آی بی اس و کاهش وزن

در این مقاله، به بررسی موضوع ارتباط آی بی اس و کاهش وزن (ibs) و اضافه وزن خواهیم پرداخت. لطفا در ادامه مقاله همراهمان باشید.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510  📞3

مقدمه

آی بی اس یا سندروم روده تحریک پذیر، عاملی مؤثر در ابتلا به بیماری چاقی می باشد. در عین حال، این بیماری می تواند در بسیاری از موارد، باعث کاهش وزن نیز گردد.

ترفندهای متفاوتی برای درمان بیماری سندروم روده تحریک پذیر و تغییرات وزنی حاصل از این سندروم وجود دارد که نتایج مثبتی را در درمان هر دوی این بیماری ها، به صورت همزمان به همراه دارد.

آی بی اس و کاهش وزن
آی بی اس و کاهش وزن

به سبب فراگیری این عارضه ها و افزایش روز افزون آن در تمامی جوامع بشری، مقاله ” آی بی اس و کاهش وزن ” را به بررسی بیشتر این موضوع اختصاص داده ایم. چنان چه شما نیز علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه می باشید، می توانید تا پایان این مقاله، با ما همراه شوید.

در خصوص کاهش وزن و جراحی های لاغری، می توانید با دکتر سلیمی در ارتباط باشید. دکتر سلیمی، معتبرترین متخصص در زمینه گوارش و انواع جراحی های لاغری محسوب می شوند.

پیشنهاد می کنیم از پست بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر دیدن کنید.

پیش زمینه ای در خصوص سندروم تحریک پذیر

بسیاری از افرادی که به بیماری سندروم روده تحریک پذیر مبتلا می باشند، به سبب آن که پس از خوردن برخی از خوراکی ها، عموماً دچار نفخی دردناک در قسمت شکم می شوند، ترجیح می دهند که بسیاری از مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنند تا کمی از دردهای ناشی از آی بی اس، کم شود.

پیش زمینه ای در خصوص سندروم تحریک پذیر
پیش زمینه ای در خصوص سندروم تحریک پذیر

این عملکرد نادرست، سبب می گردد که وزن فرد، به دلیل کاهش میزان غذای مصرفی، به شدت کاهش یابد و به اصطلاح، فرد لاغر شود. بدون تردید، کاهش وزن و لاغری در شرایطی مطلوب می باشد که همراه با سوء تغذیه نباشد و بدن، کمبودی از نظر میزان ویتامین ها، پروتئین ها و نیز مواد مورد نیاز بدن نداشته باشد.

لاغری که به سبب ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر به وجود می آید، یک لاغری مطلوب نیست

 اما لاغری که به سبب ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر به وجود می آید، یک لاغری مطلوب نیست. سوء تغذیه و لاغری ناشی از این بیماری، خود دلیلی بر ابتلا به انواع بیماری های خطرناک دیگر می باشد.

از کجا بفهمیم سندروم روده تحریک پذیر داریم؟ لازم به ذکر است که کلیه کسانی که به انواع بیماری های گوارشی نظیر سندروم روده تحریک پذیر مبتلا هستند و در عین حال، از بیماری چاقی نیز رنج می برند، عموماً در خطر مواجهه با انواع بیماری های خطرناک قرار دارند.

لذا، چنان چه فرد به هر دو مشکل آی بی اس و چاقی مفرط دچار می باشد، تنها گزینه درمانی، مراجعه به پزشک و یافتن راه حلی مناسب برای کاهش وزنی اصولی، با در نظر گرفتن مشکل آی بی اس در بیمار به شمار می رود.

پزشک مجرب، شرایط جسمی و روحی فرد را به دقت مورد بررسی قرار می دهد

پزشک مجرب، شرایط جسمی و روحی فرد را به دقت مورد بررسی قرار می دهد و از معیارهای مختلفی برای آنالیز بیمار، بهره می گیرد. یکی از شاخصه های استاندارد و بین المللی که برای درمان عارضه چاقی به کار گرفته می شود، شاخص توده بدنی، یا بی ام آی است.

چنان چه شاخص توده بدنی، کمتر از 30 و بیشتر از 35 یا بی ام آی 40 باشد، فرد در محدوده اضافه وزن قرار داشته و از مرز چاقی، هنوز عبور نکرده است. در این شرایط، امکان کاهش وزن با تمرینات ورزشی منظم و پیروی از یک رژیم لاغری استاندارد، وجود خواهد داشت.

اما در شرایطی که بی ام آی فرد بالاتر از این میزان باشد، فرد، چاق محسوب می شود و لازم است که برای کاهش وزن ناشی از ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر، اقدام به انجام جراحی چاقی بنماید.

دکتر سلیمی، تنها و بهترین گزینه درمان بی ام آی بالا که می تواند نشات گرفته از سندروم روده تحریک پذیر باشد را، جراحی چاقی بیان می نمایند. جراحی چاقی، سبب کاهش وزن دائمی در فرد شده و به تدریج، بسیاری از بیماری های مرتبط با چاقی را بهبود می بخشد.

در دنباله مقاله ” آی بی اس و کاهش وزن ” به بررسی بیشتر عارضه سندروم روده تحریک پذیر و تاثیرات منفی آن بر تغییرات وزنی بیمار خواهیم پرداخت.

آی بی اس چیست؟

آی بی اس یا سندروم روده تحریک پذیر، گونه ای از اختلالات در عملکرد روده بزرگ می باشد. در حالت طبیعی و عادی، هنگامی که یک ماده غذایی وارد معده می گردد، در داخل آن  هضم شده و سپس به روده کوچک و بزرگ هدایت می گردد.

آی بی اس چیست؟
آی بی اس چیست؟

در شرایطی که فرد، به بیماری سندروم روده تحریک پذیر مبتلا می باشد، به دلیل آن که عملکرد روده با اختلال مواجه شده است، مواد غذایی با سرعت بسیار پایین تر و یا در مواردی دیگر، با سرعتی بسیار بالا، وارد روده بزرگ می شوند.

این بیماری عموماً همراه با علائمی نظیر اسهال و یا یبوست می باشد. همچنین دردهای شکمی طولانی مدت و یا کوتاه مدت نیز از دیگر علائم آی بی اس است. نفخ و احساس  دفع به صورت ناقص نیز از دیگر نشانه های ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است.

اما یکی از موارد ناخوشایندی که در پی ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر پدیدار می گردد، چاقی و یا لاغری ناخوشایند، غیر استاندارد و نا متعادل می باشد. در دنباله مبحث ” آی بی اس و کاهش وزن ” بیشتر به بررسی این مورد، خواهیم پرداخت.

ارتباط آی بی اس و کاهش وزن

سندروم روده تحریک پذیر، خود به تنهایی عاملی بر کاهش وزن نمی باشد. اما، به دلیل آن که افرادی که به این سندروم مبتلا می باشند، سعی در محدود کردن مواد غذایی مصرفی خود دارند، از خوردن بسیاری از مواد مغذی برای بدن خودداری می نمایند.

این امر، سبب می گردد که فرد با مشکل کاهش وزن شدید و سوء تغذیه مواجه گردد. لازم به ذکر است که محدود کردن دایره غذایی، درمانی برای بیماری آی بی اس به شمار نمی رود و تنها فرد را با مشکلات بزرگتری مواجه می نماید.

ارتباط آی بی اس و کاهش وزن
ارتباط آی بی اس و کاهش وزن

برای آن که دچار کاهش وزن شدید و غیر طبیعی نشویم، روش پسندیده تر، درک بهتر از مواد غذایی می باشد که در طول روز مصرف می کنیم.

چنان چه فرد دچار کاهش وزن شدید پس از ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر شده باشد، می تواند با خوردن وعده های غذایی مناسب، مصرف غذای اضافی در طول روز و نیز خوردن دانه های خوراکی و آجیل و روغن سویا و نیز مصرف آوواکادو و میوه های کم کالری و سبزیجات و روغن های سالم، به تناسب اندام رسیده و مشکل سوء تغذیه خود را بر طرف نماید.

اما پسندیده تر است که برای حل مشکل کاهش وزن شدید، در نتیجه ابتلا به آی بی اس، فرد با پزشک متخصص مشورت نماید.

سوء تغذیه و کاهش وزن شدید، به اندازه خود چاقی می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای فرد به دنبال داشته باشد

لازم به ذکر است که سوء تغذیه و کاهش وزن شدید، به اندازه خود چاقی می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای فرد به دنبال داشته باشد. به همین دلیل، درمان سریع آن، امری الزامی می باشد و نباید آن را نادیده گرفت.

کاهش وزن نامتعادل ناشی از سندروم روده تحریک پذیر، می تواند عوارض ناخوشایندی نظیر از دست دادن حجم چربی و عضله به دلیل استفاده از پروتئین موجود در آن ها و همچنین گونه های تو خالی، گودی چشم، خشکی پوست و مو، بی قراری و اضطراب و … را به همراه داشته باشد. از همین رو، درمان سریع آی بی اس، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

در این مقاله، موضوع ” آی بی اس و کاهش وزن ” مورد بررسی قرار گرفته است. با ما همچنان تا پایان این مقاله، همراه باشید.

ارتباط آی بی اس و اضافه وزن

سندروم روده تحریک پذیر، می تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود. بسیاری از افرادی که به این سندروم دچار می باشند، دارای اضافه وزن می باشند و کم کردن وزن برای این افراد، کاری بسیار دشوار می باشد.

ارتباط آی بی اس و اضافه وزن
ارتباط آی بی اس و اضافه وزن
شاید بتوان یکی از مهم ترین دلایل افزایش وزن پس از ابتلا به این سندروم را، محدود شدن غذاها، به تنها گروهی از مواد غذایی خاص در نظر گرفت

شاید بتوان یکی از مهم ترین دلایل افزایش وزن پس از ابتلا به این سندروم را، محدود شدن غذاها، به تنها گروهی از مواد غذایی خاص در نظر گرفت. برخی از مواد غذایی که می توانند اثرات نامطلوب آی بی اس را کاهش دهند، لزوماً غذاهایی مفید و سالم نمی باشند.

به عنوان نمونه، غذاهای بدون گلوتن که دارای چربی و شکر بسیار می باشند، با وجود آن که می توانند اثرات سندروم روده تحریک پذیر را کاهش دهند، باعث افزایش وزن نیز می شوند.

علاوه بر این، مواد مغذی بسیاری نظیر انواع میوه ها، سبزیجات و حبوبات که عواملی مؤثر در کنترل وزن هستند، برای افراد مبتلا به آی بی اس، بسیار دردسر زا هستند و علائم سندروم روده تحریک پذیر را تشدید می نمایند.

از همین رو، توصیه می شود که پیش از حذف و یا اضافه نمودن برخی از مواد خوراکی به صورت خودسرانه و به منظور جلوگیری از اضافه وزن، حتماً با پزشک متخصص در این زمینه مشورت شود.

آی بی اس به دلیل آن که توانایی های حرکتی انسان را کاهش می دهد، می تواند عاملی بر اضافه وزن به شمار رود

لازم به ذکر است که آی بی اس به دلیل آن که توانایی های حرکتی انسان را کاهش می دهد، می تواند عاملی بر اضافه وزن به شمار رود. ورزش منظم، یکی از راه های حفظ تناسب اندام می باشد. این در حالی است که بسیاری از حرکات ورزشی برای افراد مبتلا به آی بی اس، بسیار دردناک می باشد.

از همین رو، این افراد، کمتر به ورزش روی می آورند و دچار اضافه وزن می شوند. شایان ذکر است که بسیاری از حرکات ورزشی، چنان چه اصولی و متناسب با شرایط این افراد، انجام شود، نه تنها می تواند علائم این سندروم را نظیر اسهال کاهش دهد، بلکه به کنترل و حفظ تناسب اندام نیز کمک می نماید.

از دیگر علل اضافه وزن به دلیل ابتلا به آی بی اس، می توان به نفخ در ناحیه شکم اشاره کرد.  نفخ حاصل از سندروم روده تحریک پذیر، به گونه ای می باشد که فرد مبتلا، به ظاهر چاق به نظر می رسد و فرد، احساس سنگینی شدیدی می کند.

بهترین راه برای رفع این مشکل، تغییر در سبک زندگی و عادات غذایی و نیز داشتن تحرک بیشتر، به هدف کاهش وزن می باشد.

چنان چه افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر، موفق به کاهش وزن نشوند، در مدتی کوتاه، میزان شاخص توده بدنی ایشان، از مرز چاقی عبور خواهد کرد

چنان چه افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر، موفق به کاهش وزن نشوند، در مدتی کوتاه، میزان شاخص توده بدنی ایشان، از مرز چاقی عبور خواهد کرد و دیگر ورزش و رژیم غذایی نمی تواند تاثیری بر کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام داشته باشند.

دکتر سلیمی، جراح با تجربه و فوق تخصص لاپاراسکوپی، در شرایطی که فرد به سندروم روده تحریک پذیر و بی ام آی بالا به صورت همزمان مبتلا می باشد، جراحی چاقی را، بهترین گزینه درمانی می دانند.

جراحی چاقی، یک روش کاهش وزن بدون بازگشت می باشد که می تواند امکان یک زندگی سالم و نرمال را برای افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر و بیماری چاقی مفرط، هدیه  کند.

دکتر سلیمی، جراحی چاقی را به روش لاپاراسکوپی انجام می دهند که این شیوه، سبب کوتاه شدن دوره نقاهت شده و بیمار می تواند در مدت کوتاهی، به روال عادی زندگی خود بازگردد. علاوه بر  موارد فوق، این روش از نظر زیبایی بسیار مورد تایید می باشد.

زیرا بدون ایجاد هیچ اسکار و جای زخم و بخیه روی شکم انجام می گیرد. فواید انجام جراحی چاقی برای افرادی که بی ام آی بالایی دارند، بسیار می باشد. این امر، بر محبوبیت درمان چاقی مفرط به روش جراحی چاقی می افزاید.

بیماری آی بی اس، عوارض ناخوشایندی را با خود به همراه دارد که از آن جمله می توان به کاهش و افزایش وزن اشاره کرد.

در این مقاله، موضوع ” آی بی اس و کاهش وزن ” مورد بررسی قرار گرفته است. چنان چه تا به این بخش از مقاله برای شما مفید بوده است، ما را تا انتهای آن همراهی کنید.

دلایل ابتلا به آی بی اس

سندروم روده تحریک پذیر که خود می تواند عاملی بر تغییرات وزنی باشد، به دلایل متفاوتی می تواند پدیدار شود. علت و سبب اصلی این عارضه که با گرفتگی و درد شکمی همراه می باشد، هنوز به صورت قطعی مشخص نیست.

دلایل ابتلا به آی بی اس
دلایل ابتلا به آی بی اس

این در حالی است که به نظر می رسد ارتباط نزدیک مغز و روده و ایجاد اختلالاتی در این رابطه، عاملی بر این عارضه باشد. فاکتورهای متعددی می توانند سبب بروز این سندروم باشند که در ذیل به برخی از این موارد اشاره نموده ایم:

  • اختلالات در سیستم عصبی
  • عفونت در سیستم گوارشی
  • استرس و نگرانی
  • اختلال در انقباضات عضلانی روده
  • تغییر در میکروب های موجود در روده

انواع آی بی اس و تاثیر آن بر تغییر وزن

سندروم روده تحریک پذیر، سبب بروز مشکلات متعددی در ناحیه روده  می شود. بر اساس این مشکلات، آی بی اس به چندین دسته متفاوت تقسیم می شود. دسته بندی صحیح این عارضه، به پزشک کمک می کند تا بتواند راهکاری مناسب را متناسب با نوع بیماری، به بیمار پیشنهاد نماید.

انواع آی بی اس و تاثیر آن بر تغییر وزن
انواع آی بی اس و تاثیر آن بر تغییر وزن

در زیر، نگاهی به این دسته بندی ها نموده ایم:

  • آی بی اس نوع M

در این نوع از سندروم روده تحریک پذیر، به صورت متناوب یبوست و اسهال وجود دارد. به طوری که در یک زمان، بیمار یبوست شدید پیدا می کند و در لحظه ای دیگر، اسهال را تجربه می کند. این پدیده، می تواند عاملی بر تغییر در وزن بیمار شود.

  • آی بی اس نوع C

سندروم روده تحریک پذیر، نوعی از آن می باشد که با عارضه یبوست همراه می باشد. در شرایطی که مدفوع شکلی سفت و توده ای داشته باشد، احتمال ابتلا به این بیماری، بیشتر خواهد شد.

در این نوع از آی بی اس، بیمار مدفوع کمتری داشته و دفع در بیشتر موارد به دشواری انجام می گیرد.

از علائم ابتلا به این بیماری، می توان به درد شدید در ناحیه شکم و نفخ اشاره کرد. افرادی که به این نوع از سندروم مبتلا می باشند، عموماً به مشکل اضافه وزن و چاقی دچار می شوند و وزن ایشان، به صورت پیوسته افزایش می یابد.

  • آی بی اس نوع D

بر خلاف سندروم روده تحریک پذیر از نوع C که با مشکل یبوست همراه است، این نوع از آی بی اس، با علائمی معکوس و اسهال شدید همراه می باشد. در این بیماری، مدفوع بیشتر شبیه به اسهال می باشد.

این عارضه، با شکم درد شدید و تمایل بسیار زیاد به مدفوع همراه است. در این عارضه نیز نفخ شکمی وجود دارد که خود عاملی بر افزایش وزن است. با درمان این عارضه و درمان نفخ شکمی، می توان وزن را نیز تا حد قابل توجهی کاهش داد.

ارتباط میان درمان آی بی اس و میزان بی ام آی

شاخص توده بدنی، معیاری استاندارد و جهانی برای تعیین میزان چربی انباشته شده در بدن می باشد. این شاخص، بر اساس دو فاکتور قد و وزن تعیین می گردد. بدین صورت که وزن فرد بر حسب کیلوگرم به مجذور قد وی بر حسب متر، تقسیم می گردد.

ارتباط میان درمان آی بی اس و میزان بی ام آی
ارتباط میان درمان آی بی اس و میزان بی ام آی

عدد حاصله، نشاندهنده شاخص توده بدنی فرد است. به صورت کلی، 6 محدوده متفاوت برای بی ام آی در نظر گرفته شده است. هر یک از این محدوده ها، نشانگر شرایط جسمی فرد، از نظر لاغری، نرمال بودن تا چاقی می باشند.

در این میان، افرادی که شاخص توده بدنی ایشان از عدد 30 بالاتر باشد، چاق محسوب می شوند. درجات چاقی، خود به سه دسته تقسیم می شوند:
  • چاقی درجه اول، که در آن میزان بی ام آی، در محدوده 30 الی 34.9 می باشد.
  • چاقی درجه دوم، که شامل افرادی می باشد که بی ام آی ایشان، از 35 تا 39.9 است.
  • چاقی درجه سوم، افرادی که شاخص توده بدنی ایشان، از 40 بیشتر است. این درجه از چاقی را، چاقی مفرط یا مرگبار می نامند.

هنگامی که فرد به سندروم روده تحریک پذیر مبتلا می باشد و به تدریج وزن وی افزایش می یابد، چنان چه نتواند اضافه وزن خود را به درستی کنترل نماید، احتمال ابتلای او به چاقی مفرط و بی ام آی بالا، بسیار زیاد است.

در بیشتر موارد، متخصصان، در ابتدا پیروی از رژیم های لاغری استاندارد و ورزش منظم را پیشنهاد می نمایند. اما در شرایط حاد چاقی، دیگر این روش های سنتی نمی توانند پاسخگوی نیاز فرد باشند و تناسب اندام را برای وی به ارمغان آورند.

دکتر سلیمی، جراح فوق تخصص لاغری با متد نوین لاپاراسکوپی، به تمامی افرادی که بی ام آی ایشان در حد بسیار بالایی می باشد، جراحی چاقی را به عنوان تنها و بهترین گزینه درمانی پیشنهاد می نمایند.

انواع جراحی های چاقی نظیر اسلیو معده و یا بای پس معده که از جمله جراحی های چاقی پرطرفدار در سرتاسر جهان می باشند، فواید بسیار زیادی را برای افرادی که به چاقی مفرط مبتلا می باشند، به همراه دارد.

جراحی چاقی، بهترین و تنها روش درمان بی ام آی بالا به شمار می رود

جراحی چاقی، بهترین و تنها روش درمان بی ام آی بالا به شمار می رود که به صورت دائمی باعث کاهش وزن گشته و فرد ،این کاهش وزن را برای همیشه حفظ می نماید.

جراحی چاقی، بهترین و تنها روش درمان بی ام آی بالا به شمار می رود
جراحی چاقی، بهترین و تنها روش درمان بی ام آی بالا به شمار می رود

علاوه بر این، پس از انجام عمل جراحی چاقی، بسیاری از بیماری های زمینه ای مرتبط با چاقی، نظیر دیابت نوع دو و کلسترول و فشار خون بالا نیز بهبود می یابند.

لازم به ذکر است که افرادی که بی ام آی ایشان از 40 بیشتر باشد، در زمره افراد بسیار چاق قرار می گیرند که برای درمان، راهی جز انجام جراحی چاقی نخواهند داشت.

دکتر سلیمی، به تمامی افرادی که بی ام آی بالا دارند و به انواع بیماری های مرتبط با چاقی نظیر سندروم روده تحریک پذیر مبتلا می باشند و در عین حال با کمک رژیم لاغری و ورزش نتوانسته اند به وزن مطلوب خود دست یابند، جراحی چاقی را به عنوان تنها گزینه درمانی معرفی می نمایند.

درمان آی بی اس در بی ام آی پایین

سندروم روده تحریک پذیر، عاملی مؤثر بر افزایش وزن می باشد. چنان چه این سندروم به موقع درمان نشود، می تواند بی ام آی را تا حد بسیار زیادی افزایش داده و بیمار را به محدوده چاقی برساند.

پیش از رسیدن به مرحله چاقی متاثر از آی بی اس، می توان با رعایت برخی نکات ریز و با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، با اضافه وزن ناشی از این سندروم مقابله کرده و وزن خود را کاهش داد.

به عنوان نمونه، ایجاد تغییرات زیر در برنامه غذایی، می تواند تاثیرات مثبتی بر بهبود سندروم روده تحریک پذیر و نیز کاهش وزن در شرایط بی ام آی پایین به همراه داشته باشند:
  • نوشیدن شیر و مصرف فراورده های شیری، نظیر پنیر یا بستنی می بایست به صورت کامل، از گردونه غذایی حذف شوند.
  • نوشیدنی های کافئین دار نظیر قهوه، نباید مصرف شوند.
  • فیبر را در برنامه غذایی باید گنجاند. از جمله مواد غذایی حاوی فیبر، می توان به میوه ها، سبزیجات و غلات کامل اشاره کرد.
  • خودداری از نوشیدن هر نوع نوشیدنی گازدار نظیر نوشابه
  • نوشیدن آب، به میزان بسیار زیاد. بهتر است در روز حداقل 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.
  • ترک سیگار
  • سعی در آرام کردن روح و روان خود کنید. این کار را می توان با انجام فعالیت های ورزشی نظیر یوگا و مدیتیشن انجام داد.
  • مصرف چندین وعده غذایی کوچک به جای سه وعده غذای اصلی و سنگین
  • یادداشت کردن هر غذایی که خورده می شود، به هدف مشخص شدن غذاهایی که سبب تحریک آی بی اس می شوند.

با رعایت این نکات، می توان سندروم روده تحریک پذیر را کنترل نمود و در کنار آن، وزن را نیز تا حدی کاهش داد. لازم به ذکر است که سندروم روده تحریک پذیر، اگر باعث بروز چاقی مفرط شود، دیگر نمی توان با این روش ها آن را درمان نمود.

در ادامه مبحث “ آی بی اس و کاهش وزن ” به بررسی درمان آی بی اس در شرایطی که بیمار به چاقی مفرط و آی بی اس به صورت همزمان مبتلا باشد، اشاره خواهیم نمود.

درمان آی بی اس در بی ام آی بالا

سندروم روده تحریک پذیر می تواند باعث اضافه وزنی کنترل نشده بشود. هنگامی که شاخص توده بدنی به حد بسیار بالایی برسد، این عارضه می تواند باعث بروز بیماری چاقی از درجات بسیار بالا شود.

درمان آی بی اس در بی ام آی بالا
درمان آی بی اس در بی ام آی بالا

همزمانی بیماری آی بی اس و چاقی مفرط، می تواند ضررات جبران ناپذیری را بر سلامت انسان داشته باشد. در این شرایط، بیمار، علاوه بر عوارض سندروم روده تحریک پذیر نظیر برآمدگی در ناحیه شکم و احساس درد شدید در قسمت شکم و نیز حالات اسهال و یبوست و نیز ضعف و خستگی و بی خوابی، عوارض چاقی مفرط را نیز به همراه خواهد داشت.

از جمله عوارض بی ام آی بالا، می توان به بیماری های قلبی-عروقی، فشار خون و کلسترول بالا، بیماری های کبدی، آرتروز، دیابت نوع دو، سکته قلبی و مغزی و حتی افزایش احتمال ابتلا به انواع سرطان ها اشاره کرد.

این در حالی است که پس از انجام جراحی چاقی به عنوان یک روش درمانی مناسب برای بی ام آی بالا، فرد نه تنها به صورت تدریجی میزان قابل توجهی از وزن خویش را کاهش خواهد داد، بلکه این کاهش وزن به صورت دائمی ادامه خواهد یافت.

جراحی چاقی سبب بهبود عملکرد قلبی و تنفسی می گردد

از سوی دیگر، جراحی چاقی سبب بهبود عملکرد قلبی و تنفسی می گردد. افرادی که چاق مفرط می باشند و به بیماری کلسترول بالا و فشار بالا مبتلا می باشند، پس از جراحی چاقی، با بهبود و درمان کامل این بیماری ها روبرو هستند.

علاوه بر این، مشکلات ناباروری حاصل از بی ام آی بالا، پس از انجام جراحی چاقی برطرف شده و شانس باروری در فرد، افزایش خواهد یافت.

اثرات مثبت عمل جراحی چاقی برای بی ام آی بالا، بسیار است. مهم ترین علت پیشنهاد این روش درمانی از جانب دکتر سلیمی، امکان بهبودی و بازیابی سلامتی بیمار، در کوتاه ترین زمان ممکن می باشد.

سخن پایانی

سندروم روده تحریک پذیر، شامل اختلالات روده می باشد که تاثیراتی را بر کاهش و یا افزایش وزن به همراه دارد. این تغییرات وزنی، به علل مختلف رخ می دهد. چنان چه این بیماری درمان نشود، می تواند به تدریج باعث ایجاد بیماری چاقی و بی ام آی بالا شود.

سخن پایانی
سخن پایانی

اگر افزایش وزن پیش از رسیدن به مرز چاقی کنترل شود، می توان با ورزش و رژیم لاغری، به وزن ایده آل رسید. این در حالی است که عدم کنترل به موقع چاقی و افزایش وزن، باعث می شود که میزان بی ام آی، بسیار بالا برود.

در چنین شرایطی، تنها و بهترین روش درمانی، انجام جراحی چاقی می باشد. جراحی چاقی، فواید بی شماری را برای فرد به همراه دارد که از آن جمله می توان به کاهش وزن دائمی و بهبود بیماری های مرتبط با چاقی اشاره کرد.

در این مقاله، موضوع ” آی بی اس و کاهش وزن ” مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

امید است که اطلاعات بیان شده در این مقاله، برای علاقه مندان به این مبحث، مفید واقع شده باشد.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید