درمان پیش دیابت

امروز به بررسی موضوع درمان پیش دیابت بپردازیم. زمانی که مقدار قند خون از حد نرمال آن بیشتر باشد، شخص به پیش دیابت دچار خواهد شد.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510  📞

مقدمه

زمانی که مقدار قند خون از حد نرمال آن بیشتر باشد، شخص به پیش دیابت که می تواند نوعی علامت هشدار تلقی شود، دچار خواهد شد.

در چنین شرایطی، ایجاد مهمترین تغییرات در سبک زندگی می تواند در معالجه پره دیابت موثر باشد. با ما همراه باشید تا در مورد درمان پیش دیابت، اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

پیشنهاد می کنیم از پست علائم قند خون عصبی دیدن کنید.

پیش دیابت

پیش از توضیح در مورد درمان دیابت، لازم است در خصوص پیش دیابت که در واقع می تواند نوعی پیش تشخیص ابتلا به این بیماری باشد، مواردی را متذکر شویم.
چنانچه یکی از شیوه های تشخیصی بیانگر بالا بودن مقدار گلوکز خون از حد نرمال 110mg است، باید گفت که شما به پیش دیابت دچار شده اید که بهتر است به منظور پیشگیری از روند بیماری، اقدامات لازم را انجام دهید.

پیش دیابت
پیش دیابت

گفتنی است که عدم توجه به مراحل درمان سبب بروز دیابت نوع دو و یا حتی اختلالات قلبی عروقی و یا سکته در فرد می شود.

بهتر است بدانید که IGT (اختلال تحمل گلوکز)، IFG  (اختلال در گلوکز ناشتا) و HbA1c بین (5.7-6.4%) از دیگر مشخصه های پیش دیابت است. پیش دیابت از جمله مشکلاتی به شمار می آید که طبق نظر سازمان NIH، برگشت پذیر است.

اصلاح شیوه زندگی نظیر انجام فعالیت های فیزیکی، مصرف دارو و از همه مهمتر رژیم غذایی سالم، می تواند در درمان پیش دیابت اقدام موثری باشد که در این خصوص متخصصین غدد، راهنمایی های لازم را به شما ارائه خواهند کرد.

دقت داشته باشید چنانچه تست A1C، پیش دیابت شما را تایید می کند و در این راستا تغییرات لازم را در شیوه زندگی خود با هدف حفظ سلامتی ایجاد نکنید، ممکن است به نوع دو دیابت دچار شوید. استنباط مفهوم تشخیص پیش دیابت، نخستین اقدامی است که به کنترل دیابت کمک بسیار می کند.

نشانه های پیش دیابت

علائم روشن و دقیقی که نشاندهنده پیش دیابت در فرد باشد، وجود ندارد.

ممکن است بدن بعضی افراد به دلیل مقاومت به هورمون انسولین، با شرایطی همچون PCOS و یا acanthosis nigricans که بیشتر به صورت لکه های ضخیم، تیره و یا مخملی در پوست است، مواجه شوند که در واقع می توان گفت علائمی از پیش دیابت در فرد به شمار می آید.

به طور معمول تغییرات فوق بیشتر در نواحی زیر بغل، آرنج ها، بند انگشتان، زانوها و یا گردن مشاهده می شود. چنانچه ابتلا به عارضه دیابت توسط پزشک معالج تشخیص داده شود و با نشانه هایی مانند:

1) تشنگی بسیار 2) خستگی 3) تکرر ادرار 4) تاری دید

و یا عدم بهبودی بریدگی ها و یا جراحات همراه هستید، بهتر است این موضوع را با پزشک متخصص خود در میان بگذارید. البته ناگفته نماند که چاقی، مصرف شیرینی جات، عدم تحرک، خواب ناکافی، افزایش سن و همچنین سوابق قند خون، از دیگر مواردی هستند که می توان به فهرست نشانه های پیش دیابت اضافه کرد.

شایان ذکر است که موارد نامبرده، بخشی از نشانه های ابتلای شخص به نوع دو دیابت است که بیانگر پیشروی پیش دیابت می باشد که با انجام برخی آزمایشات می توانید مهمترین الزامات را در راستای درمان این نوع دیابت انجام دهید.

عوامل موثر در پیش دیابت

احتمال این که هر شخصی با مشکل پیش دیابت همراه شود، بسیار است. اما بعضی از پارامترها درصد ابتلا به عارضه فوق را در فرد تا حد بسیار افزایش می دهد. افراد رده سنی بالای چهل و پنج سال که بی ام آی آنها بیش از بیست و پنج کیلوگرم است، بایستی آزمایشات لازم را برای بررسی بیشتر ابتلا به این بیماری انجام دهند.

تجمع بسیار بافت های چربی در محدوده کمر، از دیگر مواردی است که می تواند در ابتلای شخص به پیش دیابت موثر باشد.

عوامل موثر در پیش دیابت
عوامل موثر در پیش دیابت

دقت داشته باشید عدم تحرک و نداشتن فعالیت های بدنی منظم، از مهمترین عواملی است که نقش مهمی در ابتلای فرد به پیش دیابت دارد. گفتنی است که توجه به تمامی موارد ذکر شده، در حفظ سلامتی بدن می تواند در درمان پیش دیابت تاثیرگذار باشد.

عدم پاسخ صحیح سلول ها به هورمون انسولین می تواند علل اصلی پیش دیابت در فرد باشد. پارامترهایی همچون ژنتیک و همچنین شیوه زندگی، رابطه مستقیمی با پیش دیابت دارند.

در مجموع اشخاصی که با افزایش وزن همراه هستند و تجمع بافت های انباشته در نواحی مختلف بدن مانع تحرک آنها شده است، نسبت به سایر افراد بیشتر در معرف ابتلا به این بیماری قرار می گیرند.

شیوه درمان پیش دیابت

به طور کلی، درمان دیابت از موثرترین اقدامات در جلوگیری از دیابت نوع دو است. نخستین و در عین حال موثرترین روش پیشگیری در درمان این نوع دیابت طبق نظر متخصصین در این امر، تغییرات کلی در شیوه زندگی است.

طبق بررسی های انجام شده، پنجاه و هشت درصد از مبتلایانی که مهمترین الزامات پزشکی را در برنامه روزانه زندگی خود اعمال کرده اند، در درمان این نوع از دیابت به نتیجه قابل قبولی دست یافتند.

شیوه درمان پیش دیابت
شیوه درمان پیش دیابت

مصرف منظم داروهای تجویزی، انجام تمرینات فیزیکی مستمر، مصرف فیبر بسیار در برنامه رژیم غذایی و نیز تقلیل وزن از متداول ترین شیوه های درمان پیش دیابت شناخته می شود.

بعضی از دیابتی ها به منظور مدیریت بیشتر موقعیت خود، از شیوه های درمانی مکمل همچون CAM که شامل مدیتیشن، مصرف مکمل ها و یا طب سوزنی می باشد، استفاده می کنند. از دیگر روش های درمان این نوع دیابت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مصرف Metformin:

این گروه از بیماران بیشتر در معرض ابتلا به نوع دو دیابت قرار می گیرند. به همین منظور، پزشک مصرف متفورمین را برای درمان پیش دیابت توصیه می کند. بدون شک تنها دارویی که می تواند از دیابت نوع دو تا حد بسیار جلوگیری کند، متفورمین است.

عملکرد داروی فوق به گونه ای است که از ترشح قند بیشتر از طریق کبد، پیشگیری نموده و به کنترل قند خون در حد نرمال و طبیعی کمک می کند. شخص بیمار با هدف مهار و رسیدگی بیشتر به مقدار گلوکز خون در راستای درمان دیابت، بهتر است به شکل منظم با پزشک خود در ارتباط باشند.

ممکن است در کنار مصرف دارویی، استفاده از یک برنامه رژیم غذایی کم کالری و سالم همراه با انجام تمرینات فیزیکی منظم برای کنترل بر درمان این نوع دیابت، توسط پزشک توصیه شود.

پیشنهاد می کنیم از پست رژیم قبل از عمل اسلیو معده  دیدن کنید.

تغییر در سبک زندگی: به جرات می توان گفت که موثرترین و مهمترین اقدام در درمان پیش دیابت، ایجاد تغییرات ساده در امور روزانه است که در این خصوص، پزشک، راهنمایی های لازم را به شما متذکر خواهند شد. این تغییرات عبارتند از:

رعایت یک برنامه غذایی سالم و کم کالری

کارشناسان متخصص و حاذق ما در حوزه تغذیه، به بیماران مبتلا به پیش دیابت کمک می کنند تا برای کنترل بیشتر روی میزان گلوکز خون، از گروه های غذایی سالم و مملو از مواد مغذی در برنامه رژیم غذایی خود استفاده کنند.

فعالیت های ورزشی

موثرترین اقدام در درمان دیابت، انجام تمرینات فیزیکی منظم به مدت صد و پنجاه دقیقه در طول هفته است. شنا، پیاده روی و همچنین دوچرخه سواری، از مفیدترین فعالیت ها در کنترل گلوکز خون محسوب می شود.

لاغری

چنانچه در صورت بالا بودن شاخص توده بدنی، ابتلا به پیش دیابت توسط پزشک معالج تایید شود، کاهش پنج الی ده درصد از اضافه وزن در پیشگیری از دیابت نوع دو موثر است.

کاهش استرس

به طور کلی استرس های مزمن، سرکوب کننده سیستم ایمنی است و با ایجاد تغییر بر ترشح هورمون انسولین، دیابت نوع دو را در فرد تا حد بسیار افزایش می دهد.

اضطراب های مزمن با ایجاد تغییرات هورمونی ممکن است در برخی از اشخاص سبب تحریک اشتها شود. روش های مقابله با عارضه فوق همچون مشاوره، یوگا و یا نوشتن و حتی خواندن شعر، می تواند به رفع این مشکل در افراد، کمک بسیار کند.

نکات کلیدی در درمان پیش دیابت

در ابتدا باید متذکر شد که شما قادر به کنترل تمامی ریسک فاکتورهای پیش دیابت نیستید، اما رعایت بعضی از دستورالعمل های پزشکی می تواند به تقلیل عوامل فوق کمک بسیار کند که عبارتند از:

نکات کلیدی در درمان پیش دیابت
نکات کلیدی در درمان پیش دیابت
  •   بهتر است با توجه به GI  (شاخص گلیسمی) از کربوهیدرات ها در برنامه رژیم غذایی خود استفاده کنید. مواد غذایی سبب افزایش گلوکز خون شما می شوند که دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند. گروه های غذایی حاوی فیبر بالا، شاخص گلیسمی کمتری دارند.
  •   از بهترین شیوه ها برای کنترل بیشتر روی وعده های اصلی غذایی، ممارست در تغذیه آگاهانه است.
  •   مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر نظیر غلات سبوس دار، حبوبات، ماکارونی گندم کامل، غلات کامل (جو، کینوا) و سبزیجات و همچنین میوه هایی که حاوی پوست خوراکی هستند.
  •   حذف نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه های گازدار از برنامه رژیم غذایی و جایگزین کردن آب، اقدامی موثر در درمان دیابت است.
  •   از گوشت فاقد چربی و نیز فرآورده های لبنی کم چرب در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
  •   به منظور دی هیدراته نگه داشتن بدن، در طی روز آب فراوان بنوشید.

عمل بای پس معده بهتر است یا اسلیو؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی سوال فوق کلیک نمایید.

نتیجه گیری

همان طور که متذکر شدیم، روش های پیشگیرانه در راستای درمان پیش دیابت می تواند از ابتلای شخص به دیابت نوع دو، تا حد بسیار جلوگیری کند. انجام تمرینات فیزیکی، تغذیه مناسب و تغییر در سبک زندگی، از مهمترین موارد در درمان فوق محسوب می شوند.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید