دیابت نوع دو ناشی از کدام عارضه چاقی می باشد

در این مقاله می خواهیم درباره سوال دیابت نوع دو ناشی از کدام عارضه چاقی می باشد با شما صحبت کنیم و به موارد زیر بپردازیم

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510  📞

مقدمه

از طریق اندازه گیری قند خون بیماران می توان مرض دیابت را شناسایی کرد که در افراد دیابتی میزان قند خون در سطح بالایی قرار دارد. از آنجایی که بدن نمی تواند به میزان مورد نیاز انسولین بسازد، سطح قند خون در بدن افراد بالا می رود؛ زیرا هورمونی که نام بردیم برای متعادل سازی و پایین آوردن قند خون نقش اساسی دارد. همچنین دیابت در نوع اصلی موجود می باشد.

دیابت نوع یک که در بیشتر اوقات در محدوده سنی کودکان و نوجوانان به وجود می آید و ترشح انسولین در بدن آن ها نیز پایین می رود. اما دیابت نوع دو به این خاطر ایجاد می شود که بدن به انسولین واکنش مطلوبی نشان نمی دهد.

دیابت نوع دو ناشی از کدام عارضه چاقی می باشد
دیابت نوع دو ناشی از کدام عارضه چاقی می باشد

همچنین دیابت نوع دو بیشتر از انواع قبلی افراد را درگیر می کند و در میان بیماران شایع تر می باشد. به همین دلیل حدود ۹۰درصد بیماران دیابتی به نوع دوم آن دچار هستند که معمولا در محدوده سنی بالای ۴۰سال نمایان می شود.

البته این بیماری در تمامی سنین مشاهده شده است. در این مقاله راجع به سوال دیابت نوع دو ناشی از کدام عارضه چاقی می باشد با شما صحبت می کنیم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

پیشنهاد می کنیم از پست کدام نوع دیابت خطرناک است دیدن کنید.

دیابت نوع دو ناشی از کدام عارضه چاقی می باشد؟

همان طور که می دانید عوامل زیادی بر روی ایجاد مرض دیابت تاثیر گذار هستند مثل سن، نژاد، بارداری، استرس، برخی داروها، ژنتیک، سوابق خانوادگی، کلسترول، چاقی.

در بین عواملی که نام بردیم اضافه وزن یا چاقی بیشتر سایر آن ها در ایجاد دیابت برای بیماران خطر آفرین می باشد؛ بالای ۹۰درصد افرادی که درگیر دیابت نوع دوم هستند از چاقی و اضافه وزن رنج می برند؛ زیرا زمانی که فرد چاق دچار مرض دیابت می شود بدن تحت فشار بیشتری قرار می گیرد تا بتواند انسولین مورد نیاز بدن را بسازد و مورد استفاده قرار بدهد.

در نتیجه فرد بیش تر از گذشته در معرض ابتلا به دیابت و عوارض آن قرار می گیرد. در ایالات متحده آمریکا و در دهه نود میلادی شاهد زیاد شدن یک سومی بزرگسالان دیابتی بوده ایم. همواره احتمال افزایش بیماران دیابتی نیز وجود دارد.

دلیل آن نیز به دلیل ابتلای افراد به بیماری چاقی می باشد که در ادامه می تواند افراد را با امراض گوناگون و خطرناکی همانند دیابت درگیر کند. برای پیدا کردن پاسخ سوال دیابت نوع دو ناشی از کدام عارضه چاقی می باشد و کسب اطلاعات بیشتر می توانید به متخصصان در این حوزه مراجعه کنید.

دیابت نوع دو ناشی از کدام عارضه چاقی می باشد؟
دیابت نوع دو ناشی از کدام عارضه چاقی می باشد؟

ارتباط دیابت و چاقی چیست؟

کسانی که دارای شاخص توده بدنی یا BMI بیشتر از ۳۰ می باشند بیشتر از کسانی که از شاخص توده بدنی پایین تر از ۲۲ برخوردار هستند، می توانند به دیابت نوع دوم دچار شوند. یعنی چیزی حدود ۸۰برابر بیشتر. به همین خاطر در ادامه مطلب به بررسی رابطه چاقی و نرض دیابت می پردازیم. که عبارت اند از:

  • چربی و ابتلا به دیابت نوع دو

اضافه وزن همیشه نمی تواند مرض قند را به وجود بیاورد. این بیماری بیشتر با بخش چربیهای اضافی بدن در ارتباط است. چربی های بدن را نیز می توان به دو بخش گوناگون طبقه بندی نمود.

مانند: چربی اندامهای داخلی و چربی زیر جلدی. به چربی اندامهای داخلی چربی احشایی نیز گفته می شود. که محل تجمع آن در شکم و اطراف دیواره احشایی می باشد. به همین خاطر از بین بردن این بخش از چربیها به سادگی امکانپذیر نیست. رژیم غذایی اصولی یا فعالیت ورزشی هم تاثیر چندانی در از دست دادن آن نخواهد گذاشت.

چربی زیر جلدی نیز همانطور که از نامش پیداست در بخش زیرین پوست تجمع پیدا می کند. می توانید کمر خود را نگه داشته و میزان این چربی را از نظر جسمی به سادگی اندازه گیری کنید.

چربی و ابتلا به دیابت نوع دو
چربی و ابتلا به دیابت نوع دو

چربی احشایی می تواند منجر به بروز دیابت نوع دو شود

چربی احشایی می تواند منجر به بروز دیابت نوع دو شود و خطرات جدی تری را در پی داشته باشد. در حالی که گفته می شود چربی زیر جلدی خطر به خصوصی ندارد و در حالت کلی مشکلات زیادی ایجاد نمی کند.

اما اگر شکم بیماران بزرگ تر از حالت عادی باشد نمایانگر وجود یکی از انواع چربیهای نام برده شده در بدن می باشد. برای همین اگر شکم بزرگی دارید، باید نگران بالا رفتن خطر بروز دیابت نیز باشید.

معمولا کسانی که به چربی شکمی مبتلا هستند در بیشتر مواقع درگیر دیابت نوع دوم می شوند. زیرا مواد شیمیایی التهابی از سلولهای چربی در شکم خارج می شوند و توانایی بدن را پایین می آورند. در این صورت ساخت انسولین در بدن نیز کاهش قابل توجهی پیدا می کند. چون توانایی ترشح انسولین توسط مواد شیمیایی آزاد شده تحت تاثیر قرار می گیرد.

همچنین برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در رابطه با سوال دیابت نوع دو ناشی از کدام عارضه چاقی می باشد. می توانید به پزشکان متخصص مراجعه نمایید و پاسخ سوالات گوناگون خود را به سادگی پیدا کنید.

  • سندرم متابولیک، چاقی و پیش دیابت

نظریه های زیادی در این رابطه وجود دارند که یکی از آنها به رابطه چاقی و پیش دیابت اشاره می کند. زمانی که سطح قند خون شما بالا برود می توان این بیماری را به راحتی تشخیص داد.

اما تعیین بیماری دیابت نیاز به بررسیهای بیشتر دارد و یک اندازه گیری ساده برای آن جوابگو نیست. امروزه افراد دیابتی افزایش شایان توجهی پیدا کرده اند و اغلب آنها به چاقی نیز مبتلا می باشند. پیش دیابت بیماری است که به تدریج توانایی سلولهای بدن را کاهش می دهد. تا نتوانند مانند سابق انسولین مورد نیاز بدن را جذب نمایند.

سندرم متابولیک، چاقی و پیش دیابت
سندرم متابولیک، چاقی و پیش دیابت
در واقع کسانی که حدود ۱۰ سال با مرض پیش دیابت دست و پنجه نرم می کنند در نهایت به دیابت نوع دو دچار می شوند. سندرم متابولیک نیز به نوبه خود یک بیماری در ارتباط با دیابت به شمار می آید که خطرات گوناگونی را درون خود ذخیره کرده است.

مثل: چربی اضافی شکم، فشار خون بالا، تری گلیسیرید بالا، HDL پایین یا کلسترول خوب، میزان قند خون بالا. معمولا بیماران چاق زیادی وجود دارند که به دلیل سندروم متابولیکی اذیت می شوند. چون ابتلا به بیماری دیابت را نیز در امراض گوناگون بالا می برد.

به عبارتی دیگر عواملی که برای سندرم متابولیک بسیار خطرناک هستند می توانند خطرات متعددی را برای مبتلایان ایجاد نمایند. برای مثال با ابتلا به این بیماری افراد ۵ برابر بیشتر از اشخاص عادی ممکن است به بیماری دیابت دچار شوند که خوشایند هیچکس نمی باشد. به سندرم متابولیک سندرم چاقی یا سندرم X نیز گفته می شود. که به صورت ارثی بیماران را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

همچنین هنگامی که سن بیماران بالاتر می رود خطرات این بیماری نیز زیادتر می شود. با وجود پیشرفتهای پزشکی گسترده هنوز علت دقیق سندروم متابولیک تعیین نشده است. نظریه های پزشکان در این زمینه متفاوت است. اما عواملی مانند چربی شکم و مقاوت به انسولین جزو دو مورد اساسی در ایجاد این بیماری برشمرده می شوند.

پیشنهاد می کنیم از پست جراحی متابولیک چاقی دیدن کنید.

  • خواب و چاقی دیابتی

نمی توان به راحتی و در یک پاراگراف از پیوند میان چاقی و دیابت صحبت کرد. زیرا عوامل زیادی وجود دارند که قادر هستند این ارتباط را نزدیکتر کنند. برای مثال خواب که جزو چنین عواملی می باشد و احتمال دارد در برخی مواقع خاص شما را به دیابت نوع دو دچار نماید. البته خواب کافی مزیتهای بسیاری در بدن ایجاد می کند و باعث می شود تا انسولین مورد نیاز بدن تنظیم شود.

برخی از اختلالاتی که در خواب افراد چاق به وجود می آیند ممکن است باعث بالا رفتن خطر چاقی شوند. که در اینصورت میزان مقاومت بدن به انسولین بیشتر شده و دیابت نوع دو را پدید می آورند.

خواب و چاقی دیابتی
خواب و چاقی دیابتی

مثل آپنه خواب در بیمارانی که اضافه وزن بالایی دارند. از دلایل بروز آپنه خواب می توانیم به چاقی و چربیهای شکمی اشاره کنیم که در بروز این بیماری نقش اساسی دارند. چرا که اگر در گلو چربی به بالاتر از حد نصاب برسد مجرای تنفسی را مسدود می کند. به همین خاطر کسانی که چاق به حساب می آیند بیشتر با آپنه خواب انسدادی در خواب مواجه می شوند.

آپنه خواب متوسط تیز قادر خواهد بود تا در متابولیسم طبیعی بدن اختلال ایجاد کند

البته آپنه خواب متوسط نیز قادر خواهد بود تا در متابولیسم طبیعی بدن اختلال ایجاد کند و خطر ابتلا به دیابت را بالا ببرد. در ضمن کمبود خواب بر سطح قند خون بیماران می تواند اثرات منفی زیادی را به همراه داشته باشد. که این موضوع از زبان متخصصان غدد بیان شده است.

این اختلال می تواند برای مراحل گوناگون بدن مشکل ساز باشد. مثل کلسترول و فشار خون. چنین اختلالاتی در اشخاص چاق حاد تر می باشد. در حال حاضر افراد زیادی وجود دارند که همزمان هم به چاقی مبتلا هستند و هم از مرض دیابت رنج می برند. همزمان به دلیل کمبود خواب آزار و اذیت های بسیاری را متحمل می شوند.

همچنین خواب زیاد در حد بالای ۹ساعت یا خواب کم در حدود پایینتر از ۶ساعت می تواند شما را بیشتر از همیشه به دیابت نوع دوم دچار سازد. طبق مطالعه ای که بر روی ۴۵۰۰کودک مختلف به انجام رسیده مشاهده شده است که کمبود خواب با امراض گوناگونی در ارتباط است که برای بیماری دیابت بسیار خطرناک هستند.

مانند: BMI بالاتر، افزایش مقاومت به انسولین و قند خون بالا.

  • چاقی و مقاومت در برابر انسولین

در این زیر تیتر شاید بتوانید جواب سوال دیابت نوع دو ناشی از کدام عارضه چاقی می باشد را کسب نمایید. چون بیشتر نظریه ها در ارتباط با این بخش می باشد. در سندروم متابولیک معلول می توانید علائم زنجیره ای بسیاری را مشاهده کنید که در همکاری با یکدیگر قرار می گیرند. از دلایل اساسی این اختلال می توانیم به فشار خون و قند خون اشاره کنیم.

سندرم متابولیک را نمی توان به تنهایی جزو بیماریها به حساب آورد. چون این اختلال درون خود مجموعه ای از عوامل خطر افرین را برای بیماران به همراه می آورد. مانند: فشلر خون بالا، قند خون بالا، کلسترول پایین و چربی شکمی.

همانطور که می دانید عوامل نام برده شده هر کدام به طور جداگانه خطرات متعددی را برای بیماران به دنبال دارند. پس اگر به شکل ترکیبی به همه آنها دچار شوید قطعا با مشکلات شدیدتری درگیر خواهید شد.

خطر ایجاد بیماری های قلبی و عروقی

به عنوان مثال در صورت ابتلا به عواملی که در بالا گفتیم، خطر ایجاد بیماری های قلبی و عروقی دو چندان خواهد شد که حملات قلبی و مغزی را در پی خواهد داشت.

همچنین به وجود آمدن دیابت بر اثر این عوامل نیز ممکن است مشاهده شود. اما جای نگرانی نیست، چون زمانی که سبک زندگی خود را عوض می کنید در واقع به کنترل کردن سندروم متابولیک بدن خود می پردازید.

مقاومت به انسولین، به خصوص چاقی شکمی، انتخابات اشتباه در سبک زندگی و نامتعادل شدن هورمونهای بدن می توانند جزو نشانه های خطرناک سندروم متابولیک به شمار بیایند.

در ضمن انسولین به صورت خودکار در بدن ترشح می شود تا بتواند گلوکز در بدن را برای تامین انرژی به کار بگیرد.

اما زمانی که بدن افراد در مقابل این هورمون از خود پایداری زیادی نشان می دهد عملکرد آن را نیز دچار اختلال می نماید. برای همین قند زیادی در بدن به عنوان ذخیره انباشته می شود. سطح قند خون در بدن بالا می رود که با تکرار این روند بیماری دیابت به احتمال بالا ایجاد خواهد شد.

از طرفی متخصصان اعلام می کنند که دلیل بروز سندروم متابولیک نیز چاقی و اضافه وزن می تواند می باشد. که در جهان امروزی در حال افزایش است. در حقیقت چاقی شکمی می تواند خطرناکترین نوع چاقی به حساب بیاید که عوارض گوناگونی را نیز برای مبتلایان به همراه می آورد.

خطر ایجاد بیماری های قلبی و عروقی
خطر ایجاد بیماری های قلبی و عروقی

سخن پایانی

افزون بر مواردی که در بالا بیان کردیم اگر به طور مداوم از غذاهای چرب در وعده های خود استفاده کنید. تحرک چندانی نداشته باشید می توان ابتلای شما به سندروم متابولیک را به راحتی پیش بینی کرد.

بنابراین برای دوری از عوامل خطرزا و انواع بیماریهای در ارتباط با چاقی مثل دیابت، شایسته است به تغییر سبک زندگی خود بپردازید. از یک رژیم غذایی اصولی به همراه فعالیت بدنی مطلوب استفاده کنید. در این صورت برای ارتقای سلامتی جسمی خود به طور متوسط اقدامات لازم را به انجام رسانده اید.

داشتن تحرک بسیار مهم است، اما نباید پیوسته به صورت شدید انجام بگیرد. سعی کنید همه فعالیتهای خود را دست کم در حد متوسط به انجام برسانید تا از سلامتی نسبی نیز برخوردار باشید.

همچنین اگر جواب سوال دیابت نوع دو ناشی از کدام عارضه چاقی می باشد را تاکنون نیافته اید. بنابراین بهتر است از یک پزشک متخصص در این رابطه کمک بگیرید.

در پایان توصیه می کنیم از پست عمل بای پس معده بهتر است یا اسلیو دیدن کنید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید