قند خون نرمال در سن 45 سالگی

در این مقاله می خواهیم میزان قند خون نرمال در سن 45 سالگی را بررسی کنیم. ما را همراهی نمایید.

حتماً قبلاً در مورد قند خون مطالب زیادی را مطالعه کرده اید. اما شاید هنوز مطالب زیادی در این باره وجود دارد که از آن ها بی خبر هستید و بهتر است تا آن ها را یاد بگیرید و بعد از آن، از دانسته های خود استفاده کنید.

برای تشخیص حد نرمال و محدوده طبیعی میزان قند خون در سن 50 سالگی لازم می باشد از صفحه قند خون نرمال در سن 50 سالگی دیدن کنید.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

09120174510

ویدئوی قند خون نرمال در سن 45 سالگی

مقدمه

فهمیدن مقدار قند خون نرمال یکی از اطلاعات مهم درباره شناختن بازه طبیعی سطح قند خون است و در واقع مهره کلیدی روند کنترل بیماری دیابت محسوب می شود.

قند خون نرمال در سن 45 سالگی
قند خون نرمال در سن 45 سالگی

بدون فهمیدن این اطلاعات نمی توانید تعیین کنید که آیا سطح قند خون شما در بازه نرمال است یا خیر. در این مقاله موضوع قند خون نرمال و به خصوص مسئله قند خون نرمال در 45 سالگی را بررسی می کنیم و سؤالات رایج در مورد این مسئله و پیرامون آن را برایتان پاسخ می دهیم. در مقاله قند خون نرمال در سن 45 سالگی با ما همراه باشید.

برای مقایسه ی نسبت وزن و قد یک فرد لطفا صفحه محاسبه bmi بر اساس سن را چک کنید.

قند خون نرمال در سن 45 سالگی چند است؟

  • قند خون ناشتا برای افرادی که که دیابت ندارند، در بازه 70 تا 99 میلی گرم در دسی لیتر باشد.
  • قند خون نرمال در سن 45 سالگی قبل از صرف غذا باید بین 68 الی 108 میلی گرم در دسی لیتر
  • قند خون نرمال در سن 45 سالگی بعد از صرف غذا یا دو ساعت بعد از صرف غذا در بازه 126 الی 140 میلی گرم در دسی لیتر می باشد.
  • همچنین میزان قندخون نرمال در سن 45 سالگی بصورت روزانه نباید بیشتر از 100 در حالت ناشتا باشد و نباید از 68 کمتر باشد.
  • قند خون نرمال در سن 45 سالگی و بعد از خوردن غذا در حالت عادی نباید بیشتر از 140 و کمتر از 120 باشد.
در ادامه به سؤالات زیر پاسخ می دهیم:

بیماری دیابت چیست؟

چند نوع دیابت داریم؟ تفاوت آن‌ها در چیست؟

چه عواملی موجب ابتلای فرد به دیابت می‌شود؟

افراد از چه سنی باید نسبت به دیابت هوشیار باشند؟ دیابت در چه افرادی باید کنترل شود؟

نشانه های واضح مبتلا شدن به دیابت چیست؟

روش‌های تشخیص بیماری دیابت چیست؟

آیا راهی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت وجود دارد؟

روش‌های درمانی بیماری دیابت کدامند؟

بیماری دیابت چه عوارضی را برای بدن به دنبال دارد؟

چه عواملی در ابتلا به دیابت نقش دارد؟

مصرف نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های رژیمی تا چه میزان در ابتلا به بیماری دیابت نقش دارند؟

چرخه گلوکز در بدن

چرا میزان قند خون مهم است؟

چرا کنترل قند خون مهم است؟

چگونه بدانیم که قند خون بدنمان در بازه طبیعی است یا خیر؟

قند خون نرمال در سن 45 سالگی از لحاظ پزشکی

دیابت چگونه کنترل می شود؟

قند خون نرمال و طبیعی چه مقدار باید باشد؟

شاخص هموگلوبین در بدن

اهمیت بررسی قند خون نرمال در سن 45 سالگی

فشار خون طبیعی برای همه سنین چقدر است؟

مقدار قند خون نرمال در سن 45 سالگی با شرایط مختلف

در صورت بالا بودن قند خون خود چه کار کنیم؟

در صورت پایین بودن بیش از حد قند خون خود چه کنیم؟

قند خون نرمال در سن 45 سالگی چقدر است؟

جدول قند خون نرمال در سن 45 سالگی و سنین مختلف دیگر

نتیجه گیری

 

بیماری دیابت چیست؟

بیماری دیابت یکی از رایج ترین بیماری در جهان و به خصوص ایران است. به طوری که در اکثر خانواده های ایرانی یک فرد مبتلا به دیابت وجود دارد. اهمیت این بیماری آن قدر زیاد است که یک روز مخصوص جهانی منتسب به این بیماری نامگذاری شده است. به گفته پزشکان، دیابت نوعی بیماری است که در آن متابولیسم کربوهیدرات ها دچار اشکال و اختلال می شوند.

سن شروع دیابت از چه زمانی می باشد برای دانستن این موضوع پیشنهاد می کنیم پست دیابت از چه سنی شروع می شود را مشاهده کنید.

بیماری دیابت چیست؟
بیماری دیابت چیست؟

به همین سبب باعث می شود تا سطح گلوکز خون فرد مورد نظر به بالاتر از حد نرمال برسد و فرد دچار بیماری دیابت شود. بهتر است بدانید که شیوع دیابت در کشور ایران به ده درصد می رسد یا می توان این طور گفت که 5 الی 6 میلیون از جمعیت کل کشور به بیماری دیابت مبتلا هستند.

البته این آمار برای افرادی است که از بیماری خود اطلاع دارند. چرا که برخی از افراد با وجود داشتن بیماری دیابت از آن آگاه نیستند و از مبتلا شدنشان به دیابت به هیچ وجه خبر ندارند. همچنین سن مبتلا شدن افراد به بیماری دیابت از 65 سال به 45 سال کاهش یافته است.

چند نوع دیابت داریم؟ تفاوت آن‌ها در چیست؟

دو نوع دیابت وجود دارد که به دیابت نوع یک یا همان type 1 diabetes و دیابت نوع دو یا همان type 2 diabetes معروف است. بیشتر افراد در سن پایین و سنین کم تر از 25 سال دچار دیابت نوع یک می شوند.

دیابت نوع یک به علت کم شدن تولید انسولین در بدن و مشکلات در سیستم ایمنی بدن اتفاق می افتد، به طوری که سیستم ایمنی بدن فرد به سلول های تولید کننده انسولین حمله کرده و آن ها را از بین می برند و به همین خاطر تولید انسولین بسیار کم شده یا به طور کامل متوقف می شود.

البته هنوز هم پزشکان و محققان دلیل اصلی این مسئله را پیدا نکرده اند و به صورت نامشخص باقی مانده است؛ اما دیابت نوع دو در آن دسته از افراد ایجاد می شود که عملکرد انسولین در آن ها با اختلال روبرو می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست دیابت لادا چیست دیدن کنید.

انسولین

انسولین موجود در بدن برای این که مقاومت به انسولینی که در بدن وجود دارد را ریشه کن کند، شروع به بیش تر کردن تولید انسولین می کند. بعد از گذشت مدت زمانی، بدن دیگر نمی تواند میزان قند خون صحیح و مناسب را تنظیم کند. به همین علت، بدن در این وضعیت پیچیده می ماند و فرد دچار بیماری دیابت نوع دو می شود.

این نوع از دیابت در بیش تر موارد در سنین بالا اتفاق می افتاد. اما در جهان امروزی به علت زیاد شدن اضافه وزن و چاقی در افراد مختلف، این بیماری در سنین پایین و بیشتر در افراد چاق یا دچار اضافه وزن نیز دیده می شود.

البته دلیل اصلی این نوع از دیابت نیز معلوم نیست و نمی توان به طور صریح گفت که چاقی موجب این بیماری می شود، فقط این طور می توان گفت که چاقی یکی از نقش های اصلی در مبتلا شدن به دیابت را ایفا می کند.

انسولین
انسولین

چه عواملی موجب ابتلای فرد به دیابت می‌شود؟

عواملی مانند بالا رفتن وزن، عدم داشتن تحرک، داشتن سابقه ارثی، ژنتیک، بیماری های قلبی، بیماری های عروقی، داشتن فشار خون زیاد، بالا بودن چربی های موجود در خون، غلظت بالای خون، نوع نژاد، داشتن سابقه دیابت حاملگی می توانند در مبتلا شدن شما به بیماری دیابت دخیل باشند و می توان گفت که جزو دلایل خطرساز برای مبتلا شدن به دیابت هستند. اگر هر کدام از موارد بالا را در خودتان مشاهده کردید، حتماً برای رفع کردن آن ها تلاش کنید.

البته به غیر از مواردی که کنترل آن ها دست شما نیست. مانند ژنتیک و داشتن سابقه ارثی، نژاد؛ برای بقیه موارد می توانید تدابیر درمانی و کنترلی را شروع کنید تا از مبتلا شدن به دیابت در آینده جلوگیری کنید.

لازم است بدانید که در صورت مبتلا شدن به دیابت، نمی توانید این بیماری را درمان کنید و فقط می توانید آن را کنترل کرده و در ایده آل ترین حالت ممکن نگه دارید تا عوارض آن را به حداقل برسانید. متاسفانه با پیشرفت علوم پزشکی و تکنولوژی های پزشکی، هنوز هم با علم پزشکی امروزه نمی توان بیماری دیابت را به طور کامل درمان کرد.

اگر از بیماری دیابت رنج میبرید برای درمان این بیماری پیشنهاد می کنیم پست درمان دیابت بدون دارو را مطالعه نمائید

مبتلا بودن به بیماری کبد چرب

یکی دیگر از عوامل خطرساز مبتلا شدن به دیابت، مبتلا بودن به بیماری کبد چرب است. افرادی که کبد آن ها چرب است، در مرحله اول حتماً باید وزن خود را کنترل کنند و آن را به وزن سلامت و ایده آل برسانند و همچنین باید از رژیم غذایی سالم و اصولی پیروی کنند و غذاهای ناسالم و غیر ارگانیک و فرآوری شده را مصرف نکنند تا بتوانند ابتدا بیماری کبد چرب خود را درمان کنند و از این طریق جلوی مبتلا شدن به دیابت را بگیرند.

بیماری کبد چرب همچنین برای خود نیز دارای عوارض جداگانه ای است. برای مثال این بیماری باعث بیماری های قلبی و عروقی، مشکلات فشار خون و در نهایت دیابت نیز می شود.

اگر شما عوامل خطرساز دیابت را دارید، باید هر سال برای چک کردن میزان قند خون بدنتان آزمایش بدهید و اگر قند خون ناشتای شما نرمال است، توصیه می کنیم که هر سه سال یک بار آزمایش قند خون را انجام دهید و فردی که قند خون او بین 100 الی 125 است نیز باید هر سال قند خون خود را با دادن آزمایش چک کند. همچنین لازم است که افراد دارای قند خون نرمال در سن 45 سالگی یا کمتر از این سن، به صورت مرتب قند خون خود را چک کرده و کنترل کنند.

مبتلا بودن به بیماری کبد چرب
مبتلا بودن به بیماری کبد چرب

افراد از چه سنی باید نسبت به دیابت هوشیار باشند؟ دیابت در چه افرادی باید کنترل شود؟

حتی افرادی که دیابت ندارند نیز باید قند خون خود را کنترل کنند. به ویژه افراد از سن 45 سالگی باید به صورت مرتب و به طور سالانه قند خون خود و سطح قند خون ناشتای خود را چک کنند. قند خون نرمال در 45 سالگی یکی از مهم ترین شاخص ها برای روند پیشگیری و جلوگیری از بیماری دیابت است.

همچنین در افرادی که شاخص بی ام آی که یک شاخص برای محاسبه تعادل قد و وزن در افراد است، اگر بالاتر از عدد 25 باشد و یا یکی از پیش زمینه های خطرساز دیابت در آن ها وجود دارد به خصوص زمینه ارثی و ژنتیک، باید میزان قند خون خود را از قبل از 45 سالگی نیز چک کرده و تحت کنترل داشته باشند.

لطفا از پست درمان دیابت در 30 روز دیدن کنید.

در زمان های گذشته، سن مبتلا شدن به دیابت از 65 سالگی به بالا شروع می شد

در زمان های گذشته، سن مبتلا شدن به دیابت از 65 سالگی به بالا شروع می شد. اما به خاطر عوض شدن سبک زندگی مردم در دنیا و صنعتی و ماشینی شدن سبک زندگی و کاهش تحرک افراد و داشتن رژیم های غذایی نامناسب، سن مبتلا شدن به دیابت به 45 سالگی نزول کرده است.

سن مبتلا شدن دیابت در کشور ایران و کشورهای پیشرفته دیگر بسیار پایین تر از قبل شده است و سن مبتلا شدن این بیماری در بازه 45 تا 55 سالگی قرار دارد.

به همین دلیل، چک کردن قند خون نرمال در سن 45 سالگی یکی از راه های پیشگیری، کنترل سطح قند خون و مطمئن شدن از این است که فرد در آینده به بیماری دیابت دچار نمی شود.

در زمان های گذشته، سن مبتلا شدن به دیابت از 65 سالگی به بالا شروع می شد
در زمان های گذشته، سن مبتلا شدن به دیابت از 65 سالگی به بالا شروع می شد

نشانه های واضح مبتلا شدن به دیابت چیست؟

نشانه هایی که خطر مبتلا شدن فرد به دیابت را خبر می دهد، عبارتند از: ادرار زیاد و پشت سرهم، زیاد شدن میل به غذا خوردن، کاهش وزن ناخواسته و ناگهانی، مبتلا شدن به شب ادراری، تشنگی شدید و بی سابقه، ضعیف شدن دید چشم، تاری دید در چشم ها، داشتن سردرد؛

اما باید ذکر کنیم که این نشانه ها در افرادی دیده می شود که سطح قند خون بالایی را داشته باشند و در افرادی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند، احتمالا نشانه های بیماری دیابت را از خود بروز ندهند و یا به طور خفیف باشد و متوجه آن نشوند.

نشانه های واضح مبتلا شدن به دیابت چیست؟
نشانه های واضح مبتلا شدن به دیابت چیست؟

به همین دلیل، هنگامی به پزشک مراجعه می کنند که بیماری دیابت نوع دو در آن ها پیشرفت کرده است و دچار عارضه های این بیماری مانند زخم و جراحت پاها، نارسایی کلیه، حملات قلبی شده اند و فقط با مشاهده پیشرفت این علائم از بیماری توانسته اند تا متوجه بیماری خود شوند.

برای پاسخ دادن به اینکه چه عواملی باعث افزایش اوره در خون می شود لازم می باشد از صفحه urea در آزمایش خون چیست دیدن کنید.

نارسایی های کلیوی به خودی خود جزو بیماری هایی است که فقط در صورت پیشرفت و از بین رفتن کلیه از خود علائم نشان می دهد

به خاطر این که بیماری دیابت نوع دو به صورت خاموش باقی می ماند و عوارض آن فقط در موقع جدی و پیشرفت بیماری دیده می شود، به خصوص نارسایی های کلیوی که به خودی خود جزو بیماری هایی است که فقط در صورت پیشرفت و از بین رفتن کلیه از خود علائم نشان می دهد،

پزشکان توصیه می کنند تا برای فهمیدن این بیماری و جلوگیری از عوارض خطرناک آن، قند خون خود به خصوص قند خون نرمال در سن 45 سالگی را به صورت مرتب چک کنید تا اگر احیانا به این بیماری مبتلا شده باشید، بتوانید در زمان شروع این بیماری جلوی پیشرفت این بیماری و گرفتار شدن به عوارض جدی آن را بگیرید.

این مسئله به قدری شایع و مهم است که 50 درصد افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود آگاه نیستند و فقط در مواقعی که دیر است و بیماری پیشرفت کرده است، از این بیماری خبردار می شوند. همچنین این علائم فقط زمانی بروز می کنند که قند خون افراد به بالای 200 میلی گرم رسیده باشد.

به همین علت، پزشکان بر روی تست مرتب و سالانه قند خون نرمال در سن 45 سالگی و پایین تر از این سن تاکید زیادی می کنند. همچنین افرادی که عوامل خطرساز دیابت نیز در آن ها وجود دارد، باید علاوه بر آزمایش های سالانه قند خون، قند خون ناشتای خود را نیز چک کنند.

روش‌های تشخیص بیماری دیابت چیست؟

بیماری دیابت را می توان با چند راه مختلف تشخیص داد. رایج ترین راه آن، اندازه گیری قند خون ناشتا است. تست قند خون ناشتا مهم ترین تست های اندازه گیری قند خون و مطلع شدن از بیماری دیابت است.

این تست که در زبان انگلیسی به آن ” Fasting Blood Sugar, FBS” یا “ّFasting Plasma Glucose, FPG می گویند، یک تست ساده و ارزان برای فهمیدن بیماری دیابت است. تست قند خون ناشتا باید برای همه افراد بالای 45 سال انجام شود و قند خون نرمال در سن 45 سالگی و بالاتر از این سن بسیار مهم است.

این تست لازم است که در هر سه سال یک بار انجام شود. همچنین در آن دسته از افرادی که نشانه های بیماری دیابت را دارند یا عوامل خطرزای دیابت در آن ها وجود دارد و یا در وضعیت پیش دیابت قرار دارند، بدون در نظر گرفتن سن آن ها، آزمایش تست قند خون ناشتا باید به طور سالانه در آن ها انجام شود.

بعد از انجام دادن این آزمایش اگر در یک مرتبه از این آزمایش، قند خون ناشتای فرد بالاتر از عدد 126 بود، نشاندهنده این است که فرد به بیماری دیابت دچار شده است.

یکی دیگر از روش های تشخیص بیماری

یکی دیگر از روش های تشخیص بیماری دیابت این است که اگر فرد نشانه های رایج بیماری دیابت مانند کم شدن ناگهانی وزن، زیاد شدن میل به غذا، تشنگی زیاد و تکرر ادرار را داشته باشد و قند خون فرد در هر وقتی از روز که اندازه گرفته می شود، عدد بالاتر از 200 را نشان می دهد، به این معنی است که فرد دچار بیماری دیابت است.

همچنین روش دیگری برای تشخیص دادن بیماری دیابت وجود دارد که در این روش، قند خون فرد با پودر گلوکز انجام می گیرد. در این روش بعد از گذشتن دو ساعت از خوردن پودر گلوکز، سطح قند خون فرد اندازه گیری می شود و اگر قند خون او بالاتر از عدد 200 باشد، نشاندهنده مبتلا بودن فرد به دیابت است.

روش دیگر فهمیدن بیماری دیابت، آزمایش هموگلوبین A1C است

روش دیگر فهمیدن بیماری دیابت، آزمایش هموگلوبین A1C است که در این آزمایش اگر مقدار این شاخصه بالاتر از عدد 6.5 باشد، نشاندهنده بیماری دیابت در فرد است.

مقدار طبیعی قند خون در فرد کمتر از عدد 100 است و اگر این مقدار بین 100 الی 125 باشد، فرد اختلالاتی در قند خون ناشتای خود دارد و ممکن است در زمان آینده دچار بیماری دیابت نوع دو شود. به همین دلیل باید تحت نظر پزشک و رعایت کردن اصول و توصیه های خاص درمانی، غذایی و ورزشی از مبتلا شدن به بیماری دیابت دو جلوگیری کند.

همچنین بهتر است بدانید که کاهش وزن های اضافی تاثیر زیادی بر روی پیشگیری از مبتلا شدن به دیابت دارد. به همین خاطر در همان مرحله اول سعی کنید تا از شر چاقی یا اضافه وزن خود خلاص شوید.

روش دیگر فهمیدن بیماری دیابت، آزمایش هموگلوبین A1C است
روش دیگر فهمیدن بیماری دیابت، آزمایش هموگلوبین A1C است

آیا راهی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت وجود دارد؟

بیماری دیابت نوع یک روش مشخصی برای پیشگیری ندارد و در بیش تر موارد، بیماریی است که در سنین پایین علائم خود را به صورت واضح نشان می دهد.

متاسفانه در دیابت نوع یک، قند خون فرد به صورت ناگهانی بالا می رود و راهی برای پیشگیری از این بیماری باقی نمی گذارد و اما در دیابت نوع دو، قند خون فرد به صورت آهسته بالا می رود که می توان پیشگیری های لازمه را برای این بیماری انجام داد. البته اگر از وجود این بیماری آگاه باشید.

در غیر این صورت این بیماری به صورت پنهان و خاموش تا بدتر شدن عوارض آن و بروز مشکلات جدی شروع به پیشروی می کند. برای این که از دیابت نوع دو پیشگیری کنید، می توانید از دو راه ساده استفاده کنید. روش اول برای پیشگیری از این بیماری داشتن رژیم غذایی سالم و مفید است.

شما باید استفاده از غذاهای ناسالم و مضر را به صورت کامل کنار بگذارید. خوراکی هایی مانند شیرینی ها، غذاهای پرچرب، فست فودها، غذاهای فرآوری شده و از این قبیل موارد.

روش دوم برای پیشگیری از این بیماری، کاهش وزن اضافی در صورتی که دچار چاقی یا اضافه وزن باشید و همچنین حداقل باید هر روز سی دقیقه الی چهل و پنج دقیقه ورزش های مورد نظرتان را انجام دهید.

آیا راهی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت وجود دارد؟
آیا راهی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت وجود دارد؟

روش‌های درمانی بیماری دیابت کدامند؟

روش درمانی برای بیماری دیابت نوع یک و نوع دو به صورت کامل وجود ندارد. تنها روشی که برای دیابت نوع یک استفاده می شود، جنبه کنترلی را دارد و برای تامین انسولین مورد نیاز بدن است که تزریق انسولین برای این افراد به صورت مرتب انجام می شود.

در دیابت نوع دوم؛ ابتدا برای افرادی که در وضعیت بهتری قرار دارند و می توانند بر روی بیماری خود کنترل و نظارت خوبی را داشته باشند، قرص هایی تجویز می شود و پزشکان، با قرص سعی می کنند تااین بیماری را بهتر کنترل کنند؛ اما متاسفانه بیماری دیابت نوع دو، جزو بیماری هایی است که سریع پیشرفت می کنند و بعد از گذشتن مدت زمانی دیگر قرص ها روی این بیماری اثری نمی توانند داشته باشند.

به همین علت به طور ناچار از انسولین برای کنترل این بیماری استفاده می شود. به طور تخمینی بعد از گذشتن 5 الی 6 سال از مبتلا شدن به بیماری دیابت نوع دو، فرد مجبور به استفاده از انسولین برای کنترل بیماری خود می شود.

روش‌های درمانی بیماری دیابت کدامند؟
روش‌های درمانی بیماری دیابت کدامند؟

بیماری دیابت چه عوارضی را برای بدن به دنبال دارد؟

عوارض بیماری دیابت به دو بخش عمده درگیری عروق بزرگ یا Macro Vascular و درگیری عروق کوچک یا Micro Vascular دسته بندی می شود.

عارضه های بخش عروق بزرگ مشکلاتی مانند سکته های قلبی، سکته های مغزی، گرفتگی های عروق محیطی را شامل می شود که برای کم کردن این نوع عارضه ها باید در ابتدا قند خون خود را تحت کنترل بگیرید و بعد از میزان فشار خون و چربی بدنتان در حالت نرمال و طبیعی باشد. چرا که بیش ترین علت مرگ در افراد مبتلا به دیابت، بیماری های قلبی و عروقی است. عارضه های درگیری عروق کوچک نیز شامل مشکلات در شبکیه و قرنیه چشم است.

برای جلوگیری از اتفاق افتادن چنین مواردی، افراد مبتلا به دیابت باید به طور سالانه تحت معاینه شبکیه چشمی قرار بگیرند تا در صورت مبتلا شدن به این نوع عارضه ها بتوانند در همان مرحله شروع بیماری جلوی پیشرفت آن را بگیرند و بتوانند این بیماری را درمان کنند. همچنین قابل ذکر است که شایع ترین دلایل نابینایی در کشور ایران مربوط به بیماری دیابت است.

نارسایی های کلیوی

عوارض دیگری که افراد مبتلا به دیابت با آن درگیر می شوند، مشکلات و نارسایی های کلیوی است. این نوع عارضه در شروع کار، به طور دفع ماده های پروتئین در کلیه ها از خود علائم نشان می دهد و پس از پیشرفت بیماری، فرد دچار نارسایی کلیوی می شود. در صورت درمان نشدن این عارضه، فرد مجبور به انجام دادن دیالیز و در نهایت پیوند کلیه می شود.

به همین علت همیشه باید از سلامت کلیه افراد مبتلا به دیابت مطمئن شد چرا که می تواند عوارض جبران ناپذیری را بر روی سلامت آن ها داشته باشد.

همچنین در این مورد نیز فرد باید سطح قند خون، چربی خون و فشار خون خود را تحت کنترل داشته باشد و از نرمال بودن وضعیت آن ها مطمئن شود، توجه به این سه فاکتور مهم ترین راه پیشگیری از نارسایی های کلیوی در افراد مبتلا به دیابت است.

درگیر شدن عصب های محیطی بدن

عوارض دیگری که بیماران دیابتی را تهدید می کند، درگیر شدن عصب های محیطی بدن است که در شروع با علائم گزگز، مورمور شدن، بی حسی، سوزن سوزن شدن و سوزش پاها به ویژه در شب ها خود را نشان می هد. این عارضه در صورت درمان نشدن، با گذشت زمان به صورت آهسته باعث بی حسی در اندام و اعضای بدن می شود.

همچنین احتمال زخمی و مجروح شدن پاهای افراد دیابتی که بی حس هست، بیش تر از قبل می شود. بیماران مبتلا به دیابت برای پیشگیری از زخم شدن پاهایشان باید به صورت مرتب بهداشت پاهایشان را رعایت کنند و هر روز پاهای خود را بشویند و میان انگشتان پا را بعد از شستن به طور کامل خشک کنند.

این افراد باید پاهای خود را هر روز چک کنند

این افراد باید پاهای خود را هر روز چک کنند تا از وجود یا عدم وجود زخم و اشکالات دیگر باخبر شوند. افرادی که دیابت دارند، برای محافظت از پاهایشان باید از جوراب های نخی استفاده کنند و حتی اگر در منزل باشند، از کفش های روفرشی استفاده کنند تا از وارد شدن اجسام خارجی به صورت اتفاقی نیز جلوگیری کنند.

این افراد باید کفش های طبی و مناسبی را استفاده کنند و از قرار دادن پاهایشان نزدیک اجسام گرم و داغ خودداری کنند. چرا که به خاطر بی حسی پاها ممکن است، احساس سوزش و سوختن را دیرتر احساس کنند و باعث آسیب دیدن پاهایشان شوند.

همچنین به هیچ وجه از سشوار یا کیسه های آب گرم برای خشک کردن پاهایشان استفاده نکنند چرا که ممکن است باعث زخمی شدن پاهایشان شوند.

اگر پاهای افراد مبتلا به دیابت دچار بی حسی است و در این باره مشکل دارند، نباید با کفش های نامناسب به پیاده روی های طولانی بروند. چرا که ممکن است باعث تاول و زخم در پاهایشان شود. افرادی که دیابت دارند، حتی جزئی ترین زخم ها در پاهایشان را باید جدی بگیرند و سریعاً برای درمان آن به پزشک مراجعه کنند.

رایج ترین دلیل قطع عضو در کشورمان بعد از تصادفات، بیماری دیابت است

زیرا رایج ترین دلیل قطع عضو در کشورمان بعد از تصادفات، بیماری دیابت است. از دیگر عارضه های شایع بیماری دیابت می توان به مشکلات گوارشی اشاره کرد که با بروز مشکلاتی در فرد مانند احساس تهوع، استفراغ، نفخ شکم و در برخی اوقات اسهال و یبوست شروع می شود.

نکته جالب این عوارض این است که تمامی این عوارض در بیش تر موارد بعد از هشت الی ده سال بعد از مبتلا شدن به دیابت شروع به بروز دادن می کند.

به همین خاطر در اوایل مبتلا شدن به بیماری دیابت، افراد به اشتباه فکر می کنند که دیگر هرگز دچار این عوارض نمی شوند، اما متاسفانه باید بگوییم که این طور نیست و فرد بعد از گذشت مدت زمان معینی از بیماری دیابت، خواه‌ناخواه دچار برخی از این عوارض خواهد شد و فقط بهترین راه برای جلوگیری از بروز این عوارض یا تاخیر در بروز آن ها، کنترل میزان قند خون به صورت جدی و مرتب است.

به همین علت اصلی ترین راه مبارزه با بیماری دیابت و عوارض آن، نگه داشتن سطح قند خونتان در بازه نرمال و طبیعی است. به خصوص قند خون نرمال در سن 45 سالگی و کنترل بر روی آن حائز اهمیت بسیار بالایی است.

رایج ترین دلیل قطع عضو در کشورمان بعد از تصادفات، بیماری دیابت است
رایج ترین دلیل قطع عضو در کشورمان بعد از تصادفات، بیماری دیابت است

چه عواملی در ابتلا به دیابت نقش دارد؟

در دیابت نوع دوم، فاکتور ارث تاثیر زیادی را دارد. برای مثال اگر پدر و مادر فردی مبتلا به دیابت باشد، احتمال این که در آینده این فرد نیز مبتلا به دیابت شود، 40 درصد بالاتر می رود.

همچنین ممکن است که فردی زمینه فامیلی و ارثی بیماری دیابت را نداشته باشد اما عامل های خطرزای بیماری دیابت مانند چاقی در او وجود داشته باشد. به همین علت احتمال مبتلا شدن این فرد به دیابت در آینده وجود دارد.

سن مبتلا شدن به دیابت نسبت به زمان های گذشته بسیار پایین آمده است و اگر والدین فردی در سن 70 سالگی دچار بیماری دیابت شده باشند، ممکن است خود فرد در سنین بسیار پایین تری نیز به این بیماری دچار شود؛

اما در دیابت نوع یک زمینه ارثی و فامیلی نقش کمرنگی را ایفا می کند و این بیماری بیش تر به خاطر مشکلات سیستم ایمنی در فرد و اختلالات در کدهای ژنتیکی فرد ایجاد می شود.

چه عواملی در ابتلا به دیابت نقش دارد؟
چه عواملی در ابتلا به دیابت نقش دارد؟

مصرف نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های رژیمی تا چه میزان در ابتلا به بیماری دیابت نقش دارند؟

یکی از مواردی که در مبتلا شدن به بیماری دیابت نقش اساسی دارند و تاثیر آن ها به اثبات رسیده است، استفاده کردن از نوشابه ها و آب میوه هایی است که دارای شیرین کننده مصنوعی هستند.

هر فردی که در روز دویست سی سی از این قبیل نوشیدنی ها استفاده کند، احتمال این که در زمان آینده مبتلا به بیماری دیابت شود، 2 برابر افراد عادی است و اگر فردی روزی پنج لیوان از نوشابه و آب میوه بنوشد، احتمال مبتلا شدن او به بیماری دیابت 10 برابر حالت عادی است.

استفاده از این نوع نوشیدنی ها حتی از نوع رژیمی آن ها، وقتی در مقدار زیادی استفاده شود، همین تاثیر را دارد و احتمال مبتلا شدن به دیابت را بالا می برد.

دلیل اصلی این امر که نوشیدن این نوشیدنی باعث بالا رفتن احتمال مبتلا شدن به دیابت می شود، علاوه بر مواد قندی مضر در این نوشیدنی به خاطر این است که استفاده از این نوع نوشیدنی ها باعث زیاد شدن اشتها و چاقی فرد می شود و همین فاکتور چاقی نیز احتمال مبتلا شدن به دیابت را بالاتر می برد.

توصیه می کنیم، به خاطر سلامتی خود کم تر از این نوشیدنی ها استفاده کنید و به جای این نوشیدنی ها از آب، آب میوه های طبیعی، آب طعم دار یا دتاکس واتر استفاده کنید.

مصرف نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های رژیمی تا چه میزان در ابتلا به بیماری دیابت نقش دارند؟
مصرف نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های رژیمی تا چه میزان در ابتلا به بیماری دیابت نقش دارند؟

چرخه گلوکز در بدن

بیش تر غذاهای مصرفی ما تبدیل به گلوکز می شود، این قند مسئول تامین انرژی بدن و سوخت اصلی بدن و سلول های آن است.

بعد از پروسه هضم و جذب غذا، گلوکز وارد جریان خون می شود. در آنجا به وسیله سلول های مختلف برای اهداف مختلف مانند رشد یا تامین انرژی استفاده می شود.

برای این که گلوکز بتواند وارد سلول ها شود و آن ها قادر به استفاده از گلوکز باشند، به انسولین نیاز است. انسولین نوعی هورمون است که به وسیله لوزالمعده یا به عبارتی دیگر پانکراس ساخته می شود.

هنگامی که ما مشغول غذا خوردن هستیم، لوزالمعده ما به صورت خودکار مقدار صحیح انسولین را تولید می کند و باعث حرکت گلوکز از جریان خون به طرف سلول ها می شود. در دیابت نوع دو، لوزالمعده قادر به تولید انسولین نیست و یا فقط مقدار کمی از آن را می سازد که عملاً فایده ای برای بدن ندارد.

اما در دیابت نوع یک، بیشتر این اختلالات به خاطر مشکلات سیستم ایمنی بدن رخ می دهد. به این صورت که سیستم ایمنی بدن به صورت اشتباهی به سلول های تولید کننده انسولین در لوزالمعده حمله کرده و آن ها را از بین می برند و باعث می شوند تا روند تولید انسولین با اختلال روبرو شده و یا به طور کامل متوقف شود.

چرخه گلوکز در بدن
چرخه گلوکز در بدن

چرا میزان قند خون مهم است؟

نکته مهم در مورد سطح قند خون این است که حتماً همیشه باید در حد نرمال باشد تا عارضه و بیماری را برای شما ایجاد نکند. سوالی که شاید برای شما ایجاد شود، این است که آیا قند خون من نرمال است؟

این سوال شاید در نگاه اول ساده و راحت به نظر برسد. اما در اصل جواب دادن به این سوال به هیچ وجه ساده نیست چرا که جواب این سوال به شرایط و حالت های مختلفی بستگی دارد و ممکن است با شرایطی مانند این که در چه زمانی از روز قرار دارید یا غذا خورده اید یا سن و سال شما برای جواب این سوال متفاوت باشد؛

اما در کل قند خون بالاتر از حد نرمال باعث مبتلا شدن به بیماری دیابت می شود. همچنین باید گفت که داشتن قند خون نرمال در سن 45 سالگی و بالاتر از این سن بسیار مهم است و باید در سنین 45 و بالاتر از آن مراقب سطح قند خونتان باشید.

چرا که بیماری دیابت بسیار جدی است و عوارض مختلفی را برای فرد ایجاد می کند و متاسفانه تا به حال هیچ گونه درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده است و فقط می توان تحت شرایطی این بیماری را به صورت کنترل شده درآورد و سعی بر کم تر کردن عوارض این بیماری نمود.

چرا میزان قند خون مهم است؟
چرا میزان قند خون مهم است؟

چرا کنترل قند خون مهم است؟

بیماری دیابت زمانی اتفاق می افتد که لوزالمعده فرد قادر به تولید هورمون های مورد نیاز برای مصرف گلوکز برای سلول های مختلف بدن نیست یا این هورمون نمی تواند به صورت صحیح و درست کار خود را انجام دهد. اسم این هورمون مهم انسولین است.

اگر کارکرد نرمال انسولین و روند سوزاندن و مصرف انسولین در بدن با اختلال روبرو شود، قند خون موجود در خون بیشتر از حد طبیعی می شود و به نوعی این روند از کنترل بدن خارج می شود و همین مسئله باعث اتفاق افتادن بیماری دیابت و در آینده نیز باعث بروز عوارض و مشکلات این بیماری در بدن می شود.

به همین علت داشتن برنامه درمانی و کنترلی برای فهمیدن میزان سطح قند خون از بروز بیماری دیابت جلوگیری می کند و حتی اگر مبتلا به دیابت شوید، با داشتن برنامه اصولی و صحیح کنترل و نظارت بر روی قند خون می توانید از رخ دادن عوارض این بیماری در بدن خود پیشگیری کنید.

چگونه بدانیم قند خون بدنمان در بازه طبیعی است یا خیر؟

برای این که بفهمید قند خون بدن شما در چه سطحی قرار دارد، لازم است تا تست قند خون را انجام دهید که این تست یا در آزمایشگاه با دادن آزمایش مشخص می شود و یا در خانه می توانید با کیت های تست قند خون این کار را انجام دهید.

انجام دادن این آزمایش بسیار راحت می باشد، تست قند خون احتیاج به نمونه بسیار کمی از خون شما دارد که معمولا از نوک انگشت شما گرفته می شود.

این تست اغلب مواقع با دستگاه گلوکز متر انجام می شود. نتیجه ای که از این تست می گیرید، نشاندهنده وضعیت سطح قند خون بدن شما است و می تواند مسیر شما را برای استفاده از رژیم درمانی، استفاده از دارو و فعالیت های فیزیکی ورزشی مشخص کند.

چگونه بدانیم قند خون بدنمان در بازه طبیعی است یا خیر؟
چگونه بدانیم قند خون بدنمان در بازه طبیعی است یا خیر؟

قند خون نرمال در سن 45 سالگی از لحاظ پزشکی

قند خون ناشتا برای افرادی که دیابت ندارند، باید در بازه 70 الی 99 میلی گرم در دسی لیتر باشد. انجمن دیابت آمریکا انجام دادن آزمایش و غربالگری معمولی را در سن 45 سالگی برای تشخیص دیابت نوع دو توصیه می کند. اگر بعد از انجام دادن آزمایش، نتایج فرد خوب باشد و سطح قند خون او در بازه طبیعی باشد، این آزمایش را در هر سه سال یک بار بهتر است که انجام دهید.

قند خون نرمال برای افراد در سنین مختلف می تواند متفاوت باشد. قند خون نرمال در سن 45 سالگی که در دسته افراد بالغ و بزرگسال قرار می گیرند، به این صورت است که قند خون نرمال در سن 45 سالگی را می توان به دو بخش اولیه قبل از خوردن غذا و بعد از خوردن غذا تقسیم کرد.

قند خون نرمال در سن 45 سالگی در شرایط قبل از صرف غذا

قند خون نرمال در سن 45 سالگی در شرایط قبل از صرف غذا باید بین 68 الی 108 میلی گرم در دسی لیتر باشد و همچنین قند خون نرمال در سن 45 سالگی در شرایط بعد از صرف غذا یا دو ساعت بعد از صرف غذا باید در بازه 126 الی 140 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

همچنین میزان قند خون نرمال در سن 45 سالگی به صورت روزانه، نباید بیش تر از 110 در حالت ناشتا باشد و نباید کم تر از 68 باشد. قند خون نرمال در سن 45 سالگی و بعد از خوردن غذا نیز در حالت عادی نباید بیش تر از 140 و کم تر از 120 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

دیابت چگونه کنترل می شود؟

قبل از این که انسولین کشف شود، هر فردی که به بیماری دیابت نوع یک مبتلا می شد، بعد از گذشت چند سال از تشخیص بیماری جانش را از دست می داد. با کشف انسولین در سال 1921، اولین قدم بزرگ برای درمان دیابت برداشته شد.

رعایت کردن رژیم غذایی سالم، داشتن فعالیت فیزیکی و ورزش کردن منظم، استفاده از انسولین تجویز شده توسط پزشک، یا استفاده از پمپ های انسولین جزو درمان های اصلی دیابت نوع یک محسوب می شوند. مقدار انسولین باید بسته به مقدار غذای مصرفی و میزان فعالیت فیزیکی روزانه تنظیم شود. سطح قند خون را باید با دقت نظارت و کنترل کرد.

داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب، فعالیت فیزیکی و ورزش به صورت روزانه و منظم، درمان های گیاهی، تزریق انسولین در برخی موارد، کنترل و نظارت دقیق سطح قند خون به همراه یادگیری روش های مراقبتی و درمانی، روش های اصلی کنترل دیابت نوع دو محسوب می شوند.

بیشتر افرادی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند، احتیاج به داروهای خوراکی، انسولین یا استفاده از هر دو به صورت ترکیبی برای کنترل میزان سطح قند خون هستند.

افراد مبتلا به دیابت باید به صورت روزانه و همیشگی از خود مراقبت کنند

افراد مبتلا به دیابت باید به صورت روزانه و همیشگی از خود مراقبت کنند. مراقبت های روزانه این افراد به صورت کنترل دقیق میزان قند خون و ثبت آن برای اطلاع یافتن از بالا یا پایین رفتن آن است. هنگامی که قند خون بیش از حد طبیعی پایین بیاید، عارضه ای به اسم هیپوگلیسمی اتفاق می افتد.

در این زمان فرد با علائمی مانند تحریک پذیری، از دست دادن کنترل اعصاب و روان خود و نشان دادن حالت های عصبی، سستی و گیج و منگ بودن مواجه می شود.

اگر قند خون بسیار پایین تر از حد نرمال باشد

اگر قند خون بسیار پایین تر از حد نرمال باشد، می تواند به غش کردن و از دست دادن هوشیاری فرد نیز باعث شود. در زمانی که سطح قند خون بسیار بالاتر از حد نرمال می شود، فرد دچار عارضه ای دیگر به نام هایپرگلیسمی می شود.

یکی از قسمت های اصلی نحوه رفتار با بیماری دیابت، کنترل سطح قند خون و درست کردن سبک زندگی است و به همین علت افراد مبتلا به دیابت باید همیشه نحوه کنترل و مراقبت از خودشان را یاد بگیرند.

همچنین به خاطر عوارض این بیماری، مبتلایان به دیابت باید طبق جدول های راهنما به صورت مرتب معاینات دوره ای چشم پزشکی، قلب، عروق، کلیه، مجاری ادراری، سیستم عصبی و غیره را انجام دهند.

فاکتور تغذیه و تاثیر آن بر روی بیماران مبتلا به دیابت غیر قابل انکار است

فاکتور تغذیه و تاثیر آن بر روی بیماران مبتلا به دیابت غیر قابل انکار است و به همین دلیل، افراد مبتلا به دیابت باید برنامه غذایی مخصوص خود را داشته باشند و برنامه های غذایی خود را با کمک متخصصان تغذیه یا کارشناسان تغذیه دریافت کنند و بتوانند نحوه تغذیه سالم بیماران مبتلا به دیابت را به طور کامل یاد گرفته و استفاده کنند.

هدف از کنترل بیماری دیابت این است که میزان قند خون را در بازه طبیعی یا نزدیک آن نگه داشت. تحقیقات زیادی نشان داده است که نگه داشتن میزان قند خون در بازه نرمال و یا نزدیک به آن، ریسک اتفاق افتادن عارضه های خطرناک و جدی دیابت را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

میزان گلوکز یا قند خون افراد در طول شبانه روز و در شرایط مختلف می تواند متفاوت باشد

میزان گلوکز یا قند خون افراد در طول شبانه روز و در شرایط مختلف می تواند متفاوت باشد و هر کسی باید مقدار قند خون نرمال و طبیعی را بداند و آن را چک کند تا از مبتلا شدن به بیماری دیابت جلوگیری کرده یا در صورت ابتلا، خیلی زود به این مسئله آگاه شود و سریعاً تدابیر درمانی و کنترلی را تحت نظر پزشک شروع کند، چرا که در صورت آگاهی نداشتن از مبتلا شدن به این بیماری، ممکن است این بیماری با غفلت شما سریع پیشرفت کرده و عوارض و آسیب های جبران ناپذیری را به بدنتان تحمیل کند.

به همین علت همیشه از میزان قند خون ناشتا و قند خون خود در شرایط مختلف مطلع باشید. اگر شما بیماری دیابت ندارید و آزمایش دیابت شما منفی بوده است نیز باید هر سه سال آزمایش دیابت را انجام دهید و در صورتی که دیابت ندارید اما عوامل خطرساز دیابت در شما وجود دارد، شما نیز باید در سال یک بار آزمایش دیابت را حتما انجام دهید.

میزان گلوکز یا قند خون افراد در طول شبانه روز و در شرایط مختلف می تواند متفاوت باشد
میزان گلوکز یا قند خون افراد در طول شبانه روز و در شرایط مختلف می تواند متفاوت باشد

قند خون نرمال و طبیعی چه مقدار باید باشد؟

گلوکز همان قندی است که استفاده زیادی در بدن دارد. قند فروکتوز در میوه ها و لاکتوز موجود در شیر است که بعد از مصرف این ماده های غذایی در بدن به گلوکز تبدیل می شود و در نهایت انرژی مورد نیاز بدن و سلول ها را تامین می کند. عدد قند خون، نوع بیماری و پیشرفت آن را نشان می دهد.

اگر بعد از آزمایش، عدد قند خون فرد پایین تر از عدد 100 باشد، نشاندهنده این است که فرد مبتلا به بیماری دیابت نیست و دارای سطح قند خون نرمالی است.

اگر عدد قند خون بین 100 الی 126 باشد

اگر عدد قند خون بین 100 الی 126 باشد، نشاندهنده این است که فرد دچار وضعیت پیش دیابت شده است و ممکن است در آینده به بیماری دیابت مبتلا شود. اگر عدد قند خون بالای 130 باشد، فرد مبتلا به دیابت نوع یک است و سریعاً باید روش های درمانی و کنترلی این بیماری را تحت نظر پزشک شروع کند.

آن دسته از افرادی که نشانه های غیر طبیعی را در بدن خود مشاهده می کنند و مشکوک به بیماری دیابت هستند، باید نزد پزشکان متخصص بروند و تحت آزمایش قند خون قرار بگیر‌ند تا معلوم شود که آن ها مبتلا به بیماری دیابت هستند یا خیر و در صورت مبتلا بودن، قند خون آن ها باید به صورت مرتب چک شود و روند درمان و کنترل این بیماری را شروع کنند.

همچنین این افراد می توانند برای راحتی خود دستگاه های تست قند خون را تهیه کنند تا به آسانی در منزل خود به صورت منظم و مرتب میزان قند خون خود را بررسی کنند. افراد سالمندی که مبتلا به دیابت هستند، باید از غذاهای سبک و کم کالری در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنند و نباید پرخوری کنند.

شاخص هموگلوبین در بدن

شاخص هموگلوبین در بدن، میزان قند خون موجود در بدن را نشان می دهد. اگر شاخص هموگلوبین بالا باشد و این عدد میانگین قند خون سه ماه اخیر باشد، بیمار باید هر چه سریع تر تحت درمان پزشکی قرار بگیرد.

اگر شاخص هموگلوبین قند خون فرد از مقدار معینی بالاتر باشد، نشاندهنده ابتلای فرد به بیماری دیابت است که علائمی مانند نوشیدن زیاد آب، احساس سرگیجه، ادرار زیاد را با خود دارد. در دیابت نوع دوم، قند خون موجود در بدن بالا نیست و هیچ گونه نشانه خاصی را از خود نشان نمی دهد و فقط این بیماری را با آزمایش می توان تشخیص داد.

بعد از این که مشخص شد تا فرد به دیابت نوع دو مبتلا است، باید میزان قند خون مناسب برای فرد مشخص شود و پروسه کنترل و درمان این بیماری تحت نظر پزشکان متخصص آغاز شود.

شاخص هموگلوبین در بدن
شاخص هموگلوبین در بدن

اهمیت بررسی قند خون نرمال در سن 45 سالگی

با زیاد شدن سن، خواسته یا ناخواسته تغییراتی در بدن اتفاق می افتد و این تغییرات غیر قابل اجتناب است و فقط اگر از زمان جوانی تغذیه سالمی داشته و ورزش می کرده اید، می توانید زمان اتفاق افتادن این تغییرات را به تاخیر بیندازید؛

اما باز هم با گذشت چند سال این تغییرات به سراغ شما نیز می آیند و این به این معنی نیست که این تغییرات منفی یا بد هستند، بلکه اقتضای سن و جزو مسائل طبیعی بدن و خلقت انسان هستند.

به همین خاطر اگر برای سلامتی خودتان ارزش قائل هستید، لازم است تا در سن 45 سالگی و بعد از آن به صورت منظم چکاب انجام دهید. همین مسئله و بررسی وضعیت سلامتی شما می تواند اطلاعات خوبی را در مورد کارکرد اعضای داخلی بدنتان در اختیارتان بگذارد و با این روش می توانید بر روی سلامت بدن خود کنترل و نظارت داشته باشید.

بیماری دیابت به خاطر زیاد بودن قند موجود در خون ایجاد می شود

بیماری دیابت به خاطر زیاد بودن قند موجود در خون ایجاد می شود. در واقع قند به جای این که برای تامین انرژی جذب سلول های بدن شود، به خاطر نبود انسولین یا کمبود انسولین نمی تواند وارد سلول های مختلف شود و در جریان خون باقی می ماند که همین امر باعث ازدیاد بیش از حد نرمال قند خون بدن می شود؛ که برای بدن ضرر دارد و باعث بیماری دیابت می شود. شما می توانید با انجام دادن آزمایش قند خون از قند خون نرمال در سن 45 سالگی یا بالاتر از این سن باخبر شوید.

بهتر است بدانید که پزشکان بعد از سن 45 سالگی، احتمال مبتلا شدن به دیابت را در همه افراد در نظر می گیرند

بهتر است بدانید که پزشکان بعد از سن 45 سالگی، احتمال مبتلا شدن به دیابت را در همه افراد در نظر می گیرند، چرا که ممکن است یک شخص بدون بروز علائم خاص، سالیان طولانی به صورت نرمال زندگی کند و از بیماری خود خبر نداشته باشد. این دوره از بیماری دیابت را دوره خاموش بیماری می گویند.

بیماری دیابت به خصوص دیابت نوع دو می تواند بدون هیچ گونه علائم باشد و در عین حال به صورت پنهان شروع به پیشرفت کرده و به بدن فرد آسیب برساند و بعد از پیشرفت و وارد کردن عوارض جدی به بدن، آن موقع است که از خود علائم نشان می دهد.

به همین دلیل، حتماً در سن 45 سالگی و بعد از آن، تست های قند خون را برای تشخیص دیابت انجام دهید. چرا که ممکن است شما نیز در دوره خاموش این بیماری بوده و از آن بی خبر باشید.

در صورت تشخیص قند خون بالا در فرد، حتماً توصیه های ذکر شده را رعایت کنید:

  • رژیم غذایی سالم و مفیدی را داشته باشید.
  • از داشتن اضافه وزن و چاقی دوری کنید.
  • فعالیت ورزشی مرتب و منظمی را به صورت روزانه دنبال کنید.

همچنین لازم به ذکر است که نباید بیش از حد از فست فود استفاده کنید، فست فودها به خاطر این که با مواد مصنوعی و فرآوری شده و چربی های زیاد و مضر و کربوهیدرات های مصنوعی و تصفیه شده تهیه می شوند، برای بدن افراد مبتلا به دیابت و حتی افراد سالم و غیر دیابتی نیز ضرر دارد. مصرف این نوع ماده های غذایی مضر احتمال مبتلا شدن افراد به دیابت را به صورت قابل توجهی افزایش می دهد.

در صورت تشخیص قند خون بالا در فرد، حتماً توصیه های ذکر شده را رعایت کنید:
در صورت تشخیص قند خون بالا در فرد، حتماً توصیه های ذکر شده را رعایت کنید:

مقدار قند خون نرمال در سن 45 سالگی با شرایط مختلف

در حالت ناشتا:

برای افراد غیر دیابتی: 70 الی 99 میلی گرم در دسی لیتر

برای افراد مبتلا به دیابت 80 الی 130 میلی گرم در دسی لیتر

دو ساعت بعد از صرف غذا:

برای افراد غیر دیابتی: کمتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر

برای افراد مبتلا به دیابت: کمتر از 180 میلی گرم در دسی لیتر

HbA1C یا همان شاخص هموگلوبین:

برای افراد غیر دیابتی: کمتر از 7.5 درصد

برای افراد مبتلا به دیابت: 7 درصد یا کمتر از آن

HbA1C یا همان شاخص هموگلوبین:
HbA1C یا همان شاخص هموگلوبین:

در صورت بالا بودن قند خون خود چه کار کنیم؟

بالا بودن بیش از حد نرمال قند خون بدن باعث عارضه ای به نام هایپرگلیسمی می شود. هایپرگلیسمی به شرایطی می گویند که قند خون بدن فرد بیش تر از عدد 180 یا عددی که پزشک تعیین کرده، باشد. بالا بودن زیاد قند خون بدن با گذشت زمان و در طولانی مدت می تواند باعث ایجاد مشکلات خطرناک و جدی برای بدن بیمار شود.

اگر به تازگی احساس خستگی و ضعف زیادی می کنید یا دچار تاری دید چشم شده اید و به صورت بسیار زیادی احساس تشنگی می کنید و ازدیاد و تکرر ادرار دارید، احتمال دارد که قند خون شما به میزان بیش از حد نرمالی رسیده است. اگر حتی یکی از این شرایط را دارید، سریعاً میزان قند خون بدنتان را تست کنید.

در صورتی که قند خون شما در تست بالاتر از 180 یا عدد تعیین شده پزشک باشد، یکی از روش هایی که می توانید با آن قند خون بدن خود را پایین بیاورید، نوشیدن یک لیوان بزرگ آب است.

همچنین می توانید فعالیتی مانند پیاده روی را انجام دهید و سریعاً مشغول آن شوید. اگر در طول دو الی سه هفته، بیش تر از سه بار میزان قند خون شما از حد تعیین شده بالاتر رفت، با پزشک خود در این باره صحبت کنید تا این مسئله را کاملا بررسی کرده و علت آن را پیدا کنید.

در صورت پایین بودن بیش از حد قند خون خود چه کنیم؟

پایین بودن بیش از حد نرمال قند خون باعث عارضه ای به اسم هیپوگلیسمی می شود. هیپوگلیسمی به وضعیت پزشکی گفته می شود که در آن میزان قند خون بدن شما پایین تر از 70 باشد.

پایین بودن قند خون مانند بالا بودن آن خطرناک است و حتماً لازم است که در هر زمان برای درست کردن این وضعیت و جبران کمبود قند خون بدن، برخی از مواد قندی را همراه خود داشته باشید.

در صورتی که با علائمی نظیر احساس لرز، عرق کردن بیش از حد نرمال، احساس گرسنگی زیاد مواجه شدید، سریعاً قند خون خود را چک کنید.

حتی اگر علائم گفته شده را نداشته باشید اما احساس کردید که قند خون بدنتان پایین آمده است، باز هم قند خون خود را تست کنید تا از این قضیه مطمئن شوید.

اگر قند خون شما پایین تر از 70 بود، یکی از کارهای زیر را برای درست کردن وضعیت قند خون خود انجام دهید:

  • 4 عدد قرص گلوکز مصرف کنید.
  • 4 اونس آب میوه مصرف کنید.
  • 4 اونس نوشابه معمولی مصرف کنید. از نوشابه معمولی استفاده کنید نه نوشابه رژیمی.
  • 4 عدد آب نبات بخورید.

پس از آن که یکی از کارهای بالا را انجام دادید، به مدت 15 دقیقه صبر کنید و میزان سطح قند خون خود را دوباره چک کنید. در صورتی که قند خون شما هنوز به بازه نرمال نرسیده بود، یکی دیگر از کارهای بالا را انجام دهید.

این پروسه و کارها را تا جایی ادامه دهید که قند خون شما به عدد 70 یا بالاتر از آن برسد. اگر زمان صرف وعده غذایی شما بیش تر از یک ساعت دیگر است، می توانید یک میان وعده سبک میل کنید.

اگر در بیش تر مواقع دچار افت قند خون می شوید، همیشه قبل از انجام دادن کارهایی مانند رانندگی کردن و ورزش، قند خون خود را چک کرده و در صورتی که قند خون شما پایین بود، ابتدا این مشکل را حل کنید و سپس کارهای خود را انجام دهید.

اگر قند خون شما پایین تر از 70 بود، یکی از کارهای زیر را برای درست کردن وضعیت قند خون خود انجام دهید:
اگر قند خون شما پایین تر از 70 بود، یکی از کارهای زیر را برای درست کردن وضعیت قند خون خود انجام دهید:

قند خون نرمال در سن 45 سالگی چقدر است؟

در اغلب جدول های راهنمای قند خون، بازه طبیعی قند خون را می توان مشاهده کرد. این عددها می تواند بسته به شرایط برای افراد مختلف، متفاوت باشد.

قند خون نرمال در سن 45 سالگی چقدر است؟
قند خون نرمال در سن 45 سالگی چقدر است؟

ممکن است در جدول هایی که موسسات مختلف ارائه می دهند، تفاوت های جزئی را در مورد قند خون نرمال در سن 45 سالگی ببینید که مسئله مهمی نیست و بهتر است تا میانگین این اعداد یا معتبرترین نوع آن ها را برای فهمیدن قند خون نرمال در سن 45 سالگی در نظر بگیرید.

زمان کنترل قند خونبرای افراد سالمبرای افراد مبتلا به دیابت
ناشتا (قبل از صبحانه)کم تر از 100 میلی گرم در دسی لیتربین 70 تا 130 میلی گرم در دسی لیتر
قبل از صرف وعده های غذاییکم تر از 110 میلی گرم در دسی لیتربین 70 تا 130 میلی گرم در دسی لیتر
1 تا 2 ساعت بعد از صرف وعده های غذاییکم تر از 140 میلی گرم در دسی لیترکم تر از 140 میلی گرم در دسی لیتر
در زمان خوابکم تر از 120 میلی گرم در دسی لیتربین 90 تا 150 میلی گرم در دسی لیتر
سطح هموگلوبین گلیکوزیلهکم تر از 5.7 درصدکم تر از ۷ درصد

 

جدول قند خون نرمال در سن 45 سالگی و سنین مختلف دیگر

قند خون نرمال برای کودکان کمتر از 6 سالمیلی گرم در دسی لیتر mg/dL
قند خون ناشتا80 الی 180
قند خون قبل از غذا100 الی 180
قند خون بعد از گذشتن یک الی دو ساعت از صرف غذا~180
قند خون در زمان خواب110 الی 200

 

قند خون نرمال برای کودکان 6 الی 12 ساله

میلی گرم در دسی لیتر mg/dL
قند خون ناشتا80 الی 180
قند خون قبل از غذا90 الی 180
قند خون بعد از گذشتن یک الی دو ساعت از صرف غذاتا 140
قند خون در زمان خواب100 الی 180

 

قند خون نرمال برای نوجوانان 13 الی 19 ساله

میلی گرم در دسی لیتر mg/dL
قند خون ناشتا70 الی 150
قند خون قبل از غذا90 الی 130
قند خون بعد از گذشتن یک الی دو ساعت از صرف غذاتا 140
قند خون در زمان خواب90 الی 150

 

قند خون نرمال برای بزرگسالان 20 ساله و بالاتر از آنمیلی گرم در دسی لیتر mg/dL
قند خون ناشتاکمتر از 100
قند خون قبل از غذا70 الی 130
قند خون بعد از گذشتن یک الی دو ساعت از صرف غذاکمتر از 180
قند خون در زمان خواب100 الی 140

نتیجه گیری

در این مقاله پاسخ سؤالاتی مانند بیماری دیابت چیست؟ چند نوع دیابت داریم؟ تفاوت آن‌ها در چیست؟ چه عواملی موجب ابتلای فرد به دیابت می‌شود؟ افراد از چه سنی باید نسبت به دیابت هوشیار باشند؟ دیابت در چه افرادی باید کنترل شود؟ نشانه های واضح مبتلا شدن به دیابت چیست؟ روش‌های تشخیص بیماری دیابت چیست؟

نتیجه گیری
نتیجه گیری

آیا راهی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت وجود دارد؟ روش‌های درمانی بیماری دیابت کدامند؟ بیماری دیابت چه عوارضی را برای بدن به دنبال دارد؟ چه عواملی در ابتلا به دیابت نقش دارد؟ مصرف نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های رژیمی تا چه میزان در ابتلا به بیماری دیابت نقش دارند؟ چرخه گلوکز در بدن، چرا میزان قند خون مهم است؟

چرا کنترل قند خون مهم است؟ چگونه بدانیم قند خون بدن مان در بازه طبیعی است یا نه؟ قند خون نرمال در سن 45 سالگی از لحاظ پزشکی دیابت چگونه کنترل می شود؟

قند خون نرمال و طبیعی چه مقدار باید باشد؟ شاخص هموگلوبین در بدن، اهمیت بررسی قند خون نرمال در سن 45 سالگی فشار خون طبیعی برای همه سنین چقدر است؟

راه‌های طبیعی برای حفظ قند خون نرمال در سن 45 سالگی مقدار قند خون نرمال در سن 45 سالگی با شرایط مختلف، در صورت بالا بودن قند خون خود باید چه کار کنیم؟

در صورت پایین بودن بیش از حد قند خون خود باید چه کنیم؟ قند خون نرمال در سن 45 سالگی چقدر است؟ جدول قند خون نرمال در سن 45 سالگی و سنین مختلف دیگر را برایتان ارائه دادیم.

بیماری دیابت بیماری جدی است که باید در مرحله اول از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری کنید. این بیماری عوارض و بیماری های خطرناک و جدی را با خود دارد و در زمان کنونی با این همه پیشرفت علم هنوز هم درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و فقط راه‌های کنترلی و پیشگیری از این بیماری را می توانید انجام دهید.

همه پزشکان آزمایش های سالانه تست قند خون را برای همه افراد توصیه می کنند

به همین علت، همه پزشکان آزمایش های سالانه تست قند خون را برای همه افراد توصیه می کنند تا افراد بتوانند از مبتلا شدن به این بیماری پیشگیری کنند و در صورت مبتلا شدن نیز بتوانند تدابیر درمانی و کنترلی خوبی را شروع کنند تا از پیشرفت این بیماری و بروز عوارض آن در بدنشان جلوگیری کنند.

چرا که همان طور که گفتیم؛ برخلاف دیابت نوع یک، دیابت نوع دو می تواند سالیان طولانی به صورت خاموش به پیشرفت خود ادامه دهد و آسیب های جدی را بر اعضای داخلی بدن وارد کند.

در این زمان اهمیت آزمایش های قند خون سالانه مشخص می شود و با این روش می توانید جلوی اتفاق افتادن این سناریو را گرفته تا بتوانید زندگی سالم تری را داشته باشید.

در نهایت امیدواریم تا با مطالعه این مقاله به پاسخ تمامی سؤالات خود راجع به بیماری دیابت، میزان قند خون طبیعی بدن و قند خون نرمال در سن 45 سالگی و دیگر سؤالات ارائه شده رسیده باشید. از این که تا اینجای مقاله با ما همراهی کردید، نهایت قدردانی و تشکر را از شما داریم.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید