سرگیجه بعد از عمل اسلیو

مشکل سرگیجه بعد از عمل اسلیو از جمله مسائلی است که ممکن است پس از انجام جراحی اسلیو معده برای افراد پیش بیاید.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510  📞

مقدمه

در صورتی که با این مشکل روبرو شده اید بهتر است در همین ابتدای کار گفته شود که بیش از نود درصد سرگیجه هایی که پس از انجام جراحی اسلیو معده پیش می آید به احتمال زیاد تا مدت زمان کوتاهی ادامه دارند و پس از آن دیگر خبری از سرگیجه نخواهد بود.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی سرگیجه بعد از عمل اسلیو پرداخته و جزئیاتی در ارتباط با آن را بررسی کنیم. افزایش چاقی در جامعه موجب شده است تا انجام جراحی های مرتبط با چاقی نیز رواج پیدا کند و به همین سبب در دو دهه ی اخیر شاهد افزایش جراحی های اسلیو معده می باشیم.

پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین جراح اسلیو معده در اهواز را مطالعه کنید.

سرگیجه بعد از عمل اسلیو
سرگیجه بعد از عمل اسلیو

طبیعی است که پس از انجام جراحی های مرتبط با معده، شاهد بروز عوارضی باشیم که خوشبختانه سرگیجه بعد از عمل اسلیو معده جزو عوارض بی خطر و موقت جراحی اسلیو معده می باشد.

پیشنهاد می کنیم ا پست اسلیو معده بهتره یا بای پس دیدن کنید.

علل بروز سرگیجه بعد از عمل اسلیو معده

عوامل مختلفی می توانند موجب بروز سرگیجه بعد از عمل اسلیو معده شوند که هر یک از این عوامل با توجه به شرایط بیمار امکان بروز خواهند داشت.

احساس سرگیجه بعد از عمل اسلیو معده ممکن است با توجه به شرایط جسمی بیمار و نوع جراحی پیش آمده باشد و یا بر اثر سهل انگاری و عدم رعایت برخی از نکات مراقبتی پس از جراحی به وجود بیاید.

علل بروز سرگیجه بعد از عمل اسلیو معده
علل بروز سرگیجه بعد از عمل اسلیو معده
اکثر قریب به اتفاق سرگیجه هایی که پس از جراحی اسلیو معده پیش می آید، جایی برای نگرانی ندارد

در هر حال باید دانست که اکثر قریب به اتفاق سرگیجه هایی که پس از جراحی اسلیو معده پیش می آید، جایی برای نگرانی ندارد مگر این که این سرگیجه ها به مدت طولانی ادامه دار باشد و یا این که پس از چندین ماه از گذشت جراحی اسلیو برای بیمار پیش آمده باشند که در این صورت مراجعه به پزشک اولویت اصلی برای تشخیص علت سرگیجه می باشد.

معمولا افرادی که در مراکز معتبر درمانی و تحت نظر پزشکان شناخته شده در سطح کشور اقدام به انجام جراحی اسلیو معده کنند و پس از انجام جراحی نیز تمامی نکات و توصیه های پزشک جراح را مدنظر قرار داده و برخی از حدود را رعایت کنند با چنین مشکلی مواجه نمی شوند اما باید این نکته را نیز دانست که عدم توجه به توصیه های پزشکان و یا سهل انگاری در رعایت برخی از نکات ضروری پس از انجام جراحی ممکن است آثار زیان باری را در پی داشته باشد.

در ادامه ی مقاله قصد داریم تا با عمده ترین علل احساس سرگیجه بعد از عمل اسلیو معده آشنا شویم که شما می توانید به سبب مطالعه ی این موارد در مورد علت سرگیجه ی خود پس از انجام جراحی اسلیو، اطلاعاتی را کسب کنید و در صورت نیاز این مساله را با پزشک جراح اسلیو معده خود مطرح نمائید.

  • نشت معده

نشت معده از جمله ی معدود مواردی است که پس از انجام جراحی اسلیو معده برای بیمار پیش می آید و ممکن است عوارضی را با خود به همراه داشته باشد. سرگیجه بعد از عمل اسلیو از جمله عوارضی است که ممکن است به سبب نشت معده ی فرد پس از جراحی اسلیو پیش بیاید.

زمانی که در جراحی اسلیو، بخشی از معده برداشته می شود این امکان وجود دارد که از بخش حذف شده ی معده، ترشحاتی خارج شود که این امر همان نشت معده نامیده می شود.

نشت معده به خودی خود عوارض سبکی همانند سرگیجه، خستگی و یا حالت تهوع را به همراه دارد اما زمانی که نشت معده ی فرد همراه با تنگی نفس و یا تندی ضربان قلب همراه باشد، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه شود. گاهی اوقات نشت معده ی بیمار همراه با درد و یا ورم شکم نیز همراه است که معمولا چنین علائمی گذرا هستند اما اگر بیمار به صورت مداوم با چنین عوارضی مواجه شود، مراجعه به پزشک برای حل مشکل پیش آمده الزامی می باشد.

علت نشت معده با توجه به شرایط بیمار ممکن است متعدد باشد اما معمولا عللی همچون واکنش معده ی بیمار به جراحی اسلیو و جراحی نامناسب و غیر حرفه ای توسط پزشک جراح به عنوان اصلی ترین علل نشت معده پس از جراحی اسلیو معده بیان می شوند که به همین سبب انتخاب پزشکی معتبر و به نام برای انجام جراحی سلیو اهمیت زیادی دارد.

  • کمبود مصرف مایعات

جراحی اسلیو معده از جمله جراحی هایی است که نیاز به بی هوشی بیمار در طول جراحی دارد. یکی از پیامدهای بی هوشی بیماران پس از عمل، احتمال بروز برخی از عوارض می باشد.

کمبود مصرف مایعات
کمبود مصرف مایعات

مشکل سرگیجه بعد از عمل اسلیو معده از جمله مشکلاتی است که ممکن است پس از انجام این جراحی دامن گیر افراد شود.

کاهش آب بدن پس از انجام جراحی هایی که نیاز به بی هوشی دارند امری کاملا طبیعی می باشد که به سبب مصرف داروی بی هوشی و انجام جراحی پیش می آید.

سرگیجه و یا سردرد و احساس گیجی پس از عمل که ممکن است برای افراد پیش بیاید از جمله عوارضی است که به سبب کمبود مصرف مایعات بروز می کند و معمولا می توان این مشکل را با مصرف مایعات در حد نیاز و به ویژه مصرف متوالی آب جبران کرد.

گاهی اوقات ممکن است برخی از افراد احساس سرگیجه بعد از عنل اسلیو معده و یا سردردهای پس از این عمل را به حساب عوارض این جراحی بگذارند

که چنین نگرشی صحیح نیست چرا که این احساس سرگیجه و یا سردرد صرفا ناشی از کمبود میزان آب در بدن انسان می باشد که در صورت تامین آب مورد نیاز بدن، چنین عوارضی پس از گذشت چند ساعت از بین می روند.

باید توجه داشته باشید که پس از انجام جراحی اسلیو معده، بهترین کار برای جلوگیری از چنین عوارضی، عمل به نکات و توصیه های پزشک جراح پس از این عمل می باشد.

  • افت قند خون

کاهش قند خون افراد از جمله عوامل دیگری است که موجب سرگیجه بعد از عمل اسلیو معده می شود. افت میزان قند خون بیشتر به خاطر ضعیف بودن بدن و مصرف داروی بی هوشی پیش می آید که همین امر موجب می شود تا پس از اتمام جراحی اسلیو معده، فرد احساس سرگیجه و یا خواب آلودگی داشته باشد.

افت قند خون
افت قند خون

هر چند که به ظاهر کاهش قند خون برای فرد همراه با برخی از عوارض می باشد اما از آن جایی که این افت قند موجب بهبودی نحوه ی ترشح انسولین در بدن می گردد پس می توان گفت که افت قند خون پس از جراحی اسلیو معده نه تنها برای فرد ضرری ندارد بلکه شاید بتوان گفت اولین ثمره ی جراحی اسلیو معده در چنین حالتی پدیدار می گردد و آن هم بهبود روند ترشح انسولین در بدن می باشد.

افرادی که با افت قند خون شدید پس از انجام جراحی اسلیو معده مواجه می شوند، می توانند با استراحت کافی و مصرف مایعات شیرین و قند دار، این کاهش قند را جبران کنند اما باید این نکته را نیز در نظر داشته باشند که چنین کاهشی که در قند خون پدیدار می گردد، روند نرمال بهبود کارکرد معده پس از انجام جراحی اسلیو می باشد پس هیچ جایی برای نگرانی چنین افرادی باقی نمی ماند.

بهتر است در صورت تداوم این افت قند و یا افت فشار فرد بیمار با پزشک جراح در مورد طریقه ی رفع این مشکل مشورت شود تا راهکارهای لازم از جانب پزشک به بیمار ارائه گردد.

از روش بهترین دکتر اسلیو معده در یزد دیدن کنید.

  • کمبود تغذیه ای

یکی از عواملی که موجب می شود تا انسان دچار سرگیجه شود و احساس ضعف و بی حالی داشته باشد، کمبود تامین موارد مورد نیاز بدن می باشد.

عمل اسلیو بر روی معده ی انسان صورت می پذیرد و پس از انجام این جراحی و با توجه به شرایط بیمار، مصرف هرگونه ماده ی غذایی ممکن است تا مدت زمان مشخصی برای بیمار ممنوع باشد.

کمبود تغذیه ای
کمبود تغذیه ای

همه ی این عوامل دست در دست هم می دهند تا بدن فرد بیمار نتواند مواد مغذی مورد نیاز خود را برای تامین انرژی مورد نیاز بدن به دست اورد که نتیجه ی آن پیش آمدن عوارضی همچون سرگیجه، خستگی، بی حالی، تب و لرز و…. می باشد.

سرگیجه بعد از عمل اسلیو در صورتی که به سبب کمبود تغذیه ای بدن انسان پیش بیاید، امری کاملا طبیعی و نشان دهنده ی عملکرد نرمال بدن در جذب مواد غذایی می باشد و به همین سبب نیازی به نگرانی در این مورد وجود ندارد.

البته در مواردی که سرگیجه بعد از عمل اسلیو، روند زندگی فرد را دچار اختلال سازد و این سرگیجه بیش از حد معمول باشد با توجه به توصیه و نظر پزشک می توان از انواع آمپول های تقویتی مختلف به منظور جبران کمبود تغذیه ای بدن استفاده کرد که استفاده از این روش برای بهبود سرگیجه بعد از عمل اسلیو معده حتما باید با نظر پزشک همراه باشد چرا که گاهی اوقات ممکن است مصرف برخی از تقویت کننده ها موجب بروز اختلال در روند بازسازی معده ی فرد گردد.

توصیه می کنیم از صفحه رژیم قبل از عمل اسلیو معده دیدن کنید.

 

  • هیپوگلیسمی واکنشی

از جمله عوارضی که ممکن است حتی پس از گذشت یک سال از جراحی اسلیو معده نیز در برخی از بیماران مشاهده شود، هیپوگلیسمی واکنشی است.

هیپوگلیسمی واکنشی معمولا موجب سرگیجه و یا تب و لرز می گردد اما در صورتی که نحوه ی برخورد با این عارضه به بیمارآموزش داده شود، امکان کنترل این مشکل پس از جراحی اسلیو وجود دارد.

هیپوگلیسمی واکنشی
هیپوگلیسمی واکنشی

هر چند که هیپوگلیسمی واکنشی برای معدودی از افرادی که اقدام به جراحی کرده اند، پیش می آید اما بهتر است که تمامی افرادی که تحت جراحی اسلیو معده قرار می گیرند با چگونگی مواجه با این مشکل و نحوه ی رفع آن به خوبی آشنا باشند.

هیپوگلیسمی واکنشی معمولا به دنبال افت فشار و قند خون بیمار بروز می کند و در اکثر موارد پس از غذا خوردن برای افراد پیش می آید.

لطفا از پست درمان پیش دیابت دیدن کنید.

علت هیپوگلیسمی واکنشی از بین رفتن سریع قند خون اضافه در بیمار به سبب انجام جراحی اسلیو می باشد

علت هیپوگلیسمی واکنشی از بین رفتن سریع قند خون اضافه در بیمار به سبب انجام جراحی اسلیو می باشد که قبلا هم گفتیم که یکی از مزایای جراحی اسلیو معده همین ویژگی می باشد اما باید در نظر داشت که همین امر ممکن است در برخی از موارد موجب پدیدار شدن هیپوگلیسمی واکنشی گردد که آشنایی با نحوه ی مقابله با این عارضه می تواند از سرگیجه بعد از عمل اسلیو و یا تب و لرز ناشی از هیپوگلیسمی واکنشی جلوگیری کند.

افرادی که پس از جراحی اسلیو معده با مشکل هیپوگلیسمی واکنشی روبرو می شوند، بهتر است در هنگام احساس بروز این مشکل، اقدام به مصرف کربوهیدرات و یا پروتئین کرده و سعی کنند تا از تشنگی در این مدت به دور باشند.

مصرف آب در چنین حالتی می تواند به عنوان عاملی تعادل بخش موجب واکنش عادی بدن به ناهنجاری پیش آمده شود که به همین سبب مصرف آب کافی در هنگام پیش آمدن هیپوگلیسمی واکنشی امری الزامی می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هیپوگلیسمی واکنشی و نحوه ی مقابله با این عارضه می توانید با پزشک جراح خود در این زمینه مشورت نمائید.

جراحی اسلیو معده یکی از پرطرفدارترین جراحی هایی است که برای کاهش وزن افراد طراحی شده است

جراحی اسلیو معده یکی از پرطرفدارترین جراحی هایی است که برای کاهش وزن افراد طراحی شده است و از آن جایی که این جراحی با استانداردهای جهانی تطبیق دارد، بسیاری از افراد خواهان انجام این جراحی برای کاهش وزن خود می باشند.

مسلم است که انجام این جراحی ممکن است عوارضی را نیز در پی داشته باشد که برخی از این عوارض موقت و برخی احتمالا تا مدت زمان مشخصی ادامه دار باشند.

در این مقاله هدف ما بررسی عارضه ی سرگیجه بعد از عمل اسلیو معده بود که در این مورد گفته شد که برخی از عوامل این سرگیجه مربوط به جراحی اسلیو و صرفا در مدت زمان موقتی پدیدار می گردند و برخی دیگر نیز ممکن است تا مدت زمان خاصی پس از عمل و به صورت دوره ای در بیمار پدیدار شود که نحوه ی مقابله با این مشکل را نیز بیان کردیم.

افرادی که قصد دارند تا اطلاعات بیشتری در مورد سرگیجه بعد از عمل اسلیو و نحوه ی رفع این مشکل به دست آورند، می توانند به سبب مشورت با پزشک خود، سوالات خود را در این زمینه مطرح کنند.

باید توجه داشته باشید که معمولا افرادی که اقدام به انجام جراحی اسلیو معده می کنند به سبب رعایت نکات و توصیه های پزشک جراح خود با مشکلاتی از این دست مواجه نمی شوند اما آگاهی از این مشکلات می تواند شما را برای مقابله با برخی از عوارض جراحی اسلیو معده در هنگام ضرورت آشنا سازد.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید