بای پس کلاسیک معده

در این مقاله سعی می کنیم به این سؤال پاسخ بدهیم که بای پس کلاسیک معده چگونه انجام می شود؟ با ما همراه باشید. 

یکی از رایج ترین مشکلات حاصل از سبک زندگی امروزی، کم تحرکی و در پی آن ایجاد بیماری های مختلف از قبیل چاقی مرضی می باشد.

تعداد زیادی از افراد علاوه بر پیروی از برنامه های غذایی گوناگون و انجام حرکات ورزشی اصولی و مداوم باز هم با عدم موفقیت در دستیابی به اندام و وزن متناسب خود مواجه می شوند.

کارآمدترین گزینه انجام تکنیک های مختلف جراحی کاهش وزن مانند عمل بای پس کلاسیک معده می باشد.

ولی به علت عدم وجود آگاهی های لازم در رابطه با جزئیات این نوع جراحی افراد بیشماری هستند که از انجام جراحی های لاغری نگران بوده و از انجام آن خودداری می نماید.

چنانچه افرادی که گرفتار چاقی مفرط هستند به پزشکی متخصص و با تجربه در زمینه جراحی های چاقی مراجعه نمایند. به این نکته پی خواهند برد که به علت انجام این نوع عمل های لاغری با کمک روش های مدرن و علمی، بسیار ایمن و آسان بوده و تأثیرات چشمگیری در کاهش وزن افراد ایجاد می کند

در این سال ها به یاری پیشرفت علم پزشکی در تمام زمینه ها، پزشکان با کمک تجهیزات فوق حرفه ای و با تکنیک های نوین لاپاراسکوپی قادر هستند با کمترین پیامدهای جانبی، انواع مختلف جراحی های لاغری را با موفقیت به انجام برسانند. تکنیک کلاسیک جراحی بای پس معده یکی از اصلی ترین روش های جراحی لاغری در جهان بشمار می رود. در مطلب پیش روی می خواهیم به بررسی این تکنیک جراحی بپردازیم. از شما خوانندگان محترم درخواست می کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

جراحی بای پس کلاسیک چیست؟

در این نوع عمل لاغری معده به دو بخش بالایی و پایینی تفکیک می شود. بخش بالایی معده حدود ۵ تا ۱۰ درصد حجم کلی معده را شامل می شود. که پس از آن وظیفه نگهداری مواد غذایی را بر عهده دارد. بخش بزرگتر معده همانند سابق مسئولیت ساخت و ترشح آنزیم ها را بر عهده دارد.

جراحی بای پس کلاسیک چیست؟
جراحی بای پس کلاسیک چیست؟

اما دیگر ورود مواد خوراکی به این قسمت امکانپذیر نمی باشد. همچنین بخشی از روده که مسئولیت جذب مواد خوراکی را بر عهده دارد از مسیر سیستم گوارش حذف شده و بقیه آن به بخش پایینی معده متصل می ‌شود.

بنابراین برخلاف تصور بیشتر افراد در طول جراحی بای پس کلاسیک هیچ قسمتی از معده جدا نخواهد شد.

تغییراتی که جراحی بای پس کلاسیک معده در دستگاه گوارش ایجاد می کند:

در واقع مهمترین هدف این عمل در دو مورد زیر خلاصه می شود:

تغییراتی که جراحی بای پس کلاسیک معده در دستگاه گوارش ایجاد می کند:
تغییراتی که جراحی بای پس کلاسیک معده در دستگاه گوارش ایجاد می کند:
  1. حجم معده کمتر شده و در پی آن افراد در مدت کوتاهی احساس سیری دارند و در نهایت حجم کالری مصرفی نیز کمتر می شود.
  2. فرآیند جذب مواد غذایی در روده به میزان چشمگیری کمتر شده و طبیعتاً میزان کالری جذب شده نیز کاهش می یابد.

جراح بای پس معده به منظور دستیابی به این اندازه های اتصال و تغییرات شاخص توده بدنی بیماران را مدنظر قرار می دهد. بنابراین از طریق کم کردن گنجایش معده و ایجاد تغییرات در مواد خوراکی و کالری های جذب شده از طریق روده، پروسه لاغری آغاز می شود.

آیا می دانید عمل بای پس کلاسیک معده با چه تکنیکی انجام می ‌شود؟

در این سال ها و با توجه به پیشرفت تکنولوژی پزشکی به غیر از موارد ویژه، جراحی بای پس کلاسیک معده با استفاده از تکنیک لاپاراسکوپی صورت می گیرد.

در واقع تکنیک لاپاراسکوپی جایگزین بسیار مناسبی برای جراحی باز محسوب می شود.

آیا می دانید عمل بای پس کلاسیک معده با چه تکنیکی انجام می ‌شود؟
آیا می دانید عمل بای پس کلاسیک معده با چه تکنیکی انجام می ‌شود؟

در این تکنیک سوراخ های بسیار کوچکی روی شکم فرد ایجاد شده که از طریق این حفره ها دستگاه لاپاراسکوپی به فضای درونی شکم وارد می شود. سپس جراح با کمک مانیتوری که به دوربین لاپاراسکوپی متصل می باشد، فضای درونی شکم بیمار را تحت نظر قرار داده و به انجام جراحی می پردازد.

مزیت های جراحی بای پس کلاسیک معده شامل چه مواردی می شود؟

مزیت های جراحی بای پس کلاسیک شامل فاکتورهای فراوانی می ‌شود. که در این بخش به چند مورد اشاره می نماییم:

مزیت های جراحی بای پس کلاسیک معده شامل چه مواردی می شود؟
مزیت های جراحی بای پس کلاسیک معده شامل چه مواردی می شود؟

استفاده از تکنیک لاپاراسکوپی

همان گونه که در قسمت قبلی مقاله بیان شد، جراحی بای پس کلاسیک معده از طریق تکنیک پیشرفته لاپاراسکوپی انجام می شود. مهمترین مزیت این روش جراحی این است که میزان خونریزی در بیماران بسیار کاهش یافته است .افراد کمتر درگیر عوارض و مسائل مرتبط با ایجاد عفونت در محل جراحت ها می شوند.

علاوه بر این یکی از عمده ترین دغدغه های افراد پس از انجام هر نوع جراحی بهبود جراحت ها می باشد. که در تکنیک لاپاراسکوپی به علت اینکه زخم ها محدود و کوچک هستند به سرعت و در طی مدت زمان کوتاهی به صورت کامل بهبود می یابند. امروزه بیشتر عمل های لاغری با کمک تکنیک لاپاراسکوپی انجام می شود. زیرا مزایای بسیار فراوانی در مقایسه با عمل های باز دارد.

کاهش وزن بیشتر

 در بین سایر جراحی های لاغری، عمل بای پس کلاسیک معده باعث می شود افراد وزن بیشتری را از دست داده و احتمال بازگشت وزن اضافی به میزان زیادی کاهش می یابد.

کاهش وزن بیشتر
کاهش وزن بیشتر

مناسب برای علاقه مندان به مصرف شیرینی های مختلف

در مورد بیمارانی که علاقه بسیار زیادی به مصرف مواد قندی، شیرینی ها یا ریزه خواری های متعدد دارند و در عین حال نیز فعالیت بدنی روزانه آن ها بسیار کم می باشد. جراحی بای پس کلاسیک معده می ‌تواند نتایج موفقیت ‌آمیز و مؤثری را در تناسب اندام ایشان به وجود آورد.

درمان مشکلات مرتبط با چاقی

افرادی که دارای بیماری های مرتبط با چاقی از قبیل دیابت نوع دو، آپنه انسدادی خواب، مشکلات قلبی و عروقی، فشار خون بالا و غیره می باشند. پس از انجام  جراحی بای پس شاهد درمان کامل و یا کاهش چشمگیر علائم این بیماری ها خواهد بود.

درمان مشکلات مرتبط با چاقی
درمان مشکلات مرتبط با چاقی

جراحی بای پس کلاسیک معده برای چه افرادی مناسب می باشد؟

بعد از انجام جراحی های لاغری درصد زیادی از وزن بیماران کاهش می یابد. ولی افراد هم می بایست تمام سعی خود را به کار برده تا موفق شوند وزن کاهش یافته را تثبیت نمایند. بیماران می بایست بعد از جراحی و کاهش وزن به صورت مداوم و منظم حرکات ورزشی را انجام دهند. می توان گفت با این اقدامات افراد تا آخر عمر از بیماری چاقی نجات می یابند.

به صورت کلی انجام جراحی بای پس کلاسیک معده برای افراد زیر مناسب می باشد:

  • انواع جراحی بای پس معده بیشتر برای بیمارانی مؤثر است که قادر نیستند سبک زندگی و برنامه غذایی خود را تغییر داده و در موارد متعددی با عدم موفقیت در پیروی از رژیم های مختلف مواجه می شوند. در واقع این بیماران در طول روز وعده های غذایی با کالری زیادی را همراه با انواع مواد قندی مصرف می کنند. مسلماً به منظور بهره مندی از تأثیرات عمل بای پس کلاسیک معده افراد می بایست به صورت جدی نسبت به اصلاح سبک زندگی خود اقدام نمایند.
  • انواع جراحی های لاغری علی الخصوص عمل بای پس کلاسیک معده برای آن گروه از بیمارانی که درگیر مشکلات حاد ناشی از اضافه وزن هستند، بسیار موفقیت آمیز است. بیمارانی که گرفتار مشکلاتی مانند کلسترول بالا، دیابت و غیره هستند گزینه بسیار مناسبی جهت انجام این جراحی محسوب می شوند. پس از انجام جراحی بای پس بسیاری از بیماری های مرتبط با چاقی هم بهبود می یابند.

البته می بایست قبل از انجام جراحی با دکتر مهدی سلیمی که یکی از پزشکان متخصص در زمینه جراحی چاقی می باشند، مشورت نمایید.

به صورت کلی انجام جراحی بای پس کلاسیک معده برای افراد زیر مناسب می باشد:
به صورت کلی انجام جراحی بای پس کلاسیک معده برای افراد زیر مناسب می باشد:

چه میزان از اضافه وزن افراد بعد از انجام جراحی بای پس کلاسیک معده کاهش می یابد؟

به صورت میانگین بیماران در حدود ۶۵ تا ۷۵ درصد از اضافه وزن خود را بعد از عمل بای پس کاهش می دهند. در واقع بیشترین کاهش وزن در مدت زمان یک سال تا حداکثر ۲۴ ماه پس از جراحی صورت می گیرد.

وزنی که از طریق این نوع جراحی کاهش می یابد ماندگاری بسیار زیادی در بلند مدت خواهد داشت.

میزان تأثیر جراحی بای پس کلاسیک معده به منظور لاغری در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد می باشد.

چه میزان از اضافه وزن افراد بعد از انجام جراحی بای پس کلاسیک معده کاهش می یابد؟
چه میزان از اضافه وزن افراد بعد از انجام جراحی بای پس کلاسیک معده کاهش می یابد؟

هزینه جراحی بای پس کلاسیک معده چقدر است؟

هزینه ی عمل بای پس کلاسیک در سه گروه تقسیم بندی می شود. که در ادامه به صورت مختصر آن ها را بیان می کنیم.

هزینه های قبل از جراحی بای پس کلاسیک معده شامل:

  • مخارج سونوگرافی
  • مخارج آندوسکوپی
  • مخارج انجام آزمایش های مختلف
  • هزینه های مرتبط با شرکت در جلسات مشاوره ای فوق تخصصی

هزینه جراحی بای پس کلاسیک معده شامل:

  • مخارج مرکز درمانی یا بیمارستانی که افراد عمل جراحی را در آنجا انجام می دهند.
  • هزینه های مرتبط با تجهیزات مورد استفاده در طول جراحی
  • دستمزد پزشک
  • دستمزد تیم جراحی
  • دستمزد متخصص بیهوشی

هزینه پس از جراحی بای پس کلاسیک معده شامل:

  • استفاده از مکمل ها و ویتامین های مختلف
  • هزینه آزمایش های پس از جراحی
  • مخارج باشگاه و برنامه های تغذیه ای پس از جراحی

در این جا لازم به یادآوری است که مخارج جراحی بای پس کلاسیک معده به دلیل تجهیزات مورد استفاده و تکنیک جراحی، کمی بیشتر از سایر جراحی های لاغری می باشد.

البته چنانچه افراد دارای شاخص توده بدنی بیشتر از عدد ۴۰ بوده و موفق شوند از سازمان بیمه ای که تحت پوشش آن قرار دارند، تأییدیه دریافت نمایند. قطعاً از حمایت های بیمه برای انجام جراحی بای پس کلاسیک معده بهره مند می شوند.

دوران نقاهت بعد از جراحی بای پس کلاسیک معده چگونه است؟

مدت زمان جراحی بای پس کلاسیک معده نسبت به سایر جراحی های لاغری بیشتر بوده و در حدود ۵۰ الی ۹۰ دقیقه به طول می انجامد. حدود ۲۰ درصد از افراد پس از جراحی در آی سی یو بستری می شوند.

تقریباً ۹۰ درصد افراد، فردای روز جراحی از بیمارستان مرخص می شوند. در جراحی بای پس کلاسیک نیاز به قرار دادن سوند ادراری در افراد وجود ندارد.

همه ی بیماران حدود ۳ ساعت پس از ورود به بخش، با کمک پرستاران می ‌توانند راه بروند.

میزان درد پس از جراحی به خوبی تحت کنترل قرار می گیرد و بیشتر افراد نیاز به مصرف مسکن خاصی ندارند.

اغلب بیماران تقریباً هفت روز پس از جراحی قادر هستند فعالیت های خود را از قبیل اشتغال به کار یا رفتن به دانشگاه آغاز نمایند.

حدود ۱۴ روز تا یک ماه پس از عمل خستگی و ضعف طبیعی است. اما در بیشتر موارد از هفته دوم به بعد سطح انرژی افراد افزایش می یابد.

پس از از یک ماه تا ۴۵ روز پس از جراحی بای پس کلاسیک معده افراد می توانند حرکات ورزشی را به آرامی آغاز نمایند.

دوران نقاهت بعد از جراحی بای پس کلاسیک معده چگونه است؟
دوران نقاهت بعد از جراحی بای پس کلاسیک معده چگونه است؟

به منظور انجام جراحی بای پس کلاسیک معده باید به کدام پزشک مراجعه کنید؟

قطعاً جراحی بای پس کلاسیک معده زمانی موفقیت آمیز است که در کوتاهترین زمان صورت گرفته باشد.نیز دارای کمترین عوارض پس از عمل باشد. همین طور افراد بتوانند کاهش وزن مناسبی را در بلند مدت تجربه نموده و از حمایت و راهنمایی تیم جراحی و پزشک متخصص بهره‌ مند شوند.

دکتر مهدی سلیمی یکی از با تجربه ترین و خبره ترین متخصصان در زمینه جراحی های لاغری در ایران می باشد. ایشان با برخورداری از سابقه ‌ی درخشان و تجربه فراوان، می ‌توانند بیماران را به منظور دستیابی به وزن مناسب و اندام ایده آل یاری نمایند. به منظور دریافت اطلاعات دقیق و کاملتر پیرامون جراحی بای پس کلاسیک معده، می توانید از راهنمایی های ارزشمند دکتر سلیمی استفاده کنید.

جمع بندی

یکی از تکنیک های بسیار کارآمد، پرطرفدار و مؤثر در جراحی لاغری، عمل بای پس کلاسیک معده می باشد. این نوع جراحی دارای مزیت های فراوان جهت کاهش وزن بوده است. همچنین به عنوان بهترین شیوه جهت دستیابی به وزن ایده آل شناخته می شود.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید