بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم

در این مقاله می خواهیم درباره موضوع بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم با شما صحبت کنیم، پس تا آخر مقاله همراه ما باشید.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510  📞

مقدمه

معمولا در سال های قبل برای انجام بسیاری از جراحی ها از شیوه سنتی استفاده می کردند و جراحی را به روش باز انجام می دادند. به همین خاطر حتی برای عمل های جزئی نیز زخم هایی عمیق و بزرگ ایجاد می کردند تا بتوانند به درون بدن دسترسی پیدا کنند.

اما در جهان امروزی نیازی به برش های عمیق نیست، چون علم پزشکی به اندازه کافی پیشرفت داشته است. به گونه ای که بیشتر عمل های باز به شیوه لاپاراسکوپی به انجام می رسند و اکنون کمتر کسی از جراحی باز یا سنتی استفاده می کند.

توصیه می کنیم از صفحه لاپاراسکوپی معده چیست دیدن کنید.

بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم
بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم

استفاده از این سبک باعث می شود تا بیماران بعد از عمل درد کمتری داشته باشند و از زخم های بزرگ با بخیه های بی شمار اذیت نشوند. چون در این عمل برش های کوچکی ایجاد می شود و ماندگاری جای بخیه و اسکارها را به حداقل می رساند.

اما یکی از موضوعات مهم در رابطه این عمل این سوال می باشد که بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم و از کدام رژیم های غذایی پیروی کنیم که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت.

پیشنهاد می کنیم از پست برای لاغری ناشتا چی بخوریم دیدن کنید.

بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم؟

زمانی که این جراحی را انجام دادید و بیمارستان شما را مرخص کرد، باید بقیه دوران نقاهت خود را در خانه بگذرانید. پس برای سلامتی خودتان هم که شده باید برنامه غذایی خود را با مایعات آغاز نمایید.

به طوری که تا ۲هفته پس از جراحی باید این رژیم را ادامه بدهید. همچنین در بازه زمانی گفته شده اجازه استفاده از مایعات رقیق را دارید که باید بدون غلظت و روغن باشند تا به شما صدمه ای وارد نکنند.

پس از گذشت زمان گفته شده طبق نظر پزشک جراح خود می توانید مایعات غلیظ تری را نیز به مصرف برسانید و نوشیدنی های رقیق را کنار بگذارید که مایعات گفته شده عبارت اند از:
  • آب
  • آب گوشت: برای به دست آوردن چنین نوشیدنی باید گوشت قرمز یا گوشت مرغ را با آب بپزید و به آن ساقه کرفس و هویج اضافه کنید، بعد از طبخ گوشت ها می توانید آب به دست آمده را از صافی رد کرده و به مصرف برسانید.
  • چای سبک طبیعی، چای سبز گرم و سرد: این نوشیدنی را می توانید تا حدود دو فنجان در طول روز مصرف کنید؛ زیرا دارای کافئین زیادی می باشد.
  • شیر بدون چربی و شیر کم چرب: اگر هنوز هم نمی توانید چنین نوشیدنی هایی را در معده خود تحمل نمایید، پس از شیر بدون لاکتوز یا سویا بهره بگیرید.
  • دوغ خانگی: به شرطی که هیچ گازی نداشته باشد و به حالت کاملا رقیق دربیاید.
  • آبمیوه طبیعی: که باید به همان اندازه به طور مساوی آب به آن اضافه کنید تا کاملا رقیق شود، مثل: آب کرفس، آب سیب، آب هویج، آب پرتقال، نارنگی.
  • آب هندوانه نیز گزینه مناسبی است و لازم نیست آن را رقیق کنید.

بعد از لاپاراسکوپی مایعات را به چه صورتی به مصرف برسانیم؟

در وهله اول باید از حجم کم و سبک شروع کنید. یعنی در روز های اول پس از لاپاراسکوپی باید با قاشق نوشیدنی رقیق بخورید و به تدریج این میزان کم را افزایش بدهید، تا جایی که به ۲ لیتر در طول روز برسد.

همچنین در این مدت زمان رنگ ادرار شما باید تقریبا به صورت زرد روشن دربیاید و شفاف باشد، در این صورت مشخص می شود که مایعات در بدن شما به اندازه کافی وجود دارند و در حال آبرسانی به بدن شما هستند.

در صورتی که رنگ ادرار شما کدر شده و به شکل غلیظ درآمده است و یا از حجم کمتری برخوردار می باشد و همزمان بوی بدی از آن به مشام تان می رسد، نمایانگر کم بودن آب بدن تان خواهد بود.

بعد از لاپاراسکوپی مایعات را به چه صورتی به مصرف برسانیم؟
بعد از لاپاراسکوپی مایعات را به چه صورتی به مصرف برسانیم؟

یعنی میزان استفاده خود از مایعات را باید بالا ببرید و به این موضوع بیشتر توجه کنید. در ضمن زمانی که می خواهید نوشیدنی بخورید، باید به شکل جرعه ای از آن استفاده کنید.

مثلا در هر یک ساعت می توانید یک فنجان مایعات بخورید و نباید این حجم را به یکباره به اتمام برسانید، چون عوارض بسیاری را در پی خواهد داشت. مثلا معده را اسیدیته خواهد کرد و در نهایت به بروز حالت تهوع در شما منجر می شود.

پروتئین

همچنین در روزهای اول بعد از عمل باید حداقل ۶۰گرم پروتئین به صورت روزانه به بدن خود برسانید که به احتمال زیاد نمی توانید از عهده این کار بربیایید.

چون فقط می توانید مایعات رقیق بنوشید. ولی زمانی که روزهای اول را سپری کردید، رژیم غذایی شما تغییر پیدا می کند و با مواردی که به آن اضافه می شود می توانید مواد مغذی و ضروری بدن خود را تامین نمایید مثل:

آب گوشت، شیر نرم شده، ماست خانگی. در ضمن پودرهای پروتئینی گوناگونی وجود دارند که اگر پزشک شما صلاح بداند می توانید از آن ها در این دوران حساس بهره ببرید.

مایعات شیرین ممنوع:

بهتر است در روزهای اولی که جراحی شده اید مایعات شیرین را نیز حذف کنید، چون احتمال دارد عوارض مختلفی را به دنبال داشته باشند مانند: سرگیجه، تعریق، تپش قلب.

در ضمن خوردن غذای جامد نیز به طور کل ممنوع است؛ یعنی حتی اگر می خواهید به مقدار خیلی کم و برای طعم دهی از آن استفاده کنید اشتباه است. فقط می توانید مایعات بخورید و برای رسیدن به برنامه های غذایی پربار تر باید صبوری کنید.

مایعات شیرین ممنوع:
مایعات شیرین ممنوع:

همان طور که می دانید نوشیدنی های گاز دار نیز ممنوع هستند چون سوءهاضمه را در بیماران به وجود می آورند. استفاده از دخانیات و قلیان نیز اصلا در این بازه زمانی توصیه نمی شوند؛

زیرا با مصرف آن ها ممکن است مواد غذایی از معده به دهان برگردند، یا موجب خونریزی گوارشی شوند.

خوردن مشروبات الکی در حالت کلی عوارض بسیاری دارد، بنابراین برای بیمارانی که لاپاراسکوپی شده اند دارای ممنوعیت استفاده است و حداقل تا ۶ماه بعد از عمل نباید آن را مصرف کنید، چون برای سلامتی شما بسیار خطر آفرین می باشد، همچون شوک، مرگ و… می توانید طبق نظر پزشک خود روزانه از برخی مولتی ویتامین ها استفاده کنید.

همچنین اگر تا کنون پاسخ سوال بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم را پیدا نکرده اید پس تا پایان مطلب همچنان همراه ما باشید.

دستورالعمل مصرف محصولات غذایی نیمه جامد بعد از عمل لاپاراسکوپی چیست؟

می توانید از محصولات غذایی استفاده کنید که دارای پروتئین فراوانی باشند و از قند یا فیبر زیادی برخوردار نباشند. همچنین باید به گونه ای غذا بخورید که حجم آن بسیار پایین باشد.

می توانید در طول روز تعداد وعده های غذایی خود را بالا ببرید و در عوض حجم آن را بسیار کم کنید، مثلا ۴تا ۶ وعده غذایی با حجم کم برای شما مناسب خواهد بود.

شایسته است به صورت روزانه محصولات غذایی جدیدی را به رژیم خود اضافه کنید و در واقع منتظر واکنش بدن خود باشید.

چون بدن شما باید بتواند غذای مورد نظر را هضم نماید، چنانچه این اتفاق افتاد قادر خواهید بود محصولات جدیدی را امتحان کنید. در ضمن در صورتی که محصولات جدید با بدن شما سازگاری نداشت و دچار اختلال شدید باید مصرف آن را متوقف کنید.

از دستور العملهای بهترین متخصص لاپاراسکوپی در تهران نیز دیدن کنید.

دستورالعمل مصرف محصولات غذایی نیمه جامد بعد از عمل لاپاراسکوپی چیست؟
دستورالعمل مصرف محصولات غذایی نیمه جامد بعد از عمل لاپاراسکوپی چیست؟

میوه ها و غذاهای جدید:

در این بازه زمانی می توانید انواع میوه ها را با آب میوه ها جایگزین نمایید یا به عبارتی هنگام مصرف، آن ها را رنده یا له کرده و سپس میل کنید. همان گونه که می دانید در این دوران به سختی می توانید محصولات غذایی سالم را مصرف نمایید، چه برسد به انواع غذاهای ناسالم که ممنوعیت مصرف دارند.

پس تحت هر شرایطی از خوردن آن ها اجتناب کنید. یکی از عوارض مصرف این گونه غذاها زیاد شدن ترشح اسید معده است که نفخ و درد پیچشی را در بدن شما ایجاد خواهد کرد.

به خاطر داشته باشید که باید همه وعده های غذایی خود را از این پس به آرامی سپری کنید و لقمه های خود را به خوبی بجوید، می توانید هنگام جویدن غذا از قاشق یا چنگال استفاده نکنید و آن ها را در کنار بشقاب خود رها نمایید تا در این زمان حساس عجله ای برای تمام کردن غذاها نداشته باشید.

برای آسان تر شدن این امر بهتر است لقمه های کوچکی برای جویدن درست کنید و تا حدود ۲۰دقیقه غذا خوردن خود را طول بدهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سوال بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم می توانید به پزشکان متخصص در این حوزه مراجعه کنید.

احساس سیری:

هر زمان که حس کردید سیر شده اید،باید از خوردن غذا دست بکشید. یعنی حتی اگر به تازگی مشغول میل کردن غذا شده اید و حس سیری به شما فشار می آورد پس دقیقا در همین نقطه باید غذا خوردن را رها کنید.

اگر چنین نکنید باید با عوارض مختلف آن دست و پنجه نرم کنید مثل: حالت تهوع، درد در ناحیه میانی شکم، زیر آخرین دنده، درد شانه و …

استفاده از بشقاب های کوچک نیز می تواند گزینه مناسبی هنگام خوردن غذاهای نیمه جامد باشد؛ زیرا زمانی که جراحی می شوید فقط می توانید انواع غذاها را برابر با حجم یک فنجان در هر وعده غذایی به مصرف برسانید.

رساندن پروتئین به بدن تان در همه وعده ها یکی از ضروریات رژیم غذایی می باشد که قابل حذف نیست. در هر وعده باید از ۶۰تا ۸۰ گرم پروتئین به صورت حداقل استفاده کنید. همچنین بیشترین میزان غذاهای شما باید از این ماده ضروری تشکیل شده باشد.

در ضمن اگر جواب سوال بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم  را نمی دانید و از میزان پروتئین محصولات غذایی بی اطلاع هستید می توانید از پزشکان متخصص در این رابطه مشورت بگیرید.

اگر قند سه ماهه بالا باشد یعنی چی؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی سوال کلیک نمایید.

دکتر سلیمی:

تغذیه بعد از عمل لاپاراسکوپی بسیار حائز اهمیت است و در این دوره جای کوچک ترین اشتباهی وجود ندارد. چنانچه از خورد و خوراک مخصوص در این دوره اطلاع کافی ندارید می توانید از دکتر سلیمی کمک بگیرید؛

زیرا دکتر سلیمی از پزشکان مجرب و با تجربه در این حوزه هستند و از تخصص بالایی در انجام جراحی های لاپاراسکوپی برخوردار می باشند.

بنابراین برای انجام انواع جراحی ها به شیوه لاپاراسکوپی می توانید به دکتر سلیمی مراجعه کنید و راجع به رژیم غذایی پس از جراحی نیز با ایشان تبادل نظر داشته باشید و دوران نقاهت خود را به خوبی سپری نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله راجع به بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم و تغذیه مناسب در این دوران حساس با شما صحبت کردیم.

همان طور که در پاراگراف های قبلی خواندید باید رژیم غذایی خود را با مایعات به صورت جرعه ای شروع کنید و تا دو هفته بعد از عمل این روند را ادامه بدهید، به گونه ای که تا پایان زمان گفته شده مصرف مایعات را به روزانه دو لیتر رسانده باشید.

پس از پایان رژیم مایعات نیز کم کم می توانید از غذاهای نیمه جامد استفاده کنید، به جای آبمیوه ها، میوه های رنده شده بخورید، و به طور کلی از وعده های غذایی در حجم بسیار پایین استفاده نمایید تا بدن شما به بهبودی کامل برسد.

همچنین برای تنظیم یک رژیم غذایی اصولی باید از پزشک جراح خود کمک بگیرید و گام به گام طبق نظر او دوران نقاهت خود را به پایان برسانید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید