ضعف بعد از عمل اسلیو

در این مقاله، عارضه ضعف بعد از عمل اسلیو و روش های رفع آن را بررسی می کنیم.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510  📞

مقدمه

عمل اسلیو معده یکی از پرطرفدارترین روش های کاهش وزن در دنیا می باشد که مزایای زیادی را برای افراد چاق حاصل می کند. عمل اسلیو معده عوارض خاصی را در پی ندارد. علاوه بر این، سبب کاهش وزن زیادی در مدت زمان کوتاهی می شود.

ضعف بعد از عمل اسلیو
ضعف بعد از عمل اسلیو

وجود چنین ویژگی هایی سبب شده است تا عمل اسلیو معده به یکی از روش های موثر و راحت برای لاغری تبدیل گردد. افرادی که تحت عمل جراحی معده قرار می گیرند، بعد از عمل علائم موقتی نظیر سرگیجه، حالت تهوع، اسهال و ضعف را تجربه می کنند که تمام این علائم موقتی بوده و در زمان کوتاهی از بین می روند. ضعف بعد از عمل اسلیو یکی از علائم می باشد که برخی از افراد آن را تجربه خواهند کرد.

در این مقاله به بررسی عارضه ضعف بعد از عمل اسلیو معده می پردازیم و روش های پیشگیری و درمان آن را بیان می کنیم. در این راستا می توانید با دکتر سلیمی در ارتباط باشید.

دکتر مهدی سلیمی یکی از بهترین متخصصان در حوزه جراحی چاقی در این خصوص راهنمایی های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد که شما برای دریافت مشاوره می توانید با شماره های ثبت شده در سایت تماس حاصل نمایید.

دلایل ضعف بعد از عمل اسلیو

بدلیل برنامه غذایی هفته های اول بعد از عمل اسلیو که عمدتا غذاهای رقیق شده و آبکی است، بدن کالری کافی را مصرف نمی کند.

از علائم دیگر دلایل کمبود کالری بدن، حالت تهوع و نداشتن استها است.

که این موارد از جمله دلایل ضعف بعد از عمل اسلیو می باشد.

در این مقاله می خوانیم:

عمل اسلیو معده چیست؟

کاندیدای مناسب جراحی اسلیو معده

علت نامگذاری جراحی اسلیو معده چیست؟

آیا جراحی اسلیو معده ایمن است؟

مزایای جراحی اسلیو معده را بیان نمایید.

مقایسه اسلیو معده با دیگر جراحی های چاقی

ضعف بعد از عمل اسلیو

علت اصلی ضعف بعد از عمل اسلیو

علائم ضعف بعد از عمل اسلیو چیست؟

جلوگیری از ضعف بعد از عمل اسلیو

سبک زندگی سالم برای جلوگیری از ضعف و بی حالی

مواد غذایی مفید برای افزایش انرژی بدن

آیا ضعف بعد از عمل اسلیو نگران کننده است؟

چرا مراقبت های بعد از عمل اسلیو مهم است؟

رژیم غذایی مخصوص عمل اسلیو معده

تغییر سبک زندگی بعد از عمل اسلیو

ورزش های مناسب بعد از عمل اسلیو

داشتن حمایت روحی بعد از عمل اسلیو

میزان ماندگاری نتایج عمل اسلیو

مکمل های ضروری بعد از عمل اسلیو

آمادگی قبل از جراحی اسلیو معده

آزمایش های ضروری قبل از عمل اسلیو

فرایند جراحی اسلیو معده

تکنیک جراحی اسلیو معده

مراقبت های بعد از عمل اسلیو

سخن پایانی

 

عمل اسلیو معده چیست؟

قبل از بررسی موضوع ضعف بعد از عمل اسلیو معده، اجازه دهید این نوع عمل جراحی چاقی را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم و با جزئیات مربوط به آن آشنا شویم.

همان طور که می دانید، عمل اسلیو معده شامل حذف بخشی از حجم معده با هدف کاهش دریافت مواد غذایی می باشد. افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند، همواره با مشکلات زیادی روبرو می شوند.

این افراد برای رفع مشکلات خود باید از روش های کاهش وزنی استفاده کنند که چربی سوزی را در بدن افزایش دهد. در واقع کاهش وزن زمانی اتفاق می افتد که میزان کالری دریافتی بدن نسبت به میزان کالری مورد نیاز بدن کمتر باشد.

عمل اسلیو معده چیست؟
عمل اسلیو معده چیست؟

در این شرایط، بدن برای تامین انرژی خود از چربی های ذخیره شده استفاده می کند و به این ترتیب کاهش وزن رخ می دهد. در صورتی که افراد فعالیت های ورزشی نیز داشته باشند، روند کاهش وزن سریع تر طی می شود.

معمولا افراد چاق از طریق برنامه رژیم غذایی و ورزش های خاص روند کاهش وزن را طی می کنند و از این طریق نیز به نتایج مطلوبی دست می یابند. اما افرادی که توان پیروی از رژیم غذایی و انجام ورزش های مختلف را ندارند، چه باید بکنند؟

در این شرایط، دکتر سلیمی انواع جراحی چاقی را به این افراد پیشنهاد می دهد. به مجموع جراحی های اسلیو معده، بای پس معده و حلقه گذاری، جراحی چاقی گفته می شود که شما می توانید با تشخیص دکتر سلیمی، تحت عمل جراحی یکی از این روش ها قرار بگیرید.

جراحی اسلیو معده یکی از انواع جراحی چاقی می باشد

همان طور که بیان شد، جراحی اسلیو معده یکی از انواع جراحی چاقی می باشد که طی آن جراح، بخشی از معده را که عملکردی خاصی جز دریافت بیشتر مواد غذایی و تولید هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) ندارد، برش داده و از بدن خارج می کند.

در واقع حدود 80 درصد از حجم کل معده طی این جراحی حذف خواهد شد. دانشمندان از طریق تحقیقات و آزمایش های مختلف اثبات کرده اند که با حذف این بخش از معده هیچ گونه مشکلی برای دستگاه گوارش و کل سیستم بدن به وجود نمی آید.

بنابراین شما با خیالی آسوده می توانید تحت عمل جراحی اسلیو معده قرار بگیرید. با حذف بخش زیادی از حجم معده، اشتها به شدت کاهش می یابد.

در واقع با مصرف کمترین میزان مواد غذایی به دلیل کم شدن حجم معده، مواد غذایی به دیواره های معده فشار وارد می کنند که در این صورت مغز به سرعت سیگنال سیری دریافت می کند. با وجود چنین شرایطی، وزن در مدت زمان بسیار کوتاهی کاهش می یابد و نتایج آن ماندگار می گردد.

یکی از ویژگی های اصلی عمل جراحی اسلیو معده، دائمی بودن تغییرات صورت گرفته بر معده است. در حالی که در روش بای پس معده و حلقه گذاری، تغییرات موقتی هستند.

پیشنهاد می کنیم از پست نمونه برنامه غذایی بعد از اسلیو معده دیدن کنید.

کاندیدای مناسب جراحی اسلیو معده

در خصوص جراحی اسلیو معده باید به این نکته اشاره داشته باشیم که تمام افراد چاق نمی توانند تحت این روش جراحی قرار بگیرند. در واقع اگر شما متقاضی عمل اسلیو هستید، باید شرایط و ویژگی های آن را داشته باشید.

اولین نکته داشتن شاخص توده بدنی مناسب است. شاخص توده بدنی، معیار اندازه گیری میزان اضافه وزن می باشد که آن را با نام BMI نشان می دهند و طبق فرمول وزن و قد به دست می آید.

کاندیدای مناسب جراحی اسلیو معده
کاندیدای مناسب جراحی اسلیو معده

در صورتی که شاخص توده بدنی پایینی داشته باشید، کاندیدای مناسبی برای جراحی محسوب نمی شوید. افرادی کاندیدای مناسب جراحی اسلیو معده هستند که شرایط زیر را داشته باشند:

  • افرادی که BMI بالای 30 دارند.
  • افرادی که از روش های رژیم غذایی و ورزش نتیجه نگرفته اند.
  • افرادی که از بیماری های ناشی از چاقی رنج می برند.
  • افرادی که نمی توانند سبک زندگی خود را تغییر دهند.
  • افرادی که از جسم سالمی به خصوص در بخش های قلب، معده و مری برخوردار هستند.
  • افرادی که مانعی برای بیهوشی ندارند.

علت نامگذاری جراحی اسلیو معده چیست؟

احتمالا برای شما سوال پیش آمده است که اسلیو به چه معناست و چه مفهومی دارد؟ همان طور که بیان شد، طی این عمل جراحی حدود 80 درصد از حجم کل معده حذف می شود. زمانی که این بخش از معده حذف شد، معده جدید شکلی شبیه به موز یا آستین پیراهن به خود می گیرد.

پزشکانی که اولین بار جراحی اسلیو معده را ابداع کردند، معتقد بودند معده شبیه به یک آستین می شود. از این رو نام آن را آستین پیراهن که به انگلیسی Sleave معنا می شود، نامیدند. از آن زمان به بعد در کل دنیا این روش جراحی چاقی را با نام اسلیو معده می شناسند.

آیا جراحی اسلیو معده ایمن است؟

بسیاری از افراد، تا نام جراحی و حذف بخش زیادی از معده را می شنوند، تصور می کنند که عملی خطرناک بوده و همراه با ریسک های زیادی می باشد.

اما همان طور که بیان شد، دانشمندان و پزشکان متخصص طی سال ها تحقیق و بررسی به این نتیجه رسیده اند که حذف بخش اضافه ی معده که هیچ عملکردی جز دریافت بیشتر مواد غذایی و تولید هورمون گرلین ندارد، هیچ گونه آسیبی به بدن وارد نمی کند و هیچ گونه عوارض خاصی را در پی ندارد.

جراحی اسلیو معده مجوز سلامت را نیز از سازمان بهداشت جهانی دریافت کرده است.

به دلیل نبود عوارض خاص و عدم تاثیر منفی بر سیستم گوارش، باعث شده است که این روش لاغری به پرطرفدارترین روش جراحی چاقی در دنیا تبدیل شود. سال ها است که پزشکان متخصص ماهر در سراسر دنیا این روش را روی بیماران خود امتحان کرده و به نتایج عالی بدون عارضه خاص دست یافته اند.

البته باید به این نکته اشاره داشته باشیم که بروز عوارض موقتی و جزئی نظیر حالت تهوع، سرگیجه، دل پیچه و ضعف، طبیعی می باشد و تا حدودی مربوط به بیهوشی و عدم مراقبت های فرد بعد از عمل است.

آیا جراحی اسلیو معده ایمن است؟
آیا جراحی اسلیو معده ایمن است؟

دستورالعمل های مخصوصی را بهترین دکتر اسلیو معده تهران برای بعد از عمل تجویز می کند که پیروی از آن ها برای جلوگیری از بروز این نوع عارضه ها ضروری است. ضعف بعد از عمل اسلیو عارضه ای است که بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند که نیاز به مراقبت های مخصوصی دارد.

تنها در صورتی عمل اسلیو ناایمن است که بیمار به توصیه ها و نکات پزشک توجه نکند و برنامه غذایی ناسالمی داشته باشد. برای کسب آگاهی بیشتر، با دکتر سلیمی تماس بگیرید.

مزایای جراحی اسلیو معده

جراحی اسلیو معده نسبت به سایر انواع جراحی چاقی مزایای بیشتری دارد و همین موضوع سبب شده تا اکثر افراد چاق، این روش را برای کاهش وزن انتخاب کنند.

کاهش وزن در مدت زمان کوتاه بدون هیچ گونه عارضه ای تنها یکی از مزایای این روش نوین است. از دیگر مزایای جراحی اسلیو معده توسط دکتر سلیمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش وزن سریع:

بارزترین مزیت جراحی اسلیو معده کاهش وزن سریع در مدت زمان کوتاه می باشد. به این صورت که فرد بعد از حدود 2 ماه حدود 15 تا 20 کیلو وزن کم می کند.

زیرا بعد از عمل، اشتها به دلیل کاهش حجم معده به شدت کاهش می یابد و فرد تنها به اندازه نیاز بدن کالری مصرف می کند. با کاهش اشتها، بدن از چربی های اضافه برای تامین انرژی استفاده می کند.

درمان بیماری های ناشی از چاقی:

بسیاری از متخصصان معتقدند که چاقی خود یک بیماری است که سبب بروز بسیاری از بیماری های دیگر می شود.

چربی های تجمع یافته در بخش های مختلف بدن سبب بروز بیماری هایی نظیر بیماری های قلبی، افزایش فشار خون، دیابت نوع 2، انسداد عروق، کبد چرب، آپنه خواب، نازایی، سرطان، آرتروز، مشکلات روحی و … می شود.

معمولا پزشک برای درمان چنین بیماری هایی، کاهش وزن را تجویز می کند و فرد چاره ای جز اقدام برای کم کردن وزن ندارد. در این شرایط، اسلیو معده با کاهش وزن سریع به کمک این افراد می آید.

پیشنهاد می کنیم از پست نحوه پانسمان زخم پای دیابتی دیدن کنید.

نتایج ماندگار:

افرادی که تحت جراحی اسلیو قرار می گیرند، نگرانی هایی بابت بعد از دوره کاهش وزن دارند. باید بدانید که جراحی اسلیو یک روش دائمی بوده و شما تا پایان عمر خود اشتهای کمی برای خوردن غذا دارید.

به همین دلیل نباید نگران بازگشت چاقی باشید. با این حال دکتر سلیمی توصیه می کند از برنامه غذایی مخصوصی پیروی کنید و از پرخوری اجتناب نمایید زیرا امکان کش آمدن و بزرگ شدن مجدد معده وجود دارد.

دوره نقاهت کوتاه:

برخی از افراد ممکن است به دلیل مشغله هایی که دارند، از انجام جراحی اسلیو معده منصرف شوند. زیرا تصور می شود باید مدت زمان زیادی در دوره نقاهت سپری گردد.

اما باید بدانید که دکتر سلیمی جراحی اسلیو معده را با استفاده از تکنیک نوین لاپاراسکوپی انجام می دهد که طی آن، بیمار دوره نقاهت بسیار کوتاهی را طی می کند.

در این روش، از لوله های مخصوص لاپاراسکوپی برای اعمال تغییرات استفاده می شود. با استفاده از این روش، مدت زمان جراحی نیز بسیار کوتاه است. استفاده از لاپاراسکوپی خطرات و عوارض جراحی را نیز نظیر خونریزی، درد و … کاهش می دهد. بنابراین اسلیو معده را به عملی بی خطر تبدیل می کند.

دوره نقاهت کوتاه:
دوره نقاهت کوتاه:

بهبود کیفیت زندگی:

افرادی که تحت عمل اسلیو معده قرار می گیرند، از انگیزه بالایی برخوردار خواهند شد و سعی می کنند به توصیه های پزشک عمل کنند. همین موضوع سبب می شود تا بسیاری از عادات نادرست زندگی نظیر کم تحرکی و مصرف مواد غذایی ناسالم را کنار بگذارند.

علاوه بر این، افراد باید غذا را خوب بجوند، به آهستگی غذا بخورند و همراه غذا نوشیدنی مصرف نکنند تا معده دچار مشکل نشود. با این روند، کیفیت زندگی افراد بهبود می یابد و سلامت سایر بخش های بدن تضمین می شود.

بهبود مسائل روان شناختی:

یکی از معایب چاقی و افزایش وزن، کاهش اعتماد به نفس و عدم شرکت در اجتماع می باشد. افراد چاق همواره از مسخره شدن می ترسند و از این رو دوستان کمی دارند. این افراد در موقعیت های کاری و ازدواج شانس کمتری نیز دارند.

اما همین افراد اگر وزن خود را در مدت زمان کوتاهی کاهش دهند، اعتماد به نفس آن ها دو چندان خواهد شد و موقعیت های شغلی و ازدواج بهتری به دست می آورند. همچنین انگیزه افرادی که تحت عمل اسلیو قرار گرفته اند، دو چندان می شود.

صرفه جویی در اقتصاد:

افراد چاق همواره پول های خود را صرف باشگاه های ورزشی و متخصصان تغذیه می کنند. استفاده از این روش ها موثر است اما برای همه افراد پاسخگو نمی باشد.

علاوه بر این، افراد چاق هزینه های زیادی را صرف درمان بیماری های ناشی از چاقی می کنند. توصیه می شود یک بار برای اسلیو معده هزینه کنید تا از هزینه های جانبی زیادی مثل باشگاه، برنامه های غذایی و دکتر راحت شوید.

صرفه جویی در اقتصاد:
صرفه جویی در اقتصاد:

مقایسه اسلیو معده با دیگر جراحی های چاقی

همان طور که در بخش های قبلی بیان شد، اسلیو معده یکی از روش های جراحی چاقی می باشد. عمل بای پس معده و عمل حلقه گذاری از دیگر روش های جراحی چاقی می باشد که در حال حاضر روی بیماران اجرایی می شود.

اما تفاوت های این دو روش جراحی با اسلیو معده چیست؟ در میان این سه روش، کدام یک مزایای بیشتر و معایب کمتری دارد؟

باید بدانید که هر یک از روش های جراحی چاقی اثرات متفاوتی را روی کاهش وزن دارند و هر یک دارای مزایا و معایبی می باشند.

در روش بای پس معده، تغییراتی روی روده و معده ایجاد می شود که هم کاهش اشتها و هم کاهش جذب کالری را در پی دارد. از این رو نسبت به دو روش دیگر سبب کاهش وزن بیشتری می شود. بای پس معده مناسب افرادی است که چاقی مفرط دارند.

اما کاهش وزن در اسلیو معده نسبت به حلقه گذاری بیشتر است. به همین دلیل است که حلقه گذاری اثرات سریعی در کاهش وزن ندارد و امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

اما در میان این سه روش، اسلیو معده طرفداران بیشتری دارد. از دیگر تفاوت های بارز این سه روش این است که اسلیو معده روشی دائمی می باشد اما بای پس معده و حلقه گذاری موقتی هستند. همین موضوع سبب شده تا نتایج اسلیو معده ماندگار شود و احتمال بازگشت چاقی از بین برود.

برای آشنایی با مراقبت بعد از عمل بای پس معده کلیک نمایید.

 

مقایسه اسلیو معده با دیگر جراحی های چاقی
مقایسه اسلیو معده با دیگر جراحی های چاقی

ضعف بعد از عمل اسلیو

جراحی اسلیو معده همانند سایر جراحی ها دارای عوارضی می باشد. اما عوارض این روش لاغری بسیار جزئی و موقتی است. از این رو نباید هیچ گونه نگرانی در خصوص عوارض آن داشته باشید. عوارضی نظیر سرگیجه، سردرد، حالت تهوع، استفراغ و ضعف بعد از عمل اسلیو طبیعی می باشد و ممکن است تمام بیماران آن را تجربه کنند.

بروز چنین عوارضی معمولا به دلیل بیهوشی و عدم توجه به مراقبت های بعد از عمل می باشد. با این حال افرادی که به توصیه ها عمل می کنند نیز ممکن است دچار ضعف و بی حالی شوند که این موضوع مربوط به کاهش مصرف کالری می باشد.

در ابتدا باید بدانید که احساس ضعف و بی حالی بدن به چه حالتی گفته می شود. ضعف و بی حالی به معنای احساس خستگی، خالی شدن انرژی بدن و از دست رفتن توان و قدرت بدنی می باشد.

زمانی که بدن مواد لازم برای تامین انرژی را ندارد، بدن دچار ضعف و بی حالی می شود. ضعف می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما ما در این مقاله به بررسی علت ضعف بعد از عمل اسلیو می پردازیم.

علت اصلی ضعف بعد از عمل اسلیو:

طی جراحی اسلیو معده، دکتر سلیمی بعد از برش دادن بخش زیادی از معده، معده جدید را با استفاده از منگنه جراحی دوخت می زند. مدتی طول می کشد تا دیواره های معده جدید جوش بخورند.

در طی این مدت که معده هنوز زخم است، دکتر سلیمی به بیمار توصیه می کند از برنامه غذایی مخصوصی پیروی کند.

در برنامه غذایی مخصوص بیماران عمل اسلیو، در روزهای ابتدایی مایعات و به تدریج مصرف غذاهای نرم توصیه می شود. لازم است بیمار به مدت حدود دو هفته تنها مایعات مصرف کند تا مشکلی برای معده پیش نیاید.

علاوه بر این، خود بیمار نیز اشتهای کافی برای مصرف غذا ندارد زیرا دچار حالت تهوع است. عدم دریافت کالری مورد نیاز بدن طی دوره نقاهت می تواند علت اصلی ضعف بعد از عمل اسلیو باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله بهترین دکتر اسلیو معده در یزد را مطالعه کنید.

علت اصلی ضعف بعد از عمل اسلیو:
علت اصلی ضعف بعد از عمل اسلیو:

به همین دلیل لازم است که بیمار در طول دوره نقاهت، مایعاتی مصرف کند که مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین نماید. پزشک نیز با تجویز مکمل هایی تا حدودی جلوی ضعف و بی حالی را می گیرد.

اما باید به یاد داشته باشید که پیروی از برنامه غذایی مخصوص به ویژه مصرف تنها مایعات تا دو هفته بعد از عمل ضروری می باشد. در صورتی که در طول دوره نقاهت، مواد غذایی جامد و نیمه جامد مصرف شود، مشکلات جبران ناپذیری به وجود می آید. به تدریج که بیمار مصرف غذاهای نیمه جامد و سپس جامد را آغاز می کند، ضعف و بی حالی از بین می رود.

علائم ضعف بعد از عمل اسلیو چیست؟

در صورتی که دچار ضعف بعد از عمل اسلیو شوید، ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه کنید:

  • درد و اسپاسم شکم
  • درد بدن
  • سرگیجه
  • سردرد
  • اسهال
  • ادرار خونی یا صورتی رنگ
  • خستگی و بی حوصلی
  • سرفه
  • تشنگی
  • تغییرات خلق و خو
  • اختلالات حافظه

جلوگیری از ضعف بعد از عمل اسلیو

ضعف بعد از عمل اسلیو عارضه ای طبیعی بوده و با در نظر گرفتن نکاتی، تا حدودی می توانید انرژی بدن را افزایش دهید. بنابراین به نکات زیر در این خصوص توجه نمایید:

پرهیز از مصرف مواد غذایی ناسالم:

زمانی که مجاز به مصرف مواد غذایی جامد شدید، بهتر است به نوع مواد غذایی که مصرف می کنید، توجه داشته باشید. بعد از عمل اسلیو، شما باید سبک زندگی سالمی را پیش بگیرید تا دچار مشکل نشوید.

مواد غذایی ناسالم ارزش غذایی کمی دارند و از این رو سبب ضعف و بی حالی شما می شوند. شما بعد از اسلیو معده، اشتهای بسیار کمی دارید.از این رو باید تنها مواد غذایی که نیاز بدن را تامین می کنند، مصرف کنید.

مصرف میوه ها و سبزیجات سالم و تازه:

سعی کنید از میوه ها و سبزیجات تازه و سالم استفاده نمایید. میوه ها و سبزیجات تازه، مواد مغذی بیشتری دارند و از این طریق انرژی بدن را تامین می کنند.

نوشیدنی های غیر کافئین دار:

مصرف نوشیدنی های کافئین دار نظیر قهوه و چای، انرژی بدن را در طی روز افزایش می دهد و عملکرد مغز را بهبود می بخشد. اما باید توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار، عملکرد معکوس دارد.

نوشیدن آب:

ممکن است بعد از عمل اسلیو، بدن دچار کم آبی شود که همین موضوع ضعف را به دنبال دارد. بهتر است برای تامین آب مورد نیاز بدن، روزانه حدود 2 لیتر آب بنوشید.

افرادی که تحت عمل اسلیو قرار می گیرند، در روزهای ابتدایی عمل باید آب را با حجم کم مثلا نصف لیوان اما به صورت مکرر بنوشند. اگرچه آب به صورت کالری انرژی بدن را تامین نمی کند، اما به تسهیل فرایندهای انرژی های بدن کمک شایانی می کند و سبب تقویت انرژی می شود.

مصرف غلات کامل:

یکی از راه های پیشگیری ضعف بعد از عمل اسلیو، مصرف غلات کامل به جای آرد سفید و محصولات آن است. غلات کاملی نظیر جو، برنج قهوه ای، پاستا و … خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند و در عین حال انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کنند.

سبک زندگی سالم برای جلوگیری از ضعف و بی حالی

یکی از نکات مهم در خصوص پیشگیری از ضعف بعد از عمل اسلیو، پیروی از سبک زندگی سالم است. کم تحرکی را کنار بگذارید و روزی حداقل نیم ساعت به ورزش و تحرک بپردازید. کم تحرکی و استفاده مداوم از رایانه و موبایل، خود سبب بی حالی و کسلی می شود.

سبک زندگی سالم برای جلوگیری از ضعف و بی حالی
سبک زندگی سالم برای جلوگیری از ضعف و بی حالی

پیاده روی و انجام حرکات یوگا بهترین راه حل برای افرادی است که تحت عمل اسلیو قرار گرفته اند تا جریان خون بهبود یابد و ضعف و بی حالی از بین برود.

توصیه می شود برای پیشگیری از بی حالی و ضعف، حتما خواب کافی داشته باشید. تنظیم برنامه خواب منظم یکی از مراحل سبک زندگی سالم است.

بزرگسالان نیاز به 8 ساعت خواب کامل در طی روز دارند. برای رفع ضعف و بی حالی، از مصرف سیگار و نوشیدنی های الکلی نیز که سبب کاهش انرژی بدن می شوند، بپرهیزید. اطلاعات تکمیلی در این زمینه را از دکتر سلیمی کسب نمایید.

مواد غذایی مفید برای افزایش انرژی بدن

به افرادی که ضعف بعد از عمل اسلیو را تجربه می کنند، توصیه می شود مواد غذایی زیر را با مشورت دکتر سلیمی در برنامه غذایی خود قرار دهند تا انرژی بدن دوچندان شود:

جهت اطلاعات بیشتر، صفحه جدول کالری و پروتئین مواد غذایی را مطالعه کنید.

مواد غذایی مفید برای افزایش انرژی بدن
مواد غذایی مفید برای افزایش انرژی بدن

قهوه:

قهوه به عنوان یک نوشیدنی که حاوی مقدار زیادی کافئین است، برای افزایش انرژی بدن گزینه بسیار ایده آلی می باشد. مصرف قهوه یکی از بهترین روش های خانگی درمان ضعف و بی حالی است. این در حالی است که عملکرد مغز را بهبود می بخشد. در مورد مصرف قهوه با پزشک خود مشورت کنید که چه زمانی بعد از عمل می توانید مصرف آن را آغاز نمایید.

تخم مرغ:

تخم مرغ سرشار از مواد مغذی می باشد و انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند. مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ باعث می شود در طی روز احساس بهتری داشته باشید. معمولا در هفته دوم و سوم بعد از عمل اسلیو، مجاز به مصرف تخم مرغ خواهید بود.

توت فرنگی:

توت فرنگی از میوه هایی است که کالری کمی داشته اما انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند. توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان می باشد و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند.

توت فرنگی همچنین سرشار از آب، فیبر و منگنز می باشد که گزینه خوبی برای کمک به کاهش وزن محسوب می شود. در روزهای ابتدایی بعد از عمل می توانید توت فرنگی را به صورت شیک و ترکیب با دیگر میوه ها مصرف کنید.

انبه:

انبه میوه ی مفید دیگری است که در افزایش انرژی بدن موثر عمل می کند. انبه کمک می کند تا بسیاری از مشکلات جسمی بدن برطرف شود. علاوه بر این، انبه سرشار از آنتی اکسیدان، مواد معدنی، انواع ویتامین ها، فیبر و آهن می باشد که نیاز بدن را تامین کرده و سبب رفع ضعف و کسلی می شود.

یکی از دلایل ضعف بعد از عمل اسلیو ممکن است کم خونی باشد. انبه که حاوی مقدار زیادی آهن است، گلبول های قرمز را افزایش داده و با کم خونی مبارزه می کند. انبه جزء میوه های نرم محسوب می شود که می توانید در هفته دوم و سوم آن را به صورت پوره مصرف کنید.

شیرین بیان:

شیرین بیان، این داروی گیاهی، ماده ای موثر برای مقابله با ضعف و بی حالی می باشد. شیرین بیان به صورت طبیعی هورمون های آدرنال را در بدن آزاد می کند و به این ترتیب متابولیسم و انرژی را افزایش می دهد.

جینسینگ:

جینسینگ به عنوان یک ماده سرشار از آنتی اکسیدان در جهان شناخته شده است. جینسینگ ماده ای موثر برای تسکین دردهای عصبی است. این ماده برای افزایش انرژی و مقابله با بی حالی نیز بسیار عمل می کند.

شیر:

شیر از دیگر داروهای خانگی برای رفع بی حالی و ضعف بعد از عمل اسلیو می باشد. شیر سرشار از کلسیم و ویتامین B است و از این طریق انرژی مورد نیاز بدن را در طی روز تامین می کند. مصرف روزانه یک لیوان شیر در رفع ضعف بسیار موثر است.

موز:

موز منبع قندهای طبیعی نظیر گلوکز، فروکتوز و ساکارز می باشد. این مواد در تامین انرژی مورد نیاز بدن بسیار موثر عمل می کنند. علاوه بر این، پتاسیم موجود در موز کمک می کند تا قندهای طبیعی تبدیل به انرژی شوند.

فیبر موجود در موز سبب تنظیم قند خون نیز می گردد. از این رو به افرادی که دچار ضعف بعد از عمل اسلیو شده اند، توصیه می شود موز را در برنامه هفتگی خود جایگذاری کنند. موز را می توانید در روزهای ابتدایی بعد از عمل به صورت شیک با دیگر میوه ها میل کنید.

آجیل ها و دانه ها:

آجیل ها و دانه ها بهترین مواد غذایی برای رفع ضعف و بی حالی است. آجیل ها و دانه ها سرشار از مواد مغذی می باشند و مواد مورد نیاز بدن را تامین می کنند. آجیل ها و دانه ها همچنین کربوهیدارت، پروتئین و چربی سالمی دارند که منیزیم موجود در آن ها سبب می شود کربوهیدرات، پروتئین و چربی به انرژی تبدیل گردند.

آجیل ها و دانه ها:
آجیل ها و دانه ها:

بهتر است مصرف دانه ها و آجیل ها را به یک یا دو ماه بعد از عمل موکول کنید. زیرا مواد غذایی سفت برای معده جدید مضر می باشد. با این حال استفاده از روغن دانه ها برای افزایش انرژی در روزهای ابتدایی بعد از عمل موثر می باشد.

آیا ضعف بعد از عمل اسلیو نگران کننده است؟

سوالی که برای متقاضیان عمل اسلیو به وجود می آید، این است که آیا عارضه ضعف بعد از عمل اسلیو مضر و خطرناک است؟ همان طور که بیان شد، ضعف از عوارض جزئی و موقتی عمل اسلیو می باشد که با شروع مواد غذایی نیمه جامد و جامد رفع می شود.

اما اگر ضعف و بی حالی طولانی مدت شود و ادامه دار باشد، خطرناک است. در شرایط ضعف و  بی حالی بدن ممکن است عضلات تحلیل رفته و قدرت و توانایی خود را از دست بدهند.

از این رو ضعف طولانی مدت آسیب دیدگی عضلات را در پی دارد. به همین دلیل است که توصیه می شود بیماران بعد از عمل اسلیو از برنامه غذای مخصوصی که پزشک تجویز کرده است پیروی کنند.

آیا ضعف بعد از عمل اسلیو نگران کننده است؟
آیا ضعف بعد از عمل اسلیو نگران کننده است؟

دکتر سلیمی برای بعد از عمل اسلیو، برنامه غذایی مخصوصی طراحی کرده است تا تمام مواد مورد نیاز بدن تامین گردد. در این صورت با ضعف و بی حالی مقابله می شود. پیروی از برنامه غذایی پزشک برای جلوگیری از بی حالی و ضعف بعد از عمل اسلیو ضروری است.

چرا مراقبت های بعد از عمل اسلیو مهم است؟

با توجه به این که تحت عمل جراحی قرار گرفته اید و معده دچار تغییرات زیادی شده است، لازم است به مراقبت ها و توصیه های دکتر سلیمی برای بعد از عمل توجه ویژه ای داشته باشید.

بروز عوارض جزئی مانند حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، سردرد و ضعف و عوارض خطرناک نظیر غش، نشت معده، خونریزی و … معمولا در پی عدم توجه به مراقبت های بعد از عمل به وجود می آید.

مراقبت های بعد از عمل اسلیو برای جلوگیری از عوارض و بروز نتایج مطلوب شامل اقدامات کلی زیر می باشد:

  • پیروی از برنامه رژیم غذایی مخصوص
  • داشتن فعالیت ورزشی منظم
  • تغییر سبک زندگی
  • داشتن حمایت روحی

در بخش های بعدی در رابطه با هر یک از موارد بالا توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

رژیم غذایی مخصوص عمل اسلیو معده

در بخش های مختلف این مقاله گفتیم که بیماران بعد از عمل اسلیو، لازم است از یک برنامه مخصوص پیروی کنند. این برنامه مخصوص برای جلوگیری از آسیب دیدگی و نشت معده می باشد. زیرا معده جدید در هفته های ابتدایی باید کمتر فعالیت کند تا محل بخیه ها جوش بخورد.

برای جلوگیری از فعالیت زیاد معده لازم است بیمار در دو هفته ابتدایی از رژیم غذایی مایعات پیروی نماید. بعد از عمل معده دچار تغییرات زیادی می شود که به زمان نیاز دارد تا به شرایط باز گردد.

به همین دلیل مصرف غذاهای جامد در روزهای ابتدایی بسیار مضر است و ممکن است معده آن را پس بزند. پیروی از این برنامه غذایی ضروری است زیرا در غیر این صورت عوارض خطرناکی به وجود می آید. در ادامه، برنامه غذایی مخصوص برای بعد از عمل اسلیو را بیان می کنیم.

است زیرا در غیر این صورت عوارض خطرناکی
است زیرا در غیر این صورت عوارض خطرناکی

هفته اول: مصرف مایعات رقیق

در هفته اول بعد از عمل، لازم است تنها مایعات مصرف کنید و مواد مورد نیاز بدن را از طریق مایعات تامین نمایید. میزان مصرف مایعات را پزشک در طی روز برای شما تعیین می کند. اما باید به یاد داشته باشید که از مصرف مایعات حاوی قند در این یک هفته پرهیز کنید.

ممکن است نگران گرسنگی خود در این هفته باشید. اما باید بدانید که چون معده دستخوش تغییراتی شده است، اشتهای چندانی برای خوردن نیز ندارید و ممکن است حالت تهوع را نیز تجربه کنید. ضعف بعد از عمل اسلیو معده طی این یک هفته به اوج خود می رسد. مصرف مایعات گازدار در دوره نقاهت به شدت ممنوع است.

از جمله مایعات مجاز در هفته ابتدایی بعد از عمل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آب
  • ژله
  • آب گوشت رقیق و بدون محتویات جامد
  • چای کمرنگ بدون قند
  • قهوه بدون کافئین
  • آب سوپ بدون محتویات جامد

هفته دوم: مایعات کامل

در هفته دوم می توانید به مرور مصرف مایعات کامل را آغاز کنید. در نظر داشته باشید که مایعات کامل باید بدون محتویات مواد غذایی جامد باشند.

توجه داشته باشید که مصرف آب به میزان کافی نباید فراموش شود تا بدن دهیدراته نشود. از جمله مایعات مجاز در هفته دوم می توان به مایعات زیر اشاره کرد:

  • آب گوشت بدون محتویات جامد
  • آبمیوه های رقیق شده با آب
  • شیک های طبیعی بدون قند
  • سوپ بدون محتویات جامد
  • شیر کم چرب
  • بستنی بدون قند و چربی
  • پودینگ بدون قند و چربی
  • ماست یونانی
  • غلات آسیاب شده مخلوط در شیر

هفته سوم: مصرف غذاهای نرم

از هفته سوم به بعد، مجاز به مصرف مواد غذایی نرم هستید. به یاد داشته باشید که هنوز مصرف مواد غذایی جامد برای معده مضر است و از مصرف آن ها باید پرهیز شود.

در هفته سوم باید مواد غذایی نرمی انتخاب شود که هضم آن ها سریع و راحت است. مصرف فیبر و چربی در این هفته مجاز نیست و پروتئین باید به مقدار کم و تدریجی مصرف شود. از جمله مواد غذایی نرم مجاز در هفته سوم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوپ رقیق شده (بهتر است مواد جامد آسیاب شوند.)
  • پنیر نرم بدون چربی
  • تخم مرغ آب پز
  • میوه های نرم و له شده
  • حمس
  • ماست یونانی
  • کمپوت میوه های نرم

هفته چهارم: شروع غذاهای نیمه جامد

از هفته چهارم بعد از عمل اسلیو، مصرف مواد غذایی نیمه جامد مجاز می شود. در این هفته هنوز مجاز به مصرف مواد غذایی جامد و سفت نیستید. زیرا معده هنوز دچار زخم است.

در مورد غذاهای نیمه جامد نیز باید آن هایی که هضم سریع و راحتی دارند را انتخاب کنید. در این هفته هنوز مصرف چربی و فیبر مجاز نیست. از جمله مواد غذایی مجاز در این هفته، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوره سیب زمینی
  • پنیر نرم کم چرب
  • مرغ و ماهی آب پز شده و خرد شده
  • سبزیجات پخته شده و نرم
  • انواع میوه بدون پوست
  • غلات صبحانه بدون قند

هفته پنجم: شروع مواد غذایی جامد

از هفته پنجم می توانید مصرف مواد غذایی جامد را نیز آغاز کنید. با این حال بهتر است با مصرف مقدار کمی مواد غذایی جامد، تحمل معده خود را تست کنید.

در صورتی که دچار حالت تهوع، استفراغ و دل درد نشدید، می توانید مواد غذایی جامد میل کنید. بهتر است مصرف موادی نظیر آجیل ها و دانه ها که سفت تر هستند را به هفته ششم موکول نمایید تا از بروز مشکل پیشگیری شود.

هفته پنجم: شروع مواد غذایی جامد
هفته پنجم: شروع مواد غذایی جامد

تغییر سبک زندگی بعد از عمل اسلیو

لازم است سبک زندگی خود را بعد از عمل اسلیو معده تغییر دهید. تغییر سبک زندگی به دلیل جلوگیری از بروز عوارض و کمک به روند کاهش وزن و ماندگاری نتایج آن ضروری است. ضعف بعد از عمل اسلیو معده تا حدودی با تغییر سبک زندگی قابل کنترل می شود. معده بعد از عمل حساس می شود.

بنابراین لازم است به آهستگی غذا خوردن، خوب جویدن غذا، عدم انجام کاری حین غذا خوردن، عدم مصرف مواد غذایی پرچرب، عدم مصرف فست فود، عدم مصرف نوشیدنی های گازدار و الکلی و عدم مصرف مواد غذایی فراوری شده عادت کنید و آن ها را در برنامه روزانه خود پیاده سازی نمایید.

پیروی از عادت سالم زندگی نه تنها سبب جلوگیری از عوارض جراحی و کمک به کاهش وزن می شود، بلکه سبب حفظ سلامت اندام های مختلف بدن نیز می گردد.

تغییر سبک زندگی بعد از عمل اسلیو
تغییر سبک زندگی بعد از عمل اسلیو

به طور مثال آهسته غذا خوردن و خوب جویدن غذا، هم به کاهش وزن کمک می کند و هم سبب حفظ سلامت روده می گردد. پیروی از سبک زندگی سالم همچنین سبب ماندگاری نتایج کاهش وزن می گردد و از چاقی مجدد پیشگیری می کند.

از دیگر رفتارهای سالم که لازم است بعد از عمل اسلیو به آن ها عمل کنید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف روزی 3 وعده غذای اصلی
  • مصرف دو میان وعده
  • کاهش حجم غذا و افزایش تعداد وعده های غذایی
  • مصرف روزانه 8 لیوان آب برای جلوگیری از دهیدراته شدن بدن
  • عدم مصرف آب نیم ساعت قبل و نیم ساعت بعد از غذا
  • مصرف روزی 60 گرم پروتئین
  • مصرف مکمل های تجویز شده توسط پزشک
  • عدم مصرف نوشیدنی های گازدار و الکلی
  • انجام فعالیت های ورزشی
  • مصرف روزانه میوه ها و سبزیجات تازه

ورزش های مناسب بعد از عمل اسلیو

همان طور که می دانید، فعالیت های ورزشی به عنوان یکی از بهترین روش های کاهش وزن شناخته شده است. در صورتی که بعد از عمل اسلیو فعالیت های ورزشی مناسبی داشته باشید، زودتر به نتایج کاهش وزن دست می یابید و با ادامه دادن تمرینات، نتایج کاهش وزن را ماندگار می کنید.

یکی از مزایای عمل اسلیو، افزایش انگیزه و اعتماد به نفس است. شما می توانید از این انگیزه استفاده کنید و فعالیت های ورزشی خود را آغاز نمایید. انجام فعالیت های ورزشی، حفظ سلامت اندام های مختلف بدن را نیز تضمین می کند.

دکتر سلیمی توصیه می کند که قبل و بعد از عمل، تمرینات ورزشی مخصوصی را انجام دهید تا بهترین نتیجه را از جراحی دریافت نمایید. پزشکان جراحی چاقی ضروری می دانند تا بیمار قبل از عمل، مقداری از وزن خود را برای بررسی جوانب مختلف کاهش دهد. برای کاهش وزن قبل ازعمل می توانید از ورزش های هوازی کمک بگیرید. انجام تمرینات ورزشی تا حدودی استرس و اضطراب قبل از عمل را نیز کاهش می دهد.

بعد از عمل نیز می توانید از مزایای فعالیت های ورزشی مناسب بهره ببرید. اما در مورد ورزش های بعد از عمل لازم است به موارد زیر توجه داشته باشید:

انجام ورزش های سنگین برای معده بسیار مضر است و سبب باز شدن بخیه ها در معده و شکم می شود. بنابراین تا یک ماه بعد از عمل، انجام ورزش های سنگین ممنوع است. در ماه ابتدایی بعد از عمل می توانید ورزش های کششی و آرام انجام دهید.

انجام فعالیت های ورزشی سبک در ماه اول تا حدودی از ضعف بعد از عمل اسلیو نیز جلوگیری می کند. ورزش هایی مانند شنا، پیاده روی، دوچرخه سواری و ایروبیک، گزینه های مناسبی برای دوره نقاهت بعد از عمل اسلیو می باشد.

داشتن حمایت روحی بعد از عمل اسلیو

بهتر است افرادی که تحت عمل اسلیو قرار می گیرند، ارتباط خود را با پزشک بعد از عمل قطع نکنند. زیرا این افراد نیاز به حمایت روحی دارند. برخی از افراد بعد از عمل اسلیو به دلیل کاهش مصرف غذا و بروز برخی از عوارض، دچار افسردگی می شوند.

ضعف بعد از عمل اسلیو می تواند علت بروز افسردگی باشد. زیرا بیمار تصور می کند سلامت خود را از دست داده و دوباره به شرایط قبلی باز می گردد. این در حالی است که عمل اسلیو همانند سایر عمل های جراحی دوره نقاهتی دارد که بعد از گذشت آن، بدن به حالت عادی برمی گردد.

با این حال شاهد بروز افسردگی در برخی از بیماران هستیم. تمام بیماران بعد از عمل باید در جلسات مشاوره ای با پزشک شرکت کنند و به توصیه های دکتر سلیمی عمل نمایند.

داشتن حمایت روحی بعد از عمل اسلیو
داشتن حمایت روحی بعد از عمل اسلیو

میزان ماندگاری نتایج عمل اسلیو

همان طور که بیان شد، اسلیو معده از مزایای زیادی برخوردار است و نتایج ماندگارتر و بهتری نسبت به دیگر روش های جراحی چاقی دارد. با توجه به این که اسلیو معده یک روش دائمی است، فرد تا پایان عمر خود از اشتهای کمی برخوردار می باشد.

از این رو توان مقابله با پرخوری را دارد. با این حال نتایج عمل اسلیو معده تا حدودی به خود فرد بستگی دارد. در صورتی که بیمار سبک زندگی خود را تصحیح نکند و عادات غذایی نادرستی داشته باشد، احتمال بازگشت چاقی وجود دارد.

علاوه بر این، برخی از بیماران بعد از عمل همچنان به پرخوری ادامه می دهند که این موضوع در صورت تکرار شدن سبب کش آمدن معده شده و افزایش حجم معده را به دنبال دارد. پرخوری بعد از عمل اسلیو ممکن است در اثر پرخوری عصبی باشد که نیاز به درمان دارد.

به همین دلیل است که نتایج و ماندگاری اثرات اسلیو معده در همه افراد یکسان نیست و تنها افرادی از مزایای اسلیو معده بهره مند می شوند که سبک زندگی خود را تصحیح می کنند.

مکمل های ضروری بعد از عمل اسلیو

همان طور که می دانید، بعد از عمل اسلیو اشتهای شما به شدت کاهش می یابد. این کاهش اشتها در روزهای ابتدایی بعد از عمل شدیدتر است. در این صورت مواد غذایی کمتر و در نتیجه مواد معدنی کمتری وارد بدن می شود.

علاوه بر این، برای پیشگیری از بروز عوارض مختلف لازم است در هفته های ابتدایی از رژیم غذایی مایعات پیروی کنید که این موضوع سبب کاهش دریافت مواد مغذی و مواد معدنی مورد نیاز بدن می گردد.

مکمل های ضروری بعد از عمل اسلیو
مکمل های ضروری بعد از عمل اسلیو

گفتیم ضعف بعد از عمل اسلیو تا حدودی مربوط به همین موضوع است. اما پزشک برای تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن اقدام به تجویز مکمل هایی می کند. مصرف مکمل ها برای جلوگیری از آسیب دیدگی بافت های بدن و افزایش انرژی ضروری است.

از جمله مکمل های ضروری که لازم است در دوره نقاهت زیر نظر پزشک آن ها را مصرف کنید، شامل موارد زیر می باشد:

  • قرص آهن
  • سیترات کلسیم
  • ویتامین B12
  • مکمل های پروتئینی

آمادگی قبل از جراحی اسلیو معده

مراقبت های قبل از عمل اسلیو به اندازه مراقبت های بعد از آن اهمیت دارد. در صورت عدم توجه به توصیه های قبل از عمل که پزشک تجویز می کند، در حین جراحی مشکلات مختلفی بروز پیدا می کند. با رعایت مراقبت های قبل از عمل، احتمال بروز عوارضی نظیر حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و ضعف بعد از عمل اسلیو نیز کاهش می یابد.

نکات و مراقبت های قبل از عمل در هر فردی بسته به شرایط فیزیکی او ممکن است متفاوت باشد. با این حال مراقبت های زیر برای همه افراد توصیه می شود:

ضروری است بیماران 2 هفته قبل از عمل از برنامه رژیم غذایی که پزشک تجویز می کند، پیروی کنند. این برنامه رژیم غذایی را، پزشک برای کاهش حجم کبد تجویز می کند تا عمل اسلیو با راحتی انجام گیرد.

بیماران از 12 ساعت قبل از عمل باید از مصرف مواد غذایی و مایعات پرهیز کنند. در روز عمل، معده باید کاملا خالی باشد. در صورت خالی نبودن معده، عمل به تعویق خواهد افتاد. وجود مواد غذایی در معده سبب بازگشت آن ها به ریه و مری می شود که خطرات جدی نظیر خفگی را به همراه دارد. حتی جویدن آدامس طبق گفته پزشکان قبل از عمل خطرناک است.

متقاضیانی که بیماری خاصی دارند، باید آن را در جلسات مشاوره قبل از عمل با پزشک در میان بگذارند

متقاضیانی که بیماری خاصی دارند، باید آن را در جلسات مشاوره قبل از عمل با پزشک در میان بگذارند. وجود برخی از بیماری ها مانعی برای عمل اسلیو می باشد. گاهی نیز در اثر بیهوشی یا عمل اسلیو ممکن است بیماری زمینه ای تشدید یابد.

از این رو بهتر است موضوع بیماری خود را با دکتر سلیمی در میان بگذارید. در صورتی که عمل اسلیو مشکلی برای بیماری زمینه ای نداشته باشد، متقاضی کاندید مناسبی برای عمل اسلیو خواهد بود.

در صورتی که متقاضیان هر گونه دارویی مصرف می کنند، لازم است آن را با پزشک در جلسات مشاوره ای در میان بگذارند. ممکن است پزشک صلاح بداند که مصرف داروها تا مدتی قطع شود.

مصرف برخی از داروها به ویژه داروهای رقیق کننده خون برای عمل اسلیو بسیار خطرناک است. پزشک مصرف چنین داروهایی را از 10 روز قبل از عمل ممنوع می کند تا مشکلی حین عمل به وجود نیاید.

متقاضیانی که بیماری خاصی دارند، باید آن را در جلسات مشاوره قبل از عمل با پزشک در میان بگذارند
متقاضیانی که بیماری خاصی دارند، باید آن را در جلسات مشاوره قبل از عمل با پزشک در میان بگذارند

مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکلی نیز به شدت برای بیهوشی و عمل جراحی خطرناک است. لازم است متقاضیان 10 روز قبل از عمل اسلیو، مصرف الکل و دخانیات را کنار بگذارند تا در حین عمل خطری جان آن ها را تهدید نکند.

برای انجام عمل اسلیو، پزشک آزمایش ها و عکسبرداری های مختلفی را درخواست می دهد که صحیح بودن نتایج آن ها برای انجام عمل بسیار مهم است. از این رو آزمایش ها را طبق توصیه پزشک انجام دهید. به زمان دقیق انجام آزمایش و ناشتایی بودن آن توجه زیادی داشته باشید تا نتایج آزمایش ها دقیق باشد.

آزمایش های ضروری قبل از عمل اسلیو

ارائه نتایج تمام آزمایش هایی که دکتر سلیمی درخواست داده است، ضروری می باشد. زیرا بدون آن ها عمل صورت نمی گیرد. از متقاضیان نمونه ادرار و خون دریافت می شود تا موارد مختلف زیر مورد بررسی قرار بگیرد:

  • سطح قند خون
  • بررسی عملکرد کلیه
  • بررسی عملکرد کبد
  • بررسی عملکرد غده تیروئید
  • میزان کلسترول خون
  • میزان انعقاد خون
  • میزان گلبول های قرمز خون

در صورتی که نتایج یکی از آزمایش های بالا غیر معمول باشد، پزشک عمل را به تعویق می اندازد تا مشکل را بررسی کند. در صورتی که طبق نتایج آزمایش بیماری تشخیص داده شد، پزشک بررسی می کند که آیا عمل اسلیو تداخلی با بیماری دارد یا خیر.

فرایند جراحی اسلیو معده

برای انجام عمل اسلیو، لازم است مراحل زیر را طی کنید:

مرحله 1: ارزیابی اولیه

اولین مرحله برای اقدام به جراحی اسلیو معده بررسی کاندیدای مناسب این روش لاغری است. برای این که بدانید آیا شرایط عمل اسلیو را دارید یا خیر، می توانید با دکتر سلیمی تماس بگیرید. دکتر سلیمی بر اساس معیارهایی، صلاحیت شما را برای جراحی بررسی می کند.

مرحله 2: کسب اطلاعات

بهتر است در رابطه با هر عمل جراحی که قرار است آن را تجربه کنید، اطلاعات کاملی به دست آورید. داشتن اطلاعات در خصوص جراحی اسلیو، استرس ها و اضطراب های شما را کاهش می دهد. علاوه بر این با مراقبت های قبل و بعد از عمل بهتر آشنا می شوید و از بروز عوارضی نظیر حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و ضعف بعد از عمل اسلیو می توانید پیشگیری کنید.

مرحله 3: انتخاب پزشک ماهر

جراحی اسلیو معده یک جراحی سخت و پیچیده است که در صورت بروز اشتباهی کوچک، عوارض جبران ناپذیر خطرناکی به وجود می آید.

از این رو جراحی اسلیو باید توسط یک پزشک ماهر، با تجربه و حرفه ای انجام گیرد. به همین دلیل این مرحله، از اهمیت زیادی برخوردار است. در مورد پزشکی که انتخاب می کنید، پرس و جوهای زیادی انجام دهید و سوابق کاری او را بیشتر بررسی کنید.

دکتر سلیمی یکی از بهترین پزشکان در حوزه انواع جراحی چاقی می باشد که با داشتن سابقه طولانی مدت در این عرصه، تبدیل به یک پزشک حرفه ای و ماهر در ایران شده است. شما با خیالی راحت و آسوده می توانید عمل اسلیو معده خود را به دکتر سلیمی بسپارید.

مرحله 3: انتخاب پزشک ماهر
مرحله 3: انتخاب پزشک ماهر

مرحله 4: مراجعه به متخصص تغذیه

تغذیه و رژیم غذایی یکی از موضوعات مهم قبل و بعد از جراحی اسلیو معده می باشد که لازم است. در واقع با کاهش اشتها و وجود عوارضی نظیر حالت تهوع و استفراغ، دریافت کالری مورد نیاز بدن، سخت و با چالش هایی همراه می باشد. عارضه ضعف بعد از عمل اسلیو نیز به همین دلیل است.

در این مسیر، تنها یک متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند و مواد غذایی پر خاصیت را برای شما تجویز نماید. با مصرف هوشمندانه مواد غذایی در روزهای ابتدایی بعد از عمل، تا حدودی ضعف بعد از عمل اسلیو قابل کنترل خواهد بود.

از این رو قبل از اقدام برای جراحی اسلیو حتما با یک متخصص تغذیه مشورت نمایید تا برنامه رژیم غذایی شما از دو هفته قبل از عمل تجویز گردد. دکتر سلیمی با توجه به تجربه و مهارتی که دارد، خود برنامه های رژیم غذایی قبل و بعد از عمل را متناسب با سیستم متابولیسم هر فردی طراحی می کند تا بدن، دچار کمترین بحران مواد مغذی نگردد.

مرحله 5: عمل به مراقبت های قبل از عمل

در بخش قبلی در مورد اهمیت مراقبت های قبل از عمل اسلیو صحبت کردیم و درک کردیم که چقدر این مراقبت ها مهم هستند. پزشک برنامه غذایی مخصوصی را تجویز می کند که پیروی از آن برای کاهش حجم کبد ضروری می باشد. علاوه بر این، با این برنامه غذایی محتوای معده و روده ها برای انجام عمل پاکسازی می گردد.

مرحله 6: عمل جراحی اسلیو

بعد از پشت سر گذاشتن مراحل قبلی، نوبت به روز عمل جراحی اسلیو می رسد. در این روز نیز پزشک توصیه ها و نکاتی را نظیر ناشتایی تجویز می کند که عمل به آن ها ضروری است. عمل جراحی اسلیو معده از طریق لاپاراسکوپی انجام می گیرد. در نتیجه مدت زمان جراحی و مدت بستری در بیمارستان کوتاه می باشد.

مرحله 7: مراقبت های بعد از عمل اسلیو

بعد از این که از بیمارستان مرخص شدید، لازم است به مراقبت های بعد از عمل توجه زیادی داشته باشید تا بتوانید از بروز عوارض مختلف جلوگیری کنید. در بخش های بعدی به توصیه های دکتر سلیمی در خصوص مراقبت های بعد از عمل اشاره خواهیم داشت.

مرحله 7: مراقبت های بعد از عمل اسلیو
مرحله 7: مراقبت های بعد از عمل اسلیو

تکنیک جراحی اسلیو معده

باید بدانید که جراحی اسلیو معده از طریق روش نوین لاپاراسکوپی انجام می شود. با این حال برخی از پزشکان هنوز از روش لاپاراتومی که تکنیک جراحی باز است، استفاده می کنند.

در روش لاپاراتومی، برش های بزرگی روی شکم ایجاد می شود تا تغییرات مورد نظر روی معده اعمال گردد. این روش، علاوه بر افزایش دوره نقاهت، سبب بروز ریسک های جراحی نظیر خونریزی، درد، آسیب دیدگی بافت های مجاور و … می شود که خطرات جدی را به دنبال دارد.

اما با اختراع روش نوین جراحی یعنی لاپاراسکوپی، تمام این عوارض و ریسک ها از بین رفته اند. لاپاراسکوپی علاوه بر جراحی چاقی، در جراحی های دیگر ناحیه شکم و حفره لگن نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله مزایای روش جراحی لاپاراسکوپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برش های بسیار کوچک
  • کاهش خطر خونریزی
  • کاهش درد
  • کاهش مدت زمان بستری
  • کاهش دوره نقاهت
  • کاهش ریسک آسیب دیدگی سایر بافت ها
  • مقرون به صرفه
  • کاهش زمان جراحی
از جمله مزایای روش جراحی لاپاراسکوپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
از جمله مزایای روش جراحی لاپاراسکوپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نحوه جراحی با لاپاراسکوپی

تکنیک لاپاراسکوپی دارای یک دستگاه مخصوص می باشد که این دستگاه دارای چند لوله می باشد. هر یک از این لوله ها عملکرد خاصی را اجرا می کنند.

پزشک در اتاق عمل ابتدا برش های بسیار کوچکی در حد چند میلیمتر روی شکم ایجاد می کند. سپس لوله ها را از طریق این سوراخ ها به داخل شکم منتقل می کند.

سر هر یک از لوله ها اهرمی متصل است که پزشک کنترل آن ها را به دست گرفته و از طریق آن ها تغییرات مورد نظر را روی معده ایجاد می کند. سر یکی از لوله ها چراغ و دوربینی متصل است. این لوله مخصوص ارسال تصاویر داخل شکم به مانیتور پزشک می باشد.

نحوه جراحی با لاپاراسکوپی
نحوه جراحی با لاپاراسکوپی

پزشک از طریق مانیتور، کنترل جراحی را به دست می گیرد. سپس از طریق لوله های دیگر، معده را علامت گذاری کرده و برش می زند. سپس معده جدید را با استفاده از منگنه جراحی دوخت می دهد. ابزارهای پزشکی نظیر منگنه، قیچی و … نیز از طریق لوله ها وارد بدن می شوند.

پزشک بعد از این که تغییرات مورد نظر را اعمال کرد، ابزارها را از همین طریق خارج می کند و برش های کوچک را بخیه می زند. این برش های کوچک بعد از حدود یک هفته الی 10 روز بهبود می یابند. به همین دلیل است که گفته می شود با تکنیک لاپاراسکوپی، دوره نقاهت کوتاه است.

مراقبت های بعد از عمل اسلیو

در این بخش از مقاله، توصیه های دکتر سلیمی در خصوص مراقبت های بعد از عمل اسلیو را بیان می کنیم. عمل به این توصیه ها بروز ضعف بعد از عمل اسلیو را کاهش می دهد.

بعد از به هوش آمدن در بیمارستان، بهتر است کمی قدم بزنید تا از لخته شدن خون در بدن جلوگیری شود.

از برنامه غذایی که پزشک تجویز می کند، پیروی کنید. پیروی از این برنامه غذایی به دلیل زخم بودن معده ضروری است.

پزشک داروهایی را برای تسکین درد، جلوگیری از عفونت، رفع حالت تهوع، رفع عوارض بیهوشی، درمان سرگیجه و ضعف بعد از عمل اسلیو تجویز می کند که مصرف به موقع آن ها و تکمیل دوره مصرف ضروری است. در این میان، داروهایی برای رفع اسیدیته معده نیز تجویز می شود تا اسید معده کنترل شود.

لازم است در طول دوره نقاهت از بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت های ورزشی سنگین بپرهیزید. این کار سبب پاره شدن بخیه های داخلی و بخیه های شکم می شود.

انجام فعالیت های ورزشی سبک و پیاده روی بعد از عمل اسلیو ضروری است.

ممکن است بعد از عمل، دچار یبوست شوید. مصرف به اندازه آب از بروز چنین عوارضی جلوگیری می کند. روزانه 8 لیوان آب به صورت تدریجی میل نمایید تا از بروز عوارض مختلف پیشگیری کنید.

احساس خستگی و ضعف بعد از عمل اسلیو معده طبیعی بوده و با شروع مصرف غذاهای جامد، این عارضه رفع می شود.

لازم است تا 3 هفته بعد از عمل، از دوش گرفتن و نشستن در وان آب داغ پرهیز کنید.

طی کردن دوره نقاهت ممکن است 2 الی 4 هفته زمان ببرد. بنابراین برای دوره نقاهت خود برنامه ریزی داشته باشید.

سخن پایانی

بروز هر گونه عارضه ای بعد از عمل اسلیو باید جدی گرفته شود. بنابراین هرگونه علائم و مشکلاتی که داشتید، حتما با پزشک در میان بگذارید.

دکتر سلیمی یکی از بهترین و معتبرترین متخصصان در حوزه انواع جراحی چاقی، اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار می دهد. برای بررسی شرایط خود به منظور انجام جراحی اسلیو معده، با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

در پایان توصیه می کنیم مقاله هفته ششم بعد از عمل اسلیو را مطالعه نمایید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید