آپنه خواب در افراد چاق

شیوع آپنه خواب در افراد چاق ، از جمله عوارض بالا بودن وزن و چاقی است. آپنه خواب، حالتی است که در آن، فرد در طول خواب به دلیل مسدود شدن مجاری هوایی سبب قطع شدن تنفس خود می شود و بر خلاف حالت طبیعی، هوای مورد نیاز برای تنفس جریان پیدا نمی کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان اولیه توسط پزشک متخصص با شماره زیر در تماس باشید.

📞  09120174510  📞

مقدمه

این مسئله، می تواند دلیلی برای بروز بیماری هایی مانند نارسایی قلبی، فشار خون بالا و سکته ی مغزی گردد و به همین دلیل، اقدام برای رفع آپنه خواب، امری ضروری برای حفظ سلامتی تلقی می شود.

آپنه خواب در افراد چاق
آپنه خواب در افراد چاق

از آن جایی که آپنه خواب بیشتر در افراد چاق دیده می شود در این مقاله قصد داریم تا در مورد آپنه خواب در افراد چاق بحث کرده و مطالبی را در این باب ذکر کنیم.

پیشنهاد می کنیم از پست از کجا بفهمیم سندروم روده تحریک پذیر داریم دیدن کنید.

منظور از آپنه خواب در افراد چاق چیست؟

آپنه خواب در افراد چاق، یکی از مشکلات خواب است که کیفیت زندگی روزانه را برای بیمارانی که از آن رنج می برند کاهش می دهد. آپنه خواب، یک اختلال ناشی از مشکلاتی است که باعث توقف هوا در مجرای هوایی می شود که انسان را از تنفس و عملکرد جریان هوا برای تنفس به مشکل می اندازد.

آپنه خواب، می تواند تبعات جبران ناپذیری مانند اختلال در خواب، افزایش بیماری های قلبی، کاهش حافظه، خستگی و افزایش ریسک بروز سانحه در طول روز را به همراه داشته باشد.

درمان آپنه خواب در افراد چاق، باید به عنوان یکی از اولویت های اصلی این افراد تلقی گردد چرا که ابتلا به این مشکل موجب اختلال در روند زندگی این افراد خواهد شد. بسیاری از مردم در سرتاسر جهان، با مشکل چاقی مواجه هستند.

این مسئله در برخی موارد، با مشکلات سلامتی ارتباط دارد. یکی از مشکلاتی که با چاقی مرتبط است، آپنه خواب است، اما باید توجه داشت که ممکن است برخی از افراد در عین چاقی و بالا بودن وزن، با این مشکل مواجه نباشند و علت این امر نیز عوامل متعددی همچون ساختار مناسب مجرای تنفسی است.

آپنه خواب در اشخاص چاق، بیشتر از سایرین اتفاق می افتد، زیرا چربی های بیشتری در ناحیه ی گلوی چنین افرادی وجود دارد که وجود این چربی ها ممکن است باعث بروز مشکلات تنفسی گردد.

شاید بتوان گفت اصلی ترین روش درمانی در نظر گرفته شده برای رفع آپنه خواب در اشخاص چاق، انجام جراحی چاقی و کاهش وزن است که در ادامه ی مقاله سعی خواهیم کرد به این موضوع نیز بپردازیم.

علت به وجود آمدن آپنه خواب در افراد چاق

آپنه خواب در افراد چاق، عمدتا به دلیل مسدودیت مسیر عبور هوا در گلو رخ می دهد. در افراد چاق، رسوبات چرب در دیواره های داخلی گلو جمع می شود که این تجمع، باعث تنگی نفس در هنگام خواب می گردد.

با تنفس دراز مدت در طی شب و فشار پایین، عضلات مجرای تنفسی به شکل غیرطبیعی کوچک تر می شوند و باعث اختلال در تنفس می شوند.

ابتلا به آپنه خواب علاوه بر چاقی ممکن است در برخی از موارد به سبب انسداد راه هوایی که ناشی از علل مختلفی همچون سرطان ریه و یا بیماری های مزمن ریه نیز پدیدار گردد.

علت به وجود آمدن آپنه خواب در افراد چاق
علت به وجود آمدن آپنه خواب در افراد چاق

مطالعات نشان داده اند که خوردن غذاهای چرب، استفاده از الکل، داشتن چربی بیش از حد در بالاتنه و افزایش وزن، می تواند علت به وجود آمدن آپنه خواب در افراد باشد که در بین تمامی این موارد، بالا بودن وزن و چاقی، به عنوان اصلی ترین علت ابتلا به آپنه خواب ذکر می شود.

آپنه خواب در افراد چاق، موجب می شود تا در هنگام خواب، هوای تنفس نتواند آزادانه داخل ریه شده  و از آن خارج شود

آپنه خواب در اشخاص چاق، موجب می شود تا در هنگام خواب، هوای تنفس نتواند آزادانه داخل ریه شده  و از آن خارج شود که همین رویه باعث قطع تنفس گردیده و آپنه را به وجود می آورد.

در کل اگر بخواهیم یک علت واحد برای ابتلای افراد به آپنه خواب ذکر کنیم، چاقی بهترین گزینه ای است که می توان در این مورد ذکر کرد.

حال در صورتی که افراد مبتلا به آپنه خواب به دنبال روش های پیشگیری از این مشکل و درمان آن نباشند و در عین حال با اعمالی مانند کشیدن سیگار و یا مصرف الکل، این اختلال را در خود تشدید بخشند، احتمال بروز عوارض شدید و غیر قابل جبران برای چنین افرادی دور از انتظار نیست.

افرادی که دچار اضافه ون و چاقی هستند و در عین حال با مشکل آپنه خواب مواجه می باشند، بهتر است هر چه سریع تر به فکر رفع این مشکل از طریق جراحی چاقی باشند تا با عوارض آپنه خواب مواجه نشوند.

نشانه های آپنه خواب در افراد چاق

شایع ترین نشانه های آپنه خواب در اشخاص چاق که معمولا در تمامی افراد مشاهده می شود، شامل مواردی همچون خر و پف با صدای بلند به هنگام خواب و بیدار شدن ناگهانی در شب است.

خر و پف با صدای بلند در افراد چاق، به دلیل فشار بر روی گلو پدیدار می شود. تنفس با وجود فشار بر روی گلو، می‌ تواند منجر به صدای بلند در هنگام خواب شود که به طور معمول شایع ترین نشانه ی آپنه خواب در این گروه از افراد نیزهمین مورد است.

مورد دیگری که می توان از آن به عنوان یکی از نشانه های آپنه خواب در اشخاص چاق نام برد، تنفس ناپایدار است. این اختلال که در بین بیشتر افراد مبتلا به آپنه خواب شیوع دارد با فشار بیشتر بر روی منافذ تنفسی، موجب بیدار شدن ناگهانی افراد به هنگام خواب می شود.

همچنین این اختلال، می تواند موجب ابتلای افراد به بیماری های قلبی وعروقی نیز گردد. خستگی و خواب‌آلودگی روزانه، نشانه ی دیگری است که افراد مبتلا به آپنه خواب را درگیر خود می کند.

نشانه های آپنه خواب در افراد چاق
نشانه های آپنه خواب در افراد چاق

افراد مبتلا به آپنه خواب به صورت شبانه روزی و مداوم، خستگی و خواب آلودگی را به خوبی احساس می کنند. برای افراد چاق که در طول روز بیشتر از سایرین تلاش می کنند، این احساسات، شایع خواهد بود.

وجود علائم و نشانه های آپنه خواب در افراد چا،ق باید به خوبی بررسی شده و در صورت وجود این علائم به پزشک مراجعه شود.

بهترین درمان برای آپنه خواب در اشخاص چاق، اصلاح سبک زندگی و افزایش فعالیت بدنی به منظور کاهش وزن است که در صورت نبود شرایط مناسب برای این امر، جراحی چاقی بهترین گزینه ی درمانی برای این طیف از افراد محسوب می شود.

بهترین زمان مصرف پروتئین وی چه زمانیست؟

روش درمان آپنه خواب در افراد چاق

همانطور که گفته شد، اصلی ترین علت ابتلا به آپنه خواب، چاقی است. بدن افراد چاق، معمولا بافت های چربی بیش از حدی دارد که می تواند راه تنفسی آن‌ها را ببندد و سبب ایجاد مشکلات تنفسی شود.

برای مقابله با این مشکل و درمان آپنه خواب، جراحی چاقی بهترین گزینه ای است که می تواند در کوتاه مدت موجب رفع این مشکل گردد. در جراحی چاقی، یک بخش از معده برداشته می شود و شکل آن تغییر می کند.

این کار، باعث کاهش مصرف میزان غذا در طول روز و در نتیجه، کاهش وزن شخص می شود.

روش درمان آپنه خواب در افراد چاق
روش درمان آپنه خواب در افراد چاق

درمان آپنه خواب در اشخاص چاق، با جراحی چاقی، موثر است و می تواند عوارض این مشکل را از بین ببرد. پیش از انجام جراحی چاقی، لازم است بررسی های حرفه ای و تحلیل های دقیق بیشتری صورت گیرد.

علاوه بر آپنه خواب، افرادی که از اختلالات دیگری مانند دیابت و یا فشار خون بالا رنج می برند نیز می تواند جراحی چاقی را به عنوان روش درمانی خود به کار گیرند.

دیابت نوع دو ناشی از کدام عارضه چاقی می باشد؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی سوال فوق کلیک نمایید.

آیا در ایران نیز امکان کاهش وزن از طریق جراحی چاقی وجود دارد یا خیر

حال ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا در ایران نیز امکان کاهش وزن از طریق جراحی چاقی وجود دارد یا خیر که در پاسخ به این سوال باید گفت خوشبختانه در کشور ما جراحان معتبری همچون دکتر سلیمی آماده ی انجام انواع جراحی های چاقی به منظور کاهش وزن و رفع آپنه خواب در اشخاص چاق هستند.

جراحی چاقی، اقسام مختلفی دارد و هر فرد با توجه به شرایط خود می تواند یکی از انواع جراحی ها را به منظور کاهش وزن خود انتخاب کند که شما نیز در صورت تمایل برای انتخاب جراحی چاقی متناسب با شرایط خود، می توانید با مراجعه به مطب دکتر سلیمی و مشورت با ایشان، اطلاعات مورد لازم را در این زمینه به دست آورید.

واضح است که بالا بودن وزن، سلامت انسان را به خطر می اندازد و با ایجاد مشکلاتی همانند آپنه خواب، بیماری های قلبی و سایر اختلالات، روند زندگی را مختل می سازد و به همین سبب در صورت بالا بودن وزن توصیه می کنیم در اولین فرصت ممکن برای کاهش وزن خود اقدام نمائید.

نتیجه گیری

آپنه خواب در اشخاص چاق، یک حالت غیر عادی است که هنگام خواب بروز می کند. در هنگام بروز این اختلال، جریان هوا ممکن است به صورت کامل متوقف شود به طوری که فرد مبتلا به این بیماری توان تنفس را نداشته باشد.

این حالت معمولا در افراد چاق و دارای اضافه وزن شایع می باشد.

در این مقاله سعی بر آن بود تا شما را به خوبی با آپنه خواب در اشخاص چاق و جزئیات مرتبط با آن آشنا سازیم و امیدواریم که در صورت ابتلا به این مشکل، بتوانید در اولین فرصت ممکن و از طریق انجام جراحی چاقی، اختلال به وجود آمده در تنفس خود را از بین ببرید.

توصیه ی ما برای رفع آپنه خواب از طریق عمل، مراجعه به مطب دکتر سلیمی و مشورت با ایشان در مورد انتخاب شیوه ی جراحی چاقی و نوع آن می باشد. سوابق درخشان دکتر سلیمی در انجام انواع جراحی های چاقی، نشان از تبحر و تخصص کافی ایشان در این زمینه دارد.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (‌IFSO‌) هستند. همچنین ایشان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح چاقی و متابولیک می‌باشند که مهارت فراوانی در انواع جراحی‌های کاهش وزن به خصوص در جراحی اسلیو معده دارند.‌

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
با یک کلیک مشاوره بگیرید