روش محاسبه bmi

در این مقاله، روش محاسبه BMI (محاسبه شاخص توده بدنی) مورد بررسی قرار می گیرد. ما را همراهی نمایید.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510  📞

مقدمه

در مقاله روش محاسبه BMI به منظور سنجش میزان چربی بدن، همان طور که از نام آن پیداست، در خصوص محاسبه و سنجش bmi و کاربردها و ویژگی های آن به منظور درک و آشنایی کامل مخاطبین، صحبت خواهیم کرد.

توصیه می کنیم اگر دغدغه فکری در خصوص چاقی و یا لاغری بیش از حد دارید، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

پیشنهاد می کنیم از پست علائم قند خون عصبی دیدن کنید.

روش محاسبه bmi
روش محاسبه bmi

اطلاعات کلی درباره روش محاسبه bmi 

اطلاعات کلی درباره روش محاسبه bmi 
اطلاعات کلی درباره روش محاسبه bmi

روش محاسبه BMI شاخص توده بدنی

bmi  یا شاخص توده بدنی، یک روش ساده برای محاسبه وزن مناسب بر حسب قد افراد است. این شاخص با توجه به قد و وزن فرد، نشان می‌دهد که فرد در چه دسته‌ای از وزن قرار دارد؛ آیا زیر وزن، وزن مناسب، چاق یا بسیار چاق است.

روش محاسبه BMI شاخص توده بدنی
روش محاسبه BMI شاخص توده بدنی

برای محاسبه bmi ، وزن فرد به کیلوگرم و قد به متر در نظر گرفته می‌شود. سپس با استفاده از فرمول زیر، bmi محاسبه می‌شود:

=bmi وزن (کیلوگرم) / قد² (متر)

برای مثال، اگر فردی قد 1.7 متر و وزن 70 کیلوگرم داشته باشد،bmi  او به صورت زیر خواهد بود:

bmi = 70 / (1.7)2 = 24.22

بعضی افراد ممکن است با توجه به bmi خود در دسته‌ای نامطلوب قرار داشته باشند؛ بعضی هم در دسته‌ای مناسب. برای مثال، افراد با bmi زیر 18.5 به عنوان زیر وزن شناخته می‌شوند، در حالی که افراد با bmi بین 18.5 تا 24.9 به عنوان وزن مناسب شناخته می‌شوند.

با این حال منحصراbmi   روش محاسبه ساده ای برای سنجش وزن مناسب نیست؛ این روش نمی‌تواند تفاوت‌های فردی را در نظر بگیرد؛ به عنوان مثال، فردی با سطح عضلات بالاتر ممکن است در دسته‌ی بسیار چاق قرار داشته باشد، در حالی که وضعیت وزن مناسب خود را دارد.

به علاوه، bmi همچنین نمی‌تواند به علل پایین آوردن وزن فرد پرداخته و رژیم غذایی مناسب را پیدا کند. به همین دلیل، بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که فرد با استفاده از bmi خود، با پزشک خود صحبت کند تا رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی را بر حسب شرایط خود دریافت کند.

bmi چیست؟

bmi یا شاخص توده بدنی، یک معیار ساده و مفید برای اندازه‌گیری وضعیت توده بدن افراد است. این شاخص با توجه به قد و وزن فرد، نشاندهنده مقدار چربی در بدن است. bmi به صورت کلی به چند دسته تقسیم می‌شود: bmi زیر وزن کمتر از 18.5،bmi نرمال بین 18.5 تا 24.9، bmi اضافه وزن بین 25 تا 29.9 و bmi چاق، بالای 30.

به طور کلی، bmi به عنوان شاخص سلامت جسمانی استفاده می‌شود. با این حال، در صورت عدم رعایت عوامل دیگر نظیر سن، جنس، سطح فعالیت فرد و  …،  bmiنمایانگر حالت کلی سلامت جسمانی نخواهد بود.

بعضی از محاسبات bmi در خصوص برخی افراد ممکن است نادرست باشد. به عنوان مثال، در صورتی که فرد دارای عضلات بیشتری باشد، bmi او ممکن است بالا باشد، در حالی که وضعیت چربی بدن او نسبت به شاخص  bmi نشان داده شده، کمتر باشد.

bmi چیست؟
bmi چیست؟

با توجه به اینک ه چاقی و اضافه وزن ممکن است منجر به بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی، دیابت و سایر مشکلات جسمی شود، bmi به عنوان یک شاخص ساده و قابل استفاده در تعیین وضعیت توده بدن افراد، مورد توجه قرار گرفته است.

شاخص توده بدنی (bmi) در سنین مختلف چقدر باید باشد؟

شاخص توده بدنی (bmi) یکی از شاخص‌های مهم برای سنجش وضعیت تغذیه و سلامت بدن است. همان طور که قبلا ذکر کردیم، این شاخص با توجه به وزن و قد فرد محاسبه می‌شود و نشاندهنده تعادل بین وزن و قد در بدن فرد است. در سال‌های اولیه زندگی، شاخص توده بدنی به علت رشد سریع کودکان، به صورت متفاوت با سالمندان محاسبه می‌شود.

برای کودکان زیر ۲۰ سال، bmi با استفاده از جدول پرسانتایل‌های bmi کودکان، به طور کامل محاسبه می شود. در این جدول، پرسانتایل ۵ به عنوان حداقل bmi نرمال در نظر گرفته می شود. برای نمونه، پسران ۱۰ سال با قامت ۱۳۵ سانتی‌متر و وزن ۴۰ کیلوگرم دارای bmi حدود ۲۲ هستند که در پرسانتایل چهارم قرار دارند. اگر پسری با همین وزن و قد، bmi بالاتری داشته باشد، نشاندهنده چاقی و یا اضافه وزن در اوست.

در مطالب فوق به روش محاسبه BMI شاخص توده بدنی و فرمول آن اشاره کردیم.

باید توجه داشت که شاخص توده بدنی به طور واحد، شاخص مفیدی نیست. علاوه بر آن، سایر عوامل مثل سطح فعالیت جسمانی، رژیم غذایی، سابقه بیماری‌های مزمن و داروهای مصرفی نیز بر سلامت فرد اثر بخش می باشند.

شاخص توده بدنی (bmi) در سنین مختلف چقدر باید باشد؟
شاخص توده بدنی (bmi) در سنین مختلف چقدر باید باشد؟

مزایای bmi طبیعی چیست؟

در صورت داشتن bmi طبیعی، فرد به مزایای زیر دست خواهد یافت:

  1. کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی: افراد با bmi طبیعی، خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را کمتر از سایرین دارند. به علاوه، در صورت ابتلا به این نوع بیماری‌ها، با bmi طبیعی، پاسخ به درمان بهتر و سریع تر خواهد بود.
  2. حفظ سلامت استخوان: فرد با bmi طبیعی، دچار کمبود کلسيم و پاتولوژی های استخوانی نخواهد شد. همچنین در صورت تحمل فشار کافيی روی استخوان ها، خطر شکستگی استخوان ها کاهش خواهد یافت.
  3. بهبود عملکرد روزانه: افراد با bmi طبیعی، در انجام فعالیت‌های روزانه خود موفق‌تر هستند و تحمل بیشتری در برابر فعالیت‌های جسمانی دارند.
  4. بهبود عملکرد شناختی: افراد با bmi طبیعی، دارای عملکرد شناختی بهتر هستند و در امور روزمره خود، عملکرد مطلوبی دارند.
  5. حفظ سطح قند خون: فرد با bmi طبیعی، دچار بروز بيماری هايی قندی نخواهد شد و سطح قند خون او در حالات نامطلوب، تغییرپذيری اندکی خواهد داشت.
  6. بهبود سلامت روحی: افراد با bmi طبیعی، دارای سطح استرس و اضطراب کمتر هستند و به صورت کلی، حال روحی بهتری دارند.
  7. پاسخ به درمان بهتر: در صورت بروز بيماری، کاهش وزن به ميزان مناسب، پاسخ به درمان را بهبود می بخشد.

برای درمان چاقی بیش از حد، چه راه هایی وجود دارد؟

چاقی بیش از حد یکی از مشکلات شایع در جامعه است که ممکن است به عوامل مختلفی نظیر تغذیه نامناسب، فعالیت بدنی کم، عوامل ژنتیک و هورمونی و … برگردد. این مشکل باعث افزایش خطر بروز بسیاری از بیماری های قلبی- عروقی، دیابت، سرطان و … می شود. در ادامه، به برخی از راه های درمان چاقی اشاره می کنیم:

  1. تغذیه مناسب: تغذيه مناسب يكی از روش‌های كاهش وزن است كه بايد به صورت دائمی و پايدار صورت گيرد. در اين روش، بايد غذاهای سالم، كم چرب و پر پروتئین مصرف شود.
  2. فعاليت فيزيكی: فعاليت فيزيكی یک روش ديگر برای كاهش وزن است كه باعث سوخت كالری‌ها و تقويت عضلات شده و به حفظ سلامتی کمک می‌كند.
  3. مصرف داروها: در برخی موارد، پزشكان ممكن است داروهايی را برای درمان چاقی تجويز كنند. این داروها به عنوان مکملی برای رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی استفاده می شود.
  4. جراحی: در صورت عدم موفقیت در کاهش وزن با رژیم غذایی، فعالیت فیزیکی و داروهای کاهش وزن؛ جراحی، گزینه انتخابی بعدی خواهد بود. این جراحی ها شامل بای پس معده، اسلیو معده و … می باشند.
  5. روانشناسی: چاقی به علت تاثيرات روانی نظير استرس، اضطراب و … نيز به وجود میآید. لذا در صورت نبود نتایج قابل قبول با سایر روش های درمان چاقى، به يك روانشناس معتبر مراجعه كنید.

برای درمان لاغری بیش از حد، چه راه هایی وجود دارد؟

لاغری بیش از حد هم از جمله مشکلات رایج در جامعه است که دلایل مختلفی از جمله بیماری، تغذیه نامناسب و فعالیت بدنی ناکافی سبب بروز آن می شوند. در صورت لاغر شدن بیش از حد، باید به دنبال راه های درمان مناسب باشید. در ادامه مقاله، به برخی از روش های درمان لاغری بیش از حد پرداخته شده است:

  1. تغذیه مناسب: گاهی اوقات لاغر شدن بسیار سریع، ممکن است به دلیل تغذیه نامناسب باشد. برای درمان لاغری، تغذیه مناسب و سالم الزامی است. غذا های پر کالری و پروتئین، مثلاً گوشت قرمز، ماست، تخم مرغ و آجيل های چرب، كاربردی هستند.
  2. فعاليت فيزيكی: فعاليت فيزيكی یک روش خوب یه منظور به دست آوردن وزن سالم است. ورزش هایی مانند شنا، پیاده روی، دوچرخه سواری و وزنه برداری می تواند به شما کمک کند تا به طور سالم و پایدار وزن بگیرید.
  3. مصرف مکمل های غذایی: در صورت نیاز، مصرف مکمل های غذایی مانند پودر پروتئین، کراتینین و گلوتامین می تواند به شما کمک کند تا به طور سالم و پایدار وزن بگیرید.
  4. درمان بيماری: اگر لاغری شديد ناشی از بيماری است، درمان بيماری باعث بهبود لاغری خواهد شد.
  5. رفع علائم اضطراب: اضطراب یک عامل كليدی در لاغر شدن است. رفع علائم اضطراب با کمک گرفتن از يک روانشناس يا روانپزشک می‌تواند اثر بخش باشد.
  6. پیشگیری از خوردن تنقلات: استفاده از تنقلاتی نظیر چیپس، شیرینی، نوشابه و … باید به حداقل ممکن مصرف برسد.
برای درمان لاغری بیش از حد، چه راه هایی وجود دارد؟
برای درمان لاغری بیش از حد، چه راه هایی وجود دارد؟

وضعیت شاخص توده بدنی در ایران

بر اساس آخرین آمار منتشر شده در سال 1399، متوسط bmi در ایران حدود 25.8 است که نشاندهنده وضعیت اضافه وزن جامعه است. همچنین، بر اساس این آمار، ۳۵٫۷ درصد جمعیت ایران دارای اضافه وزن می باشند. در بین این دسته، ۱۴٫۸ درصد جمعیت به عنوان قشر چاق و ۲٫۶ درصد به عنوان قشر بسیار چاق شناخته می‌شوند.

با توجه به این که اضافه وزن و چاقی با بسیاری از بیماری‌های مزمن همراه است، نگران کننده است که درصد بالای جمعیت ایران دارای bmi بالاتر از حد نرمال است. علاوه بر آثار سلامتی، اضافه وزن و چاقی، هزینه‌های سلامت را نیز بالا می‌برد.

به همین دلیل، آگاه سازی جامعه درباره خطرات و پیامدهای سلامت اضافه وزن و چاقی، ترویج فرهنگ سبک زندگی سالم و تشویق به فعالیت‌های بدنی منظم، مورد نیاز است.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید