آیا آمپول پروژسترون باعث چاقی میشود

در این مقاله، سعی می کنیم به این سؤال پاسخ بدهیم که آیا آمپول پروژسترون باعث چاقی می شود؟ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510  📞

مقدمه

در بدن همه افراد، ترکیبات شیمیایی ترشح می شوند که برخی از آن ها دارای ساختار استروئیدی بوده و ممکن است تأثیراتی مثبت یا منفی را روی تناسب اندام و وزن فرد بگذارند. هورمون های پروژسترون یکی از این ترکیبات هستند.

یکی از انواع راه ‌های درمان سطح پایین هورمون پروژسترون در بدن، افزودن این ماده از طریق تزریق آمپول پروژسترون می باشد. ولی پرسشی که ذهن اغلب افراد را درگیر کرده است، این است که آیا آمپول پروژسترون باعث چاقی می شود؟

آیا آمپول پروژسترون باعث چاقی میشود
آیا آمپول پروژسترون باعث چاقی میشود

در این مقاله علمی پزشکی، مطالب کامل و مفصلی را پیرامون این موضوع در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم. پس تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

پیشنهاد می کنیم از پست آمپول لاغری ساکسندا دیدن کنید.

آیا آمپول پروژسترون باعث چاقی می شود؟

نحوه استفاده و دوز تزریقی داروی پروژسترون تأثیرات بسیار زیادی در بدن ایجاد می کند. بنابراین می توان گفت که تعیین نقش آمپول پروژسترون در ایجاد چاقی، به فاکتورهای گوناگونی وابسته است.

از این رو پزشکان با توجه به ساختار بدنی افراد و انجام معاینات مختلف و بررسی های لازم، مقدار مناسب آمپول های پروژسترون را برای استفاده افراد مشخص می کنند.

در صورتی که آمپول پروژسترون دوز فراوانی از این هورمون را وارد بدن نماید، باعث ایجاد چاقی می شود. چنانچه بخواهید وزن خود را در یک محدوده متعادل تثبیت نمایید، می بایست از مقدار معینی هورمون پروژسترون و استروژن استفاده نمایید.

آیا آمپول پروژسترون باعث چاقی می شود؟
آیا آمپول پروژسترون باعث چاقی می شود؟

برخی از افراد به علت مصرف خودسرانه و عدم آگاهی های ضروری و همچنین استفاده اشتباه از آمپول پروژسترون، دچار معضل چاقی می شوند.

آیا می دانید تحت چه شرایطی، بدن نیاز به استفاده از آمپول پروژسترون دارد؟

در قسمت قبلی خدمت شما مخاطبان محترم بیان نمودیم که عدم اطلاعات لازم در تزریق آمپول پروژسترون، منجر به چاقی خواهد شد.

هورمون استروژن شامل استرادیول، استرون و استریول است که همه ی این موارد به عنوان هورمون های رشد برای بدن شناخته می شوند. استروژن باعث افزایش اندازه سلول ها می گردد.

سلول های بافت پستان، رحم و سلول های چربی تحت تأثیر استروژن ها بزرگتر می شوند. در این میان، یک شیوه طبیعی برای رفع این معضل، استفاده از پروژسترون است.

آیا می دانید تحت چه شرایطی، بدن نیاز به استفاده از آمپول پروژسترون دارد؟
آیا می دانید تحت چه شرایطی، بدن نیاز به استفاده از آمپول پروژسترون دارد؟

در واقع این ماده سبب تنظیم تعادل استروژن می گردد. از این رو حتی اگر اغلب زنان در دوران قاعدگی با مشکل اضافه وزن و چاقی مواجه شوند، پس از ایجاد تعادل در سطح هورمون ها، به راحتی می توانند وزن خود را کاهش دهند.

تعداد زیادی از زنان با کمبود هورمون پروژسترون در بدن خود مواجه هستند و در مقابل، سطح استروژن موجود در بدن آن ها بسیار بالا رفته و این روند باعث ایجاد مشکلات متعددی خواهد شد.

در واقع این عدم تعادل در میزان هورمون ها، نشان می دهد که مقدار یکی از آن ها بیشتر از دیگری است. در این شرایط باید بگوییم که استروژن در بدن افزایش یافته و لازم است که به منظور برقراری تعادل در بدن، از پروژسترون استفاده نمایید.

قیمت آمپول ویکتوزا چقدر است؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی لینک فوق کلیک نمایید.

پروژسترون، هورمون چاقی

هورمون های استروژن و پروژسترون هورمون چاقی می بایست از سطح متعادلی در بدن برخوردار باشند تا به کارکرد مناسب دستگاه ها و اندام های مختلف، کمک نمایند. میزان هورمون پروژسترون ممکن است به علت مواردی که در ادامه ذکر می کنیم، کاهش یابد.

نگرانی و استرس

یائسگی

استفاده از مواد غذایی دارای ترکیبات آنتی بیوتیک

مصرف قرص های پیشگیری از بارداری

استفاده از غذاهایی که دارای هورمون های تبدیل شونده به استروژن هستند.

در نتیجه با کاهش پروژسترون، وزن افراد افزایش یافته و دچار معضل افسردگی خواهند شد.

شما در حال مطالعه مقاله آیا آمپول پروژسترون باعث چاقی میشود هستید.

راهکارهای آسان برای افزایش پروژسترون

بهتر است به منظور افزایش میزان هورمون پروژسترون، اقدامات زیر را انجام دهید:

به پزشک متخصص به خصوص در حیطه ی تخصص زنان و زایمان مراجعه نموده تا بتوانید مناسب ترین قرص پیشگیری از بارداری را مصرف کنید.

همچنین استفاده از مواد گوشتی فرآوری شده را به صورت کامل از برنامه غذایی خود حذف نمایید.

انجام حرکات ورزشی روزانه را با جدیت دنبال کنید.

تمرینات تنفس صحیح و عمیق باعث کاهش اضطراب شما می شوند.

همچنین سعی کنید از قرار گرفتن در موقعیت های استرس زا اجتناب نمایید.

چنانچه سطح هورمون پروژسترون بدن بسیار پایین باشد، چه اتفاقی می افتد؟

سطح هورمون پروژسترون در بدن باید در وضعیت مناسب و متعادلی قرار بگیرد. چنانچه مقدار این هورمون بسیار کم باشد و یا سطح آن به صفر برسد، ممکن است اغلب زنان خونریزی های قاعدگی شدید و نامنظمی را تجربه کنند.

پایین آمدن میزان پروژسترون در طول دوران بارداری ممکن است باعث زایمان زودرس و یا حتی سقط جنین گردد. در این شرایط، به زنانی که دارای ریسک زایمان پیش از موعد هستند، پروژسترون مصنوعی منتقل کرده تا بتوانند از شروع زایمان غیر طبیعی جلوگیری نمایند.

کاهش میزان پروژسترون در خون، ممکن است نشاندهنده این باشد که تخمدان ها در زمان تخمک گذاری قدرت لازم برای رهاسازی تخمک را ندارند. در اصل، این روند در افرادی که از سندروم پلی کیستیک تخمدان رنج می برند، رخ می دهد.

نشانه های کمبود پروژسترون و استروژن در زنان شامل چه مواردی می شود؟

افرادی که در هر یک از دسته بندی های زیر قرار دارند و این علائم در بدن آن ها قابل مشاهده می باشد، ممکن است گرفتار عدم تعادل در میزان پروژسترون و استروژن شده باشند. در ادامه ی این مطلب، به معرفی این گروه ها می پردازیم:

نشانه های کمبود پروژسترون و استروژن در زنان شامل چه مواردی می شود؟
نشانه های کمبود پروژسترون و استروژن در زنان شامل چه مواردی می شود؟

برخورداری از سوابق درگیری با آندومتریوز

سابقه ابتلا به بیماری پستان فیبروکیستیک

بروز حالت های شدید اضطراب و افسردگی در طول روزهای قاعدگی

زیاد شدن وزن، چند روز پیش از شروع قاعدگی و چند روز بعد از پایان دوره

سوابق وجود سندروم PMS و PMDD

مشاهده جوش های فراوان در بدن به خصوص ناحیه صورت که دارای منشاء هورمونی بوده و با سیکل قاعدگی افزایش یا کاهش می یابند.

گرفتگی های شدید در طول مدت قاعدگی و ایجاد نوسان های زیاد در خلق و خو

بروز حالت هایی شبیه به میگرن که دارای منشاء هورمونی است.

حساسیت شدید پستان ها و درد در اطراف این نواحی

اما موضوع مهمی که می بایست مورد توجه افراد قرار بگیرد، عدم مصرف پروژسترون فراوان برای ایجاد تعادل در بدن است. در واقع، اغلب افراد به اشتباه این تصور را دارند که فقط با مصرف پروژسترون آن هم در مقادیر زیاد، می ‌توانند تعادل هورمونی را در بدن خود ایجاد نموده و از بروز چاقی جلوگیری کنند.

شما در حال مطالعه مقاله آیا آمپول پروژسترون باعث چاقی میشود هستید.

اگر سطح پروژسترون بدن بسیار بالا باشد، ممکن است چه اتفاقی رخ دهد؟

می توان گفت که به دنبال وجود سطح بسیار زیادی از پروژسترون در بدن، معضلات پزشکی حادی ایجاد نمی شود. به صورت طبیعی، سطح پروژسترون بدن زنان در دوران بارداری به میزان زیادی افزایش می یابد.

مقادیر بالای پروژسترون با عارضه مادرزادی آدرنال به نام علمی هایپرپلازی مرتبط است. با این وجود، مقادیر زیاد پروژسترون نتیجه بروز این بیماری است. ولی نمی‌ توان آن را جزء دلایل ایجاد این بیماری به حساب آورد.

افرادی که مقادیر زیادی از داروهای پروژسترون را با دوزهای مصرفی زیاد استفاده می کنند، ممکن است با درصدهای اندک ریسک ابتلا به سرطان سینه مواجه شوند.

قرص های ضد بارداری خوراکی معمولاً در دو نوع متشکل از پروژسترون یا ترکیب استروژن و پروژسترون وجود دارند. اغلب زنان، از این داروها به منظور پیشگیری از بارداری استفاده می کنند.

این قرص ها مانع تخمک گذاری شده و همین طور غلظت مخاط دهانه رحم را افزایش می دهند. تمام این موارد در پیشگیری از بارداری نقش دارند. بنابراین مصرف این قرص ها بیش از ۹۵ درصد، احتمال حاملگی در زنان را کاهش می دهند.

همچنین پروژسترون در فرآیند درمان هورمون جایگزین، برای کاهش و بهبود نشانه های یائسگی در بانوان مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع درمان دارای معایب و مزیت های بسیاری است.

چند نکته مهم در مورد شیوه نگهداری از آمپول پروژسترون

چنانچه مطابق با دستور پزشک، مجبور به استفاده از آمپول پروژسترون می باشید، در این قسمت نکات مهمی را پیرامون نحوه نگهداری از آن بیان می نماییم.

  • از نگهداری آمپول در محیط های مرطوب و با درجه حرارت بسیار پایین یا بسیار زیاد خودداری کنید.
  • این دارو نباید در دسترس افراد کم سن و سال و حیوانات خانگی قرار بگیرد.
  • اگر این دارو را در خانه نگهداری می کنید، قبل از استفاده باید به تاریخ انقضای آن توجه کنید و چنانچه فاقد تاریخ انقضا بود، از مصرف آن خودداری نمایید.
چند نکته مهم در مورد شیوه نگهداری از آمپول پروژسترون
چند نکته مهم در مورد شیوه نگهداری از آمپول پروژسترون

تزریق آمپول پروژسترون

به طور کلی آمپول پروژسترون برای بهبود خونریزی های غیر طبیعی در دوران قاعدگی و یا خونریزی داخل رحمی غیر عادی و به علت عدم تعادل هورمون ها تزریق می شود.

آمپول پروژسترون به عنوان دارویی برای ایجاد پریود در زنان مورد استفاده قرار می گیرد و به منظور تنظیم دوره های نامنظم برای افرادی که با بی نظمی های فراوان و تأخیر در دوره های قاعدگی خود مواجه هستند، تجویز می شود. این آمپول به روش عضلانی تزریق می گردد.

شما در حال مطالعه مقاله آیا آمپول پروژسترون باعث چاقی میشود هستید.

جمع بندی

در این نوشتار، پیرامون پاسخ به این پرسش که آیا آمپول پروژسترون باعث چاقی می شود، مطالب علمی و کاملی را مطرح نمودیم. همین طور نکاتی را در مورد افزایش و کاهش پروژسترون در بدن و عوارض حاصل از آن بیان کردیم.

در پایان لازم به یادآوری است که آمپول پروژسترون نباید بدون تجویز و توصیه پزشک تزریق شود.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید