درمان دیابت قطع پا

در این مقاله، موضوع درمان دیابت قطع پا را بررسی خواهیم نمود. همراه شما هستیم.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510  📞

مقدمه

بیماری دیابت، یکی از شایع ترین انواع بیماری ها در بین عموم افراد شناخته می شود. دیابت، انواع مختلفی دارد. دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2، انواع دیابت محسوب می شود و هر کدام از آنها، می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای فرد به وجود بیاورد.

عارضه و بیماری های مختلفی در ارتباط با دیابت وجود دارد که هر کدام از آنها، باعث به خطر افتادن سلامتی فرد می شود. از جمله این عارضه ها و بیماری ها، مشکلات در ناحیه پا است. با افزایش میزان قند خون و بروز آسیب به عصب ها و رگ های خونی، ممکن است در ناحیه پا، عفونت ها و زخم هایی به وجود بیاید که در نوع خود دردناک است.

درمان دیابت قطع پا
درمان دیابت قطع پا

دردناک بودن و عفونت در قسمت ناحیه پا، باعث بروز مشکلات و چالش هایی مانند قطع عضو خواهد شد. از آنجایی که بیماری دیابت و عارضه قطع پا، در بین این افراد بسیار شایع است، بنابراین، توصیه می شود که تا انتهای مقاله، همراه ما باشید.

پیشنهاد می کنیم از پست جراحی پای دیابتی دیدن کنید.

درمان دیابت قطع پا

همان طور که در مقدمه مقاله گفته شد، مشکلاتی که بیماری دیابت می تواند برای فرد به وجود بیاورد، آسیب های عصبی و عروقی است که منجر به گردش ضعیف خون در بدن خواهد شد.

این مشکلات، به خصوص در ناحیه پا، بیشتر به چشم می خورد. زخم پای دیابتی، در واقع شایع ترین نوع این عارضه است که می تواند در صورت ایجاد زخم، باعث بروز عفونت ها و زخم های بسیار شدیدتر شود.

بنابراین، لازم است برای پیشروی آن، اقدامات لازم و موثری انجام داد. زیرا در صورت عدم پیگیری به موقع، منجر به قطع پا خواهد شد. آسیب شدید به استخوان و بافت های ناحیه پا، دلیل اصلی قطع عضو است.

درمان دیابت قطع پا
درمان دیابت قطع پا

ما در ادامه، به برخی از مراقبت های روزانه برای پیشگیری از قطع پا و درمان دیابت قطع پا اشاره می کنیم که برای افراد دیابتی مفید است. این موارد مهم، عبارتند از:

بررسی مداوم پاها:

لازم است به صورت روزانه، قسمت کف پا و انگشتان نیز بررسی کامل شود. در واقع، تمام قسمت پا اعم از کناره ها، انگشتان، پاشنه پا و …، باید به صورت مداوم و روزانه بررسی دقیق شود تا اگر مشکلی را مشاهده نمودید، بتوانید به پزشک مراجعه کنید و اقدامات مراقبتی را انجام دهید. علائمی مانند زخم، قرمزی، کبودی، برش غیر عادی، تاول و …، می تواند علائم مهمی باشد که نیاز به بررسی دقیق پزشک برای پیشگیری عارضه دارد.

شست و شوی مداوم پاها:

از دیگر اقدامات موثر که می توان به صورت روزانه انجام داد، شست و شوی مداوم پاها در روز است. در واقع، تمیز نگه داشتن پا و شست و شو، می تواند از بروز عفونت و زخم جلوگیری کند. لازم است که هر روز، با آب ولرم و صابون نرم، پاها شسته شود. از شستن پا با آب بسیار داغ و مواد تمیز کننده غیر استاندارد، جدا خودداری شود.

خشک کردن پاها:

در طول روز، بعد شستن و تمیز نگه داشتن پا، این عضو مهم بدن را به صورت مداوم خشک کنید. زیرا عفونت در نقاط مرطوب به وجود می آید. بنابراین در هنگام خشک کردن پا، لای انگشتان و تمامی نقاط پا، به خوبی خشک شود.

استفاده از نرم کننده:

زمانی که پای خود را شست و شو دادید و خشک می کنید، لازم است برای نرم نگه داشتن آن، از کرم های نرم کننده استاندارد و روغن استفاده کنید تا پای شما همیشه نرم بماند.

نکاتی در خصوص درمان دیابت قطع پا

نکات مهم و کلیدی دیگری نیز وجود دارد که می تواند در درمان دیابت قطع پا بسیار موثر باشد و از بروز عفونت و قطع عضو، جلوگیری کند. این موارد مهم، عبارتند از:

نکاتی در خصوص درمان دیابت قطع پا
نکاتی در خصوص درمان دیابت قطع پا
  • عادات غذایی سالم

استفاده از عادت های مراقبی سالم از پای دیابتی، می تواند باعث سلامت پاها شود. از جمله این موارد، می توان به رعایت اصول غذایی و رژیم غذایی اشاره کرد.

به عنوان مثال، از مصرف غذاهای قندی و شیرینی جات باید خودداری شود. زیرا باعث افزایش قند خون شده و نیاز به انسولین بیشتر خواهد بود. همین مسئله، می تواند باعث ایجاد مشکل در خونرسانی به قسمت پا و دیگر نقاط بدن شود.

علاوه بر این، از استفاده از مواد غذایی که باعث افزایش فشار خون و یا کلسترول خون می شود، باید خودداری کرد. زیرا همان مسئله هم می تواند باعث انسداد رگ های خونی و تشدید بیماری دیابت شود.

توصیه ما این است که حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید و از پزشک خود، رژیم غذایی مناسبی دریافت کنید تا از بروز مشکلات جدی تر خودداری شود.

  • مراقبت از ناخن پا

ناخن پا، یکی از موارد مهم در خصوص افراد دیابتی است. مراقبت از ناخن ها و انجام اقدامات لازم در این خصوص، تاثیر زیادی در جلوگیری زخم پای دیابتی و … دارد. لازم است در هنگام کوتاه کردن ناخن پای خود، اقدامات ایمنی لازم را انجام دهید تا در زمان گرفتن ناخن، دچار زخم نشوید.

زیرا همین زخم در ناحیه ناخن، می تواند مقدمه زخم پای دیابتی و ایجاد عفونت شود. در موارد زیر، چندین موارد مهم در خصوص مراقبت از ناخن پا برای افراد دیابتی وجود دارد:

  • بهتر است بعد از شستن پای خود، اقدام به گرفتن ناخن کنید. زیرا بعد از شستن پا، ناخن ها نرم تر هستند و راحت تر کوتاه می شوند.
  • برای این که بتوانید از فرو رفتن ناخن در گوشت پای خود جلوگیری کنید، می توانید مقداری از ناخن را باقی بگذارید و از انتها، ناخن خود را نگیرید.
  • بهتر است گوشه های ناخن را بیرون نکشید و برای تمیز کردن کناره های ناخن، از سوهان استفاده نمایید.
  • اگر دچار مشکل بینایی شده اید و یا ناخن شما ضخیم و زرد شده باشد، بهتر است در ابتدا، به پزشک متخصص خود مراجعه کنید و مشورت های لازم را دریافت کنید و در هنگام گرفتن ناخن، از اطرافیان خود، کمگ بگیرید.

این موارد مهم در خصوص ناخن پا، می تواند جزو موارد درمان دیابت قطع پا باشد.

پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله درمان قطعی زخم پای دیابتی را مطالعه کنید.

  • کفش برای پای دیابتی

اگر دچار مشکلاتی در عصب پاها و رگ شده اید، لازم است برای کاهش حساسیت در ناحیه پا، از کفش های مخصوص استفاده کنید تا پای شما، کمتر تحت فشار باشد و مشکل ایجاد کند. موارد مهمی در خصوص کفش پای دیابتی وجود دارد که عبارتند از:

  • انتخاب کفش راحت و مناسب، بسیار مهم است. زیرا کفش راحت می تواند باعث راحتی انگشتان پا شود و فضای زیادی برای حرکت انگشتان در کفش مخصوص، داشته باشد. بنابراین از فشرده شدن انگشتان در کفش مخصوص، جلوگیری شود.
  • لازم است کفش هایی از جنس چرم، کرباس و جیر را انتخاب کنید تا راه تنفسی و هوا، به درون کفش وجود داشته باشد. کمبود اکسیژن در ناحیه پا، سبب تشکیل عفونت و زخم پای دیابتی خواهد شد.
  • از دمپایی های غیر استاندارد مانند دمپایی لاانگشتی، صندل، کفش نوک نیز و یا جلو باز جدا خودداری نمایید.
  • بهتر است در زمان خرید کفش، سایزی را انتخاب کنید که حداقل یک سایز از اندازه پای شما گشادتر باشد تا پا، حالت فشردگی نداشته باشد.
  • لازم است که هر روز، کفش خود را بررسی کنید و در صورت بروز مشکلاتی مانند پارگی، برآمدگی و …، اقدام به تعویض آن نمایید.
  • لازم است تا مدت زمان کمتری را کفش بپوشید. زیرا استراحت پا، نقش مهمی در جلوگیری از بروز عفونت و قطع عضو دارد.
  • در هنگام پوشیدن جوراب، از جوراب های نرم و با کیفیت بسیار خوب استفاده کنید.

موارد ذکر شده، می تواند روش هایی موثر برای درمان دیابت قطع پا باشد و از قطع پا جلوگیری خواهد کرد.

علائم پای دیابتی در افراد

وجود مشکلات در پا، برای افراد دیابتی، دارای علائمی است. این علائم، عبارتند از:

علائم پای دیابتی در افراد
علائم پای دیابتی در افراد
  • عفونت: مهمترین علائم برای زخم پای دیابتی، عفونت در ناحیه پا است. این حالت، زمانی رخ می دهد که میکروارگانیسم ها به بدن نفوذ می کند و باعث بروز عفونت یا زخم در پا می شود. با انجام آزمایشات مختلف و بررسی باکتری های ایجاد شده روی عفونت، شدت آن مشخص خواهد شد. پا، هنگامی بیشترین عفونت را دریافت می کند که فشار بیشتری به پا آمده باشد. بیشترین نقطه، مربوط به پاشنه پا یا انگشتان است. علائم زیر، نشاندهنده عفونت در پا است:
  1. تغییر رنگ در قسمتی از پا یا ضخیم شدن پوست که می تواند نشاندهنده تشکیل بافت غیر سالم در پا باشد.
  2. ایجاد درد در برخی مواقع که نشاندهنده وجود عفونت در پا است.
  • زخم: از دیگر موارد مهم در خصوص علائم پای دیابتی، ایجاد زخم است. این زخم شامل آسیب های پوستی سطحی به لایه های عمیق بافت پا است. این امر، باعث ایجاد التهاب در ناحیه پا می شود و در ابتدا، تغییر رنگ در پا مشاهده می شود. برخی از این زخم ها، به مدت بسیار طولانی باقی می ماند که ناشی از آسیب عصب ها و رگ های خونی در فرد دیابتی است.
  • آرتروپاتی عصبی: از دیگر عارضه های مربوط به زخم پای دیابتی که می تواند نشاندهنده علائم این مشکل باشد، آرتروپاتی عصبی است که با تغییر شکل ساختاری پا مانند انشگتان و مچ پا همراه است. این عارضه، همراه با دردهای مزمن است که بر مفاصل شریانی پا تاثیر می گذارد و باعث تغییر شکل پا می شود. مشکل در حرکت و راه رفتن، از مشکلات مربوط به آن است.

موارد بالا می تواند علائم هشدار دهنده ای باشد و لازم است که اقدامات لازم برای درمان دیابت قطع پا صورت گیرد.

لطفا از روش بهترین دکتر بای پس معده در تهران دیدن کنید.

ضرورت انجام قطع پای دیابتی

برخی از مشکلات و عارضه های پیش آمده در ناحیه پا برای افراد دیابتی، باعث می شود که قطع عضو، تنها راهکار باشد. این مسئله، بیشتر به خود بیمار بر می گردد. با تشخیص سریع و درمان به موقع زخم پای دیابتی، می توان از قطع عضو جلوگیری کرد و از پیشرفت این عارضه، جلوگیری نمود.

البته، نوع زخم ایجاد شده هم می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد و در نهایت، پزشک متخصص تشیخص بر قطع عضو می دهد. در بسیاری از مواقع، پزشک، اقدام به برداشتن بافت های مرده و جای زخم می کند و با تمیز نگه داشتن زخم و ترمیم آن، سعی بر حفظ عضو خواهد کرد.

اما در صورت عدم تشخیص به موقع و درمان سریع، زمان درمان به هدر می رود و در نهایت باعث بروز عفونت های بسیار شدید در کل پا خواهد شد و عملا، راهی جز قطع پا وجود ندارد.

ضرورت انجام قطع پای دیابتی
ضرورت انجام قطع پای دیابتی

اگر پزشک شما قطع عضو را پیشنهاد دهد، چه اقداماتی صورت می گیرد؟

  • در ابتدا، پزشک سعی خواهد کرد که اقدامات درمان دیابت قطع پا را انجام دهد. این اقدامات، شامل برداشتن عفونت و زخم ها از ناحیه پا است. با استفاده از دارو، سعی بر ترمیم بافت خواهد کرد تا بافت پا و انگشتان، سالم بماند. بنابراین، پزشک نهایت سعی خود را می کند که قطع عضو، صورت نپذیرد.
  • اگر نیاز به جراحی باشد، پزشک جراح، بافت های آسیب دیده و مرده انشگتان پا و دیگر قسمت ها را تخلیه می کند تا به بافت های سالم، آسیبی نرسد.

این اقدامات، می تواند نقش موثری در جلوگیری از پیشرفت بیماری زخم پای دیابتی داشته باشد. در صورت انجام موارد فوق و تشدید عفونت ها، در صورت صلاحدید پزشک، جراحی قطع عضو صورت می گیرد.

انجام ندادن قطع پای دیابتی چه عواقبی دارد؟

در صورتی که پزشک، اقدام به قطع عضو کند و بیمار از انجام آن امتناع کند، کمبود جریان خون در پا افزایش پیدا خواهد کرد. این امر، با دردهای بسیار شدید در پا و دیگر مفاصل همراه است. بافت پا، به علت کمبود اکسیژن و مواد مغذی، به صورت کامل از بین می رود و عفونت هایی نظیر قانقاریا رخ می دهد.

این بیماری می تواند به حدی خطرناک باشد که عفونت، به سراسر بدن سرایت کند و خطر جانی داشته باشد. بنابراین، در صورت تشخیص پزشک به قطع پا، لازم است اقدامات لازم را سریع تر انجام دهید.

انجام ندادن قطع پای دیابتی چه عواقبی دارد؟
انجام ندادن قطع پای دیابتی چه عواقبی دارد؟

مراقبت های بعد از قطع پای دیابتی

در صورتی که اقدام به قطع پا نموده اید، موارد لازم برای درمان دیابت قطع پا بیشتر مهم است. زخم مورد نظر و بافت های بریده شده، ممکن است تا 2 ماه زمان ببرد تا ترمیم شود. لازم است در این زمان، از اطرافیان خون کمک بگیرید تا در انجام امور روزانه خود، دچار مشکل نشوید. از دیگر موارد مراقبتی بعد از قطع پای دیابتی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لازم است به صورت مداوم، تحت نظر پزشک خود باشید و قند خون خود را مداوم کنترل نمایید.
  • استفاده از فیزیوتراپی، می تواند به تقویت پا کمک کند و لازم است از یک متخصص فیزیوتراپی استفاده کنید.
  • یک کاردرمانگر به شما کمک می کند تا متوجه شوید چگونه کارهای روزانه خود را در خانه و محل کار خود انجام دهید.
  • انجام امور روزانه، باید سبک باشد و در صورت انجام کار سنگین، حتما از اطرافیان خون کمک بگیرید.

در برخی مواقع، ممکن است لازم باشد از پای مصنوعی استفاده شود. لازم است در صورت استفاده از آن، از پزشک متخصص خود و یک متخصص توانبشخی بهره ببرید تا با شرایط جدید، سازگار شوید.

نتیجه گیری

ما در این مقاله، به بررسی یکی از مسائل مهم در زمینه بیماری دیابت، یعنی درمان دیابت قطع پا پرداختیم. این عارضه یعنی قطع پا و یا زخم پای دیابتی، از عوارض شایع بیماری دیابت است.

ما در این مقاله، به بررسی راهکارهایی برای جلوگیری از قطع عضو پرداختیم. همچنین در ادامه مقاله، به بررسی موضوعی پرداختیم که می تواند تاثیر زیادی در پیشگیری و درمان زخم پای دیابتی داشته باشد.

در بسیاری از مواقع، ممکن است بیمار، نیاز به قطع عضو داشته باشد که در این مقاله، توضیحاتی در این خصوص ارائه کردیم. توصیه می شود که در صورت داشتن دیابت و داشتن علائم خاصی در ناحیه پا، حتما به پزشک متخصص خود مراجعه کنید و اقدامات لازم را برای پیشگیری و پیشروی زخم پای دیابتی انجام دهید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید