رژیم غذایی dash

در این مقاله از سایت دکتر سلیمی، می خواهیم راجع به رژیم غذایی dash با شما صحبت کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510  📞3

مقدمه

یکی از نگرانی هایی که در جهان امروزی وجود دارد، بیماری فشار خون بالا می باشد که در طول سال، حدود یک میلیارد نفر را در دنیا درگیر خود می کند و یک عدد ثابت نیست، بلکه هر لحظه در بالا رفتن است.

اگر چهل سال اخیر را نسبت به امروز مقایسه کنیم، کسانی که به این بیماری دچار شده اند، افزایش دو برابری داشته است. چنین وضعیتی، باعث نگرانی در رابطه با سلامتی و حفظ آن می باشد؛

زیرا این بیماری به تنهایی سبب می شود تا امراض گوناگونی در بدن بیماران پدید بیاید و یا در رابطه با برخی از بیماری ها بسیار خطر آفرین می باشد مانند: مشکلات قلبی، نارسایی کلیه و سکته. رژیم غذایی در ابتلا به فشار خون، دارای نقشی اساسی می باشد؛

به همین خاطر دانشمندان و سیاستگزاران، تکنیک های مخصوصی را به کار می گیرند تا از ایجاد چنین اختلالی جلوگیری کنند و یا دست کم از اثرات آن بکاهند. بنابراین در این مقاله، به بررسی رژیم غذایی dash می پردازیم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

چون نوعی رژیم می باشد که با استفاده از آن می توانید با فشار خون بالا مبارزه کنید و از خطرات بیماری های قلبی فاصله بگیرید. همچنین می توانید علاوه بر این رژیم، در خصوص روش های گوناگون جراحی، از دکتر سلیمی مشاوره دریافت نمایید.

دکتر سلیمی، از معتبرترین متخصصین بین المللی انواع جراحی های لاغری معرفی می شوند.

پیشنهاد می کنیم از پست درمان دیابت فشار خون دیدن کنید.

رژیم غذایی dash چیست؟

Dash یک نوع واژه ی مخفف به حساب می آید و از جمله Dietary Approaches to Stop Hypertension گرفته شده است. معنی جمله بالا “اقدامات تغذیه ای برای مقابله با پر فشاری خون” است.

رژیم غذایی dash چیست؟
رژیم غذایی dash چیست؟

کسانی که پر فشاری خون دارند که همان فشار خون بالا می باشد، یا قصد پیشگیری از ابتلا به آن را دارند و همچنین می خواهند از ریسک بیماری قلبی کم کنند، می توانند از رژیم غذایی dash استفاده نمایند.

تمرکز این رژیم غذایی بسیار گسترده است و از مواردی مثل میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و گوشت های بدون چربی در آن استفاده می شود.

پژوهشگران در یک بازه زمانی، به این نکته دست یافتند که اگر رژیم غذایی افراد را بر پایه سبزیجات طراحی کنند، آن ها کمتر از سایرین به فشار خون بالا مبتلا خواهند شد؛ مانند گیاهخواران. به همین علت، رژیم غذایی dash را به وجود آوردند.

همان طور که متوجه شدید، در این برنامه غذایی از میوه ها و سبزیجات بیشتر از هر چیز دیگری استفاده می شود؛ همچنین گوشت مرغ، ماهی و دانه ها که جزو پروتئین های بدون چربی هستند، در این رژیم به صورت فراوان مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل؛ گوشت قرمز، نمک، قند و چربی، در این برنامه غذایی به ندرت گنجانده می شوند.

لطفا از پست لاغری در دو روز دیدن کنید.

محدود کردن نمک

یکی از اساسی ترین عللی که سبب می شود این برنامه گیاهی مزیت های فراوانی برای بیماران مبتلا به فشار خون به همراه داشته باشد، محدود کردن نمک است؛

چون در این برنامه، تا جای ممکن استفاده از نمک محدود می شود. به گونه ای که در نسخه معمولی این رژیم نیز فقط استفاده از یک قاشق چایخوری سدیم در طول روز نرمال می باشد که حدود ۲۳۰۰میلی گرم برآورد شده است و بیشتر از این مقدار، طبق برنامه نخواهد بود.

چون میزان تایید شده بر مبنای دستورالعمل های ملی می باشد و با آن، دارای هماهنگی است. در این میان، یک نسخه کمتر از همین برنامه غذایی به چشم می خورد که در آن، استفاده از سه چهارم قاشق چایخوری سدیم در طول روز مجاز است و حدود ۱۵۰۰میلی گرم تخمین زده شده است که مصرف بیشتر از این مقدار توصیه نمی شود.

این برنامه غذایی، مناسب افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، ابداع شد. در مطالب بالا نیز به این موضوع اشاره کردیم که در این رژیم غذایی، از میوه و سبزیجات و پروتئین های بدون گوشت به مقدار فراوان تری استعمال می شود، در حالی که گوشت قرمز، نمک، قند و چربی، دارای سهم بسیار کمتری نسبت به آن می باشند.

محدود کردن نمک
محدود کردن نمک

در ضمن برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به رژیم غذایی dash و جراحی های لاغری، می توانید از دکتر سلیمی کمک بگیرید.

مزیت های رژیم غذایی dash چیست؟

از مزیت های این رژیم بی نظیر فقط به کاهش فشار خون اشاره کردیم، اما فقط این مورد نیست؛ چون این رژیم، سرشار از مزیت های بزرگ و کوچک می باشد. مثلا سبب کاهش وزن می شود و خطر ابتلا به سرطان را در افراد پایین می آورد.

انتظار کاهش وزن کامل با رژیم غذایی dash صحیح نیست، چون از اساس و پایه، این برنامه غذایی برای چیز دیگری طراحی و ارائه شده است و تمرکز اصلی آن پایین آوردن فشار خون می باشد.

اما با این وجود، به صورت جانبی می توانید از این رژیم برای کاهش وزن نیز بهره ببرید. با به کارگیری این برنامه غذایی، در بدن شما تغییرات زیادی اعمال می شود:

  • کاهش فشار خون

خون نوعی نیرو را به رگ های خونی یا عضوهایی که خون در آن ها جریان دارد، وارد می آورد. این نیرو، همان فشار خون می باشد که دارای دو نوع زیر است:

کاهش فشار خون
کاهش فشار خون

_فشار خون سیستولی:

زمانی که قلب ضربان ایجاد می کند، نوعی فشار در داخل عروق خونی جریان پیدا می کند که فشار سیستولی نام دارد.

_فشار دیاستولی:

زمانی قلب در فاز استراحت خود فرو رفته است که دقیقا فاصله زمانی کوتاه میان دو ضربان می باشد، دقیقا در همین حین، فشاری در رگ های خونی جاری است که فشار دیاستولی نام دارد.

در بزرگسالان، یک عدد به عنوان شاخص اندازه گیری فشار خون وجود دارد که در آن، فشار سیستولی روی ۱۲۰ میلی لیتر جیوه و فشار دیاستولی زیر ۸۰ میلی متر جیوه قرار می گیرد و یک حالت نرمال برای این افراد به حساب می آید. همچنین نوشتن این عددها به این صورت است که قبل از فشار خون دیاستولی، حتما فشار خون سیستولی درج شود مانند: ۱۲۰،۸۰

بنابراین اگر فشار خون اشخاص روی ۱۴۰،۹۰ یا بالاتر قرار بگیرد، نمایانگر ابتلای آن ها به فشار خون بالا می باشد. با به کارگیری این برنامه غذایی می توانید فشار خون بالای خود را کنترل نمایید و نسبت به کاهش آن اقدام کنید.

چنانچه افراد در این رژیم مصرف نمک را پایین نیاورند و یا کاهش وزن نداشته باشند، در نهایت باز هم با کاهش فشار خون مواجه خواهند شد

طبق مطالعات صورت گرفته، این نکته کشف شده است که چنانچه افراد در این رژیم مصرف نمک را پایین نیاورند و یا کاهش وزن نداشته باشند، در نهایت باز هم با کاهش فشار خون مواجه خواهند شد. پس اگر مصرف نمک را محدودتر کنید، با نتایج جذاب تری روبرو خواهید شد.

از طرفی، افرادی که نمک کمتری را به مصرف رسانده اند، فشار خون خود را بیشتر از سایرین پایین آورده اند. کسانی که از گذشته تا کنون با بیماری فشار خون بالا دست و پنجه نرم می کردند، نتایج بهتر و دقیق تری در این برنامه غذایی به دست آوردند. به گونه ای که فشار سیستولی آن ها روی ۱۲میلی متر جیوه و فشار دیاستولی آن ها تا ۵ میلی متر جیوه پایین آمد.

اما کسانی که دارای فشار خون نرمال بودند، با رعایت این برنامه باز هم به نتایج قابل توجهی رسیدند، مثلا فشار سیستولی آن ها ۴میلیمتر جیوه و فشار دیاستولی آن ها ۲میلی متر جیوه برآورد شده است.

با مشاهده چنین مثال هایی، مشخص می شود که رعایت رژیم و پایین آوردن مصرف نمک، فشار خون بیماران را کم می کند. در ضمن اگر می خواهید در رابطه با رژیم غذایی dash اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، می توانید با دکتر سلیمی تبادل نظر داشته باشید.

  • کاهش وزن

اگر این رژیم غذایی را دنبال کنید، قطعا مشکل فشار خون شما حل می شود، اما احتمال دارد کاهش وزن نیز اتفاق بیفتد؛ در ضمن اگر فشار خون بالایی دارید، حتما از قبل به شما توصیه کرده اند که وزن خود را پایین بیاورید؛

کاهش وزن
کاهش وزن

زیرا اگر وزن شما بالاتر برود، قطعا مشکل فشار خون عود می کند و خطرات آن نیز بیشتر می شود. همچنین ثابت شده است که با پایین آوردن وزن، فشار خون نیز پایین می آید. در برخی از مطالعات عنوان شده است که با به کارگیری رژیم غذایی dash می توانید وزن خود را کم کنید.

ولی کسانی که با استفاده از این برنامه غذایی وزن خود را پایین آورده اند، کالری مصرفی خود را به حالت کنترل شده با محدودیت قابل توجه تبدیل کرده بودند. چون به آن ها توصیه شده بود که کالری دریافتی خود را مقداری کمتر از قبل به مصرف برسانند.

در این برنامه غذایی، محدودیت استفاده از قند و چربی بالا وجود دارد

همان گونه که می دانید، در این برنامه غذایی، محدودیت استفاده از قند و چربی بالا وجود دارد؛ پس کسانی که از این برنامه پیروی می نمایند، به صورت خودکار کالری کمتری را وارد بدن خود می کنند و به همین سادگی با کاهش وزن روبرو می شوند.

اما با این وجود افرادی وجود دارند که به همین راحتی ها نمی توانند وزن خود را پایین بیاورند، پس باید کالری دریافتی خود را بیشتر از قبل محدود نمایند.

اگر قصد دارید تا وزن بیشتری کم کنید، حتما باید در کنار این رژیم سالم و بی نظیر، یک برنامه غذایی مربوط به محدودیت کالری داشته باشید؛ چون کنار گذاشتن این رژیم سبب محرومیت شما از منافع آن خواهد شد.

بنابراین به کمک متخصصین تغذیه، یک رژیم غذایی کم کالری در کنار این برنامه غذایی برای خود ترتیب بدهید.

  • خطر سرطان را کاهش می دهد

اخیرا پژوهش هایی راجع به افرادی صورت گرفته است که از این رژیم غذایی پر فایده استفاده می کنند. این تحقیقات نمایانگر این موضوع می باشد که برای چنین افرادی، خطر ابتلا به سرطان های گوناگون با کاهش شایان توجهی روبرو بوده است! مانند: سرطان های کولورکتال و پستان.

خطر سرطان را کاهش می دهد
خطر سرطان را کاهش می دهد
  • خطر سندروم متابولیک را کاهش می دهد

در مطالعات دیگری نیز مشاهده شده است که با رعایت این برنامه غذایی، ریسک خطر سندروم متابولیک نیز به شدت پایین می آید. تا جایی که میران کم شدن آن را حدود ۸۱ درصد تخمین زده اند.

  • خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد

با به کارگیری این برنامه، مشاهده شده است که دیابت نوع دو را تا حدودی بهبود می بخشد و با این بیماری، دارای ارتباط مستقیم است. تا جایی که در مطالعات می خوانیم مقاومت بدن به انسولین توسط این رژیم، بسیار کمتر می شود. توصیه می کنیم از صفحه دیابت شیرین دیدن کنید.

خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد
خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد
  • خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد

اخیرا مطالعه ای نیز در میان خانم ها به انجام رسیده است که با رعایت برنامه غذایی شبیه به رژیم غذایی dash توانسته اند حدود ۲۰ درصد از بروز بیماری قلبی در خود جلوگیری کنند و وقوع سکته را تا ۲۹ درصد پایین بیاورند.

خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد
خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد

فوایدی که در بالا راجع به رژیم غذایی dash برای شما عنوان کردیم، به دلیل استفاده مکرر از میوه و سبزیجات در این برنامه می باشد. چون در حالت کلی، مصرف موارد گفته شده، ریسک بیماری های گوناگونی را پایین می آورد.

به همین خاطر است که ریسک فشار خون نیز به طور ناخودآگاه کمتر می شود، به خصوص اگر دارای فشار خون بالا باشید.

به گونه ای که از حالت نرمال فاصله زیادی داشته باشید، همچنین مقداری از وزن خود را نیز از دست می دهید‌؛ به صورت کلی این رژیم برای کاهش ریسک انواع بیماری ها همان طور که در بالا گفتیم، فایده های بسیاری دارد. شما نیز می توانید به کمک دکتر سلیمی، از فواید بی نظیر این رژیم غذایی بهره مند شوید.

معنی creatinine در جواب آزمایش چیست؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی لینک فوق کلیک نمایید.

چه غذاهایی در رژیم غذایی dash مورد استفاده قرار می گیرند؟

در این برنامه غذایی، با محدودیت عجیب و شگفت انگیزی روبرو نمی شوید، بلکه با استفاده از آن می توانید از دسته های غذایی گوناگون، سهمی از پیش تعیین شده داشته باشید. اما تعداد واحدهای مجاز کاملا وابسته به خودتان و کالری دریافتی شما می باشد. در ادامه مقاله، در رابطه با رژیم ۲۰۰۰ کالری برای شما سهم های تعیین شده آن را شرح می دهیم که عبارتند از:

چه غذاهایی در رژیم غذایی dash مورد استفاده قرار می گیرند؟
چه غذاهایی در رژیم غذایی dash مورد استفاده قرار می گیرند؟
  • غلات کامل: ۶ تا ۸ واحد در روز:

غلات کامل انواع گوناگونی دارند که می توانید از آن ها در این رژیم به خوبی استفاده کنید مثل: گندم یا نان سبوس دار، غلات های صبحانه سبوس دار، برنج قهوه ای، بلغور، کینوآ، جو دوسر.

یک واحد را مثال می زنیم:

_۱ اونس غلات خشک و سبوس دار که معادل آن برابر با ۲۸ گرم است.

_یک قطعه نان سبوس دار

_نصف لیوان برنج پخته، پاستا رژیمی یا غلات که برابر است با ۹۵ گرم

  • سبزیجات: ۴ تا ۵ واحد در روز:

همه انواع سبزیجات را در این برنامه غذایی می توانید به کار ببندید.

مثال یک واحد:

_حدود ۳۰ گرم سبزیجات برگ دار سبز خام یا یک لیوان مانند: اسفناج، کلم پیچ

_حدود ۴۵گرم سبزیجات خرد شده، خام یا پخته، مانند: کلم بروکلی، هویج، کدو سبز و گوجه

  • میوه ها: ۴ تا ۵ واحد در روز:

برای این که بتوانید از این برنامه غذایی استفاده کنید، باید میوه زیادی را در سبد غذایی خود بگنجانید. مثل: سیب، گلابی، هلو، توت و خانواده توت ها، میوه های استوایی مانند آناناس، انبه.

مثال یک واحد:

_یک عدد سیب با سایز متوسط

_۵۰ گرم برگه زرد آلو یا حدود یک چهارم لیوان از آن

_۳۰ گرم هلوی تازه، یخ زده یا کنسرو شده یا حدود نصف لیوان

  • محصولات لبنی: ۲ تا ۳ واحد در روز:

محصولاتی که به عنوان لبنیات در این برنامه استفاده می کنید، باید حداقل چربی را دارا باشند مثل: شیر بدون چربی، پنیر و ماست کم چرب

مثال یک واحد:

_۲۴۰ میلی لیتر شیر کم چرب یا یک لیوان

_۲۸۵ گرم ماست کم چرب یا یک لیوان

۴۵ گرم پنیر کم چرب یا ۱.۵ اونس

  • گوشت و مرغ بدون چربی و ماهی: ۶ واحد یا کمتر در روز:

باید از قطعات بدون چربی گوشت استفاده کنید. در ضمن بهتر است فقط در مواقع خاص، این ماده غذایی را به مصرف برسانید و هفته ای یک یا دو بار بیشتر آن را طبخ نکنید.

مثال یک واحد:

_۲۸ گرم گوشت، مرغ یا ماهی پخته یا ۱ اونس

_تخم مرغ یک عدد

  • آجیل، دانه ها و حبوبات: ۴ تا ۵ واحد در هفته:

بادام درختی، بادام زمینی، فندق، گردو، تخمه آفتابگردان، تخم کتان، لوبیا، عدس، لپه و … همگی موارد مناسبی در این زمینه محسوب می شوند.

مثال یک واحد:

_۵۰ گرم آجیل یا یک سوم لیوان

_۴۰ گرم کره بادام زمینی یا ۲ قاشق غذاخوری

_۱۶ گرم از دانه ها یا دو قاشق غذاخوری

_۴۰ گرم حبوبات پخته یا نصف لیوان

  • چربی و روغن: ۲ تا ۳ واحد در روز:

در رژیم غذایی dash می توانید مشاهده کنید که روغن های گیاهی ارجحیت بیشتری به انواع دیگر دارند؛ مانند: روغن مارگارین، روغن کانولا، روغن ذرت، روغن زیتون، روغن گیاه کافشه. در ضمن هنگام رعایت این رژیم، باید مایونز کم چرب را در نظر بگیرید و سالاد خود را با سس بسیار کم به مصرف برسانید.

مثال یک واحد:

_۴.۵ گرم مارکارین یا یک قاشق چایخوری

_۵ میلی لیتر روغن گیاهی یا یک قاشق چایخوری

_۱۵ گرم مایونز یا یک قاشق چایخوری

_۳۰ میلی لیتر سس سالاد یا ۲ قاشق غذاخوری

  • آبنبات و قند افزوده: ۵ واحد یا کمتر در هفته:

همان گونه که در مطالب قبلی عنوان کردیم، استفاده از قند در این برنامه غذایی از محدودیت سفت و سختی برخوردار می باشد. نوشابه، شکر و آبنبات، جزو این دسته می باشند که باید مصرف آن ها را به حداقل برسانید. شکر و قندهای خام مثل گیاه آگاو نیز در این دوران باید بسیار کم مصرف شود.

مثال یک واحد:

_۱۲.۵ گرم شکر یا یک قاشق غذاخوری

_۲۰ گرم ژله یا مربا یا یک قاشق غذاخوری

_۲۴۰ میلی لیتر لیموناد یا یک لیوان

در رژیم غذایی dash لازم نیست از محصولات غذایی به خصوصی استفاده کنید، چون تنها از یک برنامه ای پیروی خواهید کرد که سهم روزانه شما از مواد غذایی گوناگون را تعیین می نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه کاهش وزن و انواع جراحی های لاغری، می توانید از دکتر سلیمی مشورت بگیرید.

آیا رژیم غذایی dash برای همه افراد تاثیر گذار است؟

در این برنامه، طبق مطالعات ثابت شده است که اگر همراه با رژیم بتوانید استفاده از نمک را به حداقل برسانید، قطعا می توانید فشار خون خود را تا حد زیادی پایین بیاورید.

آیا رژیم غذایی dash برای همه افراد تاثیر گذار است؟
آیا رژیم غذایی dash برای همه افراد تاثیر گذار است؟

ولی محدودیت در استفاده از نمک در سلامت و طول عمر بیماران هنوز هم چندان مشخص نیست. بیمارانی که به فشار خون بالا دچار هستند، هنگام کاهش مصرف نمک، این مرض را درمان می نمایند اما کسانی که این بیماری را ندارند، تاثیر چندانی از محدودیت نمک به دست نمی آورند.

در ضمن در این میان، افراد زیادی هستند که نسبت به نمک حساسیت بالایی دارند و اگر مصرف آن را بالا ببرند، باید عوارض آن را نیز تحمل کنند.

همچنین افرادی که نمک را بیش از حد مصرف می کنند، باید با محدود کردن آن، بیشتر به فکر سلامتی خود باشند؛ زیرا با محدود کردن مصرف این ماده غذایی مهم، می توانند هم حساسیت خود را نسبت به آن و بالا رفتن فشار خون پایین بیاورند و هم طبق رژیم غذایی dash برنامه خود را پیش ببرند و از مزیت های آن به خوبی استفاده کنند. اگر شما نیز مایل هستید تا از مزایای این برنامه بهره مند شوید، می توانید از دکتر سلیمی مشورت بگیرید.

BMI یا شاخص توده بدنی چه زمانی اضافه وزن یا چاقی را نشان می دهد؟

شاخص توده بدنی در واقع یک نوع مقیاس اندازه گیری می باشد که بر طبق قد و وزن کار می کند.

این مقیاس؛ لاغری بیش از حد، وزن نرمال، اضافه وزن و چاقی شدید را نشان می دهد، چون دارای کلاس بندی های مختلفی می باشد که هر کدام نشاندهنده یک گروه خاص از افراد می باشند.

با استفاده از فرمول شاخص توده بدنی، به راحتی می توانید از وضعیت اندام خود با خبر شوید و متوجه کمبود یا اضافه وزن خود بشوید.

مثلا: افرادی که دارای MBI بالاتر از ۳۰ هستند، به چاقی مبتلا می باشند و افرادی که شاخص توده بدنی آن ها بالای ۴۰ باشد، دچار چاقی شدید شده اند و احتمالا با رژیم و ورزش به نتیجه ای نمی رسند.

پس باید از روش های جدیدتر بهره بگیرند که یک نمونه از آن ها انجام انواع جراحی های چاقی تحت نظر دکتر سلیمی می باشد. در کنار استفاده از روش های مختلف کاهش وزن، می توانید با کمک پزشکانی مانند دکتر سلیمی، به رعایت رژیم غذایی dash ادامه بدهید.

جراحی چاقی چیست؟

معمولا افرادی که به چاقی شدید دچار شده اند، این شیوه را انتخاب می کنند تا زودتر از حد انتظار وزن کم کنند و به تناسب اندام برسند.

چون در این شیوه، میزان کالری دریافتی در دستگاه گوارش محدود می شود و یا جذب مواد غذایی در روده کاهش پیدا می کنید. در برخی موارد نیز هر دو عمل گفته شده روی بیمار صورت می گیرد تا پس از جراحی، نتیجه مطلوب تری حاصل شود.

تمامی تغییرات گفته شده با روش لاپراسکوپی روی دستگاه گوارش انجام می گیرند، بنابراین بلافاصله پس از عمل چاقی، بیماران کاهش وزن را به صورت خودکار شروع می کنند و مقدار زیادی از وزن خود را در همان دوران نقاهت از دست می دهند.

البته پس از عمل چاقی، باید از برنامه های غذایی ویژه مانند رژیم غذایی dash و انواع دیگر آن طبق صلاحدید پزشک استفاده شود تا بیمار، کاهش وزن موفقی را تجربه کند. اما انتخاب پزشک جراح اهمیت بسیاری دارد، پس سعی کنید بهترین ها را در این حوزه انتخاب کنید که تجربه زیادی داشته باشند.

ما در این زمینه، دکتر سلیمی را به شما پیشنهاد می دهیم.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید