سریعترین رژیم لاغری دنیا

شناخت سریعترین رژیم لاغری دنیا برای افرادی که قصد کاهش وزن خود را دارند، می تواند بسیار مفید فایده واقع گردد اما با این حال نمی توان رژیم خاصی را به عنوان سریعترین رژیم لاغری دنیا معرفی کرد.

علت این امر شرایط متفاوت جسمانی هر فرد و واکنش به مواد غذایی گوناگون می باشد. در این مقاله، برخی از سریعترین رژیم لاغری دنیا را بررسی می کنیم. با ما باشید.

بطور خلاصه سریعترین رژیم لاغری دنیا؛ رژیم کتوژنیک، رژیم دایت سوپ (رژیم سوپ)، رژیم فستینگ، رژیم پالئو، رژیم فروتارین (میوه و سبزیجات) است.

سریعترین رژیم لاغری دنیا
سریعترین رژیم لاغری دنیا

یکی از بزرگترین مشکلات افرادی که دارای اضافه وزن می باشند، انتخاب روش مناسب برای لاغری می باشد. در این مقاله، قصد داریم تا شما را با چندی از سریعترین رژیم های لاغری در دنیا آشنا کنیم که شما می توانید پس از مشورت با یک متخصص تغذیه و با در نظر گرفتن شرایط جسمانی خود، هر یک از این رژیم ها را برای کاهش وزن خود انتخاب کنید.

پیشنهاد می کنیم از پست چربی سوز ترین ماده دنیا دیدن کنید.

برخی از سریعترین رژیم های لاغری دنیا

روش های گوناگونی برای لاغری و کاهش وزن وجود دارند. در ادامه، برخی از سریعترین رژیم های لاغری دنیا را بررسی می کنیم.

  • رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک نوعی رژیم غذایی است که بر اساس تغییر متابولیسم بدن به یک وضعیت به نام کتوز به دست می آید. در این وضعیت، بدن به جای استفاده از گلوکز به عنوان منبع انرژی، چربی ها را به انرژی تبدیل می کند.

رژیم کتوژنیک به این صورت عمل می کند که سبب تولید بیشتر تری گلیسیریدها در کبد و استفاده از آن ها به عنوان سوخت اصلی برای بدن می شود.

برای دستیابی به وضعیت کتوز در بدن، نیاز به محدود کردن مصرف کربوهیدرات دارید و مقدار زیادی چربی و مقدار متوسط پروتئین باید در رژیم غذایی شما قرار گیرد. با این حال باید توجه داشت که رژیم کتوژنیک می تواند شامل مشکلات کوتاه مدت و بلند مدت شود.

به عنوان مثال، در مراحل اولیه ی استفاده از رژیم کتوژنیک، ممکن است احساس خستگی، تغییرات در خواب، سردرد و یبوست در هنگام مصرف برخی از مواد غذایی را تجربه کنید.

همچنین چربی های کتونه می تواند باعث تشدید ترشح مواد اسیدی از دستگاه تنفسی گردد که نتایجی مانند بوی بد دهان و تنگی نفس را به همراه دارد.

قبل از شروع رژیم کتوژنیک، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید

باید توجه داشته باشید که قبل از شروع رژیم کتوژنیک، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید تا مزایا و معایب آن را بررسی کرده و متناسب با نیازهای خود، برنامه رژیم غذایی را تنظیم کنید.

نمونه رژیم غذایی کتوژنیک شامل: تخم مرغ آب پز، پنیر و اسفناج برای صبحانه، انواع سالادهای مختلف به همراه پروتئین برای ناهار و انواع فیله های گوشتی در کنار سبزیجات و میوه هایی مانند هویج و خیار برای شام می باشد.

در صورتی که قصد دارید تا به کاهش وزنی پایدار در کوتاه مدت دست یابید، انجام جراحی چاقی می تواند جایگزین رژیم کتوژنیک و هر نوع رژیم غذایی دیگر گردد. شاید بتوان گفت که بهترین جایگزینی که می توان برای سریعترین رژیم لاغری دنیا برگزید، جراحی چاقی توسط یک جراح متخصص می باشد.

بدین منظور شما نیز می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و مشورت با یکی از متخصصین تراز اول کشور در باب جراحی چاقی، به مطب دکتر سلیمی مراجعه کرده و تحت نظر پزشک قرار گیرید.

  • رژیم دایت سوپ (رژیم سوپ)

دایت سوپ یکی دیگر از رژیم های لاغری و کاهش وزن است که با محدودیت قابل توجهی در مصرف کربوهیدرات و افزایش مصرف سبزیجات و حبوبات همراه است.

دایت سوپ برای کاهش وزن سریع به جای استفاده از غذاهای پرکالری و چرب و بر اساس مصرف حجم زیادی از سوپ‌های سبزیجاتی کم کالری و کم چرب نهاده شده است و به همین سبب برخی از کارشناسان، آن را به عنوان سریعترین رژیم لاغری دنیا برای طیف خاصی از افراد معرفی می کنند. در دایت سوپ، تنوع غذایی شما در حد قابل توجهی محدود می شود.

رژیم دایت سوپ (رژیم سوپ)
رژیم دایت سوپ (رژیم سوپ)
بیشتر غذاهای موجود در این رژیم

بیشتر غذاهای موجود در این رژیم، بر پایه سوپ های سبزیجاتی است که ممکن است سرعت خستگی از مصرف یک نوع خاص از غذا را افزایش دهد.

مشکل دیگری که در مورد این رژیم وجود دارد، این است که در دایت سوپ ممکن است شما به مواد مغذی مهمی مثل پروتئین، گوشت قرمز و یا کربوهیدرات های سالمی نیاز داشته باشید که در این رژیم محدود شده اند.

این مساله می تواند منجر به کمبود سایر مواد مغذی در برنامه غذایی شما شود. نمونه رژیم غذایی دایت سوپ می تواند شامل مصرف سوپ ترک و میوه برای صبحانه، سوپ لاغری و تخم مرغ آب پز برای ناهار و سوپ کم چربی در کنار حدود صد گرم گوشت برای شام باشد. برای بسیاری از افراد، دایت سوپ در کوتاه مدت نتایج قابل توجهی را به همراه دارد.

با این حال، زمانی که به رژیم غذایی عادی خود بازگردید، وزن گذشته ی خود را ممکن است به سرعت بازیافته و دوباره چاق شوید. در چنین حالتی بهترین جایگزین برای رژیم دایت سوپ، جراحی چاقی می باشد چرا که ریسک بازگشت به وزن قبلی پس از انجام این جراحی تقریبا صفر می باشد.

برای این که اطلاعات بیشتری در مورد شرایط جسمانی خود برای انجام جراحی چاقی به دست آورید، می توانید به مطب دکتر سلیمی مراجعه کرده و با ایشان در مورد انجام جراحی چاقی مشورت نمائید.

توصیه می کنیم از صفحه قوی ترین سوپ لاغری دیدن کنید.

  • رژیم فستینگ

رژیم فستینگ نیز نوع دیگری از رژیم های غذایی سریع می باشد که بر اساس توقف موقت مصرف غذا، برای یک دوره ی زمانی مشخص طراحی شده است. این رژیم غذایی معمولا برای کاهش وزن، بهبود سلامت و کنترل قند خون مورد استفاده قرار می گیرد.

هر چند که رژیم غذایی فستینگ به عنوان سریعترین رژیم لاغری دنیا شناخته نمی شود، اما روند کاهش وزن در این رژیم نسبتا سریع می باشد. رژیم فستینگ به صورت مداوم و دوره ای اجرا می شود.

لطفا از پست رژیم فستینگ 16 8 دیدن کنید.

رژیم فستینگ
رژیم فستینگ

در فستینگ مداوم، شما برای یک دوره ی زمانی طولانی تر از دوازده ساعت، قادر به مصرف غذا نیستید. این رژیم غذایی می تواند در گروه های مختلف دسته بندی شود که مهمترین اقسام آن شامل فستینگ روزانه، هفتگی، چند روزه و یا حتی چندین هفته ای می باشد.

افرادی که با مواردی مانند بارداری، شیردهی، بیماری مزمن، اختلالات تغذیه ای و یا نیاز غذایی ویژه مواجهند، فستینگ ممکن است توصیه نشود.

همچنین قبل از استفاده از فستینگ باید با پزشک مشورت کنید و نکاتی مانند همراه شدن با فعالیت بدنی مناسب، مصرف مواد غذایی سالم و متنوع و رعایت نکات بهداشتی و تغذیه ای را رعایت کنید.

در رژیم غذایی فستینگ، صبحانه باید با نوشیدن چای سبز و یا قهوه ی بدون شکر صرف شود

در رژیم غذایی فستینگ، صبحانه باید با نوشیدن چای سبز و یا قهوه ی بدون شکر صرف شود و در سایر وعده های غذایی نیز موادی همچون انواع سالاد، لبنیات کم چرب، روغن زیتون، گوشت ماهی و تخم مرغ آب پز استفاده شود که تشخیص زمان مصرف این مواد غذایی بر عهده ی متخصص تغذیه می باشد.

رژیم های غذایی سریع که رژیم فستینگ نیز جزو آن ها می باشد، ممکن است عوارض خطرناکی را برای افراد در پی داشته باشند و به همین دلیل در صورتی که قصد دارید از بروز عوارض چنین رژیم هایی به دور باشید، بهتر است به دنبال جایگزینی مناسب برای رژیم غذایی خود باشید.

همان گونه که گفته شد، در حال حاضر بهترین و معتبرترین روش برای لاغری و کاهش وزن در کوتاه مدت، انجام جراحی چاقی در اقسام مختلف و با توجه به شرایط فرد می باشد.

دکتر مهدی سلیمی در کشور ما به عنوان یکی از برترین جراحان چاقی شناخته می شود که شما می توانید برای بررسی شرایط خود، به ایشان مراجعه کرده و با انواع جراحی های چاقی متناسب با شرایط جسمانی خود آشنا شوید.

  • رژیم پالئو

رژیم پالئو که با عنوان رژیم غذایی عصر سنگی نیز شناخته می شود، رژیمی خاص است که بر پایه ی پالئولیتیک (عصر سنگی) می باشد.

این رژیم غذایی بر مصرف مواد غذایی اولیه تمرکز دارد که ممکن است این مواد غذایی قبل از برآمدن کشاورزی و دامداری به رژیم غذایی انسان اضافه شده باشند. رژیم غذایی پالئو به ندرت کربوهیدرات ها و آرد، قند، غلات و محصولات لبنی را شامل می شود.

رژیم پالئو
رژیم پالئو

به جای آن، این رژیم غذایی بیشتر، از مواد غذایی پروتئینی مانند گوشت قرمز و سفید، ماهی، تخم مرغ، میوه ها، سبزیجات و مغذی های دیگری که در این زمان در دسترس بوده اند، استفاده می کند. یکی از قوانین اصلی این رژیم غذایی، استفاده از مواد غذایی طبیعی و تا حد امکان بدون هر گونه فرآوری می باشد.

برای مثال در این رژیم غذایی، گندم های تره به جای گندم های رشته ای مصرف می شود. همچنین نوشیدن شیره ی گیاهان در این رژیم غذایی مورد توصیه قرار می گیرد.

این رژیم غذایی را نمی توان به عنوان سریعترین رژیم لاغری دنیا شناخت

این رژیم غذایی را نمی توان به عنوان سریعترین رژیم لاغری دنیا شناخت؛ اما از بابت پایداری وزن، رژیم پالئو در رتبه ی مناسبی نسبت به اقسام دیگر رژیم های غذایی قرار دارد.

رژیم غذایی پالئو در بسیاری از موارد با ترکیب کردن رژیم غذایی اصلی با تمرینات و ورزش هایی مانند تمرینات وزنه برداری، تمرینات کششی و تمرینات هوازی مشترک استفاده می شود. هدف از این کار، تحریک سیستم عضلانی بدن و افزایش قدرت و استقامت است.

برخی از منتقدین این رژیم غذایی معتقدند که محدودیت های مرتبط با این رژیم غذایی ممکن است به ریسک هایی مانند عوارض جانبی، کمبود مواد مغذی مهم و ناسازگاری با تغذیه های استاندارد منجر شود.

نمونه برنامه برای یک رژیم غذایی استاندارد پالئو می تواند شامل مواردی مانند تخم مرغ و سبزیجات و خرما برای صبحانه، سالاد سبزیجات و ماهی برای ناهار و سبزیجات پخته شده به همراه روغن های سالم برای شام باشد.

همچنین این رژیم غذایی ممکن است روی برخی از افراد اثرات متفاوتی داشته باشد و نباید به عنوان یک رژیم غذایی ایده آل برای لاغری تمام افراد مورد استفاده قرار گیرد و جراحی چاقی می تواند جایگزین مناسبی برای رژیم پالئو باشد.

  • رژیم فروتارین (میوه و سبزیجات)

رژیم غذایی فروتارین، یک نوع رژیم غذایی معتدل است که بر مصرف میوه و سبزیجات تمرکز دارد. این رژیم غذایی، در چندین سال اخیر محبوبیت نسبتا مناسبی پیدا کرده است اما هنوز هم نمی توان آن را به عنوان سریعترین رژیم لاغری دنیا شناخت.

رژیم غذایی فروتارین شامل مصرف مقادیر بالایی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، ماهی ها، سوپ ها و سالادهای مختلف است. به علاوه، این رژیم غذایی مصرف مقدار متعارفی از محصولات لبنی و گوشت را نیز توصیه می کند.

رژیم فروتارین (میوه و سبزیجات)
رژیم فروتارین (میوه و سبزیجات)

این رژیم غذایی پر از مواد مغذی است و برای حفظ سلامت و کاهش خطر بیماری ها مفید می باشد. میوه ها و سبزیجات، منابع بسیار خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان هستند که به سلامتی و پیشگیری از بیماری ها کمک می کنند. رژیم غذایی فروتارین معمولا به عنوان یک رژیم غذایی کم چرب مورد توجه قرار می گیرد.

مصرف روغن های گیاهی سالم

مصرف روغن های گیاهی سالم مانند روغن زیتون، آفتابگردان و همچنین آووکادو که حاوی چربی های ناسالم نیستند، در این رژیم غذایی توصیه می شود.

همچنین مصرف حبوبات، ماهی ها، محصولات لبنی کم چرب و مصرف نوشیدنی های کم چرب و بی قند نیز توصیه می شود. رژیم غذایی فروتارین علاوه بر این که برای حفظ سلامت مناسب است، به کنترل و کاهش وزن نیز کمک می کند.

مصرف مقادیر بالایی از میوه ها و سبزیجات کم کالری باعث ایجاد احساس سیری مداوم در طول روز می شود و در نتیجه کاهش اشتهای فرد را در پی دارد.

با این وجود، رژیم غذایی فروتارین محدودیت هایی نیز دارد. برای مثال افرادی که اقدام به گرفتن رژیم فروتارین می کنند، روزانه حداکثر هزار و دویست واحد کالری مصرف می کنند.

در رژیم غذایی فروتارین، موادی همچون سبزیجات و انوع غلات در کنار میوه هایی مثل پرتقال و هلو برای صبحانه، انواع سبزی و میوه ی خشک شده برای ناهار و انواع سالاد و میوه نیز برای شام سرو می شود.

همچنین ممکن است برای برخی از افراد سخت باشد تا مقدار کافی از مواد غذایی مختلف مانند محصولات حیوانی و غلات را مصرف کنند. قبلا هم توصیه شد که در چنین مواردی، جایگزین ساختن جراحی چاقی به جای رژیم غذایی می تواند بهترین انتخاب تلقی شود.

جمع بندی

بسیاری از افرادی که با چاقی و عوارض آن درگیر هستند، به دنبال یافتن سریعترین رژیم لاغری دنیا می باشند. همان گونه که در این مقاله نیز اشاره شد، نمی توان رژیم خاصی را به عنوان سریعترین رژیم غذایی در جهان معرفی کرد

و باید توجه داشت که هر گونه رژیم لاغری سریع هر چند که باعث از دست رفتن وزن اضافی شما می شود، اما بیشتر مواقع، این کاهش وزن باعث می شود که وزن از روی آب بدن کم شود و میزان چربی داخل بدن به طور مستمر کاهش نیابد.

جمع بندی
جمع بندی

علاوه بر این، رژیم‌های سریع و ناگهانی می توانند به عوارض جانبی مانند کاهش سطح انرژی، افزایش خستگی، نقصان در عملکرد روزانه و تغییرات خطرناک در نوع و میزان تغذیه منجر شوند.

پیشرفت علم پزشکی

با این وجود نباید هنوز هم از لاغری بدون عوارض ناامید شد چرا که پیشرفت علم پزشکی و ظهور روش هایی همچون جراحی چاقی برای کاهش وزن، موجب شده است تا روش هایی از این دست، جایگزین رژیم های غذایی پر مخاطره گردد. بهتر است برای لاغری و کسب وزنی ایده آل، به گزینه ی انجام جراحی چاقی نیز فکر کنید.

دکتر مهدی سلیمی از جمله جراحان شناخته شده ای است که سوابق جراحی های متعدد ایشان در زمینه ی انجام انواع جراحی های چاقی، نشان از تخصص دکتر سلیمی در این زمینه دارد و شما می توانید برای انجام جراحی چاقی تضمینی، به مطب دکتر سلیمی در تهران مراجعه کرده و اطلاعات تکمیلی را در این زمینه به دست آورید. هدف شما از لاغری باید کاهش وزن به طور پایدار باشد و این امر با انجام جراحی چاقی توسط یک جراح متخصص و کاربلد حاصل خواهد شد.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید