراقبت ویژه ای نیاز داشته باشد. بعد از جراحی لاپارسکوپی روده بزرگ، ممکن است در ناحیه شکم خود بافت اسکار ایجاد کنید که باعث می شود تااندام ها یا بافت ها به هم بچسبند. به این امر چسبندگی می گویند.

به طور معمول روده های شما آزادانه در داخل شکم شما می لغزند. در موارد نادر، چسبندگی می تواند باعث پیچ خوردن روده ها شود و حتی می تواند روده را مسدود کند. این باعث درد و تورم در شکم می شود که اغلب بعد از غذا بدتر می شود. ممکن است برای برداشتن بافت اسکار به جراحی بیشتری نیاز باشد.

نشت کوچکتر ممکن است باعث شود تا مدفوع شما دفع نشود
نشت کوچکتر ممکن است باعث شود تا مدفوع شما دفع نشود

شما در حال مطالعه پست لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست هستید.

کولوستومی یا ایلئوستومی

برخی از افراد ممکن است بعد از عمل نیاز به کولوستومی موقت یا دائمی (یا ایلئوستومی) داشته باشند. این می تواند کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید و ممکن است به تعدیل شیوه زندگی نیاز داشته باشید.

اگر کولوستومی یا ایلئوستومی دارید، برای مدیریت آن به کمک نیاز دارید. پرستاران استومی آموزش دیده یا درمانگران داخل رحمی، می توانند به شما کمک کنند.

آن ها معمولاً قبل از عمل شما را در بیمارستان ملاقات می کنند تا درباره استومی صحبت کرده و محلی را برای بررسی بیماری مشخص کنند. بعد از عمل ممکن است آن ها به خانه شما بیایند یا در یک محیط سرپایی با شما ملاقات کنند تا به شما آموزش بیشتری بدهند.

کولوستومی یا ایلئوستومی
کولوستومی یا ایلئوستومی

همچنین ممکن است گروه های پشتیبانی استومی وجود داشته باشد که می توانید در آن ها عضویت داشته باشید. این یک روش خوب برای یادگیری از افرادی است که در مدیریت این بخش از درمان تجربه دارند.

اکثر پولیپ های روده بزرگ در آندوسکوپی با استفاده از تله دیاترمی برداشته می شوند

اکثر پولیپ های روده بزرگ در آندوسکوپی با استفاده از تله دیاترمی برداشته می شوند که متداول ترین مداخله درمانی در کولونوسکوپی است. پولیپکتومی آندوسکوپی هنگامی که روی پولیپ های بزرگتر یا پولیپ ها در مکان های دشوار انجام شود، می تواند ناامن باشد.

پولیپکتومی این ضایعات، خطر سوراخ شدن، مشکل در حصول حاشیه های واضح، نمونه برداری ناقص به دلیل برداشتن قطعه ای، عود و تشخیص اشتباه بافت شناسی را به همراه دارد. چنین ضایعاتی باعث ایجاد کولکتومی سگمنتال باز یا لاپاروسکوپی با خطرات ذاتی برداشتن روده بزرگ مانند نشت آناستوموتیک و سایر عوارض بعد از عمل خواهد شد.

پولیپکتومی کولونوسکوپی با کمک لاپارسکوپی روده بزرگ ، جایگزینی ثابت برای کولکتومی جزئی برای برداشتن پولیپ های بزرگ و غیر قابل دسترسی است. لاپاراسکوپی با افزایش موقعیت آندوسکوپی از طریق دستکاری روده بزرگ، پلیپکتومی را تسهیل می کند.

این روش یک تکنیک ترکیبی برای برداشتن ضایعات خوش خیم را ارائه می دهد که نقاط قوت لاپاراسکوپی و آندوسکوپی را برای یک روش جراحی کم تهاجمی با نتایج خوب و ریسک کم را ارائه می دهد.

اکثر پولیپ های روده بزرگ در آندوسکوپی با استفاده از تله دیاترمی برداشته می شوند
اکثر پولیپ های روده بزرگ در آندوسکوپی با استفاده از تله دیاترمی برداشته می شوند

بررسی ساختار روده بزرگ

روده بزرگ شبیه یک لوله طولانی و پیچ در پیچ است. از یک طرف شکم شما به طرف دیگر می پیچد و شکلی شبیه به مربع ایجاد می کند. طول آن حدود 5 فوت است. روده بزرگ یک اندام گوارشی است. از جایی شروع می شود که روده کوچک (ایلئوم) به پایان می رسد و از طریق شکم مسیر را طی می کند تا به راست روده ختم شود، همچنین به بدن شما در هضم غذا کمک می کند. روند کار به این صورت است:

غذا از روده کوچک وارد روده بزرگ می شود.

با حرکت غذا در روده بزرگ، آب به آرامی جذب می شود.

مواد زائد هضم شده به عنوان مدفوع به مقعد وارد می شود.

مدفوع از بدن خارج می شود.

جراحان برای برداشتن بافت روده بزرگ که به درستی کار نمی کند، کلکتومی را انجام می دهند. بسیاری از مشکلات می توانند روده بزرگ را از کارکرد مناسب باز دارند، از جمله:

بافت های ملتهب به دلیل شرایطی مانند بیماری التهابی روده یا دیورتیکولیت

عفونت ناشی از بریدگی یا سوراخ در دیواره روده بزرگ

انسداد که مانع عبور غذا یا گاز از روده بزرگ می شود.

بیماری که به بافت روده آسیب می رساند.

سرطان در روده بزرگ

در برخی موارد، پزشک شما ممکن است جراحی کولکتومی را به عنوان بهترین روش برای درمان بیماری هایی مانند سرطان روده بزرگ توصیه کند. در مواقع دیگر، در صورتی که گزینه های درمانی کمتر تهاجمی مانند دارو علائم شما را کنترل نکنند، ارائه دهندگان کالکتومی را در نظر می گیرند.

به ندرت، جراحان ممکن است برای برداشتن انسداد یا توقف خونریزی در روده بزرگ، به انجام کولکتومی نیاز داشته باشند. این مشکلات در صورت عدم درمان ممکن است منجر به عفونت جدی شود. اگر دچار انسداد یا خونریزی روده بزرگ هستید، ممکن است تیم مراقبت شما برای حفظ سلامت شما تصمیمات سریعی اتخاذ کند.

سرطان در روده بزرگ
سرطان در روده بزرگ

جراحی کلکتومی می تواند موارد زیر را درمان کند:

سرطان روده بزرگ

پولیپ های روده بزرگ (رشد غیر طبیعی داخل روده بزرگ که در نهایت ممکن است به سرطان تبدیل شود)

بیماری کرون

کولیت اولسراتیو

دیورتیکولیت

یبوست شدید

تنگ شدن کولون (باریک شدن دیواره های روده بزرگ)

انسداد روده بزرگ

کولون ولولوس (پیچ خوردن روده بزرگ)

جزئیات رویه

کلکتومی کامل

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی نام های خاصی برای جراحی های کولکتومی بر اساس قسمتی از روده بزرگ برداشته شده در طول یک روش دارند. در طول کلکتومی کامل، جراح کل روده بزرگ را بر می دارد.

کولکتومی جزئی

کلکتومی جزئی، هر عمل جراحی کولکتومی را که شامل برداشتن قسمتی از روده بزرگ است را توصیف می کند. انواع جراحی کولکتومی جزئی عبارتند از:

همیکولکتومی: جراح سمت چپ یا راست روده بزرگ را بر می دارد.

پروکتوکلکتومی: جراح قسمتی از روده بزرگ یا تمام آن به همراه راست روده را بر می دارد.

سیگموئیدکتومی: این روش شامل برداشتن قسمت زیرین روده بزرگ است. در این قسمت کولون سیگموئید، به راست روده می پیوندد. ارائه دهندگان نیز ممکن است این جراحی را کولکتومی سیگموئید بنامند.

کولکتومی جزئی
کولکتومی جزئی

کولکتومی لاپاراسکوپی

جراحان می توانند با استفاده از تکنیک های باز (سنتی) یا لاپارسکوپی روده بزرگ (با حداقل تهاجم) عمل جراحی کولکتومی را انجام دهند.

جراحی باز: جراح یک یا چند برش طولانی برای دسترسی، برداشتن و ترمیم بافت های روده آسیب دیده ایجاد می کند.

کلکتومی لاپاراسکوپی: جراح چندین برش کوچک ایجاد می کند. آن ها ابزارهای پیشرفته و انعطاف پذیر (با دوربین در نوک) از طریق این برش ها را هدایت می کنند. این دوربین تصاویر بزرگنمایی شده را از داخل بدن شما روی یک مانیتور ویدئویی نزدیک میز عمل نمایش می دهد. این تکنیک ها و ابزارها به جراح اجازه می دهد تا بافت ها را به طور دقیق برداشته و ترمیم کند.

کولکتومی لاپاراسکوپی
کولکتومی لاپاراسکوپی

بررسی روش لاپارسکوپی روده بزرگ و روش های دیگر

ویژگی های جراحی کلکتومی شما بستگی به جزئیات و شدت بیماری شما دارد. ارائه دهنده شما دستورالعمل های خاصی را برای آماده شدن برای جراحی به شما می دهد. ممکن است برای تخلیه روده قبل از عمل، مصرف قرص های آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت و نیاز به نوشیدن مایع خاصی داشته باشید.

بررسی روش لاپارسکوپی روده بزرگ و روش های دیگر
بررسی روش لاپارسکوپی روده بزرگ و روش های دیگر

برای جراحی کلکتومی، شما به پشت، روی میز عمل دراز می کشید. این میز بیشتر شبیه تخت بیمارستان است. طراحی آن به تیم جراحی کمک می کند تا شما را به راحتی قرار دهند و عمل جراحی را ایمن تر می کند. به طور کلی، می توانید از ارائه دهنده خود انتظار داشته باشید:

با بیهوشی عمومی بخوابید، بنابراین در حین عمل ایمن و بی خبر هستید.

یک یا چند برش در شکم (ناحیه شکم) ایجاد کنید.

بافت کولون آسیب دیده را با دقت جدا کرده و بردارید.

انتهای سالم روده را با استفاده از منگنه یا بخیه به هم وصل کنید.

بستن برش های شکمی

تا اینجا با مبحث بررسی روش لاپارسکوپی روده بزرگ و روش های دیگر آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست با ما همراه باشید.

تفاوت بین کولکتومی و کولستومی

همه جراحی های کولکتومی نیاز به کولوستومی ندارند. اگر جراح شما بتواند دو سر بافت سالم روده بزرگ را مجدداً متصل کند، ممکن است تغییرات کمی در نحوه هضم غذا توسط بدن ایجاد شود. گاهی اوقات، روده بزرگ را نمی توان بلافاصله کنار هم قرار داد. در این صورت، جراح شما کولوستومی ایجاد می کند. در طی عمل کولوستومی، جراح:

در دیواره شکم یک سوراخ (به نام استوما) ایجاد می کند.

انتهای سالم روده بزرگ را به استوم متصل می کند.

یک کیسه پلاستیکی (به نام کیسه کلستومی) به این دهانه متصل می کند.

این کیسه ضد آب، مواد زائد دستگاه گوارش را جمع آوری می کند. شما باید این کیسه را در طول روز خالی کنید. جراحی کلکتومی ممکن است به اندازه یک ساعت یا بیشتر از چهار ساعت طول بکشد. تا حد زیادی بستگی به این دارد که جراحی شامل چه مقدار بافت روده است که ارائه دهنده شما نیاز به برداشتن دارد.

تفاوت بین کولکتومی و کولستومی
تفاوت بین کولکتومی و کولستومی

تا اینجا با مبحث تفاوت بین کولکتومی و کولستومی آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست با ما همراه باشید.

خطرات یا عوارض بالقوه کولکتومی

عوارض به طور کلی نادر است. اما ممکن است بعد از هر گونه جراحی از قبیل لاپارسکوپی روده بزرگ، عوارضی اتفاق بیفتد. پیروی از دستورالعمل های ذکر شده تا حد امکان می تواند این خطرات را کاهش دهد.

عوارض احتمالی کولکتومی عبارتند از:

خونریزی

عفونت

لخته شدن خون

نشتی که در آن بافت های روده بزرگ دوباره متصل می شوند.

آسیب به اندام های مجاور مانند روده کوچک یا مثانه.

بازیابی و چشم انداز

شما ممکن است دو تا چهار روز پس از عمل جراحی کولکتومی در بیمارستان بمانید. اگر یک روش حداقل تهاجمی داشته باشید، ممکن است مدت کوتاهی در بیمارستان بمانید. در برخی موارد، جراح شما ممکن است در حین عمل جراحی، یک کاتتر (لوله نازک و بلند) را در مثانه شما قرار دهد.

این کاتتر ادرار را در یک کیسه متصل جمع آوری می کند. اگر به کاتتر ادراری نیاز دارید، پزشک شما احتمالاً بعد از خوابیدن برای جراحی آن را قرار داده و قبل از خروج از بیمارستان آن را خارج می کند. بهبودی از جراحی کولکتومی برای همه متفاوت به نظر می رسد. خیلی بستگی به این دارد که چرا به کولکتومی احتیاج داشتید و چه روشی را شامل می شود.

قبل از این که از بیمارستان به خانه بروید، ارائه دهنده شما توضیح می دهد که چگونه جراحی ممکن است بر چیزهایی که می توانید بخورید تاثیر بگذارد یا چگونه بدن شما از شر مواد زائد (مدفوع) می تواند خلاصی یابد.

تا اینجا با مبحث خطرات یا عوارض بالقوه کولکتومی آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست با ما همراه باشید.

بهبودی ممکن است شامل تغییرات جزئی یا بزرگ در نحوه عملکرد بدن شما باشد

بهبودی ممکن است شامل تغییرات جزئی یا بزرگ در نحوه عملکرد بدن شما باشد. این تغییرات ممکن است موقتی (برای مدت کوتاهی) یا دائمی (مادام العمر) باشد.

ارائه دهنده شما دستورالعمل های روشنی برای نحوه مراقبت از خود در دوران بهبودی به شما می دهد. آن ها شما را در موارد زیر راهنمایی می کنند:

مدیریت هر دردی که احساس می کنید.

مراقبت از برش شما

مراقبت از کیسه کولوستومی (در صورت وجود)

انتخاب غذای سالم برای جلوگیری از فشار بر سیستم گوارشی در حالی که بدن بهبود می یابد.

مراقب علائم هشداردهنده عوارض احتمالی مانند عفونت باشید.

انجام فعالیت های مناسب؛ ممکن است مجبور شوید که برای مدتی تا هنگام بهبود، خود را محدود کنید.

بهبودی ممکن است شامل تغییرات جزئی یا بزرگ در نحوه عملکرد بدن شما باشد
بهبودی ممکن است شامل تغییرات جزئی یا بزرگ در نحوه عملکرد بدن شما باشد

قبل و بعد از جراحی؛ از عمل جراحی کولکتومی گرفته تا لاپارسکوپی روده بزرگ، در مورد هر گونه سوالی که دارید، با ارائه دهنده خود مطرح کنید و خجالت نکشید. آن ها بسیاری از نگرانی های رایج مردم را در مورد جراحی کولکتومی و لاپارسکوپی درک می کنند و می توانند نکاتی را ارائه دهند که ممکن است خیال شما را راحت کند.

تا اینجا با مبحث بازیابی و چشم انداز آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست با ما همراه باشید.

پزشک متخصص، شما را تشویق می کند که بلافاصله بعد از جراحی کارهای خود را انجام دهید

پزشک متخصص، شما را تشویق می کند که بلافاصله بعد از جراحی کارهای خود را انجام دهید. سعی کنید در چند روز اول پس از بازگشت به خانه با خود بسیار ملایم باشید. قدم زدن برای شما خوب است.

اما زیاد کار نکنید. ارائه دهنده شما می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که دقیقاً چه چیزی برای شما خوب است تا به بهبودی شما کمک کند. بسیاری از افراد، دو هفته پس از جراحی به اکثر کارهای معمول خود باز می گردند.

از ارائه دهنده خود بپرسید که آیا باید اقدامات احتیاطی بیشتری را قبل از سرگیری هر گونه فعالیت خاص مانند دوش، کار، رانندگی یا رابطه جنسی انجام دهید.

برداشتن روده به روش لاپاراسکوپی

روده بزرگ، ساختار لوله ای در قسمت تحتانی دستگاه گوارش است. روده بزرگ به جذب آب کمک می کند و مواد زائد را تا زمان دفع آماده می کند. برداشتن روده بزرگ معمولاً برداشتن قسمتی از روده بزرگ است، اگر چه گاهی کل روده نیاز به برداشتن دارد.

تعدادی از شرایط وجود دارد که ممکن است نیاز به برداشتن روده بزرگ داشته باشد:

پولیپ یا توده روده بزرگ

سرطان روده بزرگ یا راست روده

بیماری دیورتیکولار

بیماری التهابی روده

ولولوس یا پیچش

خونریزی دستگاه گوارش

انسداد روده

اکثر جراحی های روده بزرگ را می توان به روش لاپاراسکوپی روده بزرگ انجام داد. این به جراح اجازه می دهد تا عمل را از طریق چندین برش کوچک به جای یک برش بزرگ انجام دهد.

درد و زخم کمتری وجود دارد، بستری شدن در بیمارستان معمولاً کوتاهتر است و بهبود با تکنیک لاپاراسکوپی بسیار سریعتر است. این روش در حال حاضر برای اکثر انواع شرایطی که نیاز به برداشتن روده بزرگ دارند، از جمله سرطان روده بزرگ، استفاده می شود.

در مطالعات اخیر، این روش معادل روش باز در درمان سرطان شناسی روده بزرگ است، در حالی که تمام مزایای روش لاپاراسکوپی را ارائه می دهد. روش های درمان کولون معمولاً شامل کولونوسکوپی یا باریوم و همچنین ارزیابی استاندارد پزشکی قبل از عمل است.

بسته به شرایط ممکن است تمرینات اضافی لازم باشد. برای تکمیل و بررسی عمل خود با متخصص گوارش یا پزشک مراقبت اولیه صحبت کنید . برای تخلیه روده بزرگ و راست روده قبل از عمل، رژیم مخصوص پاکسازی روده ضروری است. لطفاً دستورالعمل های جراح را به دقت دنبال کنید و در صورت بروز مشکل با آن ها تماس بگیرید.

تا اینجا با مبحث برداشتن روده به روش لاپاراسکوپی آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست با ما همراه باشید.

برداشتن روده

برداشتن روده در جراحی برداشتن هر قسمتی از روده است. این شامل روده کوچک، روده بزرگ یا راست روده است. پزشکان از آن برای درمان بیماری ها و انسداد روده بزرگ (کولون) استفاده می کنند. بیماری ها و شرایط روده می تواند زندگی شما را در معرض خطر قرار دهد.

آن ها همچنین می توانند روده بزرگ یا راست روده را از کارکرد آن طور که باید، باز دارند. این باعث علائمی مانند درد و ناراحتی می شود. پزشک شما ممکن است برداشتن روده را به یکی از دلایل زیر توصیه کند:

سرطان:

میزان دفع آن ها بستگی به اندازه و محل سرطان دارد. جراح، غدد لنفاوی مجاور را نیز خارج می کند.

دیورتیکولیت:

ممکن است برای عوارضی مانند عفونت شدید یا سوراخ شدن نیاز به جراحی داشته باشید.

انسداد:

وقتی روده شما مسدود می شود، غذا و مایع نمی توانند عبور کنند. این می تواند جریان خون را قطع کرده و باعث مرگ بافت شود.

خونریزی شدید:

اگر پزشکان نتوانند خونریزی روده را متوقف کنند، ممکن است لازم باشد تا آن قسمت از روده را بردارند.

جراحی های برداشتن روده

جراحی روده بزرگ به یکی از سه روش زیر انجام می شود:

برداشتن باز:

جراح یک برش طولانی روی شکم ایجاد می کند. آن ها از ابزارهای جراحی معمولی برای خارج کردن بخشی از روده استفاده می کنند.

برداشتن لاپاراسکوپی:

جراح دو تا چهار برش کوچک روی شکم ایجاد می کند. آن ها یک لوله نازک با دوربین کوچک را در یک برش وارد می کنند. به این روش لاپاراسکوپی روده بزرگ می گویند.

این امر، تصویر را به یک مانیتور ارسال می کند. جراح از آن برای دیدن داخل شکم استفاده می کند. آن ها سپس ابزارهای جراحی کوچک و ویژه ای را از طریق سایر برش ها برای برداشتن قسمتی از روده عبور می دهند.

برداشتن لاپاراسکوپی با کمک روبات:

در این جراحی، ابزارها به روبات ها متصل می شوند. جراح ربات ها را برای انجام عمل جراحی کنترل می کند. نوع عمل جراحی شما بستگی به شرایط شما دارد. محل و اندازه روده بزرگ بیمار یا آسیب دیده نیز از عوامل هستند. در برخی موارد، ممکن است جراح شما در طول عمل از جراحی لاپاراسکوپی به جراحی باز تغییر کند.

لاپارسکوپی روده بزرگ یک جراحی بزرگ است، لذا باید به بیمارستان مراجعه کنید. در روز جراحی، بیهوشی عمومی انجام می شود. این بدان معناست که شما دچار حالت ناخودآگاه و شبیه به خواب می شوید تا در حین عمل جراحی چیزی احساس نکنید.

در طول عمل، جراح روده بزرگ را از اندام ها و بافت های اطراف جدا می کند. آن ها قسمت آسیب دیده یا بیمار روده را بریده و بر می دارند. آن ها انتهای سالم روده را با منگنه یا بخیه های ریز وصل می کنند.

در برخی موارد از برداشتن روده، جراح نیاز به انجام کولوستومی دارد. به این ترتیب دهانه ای در پوست ایجاد می شود که مدفوع به داخل کیسه منتقل می شود. اگر مشکلی وجود داشته باشد که ممکن است دو سر روده را از ترمیم صحیح باز دارد، جراح شما کولوستومی را انجام می دهد. برخی از معده ها موقتی هستند. پس از 6 تا 12 هفته، شما نیاز به جراحی دوم دارید.

تا اینجا با مبحث برداشتن لاپاراسکوپی با کمک روبات آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست با ما همراه باشید.

آمادگی برای جراحی

قبل از جراحی لاپارسکوپی روده بزرگ، به مطب جراح خود مراجعه می کنید. شما در مورد سابقه پزشکی خود صحبت کرده و داروهایی که مصرف می کنید را مرور خواهید کرد.

همچنین آزمایش هایی مانند اشعه ایکس قفسه سینه، الکتروکاردیوگرام و آزمایش خون دریافت خواهید کرد. این به جراح شما کمک می کند تا عمل را برنامه ریزی کند. همچنین پزشک هر گونه مشکلی که ممکن است بر جراحی تأثیر بگذارد  را مشخص می کند.

آسیب:

در حین عمل، روده ها، مثانه یا رگ های خونی نزدیک روده ممکن است آسیب ببینند.

نشت:

اگر برداشتن به درستی بهبود نیابد یا عفونی شود، روده بزرگ می تواند نشت کند. پزشکان این را نشت آناستوموتیک می نامند. این می تواند منجر به خونریزی و عفونت خطرناک شود. در صورت بروز هرگونه علائمی مانند درد معده، تب یا ضربان قلب سریع، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

فتق:

این می تواند در نتیجه بریدن دیواره شکم توسط جراح ایجاد شود.

بافت اسکار:

با التیام روده، ممکن است بافت اسکار ایجاد شود. با گذشت زمان، این ممکن است باعث انسداد شود.

بهبودی

پس از عمل جراحی لاپاراسکوپی روده بزرگ، شما حدود 2 تا 4 روز در بیمارستان خواهید ماند. مصرف دارو به کاهش درد کمک می کند. پرستار یا پزشک شما نحوه مراقبت از زخم شما را توضیح می دهد. اگر شما به بیماری استوما مبتلا هستید، نحوه مراقبت از آن را به شما نشان می دهند.

بلافاصله بعد از عمل، شما قادر خواهید بود تا مایعات بنوشید. ممکن است بتوانید روز بعد غذاهای جامد بخورید. ممکن است جراح شما رژیم غذایی کم فیبر را برای حدود یک ماه توصیه کند. بهبودی بعد از جراحی لاپاراسکوپی سریعتر از برداشتن باز است. همچنین درد کمتری خواهید داشت و جای زخم های کوچکتری خواهید داشت.

پس از 1 تا 2 هفته، ممکن است بتوانید به اکثر کارهای معمول خود مانند پیاده روی و کار بازگردید. تا زمانی که به سلامت کامل نرسید، سعی نکنید اجسام یا وسیله های سنگین را بلند کنید یا ورزش شدید انجام دهید. معمولاً بهبودی کامل حدود 6 هفته طول می کشد.

تا اینجا با مبحث آمادگی برای جراحی آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست با ما همراه باشید.

انتظارات افراد از جراحی لاپاراسکوپی برای سرطان روده بزرگ

وقتی از جراحی برای درمان سرطان روده بزرگ استفاده می شود، می توان از روش لاپارسکوپی روده بزرگ استفاده کرد. این بدان معناست که جراح به جای انجام عمل کولکتومی به عنوان یک جراحی باز از طریق یک برش طولانی، می تواند این روش را از طریق چندین برش کوچکتر با استفاده از ابزارهای مخصوص برای یک روش کم تهاجمی انجام دهد.

چه انتظاری باید داشت

جراحی لاپاراسکوپی برای سرطان روده بزرگ نیاز به تخصص بالایی دارد، بنابراین انجام این نوع جراحی در یک مرکز سرطان با حجم بالا، جایی که جراحان تجربه بیشتری دارند، بسیار مهم است. برنامه انکولوژی شامل بهره مند شدن از توانایی و تخصص تیم متخصصان سرطان است که متخصص درمان سرطان روده بزرگ هستند.

آن ها جراحانی هستند که در سراسر کشور به طور مرتب جراحی لاپاراسکوپی برای سرطان روده بزرگ انجام می دهند. درد ممکن است پس از جراحی تجربه شود و با دارو کنترل شود. ممکن است پس از عمل جراحی، رژیم غذایی مایع محدود شود، اما اکثر افراد می توانند در عرض چند روز به سراغ غذاهای جامد بروند.

تا اینجا با مبحث انتظارات افراد از جراحی لاپاراسکوپی برای سرطان روده بزرگ آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست با ما همراه باشید.

نحوه انجام جراحی لاپاراسکوپی روده بزرگ

جراح چندین برش کوچک در شکم ایجاد می کند. لاپاراسکوپ، که یک ابزار باریک و بلند است و دوربین آن در انتهای آن نور دارد، در یکی از برش ها قرار داده می شود تا جراح بتواند محل جراحی را ببیند. از طریق سایر برش ها، جراح از ابزارهای جراحی کوچک برای برداشتن قسمت سرطانی روده بزرگ استفاده می کند.

تا اینجا با مبحث نحوه انجام جراحی لاپاراسکوپی روده بزرگ آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست با ما همراه باشید.

مزایای جراحی لاپاراسکوپی

استفاده از روش لاپاراسکوپی روده بزرگ برای جراحی سرطان روده مزایای متعددی دارد. از آنجا که جراح از برش های کوچکتر استفاده می کند، لذا بیماران اغلب موارد زیر را تجربه می کنند:

کاهش خونریزی کمتر در حین عمل جراحی

اقامت کوتاهتر در بیمارستان

زمان بهبود سریعتر

زخم های کمتر قابل توجه

کاهش درد

شما در حال دیدن پست لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست هستید.

سیستم گوارشی شما

درک نحوه عملکرد دستگاه گوارش شما می تواند برای آماده شدن و بهبودی بعد از جراحی لاپاراسکوپی روده بزرگ مفید باشد. دستگاه گوارش شما از اندام هایی تشکیل شده است که غذا را تجزیه می کنند، مواد مغذی را جذب می کنند و مواد زائد را از بدن شما خارج می کنند. آن ها شامل موارد زیر هستند:

دهان

مری (لوله غذا)

معده

روده کوچک

روده بزرگ

راست روده

مقعد

مخاطب گرامی شما در حال مطالعه مقاله لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست هستید.

پس از جویدن و قورت دادن، غذا به مری شما منتقل می شود

پس از جویدن و قورت دادن، غذا به مری شما منتقل می شود. مری شما لوله ای طولانی و عضلانی است که غذا را از دهان شما به معده شما منتقل می کند. هنگامی که غذا وارد معده شما می شود، با اسیدهای معده مخلوط می شود. این اسیدها شروع به هضم (تجزیه) غذا می کنند.

وقتی غذا از معده شما خارج می شود، وارد روده کوچک شما می شود. در آنجا هضم آن ادامه می یابد و بسیاری از مواد مغذی جذب می شوند. هر چیزی که جذب نشود، ضایعات نامیده می شود. سپس مواد زائد به روده بزرگ شما منتقل می شود، جایی که مقداری آب دوباره جذب بدن می شود.

باقیمانده مواد زائد وارد انتهای روده بزرگ شما می شود که به راست روده معروف است. راست روده شما به عنوان محل نگهداری مواد زائد عمل می کند تا زمانی که بدن شما از طریق مقعد، آن ها را خارج کند.

پس از جویدن و قورت دادن، غذا به مری شما منتقل می شود
پس از جویدن و قورت دادن، غذا به مری شما منتقل می شود

شما در حال دیدن پست لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست هستید.

نتیجه گیری

جراحی لاپاراسکوپی روده بزرگ، نوعی جراحی است که برای درمان سرطان روده بزرگ انجام می شود. قسمتی از سرطان روده شما برداشته می شود. سپس انتهای سالم روده بزرگ به هم دوخته می شوند. جراح شما توضیح می دهد که کدام قسمت از روده بزرگ شما برداشته می شود.

برداشتن روده بزرگ را می توان با استفاده از تکنیک های مختلف انجام داد. جراح شما در مورد این که کدام گزینه برای شما مناسب است با شما صحبت خواهد کرد.

بسته به نوع جراحی که انجام می دهید، جراح شما 1 یا چند برش (برش جراحی) در شکم شما ایجاد می کند. هنگامی که برش طولانی روی شکم ایجاد می شود، به این عمل جراحی باز می گویند.

قسمتی از روده بزرگ شما که دارای سرطان است، از طریق برش برداشته می شود. هنگامی که چندین برش کوچک روی شکم شما ایجاد می شود، به این عمل جراحی کم تهاجمی می گویند.

ابزارهای جراحی کوچک و یک دوربین فیلمبرداری در برش ها قرار داده می شوند تا قسمتی از سرطان روده شما برداشته شود. برخی از جراحان از یک دستگاه روباتیک برای کمک به جراحی استفاده می کنند.

از اینکه تا انتهای پست لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن مقاله لاپاراسکوپی روده بزرگ چیست بهره لازم را برده باشید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
sina
sina
10 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر من ۲ ماه پیش بخاطر ولولوس سیگموئید عمل کلکتومی انجام دادم ۴۰ سانت از روده رو برداشتن از دوهفته بعد عمل هر چیزی میخورم حتی یه میوه به مدت طولانی یعنی یکی دو ساعت آروغ میزنم و قسمت بالای ناف و شکمم هم ورم پیدا میکنه با خوردن غذا هر چند آروم غذا میخورم و غذای حجیم هم نمیخورم یبوست هم دارم که فقط زمانی که ملین میخورم یبوستم برطرف میشه.آیا با این نشانه ها مشکل خاصی پیش اومده؟

با یک کلیک مشاوره بگیرید