عمل ساسی بای پس معده

در این مطلب می خواهیم عمل ساسی بای پس معده، یکی از تکنیک های عمل گاستریک بای پس را با تمام جوانب و جزئیات آن به شما معرفی کنیم. تا انتهای این مقاله علمی و تخصصی با ما باشید.

 

عمل ساسی بای پس معده
عمل ساسی بای پس معده

امروزه در سراسر جهان، چاقی و اضافه وزن به عنوان یکی از سخت ترین معضلات و عوامل تهدید کننده ی سلامتی افراد شناخته می شود. همان طور که می دانیم، چاقی دلایل متعددی داشته و زمینه ساز بسیاری از بیماری ها می باشد. چاقی معمولا در اثر پر خوری و بی تحرکی به وجود می آید.

اما عوامل ژنتیکی بسیار زیادی نیز در آن دخیل هستند. برای درمان چاقی و کاهش وزن، روش های بسیار زیادی وجود دارد که شایع ترین آن ها رژیم های غذایی و ورزش های هوازی هستند.

اما این روش ها بسیار سخت و طاقت فرسا بوده و نیاز به وقت زیادی دارند. امروزه عمل های جراحی لاغری طرفداران بسیار زیادی در سراسر کشور پیدا کرده اند. انواع مختلفی از عمل های جراحی لاغری وجود دارند که هر کدام، از طریق فرآیندها و پروسه های متفاوتی باعث کاهش توده چربی و در نهایت لاغری افراد می شوند.

در ادامه مقاله برای این که بیشتر با چاقی ، دلایل آن، روش های لاغری و نکات بسیار مهم دیگر در این زمینه آشنا شوید؛ مطالب ارزنده ای را تحت پرسش و پاسخ مطرح کرده ایم. تا انتهای مقاله، همراه شما هستیم.

عمل ساسی بای پس معده چیست؟

عمل ساسی بای پس معده چیست؟
عمل ساسی بای پس معده چیست؟
در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

1- چاقی چیست؟

2- چاقی چه دلایلی دارد؟

3- چاقی چه تاثیراتی بر سلامتی بدن می گذارد؟

4- عمل ساسی بای پس معده چیست؟

5- عمل ساسی بای پس معده چگونه انجام می شود؟

6- قبل از عمل ساسی بای پس معده، فرد باید چه اقداماتی را انجام دهد؟

7- مراحل عمل ساسی بای پس معده به چه صورت است؟

8- مزیت های عمل ساسی بای پس معده در مقایسه با سایر روش ها

9- اقدامات پس از عمل ساسی بای پس معده چیست؟

10- رژیم غذایی بعد از عمل ساسی بای پس معده به چه صورت است؟

11- نکات مهم دیگر در مورد رژیم غذایی پس از عمل ساسی بای پس معده

12- تفاوت مینی بای پس معده با عمل ساسی بای پس معده

13- عمل ساسی بای پس معده برای چه افرادی مناسب است؟

14- چرا پس از عمل ساسی بای پس معده، مکمل های غذایی تجویز می شوند؟

15- برای جلوگیری از کشیده شدن معده، باید چه نکاتی را رعایت نماییم؟

16- میزان کاهش وزن با روش عمل ساسی بای پس معده

17- آیا پوست، پس از عمل ساسی بای پس معده، دچار شل شدگی و افتادگی می شود؟

18- جمع بندی

چاقی چیست؟

چاقی یکی از بیماری های پیچیده ای است که امروزه بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. بر اساس آخرین آمارهای به دست آمده، ایالات متحده ی آمریکا یکی از  بیشترین سرانه های بیماری چاقی در سراسر جهان را دارد. بیماری چاقی در کشور ایران نیز در سال های اخیر به دلیل تغییر سبک زندگی افراد جامعه در حال افزایش است.

چاقی در واقع به معنی تجمع بیش از حد توده های چربی در نواحی مختلف بدن است. برخلاف تصور بیشتر جامعه، چاقی فقط یک معضل زیبایی و ظاهری نمی باشد، بلکه چاقی می تواند آسیب های بسیار خطرناکی را برای سلامتی افراد به دنبال داشته باشد.

چاقی چیست؟
چاقی چیست؟

تاثیرات منفی چاقی

به طور مثال بیماری چاقی می تواند تأثیرات بسیار منفی را بر دستگاه گردش خون، قلب و عروق، دستگاه تنفسی، دیابت و … داشته باشد و همچنین می تواند زمینه ساز برخی از سرطان های خطرناک باشد.

برای مقابله با بیماری چاقی و جلوگیری از عوارض خطرناک آن، بهتر است که به پیشگیری این بیماری بپردازیم. اما خبر خوب این است که با کاهش وزن و لاغر شدن مجدد، افراد می توانند با بسیاری از خطرات و آسیب های آن مقابله کنند.

در واقع افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) آن ها از 25 بیش تر است، دارای اضافه وزن هستند. هر چه مقدار BMI افراد از 25 بیشتر باشد، طبیعی است که میزان اضافه وزن آن ها نیز بیشتر خواهد بود.

تاثیرات منفی چاقی
تاثیرات منفی چاقی

اما به طور کلی افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) آن ها از 30 بیشتر باشد، دچار بیماری چاقی هستند و بیماری چاقی نیز به دسته های متفاوتی تقسیم می شود.

چاقی چه دلایلی دارد؟

دلایل چاقی بسیار متفاوت بوده و معمولا یک دلیل مشخص برای همه ی افراد ندارد، بلکه بسته به شرایط بدنی و سبک زندگی افراد می تواند فاکتورهای متفاوتی داشته باشد. در ادامه سعی می کنیم که بیشتر دلایل اضافه وزن و چاقی را به شما معرفی کنیم.

چاقی چه دلایلی دارد؟
چاقی چه دلایلی دارد؟

عوامل ژنتیکی و پتانسیل های خانوادگی

تأثیرات ژنتیکی بر بدن و زندگی افراد بسیار ملموس بوه و بسیاری از فاکتورهای بدنی و زندگی ما را تعیین می کنند. ما اطلاعات ژنتیکی را از پدر و مادر خود دریافت می کنیم و توانایی هیچ گونه مقابله ای با آن نداریم. این عوامل ژنتیکی نحوه و میزان متابولیسم بدن و میزان چربی های بدن و توزیع آن ها را تعیین می کند.

معمولا در بسیاری از افرادی که مبتلا به چاقی هستند، این معضل در خانواده ی آن ها نیز رایج است. همچنین این نکته نیز قابل توجه است که در بیشتر خانواده ها سبک زندگی و عادت های غذایی اعضای خانواده شباهت زیادی به هم دارد که این خود عامل بسیار مهمی در چاقی و اضافه وزن می باشد.

عوامل ژنتیکی و پتانسیل های خانوادگی
عوامل ژنتیکی و پتانسیل های خانوادگی

ابتلا به بیماری های خاص

در بعضی افراد، دلیل اضافه وزن و چاقی را می توان در بیماری های قبلی آن ها جست و جو کرد. بعضی از بیماری ها مانند سندرم کوشینگ، سندرم پرادر ویلی و یا مشکلاتی مانند آرتروز و …  که بر فعالیت و تحرک افراد تأثیر می گذارند، می توانند زمینه ساز چاقی و اضافه وزن افراد درگیر با این بیماری ها شوند.

سبک زندگی

یکی از مهم ترین عواملی که در بسیاری از افراد منجر به اضافه وزن و چاقی می شود، سبک زندگی نا درست است. امروزه به دلیل ماشینی شدن بیشتر کارها و همچنین استفاده بیش تر از غذاهای پر کالری مانند فست فودها، افراد مقدار مواد غذایی و کالری هایی را که به بدن خود وارد می کنند را نمی توانند به طور کامل در متابولیسم بدنی بسوزانند و این کالری های اضافی در بدن به صورت توده های چربی تجمع پیدا می کنند.

رژیم های غذایی نا سالم شامل استفاده ی زیاد از غذاهای سرخ شده و پر کالری، نوشیدنی های قندی مانند نوشابه، استفاده ی زیادی از فست فودها و همچنین کاهش استفاده از میوه ها و سبزیجات و سایر مواد مغذی و مفید برای بدن می شوند. کم تحرکی نیز یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در سبک زندگی افراد است که به دلیل شرایط کاری، پشت میز نشینی و … به وجود می آید.

سبک زندگی
سبک زندگی

افزایش سن

با وجود این که چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان نیز روی می دهد، اما با افزایش سن، برخی تغییرات هورمونی در بدن اتفاق می افتد که باعث کاهش متابولیسم چربی ها شده و همچنین کاهش تحرک در سنین بالاتر نیز به این افزایش وزن دامن می زند. معمولا در بیشتر افراد، با افزایش سن، میزان عضلات بدن کم تر شده و این کاهش توده عضلانی، خود باعث کاهش متابولیسم و افزایش تجمع توده های چربی می شود.

بارداری

خانم ها در دوران بارداری معمولا دچار افزایش وزن زیادی می شوند که بعد از تولد فرزند، کاهش این مقدار وزن مقداری دشوار می باشد. در صورتی که خانم ها بعد از بارداری نسبت به کاهش وزن خود اقدام نکنند، ممکن است که این اضافه وزن پیشرفت کرده و به چاقی بیانجامد.

اختلال های خواب

کمبود یا زیادی خواب نیز می تواند باعث بروز تغییراتی در سطح هورمون های بدن شود. این تغییرات هورمونی می تواند باعث افزایش اشتهای شما شود و به مصرف غذاهای پر کالری و مواد قندی بیانجامد و از این طریق باعث افزایش وزن شما شود.

همان طور که گفتیم، عوامل بسیار زیادی برای چاقی و اضافه وزن وجود دارد و ممکن است که دلیل چاقی و اضافه وزن برای هر فرد متفاوت باشد. درادامه به مضرات چاقی می پردازیم.

چاقی چه تأثیراتی بر سلامتی بدن می گذارد؟

چاقی تأثیرات بسیار زیادی را بر سلامتی بدن و همچنین بر کیفیت زندگی افراد می گذارد. در ادامه ی این مطلب به بررسی برخی از تأثیراتی که چاقی بر سلامت افراد می گذارد، می پردازیم.

چاقی چه تأثیراتی بر سلامتی بدن می گذارد؟
چاقی چه تأثیراتی بر سلامتی بدن می گذارد؟

دیابت

یکی از عوامل اصلی وعلت های رایج ابتلا به بیماری دیابت نوع 2، چاقی و اضافه وزن زیاد می باشد. دلیل این ارتباط را می توان در این مسئله جست و جو کرد که افزایش توده های چربی بدن باعث افزایش مقاومت بدن در برابر اثر هورمون انسولین می شود. به این ترتیب هورمون انسولین توانایی کنترل قند خون را مانند قبل نخواهد داشت و به همین دلیل میزان قند خون افراد افزایش می یابد.

کبد چرب

همان طور که می دانیم، کبد یکی از اعضای داخلی بدن بوده که وظایف بسیار مهمی را در بدن انجام می دهد. کبد محل ذخیره ی برخی از مواد غذایی می باشد.

در کبد، برخی از چربی ها نیز ذخیره می شوند. اما در صورتی که توده های چربی در بافت کبد تجمع پیدا کنند، می توانند باعث ایجاد التهاب در بافت کبد شده و به نارسایی کبدی بیانجامد. بیماری کبد چرب در افرادی که علاوه بر اضافه وزن و چاقی، مصرف مشروبات الکلی دارند نیز شایع می باشد.

در افرادی که اضافه وزن دارند و یا مبتلا به چاقی هستند، لایه های چربی، اطراف بافت کبدی را احاطه می کنند که با کاهش وزن می توان تا حدودی عواقب خطرناک این مسئله را کاهش داد.

فشار خون بالا

باید به این نکته توجه داشت که با افزایش وزن، سطح چربی بدن و توده های بافت چربی در بدن افزایش می یابد. این بافت های چربی برای ادامه ی حیات خود به اکسیژن و مواد غذایی نیاز دارند. به این ترتیب بدن باید برای این بافت های انباشته شده نیز اکسیژن و مواد غذایی را تأمین کند. به این ترتیب بدن به میزان اکسیژن بیشتر و مواد مغذی بیشتری برای خون رسانی به این بافت ها نیاز دارد.

بنابراین بدن باید حجم خون را افزایش دهد و به این ترتیب مقدار فشاری که از طریق خون بر دیواره ی رگ ها وارد می شود، به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. همچنین اضافه وزن و چاقی منجر به زیاد شدن سطح انسولین در خون شده که این هورمون خود موجب نگه داشتن آب و نمک در خون شده و از این طریق فشار خون را افزایش می دهد.

انسداد عروق کرونر

یکی ازشایع ترین اختلالاتی که بیماری چاقی تا حدود بسیار زیادی زمینه ی ایجاد آن را ایجاد می کند، انسداد عروق کرونر قلب می باشد. این بیماری به دلیل رسوب نوع خاصی از چربی به نام کلسترول در دیواره ی سرخرگ های کرونر در قلب به وجود می آید. همان طور که می دانیم، عروق کرونر برای قلب عمل خون رسانی را انجام می دهد.

رسوب این چربی ها به صورت تدریجی انجام شده که به مرور باعث کوچک تر شدن فضای داخلی رگ و تنگ تر شدن آن می گردند. به این ترتیب میزان خون کم تری به بافت قلبی می رسد و این بیماری می تواند باعث ایجاد درد شدید در قفسه ی سینه شده و به سکته ی قلبی بیانجامد.

سکته ی مغزی

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، بیماری چاقی باعث تجمع بیش از حد چربی ها در بسیاری از قسمت های بدن انسان می شود. به طور مثال، این توده های چربی می توانند در اطراف رگ های خونی و یا در داخل آن ها تجمع یافته و عمل خون رسانی را با مشکل مواجه کنند.

به این ترتیب چاقی می تواند رگ های مغزی را نیز درگیر این رسوب چربی کرده و باعث تنگ شدن این رگ ها شوند. در صورتی که در این رگ ها کوچک ترین لخته های خونی ایجاد شود، ممکن است که به صورت ناگهانی این رگ مغزی انسداد یابد وبه این ترتیب سکته ی مغزی اتفاق افتد.

اختلال چربی های خون

برخی از مواد غذایی نا سالم که مقادیر زیادی از چربی های اشباع شده را دارند، می توانند باعث بالا رفتن کلسترول بد خون یعنی LDL شوند. از جمله ی این مواد غذایی با چربی های اشباع شده، می توان گوشت قرمز و بسیاری از مواد غذایی سرخ شده و انواع فست فودها را نام برد که علاوه بر اضافه وزن، به بالا رفتن کلسترول بد خون نیز منجر می شوند.

همچنین نکته ی قابل توجه در باره ی بیماری چاقی این است که این بیماری باعث کاهش سطح کلسترول خوب خون یعنی HDL و افزایش تری گلیسرید می شوند. تری گلیسریدها شایع ترین چربی های موجود در مواد غذایی ما می باشند که در صورت تجمع در بدن می توانند به انسداد رگ های بدن منجر شوند.

اختلال چربی های خون
اختلال چربی های خون

سرطان

چاقی معمولا با برخی از سرطان های شایع در جامعه همراه می باشد. از جمله ی این سرطان های شایع که معمولا با چاقی و اضافه وزن همراه هستند، می توان سرطان رحم، سرطان پستان، سرطان کیسه ی صفرا و … در خانم ها و همچنین سرطان های کولون، رکتوم، پروستات و … در آقایان را اشاره کرد.

سرطان
سرطان

عمل ساسی بای پس معده چیست؟

عمل ساسی بای پس معده یکی از عمل های جراحی برای کاهش وزن و لاغری بوده که امروزه طرفداران زیادی را در سراسر جهان پیدا کرده است.

عمل ساسی بای پس معده با هدف کاهش وزن زیاد در افراد مبتلا به چاقی مفرط و BMI بالای 30 انجام می شود. پروسه ی کاهش وزن در عمل ساسی بای پس معده از طریق محدودیت هایی است که در روش دریافت و مصرف کالری غذایی انجام می شود.

دستگاه گوارش افراد پس از عمل ساسی بای پس معده، به این صورت عمل می کند که برای جذب برخی از مواد با کالری زیاد دارای محدودیت بوده و از این طریق باعث کاهش وزن و لاغری افراد می شود. عمل های جراحی لاغری از اواخر قرن بیستم در کشور آمریکا شروع شدند و به سرعت در سایر کشورها نیز انجام این عمل های جراحی شایع شد.

کاهش وزن با عمل ساسی بای پس معده فقط به کاهش جذب مواد غذایی در دستگاه گورش محدود نمی شود، بلکه این عمل جراحی با تکنیک های بسیار تخصصی و نوین به کاهش ظرفیت معده و محدود کردن اشتها و در نهایت لاغری افراد می انجامد. معمولا در عمل ساسی بای پس معده، یک معده ی کوچک تر به وجود می آید و مسیر قسمتی از روده نیز تغییر می کند.

عمل ساسی بای پس معده چگونه انجام می شود؟

معمولا پزشکان جراح از دو روش، عمل ساسی بای پس معده را انجام می دهند. در یکی از روش ها عمل ساسی بای پس معده به صورت عمل باز انجام شده و قسمتی از شکم را برش می زنند. اما در روش دیگر، جراح از لاپاراسکوپی برای این عمل استفاده می کند. یعنی با ایجاد چند سوراخ کوچک در شکم، لوله ای را وارد کرده و سپس از طریق این لوله ها عمل ساسی بای پس معده را به صورت کامل انجام می دهند.

عمل ساسی بای پس معده چگونه انجام می شود؟
عمل ساسی بای پس معده چگونه انجام می شود؟

عمل ساسی بای پس معده یکی از بهترین روش های عمل جراحی معده برای لاغری می باشد که امنیت بالایی داشته و تأثیر این روش دراز مدت خواهد بود. عمل ساسی بای پس معده برای افرادی که به بیماری چاقی مفرط مبتلا هستند و این بیماری چاقی به یک خطر برای سلامتی آن ها تبدیل شده است، یک گزینه ی بسیار مناسب می باشد.

آیا در طول عمل، بیهوشی انجام می شود یا فقط از بی حسی موضعی استفاده می شود

یکی از سوالات رایج در باره ی عمل های جراحی این است که آیا در طول عمل، بیهوشی انجام می شود یا فقط از بی حسی موضعی استفاده می شود. در عمل ساسی بای پس معده، افراد با تزریق دارو  های مناسب به طور کامل بیهوش شده و به خواب عمیقی فرو می روند.

پس از بیهوش شدن فرد، جراح و متخصص، با استفاده از یکی از روش هایی که در بالا گفتیم، شکم بیمار را برش داده و عمل را انجام می دهد. در عمل ساسی بای پس معده معمولا بیشتر بافت معده برداشته شده و قسمتی از روده باریک نیز برش داده می شود.

آیا در طول عمل، بیهوشی انجام می شود یا فقط از بی حسی موضعی استفاده می شود
آیا در طول عمل، بیهوشی انجام می شود یا فقط از بی حسی موضعی استفاده می شود

در عمل ساسی بای پس معده، برش های معده و روده از قسمت های خاصی صورت گرفته که باعث تغییر مسیر غذا ی مصرف شده می باشد. به این ترتیب غذا از مسیر قبلی عبور نکرده و تحت تأثیر آنزیم هایی که توسط این قسمت ها ترشح می شد، قرار نمی گیرد.

معمولا دکتر بای پس معده با ایجاد یک کیسه در ابتدای معده ی افراد، حجم معده را کاهش داده و قسمت جدید معده را با قسمتی از روده ای که برش داده شده، بخیه می زند. به این ترتیب،  مسیر عبوری مواد غذایی تغییر کرده و میزان جذب مواد غذایی در بدن کاهش یافته و به این ترتیب وزن افراد کاهش می یابد.

قبل از عمل ساسی بای پس معده، فرد باید چه اقداماتی را انجام دهد؟

همان طور که می دانیم، برای انجام برخی از عمل های جراحی، افراد باید از قبل، برخی از آمادگی های لازم را کسب کنند. افراد قبل از انجام عمل ساسی بای پس معده باید از لحاظ روحی و روانی و همچنین جسمی آمادگی های لازم برای انجام عمل را کسب کرده باشند.

معمولا افرادی که قصد انجام عمل ساسی بای پس معده را دارند، باید حدود 2 یا 3 هفته قبل از انجام عمل به دکتر متخصص تغذیه مراجعه کرده و بر اساس تشخیص متخصص تغذیه، برخی از رژیم های غذایی را رعایت کنند.

قبل از عمل ساسی بای پس معده، فرد باید چه اقداماتی را انجام دهد؟
قبل از عمل ساسی بای پس معده، فرد باید چه اقداماتی را انجام دهد؟

معمولا رژیم های غذایی که پزشکان متخصص برای افراد تعیین می کنند، شامل مقادیر زیادی مایعات می شود و به طور کلی می توان گفت که در طول روز، افراد باید به جای وعده های غذایی پر کالری، از مایعات استفاده کنند. معمولا به این افراد توصیه می شود که در این دوره در طول روز در حدود 2 لیتر آب مصرف کنند. همچنین در این رژیم های غذایی معمولا مصرف میوه و سبزیجات نیز به چشم می خورد.

کاهش چربی کبد قبل از عمل

این رژیم های غذایی به این دلیل برای افراد در نظر گرفته می شود که تا فرا رسیدن روز عمل، مقداری از چربی های دور معده ی افراد کاسته شده و تا حدودی چربی های کبد نیز کاهش یابد. بیشتر این رژیم ها برای بهبود انجام عمل و دسترسی بهتر جراح به داخل شکم افراد انجام می شود. این رژیم ها ممکن است که تا حدودی سخت به نظر برسد. اما با رعایت آن ها تا حدود زیادی به روند عمل ساسی بای پس معده کمک می کنند.

رعایت این رژیم های غذایی قبل از عمل جراحی، ممکن است تا حدودی آزار دهنده باشد و در روزهای ابتدایی باعث ایجاد حالت هایی مانند سر گیجه و بی حالی شود. اما بعد از چند روز، بدن، سوزاندن چربی ها و کربوهیدرات های ذخیره شده را شروع می کند و به این ترتیب تا حدود زیادی این علائم از بین می رود.

تغذیه ی شب قبل از عمل نیز بسیار مهم و حائز اهمیت است

تغذیه ی شب قبل از عمل نیز بسیار مهم و حائز اهمیت است. در شب قبل از انجام عمل ساسی بای پس معده، فرد نباید هیچ غذایی را مصرف کند تا در روز عمل به صورت کاملا ناشتا حضور یابند.

بسیاری از پزشکان جراح عمل ساسی بای پس معده توصیه می کنند که متقاضیان انجام این عمل در روز قبل از عمل، یک دوش آب گرم گرفته و به اهداف خود از انجام این عمل فکر کنند تا ترس های احتمالی از عمل تا حدود زیادی از بین برود.

برای انجام عمل ساسی بای پس معده نیز مانند سایر عمل های جراحی قبل از انجام عمل از فرد رضایت نامه ای خواسته می شود که در آن فرد امضا می کند که از روش انجام عمل جراحی و پس از آن آگاهی کامل داشته و در صورت وجود مشکلات احتمالی، آن ها را قبول می کند.

معمولا چند روز قبل از انجام عمل ساسی بای پس معده، پزشک جراح با فرد متقاضی جلسه ای را گذاشته که در این جلسه نحوه ی انجام عمل و پروسه ی آن به طور کامل برای فرد توضیح داده می شود. در این جلسه معمولا پزشک انگیزه ی فرد از انجام عمل ساسی بای پس معده را می سنجد و فرد را از لحاظ روانی برای عمل آماده می کند.

مراحل عمل ساسی بای پس معده به چه صورت است؟

  • در ابتدا افراد به اتاق عمل برده شده و از طریق تزریق یا با استفاده از ماسک اکسیژن به صورت کامل بیهوش می شوند.
  • ایجاد چند سوراخ کوچک در محل های مشخصی از شکم فرد برای ورود لوله های کانولا
  • تزریق گاز خاصی برای باد کردن و افزایش حجم شکم فرد
  • وارد کردن دوربین لاپاراسکوپی و سایر تجهیزات مورد نیاز برای انجام عمل
  • برش دادن بخشی از معده که به تشخیص پزشک جراح قرار است تا جدا شود.
  • جدا کردن بخشی از روده باریک
  • ایجاد برش کوچکی در انتهای معده
  • متصل کردن بخش های باقیمانده از طریق بخیه زدن
  • خارج کردن وسایل و تجهیزات عمل از شکم فرد
  • بخیه زدن سوراخ های ایجاد شده در ابتدای عمل
مراحل عمل ساسی بای پس معده به چه صورت است؟
مراحل عمل ساسی بای پس معده به چه صورت است؟

عمل ساسی بای پس معده در مقایسه با سایر روش ها چه مزیت هایی دارد؟

این که شما چه نوعی از عمل های جراحی لاغری معده را انجام دهید و این که کدام روش عمل جراحی می تواند برای شما مفید تر باشد را پزشک متخصص باید مشخص کند. اما عمل ساسی بای پس معده نسبت به سایر روش های عمل جراحی دارای مزیت هایی می باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

در بیش تر روش های عمل جراحی معده برای لاغری، شاهد کاهش جذب برخی از مواد غذایی هستیم که برای بدن لازم و ضروری هستند. به طور مثال پس از انجام عمل ها، شاهد کاهش جذب برخی از ویتامین ها و سایر مواد معدنی لازم هستیم.

زیرا در این عمل ها، قسمتی از معده برش داده می شود که برخی از آنزیم های لازم برای جذب این مواد را ترشح می کنند. اما در عمل ساسی بای پس معده ،همچنان شاهد جذب ویتامین ها و مواد معدنی هستیم. اما ممکن است در برخی از موارد نیز همچنان افراد نیاز به دریافت مکمل های ویتامینی باشند.

دیابت

یکی از بهترین مزیت های عمل ساسی بای پس معده مدیریت کارآمد دیابت می باشد. این عمل جراحی می تواند به کنترل و تسکین دیابت نوع دو کمک بسیار زیادی کند. اما تفاوت این عمل با سایر عمل های جراحی لاغری معده در تأثیر گذاری این عمل می باشد. بر اساس آمارهایی که از افراد پس از انجام عمل ساسی بای پس معده ثبت شده است، این عمل تا حدود 95 درصد می تواند در درمان بیماری دیابت نوع 2 کمک کننده باشد.

کاهش وزن از طریق عمل ساسی بای پس معده می تواند به کاهش عوارض چاقی کمک بسیار زیادی کند. همان طور که پیش تر نیز گفتیم، چاقی باعث عوارض زیادی شده و زمینه ساز بسیاری از بیماری ها می باشد. اما افرادی که عمل ساسی بای پس معده را انجام می دهند، تا حدود زیادی از این عوارض جلوگیری می کنند.

یکی دیگر از مزایای عمل ساسی بای پس معده کاهش وزن سریع می باشد. کاهش وزن از طریق این روش در حدی است که افراد پس از یک سال و نیم در حدود 70 درصد از اضافه وزن خود را از دست می دهند.

در عمل ساسی بای پس معده تا حدود زیادی هورمون های بدن تنظیم می شود

در عمل ساسی بای پس معده تا حدود زیادی هورمون های بدن تنظیم می شود. از جمله مقدار هورمون هایی که پس از این عمل جراحی تنظیم می شود، می توان به تستوسترون اشاره کرد. پس از تنظیم این هورمون ها تا حدود زیادی سوخت و ساز و متابولیسم بدن نیز تنظیم می شود.

عمل ساسی بای پس معده از نظر نتیجه ای که از لحاظ ظاهری و فیزیکی به دست می آید، باعث می شود تا فرد اعتماد به نفس بیشتری را پس از انجام این عمل داشته باشد. زیرا این عمل در مدت زمان کم تری افزایش وزن بیشتری را به افراد داده و در مدت زمان کم تری به وزن ایده آل خود می رساند.

یکی دیگر از مزایای بسیار مهم در عمل ساسی بای پس معده این است که نسبت به سایر روش های عمل جراحی معده، پس از آن احتمال ایجاد رفلاکس معده ای کم تر می باشد. معمولا عمل ساسی بای پس معده مزایای سایر عمل های جراحی را همراه خود دارد.

در عمل ساسی بای پس معده تا حدود زیادی هورمون های بدن تنظیم می شود
در عمل ساسی بای پس معده تا حدود زیادی هورمون های بدن تنظیم می شود

پس از انجام عمل ساسی بای پس معده، باید چه اقداماتی را انجام دهیم؟

یکی از سوالات متداول متقاضیان انجام عمل ساسی بای پس معده این است که پس از انجام عمل، باید چه مدت در بیمارستان بستری شویم. در جواب این سوال باید بگوییم که بسته به میزان و تعداد بخیه هایی که زده می شود، زمان بستری شدن در بیمارستان نیز متفاوت می باشد. اما به طور کلی می توان گفت که معمولا زمان بستری شدن در بیمارستان برای عمل ساسی بای پس معده، در حدود 3 روز می باشد.

البته این در صورتی است که از روش لاپاراسکوپی برای انجام عمل ساسی بای پس معده استفاده شده باشد. در صورتی که عمل به صورت باز انجام شود، به دلیل دردهای ناشی از برش ها و بیشتر بودن بخیه ها، توصیه می شود که بیماران مدت زمان بیشتری را در بیمارستان بستری باشند تا با استفاده از داروهای مسکن مناسب، دردهای آن ها کاهش یابد.

معمولا پزشک جراح پس از چند روز به بیماران توصیه می کند که در طول روز کمی روی پای خود بایستند و بعد از مدتی چند قدمی راه بروند. معمولا در روزهای اول پس از عمل ،به افراد داروها و مسکن هایی داده می شود که ممکن است، این داروها تا حدودی باعث ایجاد حالت یبوست در افراد شوند.

به همین دلیل به این بیماران توصیه می شود تا اندازه ای که می توانند و خسته نمی شوند، پیاده روی کنند و به مقدار زیادی آب و سایر مایعات را بنوشند. البته باید توجه داشته باشید که بعد از انجام عمل ساسی بای پس معده، مصرف مایعات نیز باید به دستور پزشک صورت گیرد.

نوشیدن آب باید جرعه جرعه باشد

پزشکان متخصص توصیه می کنند که مصرف آب و مایعات پس از عمل ساسی بای پس معده باید به صورت جرعه جرعه بوده و نا گهانی نباشد. زیرا در صورت ناگهانی بودن، ممکن است که همراه با مصرف آب، مقداری هوا وارد معده شود که این خود باعث احتمال آسیب رسیدن به معده می شود. با تشخیص پزشک مربوطه، افراد تا چند هفته بعد از عمل ساسی بای پس معده می توانند فعالیت های قبلی خود را شروع کنند.

در طول دوره ی ابتدایی پس از عمل ساسی بای پس معده باید افراد خواب و استراحت کافی داشته باشند. معمولا پزشکان توصیه می کنند تا در این مدت، تعدادی بالش در زیر سر و کتف خود قرار داده تا از سوزش های احتمالی معده و ایجاد دردهای شکمی جلوگیری شود.

سرفه کردن پس از عمل جراحی

معمولا در هنگام سرفه کردن پس از عمل جراحی برای جلو گیری از وارد شدن آسیب به محل های جراحی شده ، یک بالش به شکم و محل جراحی شده فشار داده می شود تا نیروی وارد شده در هنگام سرفه خنثی شود.

یکی از نکاتی که افراد باید پس از عمل ساسی بای پس معده رعایت کنند، این است که باید تا حدود 8 هفته پس از انجام عمل جراحی از بلند کردن اجسام سنگین و ورزش های خسته کننده خودداری کنند. همچنین افراد در هنگام بالا رفتن یا پایین رفتن از پله ها باید به آرامی حرکت کنند و از وارد کردن ناگهانی فشار و نیرو به قسمت های جراحی شده ی خود جلوگیری کنند.

سرفه کردن پس از عمل جراحی
سرفه کردن پس از عمل جراحی

در برخی از افراد، ممکن است که اطراف زخم ها قرمز رنگ شود. در صورت مشاهده ی قرمز شدن اطراف بخیه های خود نگران نشوید. زیرا این پدیده معمولا در اثر خروج مایعات چرکین از محل بخیه ها ایجاد می شود.

سعی کنید تا برای جلوگیری از این اتفاق، مرتبا پانسمان های خود را تعویض کنید. البته در صورت مشاهده ی چنین وضعیتی، بهتر است که به پزشک خود مراجعه کنید و دلیل این اتفاق را از او جویا شوید.

باید پس از دوره ی یک ماهه و سه ماهه به پزشک خود مراجعه کنید

معمولا بعد از انجام عمل ساسی بای پس معده، باید پس از دوره ی یک ماهه و سه ماهه به پزشک خود مراجعه کنید تا شما را ویزیت کرده و معاینه های لازم را بر روی شما انجام دهد. در این مرحله در صورتی  که مشکل خاصی نداشته باشید، پزشک برای 6 ماه یا یک سال بعد، وقت ویزیت را تعیین می کند.

در هر ویزیت، ممکن است که پزشک، آزمایش هایی را به منظور کنترل مواد غذایی مورد نیاز بدن، ویتامین ها و … بر روی شما انجام دهد. در این جلسات، ویزیت سلامتی معده ی شما نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

به دلیل این که پس از عمل ساسی بای پس معده، گنجایش معده کاهش یافته و بخشی از معده بخیه می شود؛ باید از مصرف نوشابه های گازدار و مواد غذایی پر کالری نیز خودداری کنید.

پس از عمل ساسی بای پس معده، باید رژیم های غذایی خاصی را رعایت کنید که در ادامه ی این مطلب به معرفی بخشی از این رژیم های غذای می پردازیم.

باید پس از دوره ی یک ماهه و سه ماهه به پزشک خود مراجعه کنید
باید پس از دوره ی یک ماهه و سه ماهه به پزشک خود مراجعه کنید

رژیم غذایی بعد از عمل ساسی بای پس معده به چه صورت می باشد؟

عمل ساسی بای پس معده به طور مستقیم بر روی معده و روده ی باریک انجام شده که بخش های اصلی دستگاه گوارش ما می باشند. به این ترتیب در نوع غذایی که مصرف می کنند و همچنین روش های غذا خوردن افراد تغییرات بسیار زیادی باید صورت گیرد تا به بخیه ها آسیبی وارد نشود.

به دلیل این که پس از انجام عمل ساسی بای پس معده، ظرفیت معده تا حدود زیادی کاهش می یابد، باید مقدار غذایی که در هر وعده وارد معده می شود نیز به همین نسبت کاهش یابد.

در روزهای ابتدایی پس از عمل ساسی بای پس معده، افراد باید وعده های غذایی خود را فقط به صورت مایع استفاده کنند. پس از مدتی که بخیه های آن ها بهبودی نسبی پیدا کرد، می توانند مصرف مواد غذایی نرم را شروع کنند و بسیاری از مواد غذایی را به صورت پوره مصرف کنند. در ادامه به بررسی بیشتر رژیم غذایی پس از عمل ساسی بای پس معده می پردازیم.

هفته ی اول بعد از عمل

در هفته ی اول بعد از عمل، همان طور که گفتیم، وعده های غذایی باید به صورت کاملا مایع شفاف و صاف شده مصرف شوند. مصرف غذاهای جامد و سفت در این دوره می تواند به ایجاد زخم های معده و خون ریزی های معده منجر شود. در این دوره بیشتر وعده های غذایی شامل آب گوشت های بدون چربی، لبنیات بدون چربی، ژله های بدون قند و شکر و … می باشد که هضم آن ها برای بدن آسان است.

پس از گذراندن هفته ی اول و با ورود به هفته ی دوم، باید مرحله ی دیگری از رژیم غذایی شروع شود. ممکن است که پزشک متخصص تشخیص دهد که این دوره زودتر یا دیرتر شروع شود.

در این دوره معمولا وعده های غذایی را به صورت پوره شده در می آورند و تعداد وعده های غذایی را افزایش می دهند. به این ترتیب، افراد در هنگام خوردن وعده های غذایی، مقدار کمی از مواد غذایی نرم و پوره شده را به بدن خود وارد می کند.

سرعت جویدن و قورت دادن

در این دوره از رژیم غذایی، سرعت جویدن و قورت دادن این مواد غذایی بسیار مهم است. زیرا تکه های کوچک غذا باید به آرامی جویده شده و در فاصله های زمانی زیادی قورت داده شوند تا معده بتواند تکه های قبلی را هضم کند.

در هفته ی دوم از رژیم غذایی پس از عمل ساسی بای پس معده، پزشک متخصص به افراد، مصرف روزانه 70 گرم پروتئین و یک و نیم لیتر مایعات در طول روز را توصیه می کند.

در این دوره نیز همچنان مصرف نوشیدنی های قندی و آب میوه های مصنوعی ممنوع می باشد. نکته ی قابل توجه این است که باید بر اساس دستور غذایی که باید رعایت کنید، این مقدار غذای مصرفی را در طول شبانه روز تقسیم کنید و هر چند دقیقه یک بار مقداری از مواد غذایی مورد نظر را مصرف کنید تا معده دچار فشار و کشیدگی نشود.

مصرف مواد غذایی نرم شده

مرحله ی بعدی از رژیم غذایی، مصرف مواد غذایی نرم شده می باشد. این دوره به طور معمول دو هفته به طول می انجامد که با تشخیص پزشک، این دوره ممکن است که تا سه هفته افزایش یافته و یا به یک هفته کاهش یابد. در این دوره، افراد می توانند به آرامی مصرف مواد غذایی با ساختار و بافت نرم را شروع کنند.

پزشک متخصص تشخیص می دهد که شما در این دوره می توانید به مصرف مواد غذایی دارای بافت نرم مانند گوشت له شده (بدون چربی)، سبزیجات له شده، تخم مرغ، سویا، گوشت مرغ به صورت له شده و نرم شده و … بپردازید.

در این مرحله از رژیم غذایی پس از عمل ساسی بای پس معده، پزشکان مصرف سبزیجاتی مانند لوبیا سبز، کدو، هویج، آووکادو و … را توصیه می کنند. (البته توجه داشته باشید که این سبزیجات، همگی باید به صورت بخار پز شده باشند که هضم آن برای معده آسان بوده و معده را دچار کشیدگی نمی کنند.)

شروع کردن به مصرف غذاهای جامد و سفت

پس از گذراندن دوره ای که گفتیم، افراد به دستور پزشک می توانند به آرامی مصرف غذاهای جامد و سفت را شروع کنند. در این دوره، افراد می توانند مواد غذایی جامد را در حجم های بسیار کم شروع کنند.

در این مرحله، باید افراد مقدار مواد غذایی پیشنهادی برای هر وعده ی خود را به چند بخش تقسیم کنند و در فواصل زمانی مشخصی این مقدار از مواد غذایی را مصرف کنند.

در صورتی که افراد در این مرحله در خوردن مواد غذایی سفت و جامد زیاده روی کنند

در صورتی که افراد در این مرحله در خوردن مواد غذایی سفت و جامد زیاده روی کنند و از مقدار مشخص شده بیشتر مصرف کنند، ممکن است که دچار درد در ناحیه ی شکم شده و حالت تهوع واستفراغ به آن ها دست دهد.

به دلیل این که مدت زیادی، افراد، مواد غذایی جامد و سفت را مصرف نمی کنند و مواد غذایی مصرفی به برخی از مواد خاص محدود می شود، در این دوره باید مصرف غذاهای جدید با احتیاط انجام شود.

زیرا ممکن است که پس از انجام عمل ساسی بای پس معده؛ معده ی افراد به برخی از مواد غذایی واکنش نشان دهد و به رفلکس های معده ای بیانجامد. به این ترتیب باید مواد غذایی جدید به آرامی و با احتیاط مصرف شوند و افراد، به آرامی به سمت رژیم های غذایی عادی بر می گردند.

پس از این دوره که معمولا معده و روده به طور کامل بهبود می یابند و با شکل جدید خود تطبیق می یابند؛ به این ترتیب افراد می توانند مانند قبل از عمل ساسی بای پس معده به راحتی سه وعده ی غذایی را مصرف کنند.

اما در این دوره نیز مصرف مواد غذایی باید همراه با برخی از مکمل های غذایی که برای جذب بهتر ویتامین ها و مواد معدنی برای بدن مصرف می شوند، صورت گیرد.

برخی دیگر از نکات مهم در باره ی رژیم غذایی پس از عمل ساسی بای پس معده

افرادی که عمل ساسی بای پس معده را انجام می دهند، پس از بازگشتن به حالت عادی باید در طول روز در حدود 1000 تا 1500 کالری مواد غذایی را مصرف کنند. این میزان کالری باید از مواد غذایی سالم و مختلفی کسب شود.

یکی از نکاتی که در عمل ساسی بای پس معده حائز اهمیت می باشد، این است که در این عمل بخش پیلور ( بخش انتهایی معده ) برش داده شده و به این ترتیب هضم مواد غذایی در معده به صورت کامل انجام نمی گیرد.

به این ترتیب افراد باید بسیار هوشیار باشند تا مواد غذایی را به صورت کم حجم مصرف کرده و لقمه های خود را تا حدود بسیار زیادی بجوند. این کار باعث می شود تا کار هضم غذا توسط معده ی افراد آسان تر باشد.

در صورتی که افراد رعایت این نکات را نادیده بگیرند، ممکن است که دچار سندرم دامپینگ شوند. افراد معمولا در سندرم دامپینگ، به دلیل خوردن میزان غذاهای بیشتر از ظرفیت معده و یا خوردن غذاهایی که هضم آن ها برای معده در این حالت سخت است، ممکن است تا دچار دردهایی در ناحیه ی شکم، بالا رفتن ضربان قلب، حالت تهوع، سرگیجه، اسهال و استفراغ شوند.

عمل ساسی بای پس معده با مینی بای پس معده چه تفاوت هایی دارد؟

در صورتی که به دنبال عمل های جراحی لاغری متفاوت باشید و در باره ی هر کدام از این ها جست و جو کرده باشید، ممکن است تا با اسم های مشابهی رو به رو شده باشید که تا حدودی باعث گیج شدن شما شده باشند.

به طور مثال، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که عمل ساسی بای پس معده با مینی بای پس معده چه تفاوتی دارد. اما باید به این نکته توجه کنید که همه ی این روش های عمل جراحی معده برای لاغری، از لحاظ پروسه ی انجام عمل و همچنین تأثیراتی که پس از عمل جراحی بر کاهش وزن افراد خواهند داشت، با یکدیگر متفاوت هستند.

یکی از اختلاف های این 2 عمل در این است که در روش مینی بای پس معده، بخش زیادی از معده برش داده شده و مابقی آن بخیه زده می شود.

عمل ساسی بای پس معده با مینی بای پس معده چه تفاوت هایی دارد؟
عمل ساسی بای پس معده با مینی بای پس معده چه تفاوت هایی دارد؟

بخشی از معده که بخیه زده می شود، خیلی باریک و نسبتا بلند می باشد

بخشی از معده که بخیه زده می شود، خیلی باریک و نسبتا بلند می باشد و بیشتر به مانند روده ی باریک است تا معده. یکی از نکات مهم در عمل جراحی مینی بای پس معده این است که در این روش، مقداری از معده که برش داده می شود، از بدن افراد خارج نمی شود.

به این ترتیب می توان گفت که عمل جراحی مینی بای پس معده، یک عمل برگشت پذیر است. اما نکته ی قابل توجه این است که در عمل ساسی بای پس معده نیز قسمت زیادی از حجم معده برش داده می شود.

اما تفاوت این عمل جراحی با روش مینی بای پس در این است که در روش مینی بای پس مقدار برش داده شده نیز بخیه می شود و دیگر از بدن افراد خارج نمی شود.

انجام عمل ساسی بای پس معده برای چه افرادی مناسب است؟

همان طور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم، روش های بسیار زیاد و متفاوتی برای کاهش وزن و لاغری وجود دارد. اما بیشتر این روش ها معمولا بسیار سخت و طاقت فرسا هستند و نیاز به صرف وقت بسیار زیادی خواهند داشت.

اما عمل های جراحی به خصوص عمل ساسی بای پس معده یکی از بهترین و مناسب ترین روش ها برای کاهش وزن سریع می باشد. بیشتر پزشکان متخصص، انجام عمل ساسی بای پس معده را به اشخاصی که به علت چاقی مبتلا به بیماری های خطرناک دیگری شده اند، شدیدا توصیه می کنند.

به طور معمول، عمل ساسی بای پس معده برای افرادی که دچار بیماری چاقی مفرط هستند و در محدوده ی سنی 18 تا 65 سال قرار دارند، انجام می شود. معمولا پزشکان متخصص، انجام عمل ساسی بای پس معده را به افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) بالای 35 دارند، توصیه می کنند.

انجام عمل ساسی بای پس معده برای چه افرادی مناسب است؟
انجام عمل ساسی بای پس معده برای چه افرادی مناسب است؟

همچنین افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) آن ها از 30 بیشتر بوده و همزمان دچار برخی از بیماری های دیگر مانند دیابت و فشار خون هستند، انجام عمل ساسی بای پس معده بسیار موثر خواهد بود.

چرا پس از عمل ساسی بای پس معده، مکمل های غذایی تجویز می شوند؟

همان طور که اشاره کردیم، در عمل ساسی بای پس معده بخش زیادی از معده برداشته می شود. به این ترتیب میزان ترشح برخی از آنزیم های گوارشی و جذب کننده، دستخوش تغییر می شود. به همین دلیل در معده پس از عمل ساسی بای پس معده، میزان جذب برخی از مواد غذایی کاهش می یابد.

همان طور که می دانیم، برخی از مواد غذایی که مصرف می کنیم، برای ادامه ی حیات بدن بسیار ضروری هستند و کمبود یا فقدان این مواد می تواند به سلامتی افراد لطمه های جبران ناپذیری را وارد کند.

به همین دلیل برای جلوگیری از کم شدن سطح مواد غذایی مورد نیاز بدن مانند انواع ویتامین ها و برخی از مواد معدنی مغذی، پس از انجام عمل ساسی بای پس معده، برخی از مکمل های غذایی برای افراد تجویز می شود. این مکمل های غذایی بهتر است که همراه با وعده های غذایی مصرف شوند. در ادامه ی این نوشتار، به برخی از این مواد اشاره می کنیم.

ویتامین D 3

ویتامین D 3 که معمولا در روز 2 بار مصرف می شود و دوز آن 500 میلی گرم می باشد.

ویتامین B 12 یکی از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن می باشند که پس از عمل ساسی بای پس معده باید به صورت روزانه و هر روز در حدود 1000 میلی گرم مصرف شود. معمولا مصرف این مکمل به صورت زیر زبانی می باشد.

آهن معمولا در غذاهایی که به صورت عادی مصرف می کنیم، وجود دارد. در شرایط عادی، آهن در ابتدای روده باریک جذب می شود. اما پس از عمل ساسی بای پس معده، معمولا این قسمت از مسیر گوارش حذف می شود. بنابراین بدن توانایی جذب آهن در مقادیر مورد نیاز بدن را نخواهد داشت. به این ترتیب افراد باید حتما به مصرف مکمل های غذایی آهن نیز بپردازند.

برای جلوگیری از کشیده شدن معده باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

پس از انجام عمل ساسی بای پس معده، باید برخی از نکات را در غذا خوردن و عادت های غذایی رعایت کنید. این عادت های جدید باعث می شود که از کش آمدن بافت معده جلوگیری شود و تا زمان بهبودی کامل بخیه های معده، معده از اندازه ی اصلی خود بزرگتر نشود. در ادامه مطلب، برخی از این عادت های غذایی را به شما معرفی می کنیم.

یکی از مهم ترین عادت های غذایی برای جلوگیری از فشار آمدن به معده و همچنین کمک به کاهش وزن و لاغری، دست کشیدن از غذا خوردن قبل از احساس سیری کامل می باشد. در این حالت، هم میزان کالری وارد شده به بدن شما کاهش می یابد و هم دیواره ی معده ی شما دچار کشیدگی نمی شود. به این ترتیب از بخیه های معده محافظت شده و در دراز مدت به کاهش وزن و لاغری افراد می انجامد.

برای جلوگیری از کشیده شدن معده باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟
برای جلوگیری از کشیده شدن معده باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

یکی از عادت های بد غذایی بسیاری از افراد این است که همراه با میل کردن وعده ی غذایی خود، آب و یا سایر مایعات را مصرف می کنند. اما این دسته از افراد باید توجه داشته باشند که حداقل نیم ساعت قبل از مصرف وعده های غذایی خود نباید آب بنوشند. همچنین تا نیم ساعت پس از مصرف وعده های غذایی نیز نباید آب بنوشید.

نوشیدن آب

زیرا نوشیدن آب ممکن است تا باعث شود که مواد غذایی که به تازگی قورت داده ایم و اکنون در معده در حال گوارش می باشند، به پایین سر خورده و زمان کافی برای هضم و گوارش کافی نمی یابند. به این ترتیب کار دستگاه گوارش سخت شده و ممکن است که به برخی از مشکلات گوارشی مانند یبوست نیز منجر شود.

همه ی افراد باید توجه داشته باشند که در هنگام میل کردن وعده های غذایی، باید بسیار آرام غذای خود را میل کنند و اصلا عجله نداشته باشند. خوب جویدن لقمه های غذایی برای گوارش آن ها بسیار مهم می باشد.

زیرا با جویدن بیشتر لقمه های غذایی، آن ها را به تکه های کوچک تری تبدیل می کنیم و به این ترتیب در معده و روده، سطح تماس این تکه ها با شیره های معده ای و روده افزایش می یابد و از این طریق هضم مواد غذایی آسان تر می شود.

همچنین باید توجه داشته باشید که باید به معده ی خود زمان کافی برای هضم لقمه ی قبلی را بدهید و سپس لقمه ی بعدی را قورت دهید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله بعد از عمل بای پس معده و مراقبت بعد از عمل بای پس معده را مطالعه کنید.

میزان کاهش وزن از طریق عمل ساسی بای پس معده چقدر می باشد؟

معمولا میزان کاهش وزن پس از عمل ساسی بای پس معده برای افراد مختلف متفاوت بوده و به عوامل زیادی وابسته است. به طور مثال برخی از افراد پس از عمل ساسی بای پس معده و کسب بهبودی کامل، به انجام ورزش های هوازی و رعایت رژیم های غذایی سفت و سخت روی می آورند.

به این ترتیب این دسته از افراد قطعا نسبت به افرادی که توجه چندانی به رژیم غذایی وسبک زندگی خود ندارند، میزان کاهش وزن بیشتری را تجربه می کنند.

به طور کلی می توان گفت که بعد از انجام عمل ساسی بای پس معده، معمولا افراد در مدت یک سال و نیم در حدود 70 درصد از اضافه وزن خود را کاهش می دهند. البته در افرادی که پس از عمل ساسی بای پس معده رژیم های غذایی را رعایت نمی کنند، ممکن است که مقداری از این اضافه وزن مجددا برگردد.

میزان کاهش وزن از طریق عمل ساسی بای پس معده چقدر می باشد؟
میزان کاهش وزن از طریق عمل ساسی بای پس معده چقدر می باشد؟

یکی از مطمئن ترین و مناسب ترین روش های موجود برای کاهش وزن فوری

روش عمل جراحی ساسی بای پس معده یکی از مطمئن ترین و مناسب ترین روش های موجود برای کاهش وزن فوری و جلوگیری از وارد شدن آسیب های جبران ناپذیر به سلامتی افراد می باشد.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که بر خلاف تصور بعضی از افراد با انجام عمل ساسی بای پس معده نمی توانید به پر خوری و تن پروری بپردازید.

زیرا در این صورت عمل ساسی بای پس معده نتیجه بخش نخواهد بود. باید پس از انجام عمل ساسی بای پس معده و رسیدن به وزن دلخواه و ایده آل خود، انجام ورزش های هوازی را رها نکنید تا هم سلامتی خود را تضمین کرده باشید و هم از افزایش وزن دوباره ی خود جلوگیری به عمل آورید.

آیا پوست، پس از عمل ساسی بای پس معده، دچار شل شدگی و افتادگی می شود؟

یکی از مشکلاتی که تقریبا در تمامی روش های لاغری به مقدار زیاد وجود دارد، شل شدن و افتادگی پوست است. معمولا در بیشتر روش هایی که افراد از طریق آن ها مقدار زیادی از وزن خود را کاهش می دهند، پدیده ی شل شدن و افتادگی پوست ایجاد می شود.

امروزه برای حل این مشکل، برداشتن پوست های اضافی را پیشنهاد می کنند. دلیل پدیده ی شل شدن پوست این است که افزایش ابعاد بدن افراد در طول سالیان زیادی انجام شده است و با این افزایش، ابعاد پوست نیز کشیده شده است.

به این ترتیب وقتی از طریق روش های لاغر شدن در مدت زمان اندکی، مقدار زیادی از وزن خود را کاهش می دهیم، پوست نمی تواند خود را با این کاهش تطابق دهد و پدیده ی شل شدن و افتادگی پوست اتفاق می افتد.

پیشنهاد می کنیم از پست تغذیه در مینی بای پس و تغذیه بعد از عمل ساسی بای پس دیدن کنید.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی تمامی جوانب و جزئیات عمل چاقی ساسی بای پس معده پرداختیم. در ابتدای مطلب، موضوع چاقی و اضافه وزن را برای شما بررسی کردیم و مضرات و تأثیرات منفی آن بر سلامتی بدن را بیان نمودیم. همان طور که گفتیم، برای کاهش وزن و لاغری روش های بسیار زیادی وجود دارد.

اما عمل ساسی بای پس معده از جمله بهترین و مناسب ترین روش ها برای افرادی می باشد که شاخص توده بدنی (BMI) آن ها از 30 بیشتر بوده و با برخی از بیماری ها دست و پنجه نرم می کنند.

جمع بندی
جمع بندی

با خواندن این مطلب علمی و تخصصی، با فرایندها و پروسه ی انجام عمل ساسی بای پس معده آشنا می شوید و پاسخ بسیاری از سوالات خود در باره ی این عمل جراحی را کسب می کنید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید