بهترین زمان بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی

موضوع این مقاله، در رابطه با « بهترین زمان بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی » می باشد. همراه با بهترین متخصص لاپاراسکوپی در تهران باشید.

 

بهترین زمان بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی چه زمانی می باشد؟ چنانچه شما هم دنبال پاسخ این پرسش هستید، پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله با ما باشید.

بهترین زمان برای باردار شدن بعد از لاپاراسکوپی به عوامل مختلفی از جمله دلیل انجام عمل، وسعت جراحی و سن زن بستگی دارد.

اکثر خانم ها به محض اینکه بعد از لاپاراسکوپی احساس آمادگی کردند می توانند اقدام به بارداری کنند.

با این حال، بسیار مهم است که در مورد زمان بارداری با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که خود یا بارداری را در معرض خطر قرار نمی دهید. لاپاراسکوپی می‌تواند با از بین بردن چسبندگی‌ها، کیست‌ها و سایر انسدادهایی که ممکن است مانع بارداری شوند، شانس باردار شدن را بهبود بخشد. IVF ممکن است در برخی موارد برای افزایش بیشتر شانس باردار شدن توصیه شود.

بانوانی که قصد باردار شدن دارند، هنگامی می توانند اقدام به بارداری کنند که از لحاظ سلامتی، به بهبودی مطلق رسیده باشند.

در جراحی لاپاراسکوپی، سوراخ ها و برش های ریزی روی شکم ایجاد می شود و تا زمانی که این زخم ها بهتر نشوند، نمی توان اقدام به بارداری کرد.

بهترین زمان بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی
بهترین زمان بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی

از این رو پیشنهاد می کنیم ملزومات لازم و توصیه های پزشک خود را از لحاظ مراقبت های بعد عمل به طور جد رعایت کنید. بهترین زمان بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی معمولا 1 سال پس از جراحی می باشد، که با خیالی راحت بتوانید اقدام به بارداری کنید. در این خصوص می توانید از تجربیات دکتر مهدی سلیمی بهره مند شوید.

دکتر سلیمی، فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و معتبرترین متخصص انواع جراحی چاقی در سراسر کشور به شمار می آید.

پیشنهاد می کنیم از پست هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران دیدن کنید.

 

بهترین زمان بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی چه زمانی است؟

چنانچه جراحی لاپاراسکوپی داشته باشید و این پرسش برایتان پیش بیاید که بهترین زمان بارداری پس از عمل لاپاراسکوپی چه زمانی می باشد، از آنجایی که شرایط و سیستم بدنی هر فرد نسبت به فردی دیگر دارای تفاوت هایی می باشد، از این رو در جواب این سوال نمی توانیم زمانی دقیق برای بارداری تعیین کنیم.

بهترین زمان بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی بنا به چندین دلیل، در هر فرد در مقایسه با فردی دیگر فرق خواهد داشت که در ادامه، به آنها اشاره می کنیم:

دلیل انجام لاپاراسکوپی

در ابتدا می بایست به دلیل انجام لاپاراسکوپی پی برد و این که ریسک و خطر بیماری کاملا از بین رفته است یا خیر؟ آیا جراحی دوباره لاپاراسکوپی لازم است یا نه؟ تمامی این پرسش ها و پرسش هایی از این قبیل، از طریق مشاوره گرفتن از پزشکان متخصصی همچون دکتر سلیمی دارای پاسخ خواهند بود.

شرایط بدنی فرد

علت اصلی و پر اهمیت دیگر، شرایط و وضعیت بدنی بیمار می باشد. می بایست تشخیص داده شود که آیا فرد توانایی لازم برای باردار شدن و نیز نگهداری از جنین را دارد یا نه؟

روند درمان بیماری

شماری از بیماری ها هم هستند که طی جلسات لاپاراسکوپی، بیمار به طور کامل بهبود نمی یابد و ادامه درمان و معالجه فرد پس از جراحی نیز همچنان تداوم خواهد داشت.

لازم است این مشکل  تشخیص و بررسی شود که آیا قبل از اتمام پروسه درمان و معالجه بیماری، شخص اجازه باردار شدن دارد یا خیر؟ و این که آیا این امکان وجود دارد که بارداری می تواند برای شخص بیمار و جنینش خطر آفرین باشد یا نه؟

مشورت با پزشک

با اطمینان ترین و عاقلانه ترین کار، مشاوره گرفتن از پزشک می باشد. پزشک با ارزیابی سوابق بیماری فرد و وضعیت و شرایط فیزیکی وی، بهترین زمان بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی را برای بیمار مشخص خواهد کرد.

در صورتی که پزشک تشخیص دهد بیمار امکان باردار شدن و حفظ و نگهداری از جنین را دارد و اوضاع فوق العاده مناسب است، غالبا 2 الی 3 ماه پس از عمل لاپاراسکوپی اجازه باردار شدن برای بیمار را خواهد داد. در این زمینه، می توانید از تجربیات و دانش جناب دکتر سلیمی نیز بهره مند شوید.

مشورت با پزشک
مشورت با پزشک

عمل لاپاراسکوپی چیست؟

این امکان وجود دارد که بعضی ها آگاهی و اطلاعات چندانی در رابطه با عمل لاپاراسکوپی نداشته باشند. از این رو ملزم دانستیم حین پرداختن به موضوع “بهترین زمان بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی” به شکلی جامع تر این عمل را مورد بررسی قرار دهیم.

قبل از آن بهتر است بدانید که جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

یکی از موارد استفاده عمل لاپاراسکوپی، به منظور تشخیص و نیز معالجه بیماری هایی است که مربوط به زنان می باشد و هم اینک به صورت گسترده و وسیعی قابل اجرا می باشد.

قالب و ساختار عمل لاپاراسکوپی طوری است که روی بخش تناسلی بانوان انجام می گیرد و همین مسئله، دل نگرانی های زیادی برای بانوان به منظور باردار شدن ایجاد کرده است.

این عمل کاربردها و موارد استفاده ویژه خود را دارد و داشتن شناخت کافی در این حوزه، این فرصت را به افراد می دهد تا در صورت لزوم، اقدامات لازم برای معالجه خود را انجام دهند.

عمل لاپاراسکوپی چیست؟
عمل لاپاراسکوپی چیست؟

در صورتی که بخواهیم خلاصه وار و به صورت مختصر به کاربردهای مهم و اساسی این جراحی بپردازیم، می توانیم به مواردی همچون معالجه کیست تخمدان، حذف بافت های آندومتریوز یا توده های لگنی، حذف و معالجه فیبروم های رحمی، معالجه و درمان ناباروری و نیز معالجه چسبندگی آندومتریوز اشاره کنیم که هر یک از این موارد، به نوبه خود دارای اهمیت فوق العاده ای می باشند.

حالا می توانید نگاهی به صفحه ی لاپاراسکوپی معده چیست بیاندازید.

عمل لاپاراسکوپی چه تاثیری بر بارداری دارد؟

در بعضی مواقع وجود بیماری های گوناگونی، سبب به وجود آمدن مشکلاتی برای بارداری فرد می باشند. این مسائل در بیشتر موارد پس از معاینه و تشخیص پزشک برای عمل لاپاراسکوپی درمان می شوند.

مثلا آندومتریوز یک نمونه از بیماری های لگنی در بانوان می باشد که سبب ناباروری می شود. طی این بیماری، بافت رحم در بیرون از رحم و در حفره شکمی به وجود می آید و سبب پیدایش مشکلاتی می شود.

از اصلی ترین نشانه ها و علامت های این بیماری می توان به دردهای مزمن در ناحیه لگن به هنگام قاعدگی اشاره کرد. بهتر است آگاه باشیم که روش تشخیص درست و معالجه این عارضه، عمل لاپاراسکوپی است.

مراجعه به پزشک پیش از اقدام به بارداری برای عمل لاپاراسکوپی ضروری می باشد. پس از بهبودی، با در نظر گرفتن شرایط فیزیکی شما، بهترین زمان بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی توسط پزشک اعلام خواهد شد.

از موارد دیگری که موجبات نازایی و ناباروری را برای بانوان رقم می زند، کیست های تخمدانی و نیز کیست های شکمی می باشد.

پیدایش این کیست ها در بانوان بسیار رایج است

پیدایش این کیست ها در بانوان بسیار رایج است که در اکثر مواقع، دلیل بر ناباروری و نازایی می شوند. چنانچه بنا به نظر و تشخیص پزشک معالج کیست دارید، حتما پیش از بارداری اقدام به انجام عمل لاپاراسکوپی کنید.

در این عمل، پزشک با از بین بردن و حذف کیست و فرستادن نمونه ای از آن برای آسیب شناسی به آزمایشگاه پس از مشاهده جواب آزمایش، بهترین زمان بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

از جمله موارد دیگری که سبب نازایی می شوند، می توانیم به چسبندگی لوله های رحمی اشاره کنیم. در چنین مواقعی، لوله های فالوپ رحمی کاملا بسته و باعث ممانعت از لقاح تخمک و اسپرم شده و در نتیجه ناباروری رخ می دهد. در صورت مراجعه به پزشک و اقدام به عمل لاپاراسکوپی، پزشک لوله های رحمی را باز خواهد کرد.

پیدایش این کیست ها در بانوان بسیار رایج است
پیدایش این کیست ها در بانوان بسیار رایج است

در چه مواردی، لاپاراسکوپی توصیه می شود؟

یک مورد از شیوه های معالجه و درمانی که هم در زنان و هم در مردان مورد استفاده قرار می گیرد، لاپاراسکوپی می باشد. لاپاراسکوپی با هدف تشخیص و شناخت مشکلاتی در ناحیه شکم و لگن انجام می شود.

در مواقعی این شیوه درمانی پیشنهاد می شود که از طرق دیگر راه های  تشخیص، مانند سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و … امکان تشخیص مشکل بیمار میسر نباشد و تشخیص و نظر پزشک این باشد که بدون جراحی باز، داخل بدن بیمار را مشاهده نموده و در صورت لزوم، نمونه برداری انجام دهد.

در چه مواردی، لاپاراسکوپی توصیه می شود؟
در چه مواردی، لاپاراسکوپی توصیه می شود؟

با وجود این که جراحی لاپاراسکوپی غالبا برای رویت اندام های لگنی کاربرد بسیار دارد، ولی به منظور معاینه دیگر اندام های بدن همچون معده، طحال، کبد، لوزالمعده، کیسه صفرا، روده بزرگ و روده کوچک، آپاندیس نیز به کار می رود.

پزشک به منظور تشخیص وجود یا عدم وجود تومور یا توده و بیماری های مرتبط با کبد و نیز با هدف بررسی، وجود مایعات در حفره شکمی و تکثیر و عدم تکثیر سلول های سرطانی و جلو بردن پروسه درمان، توصیه به جراحی لاپاراسکوپی می کند.

دکتر سلیمی غالبا در عمل اسلیو معده و بای پس معده، از جراحی لاپاراسکوپی استفاده می کنند.

اقدامات لازم قبل از عمل لاپاراسکوپی رحم

پیش از اقدام به عمل لاپاراسکوپی، بهتر است که موارد ذیل رعایت شوند:

  • 6 الی 8 ساعت به صورت ناشتا باشید.
  • شب قبل جراحی بهتر است دوش بگیرید.
  • پزشک خود را از داشتن مواردی همچون لنز در چشم یا هر نوع پروتز در بدن مثل پروتز لگن، سینه و زانو مطلع سازید.
  • تا جایی که می توانید، اقدامات لازم برای برداشتن لنز از چشم ها و پروتزها را پیش از عمل انجام دهید.
  • افرادی که سابقه چسبندگی لگن دارند و یا افرادی که مبتلا به آندومتریوز می باشند، بهتر است که 48 ساعت پیش از عمل، محتویات روده را با مصرف پودرهای ملین خالی کنند.
  • در صورت داشتن سابقه بیماری هایی همچون حساسیت به داروهای بیهوشی و یا داروهای خاص، پزشک خود را آگاه سازید.

نکته: در زنان تا جایی که امکان دارد، تاریخ و زمانی که با دوران پریودی تداخل دارد، برای جراحی لاپاراسکوپی انتخاب نشود. لازم به ذکر است که در مواقع ضرورت، در این دوران نیز این عمل انجام می شود.

اقدامات لازم قبل از عمل لاپاراسکوپی رحم
اقدامات لازم قبل از عمل لاپاراسکوپی رحم

مراقبت های پس از جراحی لاپاراسکوپی رحم

به طور معمول پس از عمل لاپاراسکوپی، لازم است که اقداماتی در رابطه با شیوه زندگی، تغذیه، تمرینات جسمانی و … لحاظ شود که در ادامه، به تشریح این موارد می پردازیم:

مراقبت از بخیه لاپاراسکوپی

از آنجایی که بخیه های لاپاراسکوپی به طور معمول قابل جذب می باشند و پماد یا کرم مخصوصبرای مراقبت از زخم های ایجاد شده در عمل لازم نمی باشد، تنها مسئله ای که اهمیت فوق العاده دارد، این است که جای زخم کاملا خشک و تمیز باشد. استفاده از پمادهایی که نقش ترمیم کنندگی دارند، برای سرعت بخشی به روند بهبودی جای زخم، ممانعتی ندارد.

همچنین برای مراقبت از جای بریدگی، استفاده از چسب های جراحی پیشنهاد می شود. گفتنی است که به هنگام رویت کبودی در قسمت جراحی شده، با برش دادن عروق ریز در زیر پوست می توان این مشکل را برطرف کرد.

دوش گرفتن

به طور معمول با در نظر گرفتن نوع جراحی لاپاراسکوپی، بیمار این اجازه را دارد که یک روز پس از عمل، استحمام کند. ولی در حالت کلی توصیه می شود که 48 ساعت بعد از جراحی لاپاراسکوپی، بیمار با حمام کردن، مجاز به برداشتن پانسمان ها می باشد.

بستری بعد از عمل لاپاراسکوپی

چنانچه عمل لاپاراسکوپی در روز انجام شده باشد و مشکل خاصی روی نداده باشد، احتیاجی به بستری شدن در بیمارستان نمی باشد. ولی چنانچه عمل طولانی شود و یا مشکلی پیش آید، پزشک ترجیح می دهد که بیمار یک شب بستری شود.

در صورتی که جراحی لاپاراسکوپی به منظور حذف و برداشتن قسمتی از روده انجام شود، نیاز است که بیمار به مدت چند روز در بیمارستان بستری شود.

رعایت رژیم غذایی مناسب

پس از عمل لاپاراسکوپی، می بایست بیمار تا 12 ساعت چیزی نخورد و پس از این مدت نیز نباید به مدت 24 ساعت غذاهای سنگین استفاده کند. (توصیه می شود که بیشتر، مایعات مصرف کند). ولی پس از 1 روز می تواند برنامه غذایی سابق خود را داشته باشد. (به جز نوشیدنی هایی که حاوی گاز می باشند).

مصرف دارو

چنانچه پزشک برای بیمار داروهای مسکن و آنتی بیوتیک را تجویز نمود، بهتر است که سر ساعت مصرف شوند.

فعالیت بدنی

پس از جراحی لاپاراسکوپی، باید از انجام فعالیت هایی همچون رانندگی، برداشتن وسایط سنگین و نیز انجام فعالیت های ورزشی به مدت 14 روز پرهیز کرد.

بعد از این مدت، با پیاده روی کردن می توان عضلات تحلیل رفته را تقویت نمود و جریان خون را به شکل طبیعی بازگرداند و جلوی لخته شدن خون را گرفت.

در حالت کلی، شروع مجدد تمرینات جسمانی بسته به جنسیت بیمار و نوع فعالیت متفاوت خواهد بود و هر زمان که شخص قابلیت لازم را در خود ببیند، مجاز است تا امور خود را به صورت تدریجی از سر بگیرد.

فعالیت جنسی پس از عمل

طبق مطالعات، بهتر است 2 تا 4 هفته پس از جراحی لاپاراسکوپی، رابطه جنسی صورت نگیرد. همچنین در صورتی که جراحی هیسترکتومی یا جراحی واژن انجام شود، می بایست تا 6 هفته از برقراری رابطه جنسی به منظور بهبودی کامل بخش بالایی واژن اجتناب شود.

نحوه خوابیدن بعد از عمل لاپاراسکوپی رحم

پس از عمل لاپاراسکوپی، این امکان وجود دارد که مشکلاتی از قبیل احساس درد در محل بریدگی، فشار، اثرات داروهای بیهوشی، داشتن حالت هایی از جمله حالت تهوع، نفخ و سرفه، پروسه خواب را مختل سازند.

بنابراین، توصیه می شود بعد از جراحی هیسترکتومی لاپاراسکوپی (برداشتن رحم از طریق عمل لاپاراسکوپی) بهترین شیوه و حالت برای خوابیدن و استراحت کردن در نظر گرفته شود. در ادامه، به حالت های مناسب خوابیدن اشاره می کنیم:

خوابیدن به پهلو

شایع ترین شیوه که در روند بهبودی بعد از جراحی لاپاراسکوپی موثر عمل می کند، خوابیدن به پهلو می باشد. این حالت خوابیدن تاثیر به سزایی در کیفیت خواب دارد. در موقع خوابیدن به پهلو، بهتر است بالشی در قسمت جلوی بدن به منظور پشتیبانی از بخش زیرین شکم قرار داده شود تا از چرخیدن لگن جلوگیری شود.

خوابیدن به پهلو
خوابیدن به پهلو

خوابیدن به پشت

مناسب ترین حالت خوابیدن پس از جراحی لاپاراسکوپی رحم، خوابیدن به پشت می باشد. به این شیوه که بالشی زیر زانوها قرار داده شود تا از شدت فشار وارده به بخش پایینی کمر کم شود.

گذاشتن بالشی زیر گردن هم از فشارهای احتمالی وارده به گردن و پشت جلوگیری خواهد کرد. لازم به یادآوری می باشد که پس از جراحی لاپاراسکوپی رحم، نباید روی شکم خوابید.

زیرا این حالت خوابیدن فشار زیادی به شکم وارد کرده و سبب بروز مشکلاتی در محل برش و زخم خواهد شد. گفتنی است که پس از این جراحی، نباید به مدت طولانی به حالت نشسته قرار گرفت و لازم است که طی روز، تغییرات پی در پی در حالت و وضعیت بدن اعمال شود.

عمل لاپاراسکوپی رحم برای چه افرادی مناسب نیست؟

عمل لاپاراسکوپی برای آن دسته از زنانی که دارای شرایط ذیل می باشند، توصیه نمی شود:

  • زنان یائسه
  • زنانی که دارای افزایش وزن افراطی می باشند.
  • زنانی که سابقه عمل سزارین، افتادگی مثانه و دیگر جراحی های مربوط به شکم داشته اند.
  • زنانی که دچار بیماری هایی از قبیل بیماری های قلبی _ عروقی یا بیماری های تنفسی می باشند.

ضرورت مراجعه به پزشک پس از لاپاراسکوپی رحم

چنانچه بعد از سپری شدن 2 تا 3 هفته بعد از عمل لاپاراسکوپی بهبودی حاصل نشود و در صورت رویت نشانه های ذیل، مراجعه به پزشک الزامی خواهد بود:

_ به وجود آمدن قرمزی، احساس درد و ورم در محل بریدگی

_ حس درد شدید در قسمت شکم و عدم تسکین یافتن با مصرف مسکن های ضد درد

_ بی اشتها شدن

_ ابتلا به یبوست

_ داشتن تب و بالا رفتن حرارت بدن

_ خونریزی داشتن و خارج شدن مایع در بخش بریدگی و محل زخم

_ داشتن ترشحات زیاد و تداوم آن در واژن

ضرورت مراجعه به پزشک پس از لاپاراسکوپی رحم
ضرورت مراجعه به پزشک پس از لاپاراسکوپی رحم

آیا احتمال بارداری بعد از لاپاراسکوپی افزایش می یابد؟

آیا لاپاراسکوپی به شانس باردار شدن من آسیب می زند؟ برای برخی از زنان که تحت لاپاراسکوپی برای برداشتن فیبروم یا ضایعات اندومتریوز، ترمیم هیدروسالپینکس، رفع انسداد لوله فالوپ یا معکوس بستن لوله‌ها قرار گرفته‌اند، این جراحی در واقع شانس باردار شدن را افزایش می‌دهد.

آیا می توانم 2 ماه بعد از لاپاراسکوپی باردار شوم؟

انجام جراحی لاپاراسکوپی می تواند زمان باردار شدن شما را مختل کند. لاپاراسکوپی می تواند این روند را تا حدود سه تا چهار هفته به تاخیر بیندازد.

بیوگرافی دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک می باشد همچنین دکتر سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی(IFSO) با شماره نظام پزشکی 100674 می باشند.

آقای دکتر مهدی سلیمی، برترین جراح چاقی با سال ها تجربه همراه شماست تا با آسودگی خاطر، به وزن دلخواه خود برسید.

سخن پایانی

عمل لاپاراسکوپی، یک نمونه از راه های درمان کم تهاجم و با کاربرد فراوان در خانم ها و آقایان در راستای بررسی مشکلاتی در ناحیه شکم می باشد که در زنان به منظور باروری صورت می پذیرد.

آن گروه از زنانی که در سیستم تولید مثل دارای مشکلاتی از جمله کیست تخمدان، لوله های رحمی چسبنده، فیبروم، درد در ناحیه شکم و … می باشند، عمل لاپاراسکوپی می تواند کمک کننده باشد.

بهترین زمان بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی، معمولا از دو ماه تا 1 سال در فردی نسبت به فردی دیگر متفاوت می باشد و طبق نظر و تشخیص پزشک و با در نظر گرفتن شرایط و وضعیت بدنی بیمار، زمان مناسب اقدام به بارداری معین می شود.

در حد فاصل میان جراحی لاپاراسکوپی تا موقعی که فرد تصمیم به بارداری دارد، پیشنهاد می شود بیمار زیر نظر پزشک باشد و دستوالعمل های مورد نیاز را رعایت کند تا بارداری برای خود و جنین خطرساز نباشد.

پیشنهاد می کنیم در صورت داشتن جراحی لاپاراسکوپی، زیر نظر دکتر مجرب و متخصصی خبره همچون دکتر سلیمی اقدام به جراحی کنید.

در پایان هزینه لاپاراسکوپی با بیمه نیروهای مسلح را مطالعه کنید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید