جراحی لاپاراسکوپی چیست

با مطالعه این مقاله، در می یابیم که جراحی لاپاراسکوپی چیست تا انتها، ما را همراهی نمایید.

در این مقاله سعی داریم تا در خصوص جراحی لاپاراسکوپی چیست توضیحات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین درباره جراحی لاپاراسکوپی، مزیت های آن، شیوه جراحی، انواع جراحی لاپاراسکوپی، انواع بیماری های مرتبط که از طریق جراحی لاپاراسکوپی انجام می گیرد و کلیه سوالاتی که در این راستا برای شما مطرح می شود، مطالب کاملی را ارائه می نماییم.

یکی از هزاران روش جراحی لاغری برای درمان چاقی عمل لاپاراسکوپی معده می باشد برای آشنایی با این جراحی پیشنهاد می کنیم پست لاپاراسکوپی معده چیست را مشاهده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جراحی لاپاراسکوپی می توانید با ما در تماس باشید

09120174510

جراحی لاپاراسکوپی چیست
جراحی لاپاراسکوپی چیست

آن چه در نوشتار جراحی لاپاراسکوپی چیست مورد بررسی قرار می گیرد:

. جراحی لاپاراسکوپی چیست ؟

. برای درمان چه بیماری های از جراحی لاپاراسکوپی استفاده می شود؟

. روند درمانی جراحی لاپاراسکوپی به چه صورت است؟ توضیح دهید.

. مزیت های جراحی لاپاراسکوپی را نیز بیان نمایید؟

. انواع پیشرفته جراحی لاپاراسکوپی را نام ببرید؟

. جراحی لاپاراسکوپی برداشتن کلیه ها به چه صورت انجام می گیرد؟ توضیح دهید.

. لاپاراسکوپی پیلوپلاستی چیست ؟

. شیوه جراحی لاپاراسکوپی پروستات در آقایان به چه نحوی صورت می گیرد؟

. پروسه جراحی لاپاراسکوپی سندرم تخمدان پلی کیستیک را شرح دهید.

. علائم هشدار دهنده بعد از جراحی لاپاراسکوپی را ذکر نمایید.

. جراحی لاپاراسکوپی رفلاکس معده چیست ؟

. جراحی لاپاراسکوپی کشاله ران و فتق شکم در بیماران به چه صورت انجام می گیرد؟ توضیح دهید.

. ریکاوری و دوران نقاهت بیماران بعد از جراحی لاپاراسکوپی فتق شکم را نام ببرید؟

. عوامل تاثیرگذار در هزینه جراحی لاپاراسکوپی را نام ببرید؟

. نتیجه گیری

 

جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

به طور کلی جراحی لاپاراسکوپی نوعی جراحی است که در آن، جراح متخصص چندین برش کوچک را جایگزین برش بزرگ می نماید. در این جراحی، جراحان از ابزاری به نام لاپاراسکوپ برای ادامه درمان در بیماران استفاده می نمایند.

این ابزار از یک لامپ و دوربین ویدئویی کوچک نیز تشکیل شده است که زمانی که داخل بدن بیمار می گردد، تصاویر گرفته شده از ناحیه تحت درمان را به صفحه نمایشگر بیرونی ارسال می نماید تا از این طریق پزشک متخصص بتواند از روند انجام جراحی و همچنین بخش درونی بدن نیز اطلاعات کاملی دریافت نماید.

 

لاپاراسکوپی یکی از انواع روش های جراحی می باشد که هم به جهت تشخیص بیماری و هم درمان کاربرد دارد لذا برای تشخیص بهترین متخصص در تهران لازم می باشد صفحه بهترین متخصص لاپاراسکوپی در تهران را مطالعه نمائید.

جراحی لاپاراسکوپی چیست؟
جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

همان طور که در ابتدای مطلب جراحی لاپاراسکوپی چیست متذکر شدیم، جراحی هایی که از این دستگاه بر روی بیماران استفاده نمی کنند را جراحی باز می گویند که در این عمل جراح متخصص از برش های بسیار بزرگتری به منظور ادامه درمان بیماران استفاده می نمایند.

با توجه به دلایلی که عنوان نمودیم، جراحی های که از طریق ابزارهای لاپاراسکوپی صورت می گیرد را عمل های (کم تهاجمی) می گویند.

در ابتدا از این متد برای جراحی زنان و همچنین جراحی کیسه صفرا استفاده می نمودند، اما امروزه به منظور عمل های جراحی کبد، روده و سایر اندام های دیگر موجود در بدن از این شیوه جراحی رایج برای معالجه بیماران استفاده می نمایند.

به چه منظور جراحان متخصص از جراحی لاپاراسکوپی استفاده می نمایند؟

بهتر است بدانید که از جراحی لاپاراسکوپی، بیشتر به منظور آگاهی، بازشناسی و همچنین معالجه سرچشمه درد شکم و یا ناحیه لگن مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی از موارد اختلالات شکم را با شیوه های تصویربرداری نظیر سی تی اسکن، سونوگرافی و MRI می توان مورد ارزیابی قرار داد.

به چه منظور جراحان متخصص از جراحی لاپاراسکوپی استفاده می نمایند؟
به چه منظور جراحان متخصص از جراحی لاپاراسکوپی استفاده می نمایند؟

لازم به ذکر است که جراحان از لاپاراسکوپی در مواقعی استفاده می نمایند که این شیوه های نامبرده داده های کافی به منظور شناسایی دقیق علت بیماری در اختیار آن ها قرار ندهد.

در حال حاضر جراحان متخصص از جراحی لاپاراسکوپی به منظور نمونه برداری از بافت ها نیز استفاده می نمایند. در مجموع، ابزار و همچنین شیوه های لاپاراسکوپی در جراحی های متعدد همچون جراحی شانه و یا زانو نیز به کار برده می شوند.

شیوه های لاپاراسکوپی که در زیر به آن اشاره می نماییم، در اغلب جراحی های دیگر به کار برده می شوند:

حذف بخشی از اندام هایی که با اختلالاتی همچون آپاندیس و یا کیسه صفرا همراه هستند.

ترمیم و یا برداشتن بخش های مشخصی از معده و یا روده بزرگ که هر دو مرتبط با دستگاه گوارش بدن فرد هستند.

بازسازی و یا حذف بخشی از دستگاه ادراری مانند میزنای، مثانه، کلیه و یا حالب از موارد دیگری محسوب می شود که از طریق جراحی لاپاراسکوپی صورت می پذیرد.

برداشتن و یا بازسازی قسمتی از اندام های تولید مثل نظیر لوله های فالوپی و رحم در بانوان نیز تحت این عمل جراحی انجام می گیرد.

بستن لوله های رحمی

جراحان متخصص برای بستن لوله های رحمی نیز از جراحی لاپاراسکوپی به منظور درمان بیماران نیز استفاده می نمایند.

مورد دیگری که از جراحی لاپاراسکوپی استفاده می شود، می توان به اهدای کلیه از شخصی به فرد دیگر اشاره کرد.

جراحان متخصص برای جراحی لاغری اسلیو معده و همچنین بای پس معده نیز از جراحی فوق نیز استفاده می نمایند.

اصلاح فتق و همچنین معاینه پانکراس و کبد برای بازبینی تومورهای سرطانی نیز از جراحی لاپاراسکوپی استفاده می شود.

معاینه اندام های شکمی برای بازبینی نشانه های اختلالاتی که شناسایی آن ها امری دشوار است نیز از جراحی لاپاراسکوپی استفاده می شود.

در صورتی که فرد با فشار خون طبیعی همراه باشد، جراحان متخصص به منظور یافتن منشاء خون مردگی و یا خونریزی داخلی از جراحی فوق نیز استفاده می نمایند.

بازبینی منشاء دردهای شکمی، برداشتن بافت اسکار و یا جراحت مورد دیگری است که از جراحی لاپاراسکوپی برای درمان بیماران از آن استفاده می شود.

کلیه موارد فوق از مواقعی است که جراح متخصص برای درمان بیماران از جراحی لاپاراسکوپی چیست به منظور حفظ سلامتی بیماران از آن استفاده می نمایند و بلافاصله بعد از شناسایی، پزشک مربوطه می تواند پروسه درمانی را بر روی بیماران آغاز نماید.

روند پروسه درمانی جراحی لاپاراسکوپی

در ادامه موضوع جراحی لاپاراسکوپی چیست لازم است که در خصوص این که لاپاراسکوپی به چه صورت انجام می گیرد، مطالب جامعی را نیز در اختیار شما قرار دهیم.

به طور معمول لاپاراسکوپی به شکل سرپایی برای بیماران اعمال می گردد، به عبارتی بیمار همان روز بعد از اعمال جراحی می تواند به منزل برگردد و دوران نقاهت را در منزل سپری نماید.

اگر میخواهید از هزینه جراحی لاپاراسکوپی با بیمه نیرو های مسلح مطلع شوید پیشنهاد می کنیم پست هزینه لاپاراسکوپی با بیمه نیروهای مسلح را مشاهده کنید.

روند پروسه درمانی جراحی لاپاراسکوپی
روند پروسه درمانی جراحی لاپاراسکوپی

احتمال دارد که این عمل جراحی در کلینیک و یا بیمارستان به صورت سرپایی برای بیماران اعمال گردد. به طور معمول به منظور جراحی لاپاراسکوپی، جراحان متخصص از بیهوشی عمومی برای روند درمان استفاده می نمایند. بنابراین در طی این بیهوشی بیمار به خواب عمیقی فرو می رود که در آن هیچ گونه دردی را احساس نمی کند.

کادر درمان اتاق عمل، سرمی را به صورت وریدی به بیمار تزریق می نمایند که مایعات و  ماده بیهوشی را به این صورت به بدن فرد انتقال می دهند.

جراحی لاپاراسکوپی را می توان از طریق بی حسی موضعی برای بیماران استفاده نمود

در بعضی موارد، جراحی لاپاراسکوپی را می توان از طریق بی حسی موضعی برای بیماران استفاده نمود که در طی آن، بخش مورد هدف بی حس می گردد و در حالی که شما در بیداری کامل قرار دارید و از فرآیند جراحی اطلاع دارید، هیچ گونه دردی را متوجه نخواهید شد.

در مدت جراحی فوق، جراح متخصص شکاف هایی را به اندازه ی سه الی پنج و سه دهم سانتیمتر در ناحیه تحتانی شکم بیمار ایجاد می نماید. سپس کانولا که لوله ی بسیار نازکی است را وارد محل تحت درمان می نمایند تا از این طریق شکم بیمار را به وسیله گاز کربن دی اکسید برآمده نمایند.

جراحی لاپاراسکوپی را می توان از طریق بی حسی موضعی برای بیماران استفاده نمود
جراحی لاپاراسکوپی را می توان از طریق بی حسی موضعی برای بیماران استفاده نمود

پر نمودن شکم از طریق گاز سبب می گردد که جراح متخصص بتواند اندام های درونی شکمی را واضح تر و همچنین بهتر مشاهده نماید. لازم به ذکر است که اندازه و یا تعداد شکاف ها به بیماری های خاصی بستگی دارد که از این طریق جراح متخصص اقدام به پیدا کردن و یا پیشگیری از آن می نماید.

به طور کلی، جراح بین دو الی پنج برش و یا شکاف را ایجاد می نماید تا از این طریق بتواند دیگر ابزارهای جراحی لاپاراسکوپی را به آسانی وارد شکم بیمار نماید.

هنگامی که کلیه مراحل درمانی با موفقیت به پایان رسید، گاز موجود در شکم بیمار تخلیه و همچنین وسایل درون شکم بیمار را بیرون می آورند و به این ترتیب برش های ایجاد شده از طریق بخیه و یا بانداژ به طور کامل بسته می شود.

مزیت های جراحی لاپاراسکوپی چیست ؟

قبل از این که این متد جراحی برای درمان بیماران مورد استفاده قرار گیرد، به منظور انجام جراحی شکم بایستی شکافی را به طول پانزده تا سی سانتیمتر در ناحیه شکم بیمار ایجاد نمایند تا از این طریق فضای کافی به منظور مشاهده ناحیه مورد نظر درمان و انجام جراحی بر روی آن مهیا شود.

همان طور که اشاره کردیم؛ در جراحی فوق، جراح چندین برش کوچک را به منظور روند درمان ایجاد می نماید که به طور معمول هر شکاف کمتر از یک و نیم سانتیمتر است.

به این ترتیب از هر شکاف یک لوله به درون بدن بیمار وارد می شود که شامل ابزارهای جراحی، دوربین و همچنین لامپ هستند و سپس پروسه جراحی را بر روی بیمار اعمال می نمایند.

اگر ساکن شهر تهران هستید برای درمان جراحی لاپاراسکوپی و فهمیدن هزینه های درمان پیشنهاد می کنیم پست هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران را مشاهده کنید.

لازم به ذکر است که کار با شیوه جراحی لاپاراسکوپی از مزیت های متعددی در مقایسه با سایر جراحی های متداول برخوردار است که عبارتند از:

1)    کوچک بودن محل جراحت 2) ترخیص سریع از بیمارستان و همچنین تسریع روند بهبودی 3) شکاف و محل جراحت کمتر در درون بدن 4) کاهش میزان درد و ناراحتی در مدت دوران نقاهت 5) تسریع در برگشت به فعالیت های روزانه شغلی و فرد است.

به عنوان مثال جراحی سرطان روده با شیوه معمولی بایستی به مدت هفت الی ده روز، بیمار در بیمارستان تحت مراقبت های ویژه قرار بگیرد و علاوه براین، بهبودی کامل بیمار نیز بین یک تا دو ماه به طول می انجامد.

به این ترتیب در صورتی که شما از جراحی لاپاراسکوپی برای روند درمان استفاده نمایید، تنها به زمان کمتری بستری شدن در بیمارستان نیاز دارید و در طی چهارده الی بیست و یک روز، بهبودی کلی خود را به دست خواهید آورد. در جراحی لاپاراسکوپی؛ به دلیل کوتاه تر بودن مدت زمان بستری شدن در بیمارستان، هزینه های وارده نیز تا حد زیادی کاهش می یابد.

لازم به ذکر است که کار با شیوه جراحی لاپاراسکوپی از مزیت های متعددی در مقایسه با سایر جراحی های متداول برخوردار است که عبارتند از:
لازم به ذکر است که کار با شیوه جراحی لاپاراسکوپی از مزیت های متعددی در مقایسه با سایر جراحی های متداول برخوردار است که عبارتند از:

انواع پیشرفته جراحی لاپاراسکوپی چیست ؟

در ادامه بررسی جراحی لاپاراسکوپی چیست لازم است به انواع پیشرفته لاپاراسکوپی نیز اشاره نماییم. در بعضی از جراحی ها، جراح متخصص ابزارهای جراحی و همچنین دوربین را از شکاف ایجاد شده بر روی پوست به داخل بدن بیمار وارد می نماید که این امر سبب تقلیل محل جراحت و همچنین شکاف در بیماران خواهد شد.

در این متد از جراحی لاپاراسکوپی، اعمال جراحی برای جراح متخصص امری سخت و دشوار است، زیرا وسایل جراحی در فاصله بسیار نزدیکی از هم قرار دارند. بنابراین در خصوص انواع شیوه های پیشرفته لاپاراسکوپی بایستی بیان نماییم که:

عمل لاپاراسکوپی از طریق دست

در بعضی از موارد احتمال دارد که جراح متخصص تصمیم گیرد که وسایلی را استفاده کند که با کمک دست بتواند به روند جراحی تسلط بیشتری داشته باشد که به این شیوه از جراحی، لاپاراسکوپی به کمک دست نیز گفته می شود. شکاف ایجاد شده بر روی پوست در این شیوه بایستی طولانی تر باشد، حداقل به میزان یک و نیم سانتیمتر، اما لازم به ذکر است که از میزان عمل جراحی باز، این مقدار کمتر است. این متد سبب گردیده که جراحی لاپاراسکوپی برای کبد و همچنین سایر اندام های دیگر نیز مهیا گردد.

عمل لاپاراسکوپی از طریق دست
عمل لاپاراسکوپی از طریق دست

عمل لاپاراسکوپی از طریق ربات

پیشرفت علم و تکنولوژی در حیطه علم پزشکی سبب گردیده که درمان انواع بیماری ها به صورت دقیق تری برای بیماران اعمال گردد. در این متد از جراحی لاپاراسکوپی، در گام نخست جراح متخصص همانند شیوه قبلی که ذکر نمودیم بر روی پوست شکاف های را ایجاد می نماید و از این طریق دوربین را برای درمان بیمار به داخل بدن وارد می کنند،

اما تنها تفاوتی که با شیوه قبلی دارد در این است که پروسه درمان را از طریق بازوهای مکانیکی ربات انجام می دهد و با کمک کامپیوتر متصل به این دستگاه ها، هدایت ربات را بر عهده دارند.

عمل لاپاراسکوپی از طریق ربات
عمل لاپاراسکوپی از طریق ربات

اکثر جراحان براین باورند که جراحی لاپاراسکوپی رباتی به خصوص برای اشخاصی که از شاخص توده بدنی بسیار بالایی برخوردار هستند و همچنین به منظور انجام جراحی زنان و یا اورولوژی بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر اغلب جراحان متخصص برای حذف پروستات از ربات استفاده می نمایند.

در جراحی لاپاراسکوپی از طریق ربات، تصاویر بزرگنمایی شده سه بعدی با کیفیت بسیار بالا از درون بدن بر روی صفحه نمایشگر ارائه می گردد.

جراح متخصص تصاویر را مشاهده و به منظور اعمال جراحی کنترل دست،ی ربات را در دست می گیرد. این امر سبب می گردد که جراح متخصص بتواند جراحی را با دقت بسیار بالاتری بر روی بیماران انجام دهد که نتیجه حاصل از آن پیامدها و خونریزی کمتری را نیز به همراه دارد. علاوه براین، بیمار بعد از اتمام جراحی عوارض کمتری را تجربه می نماید که از مزیت های جراحی لاپاراسکوپی به شمار می آید.

اگر شما خواهان اطلاعات در مورد فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی هستید توصیه می کنیم پست فلوشیپ لاپاراسکوپی چیست را مشاهده کنید.

آمادگی پیش از عمل جراحی لاپاراسکوپی

در صورتی که دارویی بدون نسخه پزشک و یا تجویزی را استفاده می نمایید، بهتر است که قبل از جراحی لاپاراسکوپی به پزشک متخصص خود اطلاع دهید، زیرا شاید لازم باشد که میزان دوز داروهایی که برای این عمل جراحی تاثیرگذار است را تغییر دهید. این داروها شامل:

1)    داروهایی خوراکی رقیق کننده خون 2) ویتامین K 3) آسپرین و ایپوپروفن که جزء داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی هستند 4) داروهای انعقاد خون 5) مکمل ها، داروهای گیاهی و ویتامین ها

اگر باردار هستید و یا احتمال درصد بارداری شما بسیار است، بایستی این موضوع را با جراح متخصص نیز در میان بگذارید تا ریسک آسیب دیدگی در کودک بسیار کمتر باشد.

گرفتن تست ادرار، تست خون و . . .

قبل از انجام جراحی به روش لاپاراسکوپی احتمال دارد که تست ادرار، تست خون، عکس پرتوی x از سینه و نوار قلب از بیمار گرفته شود. همچنین احتمال دارد که سی تی اسکن، سونوگرافی و MRI نیز برای تشخیص دقیق تر برای بیماران نیز تجویز گردد.

انجام این آزمایشات به جراح متخصص کمک می کند تا از این طریق ناهماهنگی های موجود در بدن بیمار را به صورت بهتر شناسایی و همچنین عمل دقیق تری را برای درمان بیماران به همراه داشته باشند تا عملکرد معالجه سریعتر بهبود یابد.

بنابراین حداقل بایستی هشت ساعت پیش از جراحی به روش لاپاراسکوپی از نوشیدن و یا خوردن هر گونه مواد غذایی خودداری نماییم.

به طور معمول لاپاراسکوپی تحت بیهوشی عمومی صورت می گیرد، به این ترتیب بعد از این که هوشیاری کامل خود را به دست آوردید، احتمال دارد که با حس سرگیجه و یا بی حالی همراه شوید که در ساعات نخست در تمامی بیماران امری طبیعی است.

گرفتن تست ادرار، تست خون و . . .
گرفتن تست ادرار، تست خون و . . .

جراحی لاپاراسکوپی روده بزرگ

همان طور که در ابتدای مقاله جراحی لاپاراسکوپی چیست اشاره کردیم، این عمل جراحی برای درمان انواع بیماری هایی مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از این مشکلات درمان روده بزرگ است.

در مجموع عمل جراحی لاپاراسکوپی روده بزرگ شامل پروسه ای است که در طی آن قسمتی از روده در معالجه تومور بدخیم و یا خوش خیم حذف می گردد.

این عمل جراحی شیوه ی بسیار موثر در پیشگیری از روند بیماری سرطان در بدن بیمار است. این عمل جراحی نیز می تواند هم به شیوه جراحی باز و هم به صورت عمل جراحی لاپاراسکوپی در بیماران انجام گیرد که بیماران به دلیل مزیت هایی که به آن اشاره نمودیم، متد جراحی لاپاراسکوپی را اولویت خود قرار می دهند.

از آنجا که پروسه جراحی لاپاراسکوپی با ایجاد شکاف، خونریزی و همچنین درد کمتری نیز برای بیماران همراه است و به همان میزان روش های جراحی باز و یا سنتی ایمن است، افراد از این تکنیک روز دنیا برای درمان بیماری استفاده می نمایند.

شیوه انجام جراحی لاپاراسکوپی روده بزرگ

در روند عمل جراحی لاپاراسکوپی بعد از بیهوشی عمومی بیمار، ایجاد چند شکاف بسیار کوچک بر روی نواحی تحت درمان و با استفاده لوله های مخصوص جراحی لاپاراسکوپی (کانولا) که تجهیز شده به دوربینی پیشرفته است، از مسیر شکاف ایجاد شده داخل بدن بیمار می شود و اجزای سرطانی را در ناحیه روده بزرگ از همدیگر جدا می کنند.

برخورداری از دوربین بر روی این لوله مخصوص جراحی به جراح متخصص کمک می نماید تا پروسه جراحی به شکل کاملی پیش رود تا از این طریق درصد آسیب دیدگی به سایر بافت های سالم در بدن بیمار نیز تا حد قابل توجهی کاهش یابد. به طور معمول جراحان متخصص کولورکتال از جراحی فوق در معالجه مشکلات زیر استفاده می نمایند که شامل:

شیوه انجام جراحی لاپاراسکوپی روده بزرگ
شیوه انجام جراحی لاپاراسکوپی روده بزرگ

سرطان کولون 2) پرولاپس رکتوم 3) نشت بی اختیاری مدفوع و ادرار 4) سرطان های رکتوم 5) اختلالات کرون 6) کولیت زخم و همچنین پولیپ هایی که از طریق کولونوسکوپی قابل حذف نیستند، استفاده می نمایند.

مزیت های جراحی لاپاراسکوپی روده بزرگ

بیمارانی که برای درمان خود شیوه عمل لاپاراسکوپی را انتخاب می نمایند، به طور معمول با جراحی کم تهاجمی و همچنین ایمن تری نیز همراه خواهند بود که دوره بهبودی و همچنین نقاهت کمتری را در بر خواهد داشت. البته در خصوص مزیت های جراحی لاپاراسکوپی روده بزرگ بایستی بیان نمود که:

جراحی فوق صدمات کمتری را به سایر بافت های بدن وارد می نماید که این امر پیامدهای ناشی از جراحی لاپاراسکوپی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

این شکاف ها در حد یک الی سه اینچ هستند که سبب تقلیل بروز عفونت بعد از جراحی لاپاراسکوپی در بیماران می شوند. درصد باقی ماندن محل جراحت به علت کوچک بودن شکاف های ایجاد شده بسیار کم است که از لحاظ ظاهر نیز مطلوب ترین نتیجه را نیز به همراه دارد.

فرد بعد از اتمام جراحی فوق با درد کمتری همراه است که این امر سبب کاهش مدت زمان بستری شدن وی در بیمارستان می شود. یکی از مهمترین مزیت های جراحی فوق این است که بیمار بعد از گذراندن دوره نقاهت می تواند خیلی سریع به محل کار خود برگردد و مجدداً فعالیت های روزانه و یا شغلی خود را انجام دهد.

نکته درباره جراحی لاپاراسکوپی چیست

بهتر است بدانید که جراحی لاپاراسکوپی عملی ظریف و در عین حال دقیق است که امروزه با گسترش تکنولوژی و بدون دخالت دست برای درمان بیماران صورت می گیرد که در آن میزان اسکار و همچنین درد به مراتب بسیار کمتر خواهد بود.

نکته درباره جراحی لاپاراسکوپی چیست
نکته درباره جراحی لاپاراسکوپی چیست

جراحی لاپاراسکوپی در بانوان

در حال حاضر اغلب جراحی های بانوان را می توان به شیوه جراحی لاپاراسکوپی انجام داد که این عمل ها شامل:

1)    لاپاراسکوپی کیست تخمدان

2)    درآوردن رحم (هیسترکتومی)

3)    فیبروم های رحم

4)    آندومتریوز

5)    بازبینی حفره لگن

6)    تفحص دلایل ناشناخته لگنی

7)    چسبندگی رحمی

8)    بازبینی لوله های رحمی

9)    بستن لوله های رحمی

و همچنین تحقیق در خصوص عوامل نازایی در بیماران مورد استفاده قرار می گیرد. لازم است متذکر شویم که جراحی لاپاراسکوپی با تمامی فوایدی که به همراه دارد، به عنوان یک جراحی بزرگ شناخته شده است که بیماران باید در معتبرترین مراکز درمانی تحت نظر مجرب ترین جراحان متخصص انجام دهند.

انجام این جراحی در کلینیک امکان پذیر نخواهد بود

انجام این جراحی در کلینیک امکان پذیر نخواهد بود زیرا باید یک بیهوشی عمومی ماهرانه ی داشته باشیم تا از این طریق بیهوشی بیمار را مهیا سازد و در آن بیمار چندین ساعت تحت درمان با دستگاه های مخصوص لاپاراسکوپی قرار گیرد و در بیهوشی کامل قرار داشته باشد.

در این راستا بهتر است که کادر درمانی متبحر جراحی به جراح متخصص کمک کنند. زیرا این جراحی یک کار گروهی است و یک نفر باید از تسلط کافی برخوردار باشد تا دوربین را به درستی برای جراح متخصص در حین جراحی نگه دارد و در بعضی از موارد نیز برای خارج نمودن رحم در بیمار یک نفر دیگر به جراح کمک نماید تا از این طریق رحم در موقعیت هایی که بایستی حرکت نماید تا روند ادامه جراحی توسط جراح متخصص به راحتی صورت پذیرد نیز کمک نماید.

انجام این جراحی در کلینیک امکان پذیر نخواهد بود
انجام این جراحی در کلینیک امکان پذیر نخواهد بود

بنابراین با توجه به تمامی موارد ذکر شده، جراح متخصص نخستین اهمیت را در نتیجه حاصل از عمل جراحی به روش جراحی لاپاراسکوپی را بر عهده دارد. به همین دلیل توصیه می شود که در تعیین جراح و مراکز معتبر درمانی به منظور بهره مندی از این متد جراحی دقت کافی و لازم را به عمل آورید.

جراحی لاپاراسکوپی در بیماری های ارولوژی

در ای قسمت از نوشتار جراحی لاپاراسکوپی چیست در خصوص لاپاروسکوپی در بخش ارولوژی، توضیحاتی را بیان می نماییم. تا انتهای مبحث علمی پزشکی جراحی لاپاراسکوپی چیست همراه شما هستیم.

در حال حاضر بالغ بر نود درصد از عمل جراحی ناحیه شکم و یا لگن از طریق جراحی لاپاراسکوپی بر روی بیماران اعمال می گردد که در بخش ارولوژی شامل:

1)    حذف کلیه های سرطانی 2) حذف کلیه هایی که از کار افتاده اند 3) برطرف نمودن تنگی محل حالب و همچنین کلیه ها که از متداولترین ناهماهنگی ها در ناحیه کلیه هاست 4) کاشتن دوباره حالب به مثانه 5) بیرون آوردن سنگ بزرگ در ناحیه حالب 6) فتق کشاله ران 7) حذف توده های سرطانی پروستات 8) حذف توده های غده آدرنال  9) کیست های بزرگ کلیه

هستند. البته لازم به ذکر است که یکی از متداول ترین عمل های جراحی واریکوسل که به دلیل ناباروری در آقایان روی می دهد و همچنین عمل RPLND که برای معالجه سرطان بیضه در آقایان اعمال می گردد نیز از طریق جراحی لاپاراسکوپی توسط مجرب ترین جراحان متخصص صورت می پذیرد.

جراحی لاپاراسکوپی برداشتن کلیه ها (نفرکتومی)

در این مقطع از جراحی لاپاراسکوپی چیست باید گفت که این متد فاقد از هر گونه شکاف بزرگ، حذف دنده ها و همچنین درد پهلو که به خودی خود سبب افزایش فتق و یا درد پهلو ناحیه جراحی می شود، کلیه بیمار را از درزهای کوچک و باریک بیرون می آورند.

به دلیل این درزهای بسیار اندک، محل تحت درمان بعد از جراحی فوق با درد کمتری نسبت به جراحی باز همراه خواهد بود که نتیجه حاصل از آن بازگشت سریعتر بیمار به فعالیت روزانه خود است.

جراح متخصص بخیه های تحت جراحی را بین سه الی پنج روز بعد از جراحی بیرون می کشند و به بیماران متذکر می شوند که در صورت بروز مشکل خاصی با جراح متخصص در رابطه باشند.

علاوه بر این بایستی متذکر شد که کلیه های سرطانی در گام های نخست و روند نزولی سرطان با شیوه لاپاراسکوپی به صورت کامل قابل معالجه هستند و در اکثر مواقع تنها بخش سرطانی حذف می گردد و دیگر نیازی به حذف تمام کلیه از این طریق نیست.

بهتر است بدانید که در کلیه های خاموش که سبب عفونت های ادراری و همچنین فشار خون نیز می گردد، با این تکنیک از عمل جراحی فاقد از هیچ گونه شکاف بزرگ بیرون می آورند و به درمان بیماران کمک به سزایی می نمایند.

لاپاراسکوپی پیلوپلاستی

در ادامه موضوع جراحی لاپاراسکوپی چیست بایستی درباره لاپاراسکوپیک پیلوپلاستی نیز توضیحاتی را برای شما ارائه نماییم. تنگی موقعیت حالب به UPJ (لگنچه) که در بیشتر موارد مادرزادی است و در آقایان و در ناحیه سمت چپ روی می دهد،از مشکلات بسیار رایج در ارولوژی است که در سونوگرافی دوره بارداری نیز قابل رویت است.

با توجه به میزان شدت تنگی و یا یک طرفه و دو طرفه بودن میزان آن و نیز زمان شناسایی به دلیل گرفتگی مادرزادی فعالیت کلیه ها به مراحلی تحت تاثیر قرار می گیرد و به تدریج خراب می شود.

نشانه های تنگی جایگاه گرفتگی حالب به UPJ شاید با دردهای ناحیه پهلو، وجود خون در ناحیه ادرار و عفونت های ادراری به شکل اتفاقی در بیماران نمایان می گردد که براساس حائز اهمیت بودن موضوع به تمامی والدین پیشنهاد می شود که کودکان خود را با انجام سونوگرافی در سنین پایین تحت درمان قرار دهند.

بیشتر شدن گرفتگی

بنابراین هر چه میزان گرفتگی به مراتب بیشتر باشد و همچنین زمان شناسایی نیز دیرتر صورت بگیرد صدمه به ناحیه کلیه ها بیشتر و در نهایت غیر قابل تغییر خواهد بود.

به منظور ارزیابی های بیشتر (UPJO) و اقدام به عمل جراحی یا دنبال کردن آن از سونوگرافی، DTPA اسکن و همچنین IVP به کار برده می شود.

شیوه های متعددی به منظور معالجه UPJO موجود است که می توان به اندوپیلوتومی از پایین و بالا، جراحی باز و گشاد نمودن با بالون اشاره نمود.

امروزه دو شیوه جراحی باز و همچنین جراحی لاپاراسکوپی بیشترین درصد موفقیت برای معالجه بیماران اورولوژی را به خود اختصاص داده. عمل جراحی لاپاراسکوپی سبب پیشگیری از شکاف های بزرگ در ناحیه پهلو، تسریع بهبودی و همچنین درد کمتری را نیز به همراه دارد. کلیه شیوه های عمل جراحی باز به منظور (UPJO) به شیوه جراحی لاپاراسکوپی قابل اعمال است.

جراحان متخصص در شیوه لاپاراسکوپی ناحیه تنگی حالب به بخش لگنچه را قطع و حذف می نمایند

جراحان متخصص در شیوه لاپاراسکوپی ناحیه تنگی حالب به بخش لگنچه را قطع و حذف می نمایند و بخش گشاد حالب را مجدداً به لگنچه اتصال می دهند و سپس با نخ ظریفی (ویکریل چهارصفر) بخیه می زنند و سپس یک عدد سوند(دبل جی) را در ناحیه کلیه ها و همچنین حالب قرار می دهند و بعد از گذشت یک ماه به شکل سر پایی از بدن بیمار بیرون می آورند.

بهتر است بدانید که میزان درصد موفقیت جراحی فوق با توجه به سابقه جراح متخصص و همچنین میزان تنگی آن متغیر است که بایستی در مجهزترین مراکز درمانی و توسط مجرب ترین جراحان متخصص که در این راستا سوابق درخشانی در انجام جراحی لاپاراسکوپی دارند، انجام جراحی فوق با موفقیت بالغ بر نود درصد خواهد بود که بیماران می توانند از آن بهره مند شوند.

در بخش بعدی مقاله جراحی لاپاراسکوپی چیست لاپاراسکوپی پروستات را مورد ارزیابی قرار می دهیمو همراه ما باشید.

جراحی لاپاراسکوپی پروستات

یکی دیگر از جراحی های لاپاراسکوپی، اختصاص به عمل جراحی لاپاراسکوپی پروستات دارد. در اغلب آقایان مبتلا به سرطان مرتبط به غده پروستات، جراحان متخصص جراحی پروستات به عنوان (رادیکال پروستاتکتومی) را براساس این که در آن بعضی از بافت های موجود و یا غده پروستات حذف می گردد را پیشنهاد می نمایند.

به طور معمول، این شیوه به صورت جراحی باز برای آقایان اعمال می گردد، اما در این راستا جراحان متخصص دانشگاه واشنگتن جراحی فوق را در هر مرد دارنده شرایط رادیکال پروستاتکتومی باز را عرضه می دارند.

زیرا رادیکال پروستاتکتومی جراحی تهاجمی کوچک است که با ایجاد شکاف های کوچک در ناحیه شکم بر روی بیماران انجام می گیرد. جراحان متخصص از لاپاراسکوپ به منظور مشاهده آناتومی درونی و همچنین دستیابی ابزارها برای رسیدن و یا حذف پروستات استفاده می نمایند.

یکی از مزیت های بارز موجود در جراحی لاپاراسکوپی پروستات

یکی از مزیت های بارز موجود در جراحی لاپاراسکوپی پروستات را می توان به استفاده از شیوه هایی به منظور حفظ راندمان جنسی و همچنین دفعی در آقایان اشاره کرد. لازم به ذکر است که جراحی فوق تقریباً در حدود سه ساعت زمانبر است که بیماران بعد از اتمام آن به طور معمول با حس خوبی همراه می شوند.

زیرا درد کمتری را در مدت عمل جراحی احساس می نمایند. برعکس جراحی باز در عمل فوق که در آن کاتتر بین چهارده تا بیست و یک روز باقی می ماند، اغلب بیماران مبتلا به عارضه فوق کاتترهای فولی را بعد از گذشت سه روز از اتمام جراحی بر می دارند.

شما مقاله علمی پزشکی جراحی لاپاراسکوپی چیست را مطالعه می فرمایید. در ادامه نیز ما را همراهی کنید.

یکی از مزیت های بارز موجود در جراحی لاپاراسکوپی پروستات
یکی از مزیت های بارز موجود در جراحی لاپاراسکوپی پروستات

پروسه جراحی رادیکال پروستاتکتومی

در جراحی لاپاراسکوپی رادیکال پروستاتکتومی، جراح متخصص برای انجام این عمل جراحی از بیهوشی عمومی در بیماران استفاده می نماید. زیرا این امر سبب گردیده که بیمار در طی جراحی در خواب عمیقی فرو برود.

سپس جراح شکاف های کوچکی را به منظور اعمال وسایل جراحی توسط یک دوربین ایجاد می نمایند. به این ترتیب جراح متخصص غده فوق را از بافت های پیرامون آن جدا می نماید.

در طی این عمل جراحی، کیسه های متعلق به منی که در اندازه های کوچک هستند و همچنین دو کیسه دیگر که پرشده از مایع در پهلوی پروستات قرار دارند را حذف می نمایند.

به این ترتیب جراح متخصص مجاری ادرار را به قسمتی از مثانه، که گردن مثانه نام دارد را مجدداً متصل می نمایند. در این گام، جراح متخصص شاید با توجه به شرایط بیمار، گره های لنفاوی را به منظور تست میکروسکوپی بافت های زنده و یا بیوپسی به منظور بازبینی بیشتر غده های سرطانی حذف نمایند.

تحت مراقبت های ویژه

بعد از اتمام جراحی، بیمار طبق تشخیص جراح متخصص در حدود دو الی سه روز به منظور مراقبت های ویژه در بیمارستان تحت درمان قرار می گیرد تا از این طریق پزشک مربوطه بر روی فرایند بهبودی نظارت بیشتری را بر عهده داشته باشد.

مواد غذایی که بیماران پس از اتمام جراحی بایستی مصرف نمایند، شامل مایعات است که پس از ترخیص بیمار مجدداً می تواند مواد غذایی گذشته را میل نماید.

جراح متخصص به بیماران توصیه می کنند که بلافاصله پس از جراحی پیاده روی نمایند زیرا این امر از بروز پیامدهای متعدد در جریان خون در بدن بیمار پیشگیری می نماید و به پروسه صحت و بهبودی شما کمک شایانی می نماید.

بیماران پس از گذشت چندین هفته از ترخیص با حس خستگی همراه هستند که با انجام تمرینات ورزشی سبک همچون پیاده روی به ادامه پروسه تندرستی خود کمک به سزایی می نمایند.

به منظور پیشگیری از مشکلات بعد از جراحی بهتر است که به مدت بیست و یک روز از بلند کردن وسایل سنگین خودداری نمایید. مهمترین نکته در جراحی فوق این است که آقایان پروسه درمانی را به آسانی پشت سر گذارند تا به تدریج بتوانند به امور عادی روزانه خود دست یابند زیرا مناسب ترین کار در روند بهبودی به شمار می آید.

معالجه تخمدان پلی کیستیک با جراحی لاپاراسکوپی

از دیگر عمل های جراحی لاپاراسکوپی می توان به درمان تخمدان پلی کیستیک اشاره کرد. در طی سال های اخیر مشکلات نازایی در بانوان یکی از بزرگترین مسائل متداول در تمامی جوامع بشری به شمار می آید.

از اصلی ترین علت های متداول اما قابل معالجه نازایی، اختلالات مرتبط به تخمدان نظیر پلی کیستیک تخمدان در بانوان است. بهره مندی از جراحی لاپاراسکوپی از درمان های توصیه شده به منظور آن گروه از بیمارانی است که به دیگر شیوه های درمانی پاسخ مثبتی را نداده اند. این مشکل یکی از مشکلات متداول اندوکرین در بانوانی است که در دوران باروری قرار دارند.

معالجه تخمدان پلی کیستیک با جراحی لاپاراسکوپی
معالجه تخمدان پلی کیستیک با جراحی لاپاراسکوپی

از نشانه های بارز این سندرم می توان به:

1)    الیگومنوره 2) اضافه وزن 3) نازایی 4) هیرسوتیسم اشاره کرد.

جراح متخصص بانوان بر اساس شرایط بیمار این امکان را داراست که از درمان های طبی و یا در مواقع لزوم از شیوه های جراحی لاپاراسکوپی به منظور برطرف نمودن این اختلال استفاده نمایند. نکته حائز اهمیت این است که در مواردی که بدن فرد به معالجات طبی جوابگو نبود، بهترین و مناسب ترین گزینه برای درمان این گروه از بیماران جراحی لاپاراسکوپی است.

لاپاراسکوپی از شیوه های مهم و اساسی به منظور درمان و همچنین تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک است. چنان چه از جراحی لاپاراسکوپی می توان به منظور شناسایی و یا معالجه دیگر بیماری ها استفاده نمود، اما براساس آمار به دست آمده بالغ بر هشتاد درصد از مواردی که از لاپاراسکوپی برای درمان مورد استفاده قرار می گیرد، به علت ناباروری است.

شیوه جراحی لاپاراسکوپی سندرم تخمدان پلی کیستیک

همان طور که در مقاله جراحی لاپاراسکوپی چیست بیان نمودیم، عمل فوق از شیوه های جراحی کم تهاجمی است که در آن نیاز به باز کردن بخش اعظمی از شکم در بیمار نیست و با حفره های بسیار کوچک لاپاراسکوپ وارد شکم بیمار می گردد.

اما نکته مهم در جراحی فوق این است که در بانوان مبتلا به این عارضه که مقاوم به هورمون انسولین نیز هستند، در مواردی که اندیکاسیون دیگری به منظور جراحی لاپاراسکوپی رویت گردد، عمل فوق توصیه می شود. به این ترتیب جراحی فوق دارای فواید متعددی است که می توان به:

شیوه جراحی لاپاراسکوپی سندرم تخمدان پلی کیستیک
شیوه جراحی لاپاراسکوپی سندرم تخمدان پلی کیستیک

1)    مقرون به صرفه بودن جراحی 2) چسبندگی کمتر 3) کاهش درد و همچنین دوران بهبودی کمتر 4) مدت زمان کمتر بستری بیمار در بیمارستان

از فواید جراحی لاپاراسکوپی اشاره کرد.

آیا معالجه تخمدان پلی کیستیک با شیوه جراحی لاپاراسکوپی در بیماران قطعی است؟

براساس این که این عارضه یک مشکل ژنتیکی است، جراحی لاپاراسکوپی به برطرف نمودن نشانه های موجود در آن کمک زیادی می نماید. در اکثر موارد پس از جراحی، تخمدان بانوان مبتلا به عارضه فوق به صورت صحیح کار می نماید، اما در بعضی اوقات نیز شاید پس از مدتی از تخمک گذاری منظم، مجدداً روند تخمک گذاری با مشکلاتی همراه گردد.

نشانه های هشدار دهنده بعد از جراحی لاپاراسکوپی

در مواردی که جراحی لاپاراسکوپی را به منظور معالجه تخمدان پلی کیستیک استفاده نموده اید، اگر با هر یک از نشانه هایی که در زیر به آن اشاره می نماییم همچون:

تب و لرز، ترشحات چرکی از محل جراحی، خونریزی، استفراغ و یا احساس تنگی نفس همراه هستید، بایستی بلافاصله جراح متخصص خود را در میان بگذارید تا مراحل بهبود در بیماران سریعتر صورت پذیرد. البته لازم به ذکر است که جراح متخصص بعد از اتمام جراحی، تمامی نشانه های هشدار دهنده را به بیمار گوشزد می نمایند تا بعد از اتمام جراحی و در طی دوران نقاهت از بروز آن ها اطلاع کافی را در اختیار داشته باشد.

در مواردی که بانوان از پیرسینگ ناف استفاده نموده اند، بایستی پیش از جراحی لاپاراسکوپی سندرم تخمدان پلی کیستیک، نسبت به بیرون آوردن آن اقدامات لازم را انجام نمایند.

رفلاکس معده با بهره مندی از عمل جراحی لاپاراسکوپی

بهتر است پیش از ادامه بررسی جراحی لاپاراسکوپی چیست توضیحاتی در خصوص رفلاکس معده که در حال حاضر جراحان متخصص برای معالجه بیماران از جراحی لاپاراسکوپی استفاده می نمایند نیز مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم.

برخی از افراد دارای معده بسیار حساسی هستند که این امر سبب می گردد تا در بیشتر مواقع با سوزش سردل و یا دل درد شدید همراه شوند که به اصطلاح گفته می شود که فرد با مشکلات گوارشی همراه است.

در حالی که این عارضه برآمده از ریفلاکس معده است. در این مواقع رفلاکس معده بر روی بیماران صورت گرفته است. به عبارتی اسید معده مجدداً به مری بر می گردد. سوزش حاصل از معده می تواند به شکلی سوزش بسیار در میان دنده ها و یا ناحیه تحتانی گردن در فرد ایجاد نماید. البته رفلاکس معده دارای نشانه های دیگری همچون:

رفلاکس معده با بهره مندی از عمل جراحی لاپاراسکوپی
رفلاکس معده با بهره مندی از عمل جراحی لاپاراسکوپی

استفراغ و یا نارسایی داخلی 2) خس خس 3) اختلال در بلع مواد غذایی 4) سرفه های مزمن است.

چه عواملی ریسک ابتلا به این عارضه را در فرد بیشتر می نماید؟

در پاسخ به این سوال بایستی متذکر شویم که مصرف مواد غذایی بسیار چرب و همچنین ادویه دار می تواند این مشکل را در فرد به شدت افزایش دهد. همچنین موارد دیگری مانند:

1)    برخورداری از LES ضعیف بدو تولد 2) استفاده از داروهای خاص 3) استفاده از لباس های تنگ 4) مصرف نوشیدنی های حاوی الکل 5) مصرف سیگار 6) تغییر در موقعیت بدن و یا انجام فعالیت های ورزشی سنگین که سبب شل شدن(LES) و در نهایت ریفلاکس معده می گردد. 7) فتق هیاتال

از مواردی به شمار می آیند که ریسک ابتلا به عارضه رفلاکس معده را تا حد زیادی افزایش می دهند. بنابراین بیمارانی که با مشکلات رفلاکس معده همراه هستند، می توانند با دارو درمانی، تغییر در سبک زندگی و همچنین جراحی لاپاراسکوپی تا حد زیادی مشکلات به وجود آمده را برطرف نمایند.

افرادی که کاندیدای جراحی لاپاراسکوپی رفلاکس معده هستند

هر چند جراحی لاپاراسکوپی رفلاکس معده از مزیت های متعددی برخوردار است، اما شاید برای بعضی از بیماران مثمر ثمر واقع شود. در این راستا می طلبد که مشاوره با یک جراح متخصص چاقی و یا گوارش، بر مبنای یک سری از انجام آزمایشات اولیه که توسط پزشک مورد ارزیابی و بررسی بیشتر قرار می گیرد، مشخص می شود که آیا بیمار برای انجام جراحی لاپاراسکوپی رفلاکس معده کاندیدای مناسبی است یا بایستی از دیگر جراحی ها برای درمان خود استفاده نماید.

در صورتی که بیمار کاندیدای این عمل جراحی بود، بایستی مراقبت هایی را پیش از انجام جراحی انجام دهد که عبارتند از:

–       پیش از این که جراح متخصص فواید و خطرات احتمالی این جراحی را برای شما عرضه داشت، بایستی از وی رضایت کتبی به منظور انجام عمل جراحی دریافت نمایند.

–       آماده سازی پیش از جراحی شامل بازبینی سوابق پزشکی، تست خون، تصویر با اشعه X از قفسه سینه و غیره که بایستی انجام گیرد.

–       احتمال دارد که پیش از عمل جراحی لاپاراسکوپی به آزمایشات اضافی نیاز باشد که براساس سوابق پزشکی بیمار، از سوی جراح متخصص تجویز می گردد.

–       بهتر است که بیمار شب قبل و یا صبح پیش از انجام عمل جراحی دوش بگیرد.

–       به مدت دوازده ساعت از مصرف هر گونه آشامیدنی و یا مواد غذایی خودداری نمایید، به غیر از داروهایی که جراح متخصص اجازه مصرف آن را پیش از جراحی به بیمار توصیه نموده است.

–       مصرف داروهایی همچون داروهای آرتروز، آسپرین، ویتامین E و داروهای رقیق کننده خون که بایستی به شکل موقت تا مدت یک هفته  پیش از جراحی لاپاراسکوپی رفلاکس معده قطع گردد.

–       چهارده روز پیش از عمل جراحی نبایستی از هیچ داروی رژیم غذایی استفاده نمایید.

–       استفاده هر گونه دخانیات مانند سیگار بایستی در این مدت قطع گردد.

کلیه موارد ذکر شده از نکاتی است که بیماران پیش از جراحی لاپاراسکوپی بایستی به آن توجه نمایند تا در حین جراحی و یا بعد از آن با مشکلات خاصی همراه نشوند.

نحوه انجام جراحی لاپاراسکوپی رفلاکس معده

به طور معمول به این جراحی لاپاراسکوپی، نیسان فوندوپلیکیشن نیز گفته می شود که شامل تقویت دریچه میان مری و همچنین معده است که از طریق پیچاندن بخش بالایی معده به تحتانی ترین بخش مری صورت می گیرد.

در متد لاپاراسکوپی، جراحان متخصص از شکاف های کوچکی که در حدود (یک و دو دهم) تا (یک و چهار دهم) اینچی هستند، به منظور داخل کردن ابزارهای جراحی به شکم استفاده می نمایند.

همچنین از گاز دی اکسید کربن به منظور انبساط های موقتی شکم نیز استفاده می نمایند تا از این طریق جراح متخصص، تسلط کامل بر روی نواحی تحت درمان و انجام جراحی داشته باشد.

لاپاراسکوپ به دوربین فیلمبرداری کوچکی متصل است

همان طور که توضیح دادیم، لاپاراسکوپ به دوربین فیلمبرداری کوچکی متصل است که به وسیله شکاف های کوچک ایجاد شده وارد شکم بیمار می شود که به جراح متخصص، نمایی بسیار بزرگ از اندام های درونی شخص بیمار بر روی مانیتور ارائه می نماید.

به طور کلی تمامی عملیات در بخش درونی شکم و همچنین با بهره مندی از وسایل باریکی که توسط تروکارها هدایت می شوند صورت می گیرد. بعد از اتمام جراحی، جراح متخصص به بیماران توصیه می نمایند که از انجام فعالیت های سنگین خودداری نمایند و در منزل نیز استراحت کنند.

بیماران بایستی از یک برنامه رژیم غذایی مناسب که در روزهای نخست بایستی به صورت میکس شده و مایع باشد نیز استفاده نمایند. البته لازم به ذکر است که این گروه از بیماران بایستی تا مدتی کوتاه بعد از جراحی لاپاراسکوپی از داشتن رابطه جنسی نیز خودداری نمایند.

جراحی لاپاراسکوپی کشاله ران و فتق شکم

از دیگر عمل های جراحی لاپاراسکوپی می توان به فتق شکم و یا کشاله ران اشاره کرد. فتق شکاف و یا فضای در بافت های محکم بدن است که ماهیچه ها را در محل خود نگه می دارد.

زمانی فتق در فرد به وجود می آید که لایه های درونی عضلات شکم تضعیف شده و در نهایت پارگی و یا برآمدگی را در آن محل به وجود می آورد.

همانند تیوب درونی از ما بین یک تایر صدمه دیده با فشار بسیار حالت بیرون زدگی پیدا می کند، به این ترتیب لایه درونی شکم نیز به بخش تضعیف شده دیواره شکمی فشار متحمل می شود و در نهایت یک بادکنک بسیار کوچک مانند کیسه را تشکیل می دهند.

این رویداد سبب می گردد که بافت شکمی و یا حلقه روده فشار بسیاری را به این کیسه وارد نماید. بروز این عارضه در بیماران سبب درد شدید، ناراحتی و دیگر مشکلات جدی می شود که در بعضی از مواقع نیاز مبرم به انجام جراحی اضطراری در بیماران است. لازم به ذکر است که:

1)    هم آقایان و هم بانوان ممکن است که به این عارضه مبتلا شوند.

2)    در برخی از موارد احتمال دارد که فرد به صورت مادرزادی با بیماری فتق متولد شود یا به تدریج با این عارضه همراه گردد.

بهتر است متذکر شویم که این مشکل به تدریج  برطرف و یا به طور کامل از بین نمی رود و همچنین هیچ رژیم درمانی و یا تمرینات ورزشی که در این راستا به بیماران کمک به سزایی نماید نیز وجود ندارد.

عواملی که سبب بروز فتق کشاله ران در بیماران می شود

بهتر است بدانید که در دیواره شکمی، بخش هایی وجود دارند که به شکل طبیعی ضعیف هستند که فتق می تواند در این نقاط به علت فشار بسیار در دیواره های شکمی، آسیب دیدگی، پیری، شکاف های قدیمی و یا ناتوانی بعد از تولد در بیماران به وجود آید. هر شخصی در هر رده سنی می تواند با عارضه فتق همراه شود اما لازم به ذکر است که فتق در رده سنی پایین (کودکان) بیشتر به صورت مادرزادی است.

این عارضه در بزرگسالان به شکل بی حالی طبیعی و یا فشارهای ناشی از بلند کردن وسایل بسیار سنگین، اختلالات موجود در حرکات روده و یا بی اختیاری ادرار و سرفه های مداوم می تواند سبب تضعیف و یا تفکیک دیواره های شکمی نمایان گردد.

افراد کاندیدای جراحی لاپاراسکوپی فتق

جراح متخصص تنها بعد از انجام معاینات دقیق می تواند پی ببرد که شما کاندیدای انجام این عمل جراحی هستید یا خیر. بنابراین تعیین شیوه مناسب برای بازسازی فتق کشاله ران و یا شکم تا حد بسیاری به مواردی که در زیر به آن اشاره می نماییم، بستگی دارد.

سلامت عمومی بیمار

افراد میانسال و یا اشخاصی که از لحاظ سلامتی با مشکلات متعددی همراه هستند شاید اندکی ضعیف باشند که انجام بیهوشی بر روی آن ها مطمئن نباشد، به این ترتیب شاید برای این گروه از بیماران جراحی باز با استفاده از بی حسی موضعی پیشنهاد گردد.

تجربه جراح متخصص

جراحی لاپاراسکوپی یکی از متداولترین شیوه های جراحی است که تمامی جراحان از تبحر و مهارت کافی برخوردار هستند. استفاده از جراحی لاپاراسکوپی تنها برای فتق مکرر و یا دو طرفه در بیماران پیشنهاد می گردد.

البته لازم به ذکر است که جراحی لاپاراسکوپی در صورتی مثمر ثمر است که جراح متخصص از نوع عارضه به شکل دقیق اطمینان نداشته باشد که فتق ایجاد شده در شما از چه نوعی است. به طور کلی در موارد ویژه فتق اینسیژنال با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی مناسب ترین گزینه به نظر می رسد که جراحان متخصص می توانند برای درمان بیماران از آن بهره مند شوند.

تجربه جراح متخصص
تجربه جراح متخصص

شیوه جراحی لاپاراسکوپی فتق

در اصلاح فتق جراحی لاپاراسکوپی از ابزارهای باریک و نازک مخصوص جراحی، لاپاراسکوپ و همچنین تلسکوپی مانند نیز استفاده می گردد که به وسیله شکاف کوچک ایجاد شده در ناحیه ناف داخل بدن بیمار می شود. به طور معمول این شیوه تحت بیهوشی عمومی بر روی فرد اعمال می گردد.

به این ترتیب پیش از جراحی بایستی بازبینی کلی از وضعیت تندرستی و صحت بیمار از جمله معاینه فیزیکی، سوابق پزشکی و همچنین ECG (الکتروکاردیوگرام) بر روی بیمار اعمال گردد.

شما در طی این جراحی بسیار حساس، با ناراحتی و درد همراه نخواهید شد. لاپاراسکوپ به دوربینی متصل است که بخشی از نمای درونی بدن شما را بر روی صفحه نمایشگری که در بیرون به آن متصل است، منتقل می کند.

بعد از این که پزشک از طریق گاز دی اکسید کربن شکم بیمار را پر نمود تا از این طریق بر روی ناحیه صدمه دیده دسترسی کاملی را داشته باشد، اقدامات اولیه جراحی را آغاز می نماید.

به این ترتیب شکاف ایجاد شده بخش تضعیف شده دیواره های شکمی را تحت درمان قرار می دهد و بافت آسیب دیده را تقویت می نمایند. بعد از این که جراحی با موفقیت به اتمام رسید، جراح متخصص برش های ایجاد شده را از طریق نوار جراحی به طور کامل می بندند.

از مزیت بارز جراحی لاپاراسکوپی فتق کشاله ران را می توان به محل جراحت بسیار کوچک و همچنین کوتاه بودن مدت زمان بهبودی در بیماران اشاره کرد.

ریکاوری و همچنین مراقبت های پس از جراحی لاپاراسکوپی فتق کشاله ران

بعد از اتمام جراحی، بیمار برای مراقبت های ویژه به اتاق ریکاوری منتقل می شود تا بین یک الی دو ساعت تحت نظر قرار بگیرد و هوشیاری کامل خود را به دست آورد. همچنین بعد از گذشت چهارده روز بایستی برای پیگیری های بیشتر با جراح متخصص خود قرار ملاقاتی را تنظیم نماید. از مراقبت های بعد از جراحی لاپاراسکوپی می توان به:

ریکاوری و همچنین مراقبت های پس از جراحی لاپاراسکوپی فتق کشاله ران
ریکاوری و همچنین مراقبت های پس از جراحی لاپاراسکوپی فتق کشاله ران

1)    رژیم غذایی بیماران که به محدودیت های خاصی نیاز ندارد.

2)    مراقبت از محل جراحت، آغاز حمام کردن بیماران بعد از گذشت سی و شش ساعت پس از جراحی می تواند برای آن ها مناسب باشد. البته لازم است پیش از حمام باندهایی که بر روی شکاف های ایجاد شده قرار گرفته است را باز نماید.

لازم است بدانید که هیچ گونه محدودیتی از لحاظ جسمی و یا پزشکی درباره فعالیت های پس از عمل لاپاراسکوپی فتق کشاله ران وجود ندارد.

3)    لازم است بدانید که هیچ گونه محدودیتی از لحاظ جسمی و یا پزشکی درباره فعالیت های پس از عمل لاپاراسکوپی فتق کشاله ران وجود ندارد. به این معنا که بیمار بالا رفتن از پله، پیاده روی، داشتن روابط جنسی، بلند کردن اجسام سنگین، تمرینات ورزشی سبک و یا چمن زنی تا هنگامی که به فرد مشکلی را وارد نکند مناسب است. در واقع، برگشت به امور طبیعی روزانه در اسرع وقت سبب تسریع بهبودی شما می گردد.

4)    از دیگر مراقبت های بعد از جراحی لاپاراسکوپی فتق کشاله ران را می توان به برگشت سریع به فعالیت های شغلی و یا روزانه اشاره کرد.

5)    در خصوص رانندگی این بیماران بایستی متذکر شویم که شخص بیمار می تواند بعد از گذشت چهل و هشت ساعت از اثر داروهای بیهوشی به رانندگی بپردازد.

نخستین حرکت روده

6)    نخستین حرکت روده شاید بعد از گذشت یک الی پنج روز از جراحی لاپاراسکوپی فتق کشاله ران در بیماران رخ دهد. البته تا هنگامی که بیمار با حالت تهوع و یا درد شدید شکمی همراه نباشد، این تغییر پذیرفتنی است.

7)    بعضی از بیماران بعد از جراحی لاپاراسکوپی بلافاصله با برگشت مجدد فتق کشاله ران همراه می شوند که این امر حسی طبیعی و یا ظاهری است.

بهتر است بدانید که جراحی بازسازی فتق در شما دچار مشکل نشده است، بلکه محلی که در گذشته محتویات فتق در آن قرار گرفته است در بعضی از موارد شاید پس از جراحی لاپاراسکوپی با مایعاتی پر گردد. این مایع، حاصل طبیعی جراحی لاپاراسکوپی است که بعد از گذشت چند هفته جذب بدن می شود.

8)  دردی که تنها در آقایان ایجاد می شود، امری طبیعی است که در آن بیضه ها با کمی تورم همراه می گردد. در این شرایط شما می توانید به همراه داروهای تسکین دهنده ضد درد از کمپرس یخ نیز برای کاهش میزان درد و تورم استفاده نمایند که به تدریج این تورم و درد در آقایان بعد از مدتی از بین می رود.

تمامی موارد ذکر شده از مراقبت های بعد از جراحی لاپاراسکوپی فتق است که بیماران به منظور تسریع بهبودی بایستی آن ها را رعایت نمایند.

عوامل تاثیرگذار در هزینه جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

در موضوع جراحی لاپاراسکوپی چیست عوامل متعددی بر روی هزینه عمل جراحی تاثیرگذار است که عبارتند از:

–       نوع عمل جراحی لاپاراسکوپی یکی از مواردی است که بر روی هزینه جراحی فوق تاثیرگذار است.

–       انجام جراحی در بیمارستان خصوصی و یا دولتی مورد دیگری است که بر روی هزینه جراحی لاپاراسکوپی تاثیر می گذارد.

عوامل تاثیرگذار در هزینه جراحی لاپاراسکوپی چیست؟
عوامل تاثیرگذار در هزینه جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

–       از دیگر موارد تاثیرگذار در جراحی لاپاراسکوپی می توان به مهارت و تخصص جراحی متخصص اشاره کرد که این امر سبب می گردد تا جراحان متخصص، دستمزد متغیری را از بیماران دریافت نمایند.

پیشنهاد می کنیم از پست اسلیو معده برای چه وزنی مناسب است دیدن کنید.

دستیاران جراح براساس تبحر و تخصص خود دارای محدوده قیمتی متغیری هستند

–       دستیاران جراح براساس تبحر و تخصص خود دارای محدوده قیمتی متغیری هستند که این عامل مورد دیگری است که بر روی هزینه جراحی لاپاراسکوپی اثرگذار است.

–       برآورد تجهیزات جراحی لاپاراسکوپی که براساس نوع جراحی صورت گرفته بر روی بیماران متغیر است.

–       تخمین جراحی لاپاراسکوپی توسط بیمه درمانی از موارد دیگر در هزینه جراحی لاپاراسکوپی است.

تمامی موارد ذکر شده از هزینه های جراحی لاپاراسکوپی است که بیماران قبل از انجام جراحی بایستی از آن آگاهی کامل داشته باشند. اما در این بین ممکن است سوالی برای بیشتر شما بیماران مطرح شود که آیا تعیین بیمارستان در هزینه نهایی عمل جراحی اثرگذار است یا خیر؟

تعیین بیمارستان از مواردی است که در هزینه عمل جراحی لاپاراسکوپی اثرگذار است. زیرا این مورد که شما تعیین نمایید که در چه محلی تحت عمل جراحی قرار بگیرید، انتخاب شخصی است که بر عهده بیمار است. هزینه بیمارستان های خصوصی در مقابل بیمارستان های دولتی متغیر است زیرا آن ها براساس خدمات بیشتری که برای بیماران اعمال می نمایند، مبلغ مازاد را دریافت می کنند که امری طبیعی است.

در بخش بعدی نوشتار جراحی لاپاراسکوپی چیست برخی سوالات متداول در این زمینه را عنوان می کنیم.

سوالات رایج در مورد جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

سوالات رایج در مورد جراحی لاپاراسکوپی چیست؟
سوالات رایج در مورد جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

چه عمل های جراحی توسط فلوشیپ لاپاراسکوپی صورت می گیرد؟

کلیه عمل های جراحی که در بخش قفسه سینه و یا داخل شکم صورت می گیرد و همچنین جراحی هایی که به شکل کم تهاجمی و فاقد از عمل باز در ناحیه شکم انجام می گیرد، عمل جراحی لاپاراسکوپی نمی گویند.

به این ترتیب فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته و همچنین عمل های جراحی و دیگر جراحی هایی را که به شکل لاپاراسکوپی می توان انجام داد را شامل می شوند.

این جراحی ها به طور خلاصه تقریباً کلیه عمل های جراحی به شمار می آیند که در محدوده شکم و همچنین قفسه سینه صورت می پذیرد مانند:

1)  عمل جراحی باریاتریک و یا جراحی متابولیک که جزئی از جراحی های لاغری همیشگی به شمار می آیند.

2) عمل جراحی لاپاراسکوپی آندومتریوز و همچنین توده های قفسه سینه و غیره.

البته لازم به ذکر است که در حال حاضر کلیه عمل های جراحی بایستی به شکل فوق تخصصی برای بیماران اعمال گردد. به عبارتی هر جراح متخصص محدوده ویژه ی را جراحی نماید و در این راستا توانایی های متعددی را کسب نماید.

نکته حائز اهمیت این است که در حیطه جراحی تنها مهارت های تکنیکی ضروری نیست، بلکه امری مهم است که جراح متخصص از تجربه و علم بسیار در این حوزه برخوردار باشد.

تفاوت لاپاراسکوپی پیشرفته و غیر پیشرفته را شرح دهید؟

بعضی از جراحی های لاپاراسکوپی هستند که جزء جراحی اولیه لاپاراسکوپی به شمار می آیند مانند آپاندیس و کیسه صفرا. در لاپاراسکوپی پیشرفته، جراح متخصص بایستی از تجربه و تخصص بسیاری در این امر برخوردار باشد اما جراحان عمومی نیز می توانند این جراحی ها را برای درمان بیماران انجام نمایند.

در صورتی که به جراح فلوشیپ دسترسی کامل داشتید، می توانید این عمل ها را توسط جراحان عمومی نیز انجام دهید. اما به دلیل این که جراحی لاپاراسکوپی از عمل های بسیار حساس محسوب می شود، بهتر است که بیماران، جراحی را نزد فلوشیپ ها انجام دهند.

نتیجه گیری

جراحی لاپاراسکوپی یکی از عمل های جراحی کم تهاجمی علم پزشکی به شمار می آید. امروزه اغلب بیماران مایلند که به منظور درمان بیماری از جراحی های بسته استفاده نمایند که به دوران نقاهت کمتری نیاز داشته باشد.

نتیجه گیری
نتیجه گیری

با پیشرفت تکنولوژی در زمینه پزشکی، جراحان متخصص سعی می نمایند که اکثر بیماری های متعدد در بانوان و آقایان را از طریق جراحی لاپاراسکوپی معالجه نمایند.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید