اسلیو معده بهتره یا بای پس

اسلیو معده بهتره یا بای پس ، این پرسشی است که توسط تمام افرادی که قصد کاهش وزن از طریق جراحی های لاغری را دارند مطرح می شود.

به خصوص در دنیای امروز که استفاده از جراحی های لاغری برای کاهش وزن در مدت کم و به شکل مطمئن یک راهکار مطمئن و مناسب است انتخاب بین انواع جراحی ها سخت تر شده. امروزه روش های جراحی مختلفی وجود دارد که برخی از آن ها نسبت به سایرین دارای مزیت می باشند.

 

اسلیو معده بهتره یا بای پس
اسلیو معده بهتره یا بای پس

جراحی اسلیو معده و جراحی بای پس به دلیل نحوه انجام و شرایطی که معده فرد بعد از جراحی پیدا می کند برای کاهش وزن سریع انتخاب مناسب تری می باشند هم چنین روش انجام این جراحی ها به گونه ای است که خطر کمتری نسبت به سایر روش ها دارند از این جهت نیز این جراحی ها طرفداران بیشتری دارند.

اسلیو معده بهتره یا بای پس

بای پس معده

اسلیو معده

برش معدهجراح حدود 85تا 90 درصد از معده را  برمی داردجراح اسلیو معده با دور زدن بیشتر معده به اول روده کوچک و ایجاد یک کیسه جدید
تکنیک جراحیبه روش لاپاراسکوپیروش لاپاراسکوپی
میزان کاهش وزنبین 60 تا 80.بین 60 تا 80
مدت زمان جراحی

 

1 ساعت تا 45 دقیقهحدود 2 ساعت 45 دقیقه
میانگین موفقیت در کاهش وزن60 تا 7050 تا
تغییرات دستگاه گوارشسیستم گوارش را تغییر نمی دهدسیستم گوارش را تغییر می دهد
بی ام آی (BMI)بی ام آی 40 به بالابی ام آی 40 به
در این مقاله به بررسی این پرسش که اسلیو معده بهتره یا بای پس خواهیم پرداخت:

افراد به چه دلیل تمایل به لاغری دارند؟

اسلیو معده چیست؟

تاریخچه عمل اسلیو چیست؟

اسلیو معده برای چه کسانی مناسب است؟

تشخیص چاقی به چه روش هایی انجام می شود؟

آیا اسلیو معده دارای محدودیت سنی است؟

مزایای جراحی اسلیو چیست؟

قبل از انجام اسلیو معده چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

شیوه عمل اسلیو معده به چه صورت است؟

عمل اسلیو معده چه مدت زمان می برد؟

پس از اسلیو معده چه مراقبت هایی مورد نیاز است؟

آیا بعد از اسلیو معده نیاز به رژیم غذایی خاصی است؟

محدودیت مصرف مواد غذایی بعد از اسلیو معده به چه صورت است؟

تاثیر جراحی اسلیو بر فعالیت های مختلف به چه صورت است؟

آیا اسلیو می تواند مانع بارداری شود؟

در اسلیو معده چند درصد احتمال برگشت وزن وجود دارد؟

بای پس چیست؟

تاریخچه بای پس معده به چه صورت است؟

مزایای جراحی بای پس چیست؟

پیش از جراحی بای پس چه نکاتی نیاز است رعایت شود؟

شیوه انجام بای پس به چه صورت است؟

مراقبت های بعد از جراحی بای پس چیست؟

رژیم غذایی بعد از بای پس معده به چه صورت است؟

مدت زمان انجام بای پس معده به چه صورت است؟

میزان کاهش وزن و احتمال بازگشت آن بعد از بای پس معده به چه صورت است؟

چه افرادی کاندیدای عمل بای پس معده می باشند؟

اسلیو معده بهتر است یا بای پس؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اسلیو معده بهتره یا بای پس با ما همراه باشید.

افراد به چه دلیل تمایل به لاغری دارند؟

لاغری و کاهش وزن امروزه به یکی از دغدغه های مهم تمام مردم تبدیل شده است. بیشترین عامل موثر در علاقه مندی افراد به لاغری و کاهش وزن دید جامعه است. جامعه امروزی از نظرات و به شیوه های مختلفی لاغری و تناسب اندام را تشویق می کند.

زیبایی

چاقی و اضافه وزن زیبایی و ظاهر فرد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری از افرادی که دارای چاقی و اضافه وزن باعث تجمع چربی در بدن می شود. این چربی می تواند در هر بخش از بدن تجمع پیدا کرده و قسمت های مختلفی را درگیر کند. معمولا به  دلیل تجمع نامناسب چربی ها یک قسمت از بدن حالت برآمده تری نسبت به سایر قسمت ها به خود می گیرد که این عامل منجر به ایجاد ظاهر نازیبا در بدن فرد می گردد.

سلامتی

از دیگر دلایلی که تمایل افراد به لاغری را افزایش می دهد سلامتی می باشد. چاقی می تواند مشکلات و بیماری های زیادی را در بدن به وجود آورد، درد مفاصل، مشکلات قلبی عروقی، دیابت، کبد چرب، مشکلات صفرا و… از جمله مشکلات سلامتی می باشند که در اثر چاقی به وجود آمده یا چاقی می تواند افزایش دهنده آن ها باشد.

اصلی ترین دلیل که افراد برای لاغری تلاش می کنند کسب سلامتی می باشد. به خصوص افرادی که به یکی از بیماری های یاد شده یا سایر بیماری هایی که در اثر چاقی به وجود می آیند مبتلا هستند به منظور درمان سریع تر و راحت تر به دنبال لاغر و کاهش وزن می باشند.

افزایش اعتماد به نفس

ظاهر فرد تاثیر بسیار زیادی در اعتماد به نفس وی دارد. گاهی اوقات ظاهر زیباتر باعث حضور بهتر در اجتماع و ارتباطات بهتر می شود. یکی از فاکتورهای مهم در زیبایی تناسب اندام است.

افراد چاق معمولا به دلایل شرایط ظاهری خود اعتماد به نفس پایین تری دارند. لاغری و کاهش وزن تا حد زیادی می تواند باعث بهبود وضعیت اعتماد به نفس افراد شده و این عامل نیز هم در فعالیت های اجتماعی و هم در ارتباط با سایرین تاثیر گذار می باشد.

دید جامعه

دید جامعه امروزه یکی از عوامل مهم در تمایل افراد به لاغری می باشد. در گذشته بیشتر تمایل و علاقه افراد به چاقی بود. دلیل این امر تصوری بود که افراد نسبت به چاقی و مزایای آن داشتند.

تصور گذشتگان به این صورت بود که افراد چاق، توانمندی بیشتری در انجام کارها داشته و هم چنین زنانی که نسبت به سایرین چاق تر می باشند علاوه بر قدرت باروری بهتر نوزادان سالم تری به دنیا می آورند. دانش پزشکی امروزه نشان دهنده این است که چاقی نه تنها یک مزیت در باروری نیست بلکه در بعضی درجات می تواند باعث عدم باروری فرد شود.

دید جامعه
دید جامعه

اسلیو معده چیست؟

لاغری و کاهش وزن روش های مختلفی دارد. بسته به میزان چاقی برخی از این روش ها مدت طولانی زمان برده و هم چنین تلاش زیادی برای نتیجه گیری از آن ها مورد نیاز است. یکی از سریعترین روش ها برای لاغری و کاهش وزن جراحی لاغری است که علاوه بر کاهش وزن در مدت زمان کم بیشترین مقدار کاهش وزن نیز با این روش امکان پذیر است.

افرادی که قصد انجام عمل اسیلو معده در یزد را دارند برای تشخیص بهترین دکتر از صفحه بهترین دکتر اسلیو معده در یزد دیدن کنند.

جراحی لاغری

جراحی های لاغری انواع مختلفی دارند و با توجه به نوع جراحی به شیوه‌های مختلفی انجام می گیرند البته بیشتر جراحی های لاغری با یک روش کلی لاپاراسکوپی انجام می‌شوند و فرایند عمل و ساز و کار جراحی باعث تننوع جراحی ها میشود.

افرادی که به دنبال کاهش وزن سریع و در مدت زمان کوتاه می باشند جراحی لاغری بهترین انتخاب برای آنها است همچنین بسیاری از افراد تمایل دارند که بیشتر از کم کردن وزن سایز خود را کاهش دهند که این مسئله نیز با استفاده از انواع جراحی های لاغری قابل انجام است.

به خصوص افرادی که از طریق روش های دیگر مانند رژیم غذایی و ورزش کردن کاهش وزن زیادی نداشته یا بعد از یک دوره کاهش وزن مجدداً وزن آنها بازگشت و حتی بیشتر از قبل اضافه وزن پیدا کرده‌اند می توانند از جراحی لاغری به عنوان یک روش مطمئن و قطعی برای لاغری و رسیدن به اندام ایده آل استفاده کنند.

انواع جراحی های لاغری

تقسیم بندی جراحی های لاغری به دو روش و از دو منظر انجام می گیرد اولین روش تقسیم بندی، تقسیم جراحی ها بر اساس نوع انجام جراحی می باشد که به دو روش تهاجمی و غیر تهاجمی تقسیم می گردند

جراحی های تهاجمی جراحی هایی هستند که در آن مانند سایر عمل های جراحی فرد بیهوش شده یا تحت بی حسی موضعی قرار می گیرد و در آن بخیه زنی محل جراحی وجود دارد اما در جراحی های غیر تهاجمی فرد نیازی به بیهوشی یا بیحسی نداشته و این کار تنها در بیماران با شرایط خاص انجام می گیرد.

در تقسیم‌بندی بعدی روش های تهاجمی و غیر تهاجمی به انواع مختلف تقسیم می‌شوند. به عنوان مثال در روش های تهاجمی می توان جراحی اسلیو معده یا بای پس معده و رینگ معده را نام برد همچنین در روش های غیر تهاجمی میتوان فریز کردن یا روش هایی مانند مزوتراپی را برای لاغری و کاهش وزن معرفی کرد.

اسلیو معده

یکی از روش های جراحی لاغری اسلیو معده است که در آن بخش زیادی از معده فرد از طریق جراحی لاپاراسکوپی برداشته میشود. بخش باقی مانده از معده به حدی است که فرد زودتر احساس سیری کرده و دیرتر گرسنه می شود این عامل باعث می شود که بر روند کاهش وزن را با سرعت بیشتری طی کرده و لاغری به میزان بیشتری اتفاق بیفتد.

اسلیو معده
اسلیو معده

تاریخچه عمل اسلیو چیست؟

جراحی اسلیو معده یکی از روش‌های جراحی پر طرفدار به منظور کاهش وزن و لاغری است که علیرغم تاریخچه طولانی یکی از روش هایی است که امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

با توجه به اینکه چاقی در سال ها و قرن اخیر یک معضل مهم و اساسی بوده است تلاش برای رفع آن و روش هایی که از طریق آنها بتوان چاقی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف کرد از اصلی ترین تلاش های بشر بوده است. جراحی اسلیو را میتوان شکل توسعه یافته و پیشرفته جراحی های لاغری قدیمی دانست.

تاریخچه جراحی اسلیو

یکی از روش های کم خطر و مطمئن برای کاهش وزنم لاغری روش جراحی اسلیو است که تاریخچه آن به سال ۱۹۹۰ میلادی باز می گردد. جراحی اسلیو در ابتدای جراحی دو مرحله ای بود که در مرحله اول بخشی از حجم معده فرد برداشته می‌شد و بعد از کاهش وزن نسبی بخش دیگر معده حذف شد.

با این حال پزشکان بعد از انجام مرحله اول این جراحی متوجه این موضوع شدند که با حذف بخش کمی از معده می توان وزن را تا مقدار زیادی کاهش داد، بنابراین با توجه به وزن اولیه بیمار می توان این جراحی را در یک مرحله و با حذف مقدار مشخص از معده به انجام رساند.

این مسئله باعث شد که جراحی اسلیو معده به یک جراحی تک مرحله ای و مستقل برای لاغری تبدیل شود که امروزه طرفداران زیادی داشته و همچنین این باعث شده که این روش به یک روش ایمن و راحت برای لاغری نیز تبدیل گردد.

تاریخچه جراحی اسلیو
تاریخچه جراحی اسلیو

اسلیو معده برای چه کسانی مناسب است؟

جراحی اسلیو معده یک روش جراحی پرطرفدار است که بسیاری از افراد می‌توانند آن را انجام دهند. در انجام جراحی اسلیو معده محدودیت خاصی وجود ندارد و تمام بیمارانی که از مشکل چاقی رنج برده و علی رغم تلاش های زیاد نتوانستند راه حلی برای درمان چاقی پیدا کنند می‌توانند به منظور کاهش وزن از آن استفاده کنند اما برخی افراد نسبت به سایرین در اولویت انجام این جراحی می باشند.

افراد با شاخص توده بدنی مفرط یا خطرناک

شاخص توده بدنی افراد که نشان دهنده وضعیت و میزان چاقی آنهاست در صورتی که از محدوده مفرط یا خطرناک عبور کند یا حتی در این محدوده باشد نشان دهنده این است که فرد باید وزن خود را در مدت زمان کوتاه و به مقدار زیاد کاهش دهد در غیر این صورت احتمال بروز بیماریها و مشکلات زیاد برای بیمار وجود.

این محدوده که چیزی حدود ۴۰ کیلوگرم و بیشتر از وزن نرمال است با لاغری و کاهش وزن به وسیله رژیم های لاغری و ورزش کردن زمان زیادی نیاز داشته و در بسیاری از موارد امکان پذیر نیست. افراد با این شرایط می توانند با استفاده از جراحی اسلیو معده وزن خود را در کوتاهترین زمان ممکن و در بیشترین میزان کاهش دهند.

افراد چاق و دارای بیماری های خاص

بیماری ممکن است در تمام افراد چاق به یک شکل بروز نکند حتی برخی از افراد ممکن است تا رسیدن به یک زمان خاص هیچ نوع بیماری به خصوصی را دچار نشوند.

اما افرادی که علیرغم چاقی و اضافه وزن حتی در مقدار و میزان معمول دچار بیماری های مختلف به خصوص بیماری های قلبی شده‌اند باید وزن خود را در مدت زمان کوتاه کاهش دهند در غیر اینصورت احتمال حاد شدن بیماری و بروز مشکلات جدی برای فرد وجود دارد.

زنانی که قصد بارداری دارند

از دیگر گروه هایی که که نیازمند لاغری و کاهش وزن در مدت زمان کوتاه می باشند زنانی هستند که قصد بارداری داشته یا به دلیل چاقی توانایی باروری در آنها تحت تاثیر قرار گرفته است.

با توجه به اینکه چاقی می تواند مشکلات جدی را در جنین ایجاد کند و در صورتی که فرد علاوه بر چاقی به مشکلاتی مانند دیابت بارداری نیز مبتلا شود احتمال سقط جنین وجود دارد نیاز است که از طریق روشهای مانند عمل جراحی اسلیو کاهش وزن را در مدت زمان کوتاه انجام می دهند فرد وزن اضافه خود را کاهش دهد.

زنانی که قصد بارداری دارند
زنانی که قصد بارداری دارند

تشخیص چاقی به چه روش هایی انجام می شود؟

همانطور که گفته شد برای انجام جراحی اسلیو معده و بیشتر جراحی های لاغری فرد باید محدوده وزنی به خصوصی داشته باشد. به همین دلیل تعیین اضافه وزن و چاقی فرد اولین قدم برای انتخاب روش جراحی لاغری و به‌طور کل روش لاغری و کاهش وزن می باشد.

همچنین در برخی افراد ظاهر آنها نشان دهنده میزان اضافه وزن نیست که در این شرایط نیز محاسبه دقیق وزن اضافه می تواند پیش از رسیدن به محدوده خطر هشدار دهنده و کمک کننده باشد.

وزن کردن

معمول ترین و ساده ترین روش برای فهمیدن اضافه وزن و چاقی وزن کردن می باشد. در گذشته برای تعیین وزن دقیق تنها باید به پزشک مراجعه می‌کرد و با استفاده از ترازو هایی که در کلینیک های پزشکی وجود داشت میزان وزن خود به طور صحیح و دقیق را مشخص می‌کرد

اما امروزه ترازوهای دیجیتال و امکانات این چنینی این این فرصت را برای فرد فراهم کرده اند که در منزل نیز به وزن کشی خود پرداخته و تغییرات وزنی خود را دریابد.

البته برای وزن کشی و محاسبه دقیق تغییرات وزنی برخی شرایط وجود دارد به عنوان مثال بهتر است که بررسی وزن در ابتدای صبح و پیش از مصرف هرگونه غذا انجام شود تا وزن واقعی فرد نمایش داده شود.

مشاهده و بررسی تغییرات سایزی

بسیاری از افراد اولین علائم چاقی را با تنگ شدن لباس های خود متوجه میشوند. بررسی تغییرات سایز به وسیله اندازه گیری قسمت های مختلف بدن می تواند به فرد کمک کند که وضعیت چاقی و لاغری خود را تشخیص دهد.

البته در این مورد نیز احتمال خطا وجود دارد به عنوان مثال در دوران بارداری تغییرات سایزی به دلیل این مسئله می باشد و معمولا بعد از بارداری مقدار زیادی از این تغییر به حالت اولیه باز می گردد

همچنین در شرایطی مانند برخی بیماری های خاص احتمال اضافه شدن یک سایز یا بیشتر وجود دارد که بعد از طی شدن دوره بیماری بدن به وضعیت سابق باز می گردد.

شاخص توده بدنی یا بی ام آی

قطعی ترین و علمی ترین روش برای بررسی چاقی و اضافه وزن شاخص توده بدنی می باشد. این روش که امروزه در تمام کلینیک های لاغری در جلسه اول مراجعه بیمار به منظور محاسبه میزان دقیق اضافه وزن و وزنی که فرد نیاز دارد به آن برسد مورد استفاده قرار می‌گیرد به وسیله تقسیم مجذور قد به وزن انجام می گیرد.

همچنین در این روش مسائلی مانند وضعیت استخوان بندی و جنسیت فرد نیز لحاظ می شود به علاوه بعد از مشخص کردن محدوده وزن برای کاهش یا افزایش وزن مسائلی مانند سن فرد و بیماریهایی که به آن درگیر است نیز مورد توجه قرار می گیرد.

شاخص توده بدنی حالت های مختلف چاقی خطرناک و مفرط، چاقی شدید، اضافه وزن، وزن نرمال و حتی کمبود بیش از حد وزن را مشخص می کند.

شاخص توده بدنی یا بی ام آی
شاخص توده بدنی یا بی ام آی

آیا اسلیو معده دارای محدودیت سنی است؟

به طور کل جراحی های لاغری را می توان در محدوده سنی 18 تا 65 سال انجام داد. مسئله مهم در مورد سن بیمار در جراحی نتیجه گیری و میزان کاهش وزنی است که فرد در جراحی دارد.

در واقع در صورتی که بیمار جراحی لاغری را در سنین پایین تر انجام دهد میزان کاهش وزن بیشتر است و این کاهش وزن علاوه بر مقدار بالاتر در سرعت بیشتری نیز انجام می گیرد.

در حالیکه بیمارانی که بعد از میانسالی جراحی های لاغری را انجام می دهند کاهش وزن در آن ها با سرعت پایین تری انجام می گیرد. به خصوص در زنانی که جراحی لاغری را بعد از دوره یائسگی انجام می دهند امکان کم شدن مقدار وزن از دست رفته وجود دارد.

بهترین حالت در بیمارانی که از جوانی دارای اضافه وزن می باشند انجام جراحی در همان دوران است که کمک می کند فرد بیشترین میزان کاهش وزن را به بهترین شکل ممکن تجربه کرده و  هم چنین افزایش و بازگشت وزن نیز کمتر اتفاق بیفتد.

آیا اسلیو معده دارای محدودیت سنی است؟
آیا اسلیو معده دارای محدودیت سنی است؟

مزایای جراحی اسلیو چیست؟

هر چند اسلیو معده قدمت چندانی ندارد اما این روش، یک روش پرطرفدار است که بیشترین دلیل محبوبیت آن مزایای بالایی است که نسبت به سایر روش ها دارد. جراحی اسلیو معده نه تنها وزن را در مدت زمان کوتاه کاهش می دهد بلکه در کاهش اثرات بیماری هایی که در اثر چاقی و اضافه وزن بروز کرده اند نیز بسیار موثر می باشد.

کاهش وزن سریع

اولین ویژگی جراحی اسلیو معده امکان کاهش وزن بالا و در مدت زمان کوتاه از طریق این جراحی می باشد. با توجه به نوع انجام و حجم باقی مانده از معده بعد از انجام این جراحی معمولا کاهش وزن بعد از آن چشم گیر و به مقدار زیاد است. این مسئله به دلیل احساس سیری سریع تر بیمار و هم چنین دیرتر گرسنه شدن در اثر کم شدن حجم معده می باشد.

به طور کل بیشتر بیمارانی که جراحی اسلیو معده را انجام میدهند نهایتا تا 6 ماه بعد از جراحی اسلیو معده بیش از 60 درصد وزن اضافه خود را از دست می دهند که نسبت به سایر روش های لاغری این میزان بسیار مناسب می باشد.

راحتی و سادگی انجام عمل

از دیگر مزایای این روش جراحی، می توان به راحتی و کم خطر بودن روش جراحی اشاره کرد. در برخی روش ها به منظور تاثیرگذاری بر معده از لوازم خارجی در بدن استفاده می شود. به عنوان مثال در روش بالن معده یک توپ سیلیکونی در معده فرد قرار می گیرد که با پر کردن حجم معده باعث کاهش وزن شود.

این مسئله ممکن است ایجاد مشکلاتی مانند درد در معده یا عفونت را منجر شود در حالیکه اسلیو معده به دلیل روش خاص جراحی این مشکلات را نداشته و یک روش ایمن و بدون خطر است.

احتمال بسیار کم بازگشت وزن

در اسلیو، بیشتر حجم معده از بدن فرد خارج می شود. با توجه به اینکه این روش همیشگی است و قابل بازگشت نیست وزن از دست رفته بعد از این جراحی نیز قابل بازگشت نیست. البته ممکن است در برخی افراد اضافه وزن بسیار جزئی در صورت تکرار اشتباهاتی که در گذشته منجر به چاقی شد رخ بدهد اما به طور کل بعد از جراحی اسلیو بازگشت وزن بسیار غیر ممکن است.

درمان بیماری های ناشی از چاقی

با توجه به اینکه از طریق جراحی اسلیو مقدار زیادی از وزن در مدت کم کاهش پیدا می کند بسیاری از بیماری هایی که در اثر چاقی در بدن فرد بروز کرده یا تشدید شده اند نیز بعد از کاهش وزن درمان شده یا کنترل می شوند.

به عنوان مثال بیماری نقرس در اثر چاقی اثرات شدیدتری داشته و درد ناشی از این بیماری بیشتر است در صورتی که با کاهش وزن و لاغری در درجه اول دردهای ناشی از این بیماری کاهش پیدا کرده و در نهایت بیماری به طور کل درمان می گردد.

درمان بیماری های ناشی از چاقی
درمان بیماری های ناشی از چاقی

قبل از انجام اسلیو معده چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

روش اسلیو، روشی است که از طریق آن می توان بیشترین میزان کاهش وزن را تجربه کرد. روش انجام این جراحی ساده است و بیشتر بیمارانی که این جراحی را انجام داده اند خیلی زود به زندگی عادی بازگشته و دوران نقاهت خود را به راحتی سپری کرده اند. البته در این جراحی رعایت نکات مهم و مراقبت ها قبل و بعد از جراحی تا حد زیادی در مطلوبیت بیشتر نتیجه و سرعت بخشی به آن کمک کننده می باشد.

تغییر رژیم غذایی

بسیاری از چاقی ها به دلیل اشتباه در تغذیه فرد به وجود می آید. در واقع خوردن غذاهای نامتناسب یا عدم توجه به کالری دریافتی در مقابل میزان کالری مصرفی باعث چاقی و اضافه وزن فرد می گردد. رژیم غذایی مناسب رژیمی است که در آن کالری دریافتی از مواد غذایی برابر یا کمتر از کالری مصرف شده در فعالیت های مختلف باشد.

در صورتی که این کالری میزان بیشتری باشد، به خصوص در مواردی که مقدار آن بسیار بالا باشد مشکلات زیادی برای فرد به وجود می آید که اصلی ترین آن اضافه وزن بالا است.

افرادی که قصد جراحی اسلیو معده را داشته و سبک تغذیه آن ها دچار اشکالاتی مانند مصرف بیشتر غذاهای فست فودی در هفته، عدم مصرف یک یا دو وعده غذایی، خوردن غذاهای ناسالم و… می باشد بهتر است برای نتیجه گیری بهتر ابتدا رژیم غذایی خود را زیر نظر متخصص تغییر دهند و سپس بعد از عادت کردن بدن به سبک تغذیه جدید با جراحی اسلیو یک کاهش وزن مناسب و سریع را تجربه کنند.

ایجاد تغییر در سبک زندگی

از دیگر مسائلی که پیش از جراحی اسلیو نیاز است به آن توجه شود تا نتیجه عمل دلخواه بیمار باشد تغییر در سبک زندگی است. به خصوص در بیماران سیگاری، یا بیمارانی که هرگونه دخانیات مصرف می کنند این عامل می تواند نتیجه و فرآیند عمل را تحت تاثیر قرار دهد که برای جلوگیری از آن نیاز است این مسئله مدتی پیش از عمل کنترل گردد.

همچنین از دیگر نکات اشتباه در سبک زندگی که می تواند باعث چاقی فرد شود ساعت خواب می باشد. بسیاری از افراد تمام شب را بیدار بوده و روزها استراحت می کنند که این عامل با توجه به اینکه میزان تحرک در شب کمتر است باعث چاقی فرد می گردد. تغییر در این وضعیت پیش از انجام جراحی اسلیو برای نتیجه گیری بهتر از آن امری ضروری می باشد.

عدم مصرف داروهای خاص زیر نظر پزشک

از دیگر مسائل مهم که پیش از جراحی اسلیو معده باید به آن توجه شود قطع مصرف برخی داروهای خاص است. برخی بیماران که داروهایی انعقاد خون و… مصرف می کنند بهتر است پیش از انجام جراحی مصرف این داروها را زیر نظر پزشک قطع یا کم تر کنند. همچنین بیمارانی که داروهایی مانند انسولین مصرف می کنند نیز پیش از جراحی روند مصرف را دارو را باید زیر نظر پزشک بررسی و در صورت نیاز تغییر دهند.

عدم مصرف داروهای خاص زیر نظر پزشک
عدم مصرف داروهای خاص زیر نظر پزشک

شیوه عمل اسلیو معده به چه صورت است؟

تمام جراحی های لاغری دارای فرآیند به خصوصی می باشند. شیوه انجام هر جراحی با جراحی دیگر متفاوت است و علی رغم استفاده از وسایل و ابزار یکسان شیوه انجام جراحی در هر روش منحصر به فرد می باشد. جراحی اسلیو معده نیز دارای روش انجام به خصوصی است.

ارزیابی اولیه

اولین قدم برای افرادی که قصد انجام جراحی اسلیو معده را داشته و این روش را برای کاهش وزن انتخاب کرده اند ارزیابی اولیه می باشد.

در این ارزیابی معمولا پزشک آزمایشاتی را برای بیمار مشخص می کند که از وضعیت کلی بدن اطلاع پیدا کرده و در صورت نیاز به مصرف داروهای خاص یا مراقبت هایی پیش یا پس از عمل این نکات مشخص شود.

هم چنین درصد چاقی فرد، برای مشخص کردن نوع جراحی و رژیم مناسب برای بعد از انجام جراحی در ارزیابی اولیه محاسبه می شود.

تغییرات در صورت نیاز

بعد از ارزیابی اولیه وضعیت بیمار ممکن است پزشک برخی تغییرات را در شرایط بیمار ضروری بداند. به عنوان مثال در صورتی که بیمار به مصرف دخانیات یا سیگار اعتیاد شدید داشته باشد ممکن است پزشک از انجام جراحی نیاز بداند که این مسئله به وسیله داروهای مناسب کنترل شود.

حتی در مورد تغذیه و سبک زندگی فرد نیز ممکن است پزشک برخی تغییرات را ضروری بداند که این تغییرات باید پیش از انجام جراحی صورت گیرد تا بیمار برای انجام فرآیند جراحی آماده شود.

آمادگی برای جراحی و انجام آن

بعد از انجام اقدامات اولیه برای جراحی، بیمار به منظور انجام آن آماده می گردد. بسته به وضعیت بیمار ممکن است پزشک بیهوشی کلی یا بیحسی موضعی و کلی را برای بیمار مناسب بداند. این مسئله که معمولا توسط یک متخصص بیهوشی تعیین می گردد پیش از انجام جراحی و در جلسات معاینه بررسی می گردد.

برای انجام جراحی نیاز است که بیمار از چند ساعت قبل از عمل برای آمادگی های اولیه مانند تزریق داروهای خاص و فرآیند بیهوشی در محل بیمارستان یا کلینیک حاضر شود. جراحی اسلیو به روش لاپاراسکوپی انجام می گیرد.

در این روش چند برش کوچک در حد یک سانت روی شکم فرد ایجاد می شود که لوله مخصوص لاپاراسکوپ از طریق آن وارد بدن شده و به همراه یک دوربین که وضعیت اندام های داخلی بیمار را به پزشک نشان می دهد جراحی را انجام می دهد. بعد از خارج کردن مقدار مشخص معده فرد محل برش ها بخیه زده شده و عمل به اتمام می رسد.

بستری بیمار تا بهبودی اولیه و دوران نقاهت

بستری بیمار بعد از عمل آخرین مرحله در فرآیند جراحی اسلیو معده می باشد. به این منظور بیمار را بسته به وضعیت بدنی و نیاز وی از چند ساعت تا 24 ساعت بعد از جراحی در بیمارستان بررسی می کنند. بعد از گذراندن دوره نقاهت اولیه در بیمارستان، بیمار ترخیص شده و برای طی کردن باقی دوران نقاهت، کاهش وزن و بهبودی کامل به منزل می رود.

بستری بیمار تا بهبودی اولیه و دوران نقاهت
بستری بیمار تا بهبودی اولیه و دوران نقاهت

عمل اسلیو معده چه مدت زمان می برد؟

به طور کلی جراحی اسلیو معده جز جراحی هایی است که از نظر زمانی سرعت بالایی داشته و روند انجام جراحی چندان زمان‌بر نیست با توجه به اینکه این جراحی به روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود این مسئله در سرعت بخشی بیشتر جراحی موثر می باشد. دلیل سرعت بیشتر جراحی‌های لاپاراسکوپی شیوه انجام آن و مشکلات کمتر در طی انجام جراحی می باشد.

در جراحی های معمولی که در اصطلاح به جراحی باز معروف می باشند برای انجام جراحی پزشک باید برش بزرگی را روی سطح شکمی فرد ایجاد کند که اینکار احتمال خونریزی و به طول انجامیدن جراحی را منجر می‌شود همچنین برای ایجاد خطرات کمتر در طول جراحی نیاز است که بیمار بیهوش شود که این مسئله نیز زمان‌بر بوده و مدت زمان جراحی را طولانی تر می کند.

جراحی اسلیو معده اما با روش لاپاراسکوپی در زمانی بسیار کوتاه انجام می گیرد به طور کل این جراحی ممکن است چیزی حدود یک ساعت زمان ببرد که بخشی از آن برای بی حسی بیمار و بخشی برای بخیه زدن مصرف می گردد.

عمل اسلیو معده چه مدت زمان می برد؟
عمل اسلیو معده چه مدت زمان می برد؟

پس از اسلیو معده چه مراقبت هایی مورد نیاز است؟

همانطور که گفته شد رعایت برخی نکات پیش و پس از انجام جراحی می‌تواند به نتیجه بخشی بهتر جراحی و مطلوبیت آن کمک کند همچنین برخی مراقبت ها بعد از انجام جراحی باعث می شود که جراحی بدون هیچ مشکلی انجام شده و فرد بعد از انجام آن کوچکترین عوارضی نداشته باشد.

استراحت کردن

بعد از انجام جراحی اسلیو معده به خصوص در ۲۴ ساعت اول فرد باید به طور کامل استراحت کند. جراحی اسلیو معده یک جراحی سرپایی است و نیازی به بیهوشی ندارد اما بعد از انجام جراحی بهتر است حداقل یک روز بیمار استراحت کند. این استراحت می تواند در جذب بهتر و زودتر بخیه ها و کاهش دردهای احتمالی در محل بخیه کمک کننده باشد.

بعد از انجام جراحی و بعد از گذراندن استراحت اولیه نیز بیمار باید تا مدتی از انجام فعالیت های سنگین خودداری کند. البته برخی فعالیت ها مانند پیاده روی ممنوع نیست و در صورتی که میزان معقول و در شرایط مناسب انجام گیرد بیمار می تواند آن را ادامه دهد.

رعایت رژیم مناسب

بعد از انجام جراحی اسلیو معده بهتر است بیمار یک رژیم مناسب را عادت کردن معده به وضعیت جدید استفاده کند. رژیم مناسب بیمار که زیر نظر یک متخصص تغذیه تنظیم می گردد معمولاً حاوی موادی است که معده کمتر به آنها واکنش نشان داده و حساسیت زا نباشد.

مصرف داروها

ممکن است وضعیت بیمار برخی پزشکان داروهایی را برای بیمار تجویز کنند به عنوان مثال ممکن است بیمار دارای حساسیت های پوستی باشد و نسبت به بخیه ها و محل بخیه واکنشهای مانند تورم یا دردوسوزش نشان دهد در این شرایط پزشک با تجربه برخی داروهای مسکن عوارض جراحی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

مصرف داروها
مصرف داروها

آیا بعد از اسلیو معده نیاز به رژیم غذایی خاصی است؟

هرچند تنها با انجام جراحی اسلیو می توان وزن اضافه را کاهش داد اما رعایت یک رژیم غذایی مناسب به خصوص در هفته های ابتدایی که معده به دلیل تغییر در حجم دارای حساسیت و واکنش زیاد نسبت به غذاها است می تواند به آمادگی بیشتر آن کمک کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله بعد از عمل بای پس معده را مطالعه کنید.

رژیم در روزهای ابتدایی بعد از جراحی اسلیو

بعد از انجام جراحی معمولا یک رژیم غایی توسط متخصص تغذیهه برای بیمار مشخص می گردد. این رژیم حاوی تمام مواردی است که بیمار در دوره های مختلف زمانی بعد از جراحی قادر به مصرف آن ها می باشد، است. در روزهای ابتدایی بعد از جراحی بهتر است که بیمار تنها از نوشیدنی ها استفاده کند.

البته نوشیدنی های مصرفی در سه روز اول بعد از جراحی نباید حاوی کافئین باشند. هم چنین نوشیدنی های قندی مانند آبمیوه ها، حتی آبمیوه های طبیعی نیز در سه روز اول بعد از جراحی اسلیو نباید مصرف شوند. بهتر است در روزهای اول تنها از آب، چای کمرنگ و نوشیدنی های اینچنینی استفاده شود.

هفته اول

بعد از طی کردن 72 ساعت اول می توان برخی نوشیدنی ها را به رژیم غذایی اضافه کرد. از جمله آن می توان آبمیوه های طبیعی را نام برد.

در این دوران کماکان بهتر است از نوشیدنی های کافیئن دار استفاده نشود چون امکان ایجاد حساسیت به معده از طریق آن ها وجود دارد و می توانند مشکلاتی را برای فرد به وجود آورند. در این هفته می توان از عصاره گوشت نیز برای سیر شدن استفاده کرد.

هفته دوم

در هفته دوم غذاهای نرم و سبک را می توان به رژیم غذایی اضافه کرد. هضم این غذاها باید راحت باشد و جذب آن نیز در معده به سادگی انجام شود. غذاهایی مانند برخی سبزیجات، برنج کته، گوشت نرم، سوپ و… از جمله غذاهایی هستند که در هفته دوم بعد از جراحی اسلیو معده می توان در برنامه غذایی فرد قرار داد. همچنین از ماکارونی نیز می توان به صورت کم چرب استفاده کرد.

هفته های بعدی

بعد از هفته دوم بیمار می تواند سایر مواد غذایی که به طور معمول مصرف می کرد را به رژیم خود اضافه کند. البته کماکان بهتر است از برخی مواد غذایی که هضم آن ها سخت بوده یا ممکن است در معده ایجاد حساسیت کنند استفاده نشود. به عنوان مثال بهتر است از مواد غذایی سرخ شده استفاده نشده یا به میزان کم به برنامه غذایی اضافه شود.

هفته های بعدی
هفته های بعدی

محدودیت مصرف مواد غذایی بعد از اسلیو معده به چه صورت است؟

به طور کل بعد از انجام هر گونه جراحی روی معده باید مصرف غذاهایی که احتمال حساسیت آن ها بیشتر است منع شود. در جراحی اسلیو معده نیز با توجه به برداشته شدن حجم زیادی از معده باید مصرف مواد غذایی کنترل شود. در غیر اینصورت بیمار دچار مشکلات شدید در معده می شود.

از جمله مواد غذایی که مصرف آن ها بعد از جراحی اسلیو معده ممنوع می باشد مشروبات الکلی می باشند. هر چند مصرف مشروبات الکلی در هر زمان می تواند آسیب های جدی به معده فرد بزند اما بعد از جراحی اسلیو که معده حجم کمی پیدا می کند مصرف این ماده می تواند خطرناک تر باشد.

غذاهای بسیار سنگین، غذاهای چرب، آبمیوه های صنعتی که مواد نگه دارنده دارند، دسرها به دلیل وجود قند بالا، انواع نان ها، نوشیدنی های گازدار و کافئین دار و تنقلاتی مانند چیپس و پفک بعد از جراحی اسلیو معده نباید مصرف شوند.

البته موادی مانند نان، در صورتی که از نوع سبوس دار آن باشد قابل مصرف است و مشکل جدی برای معده به وجود نمی آورد هم چنین برخی از مواد مانند آبمیوه ها را بعد از اینکه معده به وضعیت جدید عادت کرد می توان مورد استفاده قرار داد.

محدودیت مصرف مواد غذایی بعد از اسلیو معده به چه صورت است؟
محدودیت مصرف مواد غذایی بعد از اسلیو معده به چه صورت است؟

تاثیر جراحی اسلیو بر فعالیت های مختلف به چه صورت است؟

بعد از جراحی اسلیو معده، فرد می تواند روند عادی زندگی خود را سپری کند. اما برخی فعالیت ها به دلیل اینکه معده گنجایش قبل را نداشته و تا عادی شدن این وضعیت برای بدن ممکن است انرژی دریافتی از مواد غذایی تحت تاثیر قرار گیرد بهتر است با دقت بالا انجام گیرد.

اسلیو معده و ورزش

اسلیو معده مانعی برای ورزش کردن نیست. در واقع نه تنها اسلیو یک مانع برای ورزش نیست بلکه به دلیل کم شدن وزن و تناسب اندام فرد می تواند بهتر به فعالیت های ورزشی بپردازد.

البته بهتر است فعالیت های ورزشی، به خصوص ورزش های سنگین مانند بدنسازی بلافاصله بعد از جراحی اسلیو انجام نشود و برای انجام آن ها یک بازه زمانی مناسب زمان داده شود تا بدن سطح انرژی مناسب خود را پیدا کرده و برای انجام فعالیت ها با دریافت کالری کمتر آماده شود. ورزش های سبک مانند پیاده روی و ورزش های این چنینی را می توان بعد از جراحی اسلیو مانند گذشته انجام داد.

اسلیو معده و کار کردن

از دیگر فعالیت هایی که بعد از انجام اسلیو ممکن است در مورد انجام یا عدم انجام آن تردید وجود داشته باشد کار کردن است. برخلاف بسیاری از عمل های جراحی بعد از جراحی اسلیو نیازی به مرخصی طولانی مدت نیست و فرد چند روز بعد از جراحی می تواند به کار خود بازگردد.

چند روز ابتدایی نیز به دلیل اینکه بیمار جز نوشیدنی ها چیزی مصرف نمی کند امکان کم شدن انرژی و عدم توانایی برای انجام موثر کارها وجود داشته باشد.

اسلیو معده و رابطه جنسی

تصور بسیاری از افراد بعد از جراحی اسلیو به این صورت است که این جراحی میل جنسی را کاهش داده و باعث ایجاد اشکال در روابط می شود. در این مورد باید گفت که نه تنها میل جنسی بعد از انجام این جراحی کاهش پیدا نمی کند

بلکه به دلیل کاهش ترشح هورمون لپتین این میل افزایش پیدا کرده و هم چنین ظاهر مناسب بدن بعد از جراحی اسلیو و تناسب اندام کمک می کند که فرد با اعتماد به نفس بیشتری وارد رابطه شده و در نتیجه روابط هم از نظر عاطفی و ارتباط با سایرین و هم از نظر رابطه جنسی وضعیت بهتری پیدا کند.

اسلیو معده و رابطه جنسی
اسلیو معده و رابطه جنسی

تا اینجا با مبحث تاثیر جراحی اسلیو بر فعالیت های مختلف به چه صورت است آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست اسلیو معده بهتره یا بای پس با ما همراه باشید.

آیا اسلیو می تواند مانع بارداری شود؟

یکی از نگرانی های مهم افرادی که جراحی اسلیو معده را انجام می دهند بارداری و قدرت انجام این کار بعد از انجام این جراحی می باشد. در مورد این موضوع باید گفت که جراحی اسلیو معده هیچ اختلالی در قدرت باروری فرد ایجاد نکرده و بیماری که این جراحی را انجام می دهد می تواند به سادگی باردار شود.

هم چنین با توجه به اینکه یکی از موانع مهم بارداری اضافه وزن و چاقی است کاهش وزن اضافه و لاغری بعد از جراحی اسلیو می تواند شانس بارداری فرد را افزایش دهد. معمولا بعد از جراحی اسلیو روند کاهش وزن متفاوت است. برخی افراد در 6 ماه ابتدایی تا 60 درصد وزن اضافه خود را از دست می دهند و در برخی افراد این مقدار کمتر است.

بهتر است بارداری بعد از به ثبات وزن رسیدن انجام شود. ثبات وزن مرحله ای است که فرد طی آن برای مدت حداقل 2 ماه یک وزن ثابت داشته باشد و دچار تغییرات وزن چه افزایش و چه کاهش نشود.

این زمان معمولا 18 ماه بعد از جراحی اسلیو است. دلیل بارداری در این زمان توانایی بدن برای بازسازی ویتامین های از دست رفته بعد از کاهش وزن است.

آیا اسلیو می تواند مانع بارداری شود؟
آیا اسلیو می تواند مانع بارداری شود؟

تا اینجا با مبحث آیا اسلیو می تواند مانع بارداری شود آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست اسلیو معده بهتره یا بای پس با ما همراه باشید.

در اسلیو معده چند درصد احتمال برگشت وزن وجود دارد؟

همان طور که گفته شد جراحی های لاغری انواع مختلفی دارند. در بخش های قبل دو نوع کلی جراحی که نوع تهاجمی و غیر تهاجمی است معرفی شد. هم چنین انواعی از هر کدام از این دسته بندی ها معرفی گردید. جراحی های لاغری علاوه بر مورد ذکر شده از طریق دیگری نیز قابل دسته بندی هستند.

برخی جراحی ها قابل بازگشت و برخی جراحی ها غیرقابل بازگشت می باشند. در واقع بعد از برخی جراحی ها مانند رینگ معده در صورت انصراف بیمار از جراحی یا هر دلیلی پزشک می تواند عامل کاهش وزن را برداشته و وضعیت فرد به شکل سابق بازگردد.

اما برخی از انواع جراحی ها، جراحی های غیر قابل بازگشت می باشند و بعد از انجام آن ها بیمار نمی تواند به وضعیت سابق باز گردد. این مورد مزایایی مانند عدم کاهش وزن و برگشت به وزن سابق دارد.

البته نکته مهم خاصیت معده انسان است. معده حالت ارتجاعی داشته و در صورت کم تحرکی بیش از حد یا تغذیه اشتباه ممکن است مقداری از حجم حذف شده معده به شکل سابق باز گردد. به همین دلیل برای تثبیت و اطمینان از نتیجه و وزن کسب شده بعد از جراحی اسلیو بهتر است حداقل فعالیت و رعایت رژیم انجام شود.

در اسلیو معده چند درصد احتمال برگشت وزن وجود دارد؟
در اسلیو معده چند درصد احتمال برگشت وزن وجود دارد؟

تا اینجا با مبحث در اسلیو معده چند درصد احتمال برگشت وزن وجود دارد آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست اسلیو معده بهتره یا بای پس با ما همراه باشید.

بای پس چیست؟

بای پس معده روشی است که با محدود کردن حجم غذای مصرفی و ایجاد محدودیت در کالری باعث لاغری می شود. روش جراحی تا حدی به اسلیو شباهت دارد اما در آن علاوه بر اقدامات انجام شده در جراحی اسلیو که بخشی از حجم معده برداشته می شود مسیر هضم غذا نیز برطرف می گردد.

در واقع در این جراحی به طور کلی جذب و هضم غذا را تحت تاثیر قرار می دهند و باعث می شوند که مسیر گوارش و دریافت غذا از طریق روده و معده کوتاه تر شود. این عامل باعث کم شدن میزان غذای دریافتی و در نهایت کاهش وزن می گردد.

بای پس نیز مانند جراحی اسلیو جز روش های غیر قابل بازگشت است و به  دلیل سرعت کاهش وزن این روش نیز دارای طرفداران بسیار زیادی می باشد. هم چنین این روش نسبت به جراحی اسلیو معده تاریخچه و قدمت طولانی تری دارد.

بای پس چیست؟
بای پس چیست؟

تا اینجا با مبحث بای پس چیست آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست اسلیو معده بهتره یا بای پس با ما همراه باشید.

تاریخچه بای پس معده به چه صورت است؟

بای پس معده، به شیوه های مختلفی باعث لاغری بیمار می شود. این جراحی کالری های دریافتی از غذا را محدودتر کرده و همچنین میزان دریافت غذا را نیز کاهش می دهد.

جراحی بای پس معده برای اولین بار در سال 1967 ابداع و انجام شد. این روش نخستین بار در دانشگاه آیووا انجام گرفت. البته شکل اولیه این جراحی بسیار ساده بود و در گذر زمان با تغییراتی که در روند جراحی پیدا کرد به شکل کنونی تبدیل شد.

بای پس معده در واقع به منظور دور زدن حجم بیشتر معده انجام می شود، هم چنین با محدود کردن بخش کوچکی از روده باریک و تغییراتی که در روند جذب غذا و مسیر هضم ایجاد می کند باعث کاهش وزن و لاغری در مدت زمان کوتاه می شود.

جراحی بای پس معده نیز جز روش هایی است که امروزه با روش لاپاراسکوپی به ایمن ترین شکل و با کمترین عوارض و خطرات انجام یم گیرد. امروزه این جراحی طرفداران زیادی به خصوص در کشور ما دارد.

تاریخچه بای پس معده به چه صورت است؟
تاریخچه بای پس معده به چه صورت است؟

مزایای جراحی بای پس چیست؟

بای پس معده را می توان جز یکی از محبوب ترین روش های جراحی لاغری دانست. این جراحی به خصوص در سال های اخیر و از سال 2010 به بعد محبوبیت بیشتری پیدا کرده و در سال 2015 به عنوان محبوب ترین روش جراحی لاغری  انتخاب داشت. این روش نیز مانند سایر روش های جراحی لاغری دارای مزایای مختلفی است که در ادامه به بررسی و توضیح برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

سرعت بالای کاهش وزن

در بای پس معده سرعت کاهش وزن بالا است. در این جراحی فرد به دلیل کاهش حجم معده غذای کمتری مصرف می کند. هم چنین زود تر سیر شده و این ویژگی ها باعث کاهش وزن با سرعت بالاتر می شود. از طرفی به دلیل اینکه معده در این روش اندازه کوچک تری دارد این کاهش وزن معمولا با روند مناسب طی می شود و دائمی است.

لطفا از پست بهترین دکتر جراحی لاغری در شمال دیدن کنید.

درمان بیماری ها

از دیگر مزایای روش بای پس می توان به درمان بیماری هایی که ناشی از چاقی و به خصوص در اثر تغذیه است اشاره کرد. به عنوان مثال دیابت نوع دو تا حد زیادی وابسته به سبک تغذیه فرد می باشد که بعد از جراحی بای پس به طور کامل بهبود یافته یا تا حد زیادی قابل کنترل می شود.

هم چنین بیمارانی که دچار کلسترول بالا، کبد چرب، فشار خون بالا و سایر بیماری هایی هستند که تغذیه اشتباه می تواند تشدید کننده آن ها باشد بعد از جراحی اسلیو معده تا حد زیادی بهبود پیدا کرده و در صورت مصرف دارو، نیاز به این مسئله در آن ها کاهش می یابد.

تنظیم هورمون ها

از دیگر مزیت های جراحی بای پس می توان به تنظیم هورمون ها بعد از انجام این جراحی اشاره کرد. به طور کل چاقی و اضافه وزن می تواند در روند ترشح هورمون ها و فعالیت غدد تاثیرگذار باشد که بعد از لاغری این مسئله تا حد زیادی برطرف می شود.

از جمله هورمون هایی که با لاغری و کاهش وزن وضعیت ترشح آن ها بهبود یافته و تنظیم می شود هورمون تستوسترون است. این عامل باعث می شود که روند سوخت و ساز بدن نیز با سرعت بیشتری طی شده و در نتیجه لاغری و کاهش وزن فرد نیز با سرعت بیشتری انجام گیرد.

کم بودن احتمال برگشت وزن

در جراحی بای پس، احتمال برگشت وزن از دست رفته بعد از جراحی بسیار پایین است. هم چنین تحقیقات در مورد این روش نشان دهنده این است که بسیاری از بیمارانی که این جراحی را انجام می دهند حداقل 50 درصد وزن اضافه خود را از دست می دهند که این وضعیت به دلیل اینکه فرد بعد از لاغری توانایی فعالیت بدنی بیشتری داشته و معده نیز به مصرف غذای کمتر عادت می کند معمولا همیشگی است و وزن از دست رفته بلند مدت و تا حد زیادی غیر قابل بازگشت می باشد.

بهبود اعتماد به نفس

اعتماد به نفس فرد بعد از جراحی بای پس و رسیدن فرد به تناسب اندام و وضعیت ایده آل تا حد زیادی افزایش پیدا می کند. بسیاری از بیمارانی که این جراحی را انجام داده و به وزن ایده آل خود می رسند بعد از بای پس زندگی بهتری داشته و نه تنها از نظر سلامت بلکه در روابط خود نیز وضعیت بهتری را تجربه کرده اند.

بهبود اعتماد به نفس
بهبود اعتماد به نفس

تا اینجا با مبحث مزایای جراحی بای پس چیست آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست اسلیو معده بهتره یا بای پس با ما همراه باشید.

پیش از جراحی بای پس چه نکاتی نیاز است رعایت شود؟

مهم ترین عامل قبل از انجام جراحی بای پس، آمادگی ذهنی انجام این جراحی است اما برخی مسائل دیگر نیز وجود دارند که اطلاع و رعایت آن ها می تواند به نتیجه گیری بهتر از جراحی کمک کند.

از جمله این مسائل می توان به رعایت یک رژیم غذایی از یک تا دو هفته پیش از جراحی زیر نظر یک متخصص تغذیه اشاره کرد که معده برای پذیرش وضعیت جدید بعد از جراحی آمادگی داشته باشد.

در این رژیم معمولا 7 وعده مایعات جایگزین غذاهای پرکربوهیدرات مانند برنج، نان و … شده و هم چنین دو لیتر آب به طور روزانه اجباری باید مصرف شود. این رژیم کمک می کند که اندازه کبد کوچک تر شده و در نتیجه دسترسی پزشک به معده به منظور انجام فرآیند جراحی ساده تر شود.

آرامش روانی از طریق دوش آب گرم، مراجعه و صحب با پزشک جهت کسب اطلاع از روش جراحی و… نیز می تواند به عنوان اقدامات پیش از جراحی کمک کننده باشد.

پیش از جراحی بای پس چه نکاتی نیاز است رعایت شود؟
پیش از جراحی بای پس چه نکاتی نیاز است رعایت شود؟

تا اینجا با مبحث پیش از جراحی بای پس چه نکاتی نیاز است رعایت شود آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست اسلیو معده بهتره یا بای پس با ما همراه باشید.

شیوه انجام بای پس به چه صورت است؟

به منظور انجام این جراحی معمولا فرد بیهوش می شود. چون مدت زمان انجام این جراحی نسبت به جراحی اسلیو بیشتر است ممکن است با بی حسی موضعی جراحی سخت شود. بعد از اتصال پدهای مناسب برای بررسی وضعیت ضربان قلب و الکترود کنترل نبض و اکسیژن فرد بیهوش شده و برای انجام جراحی آماده می شود.

در این جراحی قسمت بزرگی از معده برداشته می شود، هم چنین بخش ابتدایی روده کوچک نیز حذف می شود که این عامل باعث کوچک شدن معده شده و در نتیجه جذب و تجزیه غذا کمتر می شود. در این روش جراحی معمولا یک مسیر جدید برای جذب و هضم غذا ایجاد می شود که این عامل با تاثیر بر آنزیم های هضم غذا بیشترین تاثیر را بر کاهش وزن و لاغری فرد دارد.

شیوه انجام بای پس به چه صورت است؟
شیوه انجام بای پس به چه صورت است؟

تا اینجا با مبحث شیوه انجام بای پس به چه صورت است آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست اسلیو معده بهتره یا بای پس با ما همراه باشید.

مراقبت های بعد از جراحی بای پس چیست؟

بعد از جراحی بای پس نیز اقدامات و مراقبت هایی مورد نیاز است که فرد را به بهترین شکل برای زندگی جدید و کاهش وزن سریع آماده کند. اولین نکته بعد از این جراحی مربوط به زمان ترخیص بیمار است.

زمان ترخیص بیمار تا حد زیادی به روش جراحی بستگی دارد. روش جراحی بای پس هم به شکل باز و هم به شکل لاپاراسکوپی انجام می شود.

در صورتی که جراحی بای پس معده به شکل لاپاراسکوپی انجام شود فرد بین 2 تا 3 روز بسته به وضعیت بدنی پیش از جراحی در بیمارستان بستری می شود. البته ممکن است نیاز به بستری بیمار برای مدت بیشتری باشد که این مسئله با تشخیص پزشک قابل انجام است.

بعد از این جراحی ممکن است بیمار در ناحیه بخیه ها احساس درد کند که به منظور کنترل آن از داروهای مسکن مخصوص استفاده می شود. به منظور عدم لخته شدن خون بعد از بی حسی معمولا پزشک راه رفتن بلافاصله بعد از به هوش آمدن را به بیمار توصیه می کند. از دیگر موارد مهم بعد از جراحی بای پس نوشیدن آب به مقدار زیاد است.

هرچقدر مصرف آب بیشتر باشد از آسیب و درد جلوگیری می شود. از دیگر مراقبت ها بعد از جراحی بای پس، استراحت، عدم انجام فعالیت های سنگین و حتی امور منزل به خصوص در روزهای ابتدایی بعد از جراحی بای پس است.

مراقبت های بعد از جراحی بای پس چیست؟
مراقبت های بعد از جراحی بای پس چیست؟

رژیم غذایی بعد از بای پس معده به چه صورت است؟

بعد از انجام بای پس معده نیاز است که یک برنامه غذایی مناسب رعایت شود. این رژیم غذایی به التیام سریع تر بیمار هم در جوش خوردن بخیه ها و هم به عادت کردن بیمار به وضعیت جدید معده کمک می کند.

معمولا رژیم غذایی را به منظور عدم آسیب و صدمه معده به وسیله غذاهای خاص، هم چنین یک رژیم مناسب به کاهش وزن سریع تر و عدم بازگشت وزن کمک می کند. رژیم غذایی بعد از بای پس معده در روزهای ابتدایی بعد از جراحی تنها شامل مایعات و نوشیدنی ها بخصوص نوشیدنی های بدون کافئین می باشد.

در این روش هم چنین باید از غذاهای نرم، بدون چربی و… استفاده شود که معده کاملا برای مصرف غذا آماده شود. مصرف الکل، پروتئین زیاد، کربوهیدرات بالا و مواد غذایی اینچنینی نیز باید محدود شده و هم چنین در مصرف غذا باید دقت کرد که این کار با سرعت پایین و به آهستگی انجام شود.

برای دانستن اطلاعات در رابطه با تغذیه و مراقبت بعد از عمل بای پس معده و رژیم غذایی دوران نقاهت لازم می باشد از صفحه مراقبت بعد از عمل بای پس معده دیدن کنید.

رژیم غذایی بعد از بای پس معده به چه صورت است؟
رژیم غذایی بعد از بای پس معده به چه صورت است؟

مدت زمان انجام بای پس معده به چه صورت است؟

بسته به این که کدام روش برای این جراحی انتخاب شود زمان آن متغیر است. در روش لاپاراسکوپی این جراحی حدودا یک ساعت و در روش جراحی باز ممکن است تا 2 ساعت زمان ببرد.

البته این زمان تنها برای انجام جراحی است و بسته به روش انتخابی 1 تا 2 ساعت برای ریکاوری بعد از انجام این جراحی مورد نیاز است. امروزه این روش بیشتر به شکل بای پس انجام می شود به همین دلیل مدت زمان آن کوتاه بوده که دوران نقاهت را نیز کاهش می دهد.

مدت زمان انجام بای پس معده به چه صورت است؟
مدت زمان انجام بای پس معده به چه صورت است؟

مخاطب گرامی شما در حال مشاهده پست اسلیو معده بهتره یا بای پس هستید.

میزان کاهش وزن و احتمال بازگشت آن بعد از بای پس معده به چه صورت است؟

به طور کل تمام روش های جراحی لاغری، مانند روش های سنتی قابلیت برگشت وزن را دارند. به خصوص که معده قابلیت انعطافی و ارتجاعی داشته و در صورتی که حجم غذای دریافتی بعد از جراحی به طور دائمی زیاد باشد معده به اندازه قبلی خود بازگشته و در نتیجه وزن از دست رفته باز می گردد.

البته در روش بای پس معده احتمال بازگشت وزن کمتر است. به خصوص در صورتی که فرد از یک رژیم غذایی مناسب و فعالیت های ورزشی پیروی کند احتمال بازگشت وزن بعد از این جراحی کاهش پیدا می کند. البته به طور کل بازگشت بعد از این جراحی به دلیل کاهش حجم معده و تاثیر بر مسیر گوارش غذا بسیار کم می باشد.

میزان کاهش وزن و احتمال بازگشت آن بعد از بای پس معده به چه صورت است؟
میزان کاهش وزن و احتمال بازگشت آن بعد از بای پس معده به چه صورت است؟

شما در حال خواندن مقاله اسلیو معده بهتره یا بای پس هستید.

چه افرادی کاندیدای عمل بای پس معده می باشند؟

این روش نیز می تواند برای تمام افراد دارای اضافه وزن زیاد انجام شود. اما بیمارانی که علی رغم بیماری به چاقی مفرط یا شدید دچار هستند و افرادی که روش های مختلف لاغری و کاهش وزن را امتحان کرده و نتیجه مناسبی نگرفته اند نسبت به انجام این جراحی در اولویت می باشند.

از دیگر کاندیداهای این جراحی، افرادی هستند که چاقی آن ها در محدوده خطرناک است. این چاقی می تواند بیماری های مختلفی را منجر شود که این عامل نیز باعث در اولویت قرار گرفتن فرد نسبت به سایرین منجر شود.

چه افرادی کاندیدای عمل بای پس معده می باشند؟
چه افرادی کاندیدای عمل بای پس معده می باشند؟

امیدواریم تا اینجا از خواندن مقاله اسلیو معده بهتره یا بای پس اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

اسلیو معده بهتر است یا بای پس؟

علی رغم اینکه این دو روش شباهت های زیادی دارند اما تفاوت هایی نیز میان آن ها وجود دارد که باعث تفاوت جراحی ها شده و منجر به انتخاب یک روش به عنوان روش نهایی جراحی می شود.

در اسلیو بیشترین حجم از معده برداشته می شود و در آن بخش ترشح هورمون گرلین، که هورمون اصلی احساس گرسنگی است حذف شده اما در بای پس بیشترین حجم از روده حذف می شود و این عضو به معده متصل شده که در نهایت منجر به کاهش حجم معده و لاغری می شود.

البته میزان کاهش وزن در بای پس بیشتر اما جذب ویتامین ها و پروتئین در اسلیو مناسب تر می باشد. به طور کل نمی توان گفت که کدام یک از روش های اسلیو یا بای پس برای کاهش وزن مناسب است و انتخاب نهایی این مورد بعد از بررسی و آشنایی با روش ها به عهده بیمار می باشد.

اسلیو معده بهتر است یا بای پس؟
اسلیو معده بهتر است یا بای پس؟

از اینکه تا انتهای پست اسلیو معده بهتره یا بای پس با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن پست اسلیو معده بهتره یا بای پس بهره لازم را کسب کرده باشید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عباس زين العابدین
عباس زين العابدین
2 سال قبل

با سلام. آیا بای پس قابل برگشت است. من 50 سال سن و 130 کیلو وزت با قد حدود 179 سانتی متر. چربی بالا و یبو سطهای شدید دا رم‌. پیشنهاد کذام ع؟ ممنون

با یک کلیک مشاوره بگیرید