درمان دیابت فشار خون

در این مقاله، روش های درمان دیابت فشار خون را مورد بررسی قرار می دهیم تا با راه درمان عارضه های دیابت و فشار خون آشنا شوید.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510  📞

مقدمه

همه ما، از اهمیت سلامتی آگاهی داریم. سلامتی ما در گرو سبک زندگی درست و جلوگیری از هر گونه عارضه ها و بیماری های مختلف است. برخی از عوامل، خواسته یا ناخواسته، باعث درگیری فرد با بیماری های مختلفی خواهد شد. بیماری های شایع و رایجی وجود دارد که می تواند هر فردی را درگیر آن نماید. از جمله این بیماری ها، بیماری دیابت و فشار خون است.

دیابت و فشار خون، جزو رایج ترین و شایع ترین انواع بیماری ها و عارضه ها محسوب می شود که می تواند سلامتی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. عوامل مختلفی می تواند باعث بروز این عارضه ها شود. در بسیاری از مواقع و در موارد حاد، دو بیماری دیابت و فشار خون، به صورت همزمان برای فرد ایجاد می شود و مشکلات بسیار زیادی را به وجود خواهد آورد.

طبیعتا، چنین افرادی بایستی اقدامی به موقع و اصولی و درست در راستای درمان عارضه دیابت و فشار خون انجام دهند. به همین دلیل، ما در این مقاله، قصد داریم تا به بررسی درمان دیابت فشار خون بپردازیم و نکات مختلفی را در خصوص پیشگیری از این عارضه و درمان آن، ارائه نماییم. بنابراین، توصیه می شود که تا انتهای مقاله، همراه ما باشید.

پیشنهاد می کنیم از پست معنی creatinine در جواب آزمایش دیدن کنید.

درمان دیابت فشار خون

با افزایش سن افراد و مسائل دیگر، بیماری های فشار خون و دیابت، می تواند گریبانگیر افراد شود. به خصوص مسئله فشار خون که بیشتر در افراد مسن دیده می شود. این عارضه یعنی بیماری فشار خون، در افرادی که به دیابت مبتلا شده اند،هم بسیار دیده می شود و درمان آن، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

زیرا در صورت عدم پیگیری و درمان به موقع، می تواند خطر بروز مشکلات و بیماری هایی نظیر بیماری های قلبی و عروقی، سکته قلبی و مغزی و … را افزایش دهد.

برای درمان دیابت فشار خون، بایستی اقدامات مهمی را انجام داد. قدم اول، اصلاح سبک زندگی فرد است. این مورد، شامل دسته بندی های مختلفی می شود که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجام فعالیت فیزیکی و ورزشی
  • رعایت رژیم غذایی سالم و استفاده از برنامه غذایی اصولی
  • تثبت وزن و نگهداری آن در محدوده نرمال

بعد از اصلاحات لازم و رعایت موارد فوق، با توجه به نظر و تشخیص پزشک متخصص، ممکن است داروهایی تجویز شود که منجر به درمان دیابت فشار خون گردد. از جمله این داروها، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مهارکننده‌های ACE

مهارکننده های ACE شامل داروهایی هستند که میزان تولید آنژیوتانسین را در بدن ما کاهش می دهد. این مورد مهم، می تواند باعث گشاد شدن رگ های خونی و جریان خون بهتر در بدن شود و در نتیجه، موثر در کاهش فشار خون است. این داروها، برای افراد دیابتی مبتلا به فشار خون هم تجویز می شود.

  • مسدودکننده‌های گیرنده‌های آنژیوتانسین ۲

این داروهای مسدود کننده، در واقع تاثیر آنژیوتانسین را کاهش می دهد. زیرا این عامل شیمیایی، باعث تنگی عروق می شود. با مسدود سازی آن، عروق خونی گشاد خواهد شد و میزان فشار خون فرد، تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

  • بتابلاکرها

از دیگر داروهای موثر در درمان دیابت فشار خون، بتابلاکرها هستند. این داروها، از طریق تاثیراتی که بر قلب می گذارد، می تواند باعث کاهش فشار خون شود و از طرفی، بر میزان قند خون و کاهش آن موثر است.

  • مسدودکننده‌های کانال‌های کلسیمی

کلسیم، عامل مهمی در تنگ شدن عروق خونی و عضلات دیواره قلب می باشد. با مصرف داروهای مسدود کننده کانال های کلسیمی، این عارضه درمان می شود و از مسدود شدن رگ ها، جلوگیری نموده و در نتیجه، باعث کاهش فشار خون خواهد شد.

مسدودکننده‌های کانال‌های کلسیمی
مسدودکننده‌های کانال‌های کلسیمی
  • دیورتیک‌ها

این داروها، باعث می شود که آب اضافی بدن از طریق ادرار، از بدن خارج شود و این دفع آب، باعث می شود که حجم خون کاهش پیدا کند و در کنترل فشار خون موثر است. این داروها، با توجه به تشخیص و نظر پزشک، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

  • وازودیلاتورها یا گشادکننده‌های عروق خونی

از دیگر داروهای موثر در گشاد شدن رگ های خونی، وازودیلاتورها است. این دارو، می تواند باعث کمک به راحتی جریان خون از طریق رگ ها شود و گشاد شدن رگ ها را در پی دارد.

همان طور که ملاحظه نمودید، برای درمان دیابت فشار خون، علاوه بر اصلاح سبک زندگی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، داروهایی وجود دارد که همگی آنها می تواند تاثیر زیادی در روند گشاد شدن رگ های خونی و عملکرد بهتر قلب داشته باشد و در نهایت، منجر به کاهش فشار خون در افراد دیابتی خواهد شد.

ارتباط بین دیابت و فشار خون

باید بدانید که دیابت و فشار خون بالا، ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. یعنی افرادی به دیابت مبتلا شده اند، احتمال این مسئله وجود دارد که درگیر فشار خون بالا و کلسترول بالا شوند. زیرا افراد دیابتی، با مشکلات قند خون و افزایش آن مواجه هستند که منجر به آسیب به قلب و عروق خواهد شد.

هر یک از این موارد، می تواند باعث بروز آسیب های جدی به دیواره و عضلات قلب شود و در پمپاژ خون به قسمت های مختلف بدن، اخلالی به وجود بیاید.

در نهایت امر، فرد دیابتی که به فشار خون بالا هم مبتلا شده، خطر بروز مشکلاتی مانند بیماری های کلیوی، سکته های قلبی و مغزی، آسیب کلیوی و …، بسیار بالا خواهد بود.

اهمیت این مسئله، زمانی مشخص می شود که فرد دیابتی، توجهی به وضعیت فعلی خود ندارد و اغلب افرادی که همزمان به فشار خون بالا دچار می شوند، اقدامات درمانی لازم را انجام نداده اند و به همین دلیل، فشار خون بالا هم مزید بر علت شده و می تواند باعث به خطر افتادن سلامتی فرد شود.

لازم است بدانید که دیابت، یک بیماری فراگیر بوده که به طور مستقیم با ترشح انسولین در بدن، در ارتباط است. انسولین، هورمونی است که میزان سطح قند خون را کنترل می کند.

ارتباط بین دیابت و فشار خون
ارتباط بین دیابت و فشار خون

دیابت، زمانی به وجود خواهد آمد که بدن نتواند به مقدار کافی انسولین ترشح کند و در نتیجه، منجر به افزایش قند خون می شود. افزایش قند خون، باعث افزایش میزان گلوکز خون می شود و در نتیجه، در روند جریان خون، اختلالاتی ایجاد می کند و خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیشتر از قبل خواهد شد.

بنابراین، توصیه می شود که اگر به دیابت مبتلا شده اید و درگیر فشار خون بالا نیستید، حتما برای جلوگیری از این عارضه، دائما تحت نظر پزشک متخصص خود باشید.

عوارض ناشی از دیابت و فشار خون بالا

همان طور که در بخش های قبلی مقاله درمان دیابت فشار خون گفته شد، قند خون بالا، باعث آسیب به رگ های خونی و قلب می شود. این مسئله، باعث افزایش فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی می شود.

از دیگر عوارض ناشی از دیابت و فشار خون بالا، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فشار خون بالا، باعث آسیب شدید به عروقی خونی و عضلات و دیواره قلب می شود. زیرا عضلات قلب، مسئولیت اصلی رساندن خون به دیگر اعضای بدن و رگ ها را دارند. ابتلا به فشار خون بالا و دیابت، می تواند حتی منجر به مرگ شود. بنابراین، لازم است اقدامی به موقع انجام شود.
  • افزایش فشار خون، سبب افزایش میزان کلسترول بد خون یا همان LDL می شود. این مورد، باعث آسیب به شریان های قلب می شود و باعث تنگی عروق و اختلال خونرسانی به اندام ها خواهد شد.
  • آسیب به کلیه و ابتلا به بیماری های کلیوی در افراد مبتلا به فشار خون بالا، بسیار زیاد است. زیرا کلیه ها، وظیفه تصفیه خون و دفع مواد زائد از طریق ادرار را دارند. زمانی که فرد، هم به دیابت و هم به فشار خون بالا مبتلا شده باشد، عملکرد عروق، به درستی انجام نمی شود و در نتیجه، کلیه ها نمی توانند عملکرد طبیعی خود را داشته باشند و در نهایت، منجر به مشکلات کلیوی خواهد شد.
  • سکته مغزی، عارضه شایع دیابت و فشار خون بالا است. در صورت عدم درمان دیابت فشار خون در زمان مناسب و اصلاح سبک زندگی خود، خطر بروز سکته مغزی، بسیار بالا خواهد بود. زیرا خون نمی تواند به صورت عادی به مغز برسد و دلیل آن هم، تنگی عروق خونی است.

بنابراین، لازم است که تحت نظر پزشک متخصص باشید و با انجام آزمایشات دوره ای و منظم، و البته مصرف داروهای تجویز شده، سعی در درمان این عارضه ها نمایید.

مقدار فشار خون مناسب برای افراد دیابتی

حفظ فشار خون در محدوده درست و ایده آل، بسیار مهم است. این امر به خصوص برای افراد دیابتی بسیار اهمیت دارد. زیرا با کنترل فشار خون، می توانید خطر ابتلا به دیابت شدیدتر را کاهش دهید.

مقدار فشار خون مناسب برای افراد دیابتی
مقدار فشار خون مناسب برای افراد دیابتی

میزان فشار خون افراد مبتلا به دیابت، بایستی در محدوده کمتر از 14 بر 8 میلی متر جیوه باشد. در صورت ابتلا به بیماری هایی نظیر بیماری های کلیوی، بیماری قلبی و عروقی، آسیب چشمی و …، بایستی از همین مقدار هم کمتر فشار خون داشته باشید. زیرا خونرسانی به اندام های مختلف بدن، بسیار مهم خواهد بود. پزشک متخصص شما می تواند توصیه های لازم را در خصوص این موارد مهم ارائه دهد.

لطفا از پست دیابت شیرین دیدن کنید.

چگونه از ابتلا به فشار خون بالا و دیابت پیشگیری کنیم؟

همان طور که در بخش ابتدایی گفته شد، یکی از روش های پیشگیری ابتلا به فشار خون و دیابت، اصلاح سبک زندگی است. در واقع، پیشگیری و درمان دیابت فشار خون، در گرو چنین اصلاحاتی است. در موارد زیر، برخی از نکات مهم را در این خصوص، اشاره خواهیم کرد:

  • حفظ وزن بدن در محدوده نرمال

یکی از موارد بسیار مهم و کلیدی در پیشگیری از دیابت و فشار خون، کاهش وزن است. کاهش وزن، می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر فشار خون، دیابت، بیماری قلبی و عروقی و … را کاهش دهد.

اگر به چاقی مبتلا شده اید و در معرض خطر قرار دارید، توصیه می شود که حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و اقدامات لازم را برای کاهش وزن خود انجام دهید تا از بروز مشکلات و بیماری های مختلف از جمله دیابت و فشار خون، در امان بمانید.

  • انجام فعالیت های ورزشی و فیزیکی

داشتن فعالیت فیزیکی، تاثیر بسیار زیادی در کاهش فشار خون و جلوگیری از دیابت دارد. زیرا با افزایش فعالیت و تحرک بدنی، سطح قند خون کنترل می شود و در زمان فعالیت ورزشی، گلوکزها می تواند به عنوان منبع انرژی استفاده شوند و از انباشته شدن جلوگیری گردد.

همچنین با افزایش فعالیت بدنی، ضربان قلب و جریان خون، افزایش پیدا می کند و در نتیجه از تنگی عروق خونی و فشار خون بالا، جلوگیری خواهد کرد. ورزش های هوازی مانند پیاده روی، دویدن، شنا، دوچرخه سواری، از ساده ترین ورزش هایی است که می توان به پیشگیری از این عارضه و درمان دیابت فشار خون کمک کرد.

  • استفاده از یک رژیم غذایی سالم و متنوع

این مسئله، هم برای پیشگیری و هم درمان دیابت فشار خون موثر است. افرادی که به این عارضه ها دچار شده اند، بایستی از یک رژیم غذایی مناسب و مخصوص به خود استفاده کنند که پزشک متخصص شما، می تواند راهنمایی های لازم را در این خصوص انجام دهد. همچنین مشاوره از متخصص تغذیه هم کارساز است. در رعایت رژیم غذایی خود، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • میزان کافی از میوه‌های تازه و سبزیجات مصرف کنید.
  • مصرف به اندازه و کافی انواع میوه ها و سبزیجات، بسیار مهم است.
  • غذاهای حاوی فیبر مانند سبزیجات، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
  • محدودیت در مصرف نمک و شکر و هر گونه غذاهای شور یا شیرین، باید مد نظر شما باشد.
  • از مصرف غذاهای پرچرب و دارای چربی های اشباع خودداری شود. زیرا می تواند باعث تنگی عروق خونی گردد.
  • محدودیت در مصرف کربوهیدرات ها، بسیار مهم است و باید تحت نظر پزشک مصرف شود.
  • عدم مصرف مشروبات الکلی

مشروبات الکلی می تواند خطر بسیار زیادی در بروز دیابت و فشار خون داشته باشد. زیرا الکل می تواند باعث افزایش کالری بدن و اضافه وزن شود. در نتیجه؛ ابتلا به دیابت، فشار خون و تنگی عروق، رخ خواهد داد.

  • عدم مصرف دخانیات

مصرف سیگار و تنباکو، باعث انسداد رگ های خونی خواهد شد و خطر ابتلا به بیماری فشار خون، افزایش پیدا می کند. همچنین، سیگار می تواند باعث تشکیل پلاک در عروق خونی شود و در نتیجه، انسداد رگ و تنگی عروق رخ می دهد و ابتلا به سکته های مغزی و قلبی، بیش از قبل، زیادتر خواهد شد.

عدم مصرف دخانیات
عدم مصرف دخانیات

نتیجه گیری

ما در این مقاله، به بررسی درمان دیابت فشار خون پرداختیم. دیابت و فشار خون، دو عارضه بسیار شایع در بین عموم مردم است و می توان گفت که هر فردی، در معرض ابتلا به چنین بیماری های قرار دارد.

به همین دلیل، لازم است روش های پیشگیری و درمان بیماری دیابت و فشار خون، در اولویت قرار گیرد. با اصلاح سبک زندگی، مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، رعایت رژیم غذایی، داشتن تحرک و …، می توانید در کنار توصیه های پزشک خود، به سلامتی کامل دست پیدا کنید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید