اگر قند سه ماهه بالا باشد یعنی چی

آیا شما می‌دانید که اگر قند سه ماهه بالا باشد یعنی چی ؟ اگر در این‌ باره اطلاعاتی ندارید، قصد ما این است که در این متن توضیحات مفصلی برای شما ارائه دهیم.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510  📞

مقدمه

برای بدست آوردن اطلاعات لازم در خصوص A1C نرمال چه میزان می باشد روی پست a1c نرمال چند است کلیک کنید.

در این مطلب با توجه به عنران مقاله، نیاز است تا بعد از آزمایش هموگلوبین که با نام A1C شناخته می‌شود و بر اثر آن قند سه ‌ماهه افراد مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد، اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم.

اگر قند سه ماهه بالا باشد یعنی چی
اگر قند سه ماهه بالا باشد یعنی چی

حتما از این ‌موضوع آگاهی دارید که برای اطلاع پیدا کردن از وجود بیماری دیابت و قند، آزمایشات بسیاری انجام خواهد گرفت. اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند قند سه‌ ماهه اخیر افراد را نشان دهد که از نظر پزشکان این نوع آزمایش اهمیت بسیاری دارد.

حال اگر با استفاده از این آزمایش، قند سه ‌ماهه افراد بالا باشد، نیاز به بسیاری از بررسی‌ها روی آن دیده می‌شود. زیرا امکان دارد که افراد با عواقب بالا بودن قند سه ‌ماهه آشنا نباشند.

پس وظیفه ما این است تا بتوانیم راهکارهای لازم را برای پایین آوردن قند سه‌ ماهه افراد ذکر کنیم. زیرا بالا بودن این قند می‌تواند مشکلات و عواقب بسیاری داشته باشد که در ادامه این مطلب، به ‌صورت مفصل و جزء به ‌جزء به آن خواهیم پرداخت.

برای تشخیص میزان قند خون در افراد سالم لازم می باشد صفحه میزان قند خون بعد از شام در افراد سالم را ببینید.

اگر قند سه ماهه بالا باشد یعنی چی

بالا بودن قند سه ماهه، می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های خطرناک برای بیمار دیابتی باشد.

برای دستیابی به عناوین مطلب اگر قند سه ماهه بالا باشد یعنی چی فهرست زیر به شما کمک می‌کند.

بیماری دیابت چیست؟

انواع دیابت

نشانه‌های بروز بیماری دیابت

مواد غذائی تاثیرگذار روی گلوکز خون

افراد مستعد مبتلا به دیابت

تست هموگلوبین A1C به چه چیزی گفته می‌شود؟

روند افزایشی گلوکز خون

دقت و صحت اندازه‌گیری آزمایش هموگلوبین (HbA1C)

اهمیت بهترین درمان برای دیابتی‌ها

مشاوره گرفتن از پزشکان با مهارت

در هنگام انجام تست هموگلوبین A1C، چه نکاتی پراهمیت هستند؟

بازبینی میزان هموگلوبین خون

علت تشخیص سه ماهه قند خون در تست هموگلوبین

میزان مناسب هموگلوبین A1C در رده‌های سنی مختلف، چگونه تعیین می‌گردد؟

استاندارد مناسب در رده‌های سنی مختلف

تحلیل نتیجه آزمایش هموگلوبین

توجه به چه نکاتی درباره نتیجه آزمایش هموگلوبین A1C ضروری می‌باشد؟

علامت اختصاری هموگلوبین در تست خون (Hgb)

موارد تاثیرگذار در میزان سطح به هموگلوبین

چه عواملی در افزایش میزان هموگلوبین خون افراد تاثیر گذار است؟

چه شرایطی برای پایین بودن میزان هموگلوبین خون تعیین می‌گردد؟

هموگلوبین A1C چگونه در بدن محاسبه می‌گردد؟

برای پایین آوردن میزان قند خون A1C، چه روش‌هایی کارساز می‌باشد؟

افزایش کیفیت زندگی

تحرک در طول روز با استفاده از فعالیت‌های ورزشی

استفاده از رژیم غذایی سالم با نظریه پزشک

پایبند بودن به قوانین این رژیم غذایی

پیروی کردن از راهکارهای درمانی ارائه ‌شده

چک کردن مکرر سطح گلوکز خون

انجام آزمایشات سه‌ ماهه A1C چه مزیتی دارد؟

مزیت آزمایش A1C

زمان تجویز آزمایش هموگلوبین

اگر قند سه‌ ماهه بالا باشد، یعنی چی؟

جمع‌ بندی مطالب

 

بیماری دیابت چیست؟

قبل ‌از این‌که به این‌ موضوع بپردازیم که اگر قند سه ‌ماهه بالا باشد یعنی چی بهتر است درک درستی از بیماری دیابت داشته باشید. زیرا این بیماری مزمن و در عین‌ حال ریشه‌دار توانسته تمامی بدن را درگیر کند و افراد را با مشکلات و عوارض بسیاری رو به ‌رو کند.

بیماری دیابت چیست؟
بیماری دیابت چیست؟

در حالت کلی قندی که در بدن وجود دارد و تجمع می‌کند، با نام گلوکز شناخته می‌شود و افزایش یافتن میزان آن باعث بیشتر شدن قند خون افراد می‌گردد و این می‌تواند به ‌وجود آورنده‌ی بیماری دیابت باشد. دسته‌بندی‌های مختلفی برای بیماری دیابت وجود دارد که در موارد زیر به آن خواهیم پرداخت.

برای کنترل کاهش قند خون توصیه می کنیم پست درمان قطعی قند خون را مطالعه نمائید.

انواع دیابت

علاوه ‌بر این‌ که ۲ دسته اصلی از دیابت وجود دارد، برخی از افراد در دوره بارداری نیز درگیر دیابت می شوند و همین‌طور برخی از افراد با مشکل پیش دیابت دست ‌و پنجه نرم می‌کنند. زیرا میزان هموگلوبین خون در دوره‌های مختلف بنا بر تغییرات هورمونی بدن افراد تاثیر گذار می‌باشد. پس انواع دیابت شامل موارد زیر خواهد شد.

دیابت نوع ۱

پدیدار شدن دیابت نوع ۱ برای بیماران به گونه ایست که شرایط بدنی آن‌ها قادر به تولید هیچ‌گونه انسولین نمی‌باشد و به‌ صورت کامل، تولید انسولین در بدن آن‌ها دچار اختلالاتی شده‌ است.

حتما از فعالیت‌های اصلی هورمون انسولین در بدن اطلاع دارید و می‌دانید که از طریق وجود هورمون انسولین، قندهای موجودی که در تمامی مواد غذایی وجود دارند، برای تولید انرژی به دیگر سلول‌های بدن فرستاده می‌شوند. پس اگر تولید انسولین مختل شود، باعث شکل‌گیری معضلات مختلفی می‌گردد.

دیابت نوع ۱
دیابت نوع ۱

چگونگی تشخیص بیماری دیابت نوع ۱ بر اساس آزمایش خون امکانپذیر است و این دسته از افراد برای این ‌که انرژی کافی در بدن آن‌ها تولید گردد و هورمون انسولین همچنان در بدن آن‌ها ترشح شود، نیاز دارند تا برای سلامت و زندگی خود از تزریق روزانه انسولین استفاده داشته باشند.

در حالت کلی درمان اصلی این دسته از افراد، تزریق انسولین در کنار مواردی همچون استفاده از رژیم‌های غذایی مناسب و ورزش می‌باشد. وجود دیابت نوع ۱ در بین افرادی که رده سنی کمتری همانند کودکان و نوجوانان دارند، بیشتر اتفاق افتاده ‌است.

اما لازم به ذکر است که این شرایط به آن معنی نیست که بزرگسالان درگیر دیابت نوع ۱ نخواهند شد. زیرا در هر رده‌ سنی، امکان دارد تا افراد با معضل دیابت نوع ۱ رو به رو شوند.

دیابت نوع ۲

روند پیدایش دیابت نوع ۲ در بدن افراد به گونه ایست که شرایط بدن فرد قادر به تولید انسولین نمی‌باشند و یا میزان انسولین تولید شده برای بدن بیمار کافی نیست و بدن نمی‌تواند از آن استفاده بهینه‌ای داشته باشد. بر خلاف دیابت نوع ۱، در این نوع دیابت افرادی که بالاتر از رده سنی ۴۰ سال دارند، درگیر دیابت نوع ۲ خواهند شد.

دیابت نوع ۲
دیابت نوع ۲

بر اساس تحقیقات می‌توان دریافت افرادی که در زندگی خود دارای سوابق بیماری و ژنتیک دیابت نوع ۲ می‌باشند، بیشتر درگیر این بیماری شده‌اند. به دلیل این‌ که امروزه افزایش وزن و چاقی در بین جوانان شیوع پیدا کرده ‌است، روند مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ رو به ‌افزایش می‌باشد.

البته به ‌غیر از این دو دسته دیابت، یک دیابت دیگر وجود دارد که تاثیرگذاری آن روی رشد جنین در هنگام بارداری می‌باشد که در ادامه این مبحث بیشتر درباره آن خواهیم گفت.

دیابت بارداری

متوجه شدیم که  دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ در دسته‌بندی بیماری دیابت شناخته می‌شوند. قبل ‌از این ‌که بگوییم اگر قند سه ‌ماهه بالا باشد یعنی چی باید توضیحی در رابطه با دیابت بارداری برای شما داشته باشیم.

همان‌طور که از نام آن مشخص است، پیدایش این نوع بیماری در دوران بارداری بانوان اتفاق خواهد افتاد و بدون این ‌که فرد درگیر سابقه بیماری دیابت باشد، بروز داده می‌شود.

تأثیراتی که دیابت بارداری روی رشد جنین می‌گذارد، بسیار مخرب می‌باشد و در کنار آن می‌تواند عوارض دیگری همچون زایمان زودرس، مشکلات تنفسی و ناهنجاری‌های مادرزادی را به وجود بیاورد و سلامت جنین را تحت تاثیر قرار بدهد. در کنار آن امکان دارد که مادر، بعد از به دنیا آوردن کودک خود دچار دیابت نوع ۲ شود.

اگر مادران باردار در این دوره علائم مد نظر را جدی نگیرند و دیابت بارداری را مدیریت نکنند، در آینده سلامت خود و جنین را به خطر خواهند انداخت و این بیماری از دیابت بارداری به دیابت نوع ۲ تبدیل خواهد شد.

برای براورد کردن هزینه آزمایش دیابت بارداری لازم است صفحه هزینه آزمایش دیابت بارداری را ببینید.

دیابت بارداری
دیابت بارداری

در ادامه این مقاله خواهیم گفت که اگر قند سه ‌ماهه بالا باشد یعنی چی .

نشانه‌های بروز بیماری دیابت

افرادی که درگیر بیماری دیابت می‌شوند، به‌ صورت مداوم نشانه‌هایی در بدن آن‌ها ظاهر می‌گردد. البته همیشه نمی‌توان وجود این نشانه‌ها را دلیل مبتلا شدن به دیابت دانست.

مهم‌ترین مواردی که باعث دیده شدن دیابت در بدن افراد می‌شود، شامل موارد زیر می‌باشند.

  • گرسنگی بیش ‌از اندازه
  • کاهش وزن
  • تکرر در ادرار
  • تشنگی بسیار زیاد
  • عدم تحرک
  • تاری در دید
  • بی‌حسی در ناحیه دست ‌و پا
  • تاول زدن مداوم پوست
  • عفونت‌های دهان و دندان
  • خستگی‌های بدون دلیل

متخصصین برای این ‌که تشخیص درستی از این علائم برای وجود بیماری دیابت داشته باشند، انجام آزمایشات تست گلوکز را مهم می‌شمارند. اما در کنار آن، انجام آزمایشات سه ‌ماهه که با نام تست هموگلوبین شناخته می‌شود، برای بیماران ضروری است. به ‌غیر از آن امکان دارد که برخی از افراد هیچ‌گونه علائم و نشانه‌ای را مشاهده نکنند.

پس در مدت ‌زمان بسیاری از وجود بیماری خود ناآگاه خواهند بود و هیچ‌گونه اقدام درمانی را برای آن انجام نخواهند داد و این می‌تواند عوارض بیماری دیابت برای افراد را بسیار زیاد کند. اما برای جلوگیری از این معضل، پیشنهادات پزشکان انجام آزمایشات دوره‌ای برای تست قند خون می‌باشد.

اگر از بیماری دیابت رنج میبرید برای درمان این بیماری پیشنهاد می کنیم پست درمان دیابت بدون دارو را مطالعه نمائید.

مواد غذائی تاثیرگذار روی گلوکز خون

قبل ‌از پرداختن به این ‌که اگر قند سه ‌ماهه بالا باشد یعنی چی بهتر است بگوییم که نتیجه تحقیق‌های پزشکان بر این بوده‌ است که یک عامل اصلی برای دیابت نوع ۲ سبک نادرست رژیم‌های غذایی می‌باشد و این امری طبیعی است که وعده‌های غذایی شیرین و چرب تأثیر بسیاری بر مبتلا شدن افراد به دیابت خواهند گذاشت.

پس مواد غذایی اهمیت بسیاری در بیماری دیابت خواهند داشت و استفاده از یک رژیم مناسب کمک می‌کند تا میزان هموگلوبین در بدن افراد کنترل گردد. مواردی همچون نوشیدنی‌های انرژی‌زا، نان سفید، میوه‌های خشک، برنج، و دیگر موارد می‌توانند باعث افزایش هموگلوبین خون شوند.

افراد مستعد مبتلا به دیابت

برخی از افراد شرایط بدنی مناسب‌تری برای درگیر شدن با بیماری دیابت دارند. مثلاً افرادی که دارای سوابق خانوادگی بیماری دیابت می‌باشند، به نسبت دیگر افراد، بیشتر درگیر این موضوع خواهند شد. اما موارد بر مشخصه‌های دیگری می‌توانند کمک کنند تا دیابت در بدن افراد بیشتر گردد. این موارد به‌ شرح زیر می‌باشند.

  • اضافه‌وزن بالا
  • کلسترول بالا
  • فشارخون بالا
  • نداشتن فعالیت‌های بدنی

بر اساس مطالعات انجام‌ شده؛ با افزایش سن، شکل‌گیری دیابت نوع ۲ روند صعودی در بدن افراد خواهد داشت و باعث می‌شود تا افرادی که درگیر اضافه ‌وزن هستند و محدوده سنی آن‌ها بالاتر از ۴۰ می‌باشد، بیشتر درگیر دیابت شوند.

همین‌طور رعایت نکردن یک رژیم غذایی مناسب و عدم تحرک، عاملین مؤثری برای دیابت نوع ۲ در سنین پایین می‌باشد و به‌ تدریج می‌تواند مشکلات بسیاری را برای بیماران به ارمغان بیاورد.

 

افراد مستعد مبتلا به دیابت
افراد مستعد مبتلا به دیابت

در ادامه این مقاله خواهیم گفت که اگر قند سه ‌ماهه بالا باشد یعنی چی .

تست هموگلوبین A1C به چه چیزی گفته می‌شود؟

این درست است که اغلب افرادی که درگیر بیماری دیابت می‌باشند، بر اساس تست قند خانگی می‌توانند میزان قند خون خود را تشخیص بدهند و این عملکرد به‌ عنوان ابزاری مفید برای کنترل سطح قند خون افراد شناخته شده ‌است.

اما امکان دارد که شرایط انجام تست قند خانگی فقط عملکرد بدن افراد در همان لحظه را به نمایش بگذارد و نمی‌تواند اطلاعات بیشتری در ماه‌های اخیر به افراد ارائه دهد. در حالی ‌که وجود اطلاعات بلند مدت از پیشینه قند خون افراد، برای روند درمان آن‌ها بسیار تاثیرگذار می‌باشد و تصمیم‌گیری‌های پزشک مربوطه بر اساس قند خون سه ‌ماهه افراد سنجیده خواهد شد.

حال برای ‌این که پزشک بتواند اطلاعات جامع‌تری در اختیار داشته باشد و از این طریق، سطح قند خون بیمار خود را به ‌درستی تشخیص دهد، تعیین آزمایشات تخصصی‌تر در این موارد به او کمک خواهند کرد.

یکی از آزمایشاتی که امروزه بسیار متداول شناخته می‌شود

یکی از آزمایشاتی که امروزه بسیار متداول شناخته می‌شود و به‌ صورت تخصصی می‌تواند میزان قند خون افراد را در ۳ ماه گذشته بررسی و ارزیابی کند، آزمایش هموگلوبین خون یا A1C می‌باشد. وظیفه اصلی این نوع از آزمایش به‌ صورت تخصصی بر این است که در مدت ‌زمان ۲ تا ۳ ماه اخیر، معدل سطح قند خون افراد را اندازه‌گیری کند.

همان‌طور که می‌دانید، به‌ غیر از آزمایش سه ‌ماهه، نام‌های دیگر علمی برای این نوع آزمایش شناخته می‌شوند که اغلب پزشکان آن را با نام آزمایش هموگلوبین یا A1C می‌شناسند.

در حالت کلی بعد از این‌ که برنامه‌های درمانی برای بیمار آغاز می‌گردد، دستورات پزشک بدین‌گونه است که انجام این آزمایش برای بیمار ضروری است تا بتواند فرایند تاثیرگذاری داروها و رژیم غذایی روی سطح قند خون افراد را بسنجد و از میزان تاثیرگذاری آن آگاه شود.

هنگامی ‌که بیمار از این نوع تست استفاده می‌کند، نتیجه آن در یک بازه زمانی کوتاه یعنی ۳ ماهه می‌تواند باعث شود تا فرد، کنترل بهتری روی قند خون خود داشته باشد. برآورد میزان گلوکز یا قند خون در کنار هموگلوبین خون، از طریق تخصص‌های متخصصین با این آزمایش انجام خواهد گرفت.

یکی از آزمایشاتی که امروزه بسیار متداول شناخته می‌شود
یکی از آزمایشاتی که امروزه بسیار متداول شناخته می‌شود

روند افزایشی گلوکز خون

بر این اساس اگر قند سه ‌ماهه بالا باشد، موارد بسیاری ذکر می‌شود. پس با بررسی میزان گلوکز در ۳ ماه اخیر روند افزایشی آن دلایل خاصی دارد.

سوال بسیاری از افرادی که درگیر بیماری دیابت می‌باشند، این است که اگر قند سه ماهه بالا باشد یعنی چی ؟ مهم‌ترین نکته این است که نشانه حاصل ‌شده از این آزمایش باعث می‌شود تا فرد آگاهی کافی در رابطه با بالا بودن قند سه ‌ماهه خود داشته باشد و نظارت بهتری را برای کنترل بیماری خود انجام دهد.

در کل بالا بودن قند سه‌ ماهه این هشدار را به بیمار می‌دهد که در صورت عدم رعایت و درمان، امکان دارد که مشکلات و اختلالات بسیار زیادی برای او اتفاق بیفتد که سلامتی او را درگیر خواهد کرد.

اگر میزان هموگلوبین یعنی A1C شش درصد باشد

به‌ عنوان نمونه می‌توان این‌ موضوع را بیان کرد که اگر میزان هموگلوبین یعنی A1C شش درصد باشد، نشان دهنده ۱۲۰ میلی ‌گرم در دسی ‌لیتر گلوکز می‌باشد. اما اگر هموگلوبین تعیین ‌شده در این ۳ ماه ۷ درصد باشد، بیانگر گلوکز ۱۵۰ میلی ‌گرم در ۳۰ لیتر و هموگلوبین ۸ درصد نزدیک به ۱۸۰ میلی‌گرم در دسی ‌لیتر را نشان خواهد داد.

این موارد می‌توانند تعیین کنند که عدد مناسب برای قند خون افراد در سه ماه اخیر چه عددی ذکر می‌شود و اگر قند سه ماهه بالا باشد یعنی چی می تواند در انتظار بیمار می‌باشد.

اغلب متخصصینی که در زمینه بیماری دیابت و افزایش قند خون فعالیت می‌کنند، به آن ها گوشزد خواهند کرد که بیماران باید انجام 4  بار آزمایش هموگلوبین A1C را جدی بگیرند.

دلیل اصلی اهمیت این ‌موضوع، حفظ سلامتی افراد و پیشگیری از دیگر بیماری‌های موجودی است که بر اثر دیابت در بدن افراد شکل می‌گیرند، تا فرد با بالا رفتن میزان قند خون در سه ‌ماهه گذشته فوراً از آن آگاهی بیابد و اقدامات لازم را برای درمان و بهبود وضعیت جسمانی خود انجام دهد.

اگر میزان هموگلوبین یعنی A1C شش درصد باشد
اگر میزان هموگلوبین یعنی A1C شش درصد باشد

دقت و صحت اندازه‌گیری آزمایش هموگلوبین (HbA1C)

هنگامی‌ که به بررسی نتایج این آزمایش پرداختیم، به این ‌موضوع رسیدیم که تحقیقات بسیاری دراین‌باره انجام ‌گرفته است و مشخص ‌شده که اندازه‌گیری هموگلوبین خون به ‌عنوان یک راهکار دقیق و نکته‌ سنج برای بررسی مشکلات احتمالی بدن به حساب می‌آید

و می‌تواند عارضه‌هایی که بر اثر افزایش قند خون و دیابت همانند آسیب‌های چشمی، سکته، آسیب‌های عصبی، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی و دیگر موارد که بر اثر دیابت وجود می‌آیند را کنترل کند. حتما می‌دانید، پروتئینی در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد که با نام هموگلوبین شناخته می‌شود.

حال هنگامی ‌که این هموگلوبین به بدن افراد وارد می شود و  اگر به گلوکز چسبیده‌اند، وارد جریان خون می‌شوند و در نهایت سبب افزایش یافتن میزان قند خون افراد می‌گردد.

هر چه دریافت گلوکز در بدن افراد افزایش یابد، میزان هموگلوبین های گلیکوزیله در بدن افراد رو به ‌افزایش خواهند رفت

حال هر چه دریافت گلوکز در بدن افراد افزایش یابد، میزان هموگلوبین های گلیکوزیله در بدن افراد رو به ‌افزایش خواهند رفت. در واقع می‌توان گفت که آزمایش هموگلوبین بر اساس میزان گلوکز، ارزیابی‌های لازم را انجام خواهد داد و دقت آن برای این‌ مورد بسیار بالا می‌باشد.

البته لازم است این نکته را بدانید که میزان هموگلوبین که در جریان قند خون وجود دارد و با آن یکی شده‌ است، در افرادی که درگیر بیماری دیابت نیستند، حدوداً ۶ درصد پایین‌تر می‌باشد.

اما افرادی که درگیر بیماری دیابت می‌باشند، بر اساس شیوه مدیریت این بیماری عدد تعیین ‌شده برای میزان هموگلوبین خون متغیر می‌باشد و بر همین مبنا در نتایج آزمایشات هموگلوبین A1C، عدد مربوطه برای این افراد حدوداً پایین‌تر از ۷ درصد می‌باشد و این می‌تواند تعیین کند که فرد درگیر بیماری دیابت است و سلامت کافی را ندارد.

به ‌غیر از آن، اگر عدد تعیین ‌شده برای هموگلوبین بالاتر از ۸ درصد باشد، این ‌موضوع به اثبات می‌رسد که فرد موظف است که از یکی از راهکارهای درمانی برای مدیریت بیماری خود استفاده کند تا از سلامت کافی برخوردار باشد. اما همچنان اهمیت این‌ موضوع پا بر جاست که اگر قند سه ‌ماهه بالا باشد یعنی چی . پس در ادامه این مبحث با ما باشید تا بیشتر دلایل اصلی بالا بودن قند خون را ذکر کنیم.

هر چه دریافت گلوکز در بدن افراد افزایش یابد، میزان هموگلوبین های گلیکوزیله در بدن افراد رو به ‌افزایش خواهند رفت
هر چه دریافت گلوکز در بدن افراد افزایش یابد، میزان هموگلوبین های گلیکوزیله در بدن افراد رو به ‌افزایش خواهند رفت

اهمیت بهترین درمان برای دیابتی‌ها

هنگامی می‌توان به اهمیت انتخاب بهترین درمان برای بیماران دیابتی پی‌ برد که افراد بتوانند سطح قند خون خود را در حالت کنترل ‌شده نگه دارند. در کل میزان هموگلوبین A1C برای این افراد باید کمتر از ۷ درصد باشد.

نکته پراهمیت دیگر دراین‌باره این است که کاهش یافتن میزان هموگلوبین در بدن سبب می‌شود تا به ‌مرور زمان، مشکلات و بیماری‌های بسیاری که بر اثر بیماری دیابت در بدن افراد شکل‌ گرفته است، بهتر کنترل شود و دیگر افراد را درگیر مشکلات نکند.

آزمایشگاه‌های متعدد، شیوه‌های خاصی برای اندازه‌گیری و سنجش میزان هموگلوبین بدن ارائه می‌دهند. وجود این شیوه‌ها باعث می‌شود تا نتایج تست انجام‌ گرفته نیز متفاوت باشد.

بنابراین باید با شرایط خاص خود از این تست بهترین استفاده را داشته باشید. به ‌عنوان نمونه امکان دارد که در برخی از آزمایشگاه‌ها نتیجه انجام‌ شده برای آزمایش هموگلوبین ۶ درصد باشد.

هنگامی ‌که به بررسی این نتیجه بپردازیم، می‌توان به قطع این نکته را گفت که این نتیجه مطلوب‌ترین نتیجه تست برای افراد دیابتی به حساب می‌آید. اما در برخی از موارد، آزمایشگاه‌های دیگر نظرات مختلفی برای میزان قند خون بالای افراد خواهند داشت.

مشاوره گرفتن از پزشکان با مهارت

برای این ‌که بتوان فهمید اگر قند سه ماهه بالا باشد یعنی چی مشورت گرفتن از پزشکان کمک بسیاری به شناخت و آگاهی بیشتر بیماران خواهد کرد. پس اینجاست که می‌توان به اهمیت تجارب یک پزشک در این زمینه پی‌برد.

توصیه ما این است که بعد از دریافت نتیجه تست خود حتما برای آگاهی بیشتر در این زمینه با یک پزشک با مهارت مشورت داشته باشید تا به شما بگوید هنگامی‌که قند سه ‌ماهه بالا می‌باشد، علت اصلی آن چیست و چه مفهومی پشت آن پنهان شده ‌است.

بررسی این‌ موضوع به شما کمک خواهد کرد تا شناخت بهتری از افزایش قند سه ‌ماهه داشته باشید و پیگیری‌های لازم را برای کنترل قند خون خود کنید تا از مزاحمت بیماری‌های دیگر در امان باشید و همچنان در سلامت بمانید.

مشاوره گرفتن از پزشکان با مهارت
مشاوره گرفتن از پزشکان با مهارت

در ادامه این مقاله خواهیم گفت که اگر قند سه ‌ماهه بالا باشد یعنی چی .

در هنگام انجام تست هموگلوبین A1C، چه نکاتی پراهمیت هستند؟

به دلیل این که بیماران دیابتی درگیر رژیم غذایی خاصی هستند، برای این ‌که از تست هموگلوبین استفاده داشته باشند، نیازی به این‌که ناشتا باشند، وجود ندارد و این افراد می‌توانند در هر ساعت از روز برای این تست به آزمایشگاه‌های مربوطه بروند تا بهتر درک کنند که اگر قند سه ماهه بالا باشد یعنی چی و با شناخت این مسئله راهکارهای درمانی را بهتر فراهم کنند.

در کنار این ‌موضوع باید حتما به این نکته بپردازیم که هیچ ‌گونه ارتباطی بین نتیجه‌ حاصل ‌شده از تست هموگلوبین با نوع تغذیه و فعالیت‌های ورزشی فرد دیده نمی‌شود.

همین‌طور وضعیت روحی افراد تأثیری روی نتیجه حاصل‌ شده نخواهد داشت. اما در حالتی که فرد درگیر بیماری و کسالت می‌باشد، بهتر است که انجام تست هموگلوبین A1C را در زمان دیگری انجام دهد. به دلیل این‌ که کسالت و بیماری‌ها نتیجه زیادی روی جواب آزمایش خواهند گذاشت و امکان دارد که تست نهایی را به‌ صورت صعودی بالا نشان دهند.

در هنگام انجام تست هموگلوبین A1C، چه نکاتی پراهمیت هستند؟
در هنگام انجام تست هموگلوبین A1C، چه نکاتی پراهمیت هستند؟

بازبینی میزان هموگلوبین خون

حتما می‌دانید که تکنولوژی روز به ‌روز در حال پیشرفت می‌باشد و لاین‌های مختلفی از پزشکی، دستگاه‌های بسیار تجهیز شده‌ای را برای انجام تست گلوکز خون استفاده می‌کنند.

بنابراین اگر بیمار در هر ساعت از شبانه‌ روز نیاز به استفاده از اندازه‌گیری میزان گلوکز خون داشته باشد، این دستگاه‌ها به او کمک خواهند کرد.

البته نباید این نکته را نادیده شمرد که برخی از این دستگاه‌ها قابلیت تشخیص درست میزان گلوکز خون را ندارند و نمی‌توانند به‌ خوبی این ‌موضوع را تشخیص دهند که حالت قند خون افراد در ماه‌های گذشته طبیعی می‌باشد و یا دارای یک روند صعودی می‌باشد.

پیشنهاد پزشکان برای این دسته از بیماران این است که برای این ‌که کمک بیشتری به درمان خود داشته باشند، تست هموگلوبین نقش بسیاری برای آن ها خواهد داشت.

به دلیل این ‌که می‌تواند در سه ماه گذشته تمامی عملکرد قند خون افراد را تجزیه ‌و تحلیل کند. در حالت کلی انجام این تست برای افرادی که درگیر بیماری قند خون می‌باشند، یک شیوه بسیار مناسب درمانی شناخته می‌شود و می‌تواند تعیین کند که قند خون افراد در چند ماه گذشته چه میزان است.

باید نتایج این آزمایش بنابر تخصص پزشک بررسی و ارزیابی گردد

حال برای این ‌که تشخیص داد که اگر قند سه ماهه بالا باشد یعنی چی باید نتایج این آزمایش بنابر تخصص پزشک بررسی و ارزیابی گردد تا تک ‌به ‌تک و جزء به ‌جزء تمامی مواردی که باعث بالا رفتن قند خون افراد در سه ماه اخیر شده ‌است را به او گوشزد کند و معنای اصلی بالا رفتن قند خون را بگوید.

زیرا افزایش قند خون در سه ماه گذشته افراد می‌تواند تاثیر بسیار مخربی در زندگی و آینده افراد داشته باشد و سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد. بنابراین فورا اقدامات درمانی در صورت بالا بودن آن بر اساس تشخیص پزشک صورت خواهد گرفت.

همان‌طور که در مطالب بالا این ‌موضوع را مهم شمرده‌ایم، شرایط انجام این تست به بیمار و پزشک کمک بسیاری خواهد کرد تا در صورت بالا بودن قند خون، درمان مناسب برای فرد صورت بگیرد و به‌ غیر از آن مشخص شود که کنترل و نظارت قند خون افراد چه نتیجه مثمر ثمری را خواهد داشت.

مزیت‌های بسیاری در پی استفاده از این تست وجود دارد که مهم‌ترین آن این است که همانند استفاده از دستگاه‌های تست گلوکز خون، سختی بسیاری ندارد و دقت بسیار بالا برای اندازه‌گیری قند خون افراد به کار خواهد برد.

باید نتایج این آزمایش بنابر تخصص پزشک بررسی و ارزیابی گردد
باید نتایج این آزمایش بنابر تخصص پزشک بررسی و ارزیابی گردد

علت تشخیص سه ماهه قند خون در تست هموگلوبین

این ‌که اطلاعات بهتری در رابطه با هموگلوبین موجود خون داشته باشید، درک درستی از انجام این تست برای شما ایجاد می‌کند.

همان‌طور که گفتیم، یکی از پروتئین‌هایی که در گلبول‌های قرمز خون فعالیت دارد و جا به ‌جایی اکسیژن به‌ عنوان یکی از وظایف اصلی آن به حساب می آید، هموگلوبین خون است و همانند دیگر پروتئین‌هایی که در بدن وجود دارند، می‌توانند با گلوکز مخلوط گردد.

حال مخلوط این پروتئین با گلوکز خون فقط می‌تواند تا مدت ‌زمانی که گلبول‌های خون فعالیت دارند و زنده به حساب می‌آیند، در بدن باقی بماند.

مدت فعالیت آن ۱۲۰ روز پایدار یا ۳ ماه به حساب می‌آید

مدت فعالیت آن ۱۲۰ روز پایدار یا ۳ ماه به حساب می‌آید. بنابراین باعث می‌شود تا هموگلوبین ۳ ماه در قند خون باقی بماند و مبنای اصلی انجام تست A1C بر این اساس است که حد نرمال و استاندارد ۳ ماه گذشته قند خون را بررسی کند. حال اگر درصد این پروتئین در سه ماه گذشته نرمال و استاندارد باشد، فرد سالم است.

اما بنا بر شرایطی تشخیص ابتلا به بیماری دیابت و بالا بودن قند سه‌ ماهه اخیر از طریق این آزمایش انجام خواهد شد. همان‌طور که گفتیم، بیمارانی که درگیر دیابت می‌باشند، نتیجه تست هموگلوبین آن‌ها پایین‌تر از ۶ درصد خواهد بود.

پس پاسخ این سوال که اگر قند سه ماهه بالا باشد یعنی چی این است که افزایش قند سه ‌ماهه می‌تواند مشکلات و عوارض بسیاری را در بدن بیماران به وجود بیاورد و نگران ‌کننده و خطرناک است. هیچ‌گاه نباید از این ‌موضوع غافل شد و باید بر اساس مشورت گرفتن از یک پزشک متخصص راهکارهای درمانی برای کنترل قند سه ‌ماهه افراد فوراً انجام بگیرد.

مدت فعالیت آن ۱۲۰ روز پایدار یا ۳ ماه به حساب می‌آید
مدت فعالیت آن ۱۲۰ روز پایدار یا ۳ ماه به حساب می‌آید

در ادامه این مقاله خواهیم گفت که اگر قند سه ‌ماهه بالا باشد یعنی چی .

میزان مناسب هموگلوبین A1C در رده‌های سنی مختلف چگونه تعیین می‌گردد؟

برای این ‌که تشخیص دهیم اگر قند سه ماهه بالا باشد یعنی چی ابتدا باید دانست که حد نرمال میزان هموگلوبین A1C در رده‌های سنی مختلف چگونه محاسبه می‌گردد.

متخصصین استانداردهای لازم را برای وجود این پروتئین در گلبول‌های قرمز خون رده‌بندی می‌کنند و می‌گویند که در افراد با سنین مختلف، وجود هموگلوبین متغیر است.

به‌ عنوان نمونه هنگامی‌ که نتیجه تست میزان پایینی از پروتئین هموگلوبین در بدن را نشان می‌دهد، این احتمال به وجود می‌آید که حملات هیپوگلیسمی در بدن افراد رخ دهد و درگیر افت میزان گلوکز خون شود.

همین‌طور هر چه این هموگلوبین پایین بیاید، این مشکل به ‌مراتب رو به‌ افزایش خواهد رفت و خطرناک‌ترین موضوع برای تعیین هموگلوبین در رده سنی کودکان شناخته می‌شود.

اگر قبل‌ از سنین مدرسه رفتن یعنی زیر ۶ سال میزان گلوکز خون در سلول‌های مغذی کودکانی که در حال رشد هستند، بسیار کم مشاهده شود، این موضوع نگران ‌کننده می‌باشد و باید تحت نظر پزشک متخصص قرار گیرند. در کل عدد تعیین ‌شده برای میزان مناسب هموگلوبین در رده سنی کودکان به نسبت بزرگسالان بیشتر ذکر شده ‌است.

حال برای این ‌که درک درستی از استانداردهای مناسب هموگلوبین A1C در بدن داشته باشید، بهتر است در رده‌های سنی مختلف میزان مورد نیاز آن را برای شما ذکر کنیم. در موارد زیر بیشتر به این ‌موضوع خواهیم پرداخت.

استاندارد مناسب در رده‌های سنی مختلف

  • میزان مناسب هموگلوبین برای رده سنی بالای ۱۸ سال کمتر از ۷ درصد تعیین می‌گردد.
  • برای رده سنی بین ۱۳ تا ۱۸ سال هموگلوبین کمتر از هفت و نیم درصد ذکر می‌شود.
  • برای رده سنی مابین 6 ‌تا ۱۲ سال به پایین‌تر از ۸ درصد مناسب است.
  • برای رده سنی ۶ سال پایین‌تر از هشت و نیم متعادل و معمولی می‌باشد.
استاندارد مناسب در رده‌های سنی مختلف
استاندارد مناسب در رده‌های سنی مختلف

تحلیل نتیجه آزمایش هموگلوبین

هنگامی‌ که میزان گلوکز خون افراد بین ۱۲۶ میلی‌گرم در دسی ‌لیتر می‌باشد، سطح هموگلوبین A1C افراد مساوی یا بالاتر از شش و نیم درصد ذکر می‌شود. حال بعد از این ‌که ۲ ساعت میزان گلوکز خون با استفاده از مواد غذائی سنجیده می‌شود، گلوکز مربوط بالا می‌رود و یا مساوی ۲ می‌باشد. اگر در هنگام انجام آزمایش تحمل قند خون این عدد بیشتر از حد نرمال باشد، مشخص است که میزان گلوکز خون افراد افزایش ‌یافته است.

باید این نکته را به‌ خاطر داشته باشید، هنگامی متخصصین خطر بالا رفتن دیابت در بیماران را بسیار حاد و جدی می‌دانند که میزان هموگلوبین A1C  افراد بین 4/6 تا 5/7 تعیین گردد.

هنگامی که میزان هموگلوبین خون او در این راستا می‌باشد، باید تحت درمان قرار بگیرد و تا حد امکان، در طول سال ۲ بار اندازه‌گیری‌ها و سنجش‌های مربوطه برای او انجام بگیرد.

پس برای این‌ که بگوییم اگر قند سه ماهه بالا باشد یعنی چی می‌توان این مسئله را ذکر کرد که سلامت عمومی بیمار را به خطر خواهد انداخت و باید تحت درمان قرار بگیرد تا سطح قند خون او کنترل گردد و سپس نیاز به انجام آزمایشات هموگلوبین مجدد وجود دارد.

تحلیل نتیجه آزمایش هموگلوبین
تحلیل نتیجه آزمایش هموگلوبین

توجه به چه نکاتی درباره نتیجه آزمایش هموگلوبین A1C ضروری می‌باشد؟

بنابر شرایط جسمانی بیمار و دست ‌و پنجه نرم کردن با بیماری‌هایی همانند بیماری کبدی، کلسترول بالا و مشکلات کم‌خونی و همین‌طور افرادی که درگیر استفاده از ترکیبات ویتامینی می‌باشند، نتایج مختلفی وجود دارد. بنابراین قبل ‌از این‌که فرد از این تست استفاده کند، باید نظر پزشک خود را دراین‌باره بداند و با آگاهی کامل اقدام به انجام تست هموگلوبین کند.

علامت اختصاری هموگلوبین در تست خون (Hgb)

پزشکان و متخصصین برای این ‌که هموگلوبین خون را بشناسند، از حروف اختصاصی برای آن استفاده می‌کنند که شامل (Hgb) می‌شود. تا این‌ قسمت از مطلب دریافتید که پروتئین‌های بسیاری در داخل گلبول‌های قرمز خون وجود دارد که نام آن‌ها هموگلوبین است و میزان زیادی آهن در آن‌ها یافت می‌گردد.

وظیفه اصلی آهن جا به‌ جایی مولکول‌های اکسیژن نیز می‌باشد و برای این ‌که فعالیت خود را به ‌درستی انجام بدهد، پروتئین‌ها اساسی‌ترین و مهم‌ترین اجزای تشکیل ‌دهنده آن شناخته می‌شوند. حال اگر فردی در بدن خود پروتئین‌های مربوطه را نداشته باشد، اکسیژن کافی به تمامی سلول‌های بدن نخواهد رسید.

تخصص و علم پزشکان امروز باعث شده تا با تحلیل کردن نمونه‌های خون آزمایش ‌شده تعیین کنند که میزان سطح هموگلوبین خون در بدن افراد چگونه است. با تحقیقات بسیار، پزشکان به این نتیجه دست یافتند که اثربخشی پارامترهای بسیاری روی پروتئین خون پدیدار می‌گردد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند.

موارد تاثیرگذار در میزان سطح به هموگلوبین

  • سن فرد
  • جنس بیمار
  • سوابق پزشکی

این دسته از موارد به‌ عنوان مهم‌ترین پارامترهای موجود برای تعیین میزان هموگلوبین خون افراد شمرده می‌شود. پس باید بدانید که در افراد بالغ در وضعیت معمول میزان (Hgb) درگیر تحولات و تغییراتی خواهد شد.

در حالت کلی پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که میزان هموگلوبین موجود در خون آقایان بزرگسال به نسبت بانوان کمی بالاتر می‌باشد. پس بهتر است بدانید که عدد تعیین ‌شده برای هموگلوبین نرمال خون در بانوان بزرگسال ۱۲ گرم در دسی ‌لیتر ذکر شده‌ است. اما برای آقایان می‌توان عددی چون ۱۳ گرم در دسی ‌لیتر را ذکر کرد.

اهمیت این موضوع بسیار بالاست که افرادی که در رده سنی بالا قرار دارند، به دلیل این‌ که میزان غلظت هموگلوبین در بدن آن‌ها نسبت به افراد جوان کمتر می‌باشد، شرایط متفاوت‌تری را تجربه خواهند کرد.

البته روی این موارد، شرایط بسیاری اثربخش می‌باشد که مهم‌ترین آن‌ها فقر آهن، عوارض دارویی دارویی، التهابات مزمن، عدم تغذیه مناسب، بیماری‌های مزمن، بیماری کلیوی و دیگر موارد می‌باشند که نقش بسیاری بر میزان پروتئین در گلبول‌های قرمز خون خواهند داشت.

موارد تاثیرگذار در میزان سطح به هموگلوبین
موارد تاثیرگذار در میزان سطح به هموگلوبین

در ادامه این مقاله خواهیم گفت که اگر قند سه ‌ماهه بالا باشد یعنی چی .

چه عواملی در افزایش میزان هموگلوبین خون افراد تاثیر گذار است؟

اهمیت این ‌موضوع بسیار بالاست که ارتباط بهینه‌ای بین بالا رفتن میزان سطح هموگلوبین و افزایش یافتن گلبول‌های قرمز خون وجود دارد. همان‌طور که گفتیم، جایگاه اصلی هموگلوبین ها در گلبول‌های قرمز خون است و هر چقدر میزان گلبول‌های قرمز خون در بدن افزایش یابد، متقابلاً میزان هموگلوبین نیز بیشتر خواهد شد.

البته برعکس این ‌موضوع نیز اتفاق خواهد افتاد و می‌توان گفت که هر چه میزان گلبول‌ها کاهش یابد، تعداد هموگلوبین ها نیز کمتر از حد معمول می‌گردد. در هر صورت مواردی که در ادامه این مبحث ذکر می‌کنیم، به دلیل اصلی میزان گلبول‌های خون، گلبول‌های قرمز و همین‌طور هموگلوبین می‌باشد.

تومورهای کلیوی

وجود برخی از تومورهای کلیوی در بدن افراد باعث می‌شود تا کلیه اریتروپویتین بیشتری را تولید کند و روی افزایش تولید آن نقش بسیاری خواهند داشت. اهمیت این هورمون در بدن بسیار بالا می‌باشد و باعث فرآوری شدن گلبول‌های قرمز خون می‌گردد.

بیماری قلبی مادرزادی

اگر فردی به ‌صورت مادرزادی درگیر بیماری قلبی باشد، وظیفه پمپاژ کردن مؤثر خون و همین‌طور انتقال اکسیژن بسیار دشوارتر اتفاق می‌افتد و امکان داردتا  بدن شرایط سختی را سپری کند. حال هنگامی ‌که میزان گلبول‌های قرمز بیشتر می‌شوند، فردی که درگیر این بیماری می‌باشد، شرایط سختی را تجربه خواهد کرد.

بیماری قلبی مادرزادی
بیماری قلبی مادرزادی

دهیدراته شدن

شرایط دهیدراته شدن در بدن افراد هنگامی رخ می‌دهد که میزان تولید گلبول‌های قرمز خون در بدن بیشتر از حد معمول می‌باشد. در عبارت کلی باید گفت که اعتدال کافی برای تولید میزان گلبول‌های خون در بدن افراد وجود ندارد و به نسبت دیگر گلبول‌ها بسیار بیشتر تولید شده است.

پلی سیتمی ورا

وجود این بیماری در بدن افراد عامل مؤثری برای افزایش یافتن تولید میزان گلبول‌های قرمز خون می‌باشد و می‌تواند نگرانی‌هایی را در این هنگام به وجود بیاورد.

تمامی موارد عنوان ‌شده نقش بسیاری روی افزایش میزان گلبول‌های خون دارند و می‌توانند به ‌تدریج، هموگلوبین خون در بدن را رو به افزایش ببرند. اما در کنار آن برخی از افراد امکان دارد که درگیر افزایش هموگلوبین خون بیشتری شوند که این دسته از افراد دارای شرایط زیر می‌باشد.

البته هنگامی‌ که فرد بداند اگر قند سه‌ ماهه بالا باشد یعنی چی کنترل درستی برای او انجام می‌گیرد و سطح هموگلوبین خون در حد متعادل باقی خواهند ماند.

موارد زیر نقش مهمی روی افزایش هموگلوبین خون خواهند داشت.

  • سوابق خانوادگی تأثیرگذارترین نکته در بالا رفتن میزان هموگلوبین خون می‌باشد.
  • زندگی کردن در ارتفاعات بالا نیز می‌تواند باعث افزایش هموگلوبین خون گردد.
  • گرفتن خون در یک بازه زمانی باعث افزایش هموگلوبین خون می‌گردد.
  • مصرف سیگار بسیار باعث افزایش هموگلوبین خون می‌شود.

در ادامه این مقاله خواهیم گفت که اگر قند سه ‌ماهه بالا باشد یعنی چی .

موارد زیر نقش مهمی روی افزایش هموگلوبین خون خواهند داشت.
موارد زیر نقش مهمی روی افزایش هموگلوبین خون خواهند داشت.

چه شرایطی برای پایین بودن میزان هموگلوبین خون تعیین می‌گردد؟

همان‌طور که گفتیم، ارتباط مستقیمی بین کاهش یافتن گلبول‌های قرمز و میزان هموگلوبین خون دیده می‌شود. حال اگر فردی با استفاده از انجام آزمایش سه ماهه با کاهش سطح هموگلوبین خون مواجه شود، این عامل مؤثری برای بروز بیماری‌های مختلف می‌شود که شامل موارد زیر هستند.

آسیب کلیوی

هورمون اریتروپویتین در کلیه، فعالیت مربوطه را انجام می‌دهد و اگر عملکرد کلیوی به ‌درستی انجام نگیرد، یعنی میزان زیادی از این هورمون در بدن وجود ندارد. به‌ همین دلیل می‌توان گفت که کاهش یافتن گلبول‌های قرمز خون در بدن افراد باعث شکل‌گیری آسیب‌های کلیوی بسیار می‌شود.

بیماری مغز استخوان

مهم‌ترین بیماری که در شرایط کاهش یافتن میزان قند خون افراد دیده می‌شود، بیماری مغز استخوان می‌باشد. به ‌غیر از آن بیماری‌هایی همانند لمفوما، کم خونی آپلاستیک و موارد دیگری برای کاهش یافتن میزان گلبول‌های خون می‌باشد.

هیبریدهای رحمی

وجود تومورهای رحمی غیر سرطانی هستند و هنگام بروز در بدن افراد، خون‌ریزی‌های بسیار زیادی رخ خواهد داد و همین باعث می‌شود تا گلبول‌های قرمز در بدن افراد کاهش بیابد.

هیبریدهای رحمی
هیبریدهای رحمی

هموگلوبین A1C چگونه در بدن محاسبه می‌گردد؟

بعد از این‌ که شرایط انجام تست در بدن افراد انجام شد، اغلب متخصصین آن را با نام هموگلوبین گلیکات نیز می‌شناسند. حال برای این‌ که دریافت، اگر قند سه ‌ماهه بالا باشد یعنی چی اندازه‌گیری و تجویز تست A1C برای افراد ارزش بسیاری دارد.

متخصصین برای اشخاصی که درگیر بیماری دیابت شده‌اند، نظارت روی میزان گلوکز خون را مهم‌ترین موضوع می‌دانند و تعیین می‌کنند که انجام این نوع تست در طول دوره‌های ۲ تا ۴ ماهه می‌تواند میزان قند خون افراد را به بهترین نحو ممکن تشخیص دهد. گلوکز در تمام بدن در حال گردش می‌باشند و هموگلوبین نیز به آن چسبیده است.

همان‌طور که گفتیم، هر تعداد میزان هموگلوبین افزایش یابد، میزان قند خون نیز بیشتر خواهد شد و میزان پیوسته باقی ماندن هموگلوبین به قند ۳ ماه در نظر گرفته‌ شده است. تخصص پزشکی بر این‌ موضوع است که میزان هموگلوبین در بدن افرادی که دچار بیماری دیابت می‌شوند، باید ۷ درصد و یا کمتر از این عدد را نشان بدهد.

اما برای افراد دیگر حدوداً 7/5 درصد می‌باشد. حال اگر قند سه ‌ماهه بالا باشد، یعنی این ‌که فرد نیاز دارد تا بر اساس تخصص‌های پزشک مربوطه خود از داروهای مناسبی برای کاهش میزان سطح هموگلوبین استفاده کند.

زیرا بالا بودن قند خون معضلات و عوارض بسیار زیادی را به دنبال خواهد داشت و پزشکان از طریق راهکارهای مختلف در تلاشند تا میزان قند خون را به حداقل برسانند.

هموگلوبین A1C چگونه در بدن محاسبه می‌گردد؟
هموگلوبین A1C چگونه در بدن محاسبه می‌گردد؟

در ادامه این مقاله خواهیم گفت که اگر قند سه ‌ماهه بالا باشد یعنی چی.

برای پایین آوردن میزان قند خون A1C، چه روش‌هایی کارساز می‌باشد؟

تا به اینجای مطالب دریافتیم که اگر قند سه ‌ماهه بالا باشد یعنی چی و می تواند چه ضررهایی داشته باشد. می‌دانید که پزشکان برای این منظور از تمامی راه‌حل‌های مختلف استفاده می‌کنند تا کنترل دیابت در بدن بیماران انجام بگیرد.

انجام آزمایشات مختلف از مهم‌ترین مواردی هستند که به‌ مرور می‌تواند نقش بسیاری در پایین آوردن میزان قند خون سه‌ ماهه داشته باشند. زیرا ارزیابی‌های لازم از این طریق انجام می‌گیرد و فرد با شناخت بیشتر از بیماری خود از راهکارهای درمانی استفاده خواهد کرد. بنابراین مهم‌ترین تستی که برای این افراد تجویز می‌گردد، گلوکز خون سه‌ ماهه می‌باشد.

افزایش کیفیت زندگی

انجام آزمایش A1C کمک می‌کند تا اطلاعات خوبی در رابطه با کنترل بیماری دیابت در دسترس بیمار قرار بگیرد. اما استفاده از این آزمایش به‌ تنهایی نمی‌تواند باعث سلامتی افراد گردد.

افرادی که درگیر شدت نوسانات قند خون می‌باشند، اغلب افرادی هستند که در طول روز انسولین تزریق می‌کنند و امکان دارد که میزان هموگلوبین آن‌ها خوب باشد. زیرا انجام این آزمایش در سه ماه اخیر اتفاق می‌افتد و قادر به تشخیص نوسانات نیست.

اما امکان دارد تا نوسانات بسیار زیادی در قند خون افراد اتفاق بیفتد که کیفیت زندگی آن‌ها را کاهش خواهد داد و فعالیت‌های روزانه آن‌ها دچار اختلالاتی می‌شود. بنابراین ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلات بسیار جدی برای سلامتی افراد باشد.

فرد باید تلاش کند که میزان قند خون و هموگلوبین خود را کاهش دهد

فرد باید تلاش کند که میزان قند خون و هموگلوبین خود را کاهش دهد تا در آزمایشات سه‌ ماهه بعدی، نتیجه قابل‌ قبولی از آن دریافت گردد و درگیر عوارض بالا بودن میزان هموگلوبین خون نشود.

مواردی که در ادامه این مبحث ذکر می‌کنیم، نکات مؤثری برای کاهش دادن هموگلوبین خون در آزمایش A1C می‌باشد. البته باید این نکته را بدانید که شرایط پایین آوردن و کنترل آن به‌ سادگی نیست و افراد در این راه باید سختی‌های بسیار بکشند.

نظریه پزشکان برای بیماران دیابتی این است که حتما باید در زندگی خود کنترل داشته باشند و این را به ‌عنوان هدف اصلی در زندگی قرار بدهند و با دنبال کردن این هدف، سلامتی خود را باز یابند.

گر چه این فعالیت‌ها زمانبر و طاقت‌ فرسا می‌باشد، اما نتیجه منحصر به ‌فردی دارد و می‌تواند روی سطح کیفیت زندگی افراد اثربخش باشند و آن را رو به بهبودی ببرد. پس این ‌موضوع بسیار با ارزش شناخته می‌شود که افراد حتما باید در رعایت آن تلاش کنند.

در کل کلید کنترل کردن دیابت پیروی کردن از یک روش زندگی با کیفیت است. اهمیت این ‌موضوع باعث شده ‌است تا چندین راهکار برای تغییر در سبک زندگی افراد ذکر کنیم تا از این طریق بتوانند در پایین آوردن میزان قند خون A1C موفق باشند. در ادامه این مبحث به این موارد اشاره خواهیم کرد.

فرد باید تلاش کند که میزان قند خون و هموگلوبین خود را کاهش دهد
فرد باید تلاش کند که میزان قند خون و هموگلوبین خود را کاهش دهد

تحرک در طول روز با استفاده از فعالیت‌های ورزشی

حتما می‌دانید که یکی از راهکارهای درمانی برای دیابت و کنترل کردن قند خون افراد، تحرک به ‌جا و به‌ موقع در طول شبانه ‌روز می‌باشد. همین‌طور استفاده از فعالیت‌های ورزشی در قالب‌های مختلف می‌تواند کمک کند تا کنترل دیابت انجام بگیرد. به‌ همین دلیل پزشکان برای بیماران دیابتی توصیه می‌کنند، حداقل ۵ روز از هفته را به ‌اندازه‌ی نیم ‌ساعت ورزش داشته باشند.

حال اگر فرد از فعالیت‌های ورزشی استفاده کند که با اشتیاق و علاقه آن را دنبال می‌کند، در کنار این‌که لذت خواهد برد، می‌تواند برای درمان دیابت مؤثر واقع شود و همین باعث کاهش یافتن گلوکزها در قند خون فرد می‌گردد و نتایج آزمایش هموگلوبین را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

تحرک در طول روز با استفاده از فعالیت‌های ورزشی
تحرک در طول روز با استفاده از فعالیت‌های ورزشی

بیماران دیابتی می‌توانند در هر ساعت از شبانه ‌روز که احساس بهتری دارند، به پیاده‌روی بروند. اگر پارکی در نزدیکی محل زندگی شما می‌باشد، می‌توانید اوقات فراغت خوبی را در آنجا سپری کنید و به پیاده‌ روی بپردازید.

در کنار آن انواع وسایل ورزشی در این پارک‌ها موجود می‌باشد که باعث فعالیت بیشتر بدن می‌گردد. روزانه نیم ‌ساعت فعالیت در پارک‌ها و در کنار پیاده ‌روی به کنترل گلوکز خون در بدن این دسته از افراد کمک خواهد کرد.

دوچرخه‌های ثابت

حال اگر افراد، شرایط خارج شدن از خانه را به دلایل مختلف اعم از بیماری‌های موجودی همانند کووید ۱۹ ندارند، دوچرخه‌های ثابت برای تحرک بیشتر به آن‌ها کمک خواهد کرد.

همین‌طور ورزش‌هایی همانند یوگا و ورزش‌های کششی در داخل منزل می‌تواند تحرک بدنی افراد را بالا ببرد. در کنار آن یک فعالیت دیگر که باعث شادی و تفریح افراد می‌گردد و بسیار سالم و مفید برای اشخاص درگیر قند خون بالا می‌باشد، شنا کردن و رفتن به استخر می‌باشد.

بهتر است افراد در فعالیت‌های روزانه خود این دسته از برنامه‌ها را نیز جای بدهند تا بتوانند در کاهش یافتن قند سه ‌ماهه خود تلاش کنند.

استفاده از رژیم غذایی سالم با نظریه پزشک

روند درمان افراد دیابتی از طریق دو عامل مؤثر فعالیت بدنی در کنار تغذیه مناسب اتفاق خواهد افتاد و پزشکان این دو مورد را برای این افراد مهم می‌شمارند. همان‌طور که در مطالب بالا گفتیم، افزایش میزان تحرک بدن می‌تواند از پیشنهادات ممکن انجام بگیرد، اما افراد باید در برنامه‌های غذایی خود از سبزیجات بسیار استفاده کنند.

البته این نکته لازم به ذکر است که سبزیجات بدون نشاسته برای بدن آن‌ها بهتر است و مواردی همچون چربی‌ها، پروتئین‌های گیاهی، کربوهیدرات‌ها، میوه‌ها و دیگر موارد برای آن‌ها مفید می‌باشد.

به این دلیل ذکر می‌شود که سبزیجات با نشاسته برای افراد دیابتی مفید نیست که میزان زیادی گلوکز درون نشاسته یافت می‌شود و این می‌تواند باعث افزایش قند خون افراد گردد.

همین‌طور دیگر مواد غذایی که میزان زیادی نشاسته در آن‌ها به کار برده شده ‌است، برای این گروه از بیماران مفید نیست و نباید در استفاده از آن زیاده‌روی کرد تا حد گلوکز خون، کنترل ‌شده باقی بماند.

استفاده از سالاد

توصیه پزشکان برای این دسته از بیماران این است که استفاده از سالاد را در وعده‌های غذایی خود مهم بشمارند. زیرا میزان زیادی از سبزیجات برای تهیه سالاد استفاده می‌شود که می‌تواند عامل مؤثری برای پرخوری‌های بیش‌ از اندازه باشد و حجم شکم را پر کند.

این ‌که فرد بتواند تا اندازه ای از غذاهای فرآوری شده استفاده داشته باشد و مصرف آن‌ها را به حداقل برساند، در روند کنترل قند سه‌ ماهه بالا تاثیرگذار می‌باشد.

استفاده از مواردی همچون آب‌میوه‌های صنعتی، نوشابه‌های گازدار و دیگر موارد برای این دسته از افراد توصیه نمی‌شود. برای این ‌که این افراد درک بهتری از مواد غذایی مورد نیاز در طول درمان خود داشته باشند، بهتر است که از تخصص‌های پزشک حاذق در این زمینه استفاده کنند و بر اساس شرایط بدنی خود از بهترین مواد غذایی مصرفی استفاده داشته باشند.

این شرایط سبب می‌شود تا اندازه‌گیری سطح هموگلوبین خون برای آن‌ها در هر ۱۲۰ روز یک ‌بار عملکرد مناسبی داشته باشد. پس برای پاسخ به این ‌که اگر قند سه‌ ماهه بالا باشد یعنی چی باید بگوییم که کنترل کردن قند سه ‌ماهه برای بیماران دیابتی بسیار ضروری و واجب است و بالا بودن آن می‌تواند عوارض بسیار نگران‌کننده‌ای را به دنبال داشته باشد. پس بهتر است که افراد از عوامل مهم برای پایین آوردن میزان قند خون استفاده داشته باشند.

پایبند بودن به قوانین این رژیم غذایی

موارد بسیاری می‌توانند روی قند خون، نوسانات ایجاد کنند. نکاتی همچون فاصله بسیار بین وعده‌های غذایی از عوامل مؤثر برای نوسانات قند خون افراد می‌باشد. همین‌طور برخی از افراد برای رژیم‌های غذایی در تلاشند تا برخی از وعده‌های خود را حذف کنند که این راهکار اشتباه می‌باشد.

افزایش یافتن وعده‌های غذائی و پرخوری‌های بسیار می‌تواند بر قند خون اثربخشی بسیاری داشته باشد. پس مهم‌ترین نکته برای این‌ که قند سه ‌ماهه شما منظم باشد و کاهش یابد، این است که دستورات پزشک مد نظر خود را برای برنامه‌های غذایی به‌ درستی انجام دهید و حتما به تعهدات خود دراین‌باره عمل کنید.

پایبند بودن به قوانین این رژیم غذایی
پایبند بودن به قوانین این رژیم غذایی

پیروی کردن از راهکارهای درمانی ارائه ‌شده

مهم‌ترین نکته ای که در درمان بیماری دیابت نقش دارد، خود بیمار می‌باشد. زیرا پزشکان و متخصصین برای هر بیمار دستورالعمل‌های پزشکی خاصی را مطرح می‌کنند که بیمار وظیفه دارد که حتما به آن‌ها پایبند باشد و از تمامی این موارد پیروی کند.

زیرا این دسته از نکات باعث کاهش یافتن میزان گلوکز خون در طول دوره سه ‌ماهه خواهد شد و نتایج تست هموگلوبین سه ماهه کاهش خواهد یافت. پزشکان با مهارت برای بیماران دیابتی داروهای مخصوصی را تجویز می‌کنند.

دوز در نظر گرفته‌ شده برای این داروها بنا بر شرایط قند خون افراد متفاوت است و می‌توانند با تعادل برقرار کردن برای استفاده از این داروها در کنترل قند سه‌ ماهه نقش بسیاری داشته باشند.

هنگامی‌ که این سوال مطرح می‌شود که اگر قند سه ‌ماهه بالا باشد یعنی چی بهترین پاسخ برای آن این است که بالا بودن قند می‌تواند بسیار خطرناک و نگران ‌کننده باشد و فرد بنا بر شرایط خود می‌تواند از داروهای مختلف و همین‌طور راهکارهای درمانی همانند رژیم و فعالیت‌های ورزشی در کاهش دادن میزان آن موفق باشد.

در برخی مواقع، پزشک بنا بر دستورات خود داروهای بیمار را تغییر خواهد داد

در برخی مواقع، پزشک بنا بر دستورات خود داروهای بیمار را تغییر خواهد داد تا کنترل بهتر قند خون در این دوره انجام بگیرد. پس وظیفه اصلی بیمار این است که تمامی نکات پزشکی که متخصص برای او ذکر می‌کند تا بتواند درمان را برای او فراهم کند را انجام دهد و از پیروی آن‌ها سر باز نزند.

بیمار نمی‌تواند هیچ‌گاه مصرف خودسرانه از داروها داشته باشد و بدون اطلاع پزشک خود، دوز داروها را تغییر دهد. زیرا ممکن است بدن عملکرد خطرناکی در این مواقع نشان دهد.

چک کردن مکرر سطح گلوکز خون

برای این ‌که بیماران دیابتی روند درمان خود را بهتر کنترل کنند، نیاز دارند که به ‌صورت مداوم، میزان گلوکز خون خود را ارزیابی کنند و این مسئله می‌تواند نقش بسیار زیادی در رابطه با تعیین هموگلوبین خون داشته باشد و باعث کنترل و نظارت بهتر این بیماری گردد.

بنابراین نیاز است که در این ‌باره حتما نظر پزشک خود را بخواهید و اگر پزشک صلاح دانست، در دوره‌های مشخص ‌شده ای انجام تست‌های مختلف را برای شما لحاظ کند.

البته باید بگوییم که در فواصل زمانی مشخص شده می‌توان میزان گلوکز خون ناشتا و دو ساعته بعد را سنجید و تمامی این موارد بر اساس تخصص‌های یک پزشک صورت خواهد گرفت.

تمامی این راهکارهای ذکر شده کمک خواهند کرد تا اگر شخصی درگیر بالا رفتن قند سه‌ ماهه می‌باشد، عملکرد درمانی را برای کاهش قند خون سه‌ ماهه انجام بدهند.

پس باید بگوییم که هنگامی به عمق این موضوع پی می‌بریم که اگر قند سه‌ ماهه بالا باشد یعنی چی نگرانی‌ها و دغدغه‌های بسیاری در پی افزایش قند خون وجود داشته باشد که می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد.

پس افراد باید فورا اقدامات لازم برای کاهش دادن میزان قند خون را فراهم کنند و به ‌صورت دوره‌ای از آزمایشات هموگلوبین استفاده داشته باشند تا عملکرد کاهش قند خون را از طریق راهکارهای اصولی که در مطالب بالا ذکر کردیم، مشاهده کنند.

چک کردن مکرر سطح گلوکز خون
چک کردن مکرر سطح گلوکز خون

انجام آزمایشات سه‌ ماهه A1C چه مزیتی دارد؟

مزیت‌های بسیاری برای انجام آزمایش هموگلوبین شناخته می‌شود، اما باید این نکته را به‌ خاطر بسپارید که نمی‌تواند به ‌عنوان جایگزینی برای تست‌های روزانه گلوکز باشد.

زیرا عملکرد این آزمایش برای هر ۱۲۰ روز یک ‌بار انجام می‌گیرد، اما تست‌های روزانه گلوکز می‌توانند بر اساس تزریق انسولین روزانه افراد، میزان قند خون را تشخیص دهد. در حالت کلی تاثیرگذاری آن بر افرادی که درگیر دیابت می‌باشند، بالاست و نتیجه تست سه ‌ماهه مزیت‌ها و ویژگی‌های بسیاری دارد که باعث می‌شود، پزشکان استفاده از این تست را بسیار مهم بشمارند.

مزیت آزمایش A1C

یکی از ویژگی‌های مهمی که می‌توان در رابطه با این آزمایش عنوان کرد، این است که همانند دیگر آزمایشات قند خون نیاز به ناشتا بودن بیمار نیست و بیمار در هر ساعت از روز که به آزمایشگاه مراجعه کند، می‌تواند این تست را انجام بدهد.

به دلیل این ‌که انجام آزمایش سه ‌ماهه می‌تواند میزان گلوکز خون و غلظت آن را به نمایش بگذارد، در نهایت از بروز مشکلات مختلف برای دیابت جلوگیری می کند. پس هدف اصلی از انجام این آزمایش این است که بتوان درمان‌های لازم را برای این بیماری فراهم کرد.

یکی دیگر از مزیت‌ها و ویژگی‌های انجام تست A1C این است که تشخیص به‌ موقع افزایش هموگلوبین خون باعث می‌شود تا از آسیب‌های جدی به اعصاب و سیستم قلبی عروقی جلوگیری شود و همین‌طور افراد دیابتی را درگیر بیماری‌های کلیوی نخواهد کرد.

این تست می‌تواند در ۳ ماه گذشته بیانگر تمامی روند گلوکز خون باشد

همان‌طور که می‌دانید، این تست می‌تواند در ۳ ماه گذشته بیانگر تمامی روند گلوکز خون باشد و از این طریق به پزشک و بیمار کمک خواهد کرد تا در یک بازه زمانی مشخص ‌شده نظارت کافی را روی غلظت گلوکز خون داشته باشد و این نکته به‌ عنوان یک مزیت کلی برای ارزیابی روند درمان بیماران دارد و در طی دوره‌های مختلف کمک می‌کند تا پزشک در صورت بهبود بیمار، دوز داروهای مربوطه آن را تعویض کند.

بهتر است بدانید اکه نجام آزمایش A1C همانند آزمایشات دیگر سختی و مشکلات ندارد. این تست قادر است تا به ‌آسانی از طریق وسیله‌ای به نام گلوکومتر، گلوکز خون قبل و بعد از هر وعده غذایی را برای افراد تشخیص دهد. مسلماً اساس اصلی انجام این تست بر پایه هموگلوبین خون که یک پروتئین موجود در گلبول می‌باشد، انجام خواهد گرفت.

زمان تجویز آزمایش هموگلوبین

نظریه پزشکان برای انجام این نوع آزمایش با توجه به نوع بیماری دیابت و همین‌طور پیشرفته بودن آن در بدن افراد تعیین می‌کنند که این تست بین ۲ تا ۴ بار در سال انجام بگیرد تا با تشخیص به‌موقع، کنترل بهتری روی قند خون افراد انجام شود. البته نظریه انجمن دیابت آمریکا برای این دسته از بیماران، انجام تست هموگلوبین در سال ۲ بار می‌باشد تا اطلاعات تکمیل‌شده به کنترل گلوکز خون و مراحل درمانی افراد کسب گردد.

زمان تجویز آزمایش هموگلوبین
زمان تجویز آزمایش هموگلوبین

شما در حال مطالعه اگر قند سه ‌ماهه بالا باشد یعنی چی می باشید.

اگر قند سه‌ ماهه بالا باشد یعنی چی ؟

در این مطلب ذکر کردیم که اگر قند سه‌ ماهه بالا باشد یعنی چی . اما در حالت کلی مفهوم بالا بودن قند سه ‌ماهه بسیار نگران ‌کننده می‌باشد و این ‌موضوع را عنوان می‌کند که بیماری قند خون در بدن این دسته از افراد بدون کنترل باقی مانده ‌است.

بنابراین مشکلات و عوارض بسیاری بر اثر بالا بودن قند سه‌ ماهه اتفاق خواهند افتاد که همین مسئله باعث می‌شود تا افراد حتما فعالیت‌های مربوطه برای پایین آوردن قند خون سه‌ ماهه را انجام دهند. حال در ادامه این مبحث خواهیم گفت که اگر قند سه ‌ماهه بالا باشد یعنی چی و می‌تواند چه مشکلاتی را برای بیماران به وجود بیاورد.

بالا بودن قند خون سه ‌ماهه می‌تواند افراد را درگیر انواع بیماری‌های قلبی و عروقی کند. همین‌طور این مشکل می‌تواند باعث شود تا افراد درگیر حملات قلبی و سکته باشند. پس اهمیت درمان بعد از تشخیص بالا بودن قند سه‌ ماهه بسیار زیاد می‌باشد.

ناراحتی‌های کلیوی

یکی دیگر از معضلاتی که در صورت بالا بودن میزان هموگلوبین خون سه ‌ماهه در بیماران اتفاق خواهد افتاد، ناراحتی‌های کلیوی می‌باشد که می‌تواند دغدغه‌های بسیاری را برای افراد به دنبال داشته باشد. زیرا کلیه نقش خارج کردن سموم را از بدن دارد و اگر درگیر بیماری باشد، اختلالات دیگری در بدن شکل خواهد گرفت.

بر اثر بالا بودن هموگلوبین خون در بیماران دیابتی، آسیب‌های دیگری اتفاق خواهد افتاد که مهم‌ترین آن آسیب‌های عصبی می‌باشند و این ‌موضوع توانسته اهمیت درمان را برای بالا بودن قند خون در دوره‌های سه ‌ماهه تعیین کند.

اگر فرد هیچ‌گونه درمانی برای کنترل بیماری دیابت نداشته باشد، بالا بودن قند خون سه‌ ماهه می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی چشمی گردد و به‌ مرور زمان در صورت عدم درمان و هیچ‌گونه پیشگیری باعث نابینایی نیز می‌گردد.

عفونت‌های پوستی

آسیب جدی دیگری که بالا بودن قند سه ‌ماهه خون می‌تواند برای بدن داشته باشد، وجود عفونت‌های پوستی می‌باشد. همین‌طور زخم‌های موجود در بدن این دسته از افراد به دلیل این ‌که سطح هموگلوبین بسیار بالا می‌باشد، دیرتر از حد معمول خوب می‌شوند و امکان دارد که این افراد را دچار نگرانی‌های بسیاری بکند.

در تمامی مطالب بالا گفتیم که اگر قند سه ‌ماهه بالا باشد یعنی چی و چه عوارض و نگرانی‌هایی را برای بیمار به ‌دنبال خواهد داشت. بنابراین توصیه همه پزشکان استفاده از تست A1C برای تشخیص قند سه‌ ماهه می‌باشد تا در صورت بالا بودن آن، فورا اقدامات درمانی فراهم گردد و بیمار بتواند با سلامت کافی کیفیت زندگی خود را افزایش دهد.

عفونت‌های پوستی
عفونت‌های پوستی

جمع‌ بندی مطالب

در حالت کلی اگر بخواهیم بگوییم که چه عاملی باعث بالا رفتن قند سه ‌ماهه بدن افراد می‌گردد. اضافه‌ وزن به ‌عنوان یک معضل اساسی در جامعه امروز ما به حساب می‌آید و اغلب افرادی که درگیر دیابت می‌باشند، دچار اضافه ‌وزن هستند.

پزشکانی که در حیطه تست هموگلوبین A1C فعالیت دارند و این آزمایش را به‌ عنوان یکی از مؤثرترین راهکارها برای تشخیص این بیماری می‌دانند، می‌تواند ارزیابی‌های لازم را از طریق این تست روی سطح گلوکز خون به‌ درستی انجام دهند. این آزمایش کمک خواهد کرد تا متخصصین تمامی اطلاعات ۱۲۰ روز گذشته بیمار را در اختیار داشته باشند.

اگر نتیجه حاصل‌ شده برای آن بیشتر از ۸ درصد باشد، این به معنی افزایش قند خون ۳ ماهه می‌باشد و پزشک موظف است تا برای کاهش گلوکز خون بیماران از شیوه‌های درمانی مختلفی استفاده داشته باشد و همین‌طور می‌تواند با راهکارهای اصولی از بالا رفتن قند خون در دوره‌های بعدی جلوگیری کند.

پس با ارائه این مطالب دریافتیم که اگر قند سه‌ ماهه بالا باشد یعنی چی و می‌تواند چه نگرانی‌هایی را به ‌دنبال داشته باشد. پیشنهاد می‌کنیم که شما نیز استفاده از این آزمایش را بنا بر تشخیص پزشک خود انجام دهید و هیچ‌گاه از استفاده از آن غافل نشوید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زینب
زینب
7 ماه قبل

سلام اگه قند ناشتا ۹۴ولی قند ۳ماهه۵.۹باشه برای پسر بچه ی۳سال و نیم ب چ معنیه

با یک کلیک مشاوره بگیرید