درمان دیابت بی مزه چیست

در این مقاله از سایت دکتر سلیمی سعی می کنیم به این سؤال پاسخ بدهیم که درمان دیابت بی مزه چیست ؟ لطفا برای دریافت پاسخ تا انتها همراه باشید.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510  📞

مقدمه

در این سال ها یکی از بیماری هایی که بسیار رایج شده، دیابت است که در اغلب خانواده ها مشاهده می شود. ولی افراد معدودی در رابطه با انواع بیماری دیابت مانند دیابت بی مزه و دیابت شیرین و موارد پدید آورنده آن ها آگاهی دارند.

دیابت بی مزه به دلیل عوامل ژنتیکی در افراد ایجاد می شود و علل و نشانه های آن گوناگون است.

بنابراین تعداد زیادی از افراد درگیر با دیابت بی مزه در پی روش ‌های درمانی این بیماری هستند و پاسخ به این پرسش که درمان دیابت بی مزه چیست برای آن ها حائز اهمیت و حیاتی می باشد.

لطفا از پست داروی ضد دیابت جدید جهت کسب اطلاعات بیشتر دیدن کنید.

درمان دیابت بی مزه چیست
درمان دیابت بی مزه چیست

البته لازم به ذکر است که این بیماری ارتباط زیادی با مرض قند ندارد و فقط به علت تکرر ادرار به عنوان دیابت بی مزه یا دیابت آبی شناخته می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست داروی گیاهی لاغری قوی دیدن کنید.

دیابت بی مزه در نتیجه عدم واکنش یا کاهش واکنش نشان دادن به هورمون ضد ادرار در بدن ایجاد می شود

دیابت بی مزه در نتیجه عدم واکنش یا کاهش واکنش نشان دادن به هورمون ضد ادرار در بدن ایجاد می شود که در پی آن حجم زیادی از ادرار رقیق از بدن دفع می شود و افراد به صورت غیر طبیعی احساس تشنگی دارند.

چنانچه در رابطه با دیابت بی مزه پرسش های زیادی در ذهن شما وجود دارد و یا علاقه مند هستید که از روش های تشخیص و بهبود این عارضه مطلع شوید، تا انتهای این مطلب ما را همراهی نمایید تا به صورت کامل و مفصل به بیان نکاتی در رابطه با این موضوع بپردازیم.

لطفا از پست دیابت اینسیپیدوس دیدن کنید.

درمان دیابت بی مزه چیست؟

چنانچه بخواهیم این پرسش را به صورت کامل و واضح پاسخ دهیم باید از جوانب مختلفی دیابت بی مزه را مورد بررسی قرار دهیم که اصلی ترین مرحله، شروع درمان و موضوع بعدی مدیریت روند درمانی توسط پزشک و شخص بیمار می باشد که در ادامه به صورت مجزا به شرح همه ی این موارد می پردازیم.

  • تشخیص و شروع درمان
  • کنترل و مدیریت درمان

آیا می دانید فاکتورهای مهم جهت شروع درمان دیابت بی مزه چیست؟

در مرحله نخست پزشک متخصص پس از معاینات و تشخیص نوع دیابت بی مزه، پروسه درمانی بیماران را شروع می نماید. نوع و شدت بیماری دو عامل بسیار اساسی در درمان دیابت بی مزه بشمار می روند.

به طوریکه چنانچه علائم بیماری شدید نباشد، اغلب نیاز به مصرف دارو احساس نمی شود و می ‌توان با مواردی مانند مدیریت اصولی نوشیدن آب، دیابت بی مزه را به راحتی درمان و یا کنترل نمود.

اما در مواردی که علائم بیماری بسیار زیاد باشد پزشک با توجه به شدت دیابت بی مزه داروهای مخصوصی را تجویز می نماید. چنانچه دلیل اصلی به وجود آمدن این بیماری ناهنجاری در غده هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز تشخیص داده شود پزشک در مرحله نخست به منظور از بین بردن این ناهنجاری اقدامات لازم و ضروری را انجام می دهد.

به عنوان نمونه در برخی از بیماران به علت وجود تومور در ناحیه مغز، ترشح هورمونADH کاهش یافته یا به طور کلی متوقف می شود. در این مورد پزشک ابتدا می بایست تومور را از بین ببرد و سپس اقدامات درمانی دیابت بی مزه را ادامه دهد.

توصیه می کنیم از صفحه هورمون چاقی دیدن کنید.

مدیریت درمان دیابت بی مزه چگونه صورت می گیرد؟

بیمارانی که درگیر دیابت بی مزه هستند، می بایست با شیوه های مدیریت این بیماری آشنایی پیدا نموده و قادر باشند کنترل آن را به صورت کامل در اختیار بگیرند. عمده ترین موضوعی که بیماران مبتلا به دیابت بی مزه می بایست آن را مد نظر قرار دهند ممانعت از دهیدراته شدن یا کم آبی بدن است.

در این مرحله پزشک همه توصیه ها و نکات ضروری به منظور کنترل و بهبود دیابت بی مزه را به بیمار یادآوری می کند تا هیچ نوع مشکلی به وجود نیامده و افراد بتوانند از گرفتار شدن بدن با کم آبی جلوگیری کنند.

آیا می توان از طریق مصرف دارو بیماری دیابت بی مزه را درمان نمود؟

همانطور که در قسمت قبلی بیان نمودیم شیوه های درمانی برای انواع مختلف بیماری دیابت بی مزه با یکدیگر یکسان نمی باشند. به همین خاطر است که پزشک در مرحله شناخت بیماری به تعیین نوع دیابت می پردازد. هریک از انواع دیابت بی مزه نیاز به مصرف داروی خاصی دارد که در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها می پردازیم.

  • تجویز داروهای دربر گیرنده هورمون مصنوعی دسموپرسین به منظور درمان دیابت بی مزه مرکزی
  • تجویز داروی هیدروکلروتیازید به منظور درمان دیابت بی مزه کلیوی یا نفروژنیک
  • تجویز داروی دربر گیرنده هورمون مصنوعی دسموپرسین به منظور درمان دیابت بی مزه بارداری
  • توصیه به کاهش استفاده از آب و مایعات در طی روز به منظور درمان دیابت بی مزه دیسوژنیک
آیا می توان از طریق مصرف دارو بیماری دیابت بی مزه را درمان نمود؟
آیا می توان از طریق مصرف دارو بیماری دیابت بی مزه را درمان نمود؟

درمان دیابت بی مزه مرکزی چگونه است؟

در مواقعی که سطح ترشح هورمون ای دی اچ در بدن کاهش یابد دیابت بی مزه مرکزی ایجاد می شود. به همین خاطر پزشک به منظور بهبود این نوع  دیابت به تجویز هورمون مصنوعی دسموپرسین می پردازد. هورمون دسموپرسین عملکردی مشابه با هورمون ADH دارد و مهمترین مسئولیت آن کنترل ادرار در بدن است.

این دارو در انواع گوناگون از قبیل قرص، داروی تزریقی یا اسپری بینی مورد استفاده قرار می گیرد. البته نوع و نحوه مصرف آن توسط پزشک متخصص تعیین می شود.

درمان دیابت بی مزه مرکزی چگونه است؟
درمان دیابت بی مزه مرکزی چگونه است؟

دسموپرسین پس از آن که وضعیت دفع ادرار در بدن را کنترل می کند، این روند را به وضعیت طبیعی برمی گرداند. میزان مصرف این دارو در بیماران با توجه به نوع و شدت بیماری مختلف می باشد. همراه با استفاده از این دارو، بیماران می بایست در میزان مصرف آب نیز دقت نموده و تنها زمانی که تشنه هستند آب بنوشند.

در حقیقت پزشک سطح ترشح هورمون ADH را در بدن مورد بررسی قرار داده و انتقال آن به خون را ارزیابی می نماید و مطابق با میزان آن به تجویز داروی دسموپرسین می پردازد.

سطح ترشح هورمون ADH در روزهای مختلف متفاوت می باشد

لازم به ذکر است که سطح ترشح هورمون ADH در روزهای مختلف متفاوت می باشد به همین خاطر می بایست دوز دقیق استفاده از این دارو توسط پزشک تعیین شود.

زیرا مصرف بیش از سطح نرمال دسموپرسین ممکن است باعث انباشته شدن بیش از حد آب در بدن و به دنبال آن پایین آمدن میزان سدیم در خون شود.

زمانی که آب زیاد در بدن انباشته شده و سطح سدیم خون کاهش می یابد علائم و پیامدهایی از قبیل سردرد، حالت تهوع، خستگی و حتی تشنج در فرد بروز می نماید.

چنانچه بیماری دیابت بی مزه مرکزی شدید نباشد، ممکن است پزشک فقط به بیماران توصیه کند میزان مصرف مایعات خود را افزایش دهند.

درمان دیابت بی مزه کلیوی یا نفروژنیک چگونه است؟

جهت درمان افرادی که به بیماری دیابت بی مزه کلیوی دچار هستند در مرحله نخست می بایست دلیل اصلی این عارضه شناخته و بررسی شود.

همین طور بهتر است یادآوری نماییم که دیابت بی مزه نفروژنیک در اثر عدم واکنش مناسب و صحیح کلیه ها به هورمون وازوپرسین یا ADH ایجاد می شود. بنابراین پزشک استفاده از داروی دسموپرسین را برای بیماری دیابت بی مزه کلیوی تجویز نمی کند.

در واقع پزشک بیشتر روند درمانی را روی کار کرد کلیه ها متمرکز می کند. همچنین پزشک به منظور کاهش عدم واکنش کلیه ها به ترشح هورمون ADH به بیماران توصیه می کند که از مصرف مواد خوراکی شور پرهیز نمایند. در این شرایط سطح ادرار تولید شده از طریق کلیه ها به میزان زیادی کمتر می شود.

افزون بر این افراد می بایست سطح استفاده از آب و مایعات مصرفی خود را در طول روز به میزان زیادی افزایش دهند.

به طور معمول استفاده از دوز بالای داروی دسموپرسین، داروی آسپرین به همراه دیورتیک یا ایبوپروفن و سایر داروهای ضد التهابی که دارای ساختار غیر استروئیدی می باشند به منظور بهبود بیماری دیابت بی مزه کلیوی تجویز می شود.

درمان دیابت بی مزه کلیوی یا نفروژنیک چگونه است؟
درمان دیابت بی مزه کلیوی یا نفروژنیک چگونه است؟

مهمترین دارو برای درمان دیابت بی مزه نفروژنیک:

اغلب پزشکان به منظور کنترل و درمان دیابت بی مزه کلیوی به تجویز داروی هیدروکلروتیازید می پردازند. البته ممکن است تعداد داروهای بیشتری نیز همراه با این دارو تجویز شوند ولی بیس اصلی روند درمان این نوع دیابت بی مزه، تجویز داروی هیدروکلروتیازید است.

بهتر است بدانید که مهمترین مسئولیت این دارو افزایش میزان دفع ادرار در بدن می باشد. ولی در مورد افرادی که مبتلا به دیابت بی مزه کلیوی هستند تأثیرات معکوس داشته و باعث کمتر شدن سطح دفع ادرار از بدن می شود.

استفاده از این دارو می بایست به طور کامل و دقیق تحت نظر پزشک انجام شود. در صورت پدید آمدن عوارض احتمالی پس از مصرف این دارو، افراد باید موضوع را با پزشک خود در میان گذاشته و مصرف آن را به طور خودسرانه متوقف نکنند.

مهمترین دارو برای درمان دیابت بی مزه نفروژنیک:
مهمترین دارو برای درمان دیابت بی مزه نفروژنیک:

در واقع چنانچه استفاده از بعضی داروها سبب ایجاد یا تشدید بیماری شوند، پزشک می بایست قطع مصرف آن و جایگزین نمودن داروی مناسب را تجویز نماید.

درمان دیابت بی مزه بارداری چگونه است؟

چنانچه برخی از افراد همراه با بارداری به بیماری دیابت بی مزه مبتلا شوند، اغلب پزشکان به منظور بهبود این عارضه و در بیمارانی با علائم بسیار شدید به تجویز هورمون مصنوعی دسموپرسین می پردازند.

البته لازم به ذکر است که در برخی موارد این نوع دیابت بی مزه به دلیل اختلال در ساز و کار تشنگی ایجاد می شود که در این وضعیت پزشک از سایر شیوه های درمانی مخصوص و کارآمد استفاده می نماید. به طور کلی دیابت بی مزه بارداری به دارو یا روش درمانی خاصی نیاز ندارد و اغلب پس از اتمام دوره بارداری بهبود می یابد.

درمان دیابت بی مزه بارداری چگونه است؟
درمان دیابت بی مزه بارداری چگونه است؟

درمان دیابت بی مزه دیسوژنیک چگونه است؟

به منظور درمان این نوع دیابت بی مزه تکنیک درمانی خاصی وجود ندارد و هیچ نوع داروی مشخصی هم جهت بهبود آن معرفی نشده است.

اغلب پزشکان به منظور بهبود دیابت بی مزه دیسوژنیک فقط توصیه می نمایند که بیماران در طی روز مصرف مایعات خود را به میزان زیادی کاهش دهند. این نوع دیابت بی مزه ممکن است به دلیل مشکلات و بیماری های روحی و روانی در افراد بروز نماید. بنابراین پزشک در طی روند درمانی ابتدا به ریشه یابی و بهبود این اختلالات می پردازد.

آیا با کمک داروهای گیاهی و طب سنتی می توان به درمان دیابت بی مزه پرداخت؟

همانطور که مطلع می باشید طب سنتی و درمان های گیاهی می ‌توانند به عنوان درمان مکمل همراه با سایر تکنیک های علم پزشکی مورد استفاده قرار گیرند تا از طریق اجرای روش ها و راهکارهای مؤثر و به کمک داروهای گیاهی موفق به کنترل و بهبود اغلب بیماری ها شوید.

همچنین طب سنتی چندین روش درمان گیاهی برای دیابت بی مزه ارائه داده است که می توان از آن ها استفاده نمود. البته نکته حائز اهمیت این است که هرگز بدون مشورت با پزشک معالج خود از هیچ نوع داروی گیاهی استفاده نکنید. زیرا ممکن است درمان سنتی دیابت بی مزه با داروهای شیمیایی که پزشک برای شما تجویز نموده است، تداخل داشته باشد.

شما در حال خواندن پست درمان دیابت بی مزه چیست هستید.

جهت درمان دیابت بی مزه با کمک داروهای گیاهی استفاده از موارد زیر توصیه می شود:

  • استفاده از یک لیوان شیر بادام به صورت روزانه
  • استفاده از حدود ۲ لیتر یا ۸ لیوان آب در طول روز
  • استفاده از شربتی متشکل از لیموترش و عسل به میزان حداقل یک لیوان در طی روز
  • چنانچه افراد با کم آبی شدید یا دهیدراته شدن مواجه شوند، درمان های گیاهی استفاده از آب هندوانه را جهت تأمین مایعات ضروری بدن توصیه می نمایند.

همین طور لازم به یادآوری است که مطابق با دستورات طب سنتی استفاده از میوه نارنگی برای بیمارانی که مبتلا به دیابت بی مزه می ‌باشند ممنوع است.

پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین جراح معده در تهران را مطالعه کنید.

جمع بندی

بیماری دیابت بی مزه یکی از اختلالات نادری می باشد که اغلب به علت آسیب های کلیوی یا مغزی و مشکلات ژنتیکی پدید می آید.

همان طور که در این مقاله خدمت شما خوانندگان محترم بیان نمودیم، به منظور بهبود این نوع دیابت می بایست در ابتدا شدت و نوع آن مشخص شود و پس از آن شیوه های درمانی کارآمد تجویز شوند.

در افرادی که به نوع بسیار خفیف این نوع دیابت مبتلا می شوند در مرحله نخست و به منظور کنترل این عارضه توصیه پزشک به افراد این است که میزان آب و مایعات مصرفی خود را در طول روز افزایش دهند.

امیدواریم با گردآوری این مطلب توانسته باشیم اغلب روش های درمان دیابت بی مزه را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید